КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
1. Представяне и обсъждане на законопроект за физическото възпитание и спорта, № 302-01-36, внесен от Министерски съвет.
2. Актуални въпроси към министъра на регионалното развитие г- жа Десислава Терзиева в съответствие с чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на народното събрание.
П Р О Т О К О Л
№ 13
Заседанието се откри и ръководи от председателя на Комисията Димчо Михалевски.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: - добър ден колеги, гости.
Имаме необходимият кворум. Откривам днешното заседание.
Колеги, дневният ред за днес Ви е предварително обявен, а той е:
Точка първа – представяне и осъждане на законопроект за физическото възпитание и спорта, № 302-01-36, внесен от Министерски съвет.
Точка втора – Актуални въпроси към министъра на регионалното развитие г- жа Десислава Терзиева в съответствие с чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на народното събрание.
Който е съгласен, моля да гласува: „за“ – 12. Благодаря Ви, дневният ред и приет единодушно.
На днешното заседание участие са заявили:
От Министерство на регионалното развитие
1. г-жа Десислава Терзиева – министър
2. г-жа Жанета Жикова - началник кабинета
3. г-н Добромир Симидчиев - зам. министър
4. г-н Георги Златев - директор на дирекция „Развитие на пътната инфраструктура с бюджетни средства - АПИ
5. г-жа Снежина Славчева
От Министерство на физическото възпитание и спорта
6. Йордан Йовчев – заместник-министър
7. Пламен Богданов – директор на дирекция „Правно и административно обслужване“
8. Мариян Маринов – н-к отдел в дирекция „Правно и административно обслужване“
От Министерство на образованието и науката
9. Анелия Томова – гл.експерт в дирекция „Подкрепа на развитието“
10. Любка Алипиева – гл. експерт в дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“
От Сдружение „Защита на гражданите“
11. Пламен Генов
12. Петър Донев
13. Пламен Гърбов
Предлагам Ви да започнем с точка първа.
Кой ще ни представи законопроекта.
Г-н Йовчев заповядайте.
ЙОРДАН ЙОВЧЕВ – заместник-министър на физическото възпитание и спорта.
Г-н председател, уважаеми дами и господа народни представители.
Основната цел на предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта е оптимизиране и прецизиране на действащите разпоредби, регламентиращи издаването на лицензия на спортни федерации и национални спортни организации; дейността в спортните училища; консолидиране на разпоредби, свързани с финансиране от страна на държавата и общините на спортни организации.
С измененията и допълненията в глава трета „Спортни организации“ се премахва възможността в национални спортни организации да членуват спортни клубове (остават само федерации), тъй като клубовете са членове на съответната федерация, координираща дейността в определена предметна област. С цел да бъде по-опростен редът при издаване на спортна лицензия се конкретизират изискванията в тази връзка – поотделно за спортна федерация и за национална спортна организация. Уточняват се условията, при които спортните клубове могат да реализират целите си, да придобиват права и да се ползват от тях.
Предвиден е по-благоприятен режим за спортните организации при изискванията за подновяване и при отнемане на спортната лицензия – наличието на просрочени задължения към държавата и/или общините в бъдеще няма да бъде пречка за подновяване, съответно отнемане, на спортната лицензия, при условие че е допуснато тяхното разсрочване или отсрочване.
Във връзка с изпълнението на Приоритет 2 и Приоритет 3 от Националната програма за развитие на физическото възпитание и спорта 2013-2016 г. (приета с Решение № 523 на Министерския съвет от 2013 г.) в проектозакона са предвидени норми, чрез които да се подпомага реализирането на дейност, свързани с адаптираната двигателна активност и адаптирания спорт за децата със специални образователни потребности, и превръщането на държавните спортни училища в центрове за подготовка на резерв за елитния спорт чрез концентрирането в тях на най-добрите състезатели от страната, по определени олимпийски видове спорт, в съответните възрастови групи.
С измененията и допълненията в глава дванадесета „Финансиране“ се визира хипотеза, която не е обхваната от разпоредбата на чл. 59б, ал. 7 – уреждат се отношения, когато медалистът е починал. Консолидирани са разпоредбите, свързани с финансиране и подпомагане от страна на общините на спортни организации. Създава се правна възможност общините да подпомагат юридически лица с нестопанска цел в обществена полза, които организират и насърчават децата и младежта да се занимават с физически упражнения, спорт, спортни игри и туризъм след природата.
Прецизиран е редът при финансовото подпомагане от страна на държавата. Предвижда се с два отделни подзаконови акта, издадени на основание чл. 63 от закона, да се финансира от една страна спортната дейност на лицензираните спортни организации и на техните членове и учебно-тренировъчната и спортно-състезателната дейност в държавните спортни училища, и с друг акт – дейностите, свързани с изграждането, реконструкцията и модернизацията на спортни обекти и съоръжения и на обекти за социален туризъм – държавна и общинска собственост, както и материално-техническата база, ползвана от държавните спортни училища. Прецизирането е направено с оглед спецификата на условията за финансово подпомагане при двата вида дейности – спортна дейност и материално-техническа база.
Очакваните резултати от прилагането на предложените законови изменения и допълнения са създаването на по-благоприятни условия за насърчаване усилията на българските спортни организации за максималното развитие на техния потенциал в съответните спортове, насочено към постигане на оптимални спортни резултати при подготовката и участието им в държавни и международни състезания, както и създаване на възможности за оперативно и по-качествено извършване, реконструкцията и модернизацията на спортни обекти и съоръжения – държавна и общинска собственост.
Благодаря з вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: - и аз ви благодаря.
Тук имаме представител от министерство на образованието. Искате ли да добавите нещо? – не, нямате желание.
Колеги имате думата.
ЕКАТЕРИНА ЗАЯКОВА - благодаря г-н председател.
Доколкото схванах с предложените промени всъщност се разделя досегашното субсидиране на общински и на държавни спортни училища. Всъщност спортните училища в страната никак не са малко и няма ли по този начин да се получи неравностойно положение и означава ли, че талантливите деца от общинските спортни училища трябва непременно да бъдат прехвърлени в държавните, където е предвидено че са резерв за високи спортни постижения.
МАРИЯН МАРИНОВ – уважаеми г-н председател, уважаеми дами и господа народни представители?
Има разделение, така както го каза г-жа Заякова, защото съгласно разпоредбите на Закона за хазарта са предвидени средства, които са постъпили от Българския спортен тотализатор, да бъдат издаден подзаконов нормативен акт – Наредба, която да регламентира финансовото подпомагане на останалите общински училища. В областта на спортни площадки които са общински, докато тук регламентацията е по отношение на държавните спортни училища със средства, които постъпват от министерството на младежта и спорта. За тези средства става въпрос.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА - във връзка със законопроекта – по-специално чл. 59, ал. 5.
В този член има следното ограничение – не могат да се ползват общински средства и се подпомагат от общините спортни организации, които не са регистрирани като юридически лица с нестопанска цел в обществена полза по Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
Моят въпрос е - защо давате толкова респективно ограничение, защо не промените този текст в посока да не са само организации с нестопанска цел, но да бъдат и търговски дружества по смисъла на закона и ако вашите притеснения от спазването на закона и наличието на допустима или недопустима държавна помощ, то разбира се текста може да бъде променен в посока че се дава възможност например текст от типа –че собственост на клубове в съответствие с изискванията на държавна помощ. По този начин ще се даде възможност да се кандидатства за финанси и по линия на програмата за „Райони в растеж“ и по програмата за регионално развитие по инструмента „Джесика“ в който се дава възможност такива спортни клубове да получават финансиране.
С това ограничение те няма да имат възможност да получават европейско финансиране или финансиране по линия на инструмента Джесика, затова ви предлагам още веднъж да се преосмисли точка 5 да бъде с разширен обхват. Разбира се при спазване на законите на допустима държавна помощ.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: - благодаря г-жо Павлова.
Колеги, аз Ви предлагам между първо и второ четене да се направи една консултация, да се види сегашният текст, който предлага МС какво приложно поле има , какви ограничения и въздействия и ако това, което предлага г-жа Павлова е разумно може да се направи предложение, след консултации с министерството, което да даде компетентен отговор.
МАРИЯН МАРИНОВ: - изцяло нова концепция по отношение на финансирането на спортните федерации и на спортните клубове. Търговските дружества поначало в другите текстове на действащия закон за физическото възпитание и спорта финансират се само спортни организации, които са юридически лица с нестопанска цел, чиято дейност е насочена за обществена полза. Естествено, че вижданията на г-жа Павлова са напредничави, но на този етап би следвало да се промени целия закон или изцяло нов закон да се създаде тъй като пак повтарям, че цялата философия на действащия закон е насочена към финансиране на юридически лица с нестопанска цел. Такива са спортните клубове, такива са дружествата по туризъм, такива са националните федерации и т.н.
По отношение на финансирането на спортни обекти, с промените ние даваме възможност обекти публично-частна държавна и публично частна общинска собственост без разлика да бъдат финансирани с бюджета на министерството на физическото възпитание и спорта, респективно със средства от тотализатора стига да има належаща нужда и да има съответната координация между общината и министерството.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА - мисля, че не е необходимо да се създава специален закон. Нека все пак да кажем, че в България стадионите и спортната инфраструктура е в това състояние понеже не е финансирана от години. С оглед европейските правила и европейското финансиране по програмата за регионално развитие, програмата за региони в растеж е допустимо стадиони, независимо дали се управляват от нестопански организации в обществена полза на търговски и спортни клубове да получат финансиране, защо да ги ограничаваме, да разширим закона по начин по който всички спортни клубове, които управляват спортни съоръжения да кандидатстват. Не трябва да ги ограничаваме. Така или иначе те няма как от държавния бюджет да получат средства. Поне да се възползваме от европейските фондове и по-конкретно от инициативата Джесика, която предоставя ниско лихвени дългосрочно кредитиране с европейските фондове.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ – аз бих предложил г-н Йовчев наистина между първо и второ четене, освен концепцията, която ние наистина уважаваме, която сте предложили в изменението да използваме всички допълнителни инструментариуми, които са възможни и тогава да преценим. Аз също мисля, че с частични предложения може да се реши този въпрос. Да не ограничаваме възможното финансиране. Нека да го направим заедно. Все пак има компетентни хора при вас, които ще кажат кое може да се случи. Това е правилният отговор.
ПЕТЪР ДУЛЕВ - благодаря г-н председател.
Едва ли ще има някой, който да не подкрепи промяна в нормативната уредба по отношение развитието и създаване на по-големи възможности за спорт и физическо възпитание на младото поколение. Аз също бих искал да посоча §21, чл. 59 където е указано в ал. 2 че общините финансират и подпомагат но преди това приемат програми.
Смятам, че преди общинските съвети да приемат програми за развитието на спорта на всяка една община под егидата на министерството би било хубаво и полезно да се направи един анализ на спортните клубове, защото по мое сведение мисля, че над 4300 спортни клуба са регистрирани в страната, тъй като от разговорите с колегите имам представа, че някой от спортните клубове са регистрирани с един или двама члена. Когато имаме една ясна картина и министерството ще бъде наясно и общинските съвети, когато разработят и приемат тези свои програми.
В § 23, чл. 63, ал. 3 е посочено, че условията и редът за финансово подпомагане изграждането реконструкцията и модернизацията на спортните обекти, включително разбира се е посочено общинска собственост трябва да бъде определено с наредба.
Заместник-министър Йовчев знае, че при нас имаме една база, която е крайно рухнала, където спортуват и се обучават около 60 деца, там подготвяме и национални състезатели дори и вече 4 години нашият проект, като подаден от общината, е подаден от спортния клуб не намира финансиране. Така, че нека в тази наредба наистина да бъдат ясно регламентирани изискванията, критериите, за да могат клубовете да кандидатстват за финансиране изграждането на своите клубове.
Благодаря.
Други колеги. Ако няма, подлагам на гласуване предложеният ни законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта № 302-01-36, внесен от Министерски съвет.
Който е за, моля да гласува: „за“- 11, благодаря. Против и въздържали се няма. Законопроекта е приет.
Благодаря Ви.
Колеги преминаваме към точка втора от дневния ред.
Актуални въпроси към министъра на регионалното развитие г-жа Десислава Терзиева, в съответствие с чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на народното събрание.
Знаете правилата – 2 минути въпрос, 2 минути отговор. Реплика, дуплика.
Първи имат право колегите от Политическа партия ГЕРБ.
Заповядайте.
ЛИЛЯНА ПАЛВОВА – благодаря.
Моят въпрос е свързан с осигуряване финансирането за довършването и продължаването на дейностите по възложени и стартирал през това лято ремонт на виадуктите по основните магистрали Тракия и Хемус. В едно интервю днес на г-н Чайков, прочетох че в следващата година, ако правилно прочетох средства не са осигурени, необходими са 25 млн.лв., но за сега те не са влезли в бюджета. Да потвърдите дали е така, и ако е така, какви са механизмите и начините по които ще търсите финансиране от държавния бюджет или по какъв начин това ще наложи през следващите години да бъдат замразени дейностите и довършването на ремонта на тези виадукти, които са в процес на ремонти.
Благодаря.
ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЕВА – благодаря г-н председател.
Не знам в кое интервю се е изказал така г-н Чайков. Аз бях сутринта с него в АПИ и той не е давал такова изявление. Нямаме проблем с финансирането на виадуктите и те ще завършат в сроковете, които са установени по договор12 месеца от датата по които са започнали. Живот и здраве, догодина месец септември ще бъдат завършени и двата виадукта.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА - благодаря – ако тук има представители на Медиапоол, интервюто е публикувано днес сутринта от Лили Гранитска, кога е дадено аз не мога да кажа, но факт е че е дадено и се радвам, че има финансиране и следващата година ще завърши.
ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЕВА – ще потвърдя още веднъж че финансиране има.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ - моят въпрос г-жо министър е кратък, той е продължение от предния път. Тогава попитах какво предприема министерството като принципал на държавната политика по подпомагането бюджета на Омуртаг – просто исках да чуя, какво е развитието, тогава обяснихте, че се предприема действие за възлагане на спешна оценка на състоянието на водопровода от Антоново към Омуртаг – 19 хил. лв. какво е развитието до момента и каква е следващата перспектива в следващата седмица и месеци.
ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЕВА – работим много интензивно, вече сме възложили възлагателно писмо да бъде изработена експертиза и проектиране. Надяваме се до 3 седмици да бъде завършена тази експертиза и проектирането за да видим какво решение ще вземем. В случай че водата тръгне всичко ще бъде наред. В случай, че не тръгне за догодина ще предвидим целеви средства, ще се опитаме да предвидим в рамките на бюджета за да започнем строителство там и да оправим водопровода.
ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ – аз разбирам, че при извършването на тази оценка и ако се въведе в експлоатация тази проблематично първо някакъв процент или шанс до Нова година хората да получат вода, ако това разбира се не се случи продължаваме по-нататък с по-големи инвестиции.
ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЕВА – точно така.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ – благодаря Ви.
Колегите от ДПС – нямате въпроси.
Колегите от АТАКА.
ПАВЕЛ ШОПОВ - г-жо министър.
Желая да си изясня нещо.
Големи бури и страсти имаше от миналия период, от миналото управление от миналия мандат, когато се направи изявление, че автомагистрала Хемус ще се трансформира като проект, като високо скоростен път и на практика беше изоставен, какво е положението в момента. Има ли официално тогава взето решение или е било въпрос на изявление на определени политици, които може би са говорили безотговорно не на базата на акт, който е бил обективен в правния мир. В момента каква е волята и намеренията. Мисля, че този въпрос трябва да бъде изяснен, защото все още съществува и е загнездено в съзнанието на хората, това изявление и този момент. Имаше и за и против това нещо. Успоредно с един път аз и за него мисля, че трябва да се изясни. Става въпрос за Север – Юг – също високоскоростен – едни катарски пари, но нямам думи за всичко това. На какъв етап е цялата тази раздувка бих я казал.
Но сега Ви питам за Автомагистрала Хемус.
ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЕВА – за Автомагистрала Хемус лично аз не съм виждала изрично решение, което да е взето, да се прави скоростен път. Факт е, че в момента приключват предпроектните проучвания. Надявам се до края на месеца да са готови. Автомагистралата се проектира като автомагистрала. Разделена е на 8 части за да можем по-лесно да оперираме със строителството. В момента, в който привършим с предпроектното проучване ще го обявим публично, за да е ясно на всички как ще се проектира магистралата.
ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ – ако позволите аз да направя един коментар.
Според мен ние стратегически трябва да го планираме като магистрала. Това не ни пречи да изпълняваме поетапно дори и при четири лентов път с оставане на сервитут на който да изградим аварийни ленти. Да, това е възможно, защото трафика е много голям от Ябланица до Шумен и наистина може да се окаже нецелесъобразно влагането на много средства при наличието на много други проблеми. Поетапно да градим четири лентов път и в перспектива в следващите 10-15 години да се довърши в магистрална лента.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА – моят следващ въпрос е във връзка с така наречените вече инструменти за финансов инженеринг. От една страна на предишния блиц-контрол заявихте, че предстои подписването на Споразумението за удължаване на финансовия ангажимент по Джесика, което, ако правилно съм разбрала е подписан, ще помоля още веднъж да потвърдите, ако това е така и кога предстои да го внесете в парламента за последваща ратификация, тъй като преди неговата ратификация не може да се приложи това удължаване. Независимо от удължаването важно е какво предвиждате или така нареченото екзитстратегия, или когато приключи ангажимент на Европейската инвестиционна банка какъв е подхода, който считате, че трябва да се приложи за този тип финансов инженеринг дали министерството и по-конкретно …., е този, който ще довърши или ще предоговорите още веднъж е ЕИБ от една страна и от друга страна, как това е свързано с планирането на инструментите за финансов инженеринг за новия програмен период отново с ЕИБ където изрично е заложено в регламентите че има изискване 20% от средствата по тази програма да бъдат именно за финансов инженеринг.
В тази връзка моят въпрос е екзи стратегията обвързвана ли е с това. Ще продължите ли с ….на какъв принцип ще бъде. Говорихме миналия път за идеята да има централизиран орган при Министерство на финансите, който да управлява финансов инженеринг. Продължавате ли в тази посока, защото не виждам развитието в тази дейност или министерството ще управлява и разработва самостоятелен орган за управление на финансовия инженеринг по отношение на регионалното развитие.
ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЕВА - преди 10 дни имах среща с …. Надявам се най-късно в началото на следващата година да сключим договора. Той ще бъде с обратно действие. Това го договаряме в момента. Така, че проблем няма да има с тях.
По отношение след 2015 г. как ще подходим – на този етап анализираме какви са възможностите. Предполагам, след съгласуване с министерство на финансите ще продължим с този инструмент, защото смятаме, че той е доста добре приложим и подпомага финансирането на проектите много удачно. Това сме го коментирали с Европейската инвестиционна банка.
За след 2015 година все още нямаме категоричен отговор как ще бъде.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ – аз имам кратък въпрос – тъй като наближава края на годината имаше сериозен риск, включително и по Оперативна програма „Регионално развитие“ да не изпълним усвояването за 2013 г. – до къде стигна комуникацията с ЕК за одобрение за включване на северната скоростна тангента на София за финансиране в регионално развитие, за да сме сигурни че наистина няма да им загуба на средства тази година.
Благодаря.
ДЕСИСЛАВА ТЕРЗИЕВА – внесли сме апликационната форма за северната тангента, очакваме потвърждение от ЕК. Считаме, че няма да имаме загуби до края на година.
Всичко е наред.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ - да, благодаря ви.
Колеги, изчерпахме блиц-контрола.
Ако имате някой теми за поставяне заповядайте.
Няма. Благодаря Ви.
Пожелавам приятна вечер на всички.
Закривам заседанието.
ПРОТОКОЛЧИК: ПРЕДСЕДАТЕЛ:
В. Бойчева Димчо Михалевски