Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ИНВЕСТИЦИОННО ПРОЕКТИРАНЕ
04/12/2013
    ДНЕВЕН РЕД:
    1.Представяне на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър с вх. № 354-01-87 внесен на 28.11.2013г. от Емил Костадинов и група народни представители
    П Р О Т О К О Л № 11
    (стенографски)

    от заседание на Комисията по инвестиционно проектиране

    София, 4 декември 2013 г., сряда
    НС, пл. „Княз Александър І” № 1
    зала 132, ет. І

    (Открито в 16,35 часа.)



    Председателстващ: председателят на комисията Емил Костадинов.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Колеги, аз предлагам да започваме. Понеже 5 колеги вече минаха и заявиха позиция в подкрепа, имаме кворум съгласно нашия Правилник и можем да започнем заседанието.
    Дневният ред е такъв, какъвто Ви е раздаден, с една единствена точка в него:
    Представяне на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, с вх. № 354-01-87, внесен на 28.11.2013 г. от Емил Костадинов и група народни представители.
    Повтарям и подчертавам, че идеята е не само да бъде представен законопроектът, но понеже и с оглед на това, че той практически вчера беше раздаден на колегите, през следващата седмица ще направим по-спокойно заседание надявам се тогава - по двата законопроекта - този и по Законопроекта за устройството на Черноморското крайбрежие.
    Така че колегите, които подкрепят така предложения дневен ред, моля да гласуват. Броим присъстващите и шестимата, които са заявили подкрепа.
    От гласували 13 народни представители: за 13, против и въздържали се няма. Благодаря.
    Налага ли се да представям нашите гости, тези, които са тук? Ние вече се познаваме. Мисля, че не се налага.
    (Списък на гостите, потвърдили участие на заседанието на Комисията по инвестиционно проектиране на 04.12.2013 г.):
    1. Елица Георгиева - парламентарен секретар на Министерство на инвестиционното проектиране;
    2. инж. Валентин Йовев - директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър;
    3. Мария Пирянкова - директор на Дирекция към Агенцията по геодези, картография и кадастър;
    4. Пламен Петров - Национално сдружение на общините в Република България.

    От бранша:
    5. арх. Владимир Дамянов
    - председател на Камарата на архитектите в България;
    6. инж. Стефан Кинарев - председател на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране;
    7. инж. Николай Главинчев - Камара на инженерите в инвестиционното проектиране;
    8. Валентин Зарев - Камара на строителите в България;
    9. Мишо Настев - Асоциация на геодезическите фирми;
    10. Емил Тодоров - член на УС на Българската асоциация на архитектите и инженерите консултанти (БААИК);
    11. инж. Ангел Янакиев - председател на Камарата на инженерите по геодезия;
    12. Златан Златанов - Камара на инженерите по геодезия.

    От граждански организации:
    13. Ивайло Маринов - Гражданско движение за защита на гражданите;
    14. Милка Чалева - експерт.


    Преминаваме към точка единствена:
    ПРЕДСТАВЯНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР, С ВХ. № 354-01-87, ВНЕСЕН НА 28.11.2013 Г. ОТ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ.
    Позволете ми накратко да представя законопроекта, който аз и още няколко колеги внесохме през миналата седмица.
    Внесеният Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър е дело на работа, продължила около 4 месеца в работна група, която беше просто координирана от мен. В тази работна група участваха представители - експерти от Агенцията за геодезия, картография и кадастър, представители на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, на Камарата на инженерите по геодезия. В различни етапи, разбира се, се включваха представители на Съюза на архитектите в България, на Камарата на архитектите в България. На един по-късен етап, когато имахме принципно готов вариант за обсъждане, консултирахме с представители на Министерство на правосъдието, Агенцията по вписванията, съдии по вписванията и т.н.
    Предложените изменения би могло да се каже, че са съществени, но в същото време не говорим за радикални промени и за твърде амбициозни цели на вносителите. Още в самото начало договореността в тази работна група беше да се постараем всичките текстове и въпроси, които пораждат напрежение, конфликти, които не могат да бъдат изгладени на този етап да не бъдат засягани, а да се постараем да направим измененията там, където неотложността е очевидна. Тук в края на своето изложение аз ще направя кратка декларация от свое име по повод на един текст, който влезе в последния момент и за който аз трябва да поема отговорността, че не съм догледал и влизането му в този законопроект е извън принципите, които бяхме договорили в работната комисия.
    И така накратко. Целта на внесения законопроект е да се усъвършенства нормативната уредба при осъществяване на дейностите по създаване, одобряване и поддържане на кадастрални карти и на кадастралните регистри, както и облекчаване на обслужването на физическите и юридическите лица, създадени от кадастъра и защита срещу бюрократизирането на процеса и прилагането на корупционни практики. Важно е да се отбележи, че при работата по законопроекта сме взели под внимание текстове, които са фигурирали в предходни законопроекти, някои от които не са били приети от Народното събрание, но които сме преценили съдържателно като безспорни, належащи при прилагането на закона и сме ги развили.
    Този законопроект, който представям, обхваща главно кадастъра и отразява практическия опит по прилагането на закона през последните години и е разглеждан в работен порядък с институциите и с представители на институциите, които споменах в началото.
    Една от основните цели по създаването на кадастралната карта и на кадастралните регистри е имотният регистър, т.е. да се подобри обслужването на собствениците на имоти, на участниците в инвестиционния процес и на централната и на местната власт. (Между другото тук да отворя една скоба. На предишно заседание ние с консенсус в Комисията приехме за второ четене измененията на Закона за геодезията и картографията и те са внесени в Народното събрание. Няма причини в дните до Коледните празници да не бъдат гласувани.)
    С този законопроект се постигат следните цели:
    1. Прекратява се дискриминационната практика относно националност на физически и на юридически лица, доставчици на услуги, свързани с кадастъра и имотния регистър и изпълнение на разпоредбите на Директива 2006/123/ЕО за услуги на вътрешния пазар, като се създава възможност дейностите по кадастъра да бъдат изпълнявани от граждани на държава-членка на ЕС, на друга държава, страна на Споразумението за европейското икономическо пространство или на Конфедерация Швейцария. Това е изискуемо, за да не бъдат наложени, както знаете санкции на България.
    2. Правоспособното лице може да бъде физическо лице, без да се изисква то да бъде регистрирано като търговец по Търговския закон.
    3. Въвеждат се ред и условия за създаване, поддържане и одобряване на специализирани карти за устройствено планиране. Специализираните карти ще съдържат информация за елементите на техническата инфраструктура и благоустройството, водни площи и течения и др. в урбанизираните територии.
    4. Възможността за едновременното им изработване с кадастралната карта ще води до (и това е близко до ума) значителни икономии на финансови средства.
    5. Предложени са изменения на текстове относно създаване на кадастрални карти и на кадастрални регистри, които да облекчат режима за одобряване, за съкращаване на срокове и намаляване на допустими грешки в Глава Пета от закона.
    6. Новите текстове в Глава Шеста относно поддържане на кадастралната карта и на кадастралните регистри в актуално състояние дават възможност за намаляване на бюрократичността и по-бързо обслужване на собствениците.
    7. Определени са случаите, в които измененията се извършват без издаване на заповед. Със заповед ще се изменят кадастрални карти и кадастрални регистри единствено при наличие на непълноти или грешка, като с цел ускоряване на процедурата отпада изискването за издаване и на акт за непълнота и грешка.
    8. Дадена е възможност за безвъзмездно получаване на данни, предоставени от Агенцията по геодезия, картография и кадастър чрез информационната й система като данните за точките от геодезическата основа на кадастралните карти и на кадастралните регистри.
    9. С цел осигуряване на превенция и сигурност при изпълнение на задълженията по закона от физическите и длъжностните лица, размерът на глобите в административнонаказателните разпоредби са увеличени. Разбирате, че тук не става дума за гражданите, ползватели на услугите, а за длъжностните лица.
    10. Регламентирани са принципите при оцифряване на дейностите при действащите подробни устройствени планове във връзка с изискването по чл. 116а на ЗУТ, както и за оценка на точността при трасиране на място на елементи от тези планове. Наличието на такива принципи ще подпомогне практиката при оцифряване на действащите устройствени планове, както и ще ограничи воденето на дела и спорове в съда.
    11. Регламентирана е възможност кадастралната карта и кадастралните регистри да могат да бъдат финансирани и със средства на общинските администрации. Тук има една от първите реакции по този повод (даже журналистическа) и беше малко нервна. В спокойна обстановка ще обсъдим тези възможности. Тук не става дума за императивно задължителен елемент, а това е опция, това е предоставяне на възможност.
    12. Създадена е норма, която дава възможност на нотариусите, използвайки информационната система на кадастъра да получават официални документи чрез ограничен достъп, стъпки и т.н.
    Общо взето, целели сме подобряване на административното обслужване, осъществявано от Агенцията по геодезия, картография и кадастър, като се създава възможност за обслужване и на други населени места извън предвидените досега със закона със седалището на районните съдилища. Официални документи ще могат да бъдат заявявани и получавани от гражданите във всяка една точка на страната, независимо от местонахождението на недвижимия имот, а услугите от кадастъра ще могат да бъдат заявявани и получавани по електронен път.
    Това са част от аргументите и мотивите към законопроекта.
    Позволете ми сега да Ви обърна внимание на един текст, за който споменах в началото. В § 57 от законопроекта, специално т. 6 от направените предложения за изменения в чл. 24, т. 7. Няма да ги чета. Вие имате законопроекта. Тук искам да изразя следното. В основата на Закона за геодезия и картография са дейностите, описани в чл. 2 и 3, а именно геодезически и картографски дейности. Говорим за Закона за геодезията и картографията, защото тук коментираме Преходни и заключителни разпоредби, промяна в Закона за геодезията и картографията. Приемането на това предложение, което е описано тук и за което аз поемам отговорността, че не съм упражнил необходимия контрол да отпадне по буква „а”, т.е. думата „картография” да се замени с „кадастър”, означава подмяна на основния замисъл на действащия закон.
    В § 57 предлагаме изменения в Закона за геодезията и картографията и т. 7 от тези предложения е тази, за която поемам отговорността, че е излязъл извън принципите, за които сме говорили. Предложението в буква „б” за създаването на нова ал. 4, въвеждането на тази терминология „пълна проектантска правоспособност” е в разрез с текстовете на действащия и предложението за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър с цялата философия и с всичко, което сме си говорили. Ние си говорихме, че правоспособността поради различни мнения, непримирими в определени моменти няма да я пипаме. В действащите тестове по чл. 24, ал. 1 и 2 на Закона за геодезия и картография е дадена ясна формулировка и разграничаване на правоспособност от кадастър и правоспособност при условията и реда на Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране, както и реда за признаването им. В работната група, за която споменах, работила през последните 4 месеца по Закона за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, който е пред Вас, не е работено по глава „Правоспособност”, а предложенията за промени са единствено (както споменах и преди) по отношение на транспониране и прилагане на Директива 2006/123/ЕО за услуги на вътрешния пазар и прекратяване на дискриминационната практика относно националност на физически и юридически лица, доставчици на услуги, свързани с кадастъра и имотния регистър.
    Като един от вносителите дължах да направя това уточнение и пред колегите, с които сме вносители и пред колегите, с които работихме в работната група през тези месеци. Аз ползвам случая да благодаря на всички колеги от Комисията, с които работихме заедно и особено на външните експерти от споменатите организации и институции, защото те отделяха от своето лично време.
    Това е накратко представянето на законопроекта. Ако представител на Агенцията - инж. Пирянкова, желаете да добавите нещо, да кажете нещо допълнително?
    МАРИЯ ПИРЯНКОВА – ДИРЕКТОР НА ДИРЕКЦИЯ В АГЕНЦИЯТА ЗА ГЕОДЕЗИЯ, КАРТОГРАФИЯ И КАДАСТЪР: Благодаря, уважаеми господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Този законопроект действително отразява работата на Агенцията през последните 6-7 години и всъщност идеята за промените са още от 2008 г. Най-съществените промени, които ние смятаме, че са постигнати като текстовете през изминалите 3 месеца са тези по отношение на това ведомствата, общините и Агенцията наравно да могат да създават специализирани карти за устройствено планиране. Така кадастърът ще може да намери вярното си място, от една страна, да служи за сделки, от друга страна, да получи пълния обхват. Когато бъдат изработени тези специализирани карти за устройствено планиране, те ще бъдат предоставени на общините, за да бъдат поддържани в актуално състояние. Освен това, когато се изработва кадастралната карта и специализираните карти за устройствено планиране в едно производство с кадастрална карта, за времето, за което ще се изработва кадастралната карта, разбира се, не с удължаване от 2-3 месеца, ще има и готов продукт на специализирани карти за устройствено планиране. Това държах да кажа, защото наистина смятаме, че по този начин кадастърът ще получи онзи обхват, който е имал, когато сме имали кадастрални и регулационни планове, разбира се, допълнен с верността, която ще се стремим за в бъдеще да има кадастралната карта. И безспорно текстът, който сме запазили и на който изключително много сме държали са зоните на ограничение, произтичащи от нормативен акт или от сервитути, ограниченията, които винаги са липсвали в данните на кадастъра. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря.
    Имате думата, колеги. Сещам се за следващата седмица да си набавите двата законопроекта или ако прецените да се разберем техническите сътрудници да ги осигурят.
    Да, заповядайте.
    ЛЮБЕН ТАТАРСКИ (ГЕРБ): В тази връзка, господин председател, благодаря Ви за думата. Хубаво е преди заседание да получаваме всички материали, които са свързани с дневния ред и с разглежданите въпроси, включително и становища (както сега видях, че има от Сдружението на общините, от браншовите организации), защото за нас е важно да знаем какво е и мнението, позицията на професионалистите, които прилагат законите, които ние тук разглеждаме и как приемаме. Затова предлагам, не предлагам, а искам да ни предоставяте тези материали преди всяка сесия, преди всяко заседание и то не в последния момент, а веднага щом се получат. Защото иначе работим така малко на тъмно.
    И казахте Вие, благодарихте на колегите от комисията, с които сте работили по кадастъра в работните групи, но аз Ви предлагам в тези работни групи да включвате и колеги извън БСП да кажем и ДПС, които са работили по законопроектите. Не пречи, поне една покана. Може пък някой да допринесе нещо за един или друг законопроект. Не го правете потайно и дискретно предварителното обсъждане. То е много важно и безспорно. Там по-добре е да се чуе думата на специалистите, но все пак би било добре, ако знаем за такива работни групи. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря, господин Татарски.
    По първия въпрос. Действително получили сме току-що, току-що (то е датирано) едно становище от Националното сдружение на общините в РБ. То ще Ви бъде раздадено. Сега го виждам и аз. Току-що го получих. Топло, топло е, както се казва. А иначе за другата част от въпроса Ви, все пак става дума за работна група, в която трябва да си изградим обща философия и да се стремим да вървим напред. Тя не може да получава неограничени размери като състав. Трябва да дадем приоритет на експертното мислене около нас. Иначе нищо против, добре дошли. Даже на един етап говорихме…
    ЛЮБЕН ТАТАРСКИ (ГЕРБ): (не говори на микрофон) Мен ме притеснява, че няма становище от браншовите организации по законопроекта примерно. Няма ги изразени писмено. Може би техните представители са взели отношение, участие…
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Аз казах. Представители от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране…
    ЛЮБЕН ТАТАРСКИ (ГЕРБ): Съучастваха.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Съучастваха. Не изключвам Агенцията по геодезия. Представители на Камарата на инженерите по геодезия, на Асоциацията на геодезическите фирми. На отделни етапи участваха, защото не винаги се налага, представители на САБ и на КАБ. На отделни етапи провеждахме консултации с нотариуси, с Министерство на правосъдието, със съдии по вписванията, с Агенцията по вписванията. Това е огромна по обем работа, която трябваше да бъде свършена в това време.
    ЛЮБЕН ТАТАРСКИ (ГЕРБ): Не като реплика. Аз Ви вярвам, господин председател, но тъй като досега ние не сме разглеждали законопроект, нито в тази, нито в другата Комисия - по регионалната политика, внесен по другия ред, по основния ред от министерството чрез Министерския съвет, със съгласуванията от съответните министерства. Когато се внасят от народни представители, което, разбира се, е възможно и допустимо, липсват тези становища. Сега Вие хубаво, с най-добри намерения, предлагате тези текстове, но какво е становището на Министерството на финансите примерно? Какво е становището на регионалното министерство? Та затова е важно да имаме такива становища, независимо че по този ред Вие сте внесли законопроекта и не е минал по надлежния за съгласуване от различните министерства. Това ми беше мисълта, да имаме становища.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Вие, разбира се, сте прав. Няма бюджетна агресия в предложените изменения. Това е вън от съмнение и Вие ще се убедите. Министерството на инвестиционното проектиране е запознато с всички етапи от тази работа и то ще има свое становище. То е компетентното министерство в случая.
    Колегата Стойков.
    ЛЮБЕН ТАТАРСКИ (ГЕРБ): (не говори на микрофон) И без това няма пари за кадастър, така че…
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: (не говори на микрофон) Има, има.
    ЛЮБЕН ТАТАРСКИ (ГЕРБ): (не говори на микрофон). Няма, няма. Аз не знам къде ги виждаш.
    ЙОРДАН СТОЙКОВ (КБ): Аз като че ли ще започна от последното. Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Мисля си, че текстовете на този законопроект са едни от консенсусните изобщо в законодателната програма на 42-то НС. И в този ред на мисли искам да поздравя господин Емил Костадинов като човек, който беше генераторът и двигателят на тези промени, на създаването на закона. За мен е христоматийно, че именно при такова широко обсъждане и експертна експертиза бяха съгласувани текстовете. Самият аз, съм свидетел, че се забави внасянето на законопроекта именно с цел да бъдат огледани и съгласувани от всяка гледна точка. Разбира се, всяко мнение е добро дошло. Идеални закони вероятно няма да се приемат и от това Народно събрание, както не са приемани и от досегашните. Но си мисля, че ако имаме някакви съмнения, съображения, идеи и т.н. спокойно бихме могли между първо и второ четене да направим съответните предложения. А иначе си мисля, че законопроектът е навременен и затова показател е и отношението на браншовите организации. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря, колега Стойков.
    Дали има други въпроси или да се ориентираме към приключване на това заседание? Вижте, ние го внесохме миналата седмица, но така се стекоха нещата, че едва вчера беше раздаден. Едва ли Вие сте имали възможност и да го погледнете в момента. Имаме и друго натоварване. Така че спокойно. За следващата седмица имаме ангажименти и двата законопроекта (за Черноморското крайбрежие). Имам молба колегите да ги получат в кутиите.
    ЙОРДАН СТОЙКОВ (КБ): На членовете, които сме в Комисията по регионална политика и местно самоуправление няма нужда да бъдат раздавани, тъй като ние вече ги имаме от заседанието на другата комисия.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: На всички, защото един няма да получи и ще си каже, че това е отношение.
    Добре. Благодаря Ви. Успешна работа.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 17,07 часа.)
    Форма за търсене
    Ключова дума