КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л
(стенографски)
№ 7
от заседание на Постоянната комисия по труда и социалната политика
София, 19 септември 2013 г., четвъртък
НС, пл. „Народно събрание”, зала „Изток”
(Открито в 15,30 часа.)
Председателствали: Корнелия Нинова и Георги Гьоков.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Добър ден, колеги и гости!
Дневният ред за днешното заседание е:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 354-01-44, внесен от Захари Димитров Георгиев, Корнелия Петрова Нинова и Жара Веселинова Пенева – Георгиева на 26.07.2013 г.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 302-01-14, внесен от Министерски съвет на 29.08.2013 г.;
3. Представяне, обсъждане и гласуване на Доклад за младежта за 2010-2012 г., № 302-03-8, внесен от Министерския съвет на 16.08.2013 г.
Имате ли други предложения за дневния ред?
Ако няма моля, който е съгласен с този дневен ред, да гласува. Гласували 13 народни представители: за 13, против и въздържали няма.
Преди да пристъпим към първата точка, да представя наши гости днес:
Госпожа Бобева трябваше да е тук, за да представи Законопроекта за обществените поръчки, но се извини, че е възпрепятствана и ще има нейни представители.
1. Хасан Адемов
2. Лазар Лазаров
3. Елка Димитрова
4. Елена Кременлиева
5. Лиляна Кирчева Арсова
6. Бисер Петков
7. Снежана Малакова
8. Яничка Труева
9. Ирена Тимчева
10. Николай Ненков
11. Юлия Буртева
12. Александър Дубин
13. Мариана Славкова
14. Радомир Чолаков
15. Найден Москов
16. Добрина Алексиева
17. Димитър Димитров – гражданин и гост, пожелал да участва в работата на Комисията.
Добре дошли на гостите.
Преминаваме към точка първа:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА НА ТРУДА, № 354-01-44, ВНЕСЕН ОТ ЗАХАРИ ДИМИТРОВ ГЕОРГИЕВ, КОРНЕЛИЯ ПЕТРОВА НИНОВА И ЖАРА ВЕСЕЛИНОВА ПЕНЕВА – ГЕОРГИЕВА НА 26.07.2013 Г.
Моля госпожа Пенева да представи законопроекта.
ЖАРА ПЕНЕВА – ГЕОРГИЕВА (КБ): Уважаема госпожо председател, господин министър, заместник-министър, уважаеми колеги, уважаеми гости! Аз ще Ви прочета мотивите към Законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса на труда.
Сега действащото законодателство не предвижда ползването на майчинство за осиновено дете след 2-годишната му възраст. Това означава, че осиновителите трябва да дадат детето веднага на детска градина, с което се усложнява процесът на адаптация към семейната среда. Мнението на социалните работници е, че е необходим адаптационен период след осиновяването, базиращ се на непосредствено и лично общуване с осиновителите, за да бъде преодолян периодът преди това и детето да свикне с новите социално.битови и житейски реалности. Може да се каже, че нашето законодателство е в същност в дълг към тази проблематика. Семейната кодификация на Р България обективно и справедливо защитава приоритетно интересите на децата в семейството и онези, които са родени от биологични родители. За съжаление до този момент законодателят е пропуснал да разгледа в дълбочина и в цялост проблема с осиновените деца. Това е създало предпоставка за неравнопоставеност между биологични родители и осиновители. По обясними причини на осиновителите е много по-трудно при отглеждането и възпитаването на осиновените деца. С предлаганите промени това ще бъде до една или друга степен преодоляно. Дълго време в българското общество се налага тезата, че трябва да се търсят механизми чрез поощряване на институтите за осиновяване и приемни семейства, децата от социалните домове да бъдат изведени и адаптирани и същевременно социализирани. Когато липсва нормативен механизъм или е ограничен и селективен, всичко това остава в рамките на декларации и пожелания. Нещо повече. Р.България е подписала и Европейската харта за защита правата на детето като е поела ангажимент пред ЕС да синхронизира българското законодателство с европейското в тази сфера. Няма друг вариант това да стане освен чрез подобни на предлаганите промени предвид предстоящото закриване на детски социални домове до края на 2013 г.
Това са накратко мотивите. Тук сме и с госпожа Нинова като вносители. Готови сме да отговаряме на въпроси.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Уважаеми колеги, има постъпили становища от Министерството на труда и социалната политика, Националния осигурителен институт, Конфедерация на труда „Подкрепа”, Конфедерация на независимите синдикати в България, Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българска търговско-промишлена палата, Национален съвет за тристранно сътрудничество и Министерството на финансите. Запознати сте с тези становища.
Заповядайте за изказвания, ако има.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
Уважаема госпожо председател, колеги, уважаеми господа Адемов, Лазаров, Петков! Народните представители от Политическа партия „ГЕРБ” сме запознати в детайли с този законопроект, защото той беше представен на нашето внимание в началото на 2012 г. Беше разгледан на първо четене в зала в Народното събрание и беше отхвърлен, като искам да кажа, че в никакъв случай мотивите за неговото отхвърляне не са морални, защото няма човек, няма народен представител, независимо от коя политическа сила е, който да не е съгласен с идеята, че трябва да има период на адаптация между осиновителите и между осиновеното дете.
Преди да изложа моите мотиви защо няма да подкрепим този законопроект и защо ще се въздържим, искам да кажа ясно и категорично, че ние не търсим никакъв политически характер с този законопроект, т.е. че децата, осиновените деца не са нито червени, нито сини, нито пембени и искам да кажа, че това, че ние ще се въздържим и няма да подкрепим този законопроект не значи, че сме против тези идеи за период на адаптация. Ние сме против така представените текстове, а именно имаме забележки от страна на правнонормативна гледна точка на самите текстове както в Кодекса за социално осигуряване, така и в Кодекса на труда.
Това бяха и мотивите ни, които изложихме, когато се разглеждаше този законопроект през 2012 г., че така представен законопроектът Вие (вносителите) предлагате да се въведе отпуск за адаптация само за осиновените деца между 2- и 5-годишна възраст. По този начин се създава един дискриминационен ефект, от една страна, между самите осиновители. Защото, ако аз съм осиновител и ако осиновя дете на 5 години и един ден, няма да мога да се възползвам от този отпуск. Нима това дете няма нужда от период на адаптация? Също така нима нямат нужда от период на адаптация децата, които се осиновяват над 5-годишна възраст? Психолозите са доказали, че колкото е по-голямо едно дете, толкова повече се нуждае от по-дълъг период на адаптация.
На следващо място не сме съгласни със законопроекта, защото по този начин, който Вие предлагате за създаването на един нов, специален отпуск за отглеждане и адаптация в семейна среда за осиновени деца между 2- и 5-годишна възраст, Вие противопоставяте правата между тези родители, които осиновяват дете от 2- до 5-годишна възраст и биологичните родители. Всички знаем, че законодателството в България е изравнено с правата на осиновените родители и тези на биологичните родители. Ако приемем тези тестове, които Вие предлагате в този му вид, ще се създаде един дискриминационен елемент и по отношение на биологичните родители и по отношение на тези осиновители, които осиновяват деца над 5-годишна възраст.
Още веднъж казвам, че ние сме за такъв период на адаптация, но в никакъв случай не можем да приемем тези текстове, които са представени в този си вид. В този (същия вид) законопроектът беше представен преди година и половина. Нито един текст не е променен. Също така както през 2012 г., така и сега има отрицателни становища от страна на Националния осигурителен институт и от страна на Министерството на труда и социалната политика. Тъй като ние също искаме да въведем такъв период на адаптация, аз предлагам всички ние да се обединим (народните представители от всички парламентарни групи) и да създадем една работна група и действително да помислим по тези текстове за въвеждането на такъв отпуск за адаптация не само за осиновителите, които осиновяват деца между 2- и 5-годишна възраст, а за всички осиновители, които осиновяват деца над 2-годишна възраст до 18-годишна възраст. Защото много е сложно законодателството в осигурителната система, сложно е законодателството в Кодекса на труда. Трябва да има синхрон между тези два нормативни актове от трудовото законодателство - между Кодекса на труда и Кодекса за социално осигуряване.
От така представените текстове, нито един текст в този си вид не може да бъде приет, защото това е една каша, която се предлага. Имайки предвид, че ние също искаме да помогнем на осиновителите, да помогнем на осиновените деца над 2-годишна възраст, предлагаме този законопроект да не се гледа в зала на първо четене, да бъде оттеглен от вносителите, да създадем работна група от всички народни представители, да бъдат поканени експерти от всички заинтересовани институции, които имат отношение по трудовото и осигурителното законодателство и действително да направим едни текстове, които ще бъдат в полза на осиновителите и на осиновените деца за тяхното бъдеще. Имаме много добра практика в това отношение. Така в предното Народно събрание. Комисията по труда и социална политика работеше съвместно по Закона за семейните помощи за деца и действително се получи един много добър закон в полза на децата с увреждания и децата с един родител и децата сираци. И аз смятам, че ако наново седнем и прегледаме всички текстове заедно с експертите от ведомствата, които са заинтересовани по тези закони, смятам, че ще се получи един хубав закон, който в дългосрочен план ще бъде в полза на осиновителите и на осиновените деца. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Има ли реплики?
Заповядайте, господин Кутев.
АНТОН КУТЕВ (КБ): Аз може би нещо не разбирам, съжалявам. Ама, първото е, че ако е трябвало да се доработва, преработва закона, Вие е можело да го приемете преди година и половина, когато имахте мнозинство, нали и няма нужда сега да го правим.
Второ, ако правилно аз разбирам, Вие казахте „Ние сме съгласни по принцип с това, което трябва да бъде в закона, ние сме съгласни с целите и с това, което той си поставя за цел, но не сме съгласни с това, че е до 5 години, а не е примерно до 8 години”.
Аз, ако правилно разбирам процеса на законодателство, доколкото ние заедно с Вас сме втори мандат вече депутати, на първо четене се приема закон по принцип и по неговия смисъл. На второ четене се разглеждат текстовете. От Вашите забележки, които току-що споменахте не чух нищо, което да е извън текстовете, които вече са записани. Тоест, Вие в момента ни предлагате да направим една комисия, която да ни свърши работата на народни представители. Защото законодателният процес достатъчно ясно казва какво трябва да се направи. Ние сега даваме становище на първо четене. Дали сме съгласни с духа на закона, с който Вие казвате, че сте съгласни, след което между първо и второ четене правим съответните предложения за промени върху текстовете, които ги има в законопроекта на първо четене и които Вие искате да промените. Е, каква комисия Ви трябва, че не мога да разбера?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Има ли още реплики? Заповядайте.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА (КБ): Аз, госпожо Ангелова, съм склонна да приема, че законопроектът създава проблеми и ражда въпроси. Добре познавам становищата, които са предоставени на Комисията, но за мен има един базов въпрос, на който ние все пак трябва да се опитаме да отговорим. Без да повтарям колегата Кутев приемам, че след като преди година и половина (помня, че този законопроект беше отхвърлен и тогава) всички отново бяхме съгласни, че този проблем трябва да бъде решаван, че ние всички мислим за децата и днес продължаваме да мислим за децата с еднаква степен на готовност.
Второ. Когато решаваме, че ще вървим в определена посока има нещо, което аз държа да изясним днес. Да, познавам становището на НОИ. Господин Петков е тук. Значи ние с вас като ще правим група, като ще отхвърляме този законопроект, всъщност какво предлагаме на осиновителите? И да спрем да говорим за дискриминация на биологичните родители, защото на този етап ние дискриминираме осиновителите и това е поводът да има такъв законопроект и ги поощряваме по ред, който ние трябва да си изясним позициите от къде тръгваме. Господин Петков е подписал становище (между другото аз го разбирам и то е съвсем резонно), в което твърди, че за стимулиране на родителите, които осиновяват деца не би трябвало да се използват поправки в Кодекса за социално осигуряване и в бюджета на ДОО, тъй като можем да използваме там възможностите на държавния бюджет и например текстовете в Закона за семейни помощи за деца. Но това означава, че ние обясняваме на родители-осиновители вземете си неплатен отпуск колкото ние считаме, че е възможно да ползвате, тъй като не приемаме поправки в Кодекса на труда пък ние ще Ви стимулираме по друг ред. Хайде да си изясним какво искаме да правим и след това да коментираме е ли този законопроект база или отново с добра воля към децата и техните осиновители ще започнем да пишем някакъв нов законопроект, докато си избистрим позицията. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: И аз, ако мога да се възползвам от правото на третата реплика.
Като вносител приемам част от предложенията на колегата и част от тях не ги приемам. Приемам между първо и второ четене да направим общ екип от всички представени парламентарни групи и представители на институциите, които имат отношение, експерти и т.н. и да работим по усъвършенстване на закона. Не приемам като вносител да оттегля законопроекта и тепърва да работим по нов такъв, тъй като смятам, че това е загуба на време. Възможно е той да бъде приет на първо четене във вида, в който е, защото нямаме различие по философията и по намеренията на законопроекта и сериозно да поработим между първо и второ четене да усъвършенстваме текстовете, включително с повишаване на възрастта, което предлагате, включително с готовност да удължим срока между първо и второ четене, за да го свършим както трябва - качествено и професионално. Благодаря.
Заповядайте за дуплика.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Благодаря.
Както е видно, няма спор по законопроекта от всички народни представители, че трябва да има такъв период на адаптация. Защо ние сме съгласни и искаме още веднъж да стане ясно? Защото в този си вид, в който е законопроектът, изписан като членове и алинеи, нито един не може да влезе в сила, защото това е една каша. Става въпрос, че Вие искате да бъде включен един нов допълнителен риск, който в момента го няма. И аз искам тук господин Петков като специалист, като експерт по осигуряването да каже за какво точно става въпрос. Няма как в този си вид след като нямаме такъв риск да приемем този законопроект. Трябва сериозно да поработим. Не става въпрос, че трябва да поработим върху отделните текстове, които се представят. Трябва абсолютно нови текстове както в Кодекса на труда, така и в Кодекса за социално осигуряване. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря Ви.
Други изказвания? Господин Младенов.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Благодаря, уважаема госпожо председател.
Уважаеми господин министър, уважаеми колеги! Аз първо искам да поздравя вносителите за това, че действително има нужда от този адаптивен период за осиновителите и за децата. Но искам да обърна специално внимание, че никога в социалната комисия не сме приемали нещо, което има толкова въпроси и то от институциите. Аз внимателно четох анализа на Министерството на труда и социалната политика по предложения законопроект, на експертите от Министерството на труда и социалната политика, на Националния осигурителен институт. Четох дебатите, които са се провели в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Всеки един народен представител, включително и Парламентарната група на ГЕРБ сме съгласни, че трябва да има решение на този въпрос и да се даде възможност за този адаптивен период при осиновяването и за детето, и за майката, но начинът, по който се предлага, действително е пълна каша. Просто е с толкова много забележки аз съвсем искрено Ви казвам и това, което каза и госпожа Ангелова също го приветствам. Парламентарната група на ГЕРБ би желала сериозно да се отнесе по този въпрос. Действително, ние тази сутрин коментирахме с колегите, но може би най-доброто решение е да се оттегли законопроектът, да се направи една съвместна работна група и да предложим нещо, което е смислено и което ще бъде, забележете, част от общата политика на закрила на децата в България. Това е изключително важно и колегите в Министерството на труда и социалната политика знаят за какво става въпрос.
Така че действително Ви призовавам, ако може да се оттегли законопроекта, да направим една съвместна работна група с участието на всички институции и мисля, че може да се направи нещо много добро. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте.
ДУРХАН МУСТАФА (ДПС): Госпожо председател, уважаеми колеги! Нормите, които се предлагат с настоящия ЗИД на Кодекса на труда, разбира се, че решават проблеми с изключителна социална значимост. Това, което казаха и колегите преди малко (не искам да ги повтарям), но се поставят доста проблеми. Ще кажа само едно от тях, което по същество въвежда нов осигурителен риск, което не е присъщо на осигурителните социални рискове на Държавното обществено осигуряване. Но все пак идеята на този законопроект се подкрепя от становищата на всички, с които се запознах – и на синдикатите, и на останалите, така че нашата парламентарна група подкрепя идеята на законопроекта като смята, че текстовете се нуждаят от допълнителна сериозна доработка и прецизиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Госпожа Пенева.
ЖАРА ПЕНЕВА – ГЕОРГИЕВА (КБ): Прокрадна се думата „безсмислено”. Аз не бих казала, че е безсмислено, когато говорим за деца, когато говорим за бъдещето им, когато говорим за семейства, когато говорим за хора, които имат смелостта, желанието и сигурността в себе си да осиновят и отгледат дете. На няколко пъти се коментира, че предлаганите промени в същност осигуряват възможност за майчинство на осиновители на деца между 2 до 5 години. Не. Досега осиновители на деца до 2 години можеха да ползват майчинство, а сега осиновители на деца от нула до 5 години ще могат да ползват майчинство. Това ми беше коментарът.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте. Възползвайте се от реплика, защото вече се изказахте по същество и нямате думата на второ изказване. Заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
Уважаема госпожо Георгиева, Вие имате ли представа от социално осигуряване? Знаете ли осигурителните рискове, за които работещите се осигуряват? Не може да има различен подход за биологичните родители, не може да има различен подход за осиновителите. Просто върху това, върху което сте се подписали, Вие въобще не сте вникнали. И аз настоявам, искам да чуя мнението тук пред Комисията по труда и социалната политика на Бисер Петков за предложените текстове и на министъра на труда и социалната политика господин Хасан Адемов. Искам да чуя лично от двамата мнението им дали подкрепят този законопроект във вида, в който е внесен. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Разбира се, имат думата и министърът, и господин Петков, когато пожелаят да отговорят.
Заповядайте, колеги.
ГИНЧЕ КАРАМИНОВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател, господин министър! Аз съм за законопроекта, но не в този вид. Настина това е много хубаво за осиновителите и ще кажа, че има само два проблема, обаче те трябва много дълбоко да се обмислят. Единият проблем е след осиновителната адаптация и за децата, и за родителите и възрастта. Вторият е финансирането. Това изисква едно задълбочено обмисляне и дискусии. Така че законопроектът е хубав и трябва да се подкрепи, но след тези дискусии и обмисляне. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Аз имам само една реплика или по-скоро пояснение. Становището на Министерство на финансите е: „Прилагането на законопроекта не би изисквал съществен финансов ресурс”. Изчислено от нашите колеги в Комисията, колеги, финансовото предложение представлява 1 310 000 лв. Благодаря.
Заповядайте за дуплика.
ГИНЧЕ КАРАМИНОВА (ГЕРБ): Да. Но ако се обмисли и се вземе решение всички деца, които се осиновяват до 18-годишна възраст, тогава ще изисква допълнителен финансов ресурс или трябва да се редуцират дните като срок. Така че това също трябва да се огледа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Иска ли някой думата?
Заповядайте от КНСБ.
ЮЛИЯ БУРТЕВА - ЕКСПЕРТ В КНСБ: Благодаря.
Бих искала да кажа, че ние по принцип и като цяло подкрепяме тази идея и мисля, че тук всички сме на това мнение, но по този начин представен законопроекта не можем да го приемем, тъй като, както казаха от ГЕРБ, наистина се получава една голяма каша. Досега се дискриминират дадените права на осиновителите, които са при режим на непълно осиновяване. Според нас трябва много прецизно да се доработи така представения законопроект и ние сме в готовност да участваме в подобна дискусия, дори сме представили нашето становище и сме дали там предложения. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: И аз благодаря.
Уверявам Ви, че ако законопроектът бъде приет на първо четене ще Ви поканим в екипа, който ще работи между първо и второ.
Заповядайте. Други становища?
Господин Петков.
БИСЕР БЕТКОВ – УПРАВИТЕЛ НА НОИ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин министър, колеги и гости! Първо искам да подчертая, че становището е на Националния осигурителен институт, независимо дали е подписано от управителя или от подуправителя, както е в конкретния случай и то е последователно по отношение на законопроекта, за който стана дума, че беше внесен и разглеждан в 41-то Народно събрание и по отношение на разглеждания сега законопроект.
Аз няма да го изчитам подробно. Разбира се, ние към представеното становище по законопроекта сме приожили и по-рано представеното през 2012 г. Присъединявам се безспорно към това, което се каза от почти всички, че това е една социално значима идея да се осигури необходимата семейна адаптация на осиновените деца. Въпросът е как да се реализира? По отношение на конкретното предложение в законопроекта становището, изразено от Националния осигурителен институт е, че всъщност с неговото подкрепяне на практика се въвежда нов осигурен риск, несъществуващ сред осигурените социални рискове, регламентирани в Кодекса за социално осигуряване. Защото добре известно е на всички, че рискът, който в момента имаме, един от осигурените социални рискове, е майчинство и той включва всъщност обезщетението за бременност и раждане и обезщетението за отглеждане на малко дете от 1 до 2 години. На практика с приемането на тези текстове се въвежда в този риск майчинство нов риск или самостоятелно се обособява нов риск, но към Фонд „Общо заболяване и майчинство”, който на практика е семейна адаптация на осиновени деца. Това е първото ни съображение, което всъщност ние изтъкваме в становището, което сме представили по законопроекта, както и това, че продължителността на обезщетенията за съществуващия риск майчинство е до 2 години, както е известно 410 дни е обезщетението за бременност и раждане и още 1 година за отглеждане на малко дете. В случая става дума всъщност до 5-годишна възраст на децата, а не до 2-годишна възраст, както е в момента.
И второто съображение, което произтича от принципите на социалното осигуряване, залегнали в Кодекса за социално осигуряване е, че един от тези принципи е да има равнопоставеност между осигурените лица. В случая считаме, че този принцип не би бил спазен по отношение на биологичните майки или родители и осиновителите. Така че това са двете съображения по двете становище по законопроектите, които ние съответно сме изложили. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Господин министър, заповядайте.
ХАСАН АДЕМОВ – МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, господин Петков, колеги! Министерството на труда и социалната политика е предоставило на народните представители становище, което ние сме изразили по предложения законопроект. Аз искам да обърна внимание на това, което казаха всички колеги, че няма човек в тази зала, включително и в Националния съвет за тристранно сътрудничество, който да подкрепя целите, които са заложени в този законопроект. Искам да заявя, че в Националния съвет за тристранно сътрудничество, социалните партньори подкрепиха предложения законопроект. Разбира се, и те изразиха съображенията, които се чуха тук в залата. Това, което искам да отбележа, е, че с предлаганите промени в Кодекса на труда се въвежда изцяло нова хипотеза за ползване на отпуск със съвсем нова цел - след осиновителна адаптация до навършване на 5-годишна възраст, с нов срок 365 дни от деня на осиновяването, което всъщност създава проблемите.
Що се отнася до сега изразените позиции, че няма такъв осигурителен риск. Това е едно много важно обстоятелство, защото, ако в Кодекса за социално осигуряване не бъде прибавен към осигурителните рискове този, за който говорим, възниква въпросът дали ще има основание за плащането, за съответните осигурителни плащания. Повярвайте ми, колеги, аз имам голям опит в такъв тип законотворчество и мога да Ви кажа, че няма въпроси, които да не могат да бъдат решени. Въпросът е дали сега Вие ще решите да приемете философията на законопроекта или не.
Има и други въпроси извън тези, които бяха казани. Например защо самотен осиновител няма право на такъв отпуск за социална адаптация? Може би трябва да бъде включен и той. Защото в реалния живот има и такива хипотези. Така че, ако Вие имате волята да подкрепите философията на този законопроект, а виждам, че такава воля има, не пречи нищо всички текстове да бъдат направени между първо и второ четене, така че законът да може да бъде изпълнен. Защото е много важен как ще бъде приложен. Ако той не съответства на съответните принципи на социалното осигуряване, ако няма възможност на практика да бъде приложен, тогава ще се окаже, че има някои текстове, които не вършат работа.
Затова молбата ми е да подкрепите на първо четене предложения законопроект с ясното съзнание, че има достатъчно неща, които трябва да се свършат между първо и второ четене, за да може предложеният законопроект да изпълни целите, с които той е внесен.
А що се отнася до въпроса на госпожа Караминова дали ако са до 18 години, няма да бъдат повече децата. Господин Младенов може да Ви каже, че през 2012 г. в режим на пълно осиновяване са осиновени 738 деца, а сега до края на месец юли броят на осиновените деца (знаете, че „дете” по Закона за закрила на детето е до 18-годишна възраст) е 446 деца, като от тях 23 да деца с увреждания. Така че евентуално, ако се удвои този брой, ще бъдат 1000 деца и оттам може да тръгне сметката, за която Вие настоявате да я получите. Много лесно може да бъде сметната като се имат предвид размерите на съответните обезщетенията. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: И аз благодаря, господин министър.
Колеги, да пристъпваме към гласуване, ако няма други?
Заповядайте.
НАЙДЕН МОСКОВ – БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА ПЕНСИОНЕРИТЕ: Втори път присъствам на такова събиране, на такова заседание. Искам да попитам водещия госпожа Корнелия Нинова и министъра дали предстои разглеждане подробно на пенсионния закон и особено чл. 100, който беше трансформиран, изменен по времето на управлението на така наречения цар и се премина вместо по чл. 100 да бъдат изменяни пенсиите, сега се изменят с индексация, което е съвсем различно нещо? Така че това е моят първи въпрос – кога ще има изменение в това направление в Осигурителния кодекс? И миналият път зададох въпрос на господин министъра - кога ще се възстановят ежемесечните събирания в МТСП с пенсионерите, за да обсъждаме важни въпроси, касаещи пенсионната система?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Винаги сте добре дошъл в Комисията. Ще ви отговаряме на въпросите, но Ви моля такива теми да остават за точка „Разни” накрая, за да прекъсваме гласуване по друг законопроект, който обсъждаме в момента.
А иначе, Кодексът за социално осигуряване ще бъде гледан в Парламента през месец октомври. Предвидени са обсъждания за индексиране на пенсиите в Кодекса за социално осигуряване. Той ще бъде приет вероятно ноември, декември заедно с Бюджета за 2014 г. и ще влезе в сила от 2014 г. с промените, които ще приеме Парламентът.
Господин министър, към Вас имаше въпрос.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Да, веднага мога да отговоря. Още от предното заседание Вашите координати са в Министерството на труда и социалната политика и на първото заседание (тук е госпожа Елка Димитрова) ще бъдете поканен. Може би до края на месеца ще бъде заседанието на Обществен съвет, за което Вие настоявате.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Колеги, моля който е съгласен Законопроектът за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 354-01-44, внесен от Захари Димитров Георгиев, Корнелия Петрова Нинова и Жара Веселинова Пенева – Георгиева, да го приемем на първо четене, да гласува. Гласували 18 членове на Комисията: за 10, против няма, въздържали се 8.
Преминаваме към точка втора:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ, № 302-01-14, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 29.08.2013 Г.
Заповядайте от екипа на Министерския съвет.
МАРИАНА СЛАВКОВА – ДЪРЖАВЕН ЕКСПЕРТ В ДИРЕКЦИЯ „ИКОНОМИЧЕСКА И СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА” В АДМИНИСТРАЦИЯТА НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ: Добър ден.
Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Аз съм участвала в работната група, ръководена от вицепремиера госпожа Бобева, която подготви Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки. Основните цели на законопроекта са много подробно изложени в мотивите към него. Аз съвсем накратко ще резюмирам какви са те.
Само ще започна с това, че изменението и допълнението на Закона за обществените поръчки е в изпълнение на програмата на правителството, където в мерките за бизнеса е включено това изменение и допълнение, като неговите две най-съществени задачи са да намали административната тежест за бизнеса, която произтича от процедурите за възлагане на обществени поръчки и да създаде реални условия за насърчаване и създаване на по-широк достъп на малките, средните и най-вече новообразувани предприятия в обществените поръчки.
Най-много са текстовете, които са свързани с насърчаването на малките и средни предприятия, като в законопроекта има и няколко мерки, които са насочени към защита на социалните права на работниците. На първо място, това е извеждането на разпоредбата на чл. 47, ал. 2, т. 4 от диспозитивна като императивна. Тоест, наличието на задължение за данъци и за осигурителни вноски вече става абсолютна пречка за участие в процедури за възлагане на обществени поръчки, а не както досега по преценка на възложителите дали ще бъде включено като пречка или не. Освен това се създава една нова отрицателна предпоставка за участие в процедурите за възлагане на обществени поръчки, а именно това е наличието на влязла в сила присъда за престъпление срещу безопасните и здравословни условия на труд или срещу трудовите и социални права на работниците и служителите. Това са две престъпления, чийто състави са включени в Наказателния кодекс и ако кандидатът или участникът има влязла в сила присъда за някои от тези престъпления, той няма да може да участва в процедури за възлагане на обществени поръчки.
В процедурата на обществено съгласуване на законопроекта бяха направени редица предложения, свързани с текста на чл. 16в от ЗОП, който създаваше предпоставки и ред за запазване на обществени поръчки за участие на специализирани предприятия или на кооперации за хора с увреждания. Статистиката, с която разполага Агенцията за обществени поръчки посочва, че от 2008 г. до началото на август 2013 г. такива обществени поръчки, т.е. запазени обществени поръчки, които са били обявени и са сключени договори с такива предприятия са само 60 на брой на обща стойност малко повече от 20 000 000 лв., което на фона на средно около 6 000 000 000 годишен бюджет, който се разходва за обществени поръчки, е твърде несъществена част, поради което са предложени изменения в този чл. 16в, който става чл. 16г, с което смятаме, че ще се създадат много по-реални предпоставки, като съвсем накратко ще обясня за какво става въпрос. Когато предметът на обществената поръчка е доставка на стока или извършване на услуга, която е включена в списъка по чл. 30 от Закона за лицата с увреждания, тогава възложителите са длъжни да посочат в обявлението, че тази поръчка е предназначена за такива специализирани предприятия или кооперации на хора с увреждания. Когато част от обществената поръчка е включена в този списък, тогава тя трябва да бъде отделена в обособена позиция. `В тези обществени поръчки могат да участват освен специализирани предприятия и други лица, но когато се явят специализирани предприятия и те отговарят на изискванията на възложителя, офертите на останалите участници не се разглеждат и оценяват. По този начин ще се даде възможност за по-широко участие на тези специализирани предприятия в пазара на обществените поръчки и по този начин да се постигне съответният социален ефект.
Това е съвсем накратко представянето на законопроекта. Готови сме да отговаряме на Вашите въпроси.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Заповядайте колеги, гостите.
Разбира се, можем да обсъждаме целия ЗОП, макар че е твърде обемен, но Ви моля да се съсредоточим върху текстовете, които касаят материята на нашата комисия.
Заповядайте, господин Ненков.
НИКОЛАЙ НЕНКОВ – ВИЦЕПРЕЗИДЕНТ НА КНСБ: Извинявам се. Не знам каква е процедурата. В различните комисии е различна. Някои дават думата на гости, а след това на депутати и т.н. Добре.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Тук е на принципа на правото - пръв по време, пръв по сила.
НИКОЛАЙ НЕНКОВ: Благодаря Ви.
Знаете ли, аз много съм радостен, че не съм представител на държавната администрация, защото мога да кажа много неща, които са много сериозни, които от един сух отчет, който чух, не личат. Сега какво казваме? Намаляваме административната тежест, добре. Намаляваме документооборота, нали така? Това е факт. Никой не може да го отрече. Намаляваме участието в процедурите на свързани фирми. Ама ние намаляваме процедурите, а след това спрямо подизпълнителите няма нищо. Увеличаваме достъпа на малките и средните фирми. А от къде личи това? От това, че в строителството от 30 до 70 процента трябва да има подизпълнители? И да си припомним (аз вчера много говорих в Икономическата комисия) по официални данни на БОРКОР (която може да се закрие), но 2 процента от фирмите са спечелили всички търгове. Говорим за антимонополно законодателство. Какво правим? И тук, ако задам въпроса на представителя на администрацията, тя няма да може да ми отговори.
Сега. Социалното нещо ще го оставя накрая. Тук съм записал „Госпожа Корнелия Нинова”. Говорим за офшорки. Призивът дойде от Парламента. Да не цитирам конкретни имена, те са ясни. Къде в този закон има ограничение за участие на офшорки, за да се стигне до нещо, което чета в пресата, че нямало определение за офшорки. Не знам дали разбирате за какво става дума. Това е много сериозна тема. Това е първото.
След което, в този закон няма ограничение на анекси, което си е абсолютна практика. Печелиш дъмпингови цени, дъмпингови срокове и след това се правят анексите. Практика … На всички е ясно.
Трето. Това е в две разклонения. Едното е спорно. Аз не знам дали в ръководството на тази комисия има представител на „Атака”, може би ще прозвучи малко в този смисъл, но не бих го казал в този смисъл. Може ли след проверка на европейското законодателство да има някакъв приоритет за български фирми? Ще кажете пупулизъм. Но все пак и господин Дончев вчера каза „Може би мек протекционизъм”. Да помислим за това.
Хайде, да кажем това няма да стане. Но другото, което е – може ли да възлагаме с приоритет поръчките на пряк производител (или да го кажа по друг начин), фирма, която е пряко свързана с предмета на дейност на поръчката, а не да ми се явява един търговец прекупвач? Разбирате ли ме? Това е още един важен момент.
И завършвам с това, което е чисто социалното. Да, за пръв път в някакъв закон освен ограничение на кандидатстващи фирми по отношение на данъците се появи думата „осигуровки”. Господин Петков май че излезе, но искаме да добавим и работна заплата. Вчера с Вас говорих. Сложете някакъв срок 3 месеца или нещо такова. Не може осигуровките да са единствените. Много мога да говоря, но благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Други изказвания? Заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
Парламентарната група на ГЕРБ няма да подкрепи този законопроект. След като той беше внесен в Народното събрание стана ясно, че голяма част от първоначалните заявени намерения от страна на правителството за промени в Закона за обществените поръчки отпадат. Отново сме свидетели, че има разминаване между обещанията на кабинета и реалните действия. Тръгна се с голямата кошница от обещания за публично обсъждане на този законопроект. Бяха поканени представители на работодателските организации, на синдикатите, на неправителствания сектор, беше заявено, че ще се вслушат в техните предложения, но в крайна сметка, след като станаха готови текстовете по Закона за обществените поръчки и беше внесен този законопроект в Народното събрание се оказа, че въобще не е имало смисъл от това публично обсъждане и всичко е един кьор фишек.
Законопроекта има редица пропуски и несъвършенства и според нас по никакъв начин той не отговаря на основната цел, която си е поставил, а именно за по-голяма прозрачност и равен достъп на фирмите до обществени поръчки.
Споделяме становището на КНСБ, че не е достатъчно до търговете по Закона за обществените поръчки да не се допускат само фирми, които не са внесли социални осигуровки. Редно е такова ограничение да има и за фирми, които не плащат редовно работни заплати. Откъде накъде фирма, която не спазва българското законодателство, фирма, която не спазва трудовото законодателство и не е лоялна към своите работници и служители ще печели търгове за милиони? И аз тук искам да попитам представителите на Министерството на финансите защо този текст го няма в предложения законопроект, а именно да не се допускат до търгове фирми, които не плащат редовно работни заплати и какви са мотивите този текст да го няма в предложения законопроект?
По отношение на социалната част, която е изложена в така предложения законопроект ние нямаме забележки, но това не е достатъчно основание да подкрепим законопроекта, защото основната философия на законопроекта е да създаде по-голяма прозрачност и равен достъп на фирмите до обществени поръчки. Така че ние няма да подкрепим пози законопроект. Чакам отговор от представителите на Министерството на финансите. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Реплики има ли?
Заповядайте.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА (КБ): Аз приемам всякакви претенции към съдържанието на този законопроект и е хубаво те да са повече, тъй като е права госпожа Ангелова, че тогава, когато заявяваш сериозни намерения, те трябва да получат и съответно законово уреждане в законопроекта. Но тоталното отхвърляне на този законопроект означава ли, госпожо Ангелова, че Вие твърдите, че по-доброто решение е да продължи да действа сегашният Закон за обществените поръчки с всички характеристики, аргументи и претенции към него, които бяха заявени не даже сега при обсъждането на този законопроект, а в рамките на неговото действие и в предишни периоди? Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Дуплика.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Както казах, не е спазена основната философия на законопроекта и затова няма да подкрепим този законопроект. Ние ще се въздържим по отношение на него. Не виждаме ясни правила и регламенти за обществените поръчки, която е основната цел на предложения законопроект и според нас всички тези промени по никакъв начин няма да спомогнат малките и средните фирми да имат по-голям достъп до обществени поръчки. Всичко това е прах в очите на хората. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин Лазаров.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ – ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НА МТСП: Благодаря.
Уважаема госпожо председател, господин министър, госпожи и господа народни представители, колеги, партньори! Аз съм изключително улеснен в допълнителните думи, които бих искал да споделя. Колежката от Министерския съвет изключително подробно представи какви са основните изменения в ЗИД на ЗОП, но мисля, че основният акцент, който следва да бъде обект на обсъждане в тази комисия, е свързан с § 10 от законопроекта. Това е именно и регламентът, който предоставя и урежда обявяването и възлагането на обществени поръчки на предприятия и кооперации на хора с увреждания. И доколкото пролича от изявената първа позиция на парламентарна група, именно в тази част на законопроекта няма обструкции и аз съм обнадежден, че след тази дискусия и след поредни дискусии в другите комисии, бихте могли да намерите вътрешни резерви за подкрепа на този законопроект най-малкото защото специализираните предприятия на хората с увреждания в момента регламентът, който действа не е достатъчно насърчаващ. Всъщност той не създава възможности те да изпълняват тези поръчки. И с това предложение, което го има в новия текст, а именно в допълнение на тези, които вече бяха споменати, отпада едно ограничително условие, което се предоставя. Досега те можеха да участват в такава поръчка, само ако могат да изпълнят най-малко 80 на сто от предмета на тази поръчка със собствено производство и това до момента създава затруднения на тези специализирани предприятия. Тези затруднения, разбира се, са влезли в сила в 2011 г., в 2012 г. Добре е, че сега се предлага точно това да бъде коригирано.
На практика § 10 от ЗИД на ЗОП дава реални стимули за тези специализирани предприятия да могат да кандидатстват и да изпълняват такива поръчки. И тази политика е и в унисон с ангажиментите, които България има като страна, ратифицирала Конвенцията за правата на хората с увреждания на Организацията на обединените нации. Точно този регламент на § 10 е резултат от обсъждане, което беше проведено по инициатива на заместник-министър председателят госпожа Даниела Бобева, екипът на МС, който подготви тези текстове, както и колеги от системата на МТСП.
И само в допълнение на това, което говорим, искам само да уточня, че съвсем към конкретния момент предприятията, които биха се възползвали от тези насърчения са 130, в които работят 3020 лица, от които 1540 са лица с трайни увреждания. Мисля, че всички ние сме в дан на тези хора и на тези предприятия, и на тези усилия да създадем ефективни и реални инструменти за тяхната интеграция както в производствения процес, така и в обществото. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Има ли, колеги, други изказвания?
Аз бих искала да кажа няколко думи. Аз и колегите ми от „Коалиция за България” ще подкрепим законопроекта на първо четене, като сме с нагласа и готовност между първо и второ четене да направим предложния по текстовете за усъвършенстването им, но съм изненадана от позицията на колегите от „ГЕРБ” по следната причина. Член съм на Комисията по икономическа политика. Там вчера при обсъждането колегите от „ГЕРБ” се възпротивиха на нормата, която предвижда част от обществената поръчка – например 30 процента - да бъде дадена на подизпълнители. Това е един от текстовете, който въвежда за малки и средни предприятия да участват. Не само големите фирми да печелят обществените поръчки, а те след като ги спечелят да имат задължение да разпределят част от поръчката на малки и средни. Обсъждахме проценти между 30 и 70. Там колегите от „ГЕРБ” се възпротивиха на тази норма, защото тя била дискриминационна, не можело да се задължава бизнесът със законова норма да решава с кого ще работи и т.н. Възпротивиха се и на текста, в който пише, че ако не си плащаш на подизпълнителите, няма да можеш да участваш в следваща обществена поръчка. Тоест, имате някакво противоречие в групата, колеги. Вие твърдите, че не се гарантира участие за малки и средни, там в Икономическата пък (колегите Ви замислени повече за икономическия ефект, отколкото за другия – социалния), твърдят обратното. Не приемам тези Ви аргументи за силни и за сериозни, но е факт, че между първо и второ четене и този законопроект има нужда от подобрения и ние като депутати ще направим такива предложения. Благодаря.
Други, има ли? Да, отговори на въпроси. Заповядайте.
МАРИАНА СЛАВКОВА: Въпросът да се въведе забрана за участие в обществените поръчки на предприятия, които имат не изплатени задължения към работници и служители беше обсъждан. Направи се анализ и се прецени, че в ситуацията на икономическа криза, при голямата междуфирмена задлъжнялост, която съществува и последиците от това, които на първо място рефлектират и върху не изплащането на задължения за работни заплати, ще можем вероятно да се окажем в ситуация, в която точно малките и средни предприятия да бъдат възпрепятствани да участват в обществените поръчки, защото точно те са тези, които основно имат задължения, т.е. те са взискатели към други фирми, имат задължения към своите работници и служители и затова се прецени, че при тези условия, които са в момента в държавата такава мярка би създала по-голям проблем именно за малките и средните предприятия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Заповядайте, господин Ненков.
НИКОЛАЙ НЕНКОВ (КНСБ): Благодаря Ви, госпожо Нинова.
Вижте, този въпрос аз съм го поставял поне от 10 години и ми се отговаряше или че противоречи на директиви, или че няма смисъл да ограничаваме такива фирми, защото те, ако спечелят конкурса ще могат да се издължат на работниците. Тук нещо става като кокошката и яйцето. Разбирате ли? Добре. Ако не говорим за заплати, защо говорим за осигуровки? Ако говорим за осигуровки, защо не говорим за заплати? Само това искам да кажа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Пристъпваме към гласуване на първо четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 302-01-14, внесен от Министерския съвет на 29.08.2013 г.
Моля който е съгласен, да гласува. Гласували 18 членове на Комисията: за 10, против няма, въздържали се 8.
Законопроектът е приет.
По точка трета:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ДОКЛАД ЗА МЛАДЕЖТА ЗА 2010-2012 Г., № 302-03-8, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 16.08.2013 Г.
Заповядайте. Имате думата.
ЯНИЧКА ТРУЕВА – ДИРЕКТОР НА ДИРЕКЦИЯ „ПОЛИТИКА ЗА МЛАДЕЖТА” КЪМ МИНИСТЕРСТВОТО НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа депутати! Позволете ми съвсем накратко поради напредване на времето да Ви представя философията на доклада за младежта.
Докладът е структуриран и изготвен на основание на чл. 5 от сега действащия Закон за младежта, приет от НС на 05.04.2012 г. Структурата на доклада е съобразена с основните приоритети на политиката за младежта, структурирани и изложени в приетата Национална стратегия за младежта 2010-2020 г., които са 9 на брой и са в основните области, подпомагащи развитието на младите хора в страната. Това са: насърчаване на икономическата активност и кариерното развитие на младите хора; подобряване на достъпа до информация и качествени услуги; насърчаване на здравословния начин на живот; превенция на социалните и включване на уязвими групи от млади хора в неравностойно положение; развитие на младежкото доброволчество; насърчаване на гражданското участие на младите хора в социалния и икономически живот на страната; развитие на младите хора от малките населени места и селските райони; развитие на международния и междукултурния диалог и повишаване на ролята на младите хора в превенцията на престъпността.
Информацията е представена на база на изпълнението на 21 индикатора към всеки един от цитираните по-горе 9 приоритетни области, като информацията за всеки един от индикаторите е в 3 направления: заснемане на състоянието на дадения индикатор; анализ на състоянието и излагане на предприетите мерки в съответната област. Анализът на състоянието, както и данните за него са базирани на 3 социологически проучвания, които са осъществени в периода 2010-2012 г. за целите на съответния доклад, на данни на НСИ и на данни на „Евростат”. Тъй като докладът разглежда и сравнява състоянието на младите хора в рамките на страните-членки на ЕС, както и на специализирани изследвания там, където са правени в различните секторни политики в страната и, разбира се, в рамките на ЕС.
В рамките на 9-те приоритета са осъществени дейности, които са предприети в изпълнение на 99 мерки, приети в Националната стратегия за младежта и тези дейности са осъществени по следните програми. Четири оперативни програми. Това са: Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, „Конкурентноспособност”, „Развитие на селските райони” и „Околна среда”; 3 трансгранични програми; 2 хоризонтални програми на ЕС, касаещи младите хора и това са: „Младежта в действие” и „Учене през целия живот”; 16 национални програми (поради голямата им бройка няма да ги цитирам всички); 6 мерки по Закона за насърчаване на заетостта и 4 мерки по Закона за социално подпомагане, както и 5 международни проекти и програми.
Оставам на Ваше разположение за отговор на поставени от Вас въпроси, където мога да бъда и по-подробна. Благодаря Ви за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Аз също благодаря.
Колеги, имате думата за изказвания.
ЕМИЛ РАЙНОВ (КБ): Благодаря.
Запознах се с доклада. Достатъчно е подробен, с достатъчно цифри и с достатъчно показатели. Бих задал следния въпрос. Доколкото си спомням в закона е записано веднъж в годината да има доклад. Защо в момента за пръв път имаме доклад, който обединява 3 години? Нали логиката е именно тази – веднъж в годината да има доклад, в който да са записани проблемите, индикаторите, мерките, за да може през следващата година да се отчете резултатът от тях. Това означава ли, че 3 години нещо не е правено? И лично аз не бих подкрепил такъв доклад, обхващащ 3-годишен период, макар и обобщен, който е изпълнен с цифри, но резултатите са видни за всички? Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Други желаещи?
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Благодаря, господин председателстващ.
Уважаеми колеги, господин министър! Аз разбирам желанието на Българската социалистическа партия да отхвърля всичко, което е правено преди тях, но искам да използвам възможността, че тук са и министърът на труда и колегите от Министерството по труда и социалната политика и искам да се спра само на някои неща, които са записани в доклада.
В края на 2011 г. и началото на 2012 г. МТСП разработи цялостна инициатива за работа с младите хора в България – национална инициатива, която беше приета от МС през месец март 2012 г. и близо една година преди да се приеме от ЕК гаранцията за младите хора от Европа. Една година преди това. На базата на това се сключи едно национално споразумение между правителството, синдикатите и работодателите за първа работа за младите хора, където съществуваше и гаранцията до 4 месеца след напускане на образователната институция или след завършване на образователната институция от дадения млад човек да му бъде предложена работа. На тази база се сключи споразумение между Агенцията по заетостта и Министерството на образованието за обмяна на информация всяка година (мисля, че беше 2 пъти в годината). Всеки месец лично под ръководството на министъра на труда и социалната политика се правеха съвещания с участието на социалните партньори, на Националното сдружение на общините, на неправителствения сектор и се обсъждаше напредъкът по тези въпроси. Разработиха се и се приложиха за първи път такива иновативни програми и проекти по Оперативната програма „Човешки ресурси”, които бяха предназначени изцяло за младите хора до 29-годишна възраст.
Искам да напомня само някои от тях. Това са стажантските програми за младите хора за стажуването в предприятието с менторите –по-възрастните хора в предприятието (една програма, по която имаше изключително голям интерес както от бизнеса, така и от младите хора). Това бяха всички тези програми, които са „Първа работа”, „Ново работно място”, включително и най-популярните схеми по развитие и подкрепа за заетост. Десетки хиляди млади хора си намериха работа по тези програма и голяма част от тях след като приключиха тези програми бяха харесани от своите работодатели, където са работили и останаха на постоянни договори след това, което е изключително важно. Много се радвам, че има приемственост в тази позиция по отношение на тези програми и се надявам, че те ще бъдат приложени отново и доразвити в следващия програмен период, което е изключително важно. Така че от тази гледна точка искам да кажа също така, че „Старт в кариерата” продължи през последните години и доста се увеличи и приемът в отделните администрации и в общините по отношение на заетостта на младите хора
Така че специално искам да обърна внимание на това, което се направи през последните 2 години н тази сфера. Не беше никак малко и това е една добра база оттук нататък да се надгражда и да работим всички заедно по отношение на борбата с младежката безработица, която знаете, че е проблем не само в България, но и в цяла Европа и предлагам да се приеме Докладът за младежта 2010-2012 г.Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Има ли реплики и изказвания? За реплика господин Райнов.
ЕМИЛ РАЙНОВ (КБ): Мисля, че не ме разбрахте. Тук не става въпрос желанието на БСП всичко да отхвърля. Не коментирам десетките хиляди младежи „калинки” ли са, какви са да са си намерили работа. Ако искате бих коментирал 400 000, които останаха без работа през изминалия период. Въпросът беше конкретен. Защо законовото задължение за ежегоден доклад не е изпълнено? Ще се радвам, ако можете да ми отговорите. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Желаете ли дуплика, господин Младенов?
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Да. Искам само да кажа, че недейте да обиждате младите хора, които са си намерили работа през този период. Те не са виновни с нищо.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Вие искахте думата. Заповядайте.
ЯНИЧКА ТРУЕВА: Благодаря за възможността да отговоря на поставения въпрос.
Първият доклад, който разработих, беше в рамките на 2009-2010 г., който беше приет от Народното събрание. Последващо, след като беше приет Законът за младежта, беше разработен първият едногодишен доклад за 2011 г. Поради настъпилите политически промени, той не беше внесен в Народното събрание за разглеждане и така бяхме поставени в ситуация със закъснение да внесем два едногодишни доклада или да предприемем мерки да бъде отново двугодишен 2011-2012 г. В същото време излезе Европейският доклад за младежта, който е отчет за изпълнение на политиките за 3-годишен период. Затова политическото ръководство на Министерството на младежта и спорта взе едно отговорно решение да синхронизираме Националния доклад за младежта в рамките на 2010-2012 г. с Европейския доклад за младежта, като такъв, така че максимално да може да отчитаме тенденциите. Основната трудност тогава, когато е едногодишен периодът за отчитане (искам само да изясня, че това е анализ на състоянието), докато в изпълнение на Националната стратегия за младежта имаме ежегодно приемане на финансова индикативна рамка за изпълнение, в изпълнение на която правим отчети за изпълнение едногодишно по финансовите параметри, както и параметрите на индикаторите. В рамките на доклада се представят по-подробно основните мерки и инструменти, с които се въздейства на терен за постигане на съответни стратегически цели, заложени в стратегията и затова са в такъв малко по-подробен вариант, още повече, че обхващат и 3-годишен период за изпълнение. Но това се прави и в полза на секторните политики, които не винаги имат такива аналитични данни по отношение само на групата на младите хора в страната. Така че това е моят отговор на Вашия поставен въпрос. Благодаря за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин Райнов, имате думата.
ЕМИЛ РАЙНОВ (КБ): Благодаря Ви.
Впечатлен съм от репликата, че политическото ръководство на министерството взе решение да наруши закона да обобщи докладите. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте за дуплика.
ЯНИЧКА ТРУЕВА: Не смятам ( поне тук мога да отговоря в лично качество), че сме нарушили философията на закона, тъй като 2011 г. и данните както статистически, така и по отношение на изпълнените дейности в рамките както на 2010 г., 2011 г. и 2012 г. са дадени, респективно поотделно, така че да няма завоалиране или скриване на данни в тази насока. Но това е ситуацията. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря Ви.
Има ли други желаещи? Заповядайте, колега.
ГИНЧЕ КАРАМИНОВА (ГЕРБ): Бих искала да кажа, че наистина в момент на такава финансова криза, когато икономиката на страната не работи, не бива в никакъв случай ние да гледаме само червени, сини, зелени и да отхвърляме всичко постигнато досега. В историята на България никога не е имало толкова мерки по заетост в сравнение с последните 3 години по оперативни програми и финансиране от държавния бюджет. Ако трябва ще ви ги изредя една по една и ще акцентирам.
Тъй като в моя район Бюрото по труда, по заетостта толкова работеше, както и в цялата страна бюрата по заетост не са имали толкова работа през последните 3 години точно по тези мерки. Много млади хора си намериха работа и по „Ново начало” и по „Старт в кариерата”, дори „Предприемчиви българи”, която беше за всички възрасти в моя регион само млади хора се включиха и си развиха бизнес по тази програма. Така че не бива да се отхвърля. Има една добра основа. Младите хора имат очакванията, че тези мерки ще продължат и те наистина трябва да продължат, а не да отхвърляме всичко постигнато и да казваме не, това не е така. Наистина имаше много безработни, които не си намериха работа, но Вие знаете причината – икономиката в страната не работеше. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Има ли други изказвания? Заповядайте.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА (ГЕРБ): Благодаря Ви, госпожо председател.
Аз, за да не отегчавам аудиторията, защото ми е ясно каква е ситуацията и как ще се отнесем към гласуването на този доклад, но ми се ще да кажа нещо, което смятам, че е важно. За първи път съм народен представител. Идвам от една общинска администрация и знам много добре колко работа е свършена в изпълнение на тази стратегия за младите хора и искам да изразя моето удовлетворение от това, което видях като доклад и да кажа нещо, защото ми се струва, че някои от тук присъстващите не са наясно какъв е този доклад и за какво става дума.
Първо, доколкото съм запозната, Вашата роля на хора, които изготвят доклада е по-скоро координираща. Вие получавате информация, за да попълните всички тези неща и по приоритети, и по изпълнение по Националната стратегия от толкова много институции, от всички общини в държавата и работата, която се е свършила по изпълнение на всички тези приоритети е толкова много и няма населено място в държавата, което да не е обхванато, а в населените места в държавата не са само от „ГЕРБ” и там няма само „ГЕРБ”-аджии, които нищо да не са правили, уважаеми господине, и така да говорите за тези млади хора, които наистина особено в малките населени места намериха работа чрез подкрепа на тези мерки, ми звучи много некоректно.
Иска ми се да кажа и още нещо, което се изпуска в коментара по доклада, касаещо частта за образование на младите хора и по-скоро за работата и превенцията за преждевременно напусналите училище млади хора. Изключително много неща се свършиха особено през последните 2 години отново с помощта на Оперативна програма „Човешки ресурси” с част от различните схеми, които подкрепяха и най-вече искам да подчертая схемата „Успех”, която помогна в българското училище да се съчетаят чрез извънкласни дейности и спортни ангажименти, и културни, и исторически, и туристически, каквито инициативи има българският учител във всяко едно училище той има възможност да ги реализира и даде шанс на много деца да останат и да бъдат по-сериозно обхванати и мотивирани да бъдат в училище.
Така че докладът е доклад като анализ на ситуацията. Той няма да се промени от това дали някой ще го приеме или няма да го приеме, защото свършеното е факт. С не приемането му ние няма да променим нищо. По-важно е да се дискутира и да се противопоставяме на неща, които предстои да свършим, защото тогава си струва да се борят идеи, защото ще се реализира нещо, което може да бъде полезно и трябва да намерим наистина най-доброто. Но да дискутираме дали нещо е свършено или не, то е видно, че е свършено с всичките статистики, които са показани и с целия резултат в различните приоритети на доклада е видно, че много е свършено. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Други желаещи има ли? Няма.
Подлагам на гласуване Доклад за младежта за 2010-2012 г., № 302-03-8, внесен от Министерския съвет на 16.08.2013 г.
Моля който е съгласен докладът да бъде приет, да гласува. Гласували 18 членове на Комисията: за 7, против 10, въздържал се 1.
Благодаря Ви, колеги. Докладът не е приет.
Изчерпахме дневния ред.
Закривам заседанието на Комисията.
(Закрито в 16,54 часа.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ПОСТОЯННАТА КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: КОРНЕЛИЯ НИНОВА