КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л
(стенографски)
№ 19
от редовно заседание на
Комисията по труда и социалната политика
София, 6 февруари 2014 г., четвъртък
НС, пл. „Княз Александър І” № 1
зала 142, ет. І
(Открито в 15,30 часа.)
Председателстващи: Корнелия Нинова – председател и Георги Гьоков – зам.-председател на Комисията по труда и социалната политика.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛЯ НИНОВА:
…
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за Министерството на вътрешните работи, № 302-01-39, внесен Министерския съвет на 11.11.2013 г.;
2. Представяне, обсъждане и гласуване на Актуализирана Национална стратегия за младежта (2014-2020), № 302-00-45, внесена от Министерски съвет на 20.12.2013 г. и
3. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по труда и социалната политика към министъра на труда и социалната политика в съответствие с чл. 26 от ПОДНС.
Гости:
1. Хасан Адемов - министър на труда и социалната политика
...................
По точка първа:
…
По точка втора:
…
По точка трета:
ОТГОВОРИ НА АКТУАЛНИ УСТНИ ВЪПРОСИ, ОТПРАВЕНИ ОТ ЧЛЕНОВЕ НА КОМИСИЯТА ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА КЪМ МИНИСТЪРА НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА В СЪОТВЕТСТВИЕ С ЧЛ. 26 ОТ ПОДНС.
По правилата, колеги, първи имат думата колегите от ПГ на ГЕРБ. Заповядайте, господин Младенов.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Госпожо председател, господин министър, уважаеми колеги! Моят въпрос е следният. Имахме скоро дискусия с колегите от ПГ на ГЕРБ народни представители, че в приемните на народните представители през последните няколко месеца, господин министър, а и не само на ГЕРБ, а и на всички народни представители, общо взето 2/3 от въпросите в приемните дни са за търсене на работа в страната – млади хора, възрастни хора, всякакви. Превърнали сме се в едни малки бюра по труда. В това няма лошо с цел да съдействаме на бюрата по труда да си вършат още по-добре работата, особено на назначените нови директори на бюрата по труда дано да навлязат в работата и да бъдат максимално ефективни за българските граждани. Но моят въпрос в тази връзка е следният. Кога ще започнат да се усвояват средствата по младежката гаранция, включително финансирането на стажовете, обученията, квалификациите? Сега сме месец февруари. Кога ще дойдат, защото в края на миналата година Вие казахте, че парите вече са тук. Като са тук кога ще започне финансирането на тези мерки?
ХАСАН АДЕМОВ – МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: Не съм казал такова нещо.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Миналата година на контрола. Или ще дойдат. Въпросът ми е кога ще дойдат и кога ще започнат да се използват рационално за младежката гаранция за работа на младите хора до 29-годишна възраст? Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, господин Адемов.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо председател.
Аз искам да благодаря за този въпрос и за оценката, че приемните са превърнати в бюра по труда. Ако господин Младенов, това при Вас е от 8 месеца, при мен е от 16 години. Така че не се притеснявайте. Аз имам по-голяма практика като народен представител, което в никакъв случай не означава, че омаловажавам по какъвто и да е начин Вашият въпрос. Но такава е практиката. В приемните народните представители най-често се ангажират с търсене на работа. Това в никакъв случай не отменя задълженията на бюрата по труда, на всички, които са ангажирани с този въпрос.
Що се отнася до това кога ще стартира младежката гаранция, аз искам да Ви кажа, че МС прие Национален план за изпълнение на младежката гаранция. Този Национален план стартира още от началото на тази година. Изграден е Координационен съвет, който прие вече свой правилник и има насрочено първо заседание. По отношение на това по какъв начин оттук нататък функционират структурите, които са ангажирани с младежката гаранция, в Изпълнителната агенция по заетостта има създадена организация за това да стартира изпълнението на Националния план за младежка гаранция. Във всяко едно от бюрата по труда има вече лица, които отговарят за всички проблеми по младежката гаранция. На Интернет страницата на Агенцията по заетостта, вече структурирана по нов начин, има препратка към специална страница, която на практика дава информация за всички възможности за информиране, консултиране и търсене на работа от младите хора. А що се отнася до конкретния въпрос кога ще дойдат парите, аз съм казал, че за България са определени тези пари с едно писмо, което Ви показах тук, но никога не съм казал, че парите са дошли. В момента България има право да изразходва националния финансов ресурс по изпълнение на младежката гаранция и след това, когато бъде подписано Споразумението за партньорство, когато стартират оперативните програми – в случая Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси”, ще имаме възможност по линия на Европейския социален фонд да усвоим тези средства, които за първата година са 50 000 000 евро, за втората година около 50 000 000, за третата година са около 55 000 000 евро. Така че изпълнението на младежката гаранция като организационна структура, като предприети мерки, като действия от страна от бюрата по труда, на трудовите посредници е стартирала. Не случайно през месец януари, тази година, до 29 години на паричния пазар на труда благодарение на действията на трудовите посредници са наети около 2 900 безработни, като половината от тях са на възраст до 24 години.
Всичко това ми дава основание да считам, че през следващите месеци наред с националните мерки, наред с възможности, които са предвидени по линия на Комитета за наблюдение бяха пренасочени 25 000 000, които са за заетост в Агенцията по заетостта и те ще имат възможност да бъдат усвоени. Така че тази процедура по стартиране на младежката гаранция вече е в ход.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, господин Младенов.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Благодаря, господин министър. Тоест, в следващите няколко месеца ние тези пари по линия на Европейския социален фонд няма да ги имаме. Дано по-скоро да ги имаме, за да можем да знаем какво да казваме на хората, когато търсят работа. Защото средствата по Националния фонд по заетостта ще свършат много бързо. Ще ги договорите този месец или следващият месец, ще ги назначите хората и приключвате. Именно от тази гледна точка час по скоро трябва да започне финансирането от средствата от Европейския социален фонд. Трябва Европейската комисия да одобри младежката гаранция и ние да получим тези пари, защото не са ни крайно необходими най-вече за стажовете за младите хора. Това е притеснителното в случая. И когато ние искахме, ако си спомняте, госпожо Нинова, миналата година именно поради тези причини да има по-голямо финансиране за Националния фонд за заетостта, тогава ни беше казано, да не се притесняваме, защото ще има европейски пари. Само че сега сме месец февруари, а още ги няма тези европейски пари. Това е нашето притеснение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин министър.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми господин Младенов, Вие знаете, че има някои неща, които са извън волята и на МТСП, и на правителството, защото нашият национален план за изпълнение на младежката гаранция е утвърден от Европейската комисия. България е една от 12-те страни-членки на ЕС, които са с много висока степен на готовност по всички оперативни програми и сме готови за сключване на Споразумението за партньорство. Само че има някои неща (пак повтарям), които са извън волята и на правителството, и на МТСП. На първо място, всички документи, свързани с младежката гаранция от Европейския парламент бяха приети с 2 месеца закъснение. Това нямаше начин как да не се отрази върху сроковете, за които говорим. Нашата надежда е по-бързо да се случи. Сега има една възможност. Преди сключването на Споразумението за партньорство с ЕК да използваме средствата от Европейския социален фонд. Всъщност, с национални средства да платим и след това да бъдат възстановени от Европейския социален фонд. Днес и утре в Брюксел са представители на МТСП, които договарят всички тези въпроси. Надявам се на положителни отговори, за да може Вашите притеснения, нашите притеснения да бъдат разсеяни.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): (не говори на микрофон) Дай Боже.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: „Коалиция за България”. Господин Кутев.
АНТОН КУТЕВ (КБ): Уважаеми господин министре, аз си мислех въпросът да го задам в петъчния парламентарен контрол, но сега инцидентно реших да обсъдя това с Вас.
Първо ще започна с едно поздравление към Вас. Доколкото разбрах, една моя инициатива от преди няколко месеца за обединяването на няколко дирекции в Инспекцията по труда се е реализирала, за което искрено Ви поздравявам, защото според мен това беше необходимо и правилно. Между другото аз имах разговори за нещо, което изрично ми се искаше, така че там можем да отчетем, че Вие сте го направили. Разбрах, че там сте направили и назначенията, така че започвам с благодарност към Вас затова, че сте успели да свършите това. Оттам нататък може би и във връзка с това назначение имам един конкретен въпрос към Вас. След като видях, че в социално подпомагане в гр. Силистра беше проведен конкурс, на който се появи един и накрая беше останал само един кандидат, който в края на краищата е човек, който два пъти е награждаван през миналата година в рамките на вашето социално министерство, едната от наградите му е за най-добрия директор на социален дом. Той е директор на социалния дом в Силистра. Този човек е с изключителна биография и възможности в рамките на социалната сфера, но както и да е. Проведе се конкурс и най-накрая се оказа, че този човек не може да бъде директор на социално подпомагане, защото не му стигали точките. Въпросът ми е, Вие сигурен ли сте в качеството на провежданите конкурси? Можете ли да гарантирате, че конкурсите се провеждат както трябва, особено за такива ключови места и да не се окаже накрая, че в Силистра ще дойде човек, който има по-лоша биография и по-лоши данни от този, който не можа да издържи конкурса? Сигурен ли сте, че това няма да се случи?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Господин министър, може ли преди да отговорите само една бележка към колегата Кутев, че в блиц контрола е изключено да се задават въпроси с конкретика. Такива са правилата. Разбира се, Вие може да отговорите, но числа, конкретни имена и места за блиц контрол не са подходящи. Това го казвам по принцип. Такива са правилата, но моля, отговорете.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо председател и за напомнянето на правилата, но аз искам да кажа нещо друго във връзка с това, което каза господин Кутев в първата част днес – в частта за похвала, защото там има един достатъчно рационален елемент. Това, което направихме с промяна на Устройствения правилник на Агенцията „Главна инспекция по труда” е, че дадохме възможност на ръководството на Главна инспекция по труда да пренасочи повече инспектори в регионите за сметка примерно на състав, който е свързан с човешки ресурси, с финансово-счетоводни работи и т.н. Неща, които се опитахме да ги централизираме, за да може да освободим повече персонал.
А що се отнася до конкретния въпрос за провеждането на конкурсите, господин Кутев, Вие трябва да знаете и сигурно знаете, че министърът на труда и социалната политика не провежда конкурси. Конкурсите ги провежда изпълнителният директор на Агенцията за социално подпомагане, но понеже проявявате интерес към този въпрос аз писмено ще Ви дам информация достатъчно сериозна, за да можете да получите отговор на зададения от Вас въпрос и то в най-скоро време.
АНТОН КУТЕВ (КБ): Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: ДПС. Колеги, заповядайте.
ЩЕРЮ ЩЕРЕВ (ДПС): Моят въпрос към министър Адемов е, какъв е финансовият ресурс, който ще получи България за периода 2014-2020 г. по линия на Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица, какви ще бъдат механизмите за управлението и използването, насочването на тези средства?
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Това е един от важните въпроси, госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Щерев. Това е един от важните въпроси, защото за първи път престава да функционира така нареченото раздаване на хранителни продукти за най-бедните граждани, а най-бедните граждани се определят по съответните национални правила, по начините, по които това се извършваше до края на 2013 г. Така наречените интервенционални запаси във връзка с новата селскостопанска политика вече няма да се реализират по начина, по който това ставаше до края на 2013 г. През следващия програмен период сумата, която е определена за България е в размер на 104 800 000 евро (близо 105 млн. евро). Това е за седемте години. Това, което трябва да кажа е, че в рамките на ЕС 2,5 милиарда са заделени за подпомагане на най-бедните граждани на ЕС, като целта е през следващия програмен период тези, които са застрашени от бедност и социално включване да бъдат намалени в Европа с 20 милиона, докато за България целта, която е поставена, е тези хора, застрашени от бедност и социално включване да бъдат намалени с 260 000. А това, което искам да отбележа е, че на този етап се предвижда тази оперативна програма, която е свързана с Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се граждани, с решение на МС е предвидено управляващ на тази оперативна програма да бъде Главна дирекция „Европейски фондове и програми” към МТСП. Тук е директорът на тази дирекция. Надяваме се, че когато станат известни всички детайли около тази програма, защото 2,5 милиарда е задължителната компонента, а 1 милиард е доброволното участие от структурите от Кохезионния фонд да може в крайна сметка да разчитаме на това да намалим бедните и застрашени от социално включване български граждани. Тоест, и през следващия програмен период идеята е освен социално включване на хората, застрашени от бедност и социално включване да се опитаме тези, които не могат по никакъв начин да се справят с другите механизми по линия на Европейския социален фонд, подпомагани със заетост, мерки и програми за ангажиране в заетост, да гарантираме на тези хора изхранване с възможностите на този нов фонд.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря, господин министър.
Господин Щерев.
ЩЕРЮ ЩЕРЕВ (ДПС): Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Колеги от „Атака”, заповядайте.
КИРИЛ КОЛЕВ (АТАКА): Уважаеми господин министър, моят въпрос към Вас е какво е принципното Ви становище за внесените промени от Партия „Атака” в Закона за семейните помощи, в който се предлага записването на възрастов праг от 18 години за получаване на помощ при бременност и отглеждане на деца?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Заповядайте, господин министър.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин председателстващ.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Днес ми задавате този въпрос и нямах физическо време да се запозная с пози законопроект, но по начина, по който ми задавате въпроса вероятно става въпрос за различни основания за получаване на тези помощи. Те са много различни видове. Една от помощите е еднократна при бременност и раждане, друга помощ е свързана с месечни семейни помощи за деца. Основанията за получаване на тези помощи са различни и без да има каквито и да е елементи на дискриминация, ако тези основания, които са приети в нашето законодателство и хората отговарят на тези основания, поне (пак казвам, преди да съм се запознал с всички въпроси в този законопроект) няма как да се произнеса. Но това, което мога да кажа на този етап е, че ние ще участваме в дискусията и при всички положения ще изразим експертната позиция на МТСП. На този етап това, което мога да кажа е, че ако има основание (пак повтарям) за различните помощи ние няма как да дискриминираме по възраст получаването на такъв вид подкрепа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря, господин министър.
Колега Колев, заповядайте.
КИРИЛ КОЛЕВ (АТАКА): Нашите мотиви са да се спре наблюдаваното деца да раждат деца. Това е главното, което ние целим да предотвратим и това най-често го правят малцинствата. За тях това е един вид бизнес. Трябва по някакъв начин да се спре това нещо и според нас това е една от стъпките, които трябва да бъдат предприети.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря Ви, колега Колева.
Господин министър.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Това, което мога да кажа е, че нещата, за които говорим са в различни плоскости, в различни сфери. Едно е демографска политика, друго е раждаемост, медицински показания – могат ли да раждат, не могат ли да раждат и третото нещо е основание за получаване на подкрепа от държавата. Ако ги смесим тези неща, стигаме до извода, който сте заложили във внесения от вас законопроект. Но аз пак повтарям, преди окончателно и подробно да сме се запознали, ние ще вземем становище в Комисията по труда и социалната политика и Вие ще имате възможност да се запознаете. Вероятно има и други детайли, с които (пак повтарям) не съм запознат. Днес разбрах, че има такъв законопроект. Вероятно е и на сайта на НС.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря, господин министър.
Колегите от ГЕРБ за втори въпрос.
Господин Младенов.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Благодаря, господин председател.
Уважаеми господин министър, колеги! Въпросът ми е свързан във връзка с трите смъртни случаи в старческия дом в Хасково. Много неприятен инцидент. За съжаление няма гаранция, че и на други места не може да се случи същото. От тази гледна точка въпросът ми е, как смятате в МТСП чрез Агенцията по социално подпомагане да засилите взаимодействието си с общините и най-вече с директорите на тези социални домове с цел превенция по отношение на спазването на дисциплината вътре в домовете, за да може да се предотвратят подобни такива трагедии за в бъдеще?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря, господин Младенов.
Господин министър, заповядайте.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Гьоков.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Младенов! Действително това е един изключително неприятен инцидент. Още на следващия ден, след като разбрахме за този инцидент изпълнителният директор на Агенцията за социално подпомагане изпрати от Агенцията за социално подпомагане да бъде извършена проверка. След като излязат резултатите от тази проверка ще предприемем съответните мерки. Но този случай ни дава основание да помислим по въпроса и не само да помислим, а да предприемем конкретни действия за това, което и Вие казвате – за взаимодействието между общините, които всъщност назначават и персонала, и мениджърския състав, управленския състав на тези домове за възрастни хора. Там големият въпрос е по какъв начин се влиза в тези заведения, на какви условия трябва да отговаря. Вие знаете, че има съответни нормативни документи, които регламентират входа в тези заведения. За съжаление обаче при всички положения има сигурно и пропуски в това отношение. Ние заедно с изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане ще предприемем мерки във всички домове да се опитаме да въведем правила, включително заедно с органите на противопожарната безопасност да засилим контрола по изпълнението на тези превантивни мерки, за да не се стига до такива нещастни случаи. Защото Вие много добре знаете, че това е един от добре обзаведените и добре изглеждащи домове и за съжаление точно там се случи този инцидент. Изключително е неприятен. Напълно съм съгласен с Вас.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря, господин министър.
Господин Младенов? Благодаря Ви.
От „Коалиция за България” нямат друг въпрос.
Колегите от ДПС нямат друг въпрос.
Колеги от „Атака”, Ваш ред е.
КИРИЛ КОЛЕВ (АТАКА): Уважаеми господин министър, моят въпрос е защо не сте съгласен с предложението на Партия „Атака” за изменение на чл. 245, ал. 1 от КТ? Според Вас как работникът трябва да получи 100 процента от възнаграждението си като по закон работодателят е длъжен да изплаща само 60 процента от полагащото се възнаграждение?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря, господин Колев.
Господин министър, заповядайте.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря.
Ние от МТСП сме изпратили писмено становище и до другите комисии, които разглеждат този законопроект. Основанията ни да не се съгласяваме с предложението по чл. 245 са в няколко посоки. На първо място, това, което казвате за 60-те процента е вярно, но е вярно и другото, че останалите 40 процента от следващата алинея на чл. 245 е записано, че се изплащат със съответната лихва, със съответния лихвен процент. Това, разбира се, не означава, че всеки работник, който има начислени дължими, неизплатени заплати и си получи останалите 40 процента, едва ли има такъв случай, в който си е търсил лихвите. Дано аз да греша. Но по-важният въпрос е друг. По-важният въпрос е, че Вие вкарвате нова правна фигура и това е правната фигура на солидарната отговорност между работодателя и собственика. Работодателят е този, който е субектът на отговорност по трудовото законодателство. В Допълнителните разпоредби на КТ, в чл. 1 на тези разпоредби, е казано кой е работодател. Ако прехвърлим отговорността от работодателя, той е този, който влиза във взаимоотношение с работника или служителя – той сключва трудовия договор и т.н. или пък съответни длъжностни лица. Ако включим собственикът, собственикът вече е субект на търговското право. По Търговския закон при различните видове собственост (сега не искам да навлизам в детайли) са различни и там отговорността на собственика е съгласно заложените в ТЗ отговорности. Една голяма част от предприятията в България са на капиталов принцип. Отговорността на собствениците е до размера на капитала. Ако ние им вменим допълнителна отговорност, това означава, че влизаме в противоречие с ТЗ.
Аз казах преди и в Комисията (не знам защо не присъствахте тогава, сигурно сте имали причини), ние приветстваме идеята да се търсят такива възможности. Защото действително, ако от 350 000 работодатели в България една малка част са некоректни работодатели и ако това са примерно 10 процента от работодателите, за работника и служителя в случая става въпрос за 100-процентов проблем. И от тази гледна точка аз приветствам идеята да се търси, но мисля, че начинът, по който са предложени промените в чл. 245 ще създадат повече проблеми, отколкото ще решат въпроса. И това е основанието ни да не подкрепим така предложения чл. 245. А що се отнася до идеята, пак казвам, че ние приветстваме идеята да се търсят възможности, но не смятаме, че това е начинът, по който решаваме проблема.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Да, и аз щях да се опитам извън правилата да кажа нещо.
Извън правилата на контрола, заповядайте господин Младенов.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Благодаря.
Тъй като това е една важна тема, това, което предлагат колегите от „Атака”. Аз съм съгласен с министъра, че в крайна сметка трябват промени и в други закони, ако искаме да бъдем максимално прецизни – и в Търговския закон, и в ГПК, но нека да вземем един пример, който се опитваме да го решим заедно с държавата, с МТСП, с Министерството на икономиката и със социалната комисия – „Ремотекс”. Ами аз трябва да Ви кажа, че това предприятие в последните 2 или 3 години неговият директор е глобяван може би десетки, стотици пъти от Инспекцията по труда.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: (се говори на микрофон) 86 000 лв. обща сума.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): И какъв е резултатът от това? Аз ще Ви кажа. Аз съм се срещал с този човек.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: И аз съм се срещал.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Да, и Вие сте се срещали. Ами той вдига рамене и казва „Собствениците не ми дават пари. Това е положението”. Добре, държавата ефективна ли е в този случай? Не е ефективна. Трябва да мислим и за тези случаи. И действително, ако трябва да помислим и за други промени, а не само в КТ – и в ГПК, и в ТЗ, защото в крайна сметка тези собственици също носят съответната отговорност.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: (не говори на микрофон) Объркахме процедурата, но мисля, че разговорите са важни.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Обявявам свободен разговор по този проблем.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Вижте, в Националния съвет за тристранно сътрудничество в тези прословути пакети на работодатели, на синдикати и на други организации има направени предложения. Колегите от КНСБ са направили комплекс от предложения, които са свързани с идеята за решаване на този въпрос във всичките тези закони, за които говорим. Предстои, днес, преди да дойда тук на това заседание имахме неформална среща при вицепремиера Зинаида Златанова с представителите на работодателски и синдикални организации и там решихме всички тези предложения, които са направени от работодателите, от синдикатите и от другите организации да ги групираме в няколко групи. Тези, които касаят трудовото законодателство, тези които касаят осигурителното законодателство и тези, които касаят здравословни и безопасни условия на труда и да ги разгледаме първо на двупартитно ниво - между работодатели и синдикати, след това там, където е наложително, да влязат текстовете в НСТС. Така че не изключвам и опцията Комисията по труда и социалната политика да бъде терен, на който да се обсъждат тези въпроси, защото, ако не тук, къде ще се разгледат въпросите? Но все пак трябва да търсим и по-широко съгласие по тези въпроси, защото са изключително чувствителни. Знаете каква е реакцията на работодателите. Не е проблемът в реакцията на работодателите, въпросът е да търсим онези механизми, които трябва да бъдат достатъчно балансиращи и да гарантират правата на работници и служители, защото не е тайна за никого, че случаят с „Ремотекс”, а не е само той – и в Бургас, и на много други места, тези хора страдат и държавата трябва да преустрои законодателните си механизми, за да защити работниците и служителите в случаите, в които има доказана вина.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Сега, колеги, ако ми позволите да обобщя. Мисля, че всички сме на едно мнение, че този въпрос трябва да се уреди – законодателно, имаме политическа воля за това, но трябва много внимателно и прецизно да го направим. Например аз обръщам внимание върху следния казус. Публично дружество, което се листва на борсата, т.е. търсим отговорност от собственика. Публично дружество, което се листва на борсата. Всеки ден се продават стотици акции на десетки собственици свободно. В България има и международни борси при това. Има такива български публични дружества. Как и по кой начин ще уредим търсенето на отговорност и от кой точно собственик, ако собственикът дори в рамките на един ден може на бъде сменен на едно публично дружество чрез покупка на акции на борсата? Или дружество със собственици, приносители на акции. Те дори не са и поименни. Приносителят на акцията се явява в този ден и в този час е собственик, но той може да ги прехвърли след 2 часа на друг и другият приносител вече е собственик.
Има много въпроси и детайли, които трябва да изчистим, за да не би с тази уредба да създадем повече проблеми, отколкото да се опитваме да решим. Така че това е въпрос и на финансисти, и на икономисти, на нашата комисия, прависти, юристи, за да го обсъдим и да го решим комплексно, но имаме воля да продължим този разговор и, надявам се, в Тристранния съвет. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте.
КИРИЛ КОЛЕВ (АТАКА): Аз се радвам, че имате нагласата да работим заедно занапред за разрешаване на проблема и искам да кажа, че Партия „Атака” ще работи по всякакъв начин за защитаване интересите на българските работници.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Колеги, в точка „Разни” искам да Ви предложа нещо, което отдавна обсъждаме, но така и не решаваме – да си променим часа на заседанието на Комисията. Разговаряхме с Вас. Извадихме списък кой в какви комисии участва в същото време, в кои зали и т.н. Правя Ви предложение от оптималното, което можахме да съберем от всички Ви, комисията да заседава същият ден, но от 15,00 ч., а не 15,30 ч.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): (не говори на микрофон) Не може ли от 14,30 ч.?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Не може. Вашата група изрази резерви към това предложение, защото имате участници в други комисии от 14,30 ч. Искате половин час по-късно, така че в 15,00 ч. Ще получите съобщения. Благодаря Ви.
Закривам заседанието.
(Закрито в 16,54 часа.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ПОСТОЯННАТА КОМИСИЯ ПО ТРУДА И
СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: КОРНЕЛИЯ НИНОВА
ЗАМЕСТНИ-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОСТОЯННАТА КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: ГЕОРГИ ГЬОКОВО