Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ИНВЕСТИЦИОННО ПРОЕКТИРАНЕ
12/03/2014
    ДНЕВЕН РЕД:

    1.Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър с вх. № 354-01-87 внесен на 28.11.2013г. от Емил Костадинов и група народни представители - за второ гласуване.
    П Р О Т О К О Л № 15
    (стенографски)

    от заседание на Комисията по инвестиционно проектиране

    София, 12 март 2014 г., сряда
    НС, пл. „Княз Александър І” № 1
    зала 132, ет. І

    (Открито в 15,10 часа.)

    Председателстващ: Емил Костадинов – председател на Комисията по инвестиционно проектиране.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Колеги, ще започнем.
    Добре дошли на нашите гости.
    По дневния ред, който Ви е раздаден сме предвидили единствена точка:
    Разглеждане и обсъждане на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, вх. № 354-01-87, внесен на 28.11.2013 г. от Емил Костадинов и група народни представители - за второ гласуване.
    По този дневен ред имате ли някакви предложения, съображения? Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Дневният ред е приет.
    Вие всички сте свидетели, че миналата седмица бяха извършени някои промени в ръководства, и в състави на парламентарни комисии. По отношение на нашата комисия промените са следните. Инж. Калин Милчев беше избран за заместник-председател на Комисията. Ще представя само новите колеги, които отсега са членове на Комисията: Атанас Ташков, инж. Димитър Кочков, Кирил Карагьозов, Станислав Владимиров.
    Позволете ми да представя най-младите ни гости. Това са заместник-министрите за един ден в Министерството на инвестиционното проектиране. Те са ученици все още в ХІ и ХІІ клас. До тях е парламентарният секретар на Министерството на инвестиционното проектиране. Да им пожелаем успех в училището преди всичко, защото те са на този етап и да реализират по най-добрия начин своите намерения в професиите, които са избрали или им предстои да изберат.
    Да представя и другите гости, които са потвърдили присъствие.
    От Министерство на инвестиционното планиране:
    1. Елица Георгиева - парламентарен секретар на МИП;
    2. Мария Пирянкова - главен секретар на Агенцията по геодезия, картография и кадастър в МИП;
    3. Иван Евтимов - главен експерт в АГКК, Дирекция „Кадастрални и специализирани карти” в МИП;

    От Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране:
    4. инж. Стефан Кинарев - председател на КИИП;
    5. инж. Николай Главинчев - ръководител на секцията по геодезия към КИИП;
    6. инж. Любомир Ташков - създател и пръв дългогодишен председател на КИИП;
    7. Мишо Настев - Асоциация на геодезическите фирми;
    8. Златан Златанов - Камара на инженерите по геодезия;


    От гражданските организации:
    9. Методи Митев

    10. Чавдар Георгиев - Гражданско движение „Освобождение”;
    - Форум „България – Русия”;

    От МИП - ученици по Програма „Мениджър за един ден” в ролята на заместник-министри:
    10. Даниел Георгиев
    11. Калина Краева
    12. Цветана Цветанова
    13. Миглена Цветанова.

    В днешния ден в повечето държавни ведомства са организирани такива присъствия и представяния.

    По точка единствена:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР, ВХ. № 354-01-87, ВНЕСЕН НА 28.11.2013 Г. ОТ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ - ЗА ВТОРО ГЛАСУВАНЕ.
    Да Ви запозная, че след като Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър беше приет на първо четене от НС, ние имахме продължителна работа. Проведохме работни срещи с представители на Министерство на правосъдието, с Министерство на регионално развитие, с Министерство на инвестиционното проектиране, тези ведомства, които имат отношение към проблематиката.
    В сроковете, предвидени от ПОДНС в НС, бяха депозирани две предложения. Те са групи предложения. Едното от н.п. Емил Костадинов, с което са направени 5 предложения, другото е от колегите Лиляна Павлова, Снежина Маджарова и Николай Нанков, с което правят предложения по 8 от текстовете на приетия на първо четене законопроект.
    След това, както се уточнихме на минало заседание на Комисията, състав на Работна група разгледа само тези предложения, направени между І и ІІ четене. Повтарям, това е Работна група, която цели да облекчи работата на Комисията и няма решаващо значение. Така че Работната група е достигнала до определена позиция, която не ангажира Комисията с решението. Все пак да Ви кажа около какво се обедини групата.
    Вие разполагате с предложенията на госпожа Павлова и на Емил Костадинов. Предложенията на Работната група, е както следва.
    Подкрепя по принцип предложението по § 4 (което е предложението на госпожа Павлова), като след „общините” текстът се допълни със „за сметка на собствени приходи”.
    По § 4 (предложението на колегата Павлова и гр.н.п. e да отпадне параграфа), Работната група презумира, че мотивите им са свързани с възможността общините да финансират изработване на карти, защото няма мотиви в предложението. Разбрахме се с колегата Вучева, която беше в РГ, че действително това са мотивите. Предложението, около което се обединихме и което ще Ви предложим и в последствие, е да се изрази принципна подкрепа на предложението, като допълним текста по начина, по който Ви споменах. Когато става дума за общините да е ясно, че е за сметка на собствени приходи на общините.
    По § 30 (чл. 40). Предложението за създаване на нова ал. 2 не се приема.
    По § 41, т. 1 да отпадне. РГ също не подкрепя предложението.
    По § 42. В чл. 49б да бъде създадена нова ал. 2, РГ не подкрепя предложението.
    По § 44 (чл. 54а). РГ не подкрепя това предложение.
    По § 46. Предложената нова ал. 3 в чл. 77, РГ не подкрепя предложението.
    По § 57. Новата ал. 4, отнасяща се до правоспособността, която обезсмисля съдържанието на чл. 4 и 24 от Закона за геодезията и картографията, РГ не подкрепя предложението, като всичките предложения, направени от Лиляна Павлова и гр.н.п. от Партия „ГЕРБ” бяха подкрепени от н.п. Павел Гуджеров.
    В работата на комисията участваха: Емил Костадинов, Калин Милчев, Павел Гуджеров, Хасан Хаджихасан и Димитър Кочков.
    Това е по работата на РГ. Да се има предвид за сведение.
    Колеги, да процедираме обичайно като започнем текст по текст на законопроекта. Имаме готовност до §§ 29-30. Ще видим какво е темпото. Като се уморим днес, ще насрочим следващо заседание.
    В заседанието участват и двама референти от отдел „Законодателни референти” на НС.
    По наименованието на закона има ли някакви съображения? Няма.
    Ще го подложа на гласуване. Господин Хаджихасан остави позиция. Господин Татарски съобщи, че ще закъснее, т.е. господин Митрушев ще гласува и за него. Гласът на господин Митрушев да се брои за два гласа. Също и господин Тунджай Наимов е оставил писмена позиция. Тук са при секретарката. И от госпожа Сияна Фудулова, ако излезе по време на заседанието.
    Гласуваме по заглавието:
    „Закон за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър”.
    От гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 1.
    По този параграф не са постъпили предложения.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1.
    § 1. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2, т. 4 се изменя така:
    „4. данни за зони на ограничения върху поземлените имоти.”
    2. В ал. 3 след думите „ал. 1 и 2” се добавя „т. 1-3”.
    3. В ал. 4 думата „допълнителни” се заменя със „специализирани”, а думите „ал. 2, т. 4” се заменят с „чл. 32, ал. 1”.
    Мисля, че и тук няма съображения. Ако приемате, да го подложа на гласуване?
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 2.
    Това също е параграф, по който не са постъпили предложения.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2.
    § 2. В чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 думите „Единна система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението (ЕСГРАОН)” се заменят с „Регистъра на населението – Национална база данни „Население”, търговския регистър и”.
    2. В ал. 3 думите „Както и за пряк достъп до данните в тях” се заменят с „по ал. 1, както и за обмена на данни между тях и специализираните системи по чл. 32, ал. 1, т. 2”.
    3. Създава се ал. 4:
    „(4) Обменът на данни между информационните системи по ал. 1 и по ал. 2, и предоставянето на данни от Регистъра на населението – Национална база данни „Население” се осъществява безвъзмездно.”.
    Има ли някакви съображения тук? Няма.
    Който е съгласен с така предложения текст на § 2, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 3.
    Това също е параграф, по който не са постъпили предложения.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3.
    § 3. В чл. 8 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава изречение второ „Кадастралната карта и кадастралните регистри са собственост на държавата.”
    2. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) За предоставяне на услуги от кадастъра и за съобщаване на процедури по създаване, поддържане и изменения на кадастъра се заплащат такси в размери, определени с тарифа, одобрена от Министерския съвет.”.
    3. Алинея 4 се отменя.
    4. Алинея 5 се изменя така:
    „(5) Агенцията по геодезия, картография и кадастър получава безвъзмездно данните по чл. 54а.”.
    Има ли изказвания?
    Заповядайте, госпожо Пирянкова.
    МАРИЯ ПИРЯНКОВА – ГЛАВЕН СЕКРЕТАР НА АГЕНЦИЯТА ПО ГЕОДЕЗИЯ, КАРТОГРАФИЯ И КАДАСТЪР: Благодаря Ви.
    Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! От Агенция по геодезия, картография и кадастър считаме, че в чл. 8, ал. 1 би трябвало текстът да бъде „Данните в кадастралната карта, кадастралните регистри и имотния регистър, съсобственост на държавата”, защото целият Закон за имотния регистър всъщност тук в новото предложение беше пропуснат. Да, кадастъра обхваща кадастралната карта и всички специализирани данни и такъв е смисълът на това изменение на този законопроект - да обхване кадастъра в пълната му цялост, а не само кадастралната карта и данните в нея. Но смисълът на целия закон е, когато за цялата страна бъде създадена кадастрална карта е данните за границите да останат в кадастралната карта, а данните за имотите винаги да идват и да бъдат тези на имотния регистър. Поради тази причина смятаме, че това е коректният текст. Благодаря Ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря.
    Колеги, аз искам да Ви предложа на този етап сега да подкрепим текста във вида, в който сме го предложили. Да си оставим малко време. Ние така или иначе през следващите дни ще имаме работа по законопроекти на други заседания, да направим допълнителни консултации понеже Имотният регистър съдържа твърде много лична информация да не стъпим накриво. Така че Ви предлагам да гласуваме текста във вида, в който Комисията го предлага сега, а при необходимост на следващото заседание ще се върнем към предложението, което беше представено от госпожа Пирянкова.
    Моля, който е съгласен с това предложение, да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 14, против няма, въздържали се 3.
    Параграф 4.
    Постъпило е предложение на н.п. Лиляна Павлова и гр.н.п. § 4 да отпадне.
    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 4.
    § 4. В чл. 9, ал. 2 след думите „инвестиционното проектиране” се добавят думите „със средства на общините от собствени приходи,”.
    Тук и в зала имаше изказвания от колеги. Спомням си изказването на колегата Емил Радев, може би и някой друг, но сега не помня, които изразиха безпокойство, а и има и такова говорене, че ние едва ли искаме да натресем на общините задължението да готвят тези карти. Аз и тогава съм го обяснил, но и в други комисии съм го обяснявал, че ние предоставяме, създаваме една опция, една възможност понеже повече от ясно е, че за 6-7 години няма да може още първата и втората година всичките общини да изготвят своите планове, да бъде приоритетно за държавата и да бъде осигурено държавно финансиране в тези общини, които имат достатъчен собствен ресурс, капацитет, имат инвестиционни намерения да отприщят устройственото проектиране и конкретното проектиране, да го направят. Допълнението, което предлагаме е да бъде от собствени приходи, за да не се злоупотребява със средствата от централизирания бюджет. Така че, по този начин мисля, че без да бъде обосновано, без да имаше мотив предложението на колегата Павлова и останалите колеги, сме удовлетворили това опасение. Не знам дали бях ясен.
    Заповядайте, господин Митрушев.
    ВЛАДИМИР МИТРУШЕВ (ГЕРБ): Господин председател, тъй като един от вносителите е тук, той не е член на Комисията, но нека да му дадем думата.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Разбира се, да.
    НИКОЛАЙ НАНКОВ (ГЕРБ): Господин председател, уважаеми колеги, гости! Първо, адмирации, защото този законопроект върви бързо в Комисия. Второ, да Ви гарантирам, че колегите ще гласуват конструктивно по отношение на законопроекта не само в Комисия, но и в зала. Естествено, 95 процента подкрепям абсолютно всички текстове, независимо дали нашите предложения са били насочени към това. Ние имаме разминаване по някои конкретни параграфа и може би между първо и второ гласуване това прави мотивирани нашите предложения.
    Тук в Комисията аз искам да обясня каква е нашата логика и искам да започна от там, че това, което предлагате с добавката към текста, който предложихте на първо гласуване „със собствени приходи”, да, мисля, че звучи логично. Това е един логичен подход, но като цяло нашите действия са различни и това не удовлетворява нашите опасения. В § 3, чл. 8, където вкарвате текст, че кадастралните данни, кадастралната карта и кадастралните регистри са държавна собственост, а ние даваме една възможност на общините да финансират кадастрални карти със собствени средства и там, където държавата не е преценила, че е необходимо към момента, не е целесъобразно…
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: В случая не е необходимо, няма капацитет.
    НИКОЛАЙ НАНКОВ (ГЕРБ): Точно така. Няма финансов ресурс. Това е също аргумент, който ние приемаме. Но, първо, противопоставяме се на държавната политика за кадастралната карта. Държавата в лицето на Министерството на инвестиционното проектиране и Агенцията трябва да насочат ресурс там, където е приоритет, най-необходимо е за нея. На второ място, тук се прави дефицит на финансови средства. Разбирам какви ще са последиците. На второ място обаче нашите опасения и притеснения са, че ние ще дадем възможност на общините да нарушават така или иначе част от финансовите норми, които спазват. Именно защото, те ще финансират нещо със собствени средства, което не е тяхна собственост, а собственост на държавата. Ще нарушим Закона за общинските бюджети, ще нарушим и Закона за публичните финанси. Искам да дадете пример дали в практиката към момента общините са собственик на приходите…
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Има такава практика. Най-добре знаете, че има такава практика.
    НИКОЛАЙ НАНКОВ (ГЕРБ): Тя е незаконна практика. Това е нашето опасение. Аз чистосърдечно приемам мотивите, но това е нашето опасение. Не коментирам становището на Националното сдружение на общините, защото там то е негативно. Но аз пак казвам, това са нашите опасения. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Благодаря Ви.
    Тези аргументи ги излагахме, но аз продължавам да считам и всички ние вносителите, че ще бъде просто нелепо и глупаво да лишим общините от една такава възможност сега. Тук става дума за публична собственост и няма нищо страшно.
    Така че предлагам да гласуваме § 4 във вида, който Ви го предложи РГ. Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 10, против 4, въздържали се 3.
    Параграф 5.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5.
    § 5. В чл. 10, ал. 3 думите „могат да имат” се заменят със „създават”, а след думата „съдилища” се добавя „и в други населени места”.
    Има ли възражения? Няма.
    Който е съгласен в § 5 да подкрепим предложенията, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 6.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6.
    § 6. В чл. 12 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 5 след думата „регистрите” се добавя „и на документи и данни”, а думите „Министерския съвет” се заменят с „министъра на инвестиционното проектиране”.
    2. Създават се т. 11 и 12:
    „11. води регистър на създадените специализирани карти и регистри;
    12. съставя и поддържа баланси на територията.”.
    Мисля, че и тук не би следвало да има някакви коментари.
    Предлагам да гласуваме § 6.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 7.
    Комисията подкрепя текста на вносителя по § 7.
    § 7. В чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея след думите „определени с” се добавят „този закон или”.
    2. Създава се ал. 2:
    „(2) Службите по геодезия, картография и кадастър извършват административно обслужване и извън определените им райони по график, определен от изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър.”.
    Подлагам на гласуване § 7.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 8.
    Комисията предлага да се подкрепи текста на вносителя по § 8.
    § 8. В чл. 16 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите „по реда на този закон” се добавят „или придобили правоспособност по реда на законодателството на държава-членка на Европейския съюз, на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, съответстваща на изискванията на Закона за признаване на професионална квалификация, както и наличие на правоспособност, придобита по реда на този закон”.
    2. Създава се ал. 4:
    „(4) В случаите на временно или еднократно предоставяне на услуги в областта на кадастъра от граждани на държава-членка на Европейския съюз, на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария се прилагат част втора на Закона за признаване на професионални квалификации и Закона за дейностите по предоставяне на услуги.”.
    Моля, който е съгласен, да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 9.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9.
    § 9. В чл. 17, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 1 се изменя така:
    „1. физическо лице, което е гражданин на държава-членка на Европейския съюз, на друга държава – страна по Споразумението на Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария и:
    а) има завършено висше образование по геодезия с образователно-квалификационна степен магистър-инженер или призната професионална квалификация по геодезия по реда на Закона за признаване на професионалните квалификации, ако е гражданин на държава-членка на Европейския съюз, на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария;
    б) има най-малко двегодишен стаж в областта на кадастъра, съответно в областта на геодезията или картографията;
    в) не е осъждано за умишлени престъпления от общ характер на лишаване от свобода, освен ако е реабилитирано”.
    2. В т. 2 думата „българско” се заличава и след думите „юридическо лице,” се добавят „регистрирано по реда на Търговския закон или по законодателството на държава-членка на Европейския съюз, на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария”.
    Тук не очаквам коментари и предлагам да гласуваме § 9 в предложената редакция.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 10.
    По § 10 няма предложения.
    Комисията предлага да се подкрепи текста на вносителя по § 10.
    § 10. В чл. 19 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 2:
    „(2) Вписването в съответния регистър по т. 12, т. 8 се извършва без провеждане на процедурата по чл. 18, когато физическото или юридическо лице е придобило правоспособност за извършване на дейности по кадастър по реда на съответното законодателство на държавата-членка на Европейския съюз, на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, съответстващо на правоспособността, придобита по реда на този закон.”.
    2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
    Подлагам на гласуване § 10.
    Моля, който е съгласен, да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 11.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 11.
    § 11. Наименованието на глава трета се изменя така:
    „КАДАСТЪР. СЪДЪРЖАНИЕ НА КАДАСТРАЛНАТА КАРТА И КАДАСТРАЛНИТЕ РЕГИСТРИ. ЗОНИ НА ОГРАНИЧЕНИЯ.”.
    Моля, който е съгласен, да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 12.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12.
    § 12. В чл. 23 се правят следните допълнения:
    1. В т. 2 след думата „строеж,” се добавя „както и съоръжение на техническата инфраструктура, в което има самостоятелен обект,”.
    2. В т. 3 след думата „сграда” се добавя „или в съоръжение на техническата инфраструктура.”.
    Моля, който е съгласен, да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 13.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13.
    § 13. В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата „сграда,” се добавя „съоръжение на техническата инфраструктура, в което има самостоятелен обект” и след думите „и самостоятелен обект в сграда” се добавят „или в съоръжение на техническата инфраструктура”.
    2. В ал. 4 след думата „идентификатора” се добавя „на недвижимия имот и на номера на зоната на ограничение” и думите „ползването му” се заменят с „ползването им”.
    Моля, който е съгласен, да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 14.
    Постъпило е предложение от н.п. Емил Костадинов.
    § 14. В чл. 27, ал. 1, т. 1 и 3 след „адрес” дописаното в нов ред да отпадне (поради техническа грешка при отпечатване), „след граници” се добавя „и площ,” и след „предназначение” се добавя „на територията;”.
    Поправките са технически и предложението е подкрепено.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 14.
    § 14. В чл. 27 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) точки 1, 2 и 3 се изменят така:
    „1. за поземлен имот: идентификатор; граници и площ, определени с геодезическите координати на определящите ги точки; трайно предназначение на територията, начин на трайно ползване, адрес;
    2. за сграда и съоръжение на техническата инфраструктура, в което има самостоятелен обект: идентификатор; граница и/или очертание на сградата и съоръжението; застроена площ, определена с геодезическите координати на определящите точки; брой етажи; предназначение; адрес;
    3. за самостоятелен обект в сграда или в съоръжение на техническата инфраструктура: идентификатор; етаж; очертание; брой нива в обекта; площ по документ; предназначение; адрес.”;
    б) създава се т. 4:
    „4. данните за държавните граници, границите на административно-териториалните единици, землищните граници и границите на територии с еднакво трайно предназначение.”.
    2. Алинея 2 се отменя.
    3. Създават се ал. 4 и 5:
    „(4) Данните по ал. 1, данните за геодезическата основа, както и данните за правото на собственост и другите вещни права върху недвижимите имоти се описват чрез структури от метаданни, които съдържат и данни за точността, пълнотата и актуалността им. Данните и метаданните се представят в цифров вид във формата по чл. 12, т. 5.
    (5) Редът за определяне на адресите на недвижимите имоти се определя с наредба на министъра на инвестиционното проектиране.”.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 15.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 15.
    § 15. В чл. 28 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Кадастралната карта и кадастралните регистри се изработват в цифров, графичен и писмен вид, и се поддържат в цифров вид.”.
    2. В ал. 3 думата „одобрената” се заменя с „одобрените”.
    3. В ал. 4 думата „основните” се заличава.
    Предлагам да гласуваме § 15.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 16.
    Комисията предлага да се подкрепи текстът на вносителя за § 16.
    § 16. В чл. 29 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 се създава т. 6:
    „6. самостоятелни обекти в сгради и в съоръжения на техническата инфраструктура и идентификаторите им.”
    2. В ал. 2 след думата „сгради” се добавя „и в съоръжения на техническата инфраструктура.”.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 17.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 17.
    § 17. В чл. 30, се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) точка 2 се изменя така:
    „2. точките от геодезическата основа;”;
    б) точка 3 се изменя така:
    „3. границите на административно-териториалните единици.”.
    2. В ал. 2:
    а) в т. 1 след думата „имот” се поставя запетая, думите „и очертание” се заличават, а след думата „сграда” се добавя „и на съоръжение на техническата инфраструктура, в което има самостоятелен обект”;
    б) създава се т. 5:
    „5. източниците на данните по т. 2 и 3.”.
    Мисля, че няма причина за дискусия.
    Подлагам на гласуване § 17.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 18.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 18.
    § 18. В чл. 31 думите „ползване на поземлените имоти” се заменят с „предназначение на териториите, начина на трайно ползване и предназначение на недвижимите имоти”.
    Предлагам да го гласуваме.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 19.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 19.
    § 19. В глава трета се създава чл. 31а:
    „Чл. 31а. (1) В кадастъра се отразяват и зони на ограничения върху поземлени имоти, които произтичат от сервитут или ограничение, възникнало въз основа на нормативен акт, административен акт или договор. За зоните на ограничения се води регистър.
    (2) Данните за зоните на ограничения по ал. 1 се предоставят на Агенцията по геодезия, картография и кадастър по реда на глава шеста. Органите и лицата, които предоставят данните за зоните на ограничения носят отговорност за актуалността и точността им.
    (3) Органите и лицата, които създават и поддържат данни за зони на ограничения ги предоставят на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождението на имотите, по ред, определен с наредбата по чл. 31.
    (4) Други органи и лица могат да предоставят данните по ал. 1 след съгласуването им за актуалност и точност от органите и лицата по ал. 3.
    (5) Зоните на ограничения получават уникален номер за територията на страната, който се дава от службата по геодезия, картография и кадастър.
    (6) Данните за зоните на ограничения се описват чрез структури от метаданни, които съдържат и данни за точността, пълнотата и актуалността им. Данните и метаданните се представят в цифров вид във формата по чл. 12, т. 5. Данните за зоните на ограничения са част от данните в информационните системи на кадастъра и имотния регистър.”.
    Предлагам да гласуваме.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 20.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 20.
    § 20. В наименованието на глава четвърта думите „Допълнителни кадастрални данни” се заличават.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 21.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 21.
    § 21. В чл. 32 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) в т. 1 се създава буква „ж”:
    „ж) други обекти, определени в нормативен акт.”;
    б) създава се т. 3:
    „3. възлагат изработването и организират приемането на специализирани карти и регистри.”.
    2. Създават се ал. 4-7:
    „(4) Специализираните карти и регистри се приемат от комисия, назначена със заповед на възложителя, в състав: председател – представител на възложителя и членове – представители на службата по геодезия, картография и кадастър, на общинската администрация и на други заинтересовани лица;
    (5) Копие от приетите специализирани карти и регистри се предават на Агенцията по геодезия, картография и кадастър и на общинската администрация в цифров вид във формата съгласно чл. 12, т. 5. Информацията за предадените специализирани карти се отразява в регистъра по чл. 12, т. 11.
    (6) Специализираните карти и регистри могат да се съхраняват и да се предоставят от Агенцията по геодезия, картография и кадастър при условия и по ред, определени с договор.
    (7) При предоставяне от органите или лицата по ал. 1 на услуги от специализирани карти и регистри, създадени въз основа на данни от кадастъра, преди предоставянето им се заплаща такса относно кадастралните данни на Агенцията по геодезия, картография и кадастър в размер, определен с тарифата по чл. 8, ал. 2.”.
    Предлагам да гласуваме § 21.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 22.
    Постъпило е предложение от н.п. Емил Костадинов.
    § 22. В чл. 33, т. 1 след „в ал. 1” да отпадне „т. 1”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 22.
    § 22. В чл. 33 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите „информационната система” се заменят с „информационните системи” и след думата „кадастъра” се добавя „и на имотния регистър.”
    2. Алинея 2 се отменя.
    Предлагам да гласуваме § 22, колеги.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 23.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 23.
    § 23. Член 34 се изменя така:
    „Чл. 34. (1) За отразяване на елементи на техническата инфраструктура, водни площи и течения, озеленени площи и други обекти на благоустройството и урбанизирана територия, се изработват специализирани карти за устройствено планиране.
    (2) Агенцията по геодезия, картография и кадастър и/или общините възлагат изработването на специализираните карти по ал. 1.
    (3) Изработването на специализираните карти по ал. 1 може да се извършва едновременно или отделно от създаването на кадастралната карта и кадастралните регистри.
    (4) съдържанието и редът за създаване и поддържане на специализираните карти за устройствено планиране се определят с наредба, издадена от министъра на инвестиционното проектиране.”
    Предлагам да гласуваме § 23.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 24.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 24.
    § 24. В чл. 35, ал. 3 се правят следните изменения и допълнения:
    а) думите „средствата за масово осведомяване, включително чрез” се заличават;
    б) създава се изречение второ „Разгласяването чрез два централни всекидневника и обявяването на подходящи места с публичен достъп в сградите на службата по геодезия, картография и кадастър, общината и кметството се извършва в 5-дневен срок от обнародването в „Държавен вестник”.
    Който е съгласен с така предложената редакция на § 24, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 25.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 25.
    § 25. Член 35а се изменя така:
    „Чл. 35а. (1) Кадастралната карта и кадастрални регистри могат да се създават за отделен имот или за група имоти в територии, за които няма одобрен кадастрален план и карти, и планове, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи и Закона за възстановяването на собствеността върху горите и земите от горския фонд.
    (2) кадастралната карта и кадастралните регистри по ал. 1 се създават и по искане на собственика на имота, за негова сметка.”.
    Който е съгласен с редакцията на § 25, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 26.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 26.
    § 26. В бл. 35б се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 изречение второ се заличава.
    2. В ал. 3 думите „Граждански процесуален кодекс” се заменят с Административнопроцесуалния кодекс.”
    Който е съгласен да подкрепим § 26 в този вид, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 27.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 27.
    § 27. Създава се чл. 35в:
    „Чл. 35в. За създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри на територии, заети от линейни обекти се прилага редът за създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри по чл. 35.”.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 28.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 28.
    § 28. В чл. 37 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите „на Национална агенция за приходите” се заменят с „по приходите към общинските администрации”, а накрая се поставя запетая и се добавя „съдържащи се в съхраняваните от тях регистри”.
    2. Алинея 2 се отменя.
    3. Създава се ал. 3 и 4:
    „(3) Министерството на регионалното развитие предоставя на Агенцията по геодезия, картография и кадастър данни за име, единен граждански номер и постоянен адрес на физическото лице за нуждите на кадастъра.
    (4) Службите по вписванията предоставят предварителните партиди, а при липса на такива – наличните данни в книгите по вписванията в цифров или в писмен вид.”.
    Има ли съображения по § 28? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Параграф 29.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 29.
    § 29. В чл. 38 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) в текста преди т. 1 думата „съответно” се заменя с „а в случаите на т. 1, 3 и 4 и”;
    б) в т. 2 думите „на свои разноски с регламентирани” се заменят „с”;
    в) в т. 3 след думите „чл. 35, ал. 2” се добавят „съответно по чл. 35б, ал. 2”.
    2. Създава се ал. 3:
    „(3) За изпълнението на съответните задължения по ал. 1, т. 1, 2 и 3 се издава удостоверителен документ от лицето, определено със заповедта по чл. 35, ал. 2, съответно по чл. 35б, ал. 2.”
    Тук става дума за заинтересованите лица.
    Който е съгласен с редакцията на § 29, моля да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Благодаря Ви, колеги.
    Другата седмица продължаваме с втората половина на законопроекта.
    Закривам заседанието на Комисията.

    (Закрито в 16,20 часа.)


    СТЕНОГРАФ:
    /Я. Иванова/

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ИНВЕСТИЦИОННО ПРОЕКТИРАНЕ:
    /Е. Костадинов/
    Форма за търсене
    Ключова дума