КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л № 24
(стенографски)
от редовно заседание на
Комисията по труда и социалната политика
София, 3 април 2014 г., четвъртък
НС, пл. „Княз Александър І” № 1
зала 142, ет. І
(Открито в 15,03 часа.)
Председателстващ: Корнелия Нинова – председател на Комисията по труда и социалната политика.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Добър ден, колеги и гости.
Предлагам дневен ред на заседанието:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Конфедерация Швейцария за изменение на Приложение 4 от Рамковото споразумение между правителството на Република България и Федералния съвет на Конфедерация Швейцария относно изпълнението на Българо-швейцарската програма за сътрудничество за намаляване на икономическите и социалните неравенства в рамките на разширения Европейски съюз, № 402-02-5, внесен от Министерски съвет на 21.03.2014 г.
2. Изслушване на основание чл. 107, ал. 1 от ПОДНС на министъра на труда и социалната политика за текущото състояние и напредъка при реализацията на Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси” 2007-2013 г. и подготовката на оперативната програма за следвания програмен период 2014-2020 г.
3. Разни.
Имате ли други предложения? Ако няма, моля, който е съгласен с този дневен ред, да гласува.
Гласували 15 народни представители: за 15, против и въздържали се няма.
Наши гости днес на заседанието са:
1. Хасан Адемов - министър на труда и социалната политика;
2. Росица Янкова - заместник-министър в МТСП;
3. Ивайло Иванов - изпълнителен директор на Агенцията за социално подпомагане в МТСП;
4. Наталия Ефремова - главен директор на Дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти” в МТСП;
5. Асен Ангелов - изпълнителен директор на Агенцията по заетостта в МТСП;
6. Веселин Илков - началник-отдел в Дирекция „Европейски въпроси и международно сътрудничество” в МТСП;
7. Калоян Кръстев - Пресцентър на МТСП;
8. Радослав Михайлов - главен експерт в МС.
Представители на неправителствения сектор.
По точка първа:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА КОНФЕДЕРАЦИЯ ШВЕЙЦАРИЯ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ПРИЛОЖЕНИЕ 4 ОТ РАМКОВОТО СПОРАЗУМЕНИЕ МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ФЕДЕРАЛНИЯ СЪВЕТ НА КОНФЕДЕРАЦИЯ ШВЕЙЦАРИЯ ОТНОСНО ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА БЪЛГАРО-ШВЕЙЦАРСКАТА ПРОГРАМА ЗА СЪТРУДНИЧЕСТВО ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ И СОЦИАЛНИТЕ НЕРАВЕНСТВА В РАМКИТЕ НА РАЗШИРЕНИЯ ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ, № 402-02-5, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 21.03.2014 Г.
Заповядайте, господин Михайлов.
РАДОСЛАВ МИХАЙЛОВ – ГЛАВЕН ЕКСПЕРТ В МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин министър, уважаеми колеги и гости! Бих искал да Ви запозная със законопроекта за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Конфедерация Швейцария за изменението на Приложение 4 от Рамковото споразумение.
Рамковото споразумение между правителството на РБ и Федералния съвет на Конфедерация Швейцария е подписано на 07.09.2010 г. и е обнародвано на 07.10.2010 г. със закон.
Приносът за България е в размер на 76 000 000 швейцарски франка, като програмата е насочена в няколко области. Една от тях е сигурност и реформи, подкрепа на гражданското общество, интеграция на малцинствата, околна среда и инфраструктура, подпомагане на частния сектор, изследване и образование, както и институционално партньорство.
След старта на Българо-швейцарската програма по инициатива на швейцарската страна беше отправено предложение за изменение на текстове в Приложение 4 от Рамковото споразумение, които бяха формулирани с официално писмо към националното координационно звено в МС от 03.07.2013 г.
С Решение № 5/08.01.2014 г. МС одобри проекта на писмо-отговор от българска страна на писмото от 03.07.2013 г. като самата размяна на двете писма се осъществи в периода юли 2013 г.-януари 2014 г., които представляват и Споразумение за изменение на Приложение 4 от Рамковото споразумение.
С Решение на МС № 152/20.03.2014 г. Споразумението бе одобрено от МС и бе предложено на НС да пристъпи към ратификация.
Целта на настоящия законопроект е ратифициране и влизане в сила на Споразумението като същинското предложение за изменение на Приложение 4 е Фонд „Експертна помощ”, който е в размер на 600 000 швейцарски франка да се слее с Фонд „Партньорства”, който е в размер на 2 200 000 швейцарски франка. Основните мотиви за това изменение са наличието на интерес към Фонд „Партньорства”, както и по-малкият размер на финансовата помощ във Фонд „Експертна помощ”. С това сливане няма да се възпрепятства постигането на целта на Фонд „Експертна помощ”, а именно: за мобилизиране и използване на експертизата за краткосрочни консултантски мисии на швейцарски експерти в България. Договореното изменение в Споразумението се налага и на основание чл. 11, § 4 от Рамковото споразумение, както и на чл. 27 от Закона за международните договори и неговата ратификация се налага на основание чл. 85, ал. 1, т. 7 от Конституцията на Република България. Много благодаря. Ако имате въпроси съм на разположение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря Ви.
Заповядайте, колеги, за обсъждане, ако има въпроси?
Госпожо Янкова, заповядайте.
РОСИЦА ЯНКОВА – ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: Благодаря, госпожо Нинова.
Аз само бих искала да кажа, тъй като Министерството на труда изпълнява част от мерките, които са заложени в Споразумението, че то работи с части от Тематичния план за реформи, свързани с включване на ромите и другите уязвими групи по два приоритета, които са насочени към подобряване на достъпа на хората от ромската общност до услуги, здравеопазване и образование. Общият размер, с който ще разполага МТСП е около 7 200 000 швейцарски франка за период от 4 години. В момента беше обявена процедура за подбор на общини, в които да се реализират мерките, тъй като горе-долу този финансов ресурс за интегрирани мерки е достатъчен за около 5-6 общини. В нашата част няма изменение на Споразумението. Така че от тази гледна точка ние го подкрепяме.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Въпроси други има ли, колеги?
Ако няма, подлагам на гласуване Законопроекта за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Конфедерация Швейцария за изменение на Приложение 4 от Рамковото споразумение между правителството на Република България и Федералния съвет на Конфедерация Швейцария относно изпълнението на Българо-швейцарската програма за сътрудничество за намаляване на икономическите и социалните неравенства в рамките на разширения Европейски съюз, № 402-02-5, внесен от Министерски съвет на 21.03.2014 г.
Моля, който е съгласен, да гласува.
Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
Законопроектът е приет.
(Радослав Михайлов напуска залата.)
По точка втора:
ИЗСЛУШВАНЕ НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 107, АЛ. 1 ОТ ПОДНС НА МИНИСТЪРА НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА ЗА ТЕКУЩОТО СЪСТОЯНИЕ И НАПРЕДЪКА ПРИ РЕАЛИЗАЦИЯТА НА ОПЕРАТИВНАТА ПРОГРАМА „РАЗВИТИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ” 2007-2013 Г. И ПОДГОТОВКАТА НА ОПЕРАТИВНАТА ПРОГРАМА ЗА СЛЕДВАНИЯ ПРОГРАМЕН ПЕРИОД 2014-2020 Г.
Заповядайте, господин министър.
ХАСАН АДЕМОВ – МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Това, което сме Ви подготвили с нашите колеги, е по-скоро към текущото състояние и напредъка в реализацията на Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси” за програмния период 2007-2013 г. и, разбира се, напредъкът по подготовката на утвърдената програма „Развитие на човешките ресурси” за следващия програмен период.
Към края на месец март 2014 г. (виждате на този слайд) Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси” е програмирана на 100 процента. В ход е подписване на процедура за изменение на критерии за избор на операции, с която се предвижда да бъдат наддоговорени бюджетите на Приоритетна ос 1 с 11 000 000 лв. и на Приоритетна ос 3 с 22 150 000 лв. съгласно разпоредби на решение на МС от 2013 г.
Общият размер на договорените средства (както се вижда тук на този слайд) е 2 370 800 000, или 99,08 процента от общия бюджет на програмата.
До момента по програмата са изплатени средства в размер на 1 588 000 000 лв., или 66,09 процента от бюджета на оперативната програма.
Само за периода 01.01.-21.03.2014 г. са изплатени 146 500 000 лв.
Общият размер на сертифицираните средства до момента са в размер на 1 342 900 000 лв., а сертифицираните са в размер на 1 274 800 000 лв., което е близо 54 процента от бюджета на оперативната програма - 53,07 процента.
На следващия слайд съгласно финансовия план на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” минималният размер на разходите с натрупване, който трябва да бъде сертифициран до края на тази година е 735 339 000 евро. Това е европейско съфинансиране.
Към 21.03.2014 г. размерът на сертифицираните разходи е 554 000 000 евро. Това е само европейско съфинансиране. Тук трябва да отбележим, че става въпрос за периода 01.01.2007-09.12.2013 г. С цел избягване на така нареченото автоматично освобождаване на средства съгласно Регламента от 2006 г., до края на 2014 г. трябва да бъдат сертифицирани общо 181 294 000 евро. Тук са дадени 151 000 000 евро европейско съфинансиране. Това е приносът към Европейския социален фонд, защото в периода 10.12.2013 г.-28.02.2014 г. сертифициращият орган е изготвил доклад за 29 594 000 евро. Тоест, усилието, което трябва да бъде положено през тази година до края на 2014 г., е в размер малко над 151 000 000 евро.
Следващият слайд е по отношение на постигнатия физическия напредък. Към края на 2013 г. общият брой на лицата, на които е била осигурена заетост в рамките на тази област достига почти 100 000, което се явява съществен принос към националните усилия за преодоляване на последствията от кризата и намаляването на безработицата особено сред най-уязвимите групи.
Продължават с пълна сила и дейностите по повишаване на конкурентоспособността на безработните и заети лица чрез повишаване на тяхната квалификация.
Броят на лицата, включени в обучение по придобиване и повишаване на професионалната квалификация и придобиване на ключови компетенции и обучение на работното място по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” надхвърля 400 000, което представлява съществен брой от работната сила в страната.
Реализират се дейности по повишаване на квалификацията на учителите, провеждане на ученически и студентски практики, подпомагане на докторанти и млади учени, дейности по интеграция в образователната система на деца със специални образователни потребности, дейности по превенция на ранното отпадане от училище и други класни дейности, подпомагане на студенти, мерки за професионално развитие, кариерно развитие на ученици от общо образование, ограмотяване на възрастни и т.н. Както виждате това са мерки от междинното звено, което до края на тази година беше в Министерство на образованието.
Разбира се, и в другата сфера, в сферата на социалното включване, продължават да се реализират условията в подкрепа на социалното включване и насърчаване на социалната икономика. Към края на 2013 г. общият брой на лицата, започнали работа в сектора на социалната икономика надхвърля 6 000, като следва да се отбележи, че през последната година е в пъти повече за целия преходен период.
Все по-сериозен резултат дават усилията по деинституционализация на деца и възрастни. Общият брой на децата, изведени в специализирани институции достигна 769. Общият брой на децата, получавали и получаващи социални услуги в рамките на оперативната програма достигнаха 65 522 лица. Има и схеми, които са насочени към повишаване на ефективността на институциите, социалните и здравни услуги. Общият брой от 5 300 души служители са преминали обучение. Агенцията за социално подпомагане е въвела нови практики за обслужване на граждани в близо 1/3 от регионалните си поделения.
На следващия слайд са дадени идентифицираните рискове, така както са дадени промени в ръководния екип на конкретните бенефициенти. Няма да ги изброявам всичките. Тези рискове сме ги идентифицирали, за да можем да предприемем мерки през следващия програмен период да бъдат ако не напълно премахнати, поне минимализирани, за да има по-голяма ефективност от усвояването на средствата по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” и, разбира се, постигането на целите.
За преодоляване на по-горните идентифицирани пропуски и недопускане на тяхното повторение, управляващият орган е предприел няколко действия.
1. Повишаване на капацитета на конкретните бенефициенти.
2. Управляващият орган организира въвеждащо обучение при представянето на всяка схема, както и на индивидуална среща с екипа по съответната приоритетна ос и на екипа по приоритети. Провежда регулярно месечни срещи между екипите за организация, управление, ръководство и ръководителите по организация и управление и ръководителя на управляващия орган на оперативната програма.
3. Управляващият орган следи за честотата и качеството на представяните ежемесечни справки за отчитане на напредъка по проектите.
4. Отговорните експерти и отговарящи органи своевременно се произнасят по въпроси, свързани с техническото, финансово изпълнение съгласно своите компетенции.
5. При необходимост от персонални промени в екипите за организация и управление се сключват допълнителни споразумения като се проверява наличието на необходимата експертиза на новите членове на екипите.
6. От конкретните бенефициенти са изисквани планове за действия за предприемане на мерки по изпълнение на основни дейности по договори или заповеди.
7. С цел преодоляване на закъсненията при подготовка и провеждане на тръжни процедури, управляващият орган провежда засилени проверки на място и оказва текуща методологическа подкрепа на съответните бенефициенти.
На следващия слайд е напредъка по подготовката по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2014-2020 г.
Досега са проведени 9 заседания на тематичната работна група. Към момента тече усилен процес на подготовка на новата оперативна програма.
Стратегията на новата програма поставя акцента върху три основни направления:
1. По-висока и по-качествена заетост.
2. Намаляване на бедността и увеличаване на социалното включване.
3. Модернизиране на публичните политики в сферата на пазара на труда, социалното включване, здравеопазването, недискриминацията и равните възможности.
За постигане на по-висока и по-качествена заетост фокус ще бъде поставен върху активиране на интегрирана заетост на продължително безработни и неактивни лица на възраст между 34 и 50 години, на лица с ниско образование от всички възрастови групи, както и на лица над 54 години, които не са нито в образование, нито в заетост чрез предоставяне на обучение за квалификация и преквалификация, посреднически услуги и други. С предоставяната помощ се очаква и заетите лица да повишат своите умения спрямо актуалните нужди от страна на бизнеса, с оглед на което да си осигурят продължителна заетост или да заемат по-качествени работни места.
Друг специфичен фокус в подкрепата ще бъде поставен върху лицата на лицата на възраст над 54 години, на такива със средно и по-ниско образование. Твърдим, че това е част от рисковия контингент на пазара на труда.
В новата оперативна програма е поставен силен акцент върху подкрепата за мерки за намаляване на младежката безработица и финансова подкрепа на гаранцията за младежта. Заложени са мерки за устойчива интеграция на пазара на труда на младите хора между 15 и 24 години, които не са нито в заетост, нито в образование или в обучение.
Втората сфера, в която ще инвестира оперативната програма, е свързана с нуждата от постигане на напредък в посока на намаляване на високия риск от бедност и социално включване, на които са изложени българските граждани, а целите са поставени върху мерките, насочени към хората с увреждания и инвестициите за по-висококачествен живот на децата, както и маргинализираните общности – например ромите. Ще бъдат продължени и усилията от настоящия програмен период от процеса за деинституционализация, като през този програмен период новото е, че предвидената подкрепа за извеждане от институциите ще бъде насочена не само към децата, но и към възрастните.
Третата област, в която са предвидени мерки, е свързана с модернизирането на публичните политики или публични политики в сферата на пазара на труда, социалното включване, здравеопазването, недискриминацията и равните възможности. Инвестициите ще бъдат насочени към подобряване на ефикасността в работата на институциите в сферата на пазара на труда, ще бъдат финансирани мерки, насочени към подобряване на капацитета на публичните институции в трите сфери.
На следващия слайд са дадени съответно приоритетните оси за следващата оперативна програма. Това, което искам да Ви кажа в тази връзка, е свързано с Приоритетна ос 1 за постигане на по-висока и по-качествена заетост. Втората сфера, в която ще се инвестира, е бедност и социално включване. Тези неща вече Ви ги казах. И през следващия програмен период на практика са подбрани 5 приоритетни оси:
1. подобряване достъпа до заетост и качествени работни места;
2. намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване;
3. модернизация на институциите на пазара на труда, социално включване и здравеопазване;
4. транснационално сътрудничество и
5. техническа помощ.
За следващия програмен период, на следващия слайд, е финансовото разпределение на средства.
Общият размер на средствата през следващия програмен период за България е в размер на 7 367 600 000 евро. От тях: средствата, заделени от Европейския социален фонд са в размер на 1 460 600 000; средствата, предназначени за Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” са в размер на близо 895 000 000 евро, като в тях се включени целеви средства от бюджета на ЕС в размер на малко над 55 000 000 евро за инициативата за младежка заетост.
Знаете, че към европейското съфинансиране има и 356 000 000 национално финансиране. Така че номинално средствата през следващия програмен период ще бъдат със 150 000 000 повече, отколкото през предишния програмен период. Вероятно Ви прави впечатление, че тези близо 2 400 000 000 са по-малко от средствата, които са през този програмен период, но Вие знаете, че през следващия програмен период МОН е по нова оперативна програма, така че близо 500 000 000 са заделени за тази оперативна програма.
Тук са дадени на този слайд 550 000 000 евро за подкрепа на политиките по заетостта; 270 000 000 за подкрепа на политиките в областта на социалното включване 38 000 0000 евро за модернизиране на институциите на пазара на труда; 17 000 000 за следващата приоритетна ос в подкрепа на инициативите в областта на транснационалното сътрудничество и 38 000 000 е техническата помощ.
Вие знаете, че с много големи усилия допълнително 80 000 000 лева от добро управление бяха прехвърлени към подкрепата на политиката по заетостта.
На следващия слайд е нещо, което е ново за тази оперативна програма, така наречените предварителни условия. Тези предварителни условия са по 7 тематични предварителни условия. Три са общи в сферата на антидискриминацията, равенство на половете и хората с увреждания. Всички тези са изпълнени. Други приложими към програмата тематични предварителни условия, за чието изпълнение са отговорни други институции са в сферата на образованието, здравеопазването и интеграцията на ромите. Статусът е неизпълнени, с изключение на предварителните условия в сектор „Здравеопазване”, който е частично изпълнен. Там са необходими допълнителни корекции. Колегите работят активно в това направление.
За тези предварителни условия и друг път сме говорили на тази тема. Те са нова тема в управлението на средства от ЕС за следващия програмен период. Съгласно нормативната уредба, държавите-членки оценяват дали предложените предварителни условия са изпълнени. Тоест, всяка една от държавите-членки прави самооценка на предварителните условия. Тези предварителни условия, ако сте забелязали, са национални стратегически документи. Задължително е те да бъдат обвързани с Националната програма за реформи на България, от една страна, от друга страна – с препоръките на ЕК към Националната програма за реформи на Република България и, не на последно място, с Европейската програма „Европа 2020”. Тоест, тези стратегически цели трябва да бъдат съобразени в тези национални стратегически документи и на базата на целите, които сме си поставили през следващите години, трябва да съобразим приоритетните оси, мерките и схемите, които да допринесат за постигането на целите, които са заложени в тези национални стратегически документи. Трябва да е ясно, че държавите-членки правят самооценка на изпълнението на условията. За онези условия, които не са изпълнени се представят конкретни мерки, срокове, отговорни институции, така че да се осигури, че условията ще бъдат изпълнени не по-късно до края на 2016 г.
ЕК правят собствен преглед, оценка на степента на изпълнение на условията. По преценка на ЕК при одобрение на дадената оперативна програма ЕК може да преустанови част или всички междинни плащания към държавата-членка по програмата до момента на изпълнение на условията. Тоест, тези предварителни условия са изключително важни, за да могат да стартират каквито и да е схеми, програми и мерки по отделните приоритетни оси. Знаете, че условието е след внасянето на Проекта за Споразумение с ЕК, в рамките на 3 месеца трябва да внесем и оперативната програма. В тези месеци трябва да бъде извършена и оценката от ЕК и евентуално тогава можем да пристъпим към изпълнение на определени схеми и мерки по новата оперативна програма.
Тук са колегите от министерството – госпожа Росица Янкова, госпожа Наталия Ефремова, господин Ивайло Иванов, господин Асен Ангелов. Това са хората, които могат да допълнят или пък в хода на дискусията да отговорят на допълнителни въпроси. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря, господин министър.
Колеги, заповядайте за въпроси и мнения.
Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми господин министър, уважаема госпожо заместник-министър, господа изпълнителни директори! Благодаря за представената информация и за възможност да можем да зададем по-конкретни въпроси.
Първият ми въпрос е свързан с предварително предоставената информация на народните представители, където е упоменато, че са предвидени дейности по продължаване на сроковете на договорите и пренасочване на финансов ресурс.
1. За кои схеми конкретно става въпрос, че са удължени договорите, до кога е срокът на съответните договори?
2. Кога реално ще стартират първите схеми по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” от новия програмен период и кои ще бъдат те, ако имате яснота в момента?
3. В публичното пространство се носи информацията, че ще бъдат премахнати междинните звена. Това категорично ли е? Ако е да, откога ще бъдат премахнати междинните звена? Това няма ли да доведе до усложняване на дейностите по своевременното отчитане на проектите, верификация на разходите и провеждане на тръжните процедури? Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Предлагам да бъде въпрос и отговор, за да не се губи връзката.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: На първите два въпроса ще отговори госпожа Янкова. Аз ще отговоря след това.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, госпожо Янкова.
РОСИЦА ЯНКОВА – ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР В МТСП: Благодаря.
Аз ще отговоря на два от въпросите - по отношение на схемите, които са удължени с прехвърляне на финансов ресурс и за междинните звена.
По отношение на схемите, на които бяха удължени периодите се има предвид договори, които са за схеми с директно предоставяне на средства или това основно са към двете агенции и към Министерството на образованието и науката. Общо по последната писмена по-голяма процедура над 18 схеми бяха с удължени срокове и с коригиране на някои несъответствия, които са актуални към днешна дата, също така и с прехвърляне на определени средства.
Основните ни прехвърляния са в рамките на заетостта. Там се предполага да бъде удължена възможността за наемане на младежи. Едната е „Подкрепа за заетост”, също „Първа работа”. Другата схема, която е удължена (казвам тези, които са с големите увеличения на средства и срокове) е „Студентски и ученически практики” в МОН и „Алтернативи” към Агенцията за социално подпомагане. Общото преразпределение на средства в тези схеми е около 60 000 000 лв., като към МОН е най-малко – около 4 000 000, около 30 000 000 са към „Заетост”, около 28 000 000 са към схемата „Алтернативи” и те са удължени всъщност максимално до началото на 2015 г., тъй като принципно срокът, до който трябва да приключим схемите е някъде около 15.03.2015 г., за да можем да започнем дейности по отчитане на програмата от стария програмен период, без да можем да я удължаваме безкрайно много.
Ако конкретно Ви интересува, можем да направим отделна справка, но пак казвам, че по всичките програми, които досега действат, има сменена една думичка, актуализиран е кратък срок. Ако искате мога допълнително да Ви я предоставя.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Допълнително ще искам. Ако може да бъде по-конкретна. Затова казах за кои, до кога и конкретни схеми.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Извинявайте, но такава информация ad hoc трудно може да бъде представена, защото нали знаете, че договорите са сключени по различно време и изтичат по различно време. Но в общи линии е това, което каза госпожа Янкова.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Аз Ви казах, че там са удължени договорите до август месец. При добро стечение на обстоятелствата през средата на годината отново ще се прави преглед на финансовия ресурс по настоящата програма, ще видим къде отново има някакви резерви и те ще бъдат насочени. Това се прави непрекъснато. Това е допустимо. Не е нещо, което да не се прави. Това всички го правят и така трябва да се прави. В противен случай връщаме средства. Това е най-минималното. Тези схеми, които са социално чувствителни – говорим, че горе-долу средствата са разпределени до септември месец в момента по всички програми, имат шанс с отделни резерви да бъдат продължени до края на годината. Информацията е на МОН, така и на Агенцията за социално подпомагане, така и на Агенция по заетостта, където и в момента тече наемането.
По отношение на междинните звена, това не е някакъв слух. Това е част от законодателството на ЕС, което беше прието в края на миналата и началото на тази година. Междинни звена няма да има за когото и да било от управляващите органи по която и да е оперативна програма, като за настоящата ще продължат да изпълняват своите функции по настоящия програмен период до неговото приключване. Предстои в момента и в момента се работи по укрепване на капацитета на управляващия орган, специално на МТСП, тъй като той трябва да поеме вече функциите, които се изпълняват от междинните звена.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Аз, ако ми позволите, само на една част от въпроса да отговоря – за изпълнение на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2014-20120 кога ще стартира. Започваме с три схеми за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Първата е „Активни и работещи младежи”. Ще се подкрепи провеждане на стажове при работодател с цел натрупване на ценен професионален опит. Става въпрос предимно за младежи до 24 години.
Втората схема е „Нова подкрепа за заетост”. Има за цел да стимулира работодателите да осигуряват заетост преимуществено на лица от рисковите групи на пазара на труда, стимули за бизнеса под формата на субсидия.
Третата схема е „Независим живот”. Цели да се подобри достъпът до основни социални и правни услуги. Това е личен асистент в национален мащаб на принципа на индивидуален бюджет към схема „Алтернативи”. Децата с увреждания за социално обслужване ще получат право на индивидуален бюджет за ползване на услугата.
От предложените три операции се предлага схема „Активни и работещи младежи” да стартира своето изпълнение преди официалното изпълнение. Програмата ще се финансира от страна на държавния бюджет в размер на 20 000 000 лв. за 2014 г. сега. Това е авансът, който може да ползваме до края на годината. За нашата оперативна програма е 20 000 000. Договорили сме се с Националния фонд на последното заседание, с Министерство на финансите имаме устна договорка. Продължават все още дискусиите да бъде осигурен този финансов ресурс, за да може да стартират тези 3 схеми, за които Ви казах. За голямо съжаление през този програмен период това е записано в Регламента за всички страни-членки. Авансът не е тези 9 процента, който бяха в предната оперативна програма, а е 1 процент. Това е за всички държави-членки, а не е само за България. Така че ние можем да се възползваме от авансово финансиране преди сключване на Споразумението за партньорство със сертифициране в последствие до края на годината, за да осигурим тези средства от МФ.
Разбира се, всичко това трябва да стане при минимализиране на рисковете, при спазване на националните правила, на всички условия за допустимост за усвояването на всички тези схеми. Тоест, имаме възможност да стартираме с тези схеми. Ако питате за варианти, има няколко варианти. Всички стажанти, ако се наемат примерно през месец юли, това са 5 700 стажанти. Може и поетапно – първо 3 000, после още 3 000. Може да стартираме и с всички. Различни са вариантите в зависимост от възможностите на Националния фонд. Това го казвам като съвсем практически ориентиран.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
Госпожо Ангелова, на всички въпроси ли Ви отговориха? Имате допълнителни. Заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Само едно малко уточнение. Защото, както каза госпожа Янкова, тези схеми, част от тези схеми са много социално чувствителни, ето като „Независим живот”, като „Нова подкрепа” и затова попитах конкретно, горе-долу от месец август ли е? Разбрахме, че тази за младежите, за стажанти ще бъде от юли. „Независим живот” примерно от септември ли, от октомври ли, от ноември ли? Това само ме интересува.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Има осигурено финансиране с финансовата проекция от края на миналата година до края на месец август, по Програмата „Алтернативи” е до края на месец август.
ИВАЙЛО ИВАНОВ – ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА АГЕНЦИЯТА ЗА СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ” КЪМ МТСП: Не, тук няма да има. До края на годината ще се осигури допълнителен ресурс.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Двете програми ще се застъпят ли?
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Какъв е проблемът не можах да разбера дали ще се застъпят? Как няма да се застъпят?
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Това питам.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: В момента зависи кога ще сключим Споразумението за партньорство с ЕК. Ако някой има отговор на този въпрос, можем да кажем точно кога. Дори и да не се застъпят двете програми, при всички положения с възможностите на Националния фонд ще финансираме тези програми. Знаем, че са изключително чувствителни. Знаем какво означава тази програма, така че няма да допуснем по никакъв начин да прекъснат. Знаем, че е важно.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Имаме право, пак още веднъж да кажа, че с това прехвърляне, което направихме в рамките между осите и между отделните проекти. Докато се изпълнява сегашната програма винаги има определени неусвоени средства - било поради санкции, било поради отказ от договори. Всички тези средства в момента два са основните приоритети, към които се насочват, т.е. всеки лев, който остане се насочва към заетост и към социални услуги и към МОН една част, която е свързана единствено и само със студентските и ученически практики. Така че това са трите големи оси, по които се пренасочват средства и дори в август месец да не е стартирала новата оперативна програма, тъй като все пак си вървят процесите в Комисията, това не пречи ние с такъв ресурс от сегашната програма да си дофинансираме дейностите до края на годината. Тоест, работим и по двата варианта. Във всички случаи лятото ще стартираме част от схемите по новата оперативна програма, тъй като самите регламенти разрешават при налично национално законодателство, което в момента е почти пред финален вариант да се стартират предварително някои от оперативните програми специално Регламента за ЕСФ.
МИНИНСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: С други думи, възможностите са четири:
1. Националният бюджет като последна възможност.
2. Сключване на Споразумение с ЕК и стартиране на програмите.
3. Да стартираме с тези схеми, които Ви казах авансово и
4. С прехвърляне на средства от други оперативни оси с решение на Комитета за наблюдение, за да можем да осигурим тази непрекъснатост на процеса на ангажиране на схемата „Алтернативи”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Други въпроси има ли, колеги?
Господин Гьоков, заповядайте.
ГЕОРГИ ГЬОКОВ (КБ): Уважаема госпожо председател, уважаеми господин министър, заместник-министър, колеги! Аз ще направя една констатация, която е моя. Аз наблюдавам Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” и смятам, че там е извършена огромна и мащабна работа. Казвам огромна и мащабна, защото това са много голям брой договори на малки суми, което прави изключително много работа по усвояване на средствата. Прави ми впечатление обаче, че когато ние отчитаме дейностите по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” ние по-скоро отчитаме какъв процент пари сме усвоили, какво не сме загубили, какво има опасност да загубим, отколкото да отчитаме ефекта върху пазара на труда, върху хората със специфични потребности. Въпросът ми е свързан с това, какво ще предприемете през новия програмен период за създаване на условия за определяне на постигнатия ефект от усвоените средства за бъдещия период? Като споменахте - и това е вторият ми въпрос - трите схеми, които ще стартират нови схеми през новия програмен период, аз отново ще апелирам да не забравяме хората в предпенсионна възраст. Защото, така или иначе ще тръгваме да увеличаваме тази възраст по всяка вероятност и много трудно се осигурява заетостта на хората в предпенсионна възраст да не ги забравяме. Също ще апелирам в новите схеми да има (защото в стария период се пропуснаха тези хора) заетост на хората с увреждания. Бе включено обучение и заетост, но ние се ограничихме там само до грижи за хората в неравностойно положение, а заетостта и обучението някак си остана на по-заден план. Има една прекрасна национална програма „Заетост и обучение на хора с трайни увреждания”, която е изключително атрактивна и сред ползващите безработни тази програма и сред работодателите. Нека да я облечем в някаква европейска рамка, схема и да я пуснем да работи. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте.
НАТАЛИЯ ЕФРЕМОВА – ГЛАВЕН ДИРЕКТОР НА ДИРЕКЦИЯ „ЕВРОПЕЙСКИ ФОНДОВЕ, МЕЖДУНАРОДНИ ПРОГРАМИ И ПРОЕКТИ”, РЪКОВОДИТЕЛ НА УПРАВЛЯВАЩИЯ ОРГАН ПО ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „РАЗВИТИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ” В МТСП: Аз искам да благодаря изключително много за въпроса, тъй като най-важното нещо не е наистина отчитането на финансовите ресурси, дори и не е толкова интересно да отчетем колко хора са участвали в оперативната програма, както видяхте на слайда, а колкото е важно наистина да отчитаме ефектите от въздействието на мерките. Ние вече имаме такава междинна оценка, която беше извършена и финализирана през тази година и може да бъде представена на отделно заседание пред народните представители - резултатите от ефектите на програмата междинно. Тъй като мерките все още в голямата си част са в изпълнение и ще продължат да бъдат в изпълнение до края на 2015 г. и едва след това като цяло ще могат да се отчетат ефектите от въздействието на всички проекти. Засега първоначалните ни междинни данни показват много добри резултати по отношение на обучението на заети лица и по отношение на въздействието върху пазара на труда и най-вече нивата на безработицата. Имаме предварителни данни, че почти 2 процента по-висока би била безработицата, ако не бяха мерките, които можем да ползваме чрез оперативната програма. Окончателните (пак повтарям) ефекти ще ги видим много по-късно, защото това не може да се направи със статистическо проучване. Това се прави със специален инструментариум за оценка и следва да е минал известен период от време, за да може да се видят всички ефекти, а не само първите ефекти в момента, в който се изпълняват проектите. Но така или иначе ще имаме добрите данни оттук насетне и възможността да ги представяме не само до края на 2015 г., но и след това по програмата от 2007-2013 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, господин министър.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо председател.
Ако може само да допълня нещо. Колеги, една голяма част от тези програми и мерки са одобрени през 2007 г., 2008 г. и 2009 г. Тогава пазарът на труда е имал съвсем различни характеристики. Сега изискванията към квалификацията, към отделните умения и качества на работната сила са съвършено различни, тъй като бизнесът е друг, а не същият, както преди кризата. Затова ми се струва, че при всички положения няма начин от реализирането на тази оперативна програма, която изтича в момента да няма изводи от рода на „Няма ефективност от мерките по отношение на обучението”. Защото, ако това е така, работодателите няма да имат сега други изисквания, различни към работната сила. Тъкмо затова вероятно знаете, че тази седмица, в понеделник, презентирахме един проект на МТСП, който е свързан с прогнозиране на специфични потребности на работодателите от отделни специфични характеристики на работната сила. Тоест, един математически модел, който има за цел да улесни прехода от образование към заетост, от една страна, като насочи финансовите потоци и тези обучения и квалификации към точно такива мерки, които да бъдат адекватни на това, което търси бизнесът като квалификация. Така че нещата са много динамични. Те са договорени с ЕК, както е добре известно. Но при всички положения остава впечатлението, че след като има такава безработица, след като има такива нива на заетост, целите не са изпълнени на 100 процента. Това е категорично и ясно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря, господин министър.
Заповядайте, господин Младенов.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми, колеги, уважаеми господин министър, колеги от МТСП! От презентацията, която ни предостави министърът на труда и неговите колеги, след това уточняващите въпроси, показват, че действително Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси”, която се изпълнява от 3 парламента, от 3 правителства и от 3 министерства на труда с нейните ръководители, безспорно е успешна програма. Над 1 870 000 човека са се включили в дейността, която се финансира чрез Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Това са безработни, заети лица, хора с увреждания, бизнесът, образователните институции, местните власти в общините, неправителственият сектор. Над 100 000 заети лица, над 400 000 човека, които са се обучили, квалифицирали и преквалифицирали, над 65 000 човека, на които им е помогнато в областта на социалните услуги. Въпросът е, че тази година е много рискова като междинна между двата периода на оперативната програма, от една страна, и аз се надявам че министерството ще направи всичко възможно да направи това застъпване между двата периода, включително, ако се налага и с национално съфинансиране, да са може тези атрактивни мерки да продължат, да не спират и да се получи един плавен преход. Но има много рискове и един от тях беше споменат от колежката. Премахването на междинните звена може би ще е по-правилно, може и да не е по-правилно, това ще покаже бъдещето, неминуемо ще доведе до допълнителни затруднения в периода на трансформацията от едната схема в другата схема на управлението на тези средства.
От друга страна, голямото предизвикателство ще бъде новата оперативна програма, която се отделя от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, а именно „Наука и образование за интелигентен растеж” и моят въпрос е свързан точно в тази посока. Знаете, че има обединен общ проект на народните представители в парламента за въвеждането на дуалната система за образование след промени в Закона за професионалното образование и обучение. Може би тези промени ще станат факт до месец, месец и половина (надявам се). Сега вървят на второ четене предложенията в Комисията. Въпросът ми е ще може ли от двете оперативни програми бизнесът и професионалните гимназии да ползват средства във връзка с въвеждането на дуалната система за образование? Тоест, от една страна, те да получат финансиране от Оперативна програма „Наука и растеж”, естествено не същите дейности, които да бъдат финансирани, но други подобни, които да подпомогнат бизнеса и професионалните гимназии, а именно в перото, което сте отделили с целите, с тематичните цели „Инвестиции в образованието и обучението”, включително „Професионалното обучение за придобиване на умения и учене през целия живот”. Защото това е важно да се знае, тъй като един от основните проблеми за въвеждане на дуалната система на образование, това е финансирането, кой ще финансира този процес. А аз смятам, че европейско финансиране трябва да има и съм сигурен, че ще има. Въпросът ми е ще може ли бизнесът и професионалните гимназии да ползват средства и от двете оперативни програми за тази цел? Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, господин министър.
МИНИСТЪР ХАСАН АДЕМОВ: Госпожо председател, аз ще отговоря в частта за междинните звена.
Господин Младенов, така е по Регламента, който е приет от Европейския парламент. Сега, дали ще е бъде добрият вариант или не, всичките движения трябва да са ориентирани към новите изисквания. Така че тук нещата са ясни.
Що се отнася до това дали ще има възможност за финансиране, ще отговори госпожа Янкова?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Благодаря, госпожо председател.
Дами и господа народни представители, господин министър! Във връзка с финансирането въпросът, който задавате господин Младенов, е изцяло свързан с реализирането на програма „Наука и образование за интелигентен растеж”. На практика дуалното обучение в своя вид, който се очаква може би да бъде финансирано от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, е в частта „Учебна и производствена практика”. На практика това е част от самия учебен процес. Тоест, при въвеждане изцяло на дуалното обучение, то следва да бъде въведено в Закона за средното образование, съответно частично в Закона за професионалното образование и обучение. В този си вид, приемайки го във вида, че това е вид обучение, към което обаче освен ученическата има и производствена практика, т.е. на място при работодателите, при всички случаи то следва да бъде финансирано единствено и само от национална програма „Наука и образование за интелигентен растеж”. Връзката между двете програми е именно в стажовете. Тоест, вече за лицата, които са завършили изцяло могат да бъдат поети и едно от нещата, с които ние искаме да стартираме още в самото начало е именно стажантските стажове, тъй като има интерес към тях и да ги подкрепим.
Разбира се, това, което е свързващо между двете програми, е проучването, което се прави за търсенето и предлагането и ние при всички случаи ще съобразяваме насочеността на нашите мерки с тези на образованието и съответно това, което финансират те, е с това, което се търси на пазара на труда. Но демаркацията, която е направена ясно между двете програми, е именно тук – докъде свършва системата на образованието и интервенциите там и откъде започва вече пазарът на труда. Така че общи мерки можем да финансираме единствено по отношение на подобряване и усъвършенстване на системите за професионално обучение и образование, доколкото те вървят в съвкупност, но не и мярка, която е изцяло свързана с процеса на обучение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, господин Младенов.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Това означава, че бизнесът и професионалните гимназии ще си кандидатстват по Оперативната програма „Образование” за така наречената квалификация на работното място или обучението и отделно могат да кандидатстват по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” за стажовете на тези млади хора?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте, госпожо заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Не. Не е така. Когато говорим за дуално обучение, говорим за обучение, което се провежда изцяло в системата на образованието. Аз не мога да говоря от името на Министерството на образованието, тъй като все пак те са колегите, които разработват системата за дуално обучение. Вие също знаете какво представлява тя по своята същност. Това са договори между професионалните гимназии (училища) с работодателите за провеждането на производствена практика, т.е. като част от учебния процес. В този си вид работодателите могат единствено да заявят определени потребности и готовност да приемат ученици на такъв тип производствена практика.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): (не говори на микрофон) Извън учебния процес.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЕР РОСИЦА ЯНКОВА: В учебния процес. Това е част от учебния процес.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): (не говори на микрофон) Не, аз говоря за вашата оперативна програма, че извън учебния процес може.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: За нашата програма извън учебния процес няма никакъв проблем работодателите да си кандидатстват, включително за обучение на работното място, ако приемат новоназначени.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): (не говори на микрофон) Точно това питам. Благодаря
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Други въпроси, колеги?
Аз имам един към цялата Комисия. Можем ли да приемем, че днешното изслушване е един вид тематичен блиц контрол към министъра и екипа му и да считаме (тъй като е първият ден от месеца), че това ни е блиц контрола или предлагате следващата седмица да направим блиц контрол? Има ли мнения?
Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
Уважаема госпожо председател, колеги, гости! Аз смятам, че ако има някой, който да зададе въпроси от колегите във връзка с този блиц контрол, тук е министърът на труда и социалната политика и по-голяма част от ръководството на МТСП, така че те са в състояние да отговорят. Да считаме, че това е и блиц контрол. Все пак те са заети хора и да не ги разкарваме две поредни седмици.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря Ви.
Колеги, имате ли въпроси извън конкретната тема?
Ако няма, благодаря Ви на всички за участието в днешното заседание.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,59 часа.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА:
КОРНЕЛИЯ НИНОВА