Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
06/11/2013 първо гласуване

    Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 302-01-33, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2013 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните

    ДОКЛАД
    за първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 302-01-33, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2013 г.

    Комисията по земеделието и храните проведе заседание на 6 ноември 2013 г., на което обсъди законопроект за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 302-01-33, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2013 г.
    В работата на комисията участие взеха – от Министерството на земеделието и храните – проф. Димитър Греков – министър, г-н Бюрхан Абазов и инж. Валентина Маринова – зам.-министри, г-жа Десислава Стоянова - директор на Дирекция „Финансово-стопански дейности”, г-жа Марияна Николова – директор на Дирекция „Правно-нормативни дейности“ и г-н Асен Сеньов – финансов съветник на министъра. От Държавен Фонд „Земеделие“ – г-н Васил Грудев – изпълнителен директор и г-н Иван Капитанов – зам.-изпълнителен директор. От Министерство на финансите – г-н Петър Киров – главен експерт в Дирекция „Държавни разходи” и г-жа Бориска Стоименова. Участие взеха още г-н Николай Вълканов от Института по пазарна икономика, представители на синдикални, браншови и неправителствени организации.
    Законопроектът в частта селско стопанство и земеделие беше представен от министър Греков. Основните параметри са следните:
    1. По проекта на бюджет на Министерство на земеделието и храните
    Предложеният разходен таван на министерството за 2014 г. е 209,4 млн. лв., което е с 31,7 млн. лв. по-малко от предходната година или 13,13 %. По политики и бюджетни програми тези средствата са разпределени както следва: за "Земеделие и селски райони" - 158,8 млн. лв.; за "Рибарство и аквакултури" – 4,9 млн. лв.; за "Съхраняване и увеличаване на горите и дивеча" – 29,3 млн. лв. и за бюджетна програма "Администрация" – 16,4 млн. лв.
    2. По проекта на бюджет на Държавен Фонд „Земеделие“
    Предложеният разходен таван на ДФ „Земеделие“ за 2014 г. е 367,2 млн. лв.
    Дейността на ДФ „Земеделие” за 2014 г. както в контекста на Програмата за развитие на селските райони, така и по отношение на различните мерки, администрирани и прилагани по Европейския земеделски фонд за гарантиране е напълно обезпечена.
    По схемата за единно плащане на площ през 2014 г. се предвижда да бъдат усвоени 1 292,5 млн.лв. европейски средства за директни плащания на земеделски производители.
    За финансиране на пазарни мерки общият бюджет за 2014 г. е в размер на 89,6 млн.лв., от които 62,4 млн. европейско финансиране и 27,2 млн.лв. национално съфинансиране.
    За осъществяване на общата селскостопанска и на общата рибарска политика средствата за 2014 г., които страната ни предвижда да усвои по програмите на ЕС без националното съфинансиране към тях са 765,2 млн.лв.
    През 2014 г. се очаква стартирането на Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. Освен това успоредно с изпълнението на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство” през 2014 г. се предвижда да стартира Програма за морско дело и рибарство 2014-2020 г., чийто бюджет към настоящия момент все още не е одобрен окончателно.
    Освен средствата, които в ролята си на Разплащателна агенция ще усвои по линия на европейските земеделски фондове се запазват функциите на ДФ „Земеделие“, свързани с изпълнението на национални програми. В тази връзка за плащания по одобрените схеми за държавни помощи, за национални доплащания на площ, за тютюн, за животни и за специфично подпомагане за 2014 г. е заложена обща сума от 263,7 млн. лв.
    В законопроекта са утвърдени и 84 млн. лв., съгласно одобрената схема за държавна помощ „Намалена акцизна ставка върху газьола, използван при първично селскостопанско производство, чрез използване на система от ваучери за гориво“. Схемата ще може да се прилага, след като Европейската комисия постанови решение за удължаване срока на нейното действие до края на 2014 г.
    В представеното становище на Министерството на земеделието и храните по законопроекта се отбелязва, че в предложения разходен таван не са предвидени средства за обезпечаване на някои важни дейности на министерството. Направените разчети показват недостиг от 43,1 млн. лв. Освен това се отбелязва, че за осъществяване в пълен мащаб на националната политика за подпомагане в сектора, за национални доплащания необходимите средства са в размер на 424 млн. лв., от които 179,6 млн. за кампания 2013 г. и 244,5 млн. за кампания 2014 г., при заложени 263,7 млн. лв.
    В последвалата дискусия участие взеха н.п. Спас Панчев, Димитър Иванов, Владимир Иванов, Пенко Атанасов, Тунджай Наимов, Десислава Танева, Петър Якимов, Добрин Данев и проф. Светла Бъчварова.
    Основните акценти са следните:
    Широко дискутиран както от народните представители, така и от представителите на всички неправителствени организации беше въпроса с недостатъчната обезпеченост в бюджета министерството на приоритетни дейности, като борба с градушките, аграрна наука, дейности, осъществявани от БАБХ, хидромелиоративни дейности и др. Беше отбелязано също така, че доходите на служителите, натоварени с администриране на подпомагането на секторните политики и с осъществяване на контролните дейности, не са актуализирани от години и не отговарят на тяхната огромна натовареност и отговорност.
    В хода на дискусията по бюджета на Министерството на земеделието и храните беше отбелязано, че в проектозакона не са включени и 15 млн. лв., необходими за обезпечаване на дейностите по предпазване от вредното въздействие на водите, тъй като все още не са направени, предвидените промени в Закона за водите, които да послужат за правно основание за тяхното предвиждане. Има обаче ангажимент, поет от страна на финансовия министър тези средства да бъдат предоставени в рамките на годината, след влизането в сила на подготвената промяна на закона.
    Другият основен въпрос, който беше дискутиран от всички присъстващи касаеше средствата, заложени за национални доплащания. Бяха изразени становища, че тези средства са крайно недостатъчни и могат да покрият единствено национални доплащания за заявления за подпомагане, подадени през 2013 г. и няма да покрият нуждите за 2014 г.
    В тази връзка от ДФ „Земеделие“ изтъкнаха, че за предходната 2013 г. тези средства са били 238 млн. лв. или с 25,7 млн. лв. по-малко. Обясниха, че макрорамката на ниво национални доплащания през годините като цяло е намалявала, но това е функция от увеличаващото се европейско подпомагане по схемата за единно плащане на площ, което за 2014 г. е вече 80 % от нивата на старите държави членки. Припомниха, че освен тези средства има утвърдени 84 млн. лв., съгласно схемата за намален акциз върху горивата за земеделските производители.
    По отношение на сумата от 263,7 млн. лв., заложена за плащания по одобрените схеми за държавни помощи, за национални доплащания на площ, за тютюн, за животни и за специфично подпомагане обясниха, че тази сума представлява само макроикономическа рамка, а конкретното секторно разпределение ще бъде направено по-късно.
    Също така беше отбелязано, че предстои стартирането на новата Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г., която ще предостави сериозен инструментариум за подпомагане на чувствителните сектори, като хидромелиорации, животновъдство и др., в която ще могат да се заложат конкретни политики за тези сектори и без която общата картина на подпомагането е непълна.
    На поставен въпрос относно възможността за преразпределение на процент от бюджета за директни плащания за доброволно обвързано с производството подпомагане, беше обяснено, че средствата са изцяло обезпечени във финансовия пакет на първи стълб, но те ще могат да бъдат използвани едва след утвърждаването на преходните правила, при които ще се извършва подпомагането в рамките на ЕС.
    В своите изказвания народните представители от парламентарната група на Политическа партия ГЕРБ заявиха, че няма да подкрепят законопроекта, но като цяло както народните представители, така и от представителите на неправителствените организации бяха единодушни, че особено внимание следва да се обърне на разпределението на средствата по начин, осигуряващ подпомагане на най-нуждаещите се сектори, без да се противопоставят техните интереси. Бяха единодушни също така, че между първо и второ четене на законопроекта следва да се настоява за корекции по бюджета на Министерството на земеделието и храните, така че да бъдат осигурени допълнителни средства за необезпечените дейности.

    След проведените разисквания Комисията по земеделието и храните с 10 гласа “за”, 7 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 302-01-33, внесен от Министерския съвет на 30 октомври 2013 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ПРОФ. СВЕТЛА БЪЧВАРОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума