КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
18/09/2013 второ гласуване
Относно: Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за народната просвета, изготвен на основание чл. 77, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на първо гласуване на 11 септември 2013 г. законопроект за допълнение на Закона за народната просвета, № 354-01-48, внесен от н. пр. Георги Кадиев, Ваня Добрева и група народни представители на 01.08.2013 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за народната просвета, № 354-01-50, внесен от н. пр. Милена Дамянова и група народни представители на 16.08.2013 г.
ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА
(Обн. ДВ. бр. 86 от 1991г,изм. бр.90 от 1996г., бр.36, бр. 124, бр.153 от 1998г.,бр.67, бр.68от 1999г., бр.90, бр.95 от 2002 г., бр.29, бр.71, бр.86, бр.114от 2003г.,бр.40от 2004 г., бр. 28, бр.94, бр.103, бр.105от 2005 г.,бр.41, бр.105от 2006г., бр.ПЗ от 2007 г., бр.50 от 2008 г., бр. 35, бр. 36, бр.74 от 2009г., бр.50, бр.78 от 2010г., бр.9, бр.23, бр.99 от 2011г., бр.102 от 2012 г., бр. 68 от 2013 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
§ 1. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2:
„(2) Приобщаващото образование е неизменна част от правото на образование."
2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
Предложение от н. пр. Валентина Богданова:
§ 1 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение от н. пр. Ваня Добрева, Христо Монов и Милко Багдасаров:
Параграф 1 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 1 да се отхвърли.
§ 2. В чл. 31 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея се създава т. 8:
„ 8. комбинирана."
2. Създава се алинея 2:
„(2) За осъществяване на комбинираната форма на обучение ресурсните центрове осигуряват в училището постоянна подкрепа от ресурсен учител."
Предложение от н.пр. Валентина Богданова: В § 2, т. 1 се изменя така:
„8. комбинирана - за деца със специални образователни потребности." Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение от и. пр. Ваня Добрева, Христо Монов и Милко Багдасаров: В § 2, т. 2 да се измени така:
„2. Създава се ал. 2:
„(2) Формата на обучение по ал. 1, т. 8 се организира при условия и по ред, определени в правилника за прилагането на закона, за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални образователни програми, изготвени в съответствие с държавното образователно изискване по чл. 16, т. 8, съобразно индивидуалните им възможности и потребности."
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2, т. 1. Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 2 т. 2. Комисията предлага следната редакция на § 2, който става § 1.
§ 1. В чл. 31 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал.1 и в нея се създава т. 8:
„ 8. комбинирана."
2. Създава се ал. 2:
„(2) Формата на обучение по ал. 1, т. 8 се организира при условия и по ред, определени в правилника за прилагането на закона, за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални образователни програми, изготвени в съответствие с държавното образователно изискване по чл. 16, т. 8, съобразно индивидуалните им възможности и потребности."
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
Предложение от н. пр. Ваня Добрева, Христо Монов и Милко Багдасаров: В преходните и заключителните разпоредби да се създаде § 2а:
„§ 2а. (1) В срок до 1 февруари 2014 г. училищата създават необходимите организационни условия за осъществяване на формата на обучение по чл. 31, ал. 1, т. 8 в съответствие с изискванията на този закон и подзаконовите актове по прилагането му.
(2) През учебната 2013 - 2014 г. учениците със специални образователни потребности, започнали обучение в дневна или индивидуална форма, могат да преминат в комбинирана форма на обучение през цялата учебна година.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение от н. пр. Стефан и Михайлова, направено по реда на чл. 79, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание:
В § 2а, в ал.2 думите „могат да преминат в комбинирана форма на обучение през цялата учебна година" се заменят с „могат през цялата учебна година да преминат в комбинирана форма на обучение."
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде § 2а. който става § 2 със следната редакция:
§ 2. (1) В срок до 1 февруари 2014 г. училищата създават необходимите организационни условия за осъществяване на формата на обучение по чл. 31, ал. 1, т. 8 в съответствие с изискванията на този закон и подзаконовите актове по прилагането му.
(2) През учебната 2013 - 2014 г. учениците със специални образователни потребности, започнали обучение в дневна или индивидуална форма, могат през цялата учебна година да преминат в комбинирана форма на обучение."
§ 3. Министерският съвет и министърът на образованието и науката привеждат приетите, съответно издадените от тях подзаконови нормативни актове, касаещи финансирането и организацията на обучението във формите на обучение, условията и реда за преминаване от една форма на обучение в друга, както и оценяването в различните форми на обучение в съответствие с този закон в срок до един месец от влизането му в сила.
Предложение от н. пр. Ваня Добрева, Христо Монов и Милко Багдасаров:
Параграф 3 да се измени така:
§ 3. В срок до два месеца от влизането в сила на този закон Министерският съвет и министърът на образованието и науката привеждат приетите, съответно издадените от тях подзаконови нормативни актове, които уреждат организацията, финансирането на обучението и оценяването на учениците във формата на обучение по чл. 31, ал.1, т. 8 в съответствие с този закон.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
§ 3. В двумесечен срок от влизането в сила на този закон Министерският съвет и министърът на образованието и науката привеждат приетите, съответно издадените от тях подзаконови нормативни актове, които уреждат организацията, финансирането на обучението и оценяването на учениците във формата на обучение по чл. 31, ал.1, т. 8, в съответствие с този закон.
§ 4. Законът влиза в сила от 15 септември 2013 г. Предложение от н. пр. Ваня Добрева, Христо Монов и Милко Багдасаров: Параграф 4 да се измени така:
„§ 4. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник". Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4:
§ 4. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПРОФ. ВАНЯ ДОБРЕВА