Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
11/12/2013
    П Р О Т О К О Л № 14
    (стенографски)

    от заседание на Постоянната комисия по труда и социалната политика
    София, 11 декември 2013 г., сряда
    НС, пл. „Княз Алрександър I”
    зала 142


    (Открито в 15,30 часа.)
    Председателстваща: Корнелия Нинова.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Добър ден, уважаеми членове на комисията! Откривам заседанието на комисията и предлагам следния дневен ред:
    1. Обсъждане и гласуване на проект на Общ законопроект за изменение на Кодекса за социално осигуряване, изготвен на основание чл. 77, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на първо гласуване на 8 ноември 2013 г. законопроект за изменение на Кодекса за социално осигуряване, № 354-01-28, внесен от Сергей Станишев и група народни представители на 26.06.2013 г. и законопроект за изменение на Кодекса за социално осигуряване, № 354-01-60, внесен от Атанас Тодоров Мерджанов на 25.09.2013 г. – за второ гласуване.
    2. Разни.
    Колеги, имате ли други предложения?
    Моля, който е съгласен с този дневен ред, да гласува.
    За – 14, против и въздържали се няма.
    Гости на днешното заседание, макар че все още не ги виждам в залата, са:
    Хасан Адемов – министър на труда и социалната политика
    Светлана Дянкова – зам.министър на труда и соц. политика
    Бисер Петков – управител на НОИ
    Снежана Малакова – директор на дирекция „Правна” в НОИ
    Емил Мирославов – директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд” в МТСП
    Петя Малакова – главен експерт в същата дирекция
    Антон Ластарджиев – директор на дирекция „Човешки ресурси” в Министерството на отбраната
    Михаил Тодоров – експерт в КНСБ

    Започваме нашата работа с точка първа от дневния ред:
    ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА КОДЕКСА ЗА СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ..
    Моля, който е съгласен с наименованието на закона, да гласува.
    За – 14, против и въздържали се няма.
    Параграф 1:
    Предложение на Тотю Младенов и група народни представители:
    „§ 1 се отменя”.
    Предложение от Сергей Станишев и група народни представители:
    „В § 1 се правят следните изменения:
    В чл. 68 ал. 3 се отменя.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Тотю Младенов и група народни представител § 1 да се отмени. Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 6, против – 10.
    Предложението не се приема.
    Предложение на Сергей Станишев и група народни представители:
    „В § 1 се правят следните изменения:
    В чл. 68, ал. 3 се отменя.”
    Моля, гласувайте.
    За – 16, против и въздържали се няма.
    Заповядайте, госпожо Ангелова.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Алинея 3 казва: „Лицата, които нямат право на пенсия по ал. 1, придобиват това право и при условие недостигащата им възраст и/или осигурителен стаж да са до 24 месеца от установените по ал. 1”.
    Предложението е тази алинея да отпадне. Ние сме „за”.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Подлагам на гласуване § 1 на вносител с приетите вече предложения. Който е за, моля да гласува.
    За – 5, против – 6.
    Заповядайте, госпожо Ангелова.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, госпожо председател.
    Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги и гости, за първи път, аз съм вече пета година член на Комисията по труда и социалната политика, за първи път получавам доклад по законопроект, който трябва да гласувам на второ гласуване в момента на самото заседание. Мисля, че този доклад трябваше да ни бъде даден по-рано. Редно беше да бъде даден по-рано. За първи път се случва това. Народен представител съм, за първи път се случва. Защо така се е получило?

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Колеги, кога е качен проекта на сайта? Ще говорим с факти. Добре, значи някой не го е видял.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: По принцип ние получаваме вече материалите не на хартиен носител, а по електронната поща от експертите на комисията. Аз винаги си проверявам всички становища, включително докладите и дневния ред, но този доклад ние го нямаме изпратен от експертите. Нека да се разберем какво следим, дали ще следим това, което получаваме по имейлите или да гледаме директно на сайта на комисията. Защото ние се объркваме.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Сега прекъсваме гласуването и разглеждате процедурни въпроси, но добре.

    ЖАРА ПЕНЕВА: Госпожо Ангелова, това са двата законопроекта, които гледахме поотделно. След това решихме да ги обединим и няма нищо ново по тях, което да не сме обсъждали и коментирали. Тоест, това, което е качено на сайта и това, което сега предстои, вече сме коментирали.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Явно понеже имате малък стаж като народен представител и аз съм имала такъв стаж, но действително за всички законопроекти, когато се внасят на комисия за второ гласуване, имаме предварително доклада било то по пощенските кутии, било по електронната поща, за да можем да се подготвим по предложенията на другите колеги. За първи път в историята на тази комисия се случва така. Това ми е само забележката. Ако действително няма да получаваме на електронната поща и трябва да гледаме сайта на комисията, кажете с какво да се съобразим.
    По същия начин стана и днес за заседанието. Ес ем еси ли да гледаме или съобщенията, които са на електронната поща? Просто трябва да има единни правила. Затова беше моята процедура.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Колеги, няма от една еднократна грешка, за която получихте извинение от колегите, от мен, да правим разговор, че едва ли не се нарушават тотално правилата на работа в комисията. На всеки се случва да греши, за което моля още веднъж за извинение. Но от това да правим кавга по средата на законопроект за второ четене просто няма да стане.
    Затова моля, от сега нататък да си четем електронната поща, както е досега, моля колегите експерти да изпращат проектите навреме. Ако не сте ги получили навреме, според мен най-естествената реакция е да се обадите в комисията и да попитате може ли да ви го изпратят. Тази връзка не може да е едностранна. Ако ние не си говорим помежду си с експертите, няма как да стане. И трето, ако и това не се получи, на сайта на парламента го има. Моля това да не е съществено в работата на комисията. Тези пропуски ще ги отстраним, така че технически да сте обезпечени.
    Нека сега се съсредоточим върху съдържанието на това, което правим.
    Госпожа Ангелова, заповядайте.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми гости, не съм повишавала тон, просто зададох въпрос, защото този доклад ние го нямаме на електронните пощи. Зададох въпроса съвсем нормално с какво да се съобразим и за да има едни единни правила, нито съм вдигала скандали, нито е имало кавга, нито съм повишавала тон. Тук има толкова свидетели. Защото този доклад ние сега го виждаме. Казахте да се съобразим с това, което получаваме по електронната поща. Повярвайте ми, попитайте и другите колеги, този доклад ние го нямаме на електронната поща. Аз винаги съм се ръководила действително от материалите, които получаваме на електронната поща. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Има правила за работа на комисията и те са в сила, няма да ги променяме. Там обаче, където сме допуснали пропуски и нарушения, моля да се поправят тези пропуски, за да се чувстват колегите сериозно обезпечени технически и да се съсредоточим върху съдържанието на закона.
    Затова подлагам отново на гласуване § 1 вече с приетите предложения. Моля, който е „за” да гласува.
    За – 10, против – 6.
    Параграф 1 е приет.
    Добре дошли на гостите. Малко закъсняхте и станахте свидетели на разговора ни за технически проблеми, но добре дошли.
    Предложение на Сергей Станишев и група народни представители:
    „Създава се § 1а:
    „§ 1а. Създава се чл. 68а:
    „Чл. 68а. Пенсии за осигурителен стаж и възраст в намален размер.
    Ал. 1. Лицата, които нямат право на пенсия по чл. 68, ал. 1, могат да се пенсионират при условие, че недостигащата им възраст и/или осигурителен стаж са до 24 месеца от определените по чл. 68, ал. 1.
    Ал. 2. При отпускане на пенсия по ал. 1 лицата не могат да ползват правото по чл. 9а, ал. 2.
    Ал 3. Лицата, на които е отпусната пенсия по ал. 1, нямат право на пенсия по чл. 68, ал. 1 и 2.”
    Има ли изказвания, колеги, становища?
    Подлагам на гласуване предложението за създаване на нов § 1а. Моля, който е съгласен, да гласува.
    За – 7, против – 6, въздържали се – 3.
    Предложението на Сергей Станишев и група народни представители не се приема.
    По § 2 има предложение на Доброслав Димитров и група народни представители.
    „§ 2. Относно чл. 69, ал. 1 се изменя така:
    „Чл. 69, ал. 1. Лицата, изпълнявали военна служба, придобиват право на пенсия независимо от възрастта им, при 27 години общ осигурителен стаж, от който две трети действително изслужени като военнослужещи по Закона за отбраната и въоръжените сили на Р България.”
    Заповядайте, госпожо Ангелова.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Аз искам да се изкажа от името на вносителите. Нашето предложение е свързано с това лицата, които имат 18 години действително изслужено време, но към момента на навършване на необходимата възраст и стаж за пенсиониране не са военнослужещи, работят някаква гражданска специалност, но отговарят на условието 27 години общ осигурителен стаж, от които две трети действително изслужено време като военнослужещи, да могат да се пенсионират. Защото така действащият текст в момента съгласно Кодекса за социално осигуряване, ако едно лице е военнослужещ и има 18 години действително изслужено време, но поради различни причини е напуснал въоръжените сили, няма да може да се пенсионира при изпълнение на това условие 27 години общ осигурителен стаж. Затова ние предлагаме едно облекчено условие за хората, които поради различни причини, било поради уволнение, било лично напускане, да могат да се пенсионират, когато изпълнят това условие от 27 години общ осигурителен стаж, от които две трети действително изслужено време.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Има ли други изказвания? Заповядайте.

    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
    Уважаема госпожо председател, уважаеми народни представители, Министерството на труда и социалната политика е против този текст. Фактически този текст прави една комбинация между съществуващия сега и съществуващия преди това. В края на краищата, когато беше въведена възраст за пенсиониране на военнослужещите, текстът беше точно такъв, че военнослужещите придобиват право на пенсия при освобождаване от служба, а този текст, който сега се отменя, е: „Лицата, изпълнявали военна служба, придобиват право на пенсия независимо от възрастта им при 27 години и т.н.” Когато беше въведена възраст, се махна и това те да бъдат военнослужещи към датата на уволнението им. Сега изведнъж от двете работи се прави най-благоприятното – хем да бъдат военнослужещи преди това, хем при уволнението да не са военнослужещи, хем да се махне и възрастта за пенсиониране, нещо, което е най-голямото отстъпление според нас в момента. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин Петков, заповядайте.

    БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, аз ще добавя още един аргумент към казаното от господин Мирославов. С предложената редакция на текста „лицата, изпълнявали военна служба” всъщност отново ще се допусне предишния режим за пенсиониране на групите лица, които ползват права по чл. 69, защото в останалите алинеи на този член на практика става дума, че лицата, които упражняват определена дейност, упражнявайки я при 27 години осигурителен стаж придобиват право на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Това само бих желал да добавя към казаното от господин Мирославов.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря. Има ли други.
    Господин Гьоков, заповядайте.

    ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Аз прочетох внимателно предложението. Между другото, вие бяхте против отмяна на възрастта за пенсиониране, а сега въвеждате допълнителни условия, които разширяват ползвателите на това условие. Малко е странно и не го разбирам. Ако има нещо ново във виждането ви, кажете, за да можем и ние да се съобразяваме с него. Но до скоро вие твърдяхте – при първото четене, при медийни изяви, при срещи, че вие сте против отмяната на възрастта за пенсиониране, а сега внасяте допълнително разширяване на тези ползи.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Това не е допълнително разширяване, ние даваме възможност на тези военнослужещи, които имат минимум 18 години стаж във въоръжените сили и след това са напуснали поради различни причини – или са били уволнени, или са били освободени, или те са напуснали по собствено желание, ако след това са работили някаква гражданска специалност, при положение че са навършили и имат общ осигурителен стаж 27 години, от които две трети действително изслужено време, да могат да се пенсионират.
    По отношение на неравнопоставеността спрямо другите групи като полицаи, като работещи служители в ДАНС и пожарникари, направете и за другите така. Но при положение, че 18 години действително са работили да нямат право след това да се пенсионират при тези условия.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря. Има ли други желаещи? Заповядайте.

    ДИМИТЪР ДИМИТРОВ: Уважаеми господа депутати, уважаеми гости, на основание чл. 45 от Конституцията на Р България ние имаме предложения по чл. 69 - първо, с инициативния комитет, на който съм председател съм аз, второ, Съюзът на офицерите от Бургас и третото предложение е от Съюза на офицерите на район „Младост”. Нашите предложения са конкретни.
    Първо, ние сме съгласни с текста на чл. 69, ал. 1 буквално, тъй като той премахва една дискриминация прямо военнослужещите. Аз като офицер 30 години се удивих на тази промяна в закона. Не може кадровите военнослужещи да бъдат поставени при по-лоши условия, отколкото полицаите. Те бяха втора категория, направихте ги първа категория. Сега искате да пенсионирате военните при много лоши условия. Мога да ви представя и подписка с телефоните на хора, които са удивени от това решение.
    Подкрепяме абсолютно самото предложение по чл. 69, ал. 1 като предлагаме думата „военнослужещи” да се замени с „лицата, изпълнявали военна служба”, изразът „освобождаване от служба” да отпадне и трето, ние предлагаме да се включи и Закона за резерва на въоръжените сили на Р България, тъй като по този закон се изпълняват нови задължения, които са равнопоставени с тези в Закона за отбраната и въоръжените сили. И текстът да стане така:
    „Ал. 1. Лицата, изпълнявали военна служба, придобиват право на пенсия независимо от възрастта им при 27 години общ осигурителен стаж, от които две трети действително изслужени като военнослужещи по Закона за отбраната и въоръжените сили на Р България и по Закона за резерва на въоръжените сили на Р България.”
    Какви са мотивите ни? Това, което каза госпожо Ангелова, е абсолютно вярно. Това е по призива на офицери, които са с образование, съкратени от реформата. Те казват така: аз съм на 60 години, в момента имам условията, но не съм военнослужещ. Бил съм курсант 5 години, 20 години офицер, уволнили са ме и сега нямам право на пенсия. Съгласно този закон военнослужещите от тази категория са изключени. Освен това военнослужещите по Закона за резерва имат първа категория труд, получават същите права и имат същите задължения. И тези, които сега са уволнени и отиват, ако се включи и Закона за резерва, ще имат интерес да отидат да работят в резерва. Вие преценете аргументите. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
    Има ли други изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване предложението на Доброслав Димитров и група народни представители - § 2 относно чл. 69, ал. 1. Който е съгласен § 2 да бъде променен така, да гласува.
    За – 6, против – 6, въздържали се – 4.
    Предложението не се приема.
    Заповядайте, министър Адемов.

    ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, с цялото ми уважение към волята на народните представители и към това, което са предложили, това предложение на практика разширява кръга на лицата, които имат право да се пенсионират рано. Моята молба е да се определите дали подкрепяте ранното пенсиониране или не го подкрепяте. Защото останах с впечатление, че в зависимост от конюнктурата го подкрепяте, в зависимост от ситуацията не го подкрепяте. Казвам го с цялото ми уважение, просто трябва да сме наясно.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Ние не подкрепяме ранното пенсиониране. С това предложение само правим реверанс към тези военнослужещи, които имат действително 18 години прослужено време, това е, иначе годините си остават.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Текстът не е приет.
    Подлагам на гласуване § 2 по вносител. Който е „за”, моля да гласува.
    За – 11, против – 6.
    Параграф 2 по вносител е приет.
    По § 3 има предложение на Тотю Младенов и група народни представители да отпадне.
    Предложение на Сергей Станишев и група народни представители.
    „В § 3 се правят следните изменения:
    В чл. 70, ал. 1 се правят следните изменения:
    а) в т. 1 думите „чл. 68, ал. 1” се заменят с „чл. 68, ал. 1 и 2;
    б) в т. 2 думите „чл. 68, ал. 3” да се заменят с „чл. 68а”;
    в) в т. 3, изречение второ, думите „чл. 68, ал. 1 и 2” се заменят с чл. 68, ал. 1”.
    Има ли изказвания по тези предложения?
    Подлагам на гласуване предложението на Тотю Младенов и група народни представители § 3 да се отмени.
    За – 9, против – 5.
    Предложението се приема.
    Подлагам на гласуване предложението на Сергей Станишев и група народни представители, както го изчетох.
    За – 7, против – 9.
    Предложението не се приема.
    Предложение на Сергей Станишев и група народни представители:
    „Създава се нов § 3а:
    § 3а. В чл. 94 се създава ал. 4:
    (4) Пенсиите по чл. 68а се отпускат от датата на подаване на заявлението.”
    Заповядайте, господин Гьоков.

    ГЕОРГИ ГЬОКОВ: По реда на чл. 79, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание правя следното предложение за § 3:
    „В чл. 70, ал. 8 думите „чл. 68, ал. 3” да се заменят с „чл. 68, ал. 2”.
    Заповядайте за обяснение, госпожо Тодорова.

    УЛЯНА ТОДОРОВА: Благодаря, уважаема госпожо председател. Уважаеми депутати, вие с вашето гласуване отхвърлихте параграфа. В действащия чл. 70, който остава, има една вътрешна препратка, тя се отнася до чл. 68, ал. 3, а с първото гласуване вие отменихте ал. 3 на чл. 68. За да бъдем коректни към позоваването господин Гьоков предлага това. То не променя вашата воля, § 3 е отменен, но в действащия член ще направим само тази актуализация на препратката, ще заменим думите „чл. 68, ал. 3” с думите „чл. 68, ал. 2” и това ще бъде съдържанието на § 3. И ви моля с това съдържание да гласувате § 3, госпожо председател. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Има желание за изказване по предложението на Георги Гьоков. Заповядайте.

    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
    Уважаема госпожо председател, уважаеми народни представители, промяната от предложеното от Георги Гьоков е просто необходима, защото вече ал. 3 е отхвърлена.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Така е, да.
    Има ли други изказвания по това предложение?
    Заповядайте, госпожо Ангелова.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги, уважаеми гости, ето пак да си дойдем на думата. Ако имахме този доклад на сайтовете по електронната поща, ние щяхме да си направим проверка. Сега в момента гласуваме едни членове, едни алинеи, без да се обясняват.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Госпожо Ангелова, тези неща вече ги чухме три пъти. Господин Гьоков обясни предложението си, обясниха го и експертите. Ако трябва, персонално го обяснете на госпожа Ангелова, за да го разбере.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Гьоков. Който е „за”, моля да гласува.
    За – 11, против и въздържали се няма.
    Предложението е прието.
    Продължаваме с предложение на Сергей Станишев и група народни представители:
    „Създава се § 3а:
    § 3а. В чл. 94 се създава ал. 4:
    (4) Пенсиите по чл. 68а се отпускат от датата на подаване на заявлението.”
    Има ли изказвания? Членът вече е отхвърлен с предишно гласуване, но нека гласуваме предложението формално.
    Моля, който е съгласен с това предложение, да гласува.
    За – 2, против – 8, въздържали се – 4.
    Текстът е отхвърлен.
    Предложение на Сергей Станишев и група народни представители:
    „Създава се § 3б:
    § 3б. В чл. 102 да се създаде ал. 6 със следното съдържание:
    (6) При преизчисляване на пенсиите по чл. 68а по реда на ал. 1 – 3 и 5 размерът на намалението, определено съгласно чл. 70, ал. 1, т. 2 не се променя.”
    Обръщам внимание, че и това предложение по същество вече е отхвърлено, но трябва да го гласуваме.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 6, против – 10.
    Текстът е отхвърлен.
    По § 4 относно преходните и заключителни разпоредби има предложение на Тотю Младенов и група народни представители:
    „В § 4 т. 1 се отменя.”
    Предложение на Сергей Станишев и група народни представители:
    „В § 4, т. 1 се изменя така:
    В § 4, ал. 1 се изменя така:
    (1) До 31 декември 2014 г. включително лицата, които са работили 10 години при условията на първа категория труд или 15 години при условията на втора категория труд, могат да се пенсионират при навършване на възраст 47 години и 8 месеца за жените и 52 години и 8 месеца за мъжете при първа категория труд или 52 години и 8 месеца за жените и 57 години и 8 месеца за мъжете при втора категория труд и ако имат сбор от осигурителен стаж и възраст 94 за жените и 100 за мъжете.”
    Има ли изказвания по тези предложения?
    Заповядайте, госпожо Ангелова.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Аз имам процедура. Предлагам в този параграф т. 1 и т. 2 да бъдат гласувани поотделно, защото ние от парламентарната група на ГЕРБ ще подкрепим т. 2 от законопроекта. Ние ще подкрепим текста по вносител, затова предлагам да разделим самото гласуване, така да стане и в залата.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Добре, обаче моля, преди да стигнем до текста на вносителя, да обсъдим и гласуваме двете предложения – едното на Тотю Младенов, другото на Сергей Станишев и група народни представители.
    По тези предложения има ли изказвания? Заповядайте.

    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми народни представители, ние сме смутени в известна степен от този текст. Само преди няколко дни Народното събрание прие бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2014 г., с което беше прието действително замразяване на възрастта, но единствено и само за трета категория труд по чл. 68, ал. 1. Сега изведнъж тук се замразява и възрастта, както и стажа, за работещите и първа, и втора категория труд, както и при учителите. Този факт до известна степен ни смущава.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Има ли други изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на Тотю Младенов и група народни представители в § 4 т. 1 да се отмени. Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – 6.
    Предложението се приема.
    Предложение на Сергей Станишев и група народни представители. Който е за това предложение, моля да гласува.
    За – 7, против – 9.
    Предложението се отхвърля.
    Предлагам да приемем аргументите на колегите и да разделим параграфа при гласуването, ако за това няма пречки. Моля експертите да ми помогнат процедурно.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Нашето предложение е както сега, така и в залата т. 1 и т. 2 да бъдат подложени на отделно гласуване.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Алинея 1 да бъде гласувана първо, след това ал. 2, а не целия параграф заедно.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Това е молбата ни, което да бъде вкарано и в самия доклад за второ четене утре в залата по същия начин. Питаме референтите дали може така.

    УЛЯНА ТОДОРОВА: За § 4 имаме текст на вносителя, имаме и две предложения, направени между първо и второ гласуване. Правилникът повелява редът на гласуване да бъде първо по предложенията. Госпожа Нинова вече проведе гласуване на предложението на господин Младенов, което беше прието, а предложението на господин Станишев беше отхвърлено, съответно редакцията на § 4 мога да я кажа. Но сега госпожа Светлана Ангелова иска отново гласуване на т. 1. Би трябвало да има синхронизиране с волята на господин Младенов. Не виждам каква е разликата. Той предлага т. 1 да се отмени и това беше прието. Вие искате отново гласуване пак на тази точка, която с гласуване вие я подкрепихте. Не виждам в случая няма ли да се дублира това гласуване.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Няма да се дублира гласуването, защото утре в залата ще се подложи на гласуване и предложението на господин Станишев. Ние искаме да се раздели гласуването. Това сме го правили по много законопроекти, можем да го направим и в залата. Но за да не объркаме утре хората и да трябва пак да ставаме да правим предложения, да го направим сега. Ние сме го правили и друг път – параграфът, който съдържа няколко точки, всяка точка да се гласува отделно.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Колега Ангелова, не разбирам как ще гласуваме предложението на господин Станишев, след като то беше отхвърлено. Беше прието предложението на Тотю Младенов, беше отхвърлено на господин Станишев.
    Заповядайте, госпожо Богданова.

    ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Колеги, аз моля малко по-спокойно да вървим към гласуването, защото е ясно, че утре ще бъде предложен § 4 и предложенията, които са направени между двете четения, подкрепени или не подкрепени от комисията. И двете предложения – и на Тотю Младенов, и на Сергей Станишев, са свързани с т. 1 на § 4 и аз не разбирам цялата емоция, която тук се сипе. Затова преди малко си позволих от място да репликирам какво отхвърлихте преди малко. Така или иначе гласуването ще се случи точно по т. 1. Тя или ще бъде приета, както преди малко комисията реши, че не е редно, или ще бъде отхвърлена, както комисията реши. Да, залата ще чуе, че комисията подкрепя предложението на Тотю Младенов и отхвърля предложението на Сергей Станишев и група народни представители, между които сме и ние. Ако § 1 бъде гласуван по този начин, по който са направени предложенията, не ни остава нищо друго, освен да се занимаваме само с § 4, т. 2. В края на краищата има зала, направете си предложението, ако евентуално § 4, т. 1 не отпадне. Но сега защо да гласуваме втори път? Утре, ако се наложи, направете си предложение, ще ги гласуваме отделно, ако евентуално залата реши обратно на комисията. Това е технология в зала, защо да гласуваме сега отделно, като вече сме се справили с т. 1? Казахте, че не я подкрепяте.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Добре, разбрахме.
    Подлагам § 4 на гласуване по вносител с приетите вече предложения. Който е „за”, моля да гласува.
    За – 11, против – 1, въздържали се – 3.
    Параграф 4 по вносител с приетите предложения е приет.
    Моля да прочетете последната редакция на параграфа.

    УЛЯНА ТОДОРОВА: След приетото предложение на господин Тотю Младенов § 4 ще има следната редакция:
    „§ 4. В Преходните и заключителни разпоредби в § 5 се правят следните изменения:
    1. Ал. 1 се изменя така:
    (1) До 31 декември 2020 година включително учителите придобиват право на пенсия за осигурителен стаж и възраст 3 години по-рано от възрастта по чл. 68, ал. 1 и учителски осигурителен стаж 25 години и 8 месеца за жените и 30 години и 8 месеца за мъжете.
    2. В ал. 3 думите „чл. 68, ал. 1 и 2” се заменят с „чл. 68, ал. 1”.
    3. В ал. 4 навсякъде думите „чл. 68, ал. 3” се заменят с „чл. 68, ал. 2”.
    Това ще бъде съдържанието на параграфа след приетото от вас предложение. Благодаря ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Който е „за”, моля да гласува.
    За – 11, против – 1, въздържали се – 3.
    Параграф 4 с направените предложения е приет.
    „Заключителна разпоредба”
    Който е съгласен със заглавието, моля да гласува.
    Заповядайте.

    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ: Уважаеми народни представители, аз не виждам никакъв смисъл целият закон да влезе в сила от 1 януари, а специално за военните да влезе от датата на обнародване на закона. Разликата е минимална. За мен по-добре е да влезе всичко от 1 януари, всичко да влезе в сила от началото на годината.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Ще направим такова предложение, подготвили сме се, когато обсъждаме § 5.
    Сега гласуваме само заглавието. Моля, гласувайте.
    За – 17, против и въздържали се няма.
    Заглавието се приема.
    Заповядайте, господин Гьоков.

    ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Пак по реда на чл. 79, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание в § 5 след думите „2014” текстът до края се заличава. Така че остава, че законът влиза в сила от 1 януари 2014 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Подлагам на гласуване предложението на господин Гьоков. Моля, гласувайте.
    За – 10, против няма, въздържали се – 7.
    Предложението се приема.
    Подлагам на гласуване § 5 с приетото вече предложение на господин Гьоков, текста на вносителя с предложението. Моля, гласувайте.
    За – 11, против няма, въздържали се – 6.
    Параграф 5 е приет, а с това и целия законопроект. Благодаря.
    Заповядайте, господин министър, имате думата.

    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател. За съжаление закъсняхме, защото знаехме, че комисията е от 15,30, но заседанието на Министерския съвет продължи малко повече. Изпуснахме част от текстовете, така че аз в момента не съм в състояние да кажа какво сте приели. Но искам да кажа принципната позиция, която Министерството на труда и социалната политика защитава по този законопроект и в контекста на това, което се случи в Европейската комисия.
    Колеги, първо искам да ви кажа няколко думи за това, което се случи онзи ден на заседанието на Съвета на министрите в Брюксел. Беше приета окончателно директивата за командироване на работници и служители при предоставяне на услуги. това означава, че още в началото на следващата година тя ще бъде разгледана от Европейския парламент, така че шансът да бъде приета тази директива на този етап е изключително сериозен.
    Второто нещо, което искам да отбележа, е това, което Европейската комисия прави като препоръки към България и други страни-членки във връзка с ранното пенсиониране. Това, което е важно да отбележим, е, че тезата, че на България и на други страни се отпускат средства от Европейския социален фонд, които средства да бъдат използвани за квалификация, за заетост, за обвързване на квалификацията с продължителния престой на пазара на труда не се връзва по никакъв начин с ранното пенсиониране. От една страна, ни дават пари за заетост и оставане на пазара на труда, а от друга страна ние предлагаме ранно пенсиониране, което трябва да го имате предвид при гласуванията, които проведохте днес и които предстоят в Народното събрание.
    На следващо място, искам да кажа и една добра новина. Добрата новина е, че България няма да загуби средства от Европейския социален фонд, няма да загуби нито една стотинка. Защото вчера управляващият орган е предал за сертифициране последните средства, които са верифицирани от управляващия орган пред националния орган, което означава, че България няма да загуби нито една стотинка от Европейския социален фонд, защото в началото на годината по правилото n + 2 + 3 ние трябваше да усвоим 540 милиона, което сме успели да направим. Трябва да ви кажа, че това са средствата, които на практика са усвоени през всички години от началото на програмния период до 2013 г.
    Следващото нещо, което ще ви кажа, е, че България е усвоила през 2013 г. 23 % от Европейския социален фонд и по този показател е на първо място между страните-членки на Европейския съюз, т.е. България е усвоила най-големия процент средства за 2013 г. от парите, предназначени по линия на Европейския социален фонд. Бях длъжен да ви предам тази информация, защото Комисията по труда и социалната политика трябва да е наясно, защото и вие имате всички принос в това, което отчитаме сега. Благодаря за вниманието.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: И ние Ви благодарим, господин министър.
    За информация това, което в началото пропуснахте, гласуваните текстове, ранното пенсиониране беше отхвърлено от комисията при гласуването. Мисля, че пропуснахте само тези текстове.

    УЛЯНА ТОДОРОВА: В момента, когато господин министърът представяше своето виждане, колегите от НОИ са видели необходимост от актуализиране на още една препратка, ще помоля госпожа Малакова да каже какво трябва да се замени, за да го отразим и да се гласува като предложение на господин Гьоков.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, имате думата за предложението.

    СНЕЖАНА МАЛАКОВА: Благодаря Ви, госпожо председател.
    Това, което констатирахме ние, е, че при новото съдържание на ал. 8 на чл. 70 и замяната на ал. 3 на чл. 68 с ал. 2 на чл. 68 води до необходимостта от промяна и в разпоредбата на чл. 70 от Кодекса за социално осигуряване, ал. 1. Там има една препратка, която в момента препраща към разпоредбите на чл. 68, ал. 1 и 2, а трябва да остане само чл. 68, ал. 1. Това се налага от обстоятелството, че вече възрастта и стажът като предпоставки за придобиване на пенсии за осигурителен стаж са обособени в една алинея – чл. 68, ал. 1.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Това не променя съдържанието на гласуваните текстове.

    СНЕЖАНА МАЛАКОВА: Това е просто правно-техническа поправка, която трябва да се направи.

    УЛЯНА ТОДОРОВА: Тъй като чл. 70, ал. 1 има няколко изречения, моля Ви, бъдете по-конкретни кои думи с какво трябва да заменим.

    СНЕЖАНА МАЛАКОВА: В чл. 70, ал. 1 навсякъде, където са употребени думите „чл. 68, ал. 1 и 2” трябва да се заменят с думите „чл. 68, ал. 1”. Това е на две места.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Кой колега прави това предложение, господин Гьоков, Вие ли?
    Колеги, подлагам на гласуване това предложение от името на господин Гьоков. Моля, гласувайте.
    За – 11, против и въздържали се няма.
    Прието е това предложение.
    С това приключихме. Благодаря ви, колеги и гости, за участието ви в работата на комисията днес.
    (Закрито в 16,20 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОСТОЯННАТА КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА:

    КОРНЕЛИЯ НИНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума