КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
04/09/2013 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз № 302-01-13, внесен от Министерския съвет на 27 август 2013 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и храните
ДОКЛАД
за
първо гласуване
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз № 302-01-13, внесен от Министерския съвет на 27 август 2013 г.
Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 4 септември 2013 г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз № 302-01-13, внесен от Министерския съвет на 27 август 2013 г.
В работата на комисията участие взеха от Министерството на земеделието и храните – г-жа Снежана Благоева - директор на Дирекция „Директни плащания и пазарна подкрепа”, Марияна Николова - директор на Дирекция „Правно-нормативни дейности”, г-н Слави Кралев – началник на отдел в Дирекция „Директни плащания и пазарна подкрепа”, г-н Георги Недялков - държавен експерт, г-жа Ирина Якимова и г-н Найден Цанев - главни експерти, и г-жа Юлия Илиева – младши експерт в Дирекция „Животновъдство”. От Държавен фонд „Земеделие“ – г-н Васил Грудев - и.д. изпълнителен директор и г-жа Христина Карамфилова - началник на отдел в Дирекция „Селскостопански пазарни механизми”. Присъстваха също така представители на Движение на протестиращите „Освобождение“ и на Гражданска формация „Промяна“.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-н Слави Кралев, който изтъкна, че предложените промени са във връзка с промените, настъпили в европейското законодателство, уреждащо Общите организации на пазарите на земеделски продукти, в резултат на които съществуващите Общи организации са обединени в единна Обща организация на пазара и част от съществуващите схеми и мерки са отпаднали или са съществено променени. Същевременно са възникнали нови форми за пазарна подкрепа като тези в областта на пчеларството и схемите за предоставяне на мляко, плодове и зеленчуци в учебните заведения. Освен това е приет нов регламент, въвеждащ определени мерки в сектор „Мляко”, чиято цел е да бъдат създадени условия за регулиране на разпределението на добавената стойност по веригата на доставки на мляко от производителя до потребителя.
Със законопроекта се предлагат следните основни промени:
По отношение на биологичното производство се въвежда задължение биологично произведените продукти и храни да се предлагат на отделно обособени места или на места, обозначени със съответното лого. Тяхното съхранение също следва да бъде на специално означено място.
Интервенционното изкупуване на земеделски продукти ще се извършва посредством изкупуване на фиксирана цена или чрез провеждане на тръжни процедури. Офертите и тръжните предложения ще се подават в регионалните структури на Разплащателната агенция. Отпада възможността оферти за изкупуване на кланични трупове и разфасовки да подават лица с наети кланици или складове.
По отношение организацията на пазара на пресни плодове и зеленчуци се прецизират текстовете, регламентиращи признаването на организации на производители и реда за одобряване плановете за признаване, и на оперативните програми на тези организации.
Относно пазара на кравето мляко се въвежда изискване при неговото изкупуване одобрените изкупвачи да използват специализирани транспортни средства, регистрирани по реда на Закона за ветеринарномедицинската дейност. Отпада и необходимостта от учредяването и съответно от ежегодното подновяване на банкова гаранция от изкупвачите на сурово краве мляко.
Определя се компетентният орган по признаване на организации на производители, на техни асоциации и на междубраншови организации в сектора на млякото и млечните продукти. Условията и редът ще бъдат определени с наредба на министъра на земеделието и храните. Признатите организации ще могат да преговарят от името на своите членове с преработвателите и изкупвачите на мляко при договарянето на цените. Въвежда се задължение суровото краве мляко да се доставя и купува единствено въз основа на сключени писмени договори, които следва да се регистрират от изкупвача в Разплащателната агенция, а тези за доставка на сурово мляко, различно от краве - от първия изкупвач в Областна дирекция „Земеделие”. Въвеждат се административнонаказателни разпоредби за установени нарушения.
Относно организацията на пазара на месо и яйца се предвижда в Министерството на земеделието и храните да се поддържа регистър на кланиците, извършващи задължителна класификация на кланични трупове от говеда, свине и овце. Изискванията за окачествяване, съхраняване и предлагане на пазара на продукти от птиче месо следва да бъдат определени в наредба на министъра на земеделието и храните.
Освен това със законопроекта се регламентира реда за участие на учебни заведения в схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти на учениците, както и се създава основание за прилагане на схема за подпомагане на пчеларството, въз основа на 3-годишна Национална програма по пчеларство.
Също така се прецизират част от текстовете по отношение на контрола при провеждане на пазарните мерки и на мерките за държавно
подпомагане.
Законопроектът отговаря на изискванията на Закона за нормативните актове и на указа за неговото прилагане.
По законопроекта в комисията е постъпило становище на отдел „Европейско право” на Народното събрание с конкретни препоръки за корекции по отношение на текстовете, които ще бъдат отразени между първо и второ четене.
В последвалата дискусия участие взеха н.п. Пенко Атанасов, Спас Панчев, Десислава Танева, проф. Теохаров, проф. Бъчварова, Тунджай Наимов, Добрин Данев, Валентин Василев и Димитър Иванов.
Всички изказали се народни представители бяха единодушни в подкрепата си за предложения проект. Беше дадена висока оценка на законопроекта, който е съобразен с приоритетите на българското земеделие, ще даде възможност за възраждането на цели сектори и ще стимулира мерки, които ще доведат до създаването на добавена стойност.
Основните акценти от дебата могат да бъдат обобщени както следва:
На поставен въпрос във връзка с липсата на разписани в законопроекта срокове за въвеждането на редица наредби, които Министерството на земеделието и храните следва да издаде, беше отговорено, че част от наредбите са вече готови, върху всички останали се работи интензивно, така че от министерството имат готовност в относително кратки срокове да ги подготвят.
Беше поставен и въпрос какви критерии ще бъдат предвидени в наредбата, която ще определи условията и реда за признаване на организациите на производители, техните асоциации и междубраншови организации в сектора на млякото и млечните продукти и беше подчертано, че към определянето на тези критерии следва да се подходи много внимателно и след сериозен дебат, предвид чувствителността на темата и необходимостта да бъде гарантирана представителност на организациите.
По отношение на Националната програма по пчеларство, беше направено предложение да се предвиди извършването на анализ на ефекта от приложението на предходната програма, който да послужи при нейното изработване. В тази връзка от министерството обясниха, че Националната програма по пчеларство 2014 – 2016 г. е била подготвена с участието на всички представителни браншови организации и е вече одобрена от Европейската комисия, но изразиха пълно съгласие при подготвянето на програмата за следващия програмен период да бъде направен подобен анализ.
Част от народните представители припомниха, че в Закона за пчеларството е предвидено да бъде учреден национален браншови пчеларски съюз, който да обединява и представлява пчеларите, преработвателите, търговците и всички други лица, свързани с пчеларството, какъвто обаче все още няма. В замяна на това съществуват многобройни по-малки обединения. Също така беше отбелязано, че липсват и единни критерии за представителност. В тази връзка беше предложено в Закона за пчеларството да бъдат направени съответните изменения с цел синхронизиране на текстовете и осигуряване на възможност за достъп до подпомагане по тази схема на максимално широк кръг регистрирани пчеларски обединения и съюзи.
Другият въпрос, който беше широко дискутиран е във връзка със задължението за сключване на писмени договори за доставка на сурово мляко и за начина, по който е уредена тяхната регистрация, предвид различния ред разписан за кравето мляко и за млякото различно от краве.
Беше поставен въпроса доколко резонно е договорите за краве мляко да се регистрират в Разплащателната агенция, а тези за доставка на овче, козе и биволско мляко - в областните дирекции „Земеделие”. Беше изразено становището, че следва да се унифицира режима, което от една страна ще облекчи административно изкупвачите, а от друга страна ще позволи анализ на събраните данни. В тази връзка беше обяснено, че при така предвидения режим за извършване на регистрация и контрол на договорите за доставка на краве мляко, няма да бъде необходим допълнителен финансов ресурс, тъй като такава регистрация се извършва и в момента от Разплащателната агенция за целите на квотната система и съществува изградена електронна квотна база, която е част от системата ИСАК. Задължението за регистрация е ново само за договорите за овче, козе и биволско мляко. Обединяването на двете системи би породило необходимост от огромен финансов ресурс, допълнителен административен капацитет и несвойствени за съответната администрация функции.
Другият широко дискутиран аспект на задължението за сключване и регистрация на договорите беше доколко е задължително неговото въвеждане по отношение на овчето, козето и биволското мляко, предвид липсата на квоти за тях и малкия относителен дял на произвежданите количества от тези видове млека, който е толкова незначителен, че не би могъл да повлияе съществено върху цените на млякото като цяло. Част от народните представители изказаха становището, че това ще създаде допълнителна административна тежест и че ако това не е изрично европейско изискване, следва да се обмисли отпадането на това изискване за млеката, различни от краве мляко.
От друга стана бяха изтъкнати редица аргументи в подкрепа на задължителните договори, които биха защитили производителите от нерегламентирано изкупуване без договори, без фиксирани цени, обеми, срокове на доставки и начини на плащане. Беше припомнено, че първоначално искането за такива договори е дошло от самите производители, затова следва да бъде потърсено и тяхното становище между първо и второ четене на законопроекта. Освен това беше изтъкнато, че пълния спектър на информацията бе позволил по-добър анализ на данните и по-скоро следва максимално да се облекчи режима на регистрация, а не изцяло този режим да отпадане от законопроекта.
В заключение и след проведената дискусия Комисията по земеделието и храните с 11 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз № 302-01-13, внесен от Министерския съвет на 27 август 2013 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПРОФ. СВЕТЛА БЪЧВАРОВА