КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
Представяне и обсъждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2014 г., №302-01-33, внесен от Министерски съвет на 30.10.2013 г.
Стенографски запис!
П Р О Т О К О Л
№ 12
от заседание на Комисията по регионална политика
и местно самоуправление
6 ноември 2013 година
(Заседанието на комисията започна в 14.35 часа и се ръководи от председателя Димчо Михалевски.)
ПРЕДС. ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Добър ден, уважаеми дами и господа. Предлагам да започнем. Първо, искам да ви информирам, че част от нашите колеги са казали предварително своето становище от групите по отношение на гласуването по единствената точка от дневния ред, която предлагам днес за дневен ред - представяне и обсъждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2014 г., №302-01-33, внесен от Министерски съвет на 30.10.2013 г.
На заседанието ще присъстват министърът на регионалното развитие госпожа Десислава Терзиева, главният секретар на Министерството на регионалното развитие госпожа Клементина Денева, госпожа Жанет Жикова – началник кабинет на министър Терзиева, госпожа Ива Таланова – директор на Дирекция „Финанси”, началник отдел „Бюджет и финансови анализи в Министерството на регионалното развитие.
От Министерство на финансите – госпожа Жени Начева – началник отдел в Дирекция „Финанси на общините” и Мария Иванова – държавен експерт в Дирекция „Държавни разходи”.
От Министерството на околната среда и водите – господин Росен Асенов – главен секретар и госпожа Христина Младенова – директор Дирекция „Бюджет и финанси и счетоводство”.
От Министерството на здравеопазването – госпожа Ани Кирова – директор на Дирекция „Бюджет и финанси” и госпожа Янка Кюркчиева – парламентарен секретар.
От Националното сдружение на общините на Република България – госпожа Росица Янакиева – кмет на община Перник и член на Управителния съвет и господин Емил Савов – заместник-изпълнителен директор на сдружението.
От гражданските сдружения присъстват: от Гражданско сдружение „За защита на гражданите” – господин Пламен Гърбов и господин Петър Донев.
Има ли други предложения от колегите по дневния ред? Ако няма, който е „За”, моля да гласува.
Гласували: „За” – 20; „Против” – няма; „Въздържали се” – няма.
Преминаваме към обсъждането.
1. Представяне и обсъждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2014 г., №302-01-33, внесен от Министерски съвет на 30.10.2013 г.
Първо ще дам думата на госпожа Терзиева да представи бюджета.
ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, постигането на ускорен икономически растеж е основната цел на политиките, заложени в проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2014 година. Политиката на правителството е насочена към промяна на разпределението на публичните ресурси и използването на държавния бюджет като ефективен инструмент за извеждане на икономиката на страната по пътя на устойчив растеж, насърчаване на инвестициите и заетостта и осигуряване на нужната социална закрила за уязвимите слоеве на обществото. Предвидените средства за политиките в областта на регионалното развитие за 2014 година са насочени към развитие на регионите в страната и намаляване на различията, подобраване качеството на жизнената среда, както и за подобряване на инфраструктурната свързаност, модернизиране на ВиК и на техническата инфраструктура.
Проектобюджетът на Министерство на регионалното развитие за 2014 година е разработен при спазване на указанията на министъра на финансите и определените разходни тавани за министерството по основни параметри, както следва: приходи 246 100 000 лева, разходи 211 383 200 лева. Приходите в проектобюджета на министерството ще бъдат формирани основно от собственост, в това число приходи от наеми на имущество, от морски плажове, от държавни такси, съгласно тарифата за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура” и таксите по Закона за устройство на територията, от глоби, санкции, наказателни лихви, регламентирани в концесионните договори и приходи от концесия, както и други приходи.
Разходите по бюджета на Министерството на регионалното развитие през 2014 година са планирани в изпълнение на две области на политики и седем програми, както следва.
Политика в областта на развитието на регионите в страната и намаляване на различията, ефективно и ефикасно използване на публичните финанси за подобряване качеството на жизнената среда и създаване на работни места. Визията за развитието на политиката е тясно обвързана с мерките, определени в програмата на правителството на Република България – държавност, развитие, справедливост, както и с приоритетите на министерството съгласно стратегическите документи в областта на регионалното развитие, ефективното усвояване на ресурсите на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020 година”. Политиката се осъществява от Министерството на регионалното развитие на базата на принципите на приемственост, ефективност и експертност и се изпълнява чрез: Програма 1 „Стратегическо планиране на регионалното и пространственото развитие, децентрализация, управление на финансовите инструменти за регионално и местно развитие и териториално сътрудничество”. Програмата ще допринася за разработване и приемане на стратегическа рамка за развитие на районите в България, насочена към намаляване на междурегионалните различия и вътрешнорегионалните различия. Ефективно използване на финансовия ресурс на ОП „Регионално развитие 2007-2013 година” чрез въвеждане на допълнителни мерки по гарантиране, усвояване и изпълнението на проектите по програмния период 2007-2013 година. Подготовка и стартиране на първите проекти на Оперативна програма „Региони в растеж” за периода 2014-2020 година.
Развитие на културно-историческият туризъм на основа на местният потенциал, разработване на устройствени концепции, схеми и планове, представляващи дългосрочна визия за териториалният модел на развитие, участие в процеса на европейското териториално сътрудничество, разширяване на процеса на децентрализация. В рамките на тази програма се изпълняват Оперативна програма „Регионално развитие 2007-2013 година”, Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020 година”, програмите за трансгранично, за транснационално и междурегионално сътрудничество за реализирането на които Министерството на регионалното развитие е национален партниращ орган, национално звено, като средствата за националното съфинансиране се планирани в централния бюджет и се предоставят по бюджета на министерството по предложение на министъра на регионалното развитие.
Планираните средства по тази ключова програма в рамките на утвърдените средства по бюджета на Министерството на регионалното развитие са в размер на 3 226 874 лева. Общият бюджет по програмата със сключени администрирани разходи по други бюджети е 1 100 000 000 лева.
Програма 2 „Подобряване състоянието на жилищния сграден фонд и на жилищните условия на ромите в Република България”. Програмата ще допринася за интегриране на екологичните политики, превенция на промените в климата с адаптирането им в общи политики за развитие и синергия в устойчивото развитие, намаляването на бедността и социалното изключване чрез осигуряване на равни възможности и равен достъп при спазване на принципите на равнопоставеност и недискриминация. В обхвата на програмата се изпълнява и проекта „Енергийно обновяване на българските домове”, финансиран по Оперативна програма „Регионално развитие 2007-2013 година”. Общата стойност на проекта е около 65 милиона лева, от които безвъзмездната финансова помощ по ОП „Регионално развитие” възлиза на около 50 милиона лева. Проектът е с продължителност три години от 2012 година до края на 2015 година. Кандидатстването по проекта е стартирало на 2 юли 2012 година.
Планираните средства по програмата в рамките на утвърдените средства по бюджета на Министерството на регионалното развитие са в размер на 498 139 лева. Общият бюджет по програмата с включени администрирани разходи по други бюджети е 687 4040 лева.
Втората политика това е политика в областта на подобряване на инфраструктурната свързаност на регионите, изграждане и модернизиране на пътна и ВиК инфраструктура. Политиката, насочена към подобряване качеството на жизнената среда на българските граждани и превръщането на българските региони в привлекателно място за инвестиции и бизнес чрез рехабилитация и изграждане на модерна балансирана и интегрирана пътна и техническа инфраструктура, обновена и възстановена градска среда и е тясно обвързана с мерките, определени в програмата на правителството на Република България – държавност, развитие, справедливост, като се изпълнява чрез две програми:
Програма 1 – „Рехабилитация и изграждане на пътна инфраструктура”. По програмата в рамките на утвърдените разходни тавани по бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура” са планирани средства за текущи ремонти и поддържане на републиканската пътна мрежа, обща стойност 107 144 757 лева. За основни ремонтни дейности – 26 милиона, за изграждане на нова инфраструктура – 17 милиона. Планираните средства по програмата в рамките на утвърдените средства по бюджета на Министерството на регионалното развитие са в размер на 193 529 374 лева. Общият бюджет по програмата с включени администрирани разходи по други бюджети е 1 646 234 820 лева.
Програма № 4 „Устройство на планиране, геозащита, водоснабдяване и канализация”. Изпълнението на програмата допринася за интегрирано управление на водите за опазване и подобряване на водните ресурси, рационално използване и справедливо разпределение за населението, икономиката и екосистемите, както и възстановяване на количеството и качеството на водите. Планираните средства по програмата в рамките на утвърдените средства по бюджета на Министерството на регионалното развитие са в размер на 6 811 523 лева. Общият бюджет по програмата с включени администрирани разходи по други бюджети е 91 499 689 лева.
Други програми по бюджета на Министерството на регионалното развитие.
Програма № 5 „Ефективно управление на държавната собственост, държавното участие в търговските дружества и държавни предприятия, развитие на публично-частното партньорство и концесионирането”. Програмата ще допринася за промяна в управлението на държавните предприятия, които да се подчиняват на основните принципи на поведение на публичните дружества, обвързване на договорите за управление на органите на държавните предприятия с провеждането на структурни реформи в тях и финансовия резултат на дружествата, разумна държавна политика по отношение на концесиите за тяхното използване в полза на националната икономика, ефективен контрол върху използването на природните богатства. Строг контрол за изпълнение на ангажиментите на концесионерите, постигане на национално съгласие по отношение на използването на природните богатства и концесиите. Планираните средства по програмата в рамките на утвърдените средства по бюджета на министерството са в размер на 705 178 лева.
Програма № 6 „Гражданска регистрация и административно обслужване на населението”. Основната цел на програмата е развитието, поддържането в съответствие с нормативната уредба и усъвършенстването на единната система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението. Планираните средства по програмата в рамките на утвърдените средства по бюджета на Министерството на регионалното развитие са в размер на 1 928 523 лева.
Програма № 7 „Ефективна администрация и координация”. В програмата са включени дейностите, които подпомагат изпълнението на програмите за постигане на стратегическите цели на Министерството на регионалното развитие. Изпълнява се от Дирекция на Министерството на регионалното развитие „Обща администрация”. Планираните средства по програмата в рамките на утвърдените средства по бюджета на Министерството на регионалното развитие са в размер на 4 600 000 лева.
В рамките на политиката за подобряване инфраструктурната свързаност на регионите, изграждане и модернизиране на пътната и ВиК инфраструктура Министерството на регионалното развитие е разработило две нови програми. Изготвена е програма за решаване на проблема сезонен и целогодишен воден режим в някои населени места на стойност близо 35 милиона лева. Програмата е разработена въз основа на извършен мониторинг на населените места в страната с режим на водоснабдяване. В програмата, която за краткост наричаме „За борба с безводието” са включени 58 населени места с общо население близо 140 хиляди жители, разположени в 22 общини от 11 области.
Програма „Основен ремонт” с реализирането на която ще бъдат извършени ремонтни дейности на близо 700 км републиканска пътна мрежа на заявена обща стойност 242 милиона лева. В програмата е заложена рехабилитация на пътни отсечки на територията на всички области. Приоритетно ще се финансират пътни участъци, които са в лошо състояние и синтезиран трафик.
Финансирането на дейностите по двете програми ще бъде извършено в рамките на планираните средства по държавния бюджет за 2014 година. В рамките на този резерв правителството залага реализирането на публична инвестиционна програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите” в размер на 500 милиона лева. Програмата е нов механизъм за финансиране на публични инвестиционни проекти и програма на конкурентен принцип с цел стимулиране на активността на бюджетните разпоредители и повишаване качеството на бюджетните им предложения, по-тясно обвързване на резултатите с поетите в управленческата програма ангажименти, определянето на годишния размер на средствата за инвестиционни проекти да бъде обвързано с икономическия цикъл, с процеса на усвояване на средства от Европейския съюз, с инвестиционна насоченост, както и с критичен поглед на съществуващите политики и програми. Предоставяне на възможност за активно участие в програмата на местните власти. Министерството на регионалното развитие има проектна готовност да кандидатства за финансиране от новата публична инвестиционна програма с проекти от Програмата за рехабилитация на малките пътища и с проекти от Програмата за борба с безводието.
Държавни инвестиционни заеми. В рамките на планираните средства – чл. 76 от Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2014 година Министерството на регионалното развитие ще изпълнява държавни инвестиционни заеми по следните проекти: „Развитие на общинската инфраструктура”. Проектът предвижда изграждането на три язовира, предназначени приоритетно за питейно водоснабдяване – язовир „Пловдивци” – община Рудозем, язовир „Луда Яна” – община Панагюрище и язовир „Нейковци” – община Трявна.
Пречиствателни станции за питейни води към тях: Рехабилитация на язовир „Студена” – община Перник, изготвяне на 51 регионални генерални планове за водоснабдяване и канализация.
В проектобюджета за 2014 година са осигурени инвестиционни разходи за общинска инфраструктура в размер на почти 23 милиона лева. Тази сума ще даде възможност за пръв път от началото на проекта да се сключи договор за строителство за язовирите „Пловдивци”, „Студена” и „Луда Яна” и да започнат строително-монтажни дейности и да се усвоят сериозни по размер средства от заема. Ефектът от инвестицията ще е много голям за социалното икономическо развитие на регионите, в които от години населението е засегнато от режими на водоподаване. Успешното изпълнение на проекта и изграждането в страната за първи път след 30 години на хидротехнически съоръжения с приоритетно предназначени за осигуряване на достатъчно количество и качество на питейната вода за населението ще даде ясен знак, че правителството на Република България има сериозен ангажимент към повишаване качеството на живот и осигурява съответствие с европейските директиви питейното водоснабдяване в страната.
Продължава изпълнението на проект „Транзитни пътища 5”, чрез който се извършва рехабилитация на пътна инфраструктура. Бюджетът за проекта през 2014 година за инвестиционни разходи е на стойност 128 700 000 лева и ще се разходва, както следва. За разплащане на поети от 2013 година ангажименти, за разплащане на дължими задържани суми по приключили през 2013 година лотове и разплащане на строително-монтажни работи за всички действащи към 2014 година обекти. Ще се стартира рехабилитацията на АМ „Тракия” в участъците при Пазарджик и Пловдив с обща дължина близо 41 км.
Развитие на техническата инфраструктура, чрез което се извършва корекция на река „Русенски лом” – град Русе, брегоукрепване в западна промишлена зона – Силистра и брегоукрепване къмпинг „Европа” община Поморие.
Администрирани разходи по други бюджети. В проектобюджета на Министерството на регионалното развитие за 2014 година са планирани администрирани разходи по други бюджети, както следва. По ОП „Регионално развитие 2007-2013 година” са заложени 1 милиард 18 милиона лева за плащания по проектите, финансирани по програмата. След направения анализ прогнозата за плащания за 2014 година е в размер на 1 милиард 18 милиона лева, в това число междинни плащания в размер на 611 милиона лева и окончателни плащания в размер на 407 милиона лева.
По ОП „Региони в растеж 2014-2020 година са планирани средства: за 2014 година – 12 117 440 лева, като над 10 милиона лева ще бъдат инвестициите по приоритетна Ос 6 „Регионална пътна инфраструктура”. Около 2 милиона са прогнозните разходи по приоритетна Ос 8 „Техническа помощ”.
По програмите за трансгранично сътрудничество по външни граници на Европейския съюз за 2007-2013 година са заложени над 36 милиона лева Сърбия – Турция – Македония. Прогнозата се основава на одобрените за финансиране проекти по обявените покани и броя на сключените договори за субсидия. За изпълнение на програмите за европейското териториално сътрудничество 2014-2020 година са предвидени над 6 милиона лева. За новия програмен период планираните средства по отделните програми са разпределени пропорционално на средствата от настоящия програмен период. Програмите за трансгранично сътрудничество по външните граници на Европейския съюз Сърби, Турция и Македония ще стартират през 2015 година, тъй като към настоящия момент все още няма одобрен регламент на Европейската комисия по отношение на инструмента за предприсъединителна помощ.
През периода 2014-2020 година Република България ще участва като национален партниращ орган и национално звено за контакт в същите програми, като Програма „Югоизточна Европа” ще бъде заменена с нова програма за транснационално сътрудничество.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Благодаря, министър Терзиева.
Предлагам колегите от Министерство на финансите кратко по измененията в бюджета на местната власт да кажете няколко думи, след което ще дам думата на Националното сдружение на общините в Република България.
ЖЕНИ НАЧЕВА: Благодаря. Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, за 2014 година очакваният БВП е 81 милиарда 581 милиона лева и се предвижда растеж от 1,8% в реално изражение.
ПРЕДС. ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Тези неща сме прочели всички. Бих ви помолил да се конкретизирате върху бюджета на общините.
ЖЕНА НАЧЕВА: Те бяха точно три числа, които са свързани с проектобюджета на общините и затова започнах по тях, но ще се съобразя с Вашата препоръка.
Искахме да кажем това, че политиките и макроикономическите параметри са насочени към увеличаване на инвестиционните разходи, което създава предпоставка за ръст и в капиталовите разходи, в това число и в бюджетите на общините. Взаимоотношенията на местните власти са акцент и приоритет в средносрочен план. През 2014 година са създадени предпоставки за увеличение на средствата в секторните политики – здравеопазване, социални дейности, култура. Заделен е ресурс и за подобряване на общинската инфраструктура. Допълнително на конкурентен принцип общините могат да получават средства за подкрепа и реализиране на инициативи за икономически растеж. Местните власти ще имат възможност да кандидатстват по проекти за финансиране от публичната инвестиционна програма. Разчетените бюджетни взаимоотношения на общините са в размер на 2 милиарда 384 милиона лева или ръст от 81,5 милиона лева, които са разпределени за делегирани от държавата дейности. Средствата за тях са в размер на 1 милиард 988 милиона лева или ръст от 46,5 милиона лева. Общата изравнителна субсидия, която е 255,6 милиона лева или е предвиден ръст от 15 милиона лева и целева субсидия за капиталови разходи 121,9 милиона лева, в това число 60 милиона лева са разчетени за ремонт и изграждане на общински пътища. Увеличението на средствата за капиталови разходи през 2014 година е с 20 милиона лева, от които 10 милиона лева за изграждане и ремонт на общински пътища.
В областта на делегираните от държавата дейности в отбраната е предвидено въвеждане на единни разходни стандарти и е отразено равнището на минималната работна заплата. В сферата на образованието в контекста на общата политика в областта на образоваинето стандартите са завишени с 1,3%, както и са предвидени средства за целодневна организация на учебния процес за учениците от четвърти клас. Ръстът на средствата там е 28,7 милиона лева.
В здравеопазването ръстът на средствата е 5,8 милиона лева, като са увеличени стандартите за детски ясли с близо 10%, детски кухни 3% и здравни медиатори 8,7%. Увеличени са средствата за медицинско обслужване на деца и ученици в подготвителни групи в училищата. В сферата на социалното подпомагане и грижи средствата са завишени с над 6 милиона лева или близо 4% какъвто е и ръста в единните стандарти, като е предвиден допълнителен ръст в рамките на тези 4% малко по-висок от останалите, в социалните институции и домове за деца и възрастни и резидентни услуги. Следва се тенденцията за увеличаване на местата на институциите в общността при реализиране на Стратегията за деинституционализация.
В областта на почивното дело и културата стандартите също са завишени. Общият ръст на средствата е 4%, като за музеите стандартите са завишени с 1,7%, за библиотеките с 3,7%, за читалищата 2,1% и са предвидени 309 нови субсидирани бройки.
По отношение на консолидираната фискална програма за местните бюджети се разчита ръст на собствените приходи на консолидирано ниво с над 13 милиона лева, който планираме да бъде такъв поради положителни тенденции, които се очаква в събираемостта на имуществените данъци. Общото равнище на разходите достига 4 милиарда 194 лева или 53,6 милиона лева ръст спрямо настоящата година. В проекта за капиталови разходи на общините са предвидени 685,4 милиона лева, от които 121,9 милиона лева целева субсидия, което увеличение е с 20 милиона лева спрямо настоящата година и останалите средства разчитаме да се финансират със средства от собствени приходи по бюджетите на общините и преходни остатъци от настоящата година.
Като цяло относителният дял на общите разходи за местни дейности по консолидираната фискална програма достига 5,1% от прогнозния БВП и разходите на общините заема 13,3% по общата структура на разходите, като делът на местните дейности спрямо делегираните държавни достига 52%.
Благодаря.
ПРЕДС. ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Благодаря и аз. Трябваше само да споменем, че част от трансферите ще имат редукция с 5% за да бъдем докрай коректни.
Колегите от Националното сдружение на общините в Република България, заповядайте.
РОСИЦА ЯНАКИЕВА: Благодаря Ви, господин Михалевски. Уважаеми госпожи и господа народни представители, госпожо министър, ние изразяваме удовлетвореност за това, че имаше диалог и чуваемост по време на разговорите, които водихме с Министерство на финансите и частично възприемане на предложенията, които бяха направени от наша страна, макар че не винаги разполагахме с пълната информация по време на воденето на тези преговори. Ние сме хора реалисти, прагматици и никога не бихме поставили нови искания и не бихме започнали нови инициативи преди да приключим онези, по които вече работим и ангажиментите, които вече сме поели. Ето защо бих искала да напомня, че резултатите от преговорите с Министерство на финансите за промени в размера на трансферите, които бяха направени ние стоим зад тях и те са отразени в протокола и става дума за едни 43 милиона лева, разпределени в различни видове дейности. Ще се спра на тях малко по-късно.
Сега бих искала да поставя акцента върху три основни детайли, които са важни за нас в бюджета за 2014 година.
На първо място поставям въпроса с равнопоставеното отношение към всички видове делегирани дейности. Тук в справката, която беше изнесена от Министерство на финансите се отчита ръст за всички делегирани дейности. Да, това е така и всички дейности с изключение на общинска администрация получават на сто процента средствата през годината като трансфер. Изключение прави само общинската администрация.
Уважаеми госпожи и господа, държа да подчертая и да ви припомня, че най-ниско платената администрация в Република България това е именно общинската администрация. При това нека не забравяме, че от 2010 година до настоящият момент в общинска администрация ръстът на издръжката е точно нула. Като прибавим към този факт и фактът, че през тази година се очаква нов размер на минимална работна заплата вие сами разбирате, че общинската администрация остава в изключително тежко състояние и при 95% предоставяне на трансферите ние можем да кажем, че в 137 общини поради неактулизарана методика за разпределение на средствата намалението във фондовете ще бъде от 5% до 18%, говоря за издръжката на общинската администрация. Сред тези общини са Кърджали, Бобов дол, Брацигово, Белово, Дупница, Оряхово, Русе, Габрово, Ловеч, Белене, Елхово, Тополов град, Свищов, Гулянци, Силистра, Монтана, Полски Тръмбеш, Димитровград, Чирпан, Троян, Неделино, Горна Оряховица, Левски, Хисаря, Тунджа, Лом, Червен бряг, Баните, Трявна, Добрич, Гълъбово, Перник, Криводол и много други, както казах вече 137 общини, които са в изключително рисково състояние. Разберете, че вече няма как да се намират и задържат качествени кадри, които да работят в общинската администрация при всички предизвикателства, които стоят пред тази администрация, в това число и изпълнение на големите отговорности, които имаме, свързани с реализирането на проектите по оперативните програми.
На второ място бих искала да говоря за трансфери, които при нас в голямата си част се очаква да бъдат 95%. Как си представяте, че капиталовите разходи ние ще правим процедури, ще подписваме договори при положение, че не е ясно дали ще бъдат 95 или 100%? В декември месец какво можем да направим за по-малко от един месец и как можем да усвоим тези средства? Първо, зимен период, второ – провеждане на процедури и т.н. Това е изключително важен въпрос и аз апелирам към народните представители в работата между първо и второ четене да бъдат направени необходимите промени така че общините да получат сто процента от капиталовите разходи, в това число и средствата за поддръжка на четвърти клас пътна мрежа.
За изравнителната субсидия. При сегашната методика превеждането на 95% от изравнителната субсидия ще удари най-много и най-тежко бедните и малки общини. Тежко е положението в 115 общини във всичките 264 общини, защото данъчните приходи на жител в тях са на дъното на класацията за страната, като тази изравнителна субсидия поставя под въпрос нормалната функция на общини като Георги Дамяново, Белица, Николаево, Сатовча, Неделино, Бобошево, Кочериново, Котел, Чипровци, Върбица, Чупрене, Лесичево, Цар Калоян, Роман, Бойчиновци, Брегово, Мъглиж и други 115.
При това нека не забравяме, че общините разчитат почти на сто процента на тази изравнителна субсидия, за да могат да покриват онези необходимости от средства, които са свързани със съфинансирането по проектите, които изпълняват по различните оперативни програми и то в един период 2014, когато ще се натрупат два вида ангажименти – довършване на проектите от досегашния период и стартиране на изпълнение на проекти от новия програмен период. Ето защо ние на трето място, като изключително важно поставяме въпроса от необходимостта за една целева подкрепа на общините, която виждаме по следният начин. Споделяне на отговорностите между общините и държавата по налагането на финансови корекции – един много тежък проблем, който е наясно за всички членове на тази комисия, за него са наясно и всички народни представители и разчитаме това да се случи и да бъде разписано в Закона за държавния бюджет за следващата година.
Другата важна тема, която стои с голяма сила е подпомагане на общинските лечебни заведения в отдалечени и рискови райони, за които към настоящия момент ние нямаме решения. За нас за общините е много важно увеличаването на капитала на Фонд „ФЛАГ”, като инструмент, който създаде добри възможности за общините за изпълнение на ангажиментите, свързани с мостовите плащания по проектите, които изпълняваме. За нас е важно да се изпълни един ангажимент, който беше поет, в това число и Вие, господин Михалевски, сте говорили на тази тема, това е подпомагане изготвянето на общинските общи устройствени планове, за които ние към настоящия момент не разполагаме със средства, а всички отчитаме важността от решаването на този проблем.
Не на последно място апелираме към това всички процедури, всички взаимоотношения между бюджетни взаимоотношения между общините и държавата преди тях да има съгласувателни процедури с Националното сдружение на общините в Република България на основание чл. 90 в дух на поети ангажименти и споразумението, което сме подписали с правителството.
Бих искала да кажа и конкретни числа за тези 43 милиона, за които говорим, че са разписани в протокола от разговорите между Националното сдружение на общините в Република България и Министерство на финансите. Всъщност ние искаме една целева субсидия по методиката с 10 милиона лева с предложение да се цели преодоляване на изоставянето в размера на трансферите за местни дейности, в сфери, които засягат пряко условията на живот и бизнес на най-широките слоеве от населението. Това, което беше поискано на второ място е увеличаване с 10 милиона на трансферите за делегирани дейности, средствата за домове за деца и възрастни хора с увреждания и домовете за стари хора, както и за услугите от резистентен тип.
На следващо място 8 милиона лева са необходими като средства за общинската администрация, за да не бъдем в ситуация, в която общинските служители ще получават минимална работна заплата или ще получават работна заплата по-ниска от заплатите, които се получават по специални програми за заетост през тази година. Поискали сме 5 милиона лева допълнително за основен ремонт на общински пътища, най-използваните пътища и в най-лошо състояние в държавата.
На последно място увеличаване на изравнителната субсидия с 10 милиона лева, като най-използван източник за финансиране на местните дейности и съфинансирането на европейските проекти. Тези 43 милиона лева в рамката на консолидирания държавен бюджет са една бих казала незначителна сума и ние общините апелираме към вас хората от тази комисия, които най-добре познават местните проблеми да застанете на позиция така че тези 43 милиона да бъдат осигурени за следващата бюджетна година.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Благодаря Ви, госпожо Янакиева.
Разбрах, че здравеопазването и околна среда за сега нямат желание да вземат отношение. Ако има въпроси към тях те ще отговорят.
Колеги, имате думата.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Уважаеми колеги, аз имам няколко уточняващи въпроса по отношение на бюджета на министерството.
Първият ми въпрос касае Програмата „Растеж и устойчиво развитие на регионите” в размер на 500 милиона лева. За нас има все още категорична неяснота за това как тази програма ще функционира, на какъв принцип, какъв ще е механизмът за отпускане на средствата, какъв ще е принципът на кандидатстване за тези средства. Ще има ли някакви квоти или разпределение като възможност от местните власти от една страна и централната администрация от друга страна да кандидатства за финансирането по тази програма? Дали ще има разпределени в процентно или друго разпределение между общини и министерства. В крайна сметка имам едно усещане, че все пак този централизиран нов механизъм е всичко, но не и принципно заявено от вас желание и готовност за разговори по посока фискална децентрализация, като цяло децентрализацията. Тази централизация от една страна отнема правомощията на парламента, който да одобрява разходите с един такъв голям бюджетен ресурс от една страна. От друга страна отнема и не върви в посока на децентрализация и не става ясно как общини и министерства ще се конкурират за един и същи ресурс. Още повече, когато говорим за балансирано регионално развитие със сигурност конкурентният подбор и конкурсният подбор не помагат за баласираното регионално развитие, а напротив – задълбочават и биха задълбочили проблемите. Така че това лично за мен е притеснително и поставя много допълнителни въпроси, а и със сигурност не подкрепя волята и желанието на Министерството на регионалното развитие да говорим за балансирано регионално развитие, дори напротив – няма да помогне, а допълнително ще задълбочи проблемите.
Това са основните ми притеснения по тази тема. Ако може колегите от Министерство на финансите и от Министерството на регионалното развитие малко повече, ако имат информация разбира се да кажат по този въпрос. Разбира се цялостният поглед към бюджета на Министерството на регионалното развитие извън тази програма от резерва на тези 500 милиона лева прави впечатление на сериозно намален бюджет, с 15% има намаление на министерството, ако го сравняваме с миналогодишния, защото ако съберем средствата – 211 милиона, които се предвиждат и към тях добавим средствата предвидени за Министерството на инвестиционното проектиране 25, отново събрани двете министерства техният общ бюджет е с 15% по-нисък от миналогодишният бюджет на Министерството на регионалното развитие или около 31 милиона. И ако допълнително намалим с още 5%, защото говорим за намаляване и общият принцип за 95% възможност за разходите то тогава говорим за още по-сериозно намаление на бюджета на министерството, което в същият момент има амбициозна програма, политики, които трябва и иска да провежда. Така че този бюджет със сигурност няма ката да бъдем доволни, щастливи и да го подкрепим в този му формат.
Едно разяснение е необходимо от страна на Министерството на регионалното развитие за този бюджет от 4,6 милиона лева за ефективна администрация и координация. Не става ясно за Програмата „Ефективна администрация” какво се има предвид, какво се предвижда и малко повече разяснения по тази тема също ако можем да получим.
Споменахте Програма „Безводие”, за което гарантирате, че ще има финансов ресурс, Програма „Малки пътища”, те са чудесно добро намерение, как смятате да се конкурирате с другите желаещи, защото разбирам, че за тях няма осигурен финансов ресурс, те са част от добрите намерения от всички които имат желание да се кандидатират за програмата от половин милиард, която е неизвестно на какъв принцип ще се разпределя, от кого и как. Така че по тази тема също остават множество въпроси и питания.
По отношение на европейското финансиране това, което се залага за програмата за регионално развитие 2007-2013 година е очакваната от мен цифра, но съм изненадана, надявам се да е техническа грешка, от заложеното за Програма „Региони в растеж 2014-2020”, заложени са едва 12 милиона лева. Това е крайно неамбициозна цел освен ако няма грешка в спомената и изчетена преди малко цифра, защото 12 милиона е прекалено ниска сума гледайки цялостния бюджет на Програмата за региони в растеж, още повече, че ние говорим за предефинирани проекти, които вече са в процес на подготовка, за които е осигурена техническа помощ за реалното им проектиране. Те са готови, проектирани, както на Пътната агенция, така и на общините и тук Националното сдружение на общините в Република България съм сигурна, че ще може да каже повече, но аз мисля, че проектната готовност на общините е много по-голяма, да се стартират обществени поръчки и да се започне работа по проектите не само в пътната агенция така че 12 милиона лева само за следващата година е крайно неамбициозно и крайно притеснително защо се залага толкова малко. В крайна сметка със сигурност готовността е по-голяма.
Още едно уточнение. В подкрепа на колегите от Националното сдружение на общините в Република България за допълнителните средства – да, ние ще подкрепим това ваше искане за допълнително осигуряване на тези 43 милиона целево за общините, те са абсолютно резонни и добре обосновани. Тук имам един въпрос и към министерството. Имаше разработена нова методика и подход в подкрепа отново на едно искане на общините за това как се предоставят средствата за зимно поддържане на общинските пътища за един по-справедлив модел. Този модел е разработен и го има в министерството, той ще бъде ли приложен, ще бъде ли разгледан и приет, защото съгласна съм с колегите от общините, че има едно несправедливо разпределение на финансовия ресурс? Много често сме давали пример, че община Сандански няма как да има примерно с община Смолян еднакъв бюджет за зимно поддържане предвид температурните особености на двата региона и няма как да получава едни и същи средства за зимно поддържане. Именно затова беше разработен този много по-справедлив модел бих казала. Така че това е другият ми въпрос за този модел, като част от подкрепата за общините за повече средства и за поддържане на пътищата, но и зимното поддържане като част от Програмата за ремонт на общински пътища, която е важна тема.
За 12-те милиона освен, че са малко, моят въпрос беше – тези 12 милиона ги предвиждате вероятно като авансово финансиране в бюджета. Може би тук колегите от Министерство на финансите да кажат какви са предвижданията. Авансите по смисъла на новите регламенти са много по-малки и ще ги получим от Европейската комисия чак септември следващата година. Именно затова е моят въпрос – има ли предвидено авансово финансиране, с което да може, както Министерството на регионалното развитие така и останалите министерства усвояващи еврофондове авансово да си финансират изпълнението на проектите, които предвиждат. Това важи включително и за общините разбира се.
Благодаря.
ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЕВА: Предлагам колегите от финансите да отговорят на първият въпрос на госпожа Павлова, аз ще се включа след това.
ЖЕНИ НАЧЕВА: По първият въпрос това, което можем да кажем на този етап е, че методиката, по която ще се разпределят средствата ще бъде приета от Министерския съвет и се работи по нея. В момента не можем да ви запознаем с методиката. По тази и други методики знаете, че стартира работата на Съвета по децентрализация, предполагам и Националното сдружение на общините в Република България ще ни подкрепят във връзка с методиката за зимно поддържане. Така че това са дейности и мерки, които са залегнали в плана за работа на Съвета по децентрализация, където участват много министерства и в хода на предстоящата година предстои работа по тях.
ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЕВА: Що се отнася до Министерството на регионалното развитие разработили сме двете програми за безводието и за пътната инфраструктура и ще кандидатстваме като всички администрации по реда, по който ще бъде предвидено това с решение на Министерския съвет. По отношение на Програма № 7 „Ефективна администрация и координация” може би трябва да ви прочета разбивката за по-голяма яснота. От тези 4 683 589 лева влизат: за персонал 3 131 013 лева; за издръжка 648 541 лева и за капиталови разходи 904 035 лева.
По отношение на ОП „Региони в растеж” и заложените 12 милиона лева толкова наистина засега са заложени прогнозно. Имам предвид очакванията, че програмата ще заработи към юни месец по прогнози във връзка с приемането на регламентите, приемането след това на определени правила. Очакваме програмата да започне да работи някъде към юни месец и по тази причина сме предвидили 10 милиона по Ос 6 „Републиканска пътна мрежа”, по Ос „Техническа и регионална пътна инфраструктура”, по приоритетна Ос 8 „Техническа помощ” – около 2 милиона лева. Това е причината поради която сме заложили тези суми. Направен е анализ, така са препоръчали експертите. Аз лично приемам вашата бележка и ще направя една проверка, за да видим точно защо толкова е ниска сумата. Може би Министерство на финансите може да внесе малко по-голяма яснота.
По отношение на методиката за средствата за зимното поддържане тази година ще се разпределят по установения ред, от догодина ще работим по новата методика.
ПРЕДС. ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Едно предложение. Може би е удачно, госпожо Терзиева, да разпоредите наистина да направят преглед каква е реалната готовност на проектите за изпълнение, за да можем реално да преценим и колегите от програмата какъв е прогнозният график на обявяване на отделните оси, за да преценим наистина възможно ли е, отчитайки всички етапи, които общините трябва да извървят по отношение на възлагане на обществените поръчки, за да видим каква е реалността, за да можем да преценим доколко адекватно е планирането.
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: По повод на това, което каза господин Михалевски нека да напомня, че от обявяването на схема за безвъзмездно финансиране до първият истински разход, в случая ако се натоварим с пределно много оптимизъм минава около половин година, което означава, че ако ние разчитаме програмата да работи така че ресурсът от нея да стига до общините, първата схема не може да се обяви в средата на годината, тя трябва да се обяви пролетта и новите регламенти при всички случаи ще бъдат приети до края на годината. Индикативният срок беше края на октомври, да има закъснение с две седмици, те са в режим на триалог. Дълбоко не вярвам да има каквато и да било съдържателна промяна в новите регламенти. Това не може да служи като оправдание. И да има някъде промяна тя ще е по-скоро редакционна. Голяма част от процесите могат да минат с авансовото доверие, че регламентът ще изглежда по този начин и да почнат да се правят първите схеми.
Има няколко въпроса, като част от тях са по отношение на колегите от Министерство на финансите, част от тях са към госпожа Терзиева, но преди да стигна до въпросите имам една гореща препоръка, настойчива препоръка. По отношение на програмата за растеж и устойчиво развитие на регионите редно е в този огромен ресурс от половин милиард да бъде определена квотата за местните власти. Познавам всякакъв вид конкурсни процедури, всякакъв вид регулации от последните 10-15 години. Абсолютно е недопустимо за един и същи ресурс да се борят централни ведомства, министерства и местни власти. Също така това е недобра практика от ФАР да се пуснат в един и същи конкурс да се борят местни власти и областни администрации. В най-уродливата му форма едно подобно упражнение означава да смесим и да накараме да се състезават по един и същи спорт на един и същи терен отбор по ръгби и по художествена гимнастика. Задължително трябва да има квота за местните власти и точно в тази комисия съм убеден, ще намеря подкрепа, че тази квота трябва да е над 50% от ресурса. Това е препоръка, не е въпрос.
По отношение на въпросите си няма да проявя оригиналност, но пък ще проявя приемственост по отношение на това, което ме интересува. Ще задам един въпрос, който съм задавал в други комисии, за съжаление не съм получил отговор. Той е основно фокусиран към колегите от Министерство на финансите, но ако някой друг може да ми отговори нека да го стори. Ако се обърне внимание какви са приходите и разходите по отношение на европейското финансиране за 2014 година ще видим, че приходът е в размер на 2 милиарда 174 милиона и малко отгоре, разходът е в размер на 3 милиарда 335 милиона лева. Тук имаме един значителен дефицит близо 30%. Аз мога да разбера, познавайки механизма на функциониране на тази сметка за дефицит от порядъка на 17,5%, колкото е усредненото съфинансиране. На какво се дължи останалата част от този значителен дефицит. Тук говорим за десетки милиони в най-добрият случай. Подозирам, че въпросът е най-вече към колегите от Министерство на финансите.
Вторият въпрос. Тук парите са смесени явно от двата програмни периода, искам и настоявам за конкретен отговор каква част от тези средства са плащани от следващия програмен период.
Поздравления за това, което е предвидено в чл. 74 – уреждане на отношенията с Европейската инвестиционна банка, това е стъпка в правилна посока. Имам въпрос към министър Терзиева по отношение на записа в чл. 86, където е предвидено за покриването на финансов недостиг общини и други бюджетни организации да могат да ползват ресурс от Европейската инвестиционна банка. Тук конкретният въпрос е за водния сектор. Вземам повод от записаното в този член да попитам каква е вашата принципна позиция. Доколкото всички знаем, че тук имаме една неособено справедлива ситуация. Вярно е, че местните власти са бенефициенти на всичко, което имаме като финансиране от ОП „Околна среда”, формално те са отговорни за покриване на финансовия недостиг, но от друга страна той е свързан с бъдещите приходи, а бъдещите приходи са в прерогативите на ВиК дружествата. Как този нерешен в годините въпрос според вас е редно да бъде разрешен?
Благодаря.
ПРЕДС. ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Изкушавам се да отговоря на господин Дончев на последния въпрос. Още 2008 година, когато коментирахме измененията в законодателството за ВиК точно това бяха двата въпроса, които ясно стояха и те в момента продължават да стоят – въпросът за ДДС и въпросът за собственото участие на общините и тогава между другото в края на мандата 2009 година беше намерено решение, което според мен сега не може да бъде приложено. Бяхме финализирали почти разговорите с ЕБВР, които бяха много елементарни, много прости. Договаря се рамков заем примерно в размер на 200 милиона евро, който да извърви всички необходими процедури без държавни гаранции и той да бъде на разположение и след провеждане на процедурите от общините за обществените поръчки и точната конкретизация на размера на поръчката и точното определяне на размера на собственото съучастие съответното териториално ВиК е задължено от министъра на регионалното развитие като принципал на държавната политика да кандидатства пред Европейската банка за възстановяване и развитие и да осигури това съфинансиране, което е абсолютно логично, защото правилно отбелязахте – той после стои на паричния поток и той трябва да го връща. Според мен това е решението в тази посока.
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Това за мен е справедливият подход, тук има още един аргумент. Повишената рентабилност на работа на дружествата има пряка връзка с проекти, които се реализират. Доколкото дори и в проекта да има по-голяма част канал в масовият случай всеки проект води до намаляване на водозагубите, води до намаляване на авариите, поводи за разкопаване на пътната настилка, която във всеки случай трябва да бъде възстановена за сметка на дружествата. Така че имаме основания да смятаме, че след приключване на такива проекти рентабилност на всяко от дружеството, което оперира с мрежата би се повишила и то няма да е в невъзможност да изплаща подобен заем.
Радвам се, че това е вашата позиция, бих искал да чуя позицията на министър Терзиева, наистина ще бъда радостен ако всички сме на една позиция.
ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЕВА: Ще отговоря каква е политиката в момента, която разработваме и по която работим. Принципно в Министерството на регионалното развитие се работи точно по този въпрос. Само че въпросът стои и до финансови възможности на ВиК дружествата и възможности да гарантират за взимането на определени заеми. Така че спрямо всяко дружество очаквам измененията на Закона за водите, за да можем да започнем истински реформата във водния сектор. Имаме идеи за водене на преговори за сключване на някакво споразумение с ЕБВР, но всичко пак опира до въпроси, свързани с Министерство на финансите и общо взимане на решение на Министерски съвет. Ако мога така най-общо да отговоря.
ДОРА ЯНКОВА: Един въпрос, по-скоро сдружението ако имат статистика колко процента от делегираните държавни дейности на общините или като цифрово изражение са за общинска администрация и какво представляват като пари тези 5%, за да го видим и излезем поне в становището на комисията с предложение действително в частта „средства за общинска администрация” да препоръчаме на финала преди внасянето на закона да се погледне много внимателно този въпрос, защото действително общините изостават и ако трябва да се приложи минимална заплата 340 лева с това заделяне на тези средства в резерва ще трябва да отидат на едни по-големи съкращения в духа на равнопоставеност на администрациите, Закона за местната власт, централната власт. Ние действително като законодател трябва да ги равнопоставим. Затова, за какви пари става въпрос?
ЕМИЛ САВОВ: Петте процента са от администрация, от отбрана и сигурност, която не е спомената, тъй като е малка като размер – общо 12 милиона лева, това са 5% - 10,9 близо за общинска администрация и 1 300 000 лева за отбрана и сигурност.
ПРЕДС. ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Тук наистина има логика и аз ще се обърна към представителите на Министерство на финансите, когато се правеше този модел се налагаше това ограничение с буфер от 5% върху тези трансфери. Това отчиташе ли се, че пряко влияе върху заплатите наистина на най-ниско заплатената публична администрация? Защото някак си според мен буферът е ясен защо се прави, той е предпазен механизъм, но налагането му точно върху този разход мисля че не е най-удачният вариант.
ЖЕНИ НАЧЕВА: Идеята беше да има равнопоставеност на дейностите и функциите спрямо администрацията като цяло, в това число и общинската и обстоятелството, че възнагрежденията в общинска администрация, тоест – средствата там могат да се дофинансират с източник собствени приходи на общините.
По отношение на отбраната там е осигурен ръст на средствата, които да компенсират промяната в минималната работна заплата. Изцяло принципен е подходът към администрацията и от тази гледна точка не е направено изключение за общинска администрация, която е общата политика по доходите на заетите в сферата на администрацията.
ПРЕДС. ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Ще направя един коментар по отношение на това, което каза господин Дончев.
Аз, господин Дончев, наблюдавам този процес много отдавна и Вас съм Ви питал като министър. Към края на септември разликата между възстановените средства като крайно сертифицирани тези, които сме разходвали вече са над 2 милиарда 800 милиона. Като махнем разбира се елементът на съфинансиране чистата сума само към момента е над 1 милиард и 600 милиона до септември. Така че този темп на нарастване на разликата е естествен. И тук това е все повече въпрос, който ние трябва в Закона за държавния бюджет за тази и за следващите предстоящи години наистина да има един такъв оперативен финансиращ източник, защото до сега беше лесно – имаше фискален резерв, той се ползваше, защото тези пари са от фискалния резерв реално.
Аз между другото също зададох този въпрос като видях ниското ниво на планиране на приходите, дори зададох така въпрос – вие планирате директна загуба на автоматично освобождаване на средства, но колегите от националния фонд ме контрираха с разумен аргумент, че всъщност грешката, която вероятно съм направил е, че аз изчислявам до края на 2015 година, а ние имаме право да възстановяваме окончателно средства до 2017 година по настоящия планов период. Но така или иначе това е предизвикателство под фиска като макропоказател откъде всъщност и това ще предупредели скоростта, с която ще се движим, защото ние не трябва да създаваме спирачен механизъм от това, че нямаме налични оперативни свободни средства, с които да финансираме плащанията към бенефициентите и ако това започне да ни затормозява и изчакваме крайното възстановяване от Европейската комисия очевидно там все повече проблеми ще има в бюджета и това трябва да бъде също планирано добре, като смятам, че тук има известни рискове, които трябва да ги отчетем.
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Безспорно данните, които споменавате са коректни, но не е коректно да се правят засечки преди приключването на годината. Доколкото темпът на искане и на възстановяване на средства за зло или за добро по принцип не се характеризира с една плавност. Само ще припомня, че миналата година поисканата и възстановена сума само в есенните месеци на 2012 беше 1,5 или 2 милиарда лева, нормално е плащанията да се пакетират есента. Така че един временен дефицит преди да е приключила годината е едно, а тук говорим за близо една трета дефицит на годишна база. Много държа колегите от Министерство на финансите да дадат отговор, любопитен съм.
ПРЕДС. ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Не знам дали можете да дадете този отговор. Таблицата показва устойчива тенденция, даже тя е обрала тези сезонни характери, пък и аз не мисля, че до края на годината ще получим изключително голям пакет какъвто беше в края на миналата година съобразно положението в Европейската комисия.
ЖЕНИ НАЧЕВА: Бих ви предложила, ако е възможно да ви изпратим допълнително писмен отговор, защото наистина колегите бихме могли да дадем отговор в посоката, в която Вие коментирахте, но колегите от национален фонд в момента не са тук.
ПРЕДС. ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Ще ги поканим в Комисията по европейски въпроси утре, така че те там ще могат да отговорят.
Други въпроси, колеги? От присъстващите граждански сдружения някой иска ли да вземе думата? Не виждам заявка.
При това положение ще имаме две гласувания, тъй като трябва да гласуваме бюджета с проекта на Висшия съдебен съвет и със становището на Министерския съвет.
Първо поставям на гласуване Законопроекта за държавния бюджет с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2 от Закона за държавния бюджет. Който е „За”, моля да гласува.
Гласували: „За” – няма; „Против” – няма; „Въздържали се” – 19.
Не се приема.
Подлагам на гласуване основният законопроект със становището на Министерския съвет по проекта на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и 2 от Законопроекта за държавен бюджет на Република България за 2014 година. Който е „За” моля да гласува.
Гласували: „За” – 10; „Против” – 8; „Въздържали се” – 1.
Приема се.
Благодаря. Пожелавам новият бюджет да нараства по възможност.
(Заседанието завърши в 15.45 часа.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
/Димчо Михалевски/
Стенограф:
К. Петрова