Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
16/07/2013

    П Р О Т О К О Л

    На 16 юли 2013 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване във връзка с проблеми при организацията и финансовото обезпечаване на ХХІІ-те Летни олимпийски игри за глухи – София 2013.
    2. Разглеждане за второ гласуване на законопроект за изменение на Закона за младежта № 302-01-5, внесен от Министерския съвет на 05.07.2013 г.
    3. Разни.
    На заседанието присъстваха: проф. Мариана Георгиева – министър на младежта и спорта, Мая Тодорова – заместник-министър на младежта и спорта, Николай Николов – първи заместник-председател на Организационния комитет на ХХІІ-те Летни олимпийски игри за глухи – София 2013, Йорданка Абаджиева – финансист на Организационния комитет на ХХІІ-те Летни олимпийски игри за глухи, Георги Нинов – съветник на министъра на образованието и науката.
    Заседанието беше открито в 14,10 ч. и ръководено от Христо Монов – председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
    * * *

    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: При хипотезата на спадащ кворум ще започнем нашата работа.
    Уважаеми колеги, откривам извънредното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта и предлагам следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване във връзка с проблеми при организацията и финансовото обезпечаване на ХХІІ-те Летни олимпийски игри за глухи – София 2013.
    2. Разглеждане за второ гласуване на законопроект за изменение на Закона за младежта № 302-01-5, внесен от Министерския съвет на 05.07.2013 г.
    3. Разни.
    Има ли други предложения за дневен ред? – Няма. Който е съгласен да приемем така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Дневният ред се приема единодушно.

    Започваме с първа точка от дневния ред:
    ИЗСЛУШВАНЕ ВЪВ ВРЪЗКА С ПРОБЛЕМИ ПРИ ОРГАНИЗАЦИЯТА И ФИНАНСОВОТО ОБЕЗПЕЧАВАНЕ НА ХХІІ-ТЕ ЛЕТНИ ОЛИМПИЙСКИ ИГРИ ЗА ГЛУХИ – СОФИЯ 2013.
    Имам удоволствието да представя нашите гости по тази точка:
    Проф. Мариана Георгиева – министър на младежта и спорта
    Стефка Костадинова – председател на Българския олимпийски комитет
    Йордан Йовчев - заместник-министър на младежта и спорта
    Мая Тодорова – заместник-министър на младежта и спорта
    Николай Боршуков – началник на кабинета на министъра на младежта и спорта
    Красимир Димитров – съветник в Министерството на младежта и спорта
    Румяна Динева – Български олимпийски комитет
    Николай Николов – първи заместник-председател на Организационния комитет на ХХІІ-те Летни олимпийски игри за глухи – София 2013
    Йорданка Абаджиева – финансист на Организационния комитет
    Борислав Велков – мениджър от зала „Армеец”.
    Какъв е поводът за днешното ни събиране. Това е едно писмо, което дойде на 3 юли до мен като председател на комисията, в което писмо господин Николай Николов – вие го имате в материалите си, няма да го чета цялото, последният абзац прозвуча на всички членове на комисията доста тревожно. И ще го прочета:
    „Уважаеми господин Монов, най-учтиво Ви молим да подкрепите с финансови средства последната част от завършването на пълната организация на Игрите, именно като помогнете със сумата от 971 958 лв., с което ще извършим плащането на такси към международни спортни федерации, наем на спортни обекти и съоръжения, медицинско обслужване, допинг-контрол, хонорари на чуждестранни съдии, закупуване на спортно оборудване, необходимо за провеждане на първенството.”
    Всички знаем какъв е финансовият хал на държавата и тази сума предизвика напрежение у всички нас. Ето защо комисията възложи на своите експерти да проучат въпросите по отношение на организацията, провеждането и финансирането на едно голямо спортно събитие, което е чест за всяка държава. И както виждате, фактът, че днес сме тук в тази зала всички ние, показва, че нашата държава ще направи всичко възможно това събитие да не се провали.
    Имате документацията. Аз бих предложил да постъпим по следния начин – Организационният комитет на Игрите да каже какво е състоянието по отношение на организацията и обезпечаване на финансирането им към този момент и с какво всички ние тук можем да помогнем, за да може едно голямо спортно събитие да не се превърне в провал на държавата ни като цяло.
    Господин Николов, имате думата.
    НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Много неприятно ми е идването тук. На 82 години съм. Шестдесет и една година съм работил само в областта на спорта. Естествено съм имал и хубави, повечето хубави, по-малко лоши страни в работата си.
    Години наред се развива една версия от хора, които имат интерес спортната федерация на глухите спортисти да не получава това, което й се полага. За това малко по-късно.
    Организационният комитет е с председател доц. Лазар Каменов – моля да бъде извинен, тъй като е извън България - и първи заместник-председател моя милост, заместник-председател Сашо Йовков, заместник-председател ректора на Националната спортна академия.
    Трудна задача, но хуманна задача. Тези игри са дефлимпийски игри – не са олимпийски. Ще се поясня защо не са олимпийски. Защото не може да има втори, трети, четвърти олимпийски игри. Едните олимпийски игри са под патронажа на МОК, а другите – дефлимпикс и паралимпикс са удостоени с правото да се проведат и да си наградят със специални медали, не с олимпийските медали, своите първенци.
    Организационният комитет се състави през м. ноември, а Игрите бяха взети на 5 ноември. Защо толкова късно? Защото две държави ги отказаха – това са Гърция и Унгария. И просто с тогавашното правителство обсъдихме въпроса и се реши, че имаме физическа и морална готовност да вземем Игрите и да проведем тази дефлимпийска игра.
    Какво стана? За съжаление се забави подписването. Това става на 4 април, а подписването на договора се забави за м. ноември. Имаше някакви настроения – защо трябва да ги вземаме, нали сме в криза и еди-какво си. Беше обяснено пред тогавашното правителство, че участниците си поемат всички разноски, те си плащат хотелите, те си плащат храна и други разноски. Остана ние да осигурим спортно-техническите съоръжения – залите и терените за външните спортове и да осигурим настаняване на представителите на участващите държави в съответните хотели.
    Настаняването го направихме в срок, внесохме в държавата 4 млн. лв. и се стигна най-после да се подпише договорът.
    Договорът се направи така, че да не получим от държавата никаква помощ. Ще съдейства, но без помощта, която беше елементарна. Организационният комитет поиска помощ за заплащане на чуждестранните и българските съдии за допинг-контрола, за наема на залите. Всичко това беше някъде към 1 млн. лв.
    Тук ще отворя една скоба. При провеждането на Игрите, които вече са в крайна фаза, в държавната хазна ще бъдат внесени близо 3,5 млн. евро.
    Този процес мина. Държавите си водеха тяхната подготовка, спазваше се контактът и стигнахме до искане в бившето министерство, оглавявано от проф. Свилен Нейков, за това, което се полага по една наредба № 1, която съществува години наред, за структурите – ако федерациите поемат домакинство, да им се оказва помощ по три-четири пера. Няма да ги изброявам.
    Направихме го това нещо. Излезе близо 1 млн. лв. И очаквахме, че с това ще бъдем облекчени да довършим организацията. За съжаление в последния момент, преди да освободи кабинета си министър Нейков, се оказа, че Министерството на финансите е отказало тази сума под претекст, че в графата „Световни, европейски и други” не попадат Игрите на глухите.
    Благодаря на истинските българи, на тези българи, които в най-трудния момент, когато трябваше да се отказваме, извършиха най-доброто – моралната подкрепа и финансовата подкрепа. И бяхме финансирани от добри хора, с което продължихме нататък за спортните съоръжения и залите.
    Нашето учудване беше следното. Ние знаехме, че стрелбището е в окаян вид, знаехме, че пистата на „Васил Левски” е набодена от бутоните на шпайковете. Но все пак очаквахме някаква помощ да се справим с това ненормално положение. Това не стана.
    Служебният министър Петър Стойчев също не беше доброжелателен, като се оправдаваше с това, че той не може да подписва и няма пари за тези Игри.
    Пак събрахме пари. Благодаря на Българския футболен съюз. Благодаря на много други спомоществователи. Събрахме пари и ремонтирахме пистата. Казвам ние - Организационният комитет ремонтира пистата за лека атлетика, ремонтира стрелбище „Гео Милев” и сме удовлетворени от това, че след провеждане на състезанията там за София ще останат две перфектни бази. Защото федерацията за съжаление не развива тези спортове. Това е по Игрите.
    По сегашната организация. Тя се развива с пълна сила. Пак със спомоществователи беше извършена подготовката на професионално ниво със съответните лагери. Последните лагери бяха на Белмекен. Пак със спомоществователи, като фирма „Агресия” състезателите бяха облечени с надлежно представително облекло. Пак със спомоществователи от Българския олимпийски комитет се набави спортно облекло. И нещата стигнаха до своя край. Така наречените игри Дефлимпикс ще се проведат.
    От какво имаме нужда. Имаме нужда от морална подкрепа. А тя ще се изрази в друг момент – премахване на многогодишната дискриминация, аз вече казвам, че е геноцид, към глухите спортисти. Когато се определят от съответния министър, защото негово право е да определи премия за класиране, на Паралимпикс е таванът, на Дефлимпикс е подът. И това продължава и ще продължава.
    Миналият парламент утвърди мястото на глухите спортисти в „Държавен вестник”, че се приравняват еднакво като спортисти със Спортната асоциация на инвалидите и шампионите от Олимпийските игри. Това е едно удовлетворение, от което спортистите най-после се засмяха.
    Какво става понастоящем. Това утвърждаване парламентът направи с пълно болшинство, защото тук има представителство на трите партии. Не само ГЕРБ гласува. ГЕРБ го предложи, но с пълно болшинство се утвърди – и от БСП, и от ДПС.
    Има едно писмо от Международния олимпийски комитет, от директора на департамент „Спорт” Кристоф дьо Ви. Това писмо - ще го представя после – реши проблема завинаги. Двете институции – Паралимпик и Дефлимпик имат еднакви права, едните се представляват от своите управленчески органи, другите се представляват от другите управленчески органи. Те са равнопоставени, без да има едно изречение за превес към едната или другата организации. Нещата в парламента станаха на базата на това писмо.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Имате предвид писмото от 23 април тази година ли? Защото пред мене е последното писмо – от 23 април, където категорично пише, че Дефлимпикс нямат статут на олимпийски игри.
    НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Нека да довърша. Сегашното писмо на министър Стойчев.
    Отиваме там. Министър Стойчев отначало беше много точен към нас, много внимателен. Изведнъж стана – гледайки ни с гърба си. Пише писмо до МОК, в което определя точно това, което трябва да му се отговори. Това писмо сте го чели всички, няма да го цитирам. Така е. МОК не може да даде друг отговор. МОК не може да даде отговор, че се провеждат олимпийски игри, а казва, че се провеждат Дефлимпикс, тоест Игри на глухи, които са признати от МОК за олимпийски.
    ЗАМЕДСТНИК-МИНИСТЪР ЙОРДАН ЙОВЧЕВ: Международният олимпийски комитет казва, че Дефлимпикс нямат статута на Олимпийски игри.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: И аз не мога да го приема.
    НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Аз не реагирам и съм спокоен, защото истината е у мене. Получава се това писмо. Ако ние бяхме писали такова писмо, и на нас щяха да отговорят същото. И се получава сегашният момент - не приемат писмото на МОК, подписано от директора на департамент „Спорт”, че сме равнопоставени.
    Ние не искаме повече пари, за да стигаме някъде. Нашето толкова годишно желание е инвалидите да бъдат заедно. Защото това , което сега става – миналата година 100 000 лв. за златен медал, сега, ако се получи златен медал – 28 000 лв., извинявайте, но това не е геноцид, а нещо повече. Аз ви казвам, че това е правомощие само на министъра на спорта – да определи по сила, по възможности, по еди-какво си. Но ножът да бъде еднакъв към абсолютно всички – и към другата асоциация да бъде същото. Това дразни спортистите, дразни и Управителния съвет на федерацията, дразни и деветте хиляди глухи членове на организацията.
    Сега ние ще напишем ново писмо със същия текст. Аз благодаря на министър Георгиева, че днес изпрати това писмо. Защото министър Стойчев го криеше да не го прочетем. Иначе досега щяхме да пишем и щеше да се получи същият отговор. Сега ще го направим пак и пак ще стане същото като централното писмо, от което ще ви прочета само един пасаж: „Уважаеми господин Николов, благодаря за писмото Ви. Моля, отбележете, че ще се радваме, ако можем да допринесем за успеха на ХХІІ-те Дефлимпикс, които ще се проведат в София през следващата година. Пожелавам успех на Дефлимпикс и очакваме новини от вас за 2013 г. Искрено ваш Кристоф дьо Ви, директор Спортен департамент”.
    Това ако не е признание, не знам как да го нарека. Мога само да кажа, че това е амбиция на определена група хора, които искат да изкарат тези 7000 души да протестират. Това е истината. И от тях гаранцията е една – ако и този път се подиграят с нас, ние няма да се явим на Игрите. Вие сте отговорни хора, знам, че сте хора с опит. Аз съм длъжен това да ви го кажа.
    По отношение на финансирането финансистката ще каже някои думи.
    ГЕОРГИ МЪРКОВ: Господин Николов, не чухме отговор готови ли сме с подготовката? Направено ли е всичко? С какво можем да ви помогнем ние? Досега не чухме такива отговори.
    НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Извинявайте за това нещо. Готови сме 100 процента. Подготовката две години се провежда по професионален начин. Последните лагери, както казах, бяха на Белмекен. Очакваме от тези 9 вида спорт, в които ще вземем участие, двама шампиони, някъде към 5 сребърни медала и класиране до осмо място. Смятаме в борбата да влезем всичките, така, както стана миналата година на световното първенство по борба – всички състезатели бяха в класацията до осмо място и взехме общо 7 медала. Няма проблем с подготовката, тя е към края.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Да направим извода, че няма проблем с подготовката, което е най-важното в момента.
    Другото, което поставяте като проблем, е въпрос на едни по-дълги разговори. Както виждате, неслучайно тук е и Олимпийският комитет и цялото ръководство на министерството.
    Като човек, който 30 години подготвя специалисти в областта на специалната педагогика, аз ще съм последният, който ще подкрепи някаква практика, която дискриминира хората. Но нека това да бъде въпрос на бъдещи разговори, да се види какви промени трябва да се приемат и в законодателството, както българското, така и синхронизирано, тъй като Международният олимпийски комитет е една независима организация, която има наддържавен статут. Неслучайно това е най-висшата и авторитетна спортна организация. Така че ние не можем да приемаме закони и нормативни актове, които противоречат на нейните разпоредби, тъй като това рискува целия ни спорт.
    Имам един съвсем конкретен въпрос. Доколкото знам, вашата организация има неразплатени сметки със зала „Армеец” от миналата година. Така ли е или не е така? Тъй като това поставя под въпрос възможността ви да влезете в Арена „Армеец”.
    НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Не е вярно това нещо. Арена „Армеец” ни беше дадена лично от министър Нейков и ни се каза: Вие участвате там, а аз ще се разплатя с Националната спортна база. Каза го в присъствието на журналиста Сашо Йовков и на заместник-министър Лазар Каменов.
    Ние влизаме вътре, никой не ни спира. Явно са били предупредени. Провеждаме световното първенство, отчитаме всичко и някъде през втората половина на септември получаваме от Държавна спортна база писмо, че дължим пари. А Държавна спортна база знаеше, че министър Нейков е разпоредил. Аз не знам какво е разпоредил. Но фактът, че ние не бяхме спрени да влезем вътре, говори, че е наредено.
    Тъй че проблемът с Национална спортна база се ликвидира с помощта на сегашното министерство, изясни се, че федерацията няма да внася нищо и подписахме втория договор за Дефлимпикс, че ще ползваме Арена „Армеец” срещу наем, който ни е определен. И двете вноски вече са внесени.
    На моите години не съм позволил да бъда този, който няма да си плати. Винаги съм го правил и в личния си живот.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви. Може би да чуем мнението и на господин Велков.
    БОРИС ВЕЛКОВ: Господин председател, госпожо министър! Преди да премина към няколко факти около сегашното и миналогодишното събитие, само искам да кажа, което също е дълъг разговор, че Арена „Армеец” има само правомощия да изпълнява, а няма правомощия да води активна политика. Така че що се отнася до взаимоотношенията на господин Николов с Национална спортна база, ако зависи лично от мене, в Арената няма да влезе никой, който не си е заплатил, по две причини.
    Първо, защото имаме много сериозен вътрешен правилник.
    Втората причина е, че търговската ни политика трябва да бъде еднаква за всички, независимо от това дали те са спортни или частни субекти.
    Това ,което господин Николов казва, всъщност не е така. Защото ако той добре познава нормативната уредба, ще знае, че господин Свилен Нейков в качеството му на министър и министерството не могат да се разплащат към Арена „Армеец”. Това не е възможно.
    Друго. Вие имате потвърдена от ваша страна оферта на стойност 167 хил. лв. без ДДС за миналата година. Незнайно за мене по някакъв начин сте си оправили отношенията с Национална спортна база, които са ви дали възможност да използвате залата и сте имали възможност да подпишете договор за тази година. Също така вие връщате благодарствено писмо към господин Петър Божилов, вече покойник, че благодарите за цялото това съдействие. Но всъщност в нашите баланси по един или друг начин има около 200 хил. лв. задължения за миналата година с ДДС.
    Доколкото разбрах, Вие сте отказали да подпишете договор. Не съм в течение за последващи разговори, които сте водили с предишни екипи на министерството. Но факт е, че по правилник вие нямате право да влезете в залата в момента. Нека това да се каже тук на масата, за да се реши, защото нарушаваме вътрешен правилник, който е разписан, утвърден и по един или друг начин поставя доста хора в деликатна ситуация.
    Пред мене е цялата документация. Подробно цитирам какво сте приели и задължението ви от 167 660, 37 лв. Имало е случаи ползватели на Арена „Армеец” да забавят плащане по една или друга причина, но обикновено седмица след това веднага тръгват нотариални писма за покана за плащане. А вашето задължение остава да виси.
    Моето уважение към цялата Ваша дейност, аз Ви поздравявам за това нещо ,но трябва да намерим мъдро решение на ситуацията.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, господин Хранов.
    СТОЯН ХРАНОВ: Господин председателю, госпожо министър, госпожо председател на Олимпийския комитет! Слушам и се чудя къде съм. След 10 дена идват 4200 спортисти от цял свят. Ние тук се занимаваме с кокошкарски работи – за 50-100 хил. лв.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Не бих приел такива определения.
    СТОЯН ХРАНОВ: Извинявам се. Ще ви докажа.
    Искам да ви кажа, че прави чест на комисията, че се занимава с този въпрос. Тази комисия не е виновна, новият министър не е виновна. Предлагам да не се връщаме назад. Ние сме поставени пред пълен провал, да се изложим пред целия свят – България, не Федерацията на глухите.
    Искам да ви кажа като човек ,който има опит, човек с най-много недостатъци от присъстващите тук, че на мене организацията за тези Игри е нулева. Какво имам предвид.
    Започваме със сигурността. От Израел идват, нали знаете, от МОСАД, еди-какво си, от другите страни. В България знаете за какво става дума. Сега само чакат някои да атакуват парламента, да атакуват това правителство.
    Аз не съм дошъл тук да защитавам новото ръководство на Министерството на спорта, а да ви помоля. Може неправилно да се изразявам, обаче точно се изразих. Аз мисля, че днес трябва вие като парламентарна комисия да вземете решение с министъра. Трябва да се изгради кризисен щаб. Все едно в България има цунами. Нещата по отношение на посрещане, на обектите… На обектите трябва да се мине и да се види – от тоалетната до стълбичката. Това трябва да направи организационният комитет.
    Председател на Организационния комитет е моята приятелка госпожа Фандъкова. Преди 20 дни бях в общината. Господин Чобанов е един интелигентен човек . Тук има културна програма. След пет години София е културна столица на България. Какво им предлагаме? Има ли план за тази работа, господин Монов? Има ли план за обектите?
    Един от обектите е прословутият басейн Спартак. Виждате сега като кадрувате в правителството и в парламента, всичко минава оттам. Аз не се срамувам от тази работа. Но басейнът „Спартак” е единственият басейн. Затри се „Мария Луиза”, затри се един велик обект като този на ЦСКА. Добре че се оправи футболът на ЦСКА. Аз, председател на „Левски”, го казвам. Оказва се, че единственият басейн в София е басейнът „Спартак”. Онова е само за пари. На „Дианабад” знаем кои.
    В този аспект искам да ви помоля. Нещата са много сериозни. Прави Ви чест на Вас, господин Монов, и на министърката, с която проведох разговор. Аз съм сътрудник и на Стефка Костадинова. И й казах: Свилен Нейков, този, онзи. Аз съм готов, няма да вляза на изследвания, готов съм в името на България да работя. Ние трябва да спасим положението. Положението е трагично. Хиляда и сто човека ще дойдат на басейн „Спартак” – изключително тежко, амортизирано място.
    Искам да ви кажа, че аз подсигурявам пари от Еврофутбол, достойни хора от една турска и от една гръцка фирма. Ни дума, ни вопъл, ни стон! Всеки от селото, когато му дойдат гости, си пръска дувара и си премита. Ние трябва да посрещнем тези гости.
    Аз много моля да не си играем на дребно – какво има да се дължи на зала „Армеец”. Посрещаме 4200 човека от цял свят. Това е витрината, това е България. След Универсиадата през 1968 г. – аз бях младо момче, такова спортно мероприятие не е имало в България. Не е имало!
    Дайте да не си прехвърляме топката – Свилен Нейков, Петър Стойчев. Това е положението.
    Оттук нататък много моля – разумно, без емоции да се направи един бърз оперативен план, да се възложи. Има хора и от тук присъстващите, като господин Боршуков, човек с опит Красимир Димитров и т.н. Има и други хора. Дайте да помогнем за да не си гледаме сеира. Защото става много-много тежко.
    Аз като гражданин и след това като дългогодишен спортен деятел с много недостатъци и грешки ще направя всичко възможно. Но не може да искам аз Еврофутбол да ми дава пари ,а нашето Тото, което ние сме го правили, да казва: Аз не мога без разрешение. – Дайте ми 5-10 хил. лв., не искам повече.
    Мога да говоря още, но не желая. Много Ви моля, господин Монов, много е решаващо в името на авторитета на територията България. Иначе ще се изложим – дипломати еди-какво си.
    С това приключих. Нещата са жестоки.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, колега Багдасаров.
    МИЛКО БАГДАСАРОВ: Аз не знам първо, господин Николов да има предубеждение,че тук някой в залата може да си помисли, че ние трябва по някакъв начин да се дезангажираме от провеждането. Това беше и целта на това извънредно събиране – да видим как ще излезем от цялата ситуация. Основният проблем са парите, това е ясно. Аз мисля, че идеите, които трябва сега да ги поогледаме ,са свързани с това. Всичко друго мисля, че си влиза в организацията.
    Преди малко се интересувах. Аз съм председател на Комисията по плажен волейбол в България. Моите хора ми казаха че ние сме комисията, която може да бъде еталон за това как се провежда състезание по плажен волейбол. Всичко е уредено, направено е. Пристигат първите състезатели в края на седмицата. Даже ме искат и мен на линия от вторник да бъда по къси панталони. Шегувам се.
    Казвам го това, защото голямата идея тук е да видим как можем първо да изразим отношение. Отношението много лесно можем да го изразим. Имаме готовност и мисля ,че никой няма да се изненада. Даже и законодателно ако трябва, да поставим въпроса за статута на състезателите и да ги приравним с наше искане, с общи идеи за това, което говорим, и те да бъдат наравно с всички други състезатели. Мисля, че тук въобще не коментираме, че те са различни.
    В този план имам две предложения.
    Едното е да помислим за националната база. Тази база е на България. Основното перо – 570 хил. са средства, които ние сме планирали за осигуряване на базата. Вярно, че има може би и частни обекти, вярно, че има много неща, но за наем на залите са заложени 645 хил. лв. Това е огромна сума, която мисля, че във всички случаи можем да я намалим поне тройно.
    И второто нещо. Идеята се подсказа. Един извънреден тираж спокойно можем да направим за олимпиадата. И то не е задължително да стане тази седмица, то може да стане и по време на Игрите, да бъде изцяло като рекламна задача за това какво провеждаме в България. И с тези две неща до голяма степен да сложим началото на това, за което днес сме се събрали да дебатираме.
    ЙОРДАНКА АБАДЖИЕВА: Наемът за залата е много голям. Това са абсолютно реални цифри, които сме включили в договори – 642 хил. лв.
    МИЛКО БАГДАСАРОВ: Аз съм съгласен, но ви давам пример. Вече го коментирахме с министър Георгиева. Аз съм и член на Управителния съвет на Федерацията по волейбол. Дванадесет хиляди лева даваме за зала „Христо Ботев” за провеждане на състезание. Само че ние в същото време плащаме 17 000 лв. наем на държавата. С едно опрощаване на месечния наем веднага може да се наместят и без наем състезателите. Давам го за пример как може да се случи. Просто трябва в детайли да се види всяко едно от нещата къде можем да спестим от базата.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Предлагам да не се връщаме на тази план-сметка. Доколкото разбрах, всичко вече го има като пари или го няма?
    ЙОРДАНКА АБАДЖИЕВА: Няма го като пари. Има го сключено като договори и са платени авансово част от сумите. За ремонтите които са извършени на Националната спортна база и наемът към Национална спортна база е платен и е платен ремонтът на стрелбище „Гео Милев” за 141 хил. лв.
    МИЛКО БАГДАСАРОВ: МВР е пак на държавата. Там също може да се види.
    ЙОРДАНКА АБАДЖИЕВА: Той е платен. Тази среща се прави вече много късно. И в момента пристигат отбори.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Господин Хранов, комисията затова е комисия, за да създава закони и да приема закони. Знаете, че съм винаги със собствено мнение. По начина, по който се карате на комисията, това някак си не ми изнася. Когато човек или организация поема отговорност за провеждането на дадено първенство, си носи отговорността. Когато аз провеждам мероприятие си определям организационния комитет, определям си хората, които ще работят в него, определям си спонсорите които ще дойдат и откъде ще дойдат. Ако държавата, така както застава зад всяка една организация и е определено че в годината има 6 или 5 млн. лв. за организиране на мероприятие, е казала, че ще подпомогне със 100 хил. лв., оттам нататък комисията не е тази, която може да определи сума, да предвиди и да натисне министъра, да натисне Бог или да натисне някого да определи една сума.
    За друго съм по-съгласен. Аз ще се боря по всякакъв начин тези наеми, това перо, което е направено от държавния джоб, да отпадне. Защото в края на краищата това е спорт, който има държавен интерес. Не е необходимо да взимаш от Съюза на глухите или от Федерацията на глухите, за да ги дадеш на една организация, която за мене е измислена, като Националната спортна база или не знам си какво. Не е необходимо да отидеш на стрелбище „Гео Милев”, когато това е на МВР, и да платиш на МВР. Разликата е тази.
    Ако господин Николов не си е създал организационен комитет който да може да се грижи за това нещо, това не е вина на комисията или на министъра.
    СТОЯН ХРАНОВ: Правилно.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Но Вие ни упреквате нас.
    СТОЯН ХРАНОВ: Не ви упреквам. Провалът е пълен.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Но провалът чий е? Не е наш.
    СТОЯН ХРАНОВ: Да помогнете.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Ние в случая можем да помогнем само по един начин.
    ЙОРДАНКА АБАДЖИЕВА: Не може да се говори за провал, тъй като ние до момента сме свършили почти всички дейности, които е необходимо да се извършат, за организиране на такова голямо мероприятие. И с хората, които ни подкрепят, в лицето на българските спортни федерации… За доброволци – тази дейност в нашата страна за жалост не е много приета. Но покрай липсата на средства, с които да осигурим тяхното участие, се надяваме и на доброволци наистина безкористно да ни подкрепят в организацията, защото от това имаме нужда. В случая не става въпрос, че ще имаме проблем с организацията на олимпиадата.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Вече това е към министъра и то трябва да бъде съгласувано с министъра на вътрешните работи. Да прав е господин Хранов за Израел. Ще има спортисти от Израел, които в цял свят се пазят по определен начин. МОСАД и т.н. – няма никакво значение кой ще ги пази. Но мисля, че това трябва да бъде съгласувано с министъра на вътрешните работи и охранителните органи. Това е истината. И няма нужда да ставаме проводник на мероприятието което беше през 1972 г. – Олимпийските игри в Мюнхен. Не знам дали някой помни какво е било, но аз си спомням.
    Всичко друго ще бледнее, ако това се случи. Дали има пари или няма пари, или кой е закъсал или не – ще бледнее.
    Господин Николов, аз имам нещо лично към Вас. Не е необходимо да извиваме ръце и да казваме че спортистите от Федерацията на глухите ще излизат да стачкувам само защото не им са приравнени стимули, стипендии или както искате го разбирайте. Това не ми харесва. Ако ние кажем примерно, че намаляваме субсидиите на останалите спортисти, за да ги приравним към вас, представяте ли си колко спортисти ще излязат тогава на стачка? Някак си не върви. Дайте да видим по какъв начин можем да намерим паритет на това нещо, за да върви.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Разбрахме се, че това ще бъде бъдещ разговор и дълъг.
    НИГЯР ДЖАФЕР:Уважаеми колеги, уважаема госпожо министър, господа и дами, заместник-министри! Нека да бъдем прагматични. Въпрос на престиж е как ще се справи България с проблема, пред който сме изправени.
    Не ми харесва тона на връщане назад и обвинения. Имам един въпрос и чакам отговор на този въпрос. Пред нас са три план-сметки, от които аз, честно да си призная, не разбрах. Вярно, че съм лекар не съм спортист, нито икономист, но искам да знам коя от тези сметки всъщност е вярната.
    Погледнете за какво става въпрос. Веднъж в план-сметка ни искате 2 млн. 266 хил. лв., втори път – 971 хил. лв. В крайна сметка може би най-вероятният вариант е 102 хил. лв. Нека да подходим сериозно.
    Проблемите са ясни – как да излезем от ситуацията. Имаме категоричен отговор с подпис на бившия вицепремиер и министър на финансите, че в консолидирания бюджет, в централния бюджет на Република България за 2013 г. няма средства, които да са предвидени за това мероприятие. За мене е несериозно да си прехвърляте по някакъв начин отговорността. Защото ние трябва в чисто оперативен порядък в краткото време, което остава, да излезем от ситуацията.
    Не мисля че някой от тази комисия носи някаква вина за сегашното състояние на нещата. Пари в бюджета за годината не са били предвидени, независимо какви действия и как са представени проблемите на организационния комитет. Въпросът е какво правим за да се справим и с проблема за сигурността, и с проблема за медицинското обслужване, с ползването на базите и т.н.
    Аз имам въпрос – 51 хил. лв. в последния вариант на план-сметката са предвидени за медицинско обслужване. Какво значи софистика и безопасност? Моля да ми разясните. Може би е логистика. Софистиката е дял във философията, много сериозен и много иновативен. И там се искат 525 хил. лв. в един от вариантите.
    Първо, отговорете за каква сума става въпрос. След това, разбира се, ще очаквам отговор от министъра каква готовност имаме към този момент за това мероприятие, за да не се провали то и да не допринесе за и без това недобрия имидж на страната. благодаря.
    ЙОРДАНКА АБАДЖИЕВА: По отношение на бюджета това са различни неща.Едното е бюджет на олимпийските игри. За тези 900 хил. лв., за които говорите, това са дейностите, които биха могли да се подпомогнат от държавата по Наредба Н1.
    Логистика и безопасност – така е записано при мене и така трябва да се чете. Не знам как е станало софистика. Това е общо перо. Под него са подперата. Това е задължение на федерацията да осигури транспорт на състезателите по време на игрите до залите и хотелите, за което ние сме сключили договор със съответната транспортна фирма, подсигурили сме автобуси и част от средствата идват от състезателите, които покриват тези разходи. Те са включени в перото „Акредитация на спортисти” като приход. Това мога да кажа.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, госпожо министър.
    МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, господин председател. Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми колеги уважаеми господа, съпричастни към проблема по провеждане на Дефлимпикс! За мене е лесно, защото ще започна оттам, че всички чухте. Ние сме само на няколко дни от датата на събитието. По съображения на елементарната логика е ясно ,че в последната седмица или 7-8 дни няма какво толкова важно да се случи заради обективни причини бих казала, оперативни.
    Връщам се назад за да кажа ,че тази наредба за финансово подпомагане на министерството Н1 е с част в номенклатурата, ако обръщате внимание – финансово подпомагане което – смятам, че е ясно, не е равно на финансово осигуряване или финансово обезпечаване. Подпомагане не значи, че покрива всичко. Това първо.
    Второ, при спазване на финансовата рамка. Обръщам внимание ,че бюджетът на министерството е осакатен с 10 процента за 2013 г. още на границата между януари и февруари, първите два месеца на календарната година.
    Министър Нейков се е разплатил с премиите за олимпийските постижения за 2012 г. с бюджета на министерството от 2013 г. Бюджетът е 39 млн. лв. Четири милиона в тези 39 млн. са делегиран бюджет за спортните училища – значи остават 35 млн. От тези 35 млн. лв. 3 млн. 300 хил. лв. на границата между януари и февруари са разплатени за минали задължения. Тоест през месец февруари министерството е с 10 процента по-малък бюджет.
    Подпомагането по Наредба Н1 трябва да бъде при спазване на финансовата рамка.
    Аз няма да влизам в тези детайли, които се обходиха в изказванията на всички тук до момента по този деликатен проблем. Ще направя, преди да продължа по-нататък, уговорка че модерната политика, в това число и на България като държава – членка на Европейския съюз, и на кабинета „Орешарски”, в който съм министър на младежта и спорта, още повече при съобразяване на задълженията, които произтичат от тази номенклатура, променената функционалност на министерството, аз преди всичко много сериозно държа сметка за равния достъп и за модерното виждане за спазване на правата на всички. Това по повод на Федерацията на глухите.
    Освен това смятам, че философията на спорта и на политиката за младежта и спорта е със съзнание за реинвестицията на спорта. По-специално това е с още по-голям коефициент на валидност при глухите защото тук може да се съзира и нещо повече от реинвестиция, може да се съзира и някаква естествена във времето рехабилитация, най-общо казано.
    Така че никой не поставя под съмнение стойността на този форум. Никой не поставя под съмнение ангажимента на държавата. Аз мисля че точно в залата на Народното събрание, където заседава парламентарната комисия по въпросите на децата, младежта и спорта даже ще акумулирам известно неудобство, ако трябва да кажа ,че всички дейности в политиките са съобразно законодателството, господин председател. И тук, в тази зала самодейностите са на последно място, което за мене е неудобство.
    В рамките на законосъобразността и даже малко по ръба на бръснача в петъчния ден, защото, пак повтарям, госпожи и господа, дръжте неизменно сметка за календара, съобразно датата на откриването на форума, и в рамките на тези разписани съображения единственото, което можеше да направи Министерството на младежта и спорта, е тутакси да прехвърли от програма „Олимпийска подготовка” средства. Защото законодателството не е само в рамките на финансовите параметри, а и в рамките на всички други нормативни актове, които уреждат дейностите и политиката в областта на спорта.
    Ние прехвърлихме 102 599 лв.
    И сега, моля да бъда разбрана коректно. Не съм опонент на господин Николов в никакъв случай. Нито министерството е опонент на която и да е федерация, на която и да е организация, която се е отдала на спорта. Само че, госпожи и господа, не може да се направи нищо, което да заобиколи актовете – нормативни и административни.
    Освен това искам да кажа аварийно какво може да се направи, не финансово. Моля Организационният комитет – съжалявам, че председателят отсъства, както разбирам, и от София, не само от заседанието, - ако вече са го направили, чудесно, да напише писмо до Министерството на вътрешните работи. На мене не ми е приятно в отсъствието на колегата вицепремиер и министър на вътрешните работи господин Цветлин Йовчев – при това обръщам внимание, господин председател, ресорен вицепремиер което още повече облекчава нещата, не ги комплицира. Ако Министерството на вътрешните работи не е уведомено с писмо, то как да инициира това нещо? Ние сме държава – членка на Европейския съюз. Ние не се намираме на улицата. Ние сме в една модерна европейска държава.
    Организационният комитет – това не е вина даже на господин Николов – би следвало да уведоми Министерството на вътрешните работи в доволно авансово време по календар. Министерството на младежта и спорта разбира се, че ще съдейства. Но ние не можем да обиждаме йерархията в кабинета, не можем да изземваме функции и не можем да си присвояваме дейности. Ние трябва да се държим подобаващо и с достойнство, което да бъде пример за спазване на законодателството. Не искам да изкривяваме взаимоотношенията между субектите не само по смисъла на Закона за физическото възпитание и спорта, а на който и да е друг нормативен акт – законов или подзаконов, и да се държим по някакви чрезвичайни, към определения момент аварийни сценарии и аварийна режисура. Не ни отива. Мисля, че трябва да бъдем чути в това нещо.
    Другото, което е. Аз имам съзнание по повод на болката на господин Хранов. Аз имам съзнание за нашата кореспонденция. Тя е доволно скорошна. Аз Ви написах господин Хранов, и то не като бягство от отговорност или като незаинтересованост, или като липса на съзнание за отговорностите ,които съм поела – да бъда министър в този кабинет. Не може общинска собственост, господин председател, да бъде подпомогната дори с 1 лев от държавния бюджет. Каквато и да е моята воля, каквото и да е моето човешко разбиране, аз нямам право да се държа по човешки и да се държа с личната си воля.
    В заключение искам да се обърна към господин Николов, с Ваше позволение, господин Монов. Моля Ви, ако не сте написали писмо до Министерството на вътрешните работи, да го сторим, ако трябва с общи усилия, но това да бъде тутакси направено. И да ни подавате топката, така да се каже, на жаргон, не даже Вие, господин Николов, а Организационният комитет, неговият председател…
    Освен това, ако добре правя асоциация, председателят на Организационния комитет е ексзаместник-министър Лазар Каменов. Правилна ли ми е асоциацията? Не знам дали се ориентирам добре в имената. Да не би да греша? – Не греша. Тогава не искам да коментирам. Предпазлива съм да коментирам и политиката на правителството. Защото аз съм се изказала и в интервюто, което дадох в понеделник във в. „Преса”. Не е силата на този кабинет в грубия тон. Но не мога да компенсирам отсъствие на политика, изядено време с липса на политика, злоупотреби с незаконосъобразно разходване на държавен финансов ресурс. Това няма да реши проблема на господин Николов и не е тема на дискусията на това заседание. Затова съм внимателна, предпазлива и пестелива.
    Що се отнася до Министерството на младежта и спорта, господин председател, понеже ни е първа официална среща, за мене и за екипа ни е чест да се запознаем, защото ние в Министерството на младежта и спорта разчитаме на добротворното покровителство на Парламентарната комисия по въпросите на децата, младежта и спорта, а освен това и на екипното сътрудничество в името на добрата политика за младежта и спорта при спазване на законодателството, при иновиране на законодателството. И ние вече сме направили първите стъпки в министерството в тази посока, но сега не искам да ви губя времето.
    Още веднъж благодаря за доверието да ни поканите и ви уверявам, че от наша страна ще имате отговорен екип, който няма да чака на вашата подкрепа със злоупотреба, егоизъм или предпазливост, а ще търсим и ще настояваме за вашата подкрепа, за нашата инициативност във възможно най-скоростно привеждане на актовете ,които уреждат политиката на Министерството на младежта и спорта. Благодаря ви още веднъж.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря и аз, госпожо министър. Мисля, че с това извънредно заседание показахме, че винаги, когато има много проблеми , ние ще ги решаваме с един конструктивен тон при спазване, както казахте, на законността ,без пожарни мерки. Не намеквам нищо за професиите на някои хора ,които управляваха държавата. Просто казвам, че този стил ще отсъства от нашата работа. Затова ви казах, че следващото, с което ще се занимаем от нещата, които господин Николов представи, е именно по-дългосрочният проблем.
    Аз благодаря на всички за участието по точка 1. Доколкото разбирам, Дефлимпикс ще се състои. Всички ние ще помагаме в рамките на нашите правомощия. Това, което Вие казахте, надявам се, Организационният комитет да свърши още утре. Ако трябва и моята намеса за улесняване на контактите с Министерството на вътрешните работи и други ведомства, от които зависи провеждането на Дефлимпикс, аз съм на ваше разположение в тези малко оставащи дни. Благодаря ви за участието.
    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ ЗА ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МЛАДЕЖТА № 302-01-5, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 05.07.2013 Г.
    По тази точка присъстват:
    Мая Тодорова – заместник-министър на младежта и спорта
    Георги Нинов – съветник на министъра на образованието и науката.
    Преминаваме към наименованието на закона – „Закон за изменение на закона за младежта”.
    Има ли други предложения за наименованието на закона? – Не виждам. Моля, който е съгласен да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Наименованието на закона се приема.
    По § 1. Постъпило е предложение от н.пр. Христо Монов.
    Има предложение от н.пр. Милко Багдасаров за изменение на § 1.
    МИЛКО БАГДАСАРОВ: Предлагам § 1 да се измени така:
    §1. В чл. 10 се правят следните изменения:
    § 1 да се измени така:
    §1. В чл. 10 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите “министърът на образованието, младежта и науката“ се заменят с „министърът на младежта и спорта“;
    2. В ал. 3, т. 1 думите „заместник-министър на образованието, младежта и науката”, „заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма”, „заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството” и „заместник-министър на физическото възпитание и спорта” се заменят съответно със „заместник-министър на младежта и спорта”, „заместник-министър на икономиката и енергетиката”, „заместник-министър на инвестиционното проектиране“ и „заместник-министър на образованието и науката”;
    3. В ал. 5 думите “министъра на образованието, младежта и науката“ се заменят с „министъра на младежта и спорта“;
    4. В ал. 6 навсякъде думите “образованието, младежта и науката“ се заменят с „младежта и спорта“.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Представителите на Министерството на младежта и спорта и на Министерството на образованието и науката съгласни ли са с тези промени?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАЯ ТОДОРОВА: Съгласни сме. Не възразяваме.
    ГЕОРГИ НИНОВ: Съгласни сме.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Народните представители имат ли бележки, мнения, изказвания? – Няма.
    Гласуваме предложението на господин Багдасаров.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване по принцип писменото предложение плюс § 1 по вносител.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 2. Постъпило е писмено предложение от н.пр. Христо Монов. Има ли други предложения, забележки? – Не виждам.
    Моля, който е съгласен с това предложение, да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване § 2 по принцип с приетото предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Предлагам наименованието на Заключителните разпоредби и § 3 да бъдат гласувани заедно. По тях няма направени предложения. Имате думата. Няма изказвания.
    Моля, който е съгласен да приемем наименованието „Заключителни разпоредби” и текста на вносителя за § 3, да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 4, § 5 и § 6 няма направени предложения.
    Моля, който е съгласен да приемем текста на вносителя за тези параграфи, да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 7 има постъпило предложение от н.пр. Христо Монов.
    Има ли други предложения? – Няма.
    Моля, който е за направеното предложение, да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Моля, който е съгласен по принцип с това съдържание на § 7 плюс приетото предложение, да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 8. Има предложение от н.пр. Христо Монов. Има ли други предложения в комисията? – Няма.
    Моля, който е съгласен с направеното предложение, да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Моля да гласуваме по принцип § 8 с направеното предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По параграфи 9, 10, 11,12, 13, 14, 15, 16, 17 и 18 няма направени предложения. Предлагам да ги гласуваме ан блок в така предложения вариант по вносител. Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 19. Има предложение на н.пр. Милко Багдасаров.
    МИЛКО БАГДАСАРОВ: Предлагам § 19 да отпадне, тъй като с § 40 по вносител на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията е предвидена същата промяна.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Има ли други предложения?- Няма.
    Който е съгласен да приемем предложението на н.пр. Милко Багдасаров за отпадане на § 19.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване § 19 по вносител да бъде отхвърлен.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По параграфи 20 и 21 по вносител няма направени предложения. Предлагам да ги гласуваме ан блок.
    Има ли други предложения? – Не виждам.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 22 на вносител има предложение на н.пр. Христо Монов. Има ли други предложения? – Не виждам.
    Моля, който е са направеното предложение, да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Моля да гласуваме § 22 да бъде гласуван по принцип с приетото вече предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Тъй като няма направени предложения по параграфи 23, 24, 25 и 26, предлагам да бъдат гласувани ан блок. Не виждам предложения.
    Моля, който е съгласен с тези текстове, да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 27. Има предложение на н.пр. Милко Багдасаров.
    МИЛКО БАГДАСАРОВ: Предлагам § 27 да се измени така:
    § 26. В Закона за железопътния транспорт (обн., ДВ, бр. 97 от
    2000 г.; бр. 47 и 96 от 2002 г., бр. 70 и 115 от 2004 г., бр. 77 и 88 от 2005 г., бр. 36, 37, 62, 92 и 108 от 2006 г., бр. 22, 35, 74 и 81 от 2009 г., бр. 87 от 2010 г., бр. 47 от 2011 г. и бр. 15 от 2013 г.) се правят следните изменения:
    1. В чл. 30, ал. 1 и 5 думите „министъра на регионалното развитие и благоустройството” се заменят с „министъра на регионалното развитие”;
    2. В чл. 39, ал.1 думите „министъра на образованието, младежта и науката“ се заменят с „министъра на образованието и науката“.

    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Има ли други предложения? – Няма.
    Който е съгласен да приемем направеното предложение, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Моля да гласуваме текста на § 27 с направеното предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По параграфи 28, 29, 30, 31 и 32 няма направени предложения за промяна. Има ли някакви предложения? – Няма.
    Предлагам тези параграфи да бъдат гласувани ан блок. Моля, който е за, да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 33 има предложение за промяна от н.пр. Христо Монов. Има ли други предложения? – Не виждам.
    Моля да гласуваме направеното предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Моля да гласуваме по принцип текста на § 33 на вносителя с приетото предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По параграфи 34 и 35 няма направени предложения за промяна. Ако няма и тук предложения, предлагам те да бъдат гласувани ан блок. Не виждам предложения.
    Който е съгласен с текстовете на вносителя по тези параграфи, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Господин председател, направена е допълнителна промяна в чл. 16, ал. 1 и чл. 84а, в които функциите, които досега са били на министъра на образованието, младежта и науката, се предлага да се възложат на министъра на образованието и науката. Това не беше написано. Само да погледнете дали сте съгласни на този министър да бъдат възложени тези функции. Става въпрос за Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите.
    Ще поясня още веднъж. В текста, който е предложен от Министерския съвет в Закона за контрол на наркотичните вещества и прекурсорите са изпуснати две разпоредби, които са определяли правомощия на министъра на образованието, младежта и науката. В момента тези предложения ги възлагаме на министъра на образованието и науката. Дали сте съгласни?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАЯ ТОДОРОВА: Не възразяваме.
    ГЕОРГИ НИНОВ: Съгласни сме.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: По § 36. Има направено предложение от н.пр. Христо Монов. Има ли други предложения? – Не виждам.
    Предлагам да гласуваме направеното предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване по принцип текста на § 36 по вносител с предложението, което вече приехме.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 37 няма направени предложения. Имате ли предложения? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване текста на параграфа по вносител.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 38 има направено предложение за промяна от н.пр. Христо Монов. Има ли други предложения? – Не виждам.
    Моля да гласуваме за направеното предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Подлагам по принцип текста на вносителя с приетото вече предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Тъй като няма направени предложения за промяна в текстовете на § 39, §40, § 41 и § 42, предлагам да ги гласуваме ан блок. Има ли други предложения? – Не виждам.
    Моля да бъдат гласувани ан блок текстовете на параграфи 39, 40, 41 и 42.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    В текста на § 43 е направено предложение от народния представител Христо Монов за промяна.
    Има ли други предложения? – Не виждам.
    Моля, който е съгласен да приемем направеното предложение за изменение, да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване по принцип текста на § 43 с направеното и прието предложение за изменение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По параграфи 44, 45, 46 и 47 няма направени предложения за промяна. Ако няма предложения за промени в тях, предлагам да бъдат гласувани ан блок.
    Има ли предложения за промени? – Не виждам.
    Поставям на гласуване ан блок текстовете на параграфи 44, 45, 46 и 47.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 48 има направено предложение за изменение от н.пр. Христо Монов.
    Има ли други предложения за промяна? – Не виждам.
    Който е за направеното предложение, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване по принцип текста на вносителя за § 48 с така направеното предложение за промяна.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 49. Има направено предложение от н.пр. Христо Монов. Има и предложение от н.пр. Милко Багдасаров.
    МИЛКО БАГДАСАРОВ: Правя предложение § 49 да се измени така:
    § 49. В Закона за туризма (ДВ, бр. 30 от 2013 г.) се правят следните изменения:
    1. В чл. 7, ал. 2, т. 1 думите „заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството“ се заменят със „заместник-министър на регионалното развитие“, думите „заместник- министър на образованието, младежта и науката" се заменят със „заместник- министър на образованието и науката", а думите „ заместник-министър на физическото възпитание и спорта“ се заменят със „заместник- министър на младежта и спорта“.
    2. В чл. 79, ал.5 думите „министъра на образованието, младежта и науката" се заменят с „министъра на образованието и науката"
    3. В чл. 146, ал. 2 думите „министъра на образованието, младежта и науката“ и „ министъра на физическото възпитание и спорта“ се заменят съответно с „министъра на образованието и науката" и „ министъра на младежта и спорта“.
    4. В чл. 161, ал. 6 думите „министъра на регионалното развитие и благоустройството“ се заменят с „министъра на регионалното развитие“.

    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Има ли други предложения за промяна? – Не виждам.
    Който е за направеното предложение от господин Багдасаров, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Предлагам да гласуваме по принцип текста на вносителя за § 49 с приетото писмено предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 50. Има предложение на господин Багдасаров. Имате думата.
    МИЛКО БАГДАСАРОВ: Правя предложение § 50 да отпадне, тъй като с § 5 по вносител на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията е предвидена същата промяна.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Моля, който е съгласен с направеното предложение, да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Поставям на гласуване предложението текстът на § 50 по вносител да се отхвърли.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 51 има предложение на н.пр. Милко Багдасаров. Имате думата.
    МИЛКО БАГДАСАРОВ: Предлагам § 51 да се измени така:
    § 51. В Закона за физическото възпитание и спорта (обн., ДВ,
    бр. 58 от 1996 г.; Решение № 8 на Конституционния съд от 1997 г. - бр. 53 от
    1997 г.; изм. и доп., бр. 124 от 1998 г., бр. 51 и 81 от 1999 г., бр. 53 от 2000 г.; попр., бр. 55 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 64 от 2000 г., бр. 75 от 2002 г.; Решение № 6 на Конституционния съд от 2002 г. - бр. 95 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 120 от 2002 г., бр. 96 от 2004 г., бр. 88 и 103 от 2005 г., бр. 30, 34, 36 и 80 от 2006 г., бр. 41, 46 и 53 от 2007 г., бр. 50 от 2008 г., бр. 74 от 2009 г., бр. 50 и 96 от 2010 г., бр. 35 и 99 от 2011 г., бр. 45, 87 и 102 от 2012 г. и бр. 15 от 2013 г. ) се правят следните изменения:
    1. В чл. 50г, ал. 7 думите „ Министерството на физическото възпитание и спорта „и „Министерството на регионалното развитие и благоустройството“ се заменят съответно с „Министерството на младежта и спорта“ и „Министерството на регионалното развитие“;
    2. В останалите текстове на закона думите „министърът на образованието, младежта и науката", „министъра на образованието, младежта и науката" и „Министерството на образованието, младежта и науката" се заменят съответно с „министърът на образованието и науката", „министъра на образованието и науката" и „Министерството на образованието и науката“ , думите „министъра на физическото възпитание и спорта", „министърът на физическото възпитание и спорта" и „Министерството на физическото възпитание и спорта" се заменят съответно с „министъра на младежта и спорта“, „министърът на младежта и спорта" и „Министерството на младежта и спорта", а думите „министъра на регионалното развитие и благоустройството”, „министърът на регионалното развитие и благоустройството” и „Министерството на регионалното развитие и благоустройството” се заменят съответно с „министъра на инвестиционното проектиране“, „министърът на инвестиционното проектиране” и „Министерството на инвестиционното проектиране”.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Който е съгласен с направеното предложение на господин Багдасаров, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване по принцип текста на вносителя за § 51 заедно с приетото вече предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 52. Няма направени предложения за промяна.
    Който е съгласен да приемем текста на вносителя за § 52, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 53. Има направено писмено предложение за промяна от н.пр. Христо Монов и ново предложение за промяна от н.пр. Милко Багдасаров. Имате думата.
    МИЛКО БАГДАСАРОВ: Предлагам § 53 да се измени така:
    § 53. В Закона за хазарта (обн., ДВ, бр. 26 от 2012 г.; изм. и доп., бр. 54, 82 и 94 от 2012 г.) се правят следните изменения:
    1. В чл. 18, ал.1 думите „министъра на икономиката, енергетиката и туризма“, се заменят с „министъра на икономиката и енергетиката“;
    2.В чл. 44, ал. 2 думите „министъра на регионалното развитие и благоустройството“ се заменят с „министъра на инвестиционното проектиране“;
    3. В останалите текстове на закона думите „министъра на образованието, младежта и науката" се заменят с „министъра на образованието и науката" и думите „министъра на физическото възпитание и спорта", „министърът на физическото възпитание и спорта” и „Министерството на физическото възпитание и спорта" се заменят съответно с „министъра на младежта и спорта“, „министърът на младежта и спорта" и „Министерството на младежта и спорта“.

    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Има ли други предложения? – Не виждам.
    Който е съгласен да приемем предложението на н.пр. Милко Багдасаров, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Поставям на гласуване по принцип текста на вносителя за § 53 заедно с приетото вече предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 54. Няма направени предложения. Има ли предложения в залата? – Няма.
    Който е съгласен да приемем текста на вносителя по § 54, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 55. Има направено писмено предложение от н.пр. Христо Монов. Други предложения? – Не виждам.
    Поставям на гласуване направеното предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Моля да гласуваме по принцип текста на вносителя с приетото вече предложение.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Тъй като няма направени предложения за промяна на текстовете на параграфи 56 и 57 те да бъдат гласувани ан блок. Има ли предложения по тях? – Не виждам.
    Който е съгласен да приемем текстовете на параграфи 56 и 57 по вносител, моля да гласува.
    Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    С това приехме Закона за изменение на Закона за младежта в комисията. Той ще бъде внесен в пленарната зала тази седмица, за да улесним дейността на министерството.


    Преминаваме към трета точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Има ли въпроси, мнения, становища, съобщения по нея? Заповядайте.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Тъй като заместник-министърът на младежта и спорта е тук, имам един въпрос, тъй като министърът отсъства. Би било добре да ни уведомите кой е човекът, който е назначен като директор на допинг-лабораторията и какви са причините за освобождаването на предишния директор?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАЯ ТОДОРОВА: Господин председател, уважаеми народни представители! Аз в момента нямам готовност да отговоря на този въпрос.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Аз предлагам, ако приемете, уважаеми господин Киряков, този въпрос да бъде зададен писмено към министъра и на следващото заседание да ни бъде отговорено.
    ТАНЮ КИРЯКОВ: И процедурата по това, което четох в нейното изказване в „Преса”. Ако този одит или ревизия е представен в прокуратурата, по какъв начин е направено? И този директор на лабораторията дали е уведомен или не е уведомен. Има съдебни процедури.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАЯ ТОДОРОВА: Говорим за изказването на министъра, това ли визирате?
    ТАНЮ КИРЯКОВ: Да, интервюто във в. „Преса” вчера. Вие ще докладвате на министъра, а ние ще направим писмен въпрос, на който държим да бъде отговорено.
    ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: На следващото редовно заседание на 24 юли.
    Има ли други въпроси? – Няма.
    Поради изчерпване на дневния ред нашата работа приключи.
    Закривам заседанието на комисията. Благодаря на всички, които взеха участие.
    (Закрито в 16,05 ч.)
    Стенограф:
    (Божана Попова)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА,
    МЛАДЕЖТА И СПОРТА:
    (Христо Монов)
    Форма за търсене
    Ключова дума