КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л № 9
(стенографски)
от заседание на Постоянната комисия по труда и социалната политика
София, 10 октомври 2013 г., четвъртък
НС, пл. „Княз Александър І” № 1
зала 142, ет. І
(Открито в 15,30 часа.)
Председателстваща: Корнелия Нинова.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Добър ден, колеги и гости!
Предлагам да започваме. Дневният ред е с точка единствена: отговори на актуални въпроси, отправени от членовете на Комисията по труда и социалната политика към министъра на труда и социалната политика, в съответствие с чл. 26 от ПОДНС.
Знаете, че на миналото заседание решихме днешният ден да бъде на така наречения блиц контрол. Имате ли други предложения за дневен ред? Няма.
Който е съгласен с този дневен ред, моля да гласува. Гласували 19 народни представители: за 19, против и въздържали се няма.
Колеги, знаете правилата за провеждането на блиц контрол. Започваме с най-голямата парламентарна група, която има право първо само на един въпрос, след това втората по големина и т.н.
Господин Младенов, заповядайте.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Благодаря, уважаема госпожо председател.
Уважаеми господин министър, уважаеми колеги! Тъй като предстои в Парламента да гледаме бюджета за 2014 г. искам да попитам министъра на труда и социалната политика вече ясни ли са основните параметри по бюджета за следващата година в социалната част. Имам предвид минимална работна заплата, минималните осигурителни прагове, които трябва да бъдат разгледани в Бюджета за държавното обществено осигуряване? Гледани ли са в Тристранния съвет и кога предстои тяхното гледане, т.е. ориентировъчно кога очаквате, че законът ще бъде вкаран в парламента и приет от Министерския съвет, в какъв редови порядък? И пак питам вече ясни ли са основните параметри особено в социалната сфера, които ще бъдат заложени в него?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, господин министър.
ХАСАН АДЕМОВ – МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Младенов, колеги! Към днешна дата е ясно, че срокът, в който трябва да бъде внесен Законът за държавния бюджет (а той трябва да бъде внесен заедно с Бюджета на държавното обществено осигуряване и Бюджета на Националната здравноосигурителна каса) е 01.11. Надявам се, че до края на този месец в Националния съвет за тристранно сътрудничество ще бъдат разгледани и трите проекта – законите за бюджета на държавата, за държавното обществено осигуряване и за Националната здравноосигурителна каса. Що се отнася до основните параметри, това, което е известно към днешна дата (понеже знаете, че бюджетната процедура е една от най-сложните процедури, тъй като е наложително да се съобразят отделните политики, отделните параметри, в това число и макрорамката на бюджета) от гледна точка на макрорамката на бюджета няма да съобщя конкретни числа, а приблизителни, защото в крайна сметка това ще стане ясно на 01.11.
По отношение на брутния вътрешен продукт става въпрос за около 80 млрд. лв. Това е макрорамката на бюджета с параметри 1,8 процента ръста на брутния вътрешен продукт, 1,8 дефицит. От друга страна, разходите по консолидираната фискална програма ще бъдат малко по-малко от 38 процента. По отношение на параметрите в социалната сфера, които са важни за тази комисия. На този етап сме внесли в комисиите и предстои следващата седмица да бъде гледан проектът за постановление на МС, с който проект ще се обсъди възможността за минимална работна заплата от 340 лв. за 2014 г. На този етап е известно, че максималният осигурителен доход ще бъде 2400 лв. Има и други параметри, които са ясни в тази макрорамка, че максималната пенсия ще бъде 840 лв. (35 процента от националния осигурителен доход за 2014 г.). По отношение на минималните осигурителни прагове, това, което е ясно досега (понеже имаме още срещи в сектор „Здравеопазване” между партньорите - синдикати и работодатели) на този етап има около 50 икономически дейности, около които има договорени минимални осигурителни прагове. Очакваме след като се проведе тази среща между работодателски и синдикални организации в сектор „Здравеопазване”, средният ръст да бъде над 4 процента. В условия на криза това е, което успя да се договори в социалната политика. Другите параметри на Бюджета на държавното обществено осигуряване към този момент е въвеждането на швейцарското правило към 01.07. следващата година. В общи линии това са нещата, които се предвиждат. Разбира се, има и други параметри, които пак повтарям, ще бъдат окончателно изяснени на 1.11., когато изтича срокът за внасяне на Закона за устройство на държавния бюджет, изтича срокът за внасянето на законите за бюджетите в Народното събрание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Господин Младенов, имате ли доуточняващ въпрос? Заповядайте.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Аз благодаря, господин министър. Имам само два доуточняващи въпроса. По отношение на минималните осигурителни прагове вече решили ли сте дали ще се възползвате от правото си там, където не сте се договорили, да ги определите Вие (това, което Ви дава законът) и, вторият ми въпрос е, готов ли е бюджетът на Министерството на труда и социалната политика и обсъден ли е с Министерството на финансите?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, господин министър.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, господин Младенов! По отношение на първия Ви въпрос. Поне на този етап ни предстои съгласуване в рамките на Националния съвет за тристранно сътрудничество. Мисля, че решението е делегирано на министъра на труда и социалната политика. В условия на криза както миналата година, така и сега е трудно да очакваме разпростиране в дейности, за които няма договаряне между социалните партньори. Тоест, тази теза към днешна дата, която се налага (но пак казвам, че няма окончателно решение), въпреки че министърът на труда и социалната политика има тези права ще бъдат взети от консултациите в Националния съвет за тристранно сътрудничество със социалните партньори.
По отношение на другия въпрос за съгласуване на бюджета на МТСП с Министерството на финансите. На този етап имахме няколко срещи на експертно ниво. Предстои следващата седмица да се проведат тези съгласувателни срещи. Но първите срещи на експертно ниво вече са проведени по отношение на макрорамката на бюджета на Министерството на труда и социалната политика. За съжаление на този етап параметрите, които са заложени се разминават (поне на този етап, но те още се съгласуват) с това, което настоява екипът на МТСП. Вие знаете, че такъв тип разговори са много тежки. В Министерството на финансите са хора, които трябва да се вслушат във всички, а не само в МТСП. Но при всички случаи е ясно, че разходите за социалния сектор ще бъдат на съпоставима база с 656 млн. лв. Може и да бъркам с някой милион, но около 650 млн. лв. повече в сравнение с миналата година, като се има предвид, че новите разходи ще бъдат в размер на около 370 млн. лв. Заедно с бюджета на държавното обществено осигуряване, заедно с бюджета на МТСП са около 350 млн.лв. Останалите до 650 млн. лв. са базата, която всъщност са плащания, които ще се извършат следващата година.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря, господин министър.
От „Коалиция за България” госпожа Богданова.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА (КБ): Благодаря Ви, госпожо председател.
Господин министър, в средата на месец януари миналата година Европейският съд по правата на човека постанови решение по делото „Станев срещу България”, с което осъди българската държава за нарушение на разпоредбите по Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи, която ние сме ратифицирали със закон от НС още през 1992 г. Всъщност, за да е ясно. Господин Станев страда от психическо разстройство и затова е поставен под ограничено запрещение и му е определен попечител. Това е служител от общинската администрация. Той е сключил от името на господин Станев договор за настаняване в Дом за възрастни хора. Всъщност този спор, решението на Европейския съд за защита правата на човека поставя въпрос за много сериозни дискусии и то основно на хората с увреждания.
Моят въпрос към Вас е какви са мерките, предприети от МТСП в изпълнение на решението на Европейския съд по защита на правата на човека по делото „Станев срещу България”?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, господин министър.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, госпожо Богданова! Известното като делото „Станев срещу България” приключи с решение на Европейския съд по правата на човека, което решение задължава България да промени част от текстовете на своето законодателство и специално в Закона за социално подпомагане и в Правилника на Закона за социално подпомагане. Основните предложения, препоръки са свързани с няколко направления. Вие сама представихте каква е фактическата обстановка по този казус. Господин Станев е изпратен в Дом за възрастни хора с психични разстройства с умствена изостаналост (ако не се лъжа в Община Рила), където той е попаднал в една среда, в която, първо, не е поискано съгласие от него, а този общински служител, който е препоръчан от кмета, е подписал споразумението с институцията, с което споразумение той на практика постъпва в тази институция. Препоръките сега на Европейския съд по правата на човека са свързани, първо, с информирано съгласие на човека, който подлежи на изпращане в институция, от една страна, и, от друга страна, той трябва да бъде осведомен за всички форми на социално интегриране, на всички форми на социални услуги, които ще му бъдат предоставени в институцията, от една страна, да има право да избира вида на социални услуги, които ще бъдат предоставени и не на последно място, това, което не е заложено в българското законодателство като мярка, е да бъде определен срокът, в рамките на които той ще бъде в тази институция, възможностите за обжалване на решението, с което той постъпва в институцията. Изобщо всички права от кръга на правата на гражданите, независимо от това дали е с психическо разстройство, дали е с тежка форма на деменция или каквато и да е друга форма на психично заболяване, той трябва да бъде надлежно информиран за всички възможности за предоставяне на услуги, а тези услуги трябва да му бъдат предоставени на базата на индивидуална оценка на неговите потребности. Той да има възможност по всяко време на престоя си в институцията да поиска допълнително разглеждане на неговия статус и на възможността той да напусне за определен период или за дълго институцията. Така че всички тези препоръки трябва да намерят място в нашето законодателство. Една част от тях ги има в Закона за социално подпомагане, където е уреден въпросът за предоставяне на социалните услуги, но това, което иска Европейският съд за правата на човека, е да има гаранция за спазването на тези права на гражданите, когато изпаднат в такава ситуация и, от друга страна, това, което питате Вие –
какво е предприело Министерството на труда и социалната политика, със заповед на министъра на труда и социалната политика е създадена работна група, в която членуват представители на МТСП, експерти от неправителствените организации и от заинтересованите институции, за да може да се изработи една цялостна концепция, на базата на която концепция да бъдат извършени промените в унисон с решението на Европейския съд за правата на човека, така че да можем да минимализираме рязко допускането на каквото и да е нарушение на правата на човека, включително и на входа на институцията, от една страна, и, от друга страна, по време на престоя му в институцията всички негови права трябва да бъдат гарантирани от закона. Това е препоръката, към която ние се стремим да изпълним концепцията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Госпожо Богданова, имате думата за отговор.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА (КБ): Благодаря Ви, господин министър.
Аз бих искала да го уточним все пак. Тези необходими мерки, които са свързани със закона, свързани с решението на Европейския съд по правата на човека предполагам, че са част, но не са всичките тези мерки, които би предприело МТСП по изпълнение на Конвенцията за защита на правата на хората с увреждания, така че бихте ли могли допълнително да уточните какво още прави МТСП за защита правата на хората с увреждания по тази конвенция?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин министър, заповядайте за отговор.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател, независимо че излизаме от контекста на първия въпрос, защото това е съвсем отделен въпрос, който е свързан с изпълнението на ангажиментите на България във връзка с ратифицираната Конвенция за правата на човека. Там има отделна работна група, която има за цел заедно с неправителствения сектор, заедно с Националния съвет на хората с увреждания да предприеме мерки, които са свързани с гарантиране на правата на хората с увреждания. Разбира се, когато тази работна група излезе със заключение по отношение на мерките, които се предвиждат във връзка с ратифицирането на тази Конвенция, ние ще информираме народните представители и обществеността за всички тези решения. Трябва да е ясно, че ние трябва да сме готови, защото през следващата година ще бъде първият отчетен период във връзка с деинституционализацията и интеграцията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря Ви.
Моля все пак да се придържаме към правилата. Трябва да припомня, че те са 2-3-2 за въпроси и за изказванията.
Колегите от ДПС. Заповядайте.
ДУРХАН МУСТАФА (ДПС): Благодаря.
Господин министър, знаем, че през последните 10 години средствата от държавния бюджет за активна политика на пазара на труда бяха намалени с близо 2/3 и са в размер под 75 млн. лв., които се изразходваха предимно за ограничен брой хора. Моят въпрос е какъв бюджет за активна политика на пазара на труда планира МТСП да следващата година? Предвиждат ли се нови инициативи за реализиране на безработните на пазара на труда?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин министър, заповядайте за отговор.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, господин Мустафа! Аз си спомням години, в които бюджета на Националният план за действие по заетостта беше над 200 млн. лв., около 210 млн. лв. Тогава бяха създадени условия за предприемане на мерки и програми за заетост и обучение, които мерки и програми за заетост и обучение доведоха до значително намаляване на безработицата в България. От тази гледна точка намеренията на МТСП и това, което ние сме заложили в нашия проект за бюджет, е средствата през следващата година за Националния план за действие по заетостта да бъдат значително повече от тези 75 млн. лв. За информация на народните представители и колегите трябва да е ясно, че през тази година освен тези 73 млн. лв. служебното правителство отпусна допълнително 31 млн., което означава, че средствата за тази година са повече от 100 млн. лв.
Това, което ние настояваме за следващата година, е средствата за активна политика на пазара на труда да бъдат двойно повече в сравнение с бюджета за тази година, т.е. около 140 млн. лв. За съжаление на този етап трудно убеждаваме колегите от Министерството на финансите, но стремежът ни е поне да достигнем нивата от тази година и ако можем да ги задминем – примерно със 120 или 130 млн. лв. ще бъдем удовлетворени. Защото следващата година е много интересна от гледна точка на това, че се намираме между два програмни периода. Но така или иначе между двата програмни периода - когато приключва финансирането по предния програмен период, не е окончателно финализирано по оперативната програма за следващия програмен период. Изключително важно е в началото на годината наред с гаранциите да получим от ЕС тези очаквани 100 млн. лв., за да се опитаме и със средствата от Националния план за действия по заетостта да поемем тежестта на програмния период, защото тогава нещата на пазара на труда са изключително сложни и от това по какъв начин ще се справим, по какъв начин ще програмираме новия програмен период и новия бюджет, зависи какво ще бъде състоянието ни на пазара на труда. Знаете, че политиката, свързана със заетостта е хоризонтална политика и няма как да се справим единствено и само с парите от МТСП, колкото и да са те. Ще кажа само, че в рамките на Националния план за действия по заетостта е програмата „Клио” там предвиждаме подпомагане заедно с Министерството на културата наемането на безработни с цел опазване на културно-историческото наследство, помощ за реставриране, за охрана и за други дейности, свързани с опазване на културно-историческото наследство.
От друга страна, искаме да възстановим една програма, която пред последните години по някакъв начин имаше проблемите с оперативната програма „Развитие на селските райони”, с граничните райони имаше проблеми. Опитваме се да възстановим програмата заедно с Министерството на земеделието и храните, програмата, наречена „Национална програма за възстановяване на българската гора”, която програма е свързана със залесяване, с дейности, които са свързани с възстановяване на това, което е необходимо да се направи или не направеното през последните години. Мисля, че това е една дейност, която е изключително полезна.
И третият акцент в новия Национален план за действия по заетостта, е акцентът върху регионалните програми, за да можем да решаваме проблемите на местните общности, такива, каквито ги заявят. Срокът за подаване на проекти е до края на месеца и регионалните програми са тези, които имат за задача да подпомогнат местните общности, конкретни проблеми на българските общини. И това са нашите надежди да можем да се справим с безработицата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Колеги?
ДУРХАН МУСТАФА: Нямам други въпроси.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: (господин Тотю Младенов говори на председателя на комисията не на микрофон) Нямате право по правилата, но заповядайте, господин Младенов. Нямаме такава процедура, но в името на добрия дух в тази комисия.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
Аз искам да подкрепя министъра. За догодина (тогава няма да мога) трябва да бъдат заявени половината от парите и ще обясня защо. Защото миналата година, използвайки Оперативната програма „Човешки ресурси” по мой спомен ние сме платили някъде близо около 300 млн. лв. Около 200-220 млн. лв. по оперативната програма за заетост само и около 75 млн. лв. по националния план за заетостта. Виждате, че това са близо 300 млн. лв., които са отишли за заетост миналата година. Тази година ще бъде горе-долу същото, даже по-добре от миналата година. Така че догодина в най-добрия случай, тъй като средствата по оперативната програма по заетост (д-р Адемов го каза) са изчерпани. Догодина, в най-добрия случай някъде лятото, есента ще могат да се ползват средствата от новия програмен период и това е изключително важно за мерките. В средствата, които трябва да се поискат от Министерството на финансите, трябва задължително да има поне 200 млн. в Националния план за действие по заетостта през следващата година именно поради тази причина. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: „Атака”. Заповядайте.
КИРИЛ КОЛЕВ (АТАКА): Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми господин министър, моят въпрос към Вас е има ли разчети за раздаване на коледни добавки за пенсионерите и по-точно ще се опитате ли да дадете коледни добавки за всички пенсионери?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин Адемов, заповядайте.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Това е въпросът, който най-често се задава. Нашето желание е, надявам се и Вашето желание да е такова да се опитаме да дадем на всички пенсионери коледна добавка. Очевидно е, че както вървят приходите към днешна дата (понеже не са ясни разчетите на МФ по какъв начин ще приключи финансовата година) на този етап не са ясни още разчетите от месец септември, а сега сме октомври. Когато към края на месец октомври имаме информация за това какъв финансов ресурс можем да отделим за очакваната коледна надбавка, тогава ще имаме възможност да направим конкретните разчети. Но това, към което се ориентираме към днешна дата е, че ако не можем да подпомогнем всички пенсионери, да се опитаме да подпомогнем поне тези, които са с размер на пенсиите под 200 лв. Тук има дискусия преди 1 април, преди последното увеличение те бяха 800 хиляди. Във връзка с последното увеличение техният брой е около 600 хиляди. Говоря само за основния размер на пенсиите. Ако към основния размер прибавим допълнителните плащания към пенсиите, в това число някои, които получават втора пенсия, тогава техният брой е около 600 хиляди, както Ви казах, 660 хиляди. Ако ги оставим само на реалния размер, тогава бройката е малко над 1 милион. Очевидно е, че ще направим усилия и правим усилия да се опитаме да направим коректни разчети, за да може поне тези, които най-трудно се справят да бъдат подпомогнати. А иначе желаем да подпомогнем всички. Колегите тук, които дълги години се занимават с тази тема знаят, че 1 лев повече за пенсии, означава 2 400 млн., 2 700 млн., колкото са пенсионерите за едно месечно плащане. Вече има около 700-800 млн. лв. месечно плащане. Между впрочем, във връзка с въпроса на господин Тотю Младенов, дълги години процентът от вътрешния брутен продукт, заделян за пенсии, ще бъде около 10 процента – около 8 100 млрд. лв. ще бъдат средствата, заделени за пенсии, което е едно добро постижение, но в никакъв случай, по никакъв начин не трябва да се радваме на едно такова равнище, защото размерът на пенсиите в България все още е изключително нисък. Като имаме предвид, че това са повече от 13 от разходите на целия бюджет си даваме сметка, че това са възможностите към днешна дата, въпреки нашите очаквания и очакванията особено на пенсионерите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Имате ли доуточняващи въпроси?
КИРИЛ КОЛЕВ (АТАКА): Нямам.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Започваме с колегите от „ГЕРБ” за втори въпрос.
Заповядайте.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми господин министър, моят въпрос е свързан с една от най-добрите схеми според мен, която се реализира по Оперативна програма „Човешки ресурси”. Въпросът ми е свързан с това как върви усвояването на средствата по тази схема – отчетните периоди и съответно спазват ли се сроковете да възстановят средствата? Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, господин министър.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители? Да, това е една от успешните схеми, които се развиват в междинното звено Агенцията по заетостта. Има известно закъснение по отношение на плащането, има изготвен график във връзка с разходните тавани и с лимитите, които има МТСП и в частност Агенцията по заетост, но се опитваме в един разчет да направим график за разплащанията, за да можем до края на годината да се справим с този проблем. А иначе, конкретно ще Ви предоставим точно информация с точните разчети - за какви пари има проблем, какви са точно задълженията, за да сте наясно конкретно. Още повече, че във Вашия правилник е записано за конкретните числа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Не се изискват.
Имате ли допълнителни въпроси? Заповядайте.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА (ГЕРБ): Далеч съм от мисълта, че господин министърът ще дава конкретни цифри и не това е целта на моето питане. По-скоро би било най-добре в скоро да разполагаме с този график, защото и в частния сектор, и в общински администрации, и в други културни институции, които са се включили в програмата, проявяват интерес и често ме питат по темата. Нормално е в качеството ми на народен представител да се заинтересовам за това нещо. Така че наистина ще бъда благодарна, ако има възможност. Съвсем нормална комуникация е между министерството и хората. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: От „Коалиция за България”, заповядайте.
ЖАРА ВЕСЕЛИНОВА-ГЕОРГИЕВА (КБ): Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми колеги, уважаеми господин министър! В 40-то НС беше ратифицирана програма за социално проучване. Тя се финансира със заем от Международната банка за възстановяване и развитие в рамките на 40 млн. евро. Заемното споразумение е с краен срок за изпълнение 31.10.2013 г. В тази връзка Ви моля да ни информирате какви мерки са предприети и какво планира МТСП, за да може да може да се реализира проектът за социално проучване в уговорения срок и каква е усвояемостта на средствата в края на договорения срок?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин Адемов, заповядайте за отговор.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Проектът за социално проучване е един от важните проекти, които имат за цел да предоставят услуги в ранна детската възраст от 0 до 7 години. Тези 40 млн. евро, които са резултат от споразумението с Европейската банка за развитие мисля, че беше от 2008 г. Годината, в която българският парламент ратифицира споразумението със Световната банка. След това обаче в продължение на 2 години се наложи, всъщност бяха предприети мерки след 2 години – около през 2010 г. – да се промени споразумението във връзка със закриване на Социално-инвестиционния фонд. Тогава беше ратифициран нов договор със Световната банка, съгласно който институцията, която беше задължена да изпълни проекта, беше дирекцията „Социално проучване” към МТСП. Във връзка с изпълнението на проекта „Социално проучване” се сключени договори с около 70 общини. Тези общини имат договори, както Вие казахте, до 31.10.2013 г. трябва да бъде приключено изграждането на строително-монтажните работи, свързани с осигуряването на условия за предлагане на услуги в общността.
По отношение на сегашната ситуация ние успяхме със Световната банка да предоговорим и предстои през следващата седмица да представим в МС да бъде гласувано едно споразумение със Световната банка, което удължава срока на действие на споразумението с 23 месеца – до 30.09.2015 г. Това е направено във връзка отново с невъзможността МФ да осигури разходните тавани повече от 13 млн. в рамките на една година и в тази връзка, за да може да се гарантират социални услуги в рамките на една година след приключването на строително-монтажните работи, всъщност се удължи този срок. Този проект на споразумение ще влезе в Народното събрание. Той вече е подписан от Световната банка, от министъра на финансите. МС трябва да го предложи на НС за ратифициране, защото е международен договор и по конституция трябва да е ратифициран от НС. Изключително важно е това, което ще се случи, защото ще има възможност в рамките на тази една година всъщност с пари от тази програма да бъдат предоставени тези услуги. Трябва да бъдат подбрани доставчиците на социалните услуги, от една страна, и, от друга страна, да бъдат избрани от различните институции, защото този персонал, който ще води тези центрове, трябва да бъде обучен от гледна точка на потребностите на децата, които ще бъдат настанени в тези институции. Става въпрос освен за подготовка на персонала и за закупуване на автомобили, които автомобилите ще имат за задача да улеснят транспорта на децата, които ще бъдат настанени в тези центрове. Тоест, идеята е проектът да бъде реализиран във вида, в който беше замислен и след приключването на проекта да може с пари от следващата оперативна програма да има устойчивост в предоставянето на услугите от гледна точна на финансиране, защото най-важното е децата от уязвимите групи, които имат нужда от подкрепа, тези, които имат нужда от уязвимите групи от подкрепа за тяхното интегриране, да имат възможност да я получат в тези центрове. Разбира се, че е изключително важен момент предоставянето на интегрирани услуги както здравни, така и социални, образователни, интегрирани услуги на качествено устойчива социална услуга, от която имат нужда тези деца.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Госпожо Георгиева, имате думата за отговор.
ЖАРА ВЕСЕЛИНОВА – ГЕОРГИЕВА (КБ): Имам един доуточняващ въпрос. Аз бих искала да уточните има ли разходи, които Световната банка отказва да признае и как ще ги покрие МТСП?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин Адемов, заповядайте за отговор.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Това е един въпрос, за който към днешния момент поне аз нямам информация да има такива проекти. Вероятно по-скоро има проекти, които са финализирани благодарение на обществените поръчки и има икономии от тях. Ние в МТСП със споразумение допълнително към договорите с общините сме дали възможност да закупят допълнително оборудване и допълнителен инструментариум, който да подпомогне дейността на тези центрове. Нямам такава информация към днешна дата за дейности, които да не ни бъдат признати от Световната банка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
ДПС. Заповядайте.
НЕВИН ХАСАН (ДПС): Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми колеги, господин министър! Моят въпрос към Вас е следният. Все още не сме забравили за трагичния инцидент от месец юни в мина „Ораново”, при който загинаха 3 миньори. Много институции бяха ангажирани с този случай, но сега 3 месеца след злополуката, когато вече няма камери, които да отразяват последствията от инцидента, бихте ли обяснили на обществото какви мерки сте предприели за подобрение на условията на труд на миньорите? Може ли да гарантирате, че няма да има други такива случаи?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин министър, заповядайте за отговор.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо Хасан! Това, което мога да кажа по случая „Ораново”, е това, което се случи след това. На първо място Главна инспекция по труда заедно с МТСП, разбира се, предприехме мерки за проверки във всички мини и във всички структури, където се извършват дейности, свързани с добив, въгледобив на други подземни изкопаеми. Тази проверка беше всеобхватна и обхвана всички мини и структури. Това, което инспекторите от Главна инспекция по труда успяха да извършат в рамките на този период след инцидента в мина „Ораново”, беше свързано основно с проверка на документацията на технологичните паспорти на мините, за спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд, на екипировката, свързана с аварийно-спасителни дейности, със службите, които са призвани да окажат първа помощ на място, проверка на технологичното оборудване и бяха предприети мерки в тази връзка, които са свързани с предписания, които са над 100 за всички мини, които бяха проверени. Една голяма част от тези предписания са свързани с необходимостта от допълнително оборудване с лични предпазни средства, със средства, които са свързани с обезопасяването на мините. Само за мина „Ораново” предписанието е свързано с осигуряване на аварийни изходи, нещо, което се прави в момента. Там е спряна дейността на мината. В момента няма извършване на въгледобив, което не означава, че няма действия, свързани с допълнително технологично оборудване и създаване на условия за безопасни и здравословни условия на труд. Трябва да е ясно, че отговорността по всяко време за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд е на работодателя. Работодателят е този, който трябва да следи за изпълнението на всички тези предписания и за изпълнение на изискванията на Закона за безопасни и здравословни условия на труд.
От друга страна, оказа се, че част от нормативните документи и специално правилниците във връзка с осигуряването на безопасни и здравословни условия на труд са доста остарели. Между впрочем, мините в България са с повече от 40-годишна история и гарантирането на недопускането на трагични случаи е свързано с предотвратяването на опасността от блокиране на изходи, за пропадане, за разриви на скални маси, гарантиране на безопасността при взривни действия е изключително важно за миньорската професия и от тази гледна точка тази работна група в момента работи по осъвременяването на тези правилници за минно-спасителните служби, за минно-спасителната и газоспасителната дейност (ако не бъркам, господин Младенов, в заглавието на тези документи). Там са ангажирани експерти на Главна инспекция по труда, на МТСП, на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, експерти от Минно-геоложкия институт, партньори от бранша „Въгледобив”. Идеята е да се осъвременят тези наредби. Между впрочем в тези наредби, нещо, което установихме е, че няма нито един текст за мина „Ораново”. Вероятно тя е пусната в експлоатация по-късно и сега експертите са тези, които ще предложат допълнителни текстове в тази връзка, защото все пак трябва да бъдат спазени съответните нормативни разпоредби. Уверението на колегите от тази работна група е, че в най-скоро време ще представят промените, които ще бъдат обсъдени в Националния съвет за тристранно сътрудничество, за да можем да предложим една нормативна уредба, която да не допуска (дай Боже) такива трагични инциденти. А иначе резултатите от тази проверка, за която Вие питате, са публични и ги има на сайта на Главна инспекция по труда и всеки, който е заинтересован може да ги прочете там. Има ги от 10-15 дни, ако не се лъжа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Допълнителни въпроси имате ли?
НЕДВИН ХАСАН (ДПС): Нямам.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: От парламентарната група на „АТАКА”?
Заповядайте, господин Колев.
КИРИЛ КОЛЕВ (АТАКА): Благодаря, госпожо председател.
Господин министър, моят въпрос към Вас е какво увеличение се предвижда за детските надбавки от бюджета през 2014 г. и ще се запазят ли подобни критерии?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, господин министър, за отговор.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми колеги, това е един от важните въпроси. В момента, ако не бъркам числото, около 800 хиляди са децата, които получават семейни месечни помощи за деца. Идеята е да има стъпка в посока на увеличение на тези семейни помощи, но големият проблем е обаче, че очакванията на всички български граждани е да няма подобни критерии и всички деца да получат такава подкрепа. Ако всички деца получат подкрепа и примерно ако помощта, която е залегнала в изборните платформи на една от политическите партии, които подкрепят кабинета, е 50 лв. и няма подобни критерии, необходимите допълнително средства към тези 350 млн. лв., които се плащат в момента на годишна база, са някъде около 480-500 млн. лв., което означава, че само за тази мярка са необходимо близо 800-900 млн. лв., което поставя под съмнение изпълнението поне в бюджета за следващата година изпълнението на тази мярка поне във вида, в който са очакванията на българските граждани. Разбира се, и нашите очаквания.
Големият проблем е обаче възможно ли е една част от тези средства да бъдат предоставени под формата на да кажем социални и образователни инвестиции на тези, които са над 16 години? Да им се предоставят ваучери или средства, както е в други сфери на социалното подпомагане, за да могат тези над 16 години да имат възможност да си купят учебници, съответно помагала, за да могат ефективно да бъдат използвани тези средства за създаване на условия за развитие на личността като цяло. Защото в сегашната ситуация можем да дадем абсурдни примери. Има майки на 16, на 17 и на 18 години, които получават майчински – получават обезщетение за отглеждане на дете от 1 до 2 години например, техните деца получават семейни помощи за деца и самите майки отново получават такива месечни помощи за деца, което ни кара да се опитаме заедно да преосмислим тази подкрепа, за да може тя да бъде по-ефективна. Защото, очевидно е, че колкото нарастват парите за тази подкрепа, която се отделя от държавния бюджет (знаете, че тя е от данъците на българските граждани), толкова като че ли недоволните стават повече. Пет лева се оценяват от всички като една недостатъчна подкрепа, за да не използвам по-силни думи. Но в крайна сметка в социалното подпомагане, особено в условията на криза, принципът е един подобен критерий. Знам, че очакванията са в друга посока, но трябва все пак да се съобразим с възможностите и да направим поне малка стъпка. Ако за някой 5 лева са малко пари, за други 5 лева са доста сериозна сума. Без да надценявам това, което се предлага сега от МФ, което се обсъжда в бюджетната процедура, смятам, че трябва да има някаква промяна, ако не в бюджета за следващата година, поне за следващата учебна година да се опитаме с една работна група, с участие на експерти, на социални партньори и на заинтересованите институции да се опитаме да променим модела на подпомагане с тези средства, защото е очевидно, че колкото и да нарастват тези средства, ефектът от това подпомагане не е особено сигурен и в тази връзка ми се струва, че трябва да има някаква промяна.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Реплика искате ли? Заповядайте.
КИРИЛ КОЛЕВ (АТАКА): Господин министър, не смятате ли, че точно тези майки, които са малолетни при положение, че те имат също деца, те самите са деца, да им се ограничат помощите за тях, за да могат да се спестят по този начин пари от бюджета?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин министър, заповядайте.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Това е една мярка, която съдържа в себе си елементи на дискриминация и трудно бихме могли да си позволим да подходим по този начин. Аз си спомням професор Гайдарски на времето, когато беше министър на здравеопазването, беше казал „Деца раждат деца”, което на практика е пълен абсурд. Но за съжаление ето това, което говорихме в началото на нашия блиц контрол, свързано с проект „Социално проучване” е точно в тази посока – да се опитаме да интегрираме, включително и хората от малцинствените групи, включително и тези, които изпитват затруднения, да ги подготвим, както казваше един наш колега - министър на труда на Полша, че това възпитание трябва да започне от детска възраст, от детските години, за да можем да разчитаме на сериозна интеграция на всички групи от обществото и да сме подготвени както от гледна точка на социалното включване, на предпазване от социално включване, от друга страна, така и на възможността за ефективно интегриране на групите, които изпитват затруднения. Защото, ако ние не ги подпомогнем в тази възраст до 7 години (това не е случайно), трудно ще можем по-нататък да интегрираме тези хора и да ги предпазим от риска за отпадане от образование, от отпадане от обучение и след това от отпадане от заетост. Това е, което мога да споделя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин министър, благодаря Ви за отговорите на поставените въпроси.
Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.
(Закрито в 16,21 часа.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ПОСТОЯННАТА КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: КОРНЕЛИЯ НИНОВА