Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
05/06/2014
    П Р О Т О К О Л № 26

    (стенографски)



    от редовно заседание на
    Комисията по труда и социалната политика
    София, 5 юни 2014 г., четвъртък
    НС, пл. „Княз Александър І” № 1
    зала 142, ет. І

    (Открито в 15,05 часа.)
    Председателстващ: Корнелия Нинова – председател на Комисията по труда и социалната политика.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Уважаеми колеги и гости, добър ден. Започваме заседанието. Имаме кворум.
    Предлагам следния дневен ред:

    1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за военноинвалидите и военнопострадалите, № 402-01-23, внесен от Министерския съвет на 20.05.2014 г.;

    2. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 402-01-25, внесен от Министерския съвет на 22.05.2014 г.

    3. Разни.

    Правя предложение да разменим мястото на точки 1 и 2 по молба на заместник-министър Янкова, която има ангажимент от 16,00 ч. и моля да бъде уважена тази молба. Тоест, първо да гледаме ЗИД на Закона за насърчаване на заетостта. Мисля, че и колегите от Министерство на отбраната са предупредени за това разместване и нямат нищо против.
    Има ли други предложения по дневния ред? Няма.
    Моля, който е съгласен да го приемем с предложението за размяна на точките, да гласува.
    Гласували 18 народни представители: за 18, против и въздържали се няма.
    Гости:
    1. Росица Янкова - зам.-министър на труда и социалната политика;

    2. Елка Димитрова - директор на Дирекция „Пазар на труда и трудова мобилност” в МТСП;

    3. Елеонора Пачеджиева -- директор на Дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи” в МТСП;

    4. Елка Милева - МТСП;

    5. Стоян Мирчев - МТСП;

    6. Добромир Тотев - постоянен секретар на Министерство на отбраната;

    7. Иван Жерков - - началник на политическия кабинет на министъра на отбраната;

    8. полк. Николай Икономов - - заместник-директор на Дирекция „Социална политика” в МО;

    9. ген.-лейт. Кирил Цветков - - председател на Асоциацията на офицерите от сухопътните войски на МО;

    10. ген.-лейт. Стоян Топалов - - председател на Съюза на офицерите и сержантите от запаса и резерва;

    11. полк. Спиридон Спиридонов - - началник на пресцентъра на Съюза на офицерите и сержантите от запаса и резерва и главен редактор на в. „Българско войнство”;

    12. Петър Велчев - - председател на Съюза на военноинвалидите и военнопострадалите;

    13. Атанаска Тодорова - КНСБ

    14. Представители на граждански и неправителствени организации.


    По точка първа:

    ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА, ВХ. № 402-01-25, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 22.05.2014 Г.
    Давам думата на госпожа Янкова да докладва ЗИД на Закона за насърчаване на заетостта.
    Заповядайте.

    РОСИЦА ЯНКОВА – ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Промените в Закона за насърчаване на заетостта са в две насоки. Първото изменение, всъщност основното, касае изпълнение на решение на Европейската комисия, с което е възложено на България да извърши промяна в Закона за насърчаване на заетостта с цел намаляване на регулаторната тежест, касаеща дейността на фирмите, осъществяващи частна посредническа дейност и не на последно място по този начин те считат, че изцяло ще бъдат спазени текстовете от Договора за свободно предоставяне на услуги. В този смисъл МТСП съвместно със социалните партньори подготви промени, които изцяло отговарят на даденото решение. Изготвените препоръки са в срок и в случай, че бъдат приети от НС няма да стартира наказателна процедура срещу България, за неговото неизпълнение.
    Самата промяна е в следната насока.
    1. Отменя се регистрацията на посреднически договори, сключени с чуждестранен работодател, както беше досега.
    2. Отпада срокът, за който беше валидността на всяка една регистрация на частен трудов посредник да осъществява дейност, след което този срок следваше да бъде продължен, ако той желае да продължи дейността си.
    3. Регламентиране на временното или на еднократното предоставяне на посреднически услуги по заетостта от чужди частни посредници в РБ. Като тук се изискват нови промени в наредбата от министъра на труда и социалната политика.
    Това всъщност са трите основни промени, които са заложени в решението на Комисията.
    Другите промени са от технически характер. С тях се въвежда малко по-голям срок за регистриране в бюрата по труда на лица, които са съкратени или освободени от заетост с цел даване на възможност за по-голяма гъвкавост те да се регистрират в Националния осигурителен институт, тъй като до момента този срок предвид неговата краткост създаваше на част от тези лица проблеми, т.е. те нямат възможност да получат цялото си обезщетение.
    Също така със закона се дава възможност и за по-голяма гъвкавост на Агенция по заетостта за сключване на договори на национално ниво по проекти на браншови организации, на социални партньори, които са с национално покритие. До момента този режим даваше възможност за сключване на договори само на ниво Бюро по труда, което създаваше огромен проблем на партньорите на Агенция по заетостта. Сега изпълнителният директор или упълномощено от него лице ще сключва тези договори и с това ще се намали броят и обемът на документите, които всяка една организация, която има проект следва да представя.
    Това са накратко и в основата си предложените промени. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
    Колеги, откривам дискусията. Има ли желаещи за изказвания, въпроси към МТСП?
    Да, заповядайте, госпожо Янкова.

    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ЯНКОВА: Благодаря.
    Може би само да допълня, че след промяната в Закона за насърчаване на заетостта се предвижда и промяна в Наредбата за уреждане на частната посредническа дейност и там ще бъде затегнат контролът при проверка на тези частни трудови посредници. Днес се състоя и първото заседание на Работната група по изготвяне на предложенията за наредба. Така че при приемане на промените в обозримо бъдеще ще имаме готовност и с текста на наредбата. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Желаещи за изказване? Няма.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 402-01-25, внесен от Министерския съвет на 22.05.2014 г.
    Моля, който е съгласен да го подкрепи, да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Законопроектът е приет.

    По точка втора:

    Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за военноинвалидите и военнопострадалите, № 402-01-23, внесен от Министерския съвет на 20.05.2014 г.
    Законопроектът ще бъде докладван от господин Добромир Тотев – постоянен секретар на Министерство на отбраната.
    Заповядайте.

    ДОБРОМИР ТОТЕВ – ПОСТОЯНЕН СЕКРЕТАР НА МИНИСТЕРСТВО НА ОТБРАНАТА: Уважаема госпожо председател на Комисията!
    Уважаеми дами и господа народни представители, членове на Комисията по труда и социалната политика!
    С Решение № 304 на Министерския съвет беше одобрен Законопроект за изменение и допълнение на Закона за военноинвалидите и военнопострадалите.
    Законопроектът е подготвен от междуведомствена работна група, назначена със заповед на министъра на отбраната и приет от Консултативния съвет по въпросите на военноинвалидите и военнопострадалите в изпълнение на чл. 10, т. 2 от Закона за военноинвалидите и военнопострадалите.
    С настоящия законопроект се предлагат изменения и допълнения на закона, които са насочени към отстраняване на съществуващите препятствия пред социалното включване и равнопоставената интеграция на военноинвалидите и военнопострадалите.
    С новата редакция на чл. 6 от закона се дава възможност на национално представените организации на военноинвалидите и на военнопострадалите да участват чрез свои представители не само във всички национални войнски тържества, но и в регионалните и местни такива.
    С измененията в чл. 15 от закона се предлага на военноинвалидите с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност, които към настоящия момент са 2 424 човека средствата за лекарствени продукти, отпуснати по лекарско предписание по списък, утвърден от министъра на здравеопазването да бъдат изцяло за сметка на държавния бюджет. Това е категория български граждани, за които държавата следва да положи особени грижи и да компенсира настъпилите ограничения в здравословното им състояние. По отношение на останалите военноинвалиди и военнопострадали се запазва досегашният режим, като държавата поема част от стойността на предписаните им лекарствени продукти.
    Предложението за изменение на чл. 16 от закона цели да създаде коректна правна уредба, регламентираща по различен начин ползването от военноинвалидите и военнопострадалите на почивните бази на отделните ведомства за отдих и съответно тези за профилактика и за рехабилитация. Предвижда се базите за отдих да се ползват от посочената категория лица веднъж годишно до 15 дни, а базите за профилактика и рехабилитация два пъти годишно общо до 30 дни..
    Предложената нова ал. 4 на чл. 17 от закона се дава право на придружителите на военноинвалиди с увреждане над 90 на сто с определена чужда помощ да пътуват с картите за градския транспорт на правоимащия, включително и в случаите, когато не го придружава. По този начин ще се облекчи финансовата тежест за лицата, определени да полагат грижи и да помагат на военноинвалиди с висока степен на увреждане.
    С нарочна разпоредба в специалния закон се дава възможност на национално представените организации на военноинвалидите и военнопострадалите да се ползват с правата по чл. 226е от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България – оказване на финансова или на материална помощ от министъра на отбраната и предоставяне на помещения във военни клубове или други подходящи помещения в сгради, в управление от Министерството на отбраната или структури на пряко подчинение на министъра на отбраната без заплащане на наем.
    С предложените изменения на чл. 68, ал. 3, т. 3, чл. 70, ал. 2, чл. 95, ал. 6, т. 3 от Закона за висшето образование се предлага военнопострадалите да се добавят към децата, ползващи облекчени условия при осигуряване на достъпа им до висше образование.
    С предложеното изменение в чл. 37, ал. 4 и чл. 40, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване целят привеждането на посочените разпоредби в аналогично съответствие с тези по Закона за военноинвалидите и военнопострадалите.
    Предложените промени в законопроекта осигуряват изпълнението на Стратегията за осигуряване на равни възможности на хората с увреждания 2008-2015 г., която има за цел ефективното прилагане на политиката на българското правителство, насочена към подобряване качеството на живот на хората с увреждания и в частност на военноинвалидите и военнопострадалите чрез недопускане на дискриминация по признак увреждане, осигуряване на равни възможности, пълноценно и активно участие във всички области на обществения живот.
    Финансовите средства, необходими за осигуряване на предлаганите промени са съгласувани с Министерството на финансите. Има по съответния ред подписана финансова обосновка. С предлагания законопроект не се транспонират актове на ЕС, поради което не се налага изготвяне на справка за съответствие с европейското право.
    Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, във връзка с гореизложеното предлагам Комисията да приеме Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за военноинвалидите и военнопострадалите.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
    Имате думата. Колегите от Министерството на труда и социалната политика, ако имат нещо, колегите народни представители, гости, заповядайте.
    От Министерството на труда имате ли нещо? Нямате. Подкрепяте законопроекта. Очевидно той е минал на съгласуване, така че…

    ДОБРОМИР ТОТЕВ: На предварително съгласуване.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Други желаещи има ли?
    Заповядайте, господин Младенов.

    ТОТЮ МЛАДЕНОВ (ГЕРБ): Благодаря.
    Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Ние приветстваме тези изменения и допълнения в Закона за военноинвалидите и военнопострадалите и смятаме, че те са важни за тези хора, от една страна, а от друга страна, действително ще изпълним стратегията, която имаме до 2015 г. за интеграция на хора с увреждания. Но имам три въпроса към вносителите, които смятам, че са важни.
    На първо място. Защо този законопроект не е разпределен, може би Вие госпожо председател трябва да отговорите, на Комисията по здравеопазване да го гледа във връзка с промените в § 7 от Закона за здравното осигуряване, които са предвидени и най-вече в ал. 1 на § 2 по отношение на утвърдения от министъра на здравеопазването списък? Защото там има много въпроси - кои министерства ще издадат съвместно наредбата след това Министерството на труда и социалната политика и Министерство на здравеопазването по отношение на реда, по който ще става това предоставяне на тези лекарства? Има един сложен механизъм, който ние сме го правили през годините.
    На второ място. Вие казахте, че има финансова обосновка. За какви пари става въпрос? Защото, доколкото разбирам, вие искате този закон да влезе в сила от средата на тази година и дали този финансов ресурс може да бъде осигурен, и за сметка на бюджета на кое министерство ще бъде то?
    И третият ми въпрос. Не е ли по-редно този законопроект да влезе в сила от новата финансова бюджетна година, за да може да бъде предвидено? Защото там има доста разходи, свързани с транспорта, и с почивните бази, както така и най-вече за военноинвалидите с намалена работоспособност за лекарствени продукти.
    Пак казвам, ние приветстваме този законопроект, само че искам да ми отговорите на тези три въпроса, за да може да бъдем ясни.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Първо Вие или аз? Към мен имаше един въпрос, макар че не е точно адресиран. Аз съм само председател на Комисия по труда и социалната политика. Когато ме изберете за председател на Парламента ще Ви отговоря как ще се разпределят законопроектите (смее се), но засега не мога да Ви отговоря защо не е разпределен на Комисията по здравеопазването. Това вече сериозно на част от въпроса Ви.
    Заповядайте, колеги, от отбраната.

    ПОСТОЯНЕН СЕКРЕТАР НА МО ДОБРОМИР ТОТЕВ: Благодаря.
    Аз ще отговоря на въпроса за планираните финансови средства и дали промените да влязат от началото на следващата година или от сега.
    Министерството на финансите ежегодно планира за военоинвалидите и военнопострадалите 5 000 000 лв. за осигуряване на лекарствени продукти – безплатни или с намаление по списък, утвърден от министъра на здравеопазването по сега действащия Закон за военноинвалидите и военнопострадалите съответно преживелят съпруг, децата и родителите на български граждани, загинали при или по повод на изпълнение на военна служба в мирно или във военно време от инвестиционния или постоянния резерв, доброволния резерв или от запаса. Към 2013 г. за безплатни лекарствени продукти на ветераните от войните са разходвани 3 711 484 лв. при планирани 5 000 000 лв. А за военноинвалидите и за военнопострадалите, които касаят измененията на този закон, е малка сума – 210 000 лв. Или общо 3 922 000.
    Увеличението, което е с 50 процента върху част от военнопострадалите ще доведе до едно съвсем минимално увеличение и в никакъв случай няма да надхвърли сумата 5 000 000 лв. Така че, считаме, че законът, първо, е финансово осигурен. С Министерството на финансите са консултирани тези цифри и с Министерството на здравеопазването, разбира се. Така че при планирани 5 000 000 лв. сумата така или иначе пак няма да надхвърли 4 000 000 лв. Предвид на напредналата възраст на ветераните от войните и на част от военноинвалидите броят на правоимащите ежегодно намалява. Така че общата сума, която е необходима в никакъв случай няма да надвиши планираната, а напротив, ще намалява. В Консултативния съвет участват представители от Министерството на финансите, след това беше съгласувано. Така че спокойно може да влезе от приемането на законопроекта да се изпълняват тези клаузи, като всичко ще бъде в рамките на планираните както за 2014 г., така и надявам се през 2015 г. по новия бюджет.
    По въпроса за списъка с Министерството на здравеопазването предлагам господин Икономов да даде отговор.

    ПОЛК. НИКОЛАЙ ИКОНОМОВ – ЗАМЕСТНИК-ДИРЕКТОР НА ДИРЕКЦИЯ „СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА” НА МО: Уважаема госпожо председател, уважаеми депутати, членове на Социалната комисия! Отговорът ми е следният. Военноинвалидите и военнопопострадалите получават лекарствени средства по реда на Наредбата № 4/19.10.2012 г. В съответствие с чл. 2 от наредбата, ал. 5 и 6 е разпоредено съответно средствата да се осигуряват от държавния бюджет, за което говори и господин Тотев. А на основание ал. 6 тези средства се превеждат на Националната здравноосигурителна каса, респективно на регионалните здравноосигурителни каси чрез Агенцията за социално подпомагане, която е в състава на МТСП. Предвид на това е и този режим, който е изписан в закона за допълнителното съгласуване, съответно с Министерството на здравеопазването, Министерството на труда и социалната политика и Министерството на финансите. До сега списъкът за предоставяне на лекарствените средства се изготвяше от Министерство на здравеопазването съвместно с Министерството на отбраната. Предвид разпоредбата наредбата съответно следва да бъде съгласувана. Затова е и поправката в Закона за военноинвалидите и военнопострадалите. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря.
    Имаше желание за изказване. Заповядайте.

    ПЕТЪР ВЕЛЧЕВ – ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СЪЮЗА НА ВОЕННОИНВАЛИДИТЕ И ВОЕННОПОСТРАДАЛИТЕ: Благодаря Ви, госпожо председател, мили дами. Като целувам ръка на всички Вас, Ви подаряваме по една роза.
    Ние сме в трепетно очакване след 3 години да се роди нещо, което е изключително малко. Вие виждате, че първоначалният вариант на законопроекта имаше друга визия, но дето се казва „Хвала Бога и на това”.
    Наистина тук господин Тотев спомена, че ние непрекъснато намаляваме и за съжаление е точно така. Дори и да се даде нещо малко още отгоре, трябва да знаете, че в никакъв случай няма да се утежни бюджетът на държавата. Това ви го гарантирам. По простата причина, че този законопроект, който беше приет през 2005 г. по повод 90-годишнината на нашия Съюз, трябваше да бъде приет през 1995 г. във връзка с 80-годишнината. Проследявайки закона през цялото му време, Вие ще видите, че наистина е (съжалявам, че го казвам) много слаб от гледна точка на социална подкрепа и затова в папките, които сме Ви дали Вие ще видите едни стари законопроекти от 1915 г. Значи първият законопроект е тогава, когато е основан нашият Съюз 1915 г. А само две години преди това (понеже ние сме родом от Балканските войни) е основано първото дружество. Тук е и нашият председател, който поднесе розите. Така че ние сме в един пик от 100 години на дружеството и на Съюза като цяло. Ние сме уникална организация. Вие ще се запознаете с документите, които сме дали. Защото ние през годините сме такива, каквито сме се създали. Тоест, ние не сме се трансформирали, не сме се преобразували, а сме продължили от 1915 г. до този момент такива каквито сме. Е, с изключение на 1951 г. до 1990 г., когато сме били закрити по решение на ЦК на БКП и са ни взети един куп имоти. Аз винаги съм се шегувал, че парите, които са взети тогава (над 500 милиона златни лева), ако сега ни ги върнат с това, което трябва да бъде като утежнение, не знам дали министърът (моят адаш господин Чобанов) ще стои в Министерството на финансите или трябва да стои до мен. Шегувам се, разбира се, но е точно така.
    В тази посока наистина Ви убеждавам, че финансовите средства, които ще се отделят от държавата ще са незначителни. Аз, извинявайте, малко ще се върна в началото на годината, когато тръгна и кризата с бежанците и т.н. нашите хора от цялата страна атакуваха (говоря съвсем откровено, съвсем точно) в посока на това, че се отделят толкова много средства, което е така и така трябва да бъде, и е правилно, приемаме. Но представете си надолу хората, които са в изключително тежко положение. Нашите хора получават 126 лв. пенсия, 130 и 140 лв. Хора, които са пострадали при и по повод изпълнение на конституционния си военен дълг. Това е чл. 59, ал. 1 от Конституцията. Значи като го цитирам и настръхвам. И тези млади хора, защото сега с времето са в по-тежко състояние, още от 18-годишната си възраст са болни. Даже за първото тримесечие (понеже ние непрекъснато водим статистика) от 2 500 човека военноинвалиди, които сме останали, ами до момента 150 човека, извинявайте, но представяте ли си за какво иде реч? Не го казвам, за да нагнетявам. Значи ние си говорим. Аз съм от хората, които подават информация, за да можем да разсъждаваме правилно в правилната посока и да вземем наистина правилните решения, за да може наистина тези хора да получат това, за което в крайна сметка са си дали здравето. Тук ще спомена и това, че пенсията на родителите на загиналите там пък е смешна ситуацията – 112 лв. Извинявайте, не искам да коментирам, защото наистина е страшно. Аз съм го казвал и друг път, че нашите полски колеги получават от 800 до 1 500 евро в зависимост от заболяването и ситуацията.
    Като разбираме ситуацията на страната ни, ние винаги сме го разбирали това нещо, не искаме да утежняваме нещата, но в крайна сметка трябва да се видят. Вие видяхте каква е разликата в ползването на лекарствените продукти. Извинявайте, но 4 000 000 към 200 000. Даже не е 400 000, за да се направи една нормална пропорция на нещата. Нашите хора са в такова положение, че нямат средства дори и да ги купуват в тази ситуация. Затова ние от 2-3 години Работната група работи тук. Беше поет един ангажимент от Народното събрание – предишното, а надявам се и от сегашното, за изравняване на правата на военноинвалидите и военнопострадалите. Казвам го, защото от 1995 г. (аз го нося законопроекта, който съм го писал) извинявам се, че го казвам така, но е точно така, това са фактите. 1998 г. колегите ветерани го взеха нашия законопроект и си направиха техен. Хвала на Бога. Помагаме и даваме. Така че във времето и в пространството трябва да се върви наистина постепенно, с малки крачки, в правилната посока, за да решим един много важен проблем, какъвто е на нашите хора. Трябва да Ви кажа, че положението наистина им е трагично. Вие сте много добре запознати и не го казвам, за да Ви тропна или каквото и да е в тази посока. За нас е много важен моментът, тъй като пак казвам е между двете столетия. Все пак ми се иска тези хора да почувстват това, което ще им даде държавата и да почувстват наистина, че има държава, че има институции. Защото от 100 години ние имаме протокол, колкото и да е странно. Вие ще видите в материалите, че ние наистина сме институция. Ние освен знаме, имаме и химн, имаме и жезъл. Нещо, което е имал само Цар Фердинанд. Но по-късно нашият жезъл е изчезнал. Ние за 100-годишнината ще го направим и като Ви поканим догодина (да сме живи и здрави) Вие ще го видите.
    Извинявайте, че съм толкова многословен, но искам да завърша с това, че имаме и девиз, който девиз обикновено е „Всичко за България”. Ние сме го направили на един Сертификат. През годините, когато присъствам на всякакви мероприятия от гледна точка на военно-патриотични и на неправителствени организации винаги сме подарявали този Сертификат, защото в крайна сметка ние трябва да вървим в тази посока.
    Ще ми позволите да Ви го подаря и на Вас, госпожо председател, за да можем наистина да вървим от 100-те към 100-те и като всички единни българи тук да седнем и в крайна сметка да направим правилните стъпки. Благодаря Ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: И аз Ви благодаря. Ще бъде за цялата Комисия. Ще се съхранява в помещението на Комисията и за следващата също.

    (Петър Велчев връчва на председателя на Комисията по труда и социалната политика Сертификат „Всичко за България”. Ръкопляскания.)
    Благодаря.
    Други колеги и гости искат ли думата по законопроекта?

    ПЕТЪР ВЕЛЧЕВ: Може ли само да допълня нещо, понеже съм си записал?

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Заповядайте.

    ПЕТЪР ВЕЛЧЕВ: Понеже говорихме за лекарствените продукти, а видяхте каква е ситуацията. Аз благодаря на НЗОК, защото в крайна сметка те направиха изключително хубаво нещо. Те вкараха програма, с която във всеки един момент ние сме наясно какви средства се разходват в каква посока – и за ветерани, и за военноинвалиди и за военнопострадали. Нещо, което нашият Съюз винаги е искал през годините. Защото финансовите средства са най-важните. И в тази посока искам да кажа, че по нашия закон (Вие много добре знаете), за да ползваме права (не говорим за тези хора, които получават пенсиите си като военноинвалиди и като наследствени), това си е пенсията тук, това е НОИ. Законът, за да го ползват с Министерство на отбраната през 1995 г. (хайде да е по-късно, когато съм го писал в този си вид) това искахме и направихме централен регистър, за да се вкарат всички тези правоимащи вътре. И по нашия закон, ако ти не си подал молба и не си правоимащ, нямаш книжка, ти не ползваш права по закона. Така че може да сме 2 500, може да са регистрирани 2 000, но онези 500 не тежат на бюджета, макар че те пак са пострадали от тази гледна точка. Другото, което е, като влезете в „НЗОК” вие ще видите ветераните и военноинвалидите и там има два списъка. Единият списък е това, което е по желание (но е абсолютно така, защото така е по Търговския закон), подписването по желание от страна на аптеките да могат да реализират двете наредби. Мисля, че над 600 бяха аптеките в България, които са подписали договор (не знам дали сега сайтът е актуализиран), срещу 400 аптеки и то е по желание. Представете си, ако не беше по желание и никой не иска да подпише договор, какво правим? След това, ако направите анализ вътре, ще видите, че в по-големите градове аптеки има, но в малките градове, в областните и т.н. няма никъде. Затова са тези 200 000 и ще намаляват, защото аптеките, не сключвайки договор, няма да може да се приложи законът. Би трябвало да се помисли. Аз знам какво е положението с аптеките и НЗОК в цялата страна. Те хората не могат да получават, но просто трябва да се помисли това по желание дали трябва да е по желание? Знам как е по Търговския закон и е абсолютно коректно, но трябва да се помисли, че по желание (дето се казва) в казармата нищо не се прави по желание. Нали така? Така че трябва да се направи така, че да може това, което е гласувало НС да се прилага и да стигне (както се казва) до бай Иван и в Каспичан, и в София. Благодаря. Извинявам се.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Благодаря и аз.
    Има ли други изказвания, колеги? От гостите? Няма.
    Подлагам на гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за военноинвалидите и военнопострадалите, № 402-01-23, внесен от Министерския съвет на 20.05.2014 г.
    Моля, който е съгласен да приемем законопроекта, да гласува.
    Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
    Приет е на първо четене.

    ПЕТЪР ВЕЛЧЕВ (не говори на микрофон) Сърдечно благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Ние също благодарим за участието.

    По точка „Разни”.
    Колеги, имате ли нещо? Няма.
    Благодаря на гостите
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15,45 часа.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ТРУДА И
    СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: КОРНЕЛИЯ НИНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума