КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
П Р О Т О К О Л
На 20 февруари 2014 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по образованието и науката при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2014 г.), № 402-00-5, внесена от Министерския съвет на 31.01.2014 г.
2. Разглеждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за признаване на професионалните квалификации, № 302-01-53, внесен от Министерския съвет на 19.12.2013 г.
3. Разни.
На заседанието присъства Иван Кръстев – заместник-министър на образованието и науката.
Заседанието беше открито в 11,05 ч. от Ваня Добрева – председател на Комисията по образованието и науката.
ПРЕДС. ВАНЯ ДОБРЕВА: Уважаеми колеги, откривам заседанието, което предвидихме. Имате съобщение за дневен ред. Предлагам на вашето внимание три точки:
1. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2014 г.), № 402-00-5, внесена от Министерския съвет на 31.01.2014 г.
2. Разглеждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за признаване на професионалните квалификации, № 302-01-53, внесен от Министерския съвет на 19.12.2013 г.
3. Разни.
Имам едно предложение, преди да ви дам думата. По точка първа предлагам обсъжданията по Годишната програма да прехвърлим за следващия четвъртък, а днес да изслушаме господин заместник-министъра, който да представи същността на програмата. Следващия четвъртък по-задълбочено да обърнем внимание на темата.
Други предложения? – Няма.
Който е съгласен с предложения от мене дневен ред и с уточнението, което направихме - днес да ни бъде представена Годишната програма, а следващия път да проведем разисквания по нея, моля да гласува.
Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
Дневният ред се приема единодушно.
В заседанието ни ще вземе участие заместник-министъра на образованието и науката господин Иван Кръстев.
Започваме с първа точка от дневния ред:
ГОДИШНА ПРОГРАМА ЗА УЧАСТИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ПРОЦЕСА НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (2014 Г.), № 402-00-5, ВНЕСЕНА ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 31.01.2014 Г.
Моля, господин Кръстев, за представите Годишната програма.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН КРЪСТЕВ: Благодаря Ви, проф. Добрева. Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Представената Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз е одобрена от Министерския съвет, като преди това е съгласувана по надлежния ред с министерствата и ведомствата, участващи в Съвета по европейските въпроси и е одобрена единодушно.
По отношение на частта „Образование и научни изследвания” в Годишната програма са включени няколко подтеми.
Първата от тях, разбира се, е образованието като ключов елемент от Стратегията „Европа 2020” и конкретните мерки, които следва да бъдат взети от държавите – членки, с оглед реформиране на системата за образование и обучение през целия живот, за да бъде отговорено на предизвикателствата, идентифицирани в сектора, както и на предизвикателствата, свързани с развитието на икономиката и прехода към икономика от страна на образованието.
Специфичните препоръки към Република България обръщат внимание, че страната следва да предприеме редица реформи в системата на образованието и тя да бъде ориентирана към професионалната и личната ориентация на всеки участник в образователната система.
Отбелязва се ключовата роля на образованието за социалното сближаване и за активното участие на всички граждани на пазара на труда, в обществения и икономическия живот на страната.
Системата на образование и обучение трябва да допринесе значително за намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система и респективно за намаляване на дела на безработните, за увеличаване на заетостта в държавите членки.
Следва да се има предвид, че намаляването на дела на преждевременно напусналите е една от основните цели на „Стратегия 2020”, както и на Националната програма за развитие „България 2020”.
В национален план, както ви е добре известно, стратегията си поставя за цел намаляване на преждевременно напусналите от 12,5 за края на 2012 г. до 11 процента в рамките до края на 2020 г.
Друг основен приоритет за 2014 г. е, разбира се, стартирането на изпълнението на Многогодишната финансова рамка 2014 – 2020 г.
В сферата на образованието и обучението има два ключови акцента. Единият, разбира се, е общата програма „Еразъм за всички” или както е известна „Еразъм плюс”, като от страна на Министерството на образованието и науката са предприети редица стъпки в тази посока. Имам голяма доза увереност, че на 17 март, когато е първият краен срок на програмите за студентската мобилност, ще сме сред държавите, които успешно са организирали програмата.
Вторият акцент е стартирането на Многогодишната финансова рамка по отношение на структурните и инвестиционните фондове на Европейския съюз.
В сферата на висшето образование акцентът до голяма степен е, ако позволите да цитирам буквалния превод на брюкселския текст, „справедливостта и безопасността на системата за висше образование”. Знаете, че Министерството на образованието и науката предложи на широко обществено обсъждане нова стратегия за развитие на висшето образование, а за 2014 г., съгласно приоритетите на Съвета, би следвало да бъдат предприети нови мерки за интернационализация на висшето образование. Именно „Еразъм за всички” да бъде първата програма, стартирала във всички държави членки, точно защото един от ключовите ангажименти е насърчаване на студентската и преподавателската мобилност и активното участие на студентите в образователния процес в друга държава членка.
В контекста на процеса от Копенхаген ще се работи активно в посока реформиране на професионалното образование и обучение. Това е предизвикателство не само за България. Знаете, основен акцент за тази година в нашите действия са именно мерките, свързани с въвеждането на така нареченото дуално обучение или учене чрез работа. В рамките на процеса на взимане на решения през 2014 г. ние ще имаме ангажимента също така да повишим въздействието на Националната квалификационна рамка по отношение на по-лесното признаване на квалификациите и на мобилността.
Друг основен акцент в сферата на общото образование – мисля, че той не е акцент само за настоящата 2014 г. - е работата с учителите, с преподавателите, с привличането на повече млади хора в образователната система, задържането на специалистите в образователната система, редица мерки и програми, включително и изцяло нова стратегия за квалификацията на педагогическите специалисти, която ще бъде подложена на обществено обсъждане.
В частта „Научни изследвания и иновации” на първо място приоритет е активното участие не само на българските, а и на всички научни организации в изпълнението на общностната програма „Хоризонт 2020”. Знаете, дори при намаляване на общата финансова рамка – бюджета на Съюза за новия програмен период, средствата за иновации и научни изследвания са увеличени с 30 процента до близо 80 млрд. евро. А активното участие на българските научни организации в този процес и в набиране на проектни предложения по „Хоризонт 2020” всъщност е ключът към успеха и към повишаване на средствата, които се инвестират в научни изследвания и иновации в Република България.
Друг основен акцент за нас като министерството е развитието на съвместните предприятия по реда на чл. 185 от Договора за Европейския съюз.
Първите стъпки вече са предприети от наша страна и от страна на Българската академия на науките с наша подкрепа за активно включване на Република България в съвместни предприятия, горивни клетки и водород 2, като в най-кратки срокове, предполагам преди средата на март, съвместно с Българската академия на науките, а може би и със Софийския университет, ще предприемем стъпки за включването на България в съвместното предприятие „Ексел”.
Това са ключовите акценти по отношение на участието ни в процеса на вземане на решения. За нас това са ключови въпроси, тъй като в сферата на „Наука и научни изследвания” не малка част от постигането на стратегическата цел – увеличаването на дела от брутния вътрешен продукт за инвестиции в наука и научни изследвания, разчитаме да дойде по линия на различни програми, така че за нас това ще бъде наистина ключов приоритет не само за тази година, а в рамките на тази Многогодишна програма. Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДС. ВАНЯ ДОБРЕВА: Благодаря и аз от името на комисията, господин заместник-министър. Ще Ви помоля и другия четвъртък да бъдете с нас, за да можем да коментираме по-обстойно участието на комисията в процеса на взимане на решения на Европейския съюз и кои са онези показатели, по които ние ще имаме повишен интерес.
Във връзка с това, което преди малко съобщихте на вниманието на колегите, имам една молба – ние вече я отправихме към проф. Клисарова. Молбата ни е и от гледна точка на законовите разпоредби, имам предвид Закона за висше образование – в обсъжданията на Стратегията за висше образование да се включват и народни представители. Защото тази стратегия ще бъде приета според Закона за висшето образование от народното представителство, предоставена и разработена, разбира се, от Министерството на образованието и науката и от Министерския съвет.
От тази гледна точка молбата ми е наистина там, където коментирате, и то много основателно, целите за повишаване на справедливостта на висшето образование, за разширяване на достъпа до висше образование, да се включат и народните представители. Онова, което предложихме група народни представители във връзка с намаляване тавана на таксите на образованието, всъщност е част от изпълнението на цялостна политика. Прекрасно е, че тя ще бъде отстоявана в рамките на Европейския съюз.
Струва ми се, че трябва да помислим малко по-обстойно, дали можем да разчитаме единствено на европейски субсидии за развитие на научните изследвания или би следвало да обмислим създаването на един фонд за съфинансиране на участието и достъпа на българския учен. Това е една тема за разговор. Тъй като мое е предложението да отложим дебатите, сега само маркирам проблеми.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН КРЪСТЕВ: Правя една уговорка - не съм казал, че ще разчитаме единствено на това, но то наистина е ключов елемент.
ПРЕДС. ВАНЯ ДОБРЕВА: Колеги, ако имате някакви въпроси, теми за обсъждане, които да маркирате сега, без дебати – следващия път ще коментираме по-обстойно темите, имате думата. – Няма желаещи.
Да благодарим на господин Кръстев за обстойното представяне на Годишната програма. Ще го чакаме следващия четвъртък, за да можем много активно да коментираме неща, които Вие да можете да защитавате на европейско ниво.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПРИЗНАВАНЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ КВАЛИФИКАЦИИ, № 302-01-53, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 19.12.2013 Г.
Наименованието на закона е „Закон за изменение и допълнение на Закона за признаване на професионалните квалификации”.
Имате ли бележки и предложения по наименованието на закона? – Няма.
Господин заместник-министър, има ли министерството някакви нови предложения? – Няма.
Моля, който подкрепя предложението за наименование на Закона за изменение и допълнение на Закона за признаване на професионалните квалификации, да гласува.
Гласували: за - 17, против и въздържали се - няма.
Приема се единодушно.
По § 1. Няма постъпили предложения от народни представители.
Имате ли в момента бележки, мнения, становища? – Няма.
Който е съгласен да приемем § 1, моля да гласува.
Гласували: за - 17, против и въздържали се - няма.
Приема се единодушно.
По § 2. Имаме предложения за правно-техническа редакция. Давам думата на правния експерт да обясни предложението.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Госпожо председател, тъй като директивата е съвсем нова – от 2013 г. и се въвежда за първи път в нашето законодателство, Законът за нормативните актове и Указът за прилагането му изискват да се посочи броя на официалния вестник. Предложението е накрая на текста на § 2 да се добави „(ОВ 2 158/368 от 10 юни 2013 г.)”. Предлага се това да бъде предложение на комисията.
ПРЕДС. ВАНЯ ДОБРЕВА: Има ли други предложения към § 2? Бележки, становища, мнения? - Няма. Да преминем към гласуване.
Който е съгласен да приемем текста на § 2 заедно с редакционната бележка, моля да гласува.
Гласували: за - 17, против и въздържали се - няма.
Приема се.
С това приемаме целия законопроект на второ четене.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Имаме покана от доц. Буруджиева за изнесено заседание на комисията в Разград.
ТАТЯНА БУРУДЖИЕВА: Там имаме проблем с отпадналите деца. Идеята ми е да разгледаме тази тема, както и мерки в това отношение. Мисля, че там е мястото за това. Има добри, много силни гимназии, имаме и проблеми. Мисля, че там е добрият момент да чуем и учителите и да се видим.
ПРЕДС. ВАНЯ ДОБРЕВА: Кога предлагате да се случи това?
ТАТЯНА БУРУДЖИЕВА: Предлагам да бъде някъде към края на март месец.
КОРНЕЛИЯ МАРИНОВА: На 3 и 4 април Комисията по вероизповедание и парламентарна етика ще има изнесено заседание. Да няма съвпадение и да не са много близки датите.
ПРЕДС. ВАНЯ ДОБРЕВА: Предлагам ви – госпожа Соколова предложи и мисля, че нямаме различия - наистина да вземем решение за тематични заседания на Комисията за образованието и науката по темата за отпадането на учениците. Мисля, че това е много важно и с оглед на ангажиментите на Министерството по този въпрос. Предлагам заседанията да бъдат на 27, 28 и 29 март в Разград.
Има ли против? – Няма. Основен организатор е госпожа Буруджиева.
Уважаеми колеги, следващия път ще ви представя състава на обществения съвет, тъй като сега няма време.
Има ли други въпроси? – Не виждам. Закривам заседанието на комисията.
(Закрито в 11,25)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА:
(Ваня Добрева)