Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
03/09/2013

    Изслушване на информация от Министерството на земеделието и храните, относно политиката и предприетите от министерството мерки за обезпечаване на финансов ресурс за държавните помощи на земеделските производители на плодове и зеленчуци, в т.ч. за картофопроизводителите.
    ДО
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    Г-Н МИХАИЛ МИКОВ



    ДОКЛАД
    НА
    КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ


    Относно: Изслушване на информация от Министерството на земеделието и храните, проведено на основание на член 107, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.

    На свое заседание, проведено на 02 август 2013 г., Комисията по земеделието и храните изслуша информация от Министерството на земеделието и храните, относно политиката и предприетите от министерството мерки за обезпечаване на финансов ресурс за държавните помощи на земеделските производители на плодове и зеленчуци, в т.ч. за картофопроизводителите.
    Участие в заседанието взеха – от Министерството на земеделието и храните – г-н Бюрхан Абазов - заместник-министър, г-жа Дора Ненова - директор на Дирекция „Държавни помощи и регулации” и г-жа Евгения Митрова - директор на Дирекция „Растениевъдство”. От Държавен фонд „Земеделие” – г-н Румен Порожанов – изпълнителен директор и г-жа Павлина Ангелова – началник на отдел „Краткосрочни схеми за подпомагане”. Присъстваха и представители на Националната асоциация на картофопроизводителите.
    Подробна писмена информация, която е достъпна на интернет страницата на Комисията по земеделието и храните на сайта на Народното събрание, беше предварително предоставена на народните представители.
    В последвалата дискусия взеха участие народните представители проф. Методи Теохаров, Десислава Танева, Добрин Данев и проф. Светла Бъчварова.
    Основният акцент в последвалата дискусия беше по отношение на държавните помощи в частта de minimis, чийто максимален праг за България за 3 годишния период от 2011 до 2013 г. възлиза на 45,2 млн. лв. Общият размер на предоставените на един земеделски производител помощи не може да надхвърля левовата равностойност на 7 500 евро за период от три данъчни години. Усвояването по схемата към момента е близо 93 %.
    Г-н Порожанов обясни, че за съжаление в третата година от прилагането на схемата de minimis, таванът на плащанията е почти достигнат, предвид това, че през предходните две години почти всички сектори са получили помощ по нея. За картофопроизводителите – при таван за миналата година от 5 млн. лв., са разплатени 4 967 хил. лв. По думите му през настоящата година остатъкът за усвояване е около 3 млн. лв., като в тях са включени гласувана за първи път схема за подпомагане на оризопроизводството, целяща подпомагане на цената на водата за напояване в размер на 400 хил. лв. и схема за подпомагане на производителите на зеленчуци от близо 1,5 млн. лева, одобрена на последния Управителен съвет на фонда. Включено е също така и плащане за около 150 хил.лв. за пропаднали площи на картофопроизводителите в обл. Кюстендил, което поради липса на издадени констативни протоколи за нанесени щети през миналата година, се е наложило да бъде изплатено по линия на de minimis.
    Към настоящият момент в рамките на тригодишния план, останалия ресурс по схемата е около 1 070 хил.лв. От ръководството на министерството и фонда считат за стратегически правилно от тези остатъчни средства да бъде отделен резерв от 125-150 хил.лв., предвид обстоятелството, че това е единственият начин за плащане на земеделските производители при непредвидени ситуации. Съответно остават около 900 хил.лв., възможен ресурс за плащане по тази схема до края на 2013 г.
    Господин Порожанов припомни, че за следващия тригодишен период в проекта за нов регламент по схемата de minimis е предвиден по-висок национален таван за България и че прагът на индивидуалния размер на помощта, който земеделски производител може да получи за три данъчни години е завишен от 7 500 на 10 000 евро.
    От Националната асоциация на картофопроизводителите изразиха категоричното си становище, че следва да има равнопоставеност при подпомагането както на различните отрасли, така и между земеделските производители от един и същи бранш. Те изтъкнаха, че помощта de minimis предоставена на производители на картофи от обл. Кюстендил е следвало да бъде разпределена между всички засегнати, така че да бъдат подпомогнати равностойно.
    Освен това от асоциацията поставиха и проблема възникнал с прилагането на методиката за доказване на претърпените от земеделските производители загуби от неблагоприятни климатични условия, според която експертните комисии следва, след извършване на оценка на състоянието на засегнатите площи, да издадат съответните констативни протоколи. Припомниха, че тези комисии не са успели да сработят никъде, освен в София-област и след като министерството е било уведомено за проблема, зам.-министър Димитров е предложил всички молби от областите с нефункциониращи комисии, да бъдат предавани директно в министерството. Въпреки, че всички молби са предоставени на министерството все още няма плащане по тях за областите Перник, Благоевград, Кюстендил и Смолян, което също е създало неравнопоставеност.
    В тази връзка г-н Порожанов отбеляза, че въпросът и бил разгледан от Управителния съвет на фонда, но по него няма окончателно решение. Той обаче изтъкна, че е много важна надеждността на представените документи, доказващи дали наистина площите са пропаднали, тъй като през миналата година такива протоколи или не са заявявани или не са издавани по някакви причини.
    Народният представител Десислава Танева изрази становището, че политиката за подпомагане на интензивните сектори следва да се продължи, а подпомагането да бъде равнопоставено за всички, въпреки ограничения бюджет в края на програмния период. Тя припомни, че в момента е стартиран прием да документи за държавна помощ de minimis за производителите на зеленчуци за 2013 г. с бюджет 1,5 млн. лв., който приключва на 13 август и че производителите на плодове и на картофи не са включени в схемата, което е изключително несправедливо. В тази връзка постави въпроса възможно ли е Управителният съвет на фонда да вземе решение, с което тези производители също да попаднат в обхвата на помощта. Изтъкна, че производителите, кандидатствали миналата година и получили максимално допустимия размер средства няма как да кандидатстват отново, а тези които не са получили тавана на плащане биха усвоили много малък ресурс, затова настоя остатъчния резерв в голямата си част да се разпредели в тази година.
    Освен това г-жа Танева постави въпроса дали има яснота по какъв начин и по кои схеми ще бъдат разходвани допълнително предвидените с изменението на държавния бюджет 3,5 млн. лв. за сектор „плодове и зеленчуци“, като отново настоя всички да получат равностойно подпомагане.
    Народният представител Добрин Данев също призова за принципен подход при разпределението на финансовия ресурс, така че да се даде възможност на всички да получат равностойно подпомагане.
    Заместник-министър Абазов се съгласи, че следва да се потърси по справедлив баланс при подпомагането. Той пое ангажимент за следващата година да бъде предложено ново разпределение на средствата и нови мерки, като конкретния ресурс по тях ще бъде определен въз основа на обстоен анализ на действащите видове подпомагане и постигнатия от тяхното прилагане ефект. Той подчерта, че държавните помощи макар и малък инструмент в сравнение напр. с директните плащания и националните доплащания, все пак позволява да бъдат коригирани до известна степен несъвършенствата на останалите механизми за подпомагане.
    Освен това припомни, че освен помощта de minimis има и много други линии на подпомагане и апелира земеделските производители да се възползват максимално от всички възможности, които им се предоставят, като пое ангажимент министерството да направи всичко необходимо за постигане на максимално справедливо разпределение на ограничения ресурс за подпомагане.
    Професор Бъчварова изтъкна, че народните представители ще очакват информация от министерството за начина, по който ще бъдат разходвани оставащите до тавана на de minimis 900 хил. лв., както и за механизмите и схемите, по които ще бъде разпределен ресурса от 3,5 млн. лв. за плодове и зеленчуци, гласуван с актуализацията на държавния бюджет, по равностоен и справедлив начин за всички сектори, включително за картофопроизводителите.
    В заключение тя изрази надежда, предвид ограниченото време, през месец август да има решение на поставените въпроси, за да може своевременно да бъдат подадени заявленията към ДФ „Земеделие“ и предложи за следващия период да се обмисли известно планиране на разпределението на средствата по години, въпреки че de minimis е механизъм, предвиден за компенсиране при извънредни ситуации.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ПРОФ. СВЕТЛА БЪЧВАРОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума