КОМИСИЯ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
П Р О Т О К О Л
На 5 февруари 2014 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта, № 302-01-36, внесен от Министерския съвет на 01.11.2013 г. – второ гласуване.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 15,05 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Христо Монов.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Уважаеми дами и господа народни представители! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Предлагам дневният ред на днешното заседание да бъде от една-единствена точка, но затова пък доста времеемка:
1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта, № 302-01-36, внесен от Министерския съвет на 01.11.2013 г. – второ гласуване.
2. Разни.
Има ли други предложения за включване на точки в дневния ред? Не виждам.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
„За” – 11, „против” и „въздържали се” – няма.
Дневният ред се приема.
1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта, № 302-01-36, внесен от Министерския съвет на 01.11.2013 г. – второ гласуване.
2. Разни.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта, № 302-01-36, внесен от Министерския съвет на 01.11.2013 г. – второ гласуване.
По тази точка наши гости са от Министерството на младежта и спорта господин Йордан Йовчев – заместник-министър, господин Боршуков е подаден в списъка, но не го виждам, господин Мариян Маринов – главен секретар, Пламен Богданов – директор на Дирекция „Правна”.
Добър ден и на нашите гости.
Започваме с наименованието на закона: „Законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта”.
Имате ли, Уважаеми колеги, бележки по предложеното наименование на закона? Не виждам.
Подлагам на гласуване наименованието на закона.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 12, "против" и "въздържали се" - няма.
Наименованието на закона се приема така, както е предложено от вносителя.
Преминаваме към § 1.
По § 1 е постъпило предложение от народните представители Стефани Михайлова, Иван Чолаков и Галя Захариева.
Кой от вносителите желае да представи предложението?
Заповядайте, господин Чолаков. Имате думата.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми господин заместник-министър Йовчев! Става дума за § 1, където думата „физическо” да се замени с „физическото”, а думата „физическа” да се замени с „физическата”.
Предложение е по-скоро редакционно.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Има ли други предложения? Има ли коментари от страна на министерството?
Заповядайте, господин Богданов. Имате думата.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, приемаме направената редакционна забележка. Считаме, че стилистично така текстът ще бъде по-пълен и завършен с оглед и на съдържанието, и на граматиката.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, господин Богданов, за този коментар.
Не виждам други предложения и затова предлагам да преминем към гласуване предложението на народните представители Стефани Михайлова, Иван Чолаков и Галя Захариева.
Моля, гласувайте това предложение.
Гласували: "за" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението на народните представители Стефани Михайлова, Иван Чолаков и Галя Захариева по § 1 се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя по § 1 по принцип заедно с приетото вече предложение на народните представители.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на комисията за § 1 се приема.
Преминаваме към § 2.
Постъпило е предложение от народните представители Георги Мърков и Христо Монов.
Колеги, имате ли бележки и предложения до текста на § 2?
Заповядайте, господин Багдасаров. Имате думата.
МИЛКО БАГДАСАРОВ: Благодаря Ви, господин председател! Предлагам в т. 5 и т. 6 от предложението след думата „регистрирани” да се добави изразът „като юридически лица с нестопанска цел за осъществяването на общественополезна дейност” и думите „за дейност в обществена полза“ да се заличат.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Моля Министерството на младежта и спорта да изрази становище по това редакционно предложение.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Съгласни сме с направеното предложение от господин Багдасаров.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: А по предложението на господин Мърков и моето?
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Като цяло целият текст, който е предложен от уважаемите народни представители го приемаме, тъй като е в синхрон с текста, който е представен от вносителя – Министерския съвет.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, господин Богданов.
Други бележки и предложения? Няма.
Подлагам на гласуване, първо, предложението на народните представители Георги Мърков и Христо Монов и редакцията на народния представител Милко Багдасаров, което да стане редакция на комисията.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 11, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 2 заедно с приетите предложения.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 11, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на комисията за § 2 се приема.
Преминаваме към § 3.
Има постъпило предложение по § 3 от народните представители Георги Мърков и Христо Монов.
Колеги, желаете ли думата?
Заповядайте, господин Мърков. Имате думата.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Аз имам предложение за § 3 – в чл. 8, ал. 3 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1:
А) след думата „стратегия” да се добави „за период от десет години”, а след думата „спорта” се добавя „за срок от четири години.
2. Създава се точка 1а:
„1а. Утвърждава годишните национални програми за изпълнение на Националната програма по т. 1.”
2. В т. 3 след думата „осъществяването на” се добавя”национална стратегия и национална спортна програма и националните програми по т. 1 и т.1а.
3. Т. 17 се изменя така: „Приема и подпомага програмите за повишаване квалификацията и професионалната реализация и преквалификация на спортно-педагогическите кадри.
4. В т. 18 след думата „дейността” се добавя „на органите на държавната и местната власт и спортните организации”.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Моля за становището на Министерството на младежта и спорта по така направеното предложение за редакция.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Уважаеми господин председател, съгласни сме с така предложената редакция, която допълва правомощията, които са изброени в чл. 8 на сега действия закон в допълнение към предложението на вносителя.
Така текстът става по-пълен и по-всеобхватен по отношение на функциите, които ще се осъществяват от комисиите.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Има ли други предложения? Ако няма, ще подложа на гласуване, първо, направеното по време на заседанието предложение за редакция на § 3.
Преди това госпожа Дамянова поиска думата. Заповядайте, госпожо Дамянова.
МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Имам един въпрос към колегата по т. 17, понеже добавяме текст. Нямам нищо против, но просто искам да си го изясня за себе си.
„17. приема и подпомага програми за повишаване на квалификацията, професионалната реализация и преквалификация на спортно-педагогическите кадри”.
„...програми за професионална реализация...” – как министърът на младежта и спорта ще подпомогне професионалната реализация? Ще ги финансира ли? Просто задавам въпрос, за да си го изясня за себе си – ще им осигури работно място? Какво означава „подпомага”. Защото утре ще искаме от министъра на младежта и спорта да изпълни това, което сме заложили тук в закона.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, господин Богданов, да отговорите.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Ще отговорим, че така, както е предложен текстът от народния представител Георги Мърков и от народния представител Христо Монов, е функционално свързва с квалификацията преквалификацията на спортните специалисти и с последваща реализация в живота, тоест, в спортната дейност, която се отнася изцяло като функция на министъра на младежта и спорта.
Ние приемаме, че така текстът е по-пълен и дава възможност за защита статута на спортните специалисти. Ако отпадне този текст, би бил малко непълен. Това предполагам, че и вносителите на уточнението в т. 17 са имали предвид.
МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Нашето становище е относно професионалната реализация. За квалификацията – да, знаем, че има такива програми в сферата на квалификацията и преквалификацията. Но как ще подпомогне реализацията? Програма за реализация – това означава, че министърът трябва да одобри с бюджета една национална програма, с която да финансира примерно осигуряването на място за работа на тези надежди. Това означава професионалната реализацията. Тя е това. За да се реализирам аз професионално, ми трябва поприще, в което да се реализирам, да извършвам дейността си.
Затова ви питам, просто за да уточним какво се има предвид под „професионална реализация”.
МИЛКО БАГДАСАРОВ: Идеята, и това е свързано с вносителя на предложение, е, че самите програми ще дадат възможност за по-добра реализация, а не че министърът на младежта и спорта сам ще каже на всеки отделен спортно-педагогически кадър къде точно да работи и как да работи. Самата програма, предвид нейното естество и характер, както и степента на завършеност, ще даде възможност за реализация на съответния кадър.
МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Дайте ми пример.
МАРИЯН МАРИНОВ: Като вземете всички досегашни програми за заетост са един жив пример за реализация или нереализация съответно.
Ако знаехме, госпожо Дамянова, как всичко ще стане точно, бихме го направили. Считаме, че съобразно това, което е направил вносителя и съобразно възможностите на министъра към този момент това би получило добра реализация. Но едва след като го практикуваме, ще отчетем степента на изпълнение на заложеното.
МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Аз не съм против този текст. Не ме разбирайте погрешно. Но искам да си го обясня, защото ние като народни представители, все пак, като гласуваме едни изменения в закона, в България се е превърнало в порочна практика да се приемат „кухи” текстове в законите. Звучат прекрасно, но не могат да се реализират.
Затова ви питам конкретно, защото утре примерно ще зададем въпрос на министъра как и каква е тази програма, която ще подпомогне реализацията на кадрите.
МАРИЯН МАРИНОВ: Има страшно много кадри, които нямат достатъчна степен на завършено образование. Говоря за спортно-педагогическите кадри.
МИЛКО БАГДАСАРОВ: Да подпомогна колегата. Аз казах на колежката, че миналия месец правихме един анализ на кадрите в суперлигата във волейбола. Оказа се, че там само четири души имат диплом за треньори по волейбол.
МАРИЯН МАРИНОВ: Това е едната страна.
Другата страна е, че част от кадрите са със средно образование и търсят реализация на тази основа, на средното образование, без да имат желание за повишаване на своята квалификация и оттам и на реализация във висше форма на обучение, каквато им предлага Националната спортната академия.
МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Аз питам конкретно за програмата за реализация.
МАРИЯН МАРИНОВ: Тя не може според мен да се разглежда самостоятелно.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Аз мисля, че като осигуряваш на един човек по-висока квалификация, разширяваш и възможностите му за реализация.
МАРИЯН МАРИНОВ: Точно това ни е мисълта.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Затова се говори и за двете неща. Ако едното го няма, няма да го има и другото.
МУСТАФА АХМЕД: Така е даден текстът: „квалификация и реализация, и преквалификация”.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Господин председател, работя в клуб, произвеждаме и повишаваме квалификацията на кадрите. Кой може да задължи клуба да назначи този вече квалифициран специалист? Никой! Нито министър, нито някой друг. Те са самостоятелни, независими организации.
Затова според мен това за реализацията няма да стане. Иначе ние не сме против. Става дума да не си противоречи вътре самият текст.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Мисля, че текстът не си противоречи. След като министърът е задължен да се грижи за квалификацията, пак казвам, реализацията пряко произтича от повишаване на тази квалификация и преквалификация. Вие не задължавате министърът, но естествено, че той ще създава възможности хората, на които вие сте повишили квалификацията, да бъдат реализирани в други клубове, а не там да останат хора, които примерно са с по-ниска квалификация. Това сме имали предвид.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Клубовете са независими. Те не зависят от министерството.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Но това не означава, че министърът не трябва да има и задължението да търси реализацията на тези кадри, които са с по-висока квалификация.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Ние му вменяваме някакъв ангажимент, който той не може да изпълни.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Да видим, да опитаме все пак. Това е идеята.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: А след като завършат Националната спортна академия, къде ще се реализират тези кадри?
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Аз мисля, че трябва да продължим с гласуване.
Тук не става въпрос само за средното образование.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Тук става въпрос за реализация на кадрите.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Не знам как е в спорта, господин Киряков, но дори в най-консервативни области като примерно обществените науки, на всеки пет години знанието се обновява.
Самите те го искат. Нека да го има.
ТАНЬО КИРЯКОВ: Какво става с предложената т. 6 и с т. 12?
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, госпожо Йорданова, да отговорите на въпроса.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря Ви, господин председател!
Процедурата, предвидена в ПОДНС позволява народните представители да правят по време на заседанието редакционни корекции на собствените си предложения или да правят други устни предложения. Господин Мърков току-що прочете нова редакция на § 3, в която т. 6 и т. 12 ги няма. С предложената нова редакция, той упражни това си право.
Правилникът предвижда първо да се гласува новата редакция, която предлага господин Мърков по време на заседанието – без т. 6 и без т. 12. После трябва да се гласува писменото предложение, което е постъпило по реда на чл. 79, и накрая да се гласува текстът на вносителя.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Мисля, че след направеното разяснение можем да минем към гласуване.
ТАНЬО КИРЯКОВ: Това трябва да се каже предварително – коя се изтегля и на кое се прави редакция.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Това не е оттегляне.
Подлагам на гласуване направеното по време на заседанието предложение за редакция на т. 3 – това, което господин Мърков прочете.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" – няма, "въздържали се"- 6.
Предложението се приема.
Подлагам на гласуване направеното писмено предложение по принцип от народните представители Мърков и Монов.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - няма, "против" – 1, "въздържали се"- 6.
Предложението не се приема.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Извинявайте, господин председател, но тъй като предложението е сходно, трябва да се гласуват текстовете по принцип, а текстът на комисията става последното предложение, направено по време на заседанието.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Поставям на гласуване по принцип направеното писмено предложение на н.п. Мърков и Монов.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против"- 1, "въздържали се" - 6.
Предложението се приема по принцип.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 3 по принцип.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против"- няма, "въздържали се" - 6.
Предложението се приема.
Преминаваме към § 4.
По § 4 има предложение от народните представители Мърков и Монов. Има ли други предложения в момента?
Господин Мърков, имате думата.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Предлагам т. 2 от предложението да се измени така:
„2. В ал. 3, т. 1 накрая се добавя „и националните програми по чл. 8, ал. 3, т. 1а.”.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Моля за становище от министерството.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Подкрепям направеното предложение. Съгласни сме с така направеното предложение и допълнение, както и с направеното писмено предложение.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Ако няма други изказвания, подлагам на гласуване писменото предложение на народните представители Мърков и Монов заедно с редакцията на народния представител Георги Мърков.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението на народните представители Мърков и Монов заедно с редакцията на Георги Мърков се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 4 по принцип.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на комисията за § 4 се приема.
Преминаваме към § 5.
По § 5 няма постъпили предложения.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 5.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 5 се приема.
Постъпило е предложение от народните представители Мърков и Монов за създаване на нов параграф - § 5а.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Оттеглям предложението ни за създаване на нов параграф - § 5а.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, господин Мърков.
Постъпило е предложение от народния представител Захари Георгиев за създаване на нов параграф - § 5а.
Кой ще представи предложението на колегата Георгиев? То е раздадено на народните представители.
ТАНЬО КИРЯКОВ: Колеги, аз по принцип с колегата Захари Георгиев коментирах това предложение. Но така, както е представен текстът, „не може да бъде отказано”, това означава, че ще отворим вратата на Пандора и ще стане така, че кой, както си иска, какъвто си иска клуб ще създава – с по един, с по двама, с по половин член в клуб.
Един клуб според текста представлява треньор – „педагогически кадър, назначен на трудов или граждански договор.” А къде са състезателите, къде е дейността, в какво ще участва, какво ще прави?
Аз не бих подкрепил този текст.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Предлагам да чуем все пак и становището на Министерството на младежта и спорта по предложението.
Заповядайте, господин Богданов.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Господин председател, ние не подкрепяме това предложение с тази формулировка за спортния клуб, тъй като това е въпрос със съществено значение и не е тук мястото на този вид да се включи, тъй като касае цялостната дейност на спортните организации като примерно спортни клубове, федерациите.
Така представеният текст не се включва в смисловото съдържание на законопроекта, предложен от вносителя.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, за това становище.
Ако няма други мнения, подлагам на гласуване предложението на народния представител Захари Георгиев.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 0, "против" 16 и "въздържали се" - няма.
Предложението не се приема.
Постъпило е предложение от народния представител Стефани Михайлова и група народни представители за създаване на нов параграф - § 5б.
Заповядайте, господин Чолаков, да представите предложението.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Предложението ни е да се създаде нов параграф - § 56:
„§ 5б. В чл. 11, ал. 1 думите „юридически лица с нестопанска цел” Да се заменят с „регистрирани като юридически лица с нестопанска цел”.”
Това е редакционна корекция и съвпада с това, което преди малко и господин Милко Багдасаров предложи.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Какво е становището на Министерството на младежта и спорта по това предложение?
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Предложението е добро. По-добре звучи така.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря за коментарите.
Подлагам на гласуване направеното предложение от Стефани Михайлова и група народни представители за създаване на нов параграф - § 5б.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението на народния представител Стефани Михайлова и група народни представители за създаване на нов параграф - § 5б, се приема.
Преминаваме към § 6.
По § 6 има предложение от народните представители Мърков и Монов.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Оттегляме предложението си по § 6.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Има ли други предложения?
Ако няма, подлагам на гласуване § 6 така, както е предложен от вносителя.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 6 се приема.
Преминаваме към § 7.
По § 7 е постъпило предложение от народните представители Мърков и Монов.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Оттегляме предложението си по § 7.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, господин Багдасаров.
МИЛКО БАГДАСАРОВ: Благодаря Ви, господин председател! Предлагам т. 1 от § 7 да отпадне – „1. В ал. 1 думите „спортни клубове, и/или” се заличават.”
Това беше предложения на първо четене текст в чл. 15. Предлагам тази точка от § 7 да отпадне и параграф 7 да придобие следната редакция:
„§ 7. В чл. 15 се правят следните изменения и допълнения:
1. Ал. 2 се отменя.
2. В ал. 4 накрая се добавя „по чл. 7, т. 3.”
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Съгласни сме с така направените корекции, тъй като в първоначално внесения проект имаше една неточност, която засягаше съществено статута на някои спортни организации, които нямат като основна клетка в организация си спортни клубове.
Така че сме съгласни да отпадне този текст.
МИЛКО БАГДАСАРОВ: До момента ние бяхме вкарали в ал. 1 думите „спортни клубове и/или” се заличават. Вижте какво пише в чл. 15. Сега си оставяме ал. 1 така, както си беше в чл. 15, отпада ал. 2, където пише:
„(2) Министърът на младежта и спорта признава статута на национални спортни организации на онези от тях, в които членуват най-малко две трети от спортните клубове и/или спортните федерации, осъществяващи дейност в съответната предметна област на системата за физическо възпитание, спорт и социален туризъм.”
Това отпада.
Тоест, оставяме си стария текст на ал. 1, ал. 2 отпада и в ал. 4 накрая само добавяме редакционно „по чл. 7, т. 3”.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Ако няма други предложения, подлагам на гласуване първо редакцията на § 7, предложена от колегата Багдасаров.
Моля, гласувайте това предложение.
Гласували: "за" - 17, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението на колегата Милко Багдасаров се приема.
Второ, подлагам на гласуване текста на вносителя за § 7 по принцип.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 17, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 7 се приема по принцип.
Преминаваме към § 8.
По § 8 има предложение от народните представители Монов и Мърков.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Оттегляме предложението си по § 8.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Има предложение и от народния представител Стефани Михайлова и група народни представители.
Заповядайте, господин Чолаков, да представите предложението.
ИВАН ЧОЛАКОВ: „В § 8, ал. 2, т. 1:
1. буква „а” да се измени така:
„а. Регистрирана е като юридическо лице с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност, чийто предмет на дейност е организиране и провеждане на тренировъчен и състезателен процес по определен вид спорт или по сходни видове спорт или е развитието на спортове по чл. 14, ал. 2 или ал. 3.”
2. в буква „в” думите „сходните видове спорт” да се заменят със „спортовете”.
Като мотиви ще изтъкна, че така текстът е приложим и за многоспортови федерации по чл. 14, ал. 2 и 3, които развиват повече от един спорт, но не непременно сходни видове спорт. А възможностите за една федерация за видове спорт вече са определени в дефинициите за спортните федерации и в ал. 1 на този член и няма нужда повторно да се прецизират.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Най-напред бих искал да чуя мнението на Министерството на младежта и спорта по така направеното предложение.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Министерството на младежта и спорта държи на текста на вносителя. Считаме, че обхваща отношенията така, както са записани. Не виждаме в предложените промени по-добра редакция.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, господин Богданов.
Колеги, други мнения, становища?
Ако няма други изказвания, подлагам на гласуване първо предложението на народния представител Стефани Михайлова и група народни представители.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 7, "против"- 10, "въздържали се" - няма.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 8.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 10, "против" – няма, "въздържали се" - 7.
Предложението се приема.
Преминаваме към § 9.
По § 9 е направено предложение от народните представители Мърков и Монов.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Предлагам § 9 в следната редакция:
„§ 9. В чл. 17а се правят следните изменения:
1. В ал. 2 думата „едномесечен” се заменя с „двумесечен”.
2. В ал. 4 думите „само още веднъж” се заличават.”
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Моля представителите на Министерството на младежта и спорта за становище по току-що направената редакция от народния представител Георги Мърков.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Приемаме така предложената редакция, тъй като е свързана функционално и с предложението на вносителя.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Други мнения, становища?
Подлагам на гласуване направеното по време на заседанието предложение от народния представител Георги Мърков.
Моля, гласувайте това предложение.
Гласували: "за" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението на народния представител Георги Мърков за § 9 се приема.
Подлагам на гласуване писменото предложение на народните представители Мърков и Монов по принцип.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението на народните представители Мърков и Монов се приема по принцип.
Накрая подлагам на гласуване текста на вносителя за § 9 по принцип.
Моля, гласувайте.
МУСТАФА АХМЕД: Господин председател, когато прочетохте текста, прочетохте само т. 1.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Цялото предложение беше прочетено.
МУСТАФА АХМЕД: Не беше уточнено. Трябваше да се прочете и това, че „организация” се заменя с „федерация” и думите „само още веднъж” се заличават. Не беше прочетено изцяло, беше прочетено само една част.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, госпожо Йорданова, да поясните процедурата.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Малко е сложно гласуването, защото се правят извадки по време на заседанието. Но господин Мърков прочете една нова редакция. Тя става окончателна редакция на комисията.
Ако има нужда, отново да се прочете, но тя е гласувана изцяло. Това става редакция на комисията и там няма „организации” и „федерации”.
Тези неща отпаднаха, тъй като господин Мърков и господин Монов си оттеглиха предложението.
А останалите предложения се гласуват по принцип, защото част от философията на тези предложения се съдържа в окончателната редакция. Но окончателната редакция е тази, която господин Мърков прочете сега, по време на заседанието.
Ако е необходимо, пак да я прочете, за да е ясно какво гласувате.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, господин Мърков, да прочетете отново предложението за § 9.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Чета предложението за § 9:
„§ 9. В чл. 17а се правят следните изменения:
1. В ал. 2 думата „едномесечен” се заменя с „двумесечен”.
2. В ал. 4 думите „само още веднъж” се заличават.”
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: А другото отпада автоматично, защото е свързано с неща, които гласувахме преди няколко параграфа.
Подлагам на гласуване по принцип текста на вносителя.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 16, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 9 се приема по принцип.
Преминаваме към § 10.
По § 10 е постъпило предложение от народните представители Мърков и Монов.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Оттеглям предложението ни по § 10.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, господин Багдасаров, за предложение по § 10.
МИЛКО БАГДАСАРОВ: Благодаря Ви, господин председател! Аз имам предложение по § 10.
Господин председател, колеги, предлагам § 10 да се измени така:
„§ 10. В чл. 17б се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2, т. 2, буква „а” думите „чл. 15, ал. 2” се заменят „чл. 17, ал. 2, т. 2, буква „б”.”
2. В ал. 4, т. 6 накрая се добавя „ако е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията”.
Това е на база на това, което дотук променихме. Тоест, броят на членуващите в спортните федерации да е в съответствие с изискването на това, което до момента коментирахме и вече променихме.
А втората точка е, защото тук има един текст, че не се отказва подновяване на лицензията при положение, че има просрочени задължения към държавата или общините. Затова предлагам да сложим още едно допълнение – освен, „ако е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията”.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Да, каквото състояние бяха почти всички федерации в началото на тази година.
Затова моля за становище Министерството на младежта и спорта по направеното предложение.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Господин председател, съгласни сме с така направеното предложение.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Щом министерството е съгласно, това е добре. Някой иска ли да вземе отношение по това предложение? Няма.
Подлагам на гласуване първо предложението на народния представител Милко Багдасаров по § 10.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 17, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението на народния представител Милко Багдасаров за § 10 се приема.
Второ, подлагам на гласуване текста на вносителя за § 10 по принцип.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 17, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 10 се приема по принцип.
Преминаваме към § 11.
По § 11 има предложение от народните представители Мърков и Монов.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Оттегляме предложението си за § 11.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 11.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 17, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 11 се приема.
Преминаваме към § 12.
По § 12 има направено предложение от народните представители Мърков и Монов.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Оттегляме предложението ни за § 12.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 12.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 17, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 12 се приема.
Преминаваме към § 13.
По § 13 има направени предложения от народните представители Монов и Мърков и от народните представители Стефани Михайлова и група народни представители.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, господин Мърков.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Аз оттеглям предложението ни по § 13.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, господин Чолаков, за становище по Вашето предложение.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Нашето предложение е следното:
„В § 13 в ал. 1 след думата”създаването” да се добави „на”.”
Това е редакционна корекция.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Моля за становището на Министерството на младежта и спорта.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Текстът, който сме предложили, е коректен. Предоставям този път на вас да решите.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Тук се доверяваме на това, че все пак филолог ръководи министерството.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Да, затова си подкрепяме текста.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Оттеглям предложението ни по § 13.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 13.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за §13 се приема.
Преминаваме към § 14.
По § 14 няма постъпили предложения. Не виждам и тук.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 14.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 14 се приема.
Преминаваме към § 15.
Тук има постъпило предложение от народните представители Стефани Михайлова и група народни представители.
Моля, господин Чолаков, да представите предложението си.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Нашето предложение за § 15 е следното:
„§ 15:
1. Точка 1 да се измени така:
„1. В ал. 5 след думите „по предложение на” се добавя „и след съгласуване с”.”
2. В т. 2 да се създаде ал. 15:
„(15) Критериите за създаване на олимпийски звена и за подбор на учениците в тях се уреждат с наредба на министъра на младежта и спорта.”
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви.
Моля за становището на Министерството на младежта и спорта.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Не сме съгласни с така направените предложения за изменение. По отношение на първата точка изменението е по-скоро граматическо. Така че не мога да изразя категорично становище.
По отношение обаче на по-важния въпрос за олимпийските звена, нашите специалисти считат, че не е необходимо с отделна наредба да се уреждат взаимоотношенията с олимпийските звена. Те смятат, че това си е елемент от програмите на спортните училища и в тези програми заляга и подготовката на олимпийците.
Една наредба би се набъркала и във взаимоотношенията между Министерството на младежта и спорта и Министерството на образованието и науката. Така че ние не сме съгласни с така направеното предложение.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Според мен не е правилно да няма наредба. Ние пропагандираме, че ще правим олимпийски центрове за подготовка, ще изграждаме олимпийско звено, но на какви принципи? По какви правила? Ей, така?!?
Нормално е да има една наредба или правилник, който да казва: това са хората, които на такива принципи и правила са приети и са отличени да попаднат в тези олимпийски звена. Така много на око ще става. Това имаме предвид под наредба. Нямаме предвид нещо много сложно.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Мисля, че това само ще затрудни работата.
Ако няма други мнения, ще подложа на гласуване предложението на народния представител Стефани Михайлова и група народни представители първо по т. 1.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 4, "против"- 10, "въздържали се" - 3.
Предложението на народните представители Стефани Михайлова и група народни представители по т. 1 от § 15 не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Стефани Михайлова и група народни представители по т. 2 от § 15.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 7, "против"- 7, "въздържали се" - 3.
Предложението на народния представител Стефани Михайлова и група народни представители по т. 2 от § 15 не се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 15.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 11, "против"- 7 "въздържали се" - няма.
Предложението на вносителя за § 15 се приема.
Преминаваме към § 16.
По § 16 няма постъпили предложения. Не виждам и тук.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 16.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 16 се приема.
Преминаваме към § 17.
По § 17 няма постъпили предложения. Няма и тук.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 17.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 17 се приема.
Преминаваме към § 18.
По § 18 също няма постъпили предложения. Няма и тук.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 18.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 18 се приема.
Преминаваме към § 19.
По § 19 също няма постъпили предложения.
Заповядайте, господин Киряков, вероятно за въпрос.
ТАНЬО КИРЯКОВ: Благодаря Ви, господин председател! Само искам да попитам какво значи „Лицензираните спортни федерации организират подготовката на съдии по съответен вид спорт”.
Това се отменя. Кой ще организира тези съдии?
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Това го коментирахме вече.
ТАНЬО КИРЯКОВ: Да, благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Сега стана ли ясно?
Има ли други въпроси и мнения по § 19? Не виждам.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 19.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 19 се приема.
Преминаваме към § 20.
По § 20 също няма постъпили предложения. Не виждам и в залата.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 20.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 20 се приема.
Преминаваме към § 21.
Има думата народният представител Милко Багдасаров.
Заповядайте, господин Багдасаров, за предложение.
МИЛКО БАГДАСАРОВ: Благодаря Ви, господин председател! За § 21 предлагам следните промени.
Предлагам да променим в чл. 59, ал. 1, т. 1, която да се измени така:
„1. програми и дейности за развитие и насърчаване на физическото възпитание.”
Тук текстът беше „по физическото възпитание”. Чета го отново:
„1. програми и дейности за развитие и насърчаване на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм за деца от детските градини, ученици от училищата от всички степени на образование, както и за деца и ученици от извънучилищните звена от системата на народната просвета.”
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Моля Министерството на младежта и спорта за становище по така направеното предложение.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Предлагаме да се приеме предложеният текст. По-точен е текстът, предложен от уважаемия народен представител, за промяна в т. 1 на ал. 3 на чл. 59.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Подлагам на гласуване редакционното предложение на колегата Милко Багдасаров.
Моля, гласувайте това предложение.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението на народния представител Милко Багдасаров за § 21 се приема.
Второ, подлагам на гласуване текста на вносителя за § 21 по принцип заедно с приетата поправка, предложена от колегата Багдасаров.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 21 се приема по принцип заедно с приетото предложение на народния представител Милко Багдасаров.
Заповядайте, господин Мърков, за предложение.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Предлагам да се създаде § 21а със следния текст:
„§ 21а. В чл. 59а, т. 9 накрая се добавя „и на годишните програми по чл. 8, ал. 3, т. 1а”.”
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, госпожо Йорданова, за уточнение.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Това е предложение да се създаде нов параграф, с който ще се прави допълнение в един текст, който не е в законопроекта, но той е във връзка с друго предложение на господин Мърков, което вече приехте – освен четиригодишна, да има и годишни национални програми.
А чл. 59а касае бюджета на Министерството на младежта и спорта и тук се казва: „Средствата по бюджета на Министерството на младежта и спорта се разходват за...” и в т. 9 в досегашния текст се казва: „9. за реализация на основните задачи на Националната програма за развитие на физическото възпитание и спорта”, а господин Мърков предлага да се добавят и годишните програми по чл. 8, ал. 3, т. 1а, които вече ги приехте, за да може да се осигури изпълнението.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Какво е мнението на Министерството на младежта и спорта по така направеното предложение?
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Съгласни сме с така направените промени. Те са свързани с уточнения в предишни текстове – десетгодишна, четиригодишна и годишна програма.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, господин Богданов.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Георги Мърков за създаване на нов параграф - § 21а.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението на народния представител Георги Мърков за създаване на нов параграф - § 21а – се приема.
Преминаваме към § 22.
По § 22 има постъпило предложение от народните представители Георги Мърков и Христо Монов.
ГЕОРГИ МЪРКОВ: Оттеглям предложението ни за § 22.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 22.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 22 се приема.
Преминаваме към § 23.
По § 23 има постъпило предложение от народните представители Стефани Михайлова и група народни представители.
Моля да представите предложението си.
Заповядайте, госпожо Дукова. Имате думата.
СНЕЖАНА ДУКОВА: „В § 23 ал. 1 да се измени така:
„Чл. 63. (1) Държавата подпомага спортната дейност на лицензираните спортни организации и техните членове, както и учебно-тренировъчната и спортно-състезателната дейност в държавните спортни училища, включително и в олимпийските звена, при условия и по ред, определени от министъра на младежта и спорта”.”
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви.
Има ли други предложения, мнения?
Заповядайте, господин Багдасаров.
МИЛКО БАГДАСАРОВ: Моето предложение е в чл. 63, ал. 1 накрая думите „определени от министъра на младежта и спорта” да се заменят с „определени с наредба на министъра на младежта и спорта”.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Какво е мнението на министерството по двете предложения?
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: По отношение на първото предложение ние вече изразихме нашето становище за статута на олимпийските звена. Считаме, че финансирането на спортните училища и на олимпийските звена е в едно цяло, в една програма и по един бюджет.
Специално имахме разговори и с Министерството на финансите, съответно с Министерството на образованието и науката по отношение на финансирането на училищата, включително и спортните. Там няма разделение на програмите за финансиране на отделни категории звена.
Тоест, позицията ни е, че този текст не би следвало да се приеме.
По отношение на предложението на народния представител господин Багдасаров считаме, че е уточнително и би следвало да се приеме. Тоест, материята по отношение на финансирането, уредена в чл. 63, да се съдържа в наредба, което ние и имахме предвид по принцип.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, господин Богданов.
Заповядайте, господин Киряков. Имате думата.
ТАНЬО КИРЯКОВ: Колеги, искам да попитам вносителите какво означава „олимпийските звена”? Те си имат отдел за олимпийска подготовка. Как ще го пишем тук?
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Под вносителите имате предвид Министерския съвет?
ТАНЬО КИРЯКОВ: Не, не. Имам предвид вносителите на предложението за изменение.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Защо да няма „олимпийските звена”?
ТАНЬО КИРЯКОВ: Защото има отделно звено в самото министерство. Така или иначе, то се грижи за олимпийската подготовка. Ние още един път го вменяваме в задължение – къде, как, по какъв начин? Кое е това олимпийско звено? То е едно, друго няма. Дали е олимпийско звено за мъже, жени, юноши, девойки – то е едно, няма друго.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Тук става дума за олимпийското звено, изградено от учениците на спортните училища. Тук говорим за олимпийско звено, изградено от ученици.
ТАНЬО КИРЯКОВ: Точно затова, тъй като аз знам къде ще отиде веднага. Това означава, че примерно не можем да го включим към БАУС – Българската асоциация за ученически спорт - поради простата причина, че там няма олимпийско звено. А, когато става въпрос за олимпийско звено, то веднага отива в отдела, който е за високо спортно майсторство или как се наричаше – елитен спорт. Няма как да отиде в ученическия спорт или някъде другаде, независимо, че то съществува в спортното училища.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Подлагам на гласуване предложението на уважаемата колега Стефани Михайлова и група народни представители.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 7, "против"- 8, "въздържали се" - 3.
Предложението на народния представител Стефани Михайлова и група народни представители за § 23 не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Милко Багдасаров за редакция.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 17, "против"- няма, "въздържали се" - 1.
Предложението на народния представител Милко Багдасаров за § 23 се приема.
Накрая подлагам на гласуване текста на вносителя за § 23 по принцип.
Гласували: "за" - 11, "против"- няма, "въздържали се" - 7.
Текстът на вносителя за § 23 се приема по принцип.
Преминаваме към § 24.
Има постъпило предложение за § 24 от народния представител Стефани Михайлова и група народни представители.
Заповядайте, госпожо Дукова, да представите предложението.
СНЕЖАНА ДУКОВА: „§ 24 се изменя така:
„В чл. 64 след думата „общините” се поставя запетая”.”
Това е чисто граматическа редакция, пунктуационна редакция.
Според мен това дълбоко не съответства на логиката и философията и би трябвало да се оттегли, а чисто технически да се изпълни. Така числя аз.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, госпожо Дукова, за това мнение.
СНЕЖАНА ДУКОВА, ИВАН ЧОЛАКОВ: Аз смятам, че е редно да го оттеглим, а то да бъде отразено в текста. Така че оттеглям предложението ни.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, госпожо Дукова.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 24.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 24 се приема.
Преминаваме към § 25.
По § 25 няма постъпили предложения. Не виждам и в момента.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 25.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 25 се приема.
Преминаваме към § 26.
По§ 26 има постъпило предложение от народния представител Стефани Михайлова и група народни представители.
Моля, госпожо Дукова, да представите вашето предложение.
СНЕЖАНА ДУКОВА: „§26 да се измени така:
„В § 1 от Допълнителните разпоредби:
1. Точка 13 се изменя така:
„13. ”Национален регистър на спортните организации” е информационен масив за обществено ползване, съставен от документи на хартиен носител и електронна база данни, достъпна чрез интернет страницата на Министерството на младежта и спорта, който съдържа основните характеристики на спортните организации в Република България.”
2. Създава се т. 23:
„23. „Олимпийско звено от ученици” е състав от ученици с изявен талант и перспективи за развитие по вид спорт, които се обучават в държавните спортни училища.”
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Какво е мнението на вносителя за предложението?
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: По т. 1 не приемаме предложението. Считаме, че текстът, който съществува, е достатъчно точен.
По т. 2 мисля, че предложението съвпада с текста на вносителя.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Да, абсолютно съвпада. И аз това виждам в момента.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, господин Чолаков.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Не знам добре ли сте обмислили предложението относно тези олимпийски звена и защо само в държавните спортни училища се изгражда това олимпийско звено. След като господин Йовчев прочете информация за състоянието на спортните училища, какво показа то? Показа, че 50 процента от участниците в национални отбори са от държавни спортни училища, 50 процента са от общински.
Каква е разликата между общинско и държавно спортно училище? Според мен разликата е само в наименованието. И едните получават пари от държавата чрез Министерството на младежта и спорта, а другите получават парите чрез бюджетите на общините. Но те са също държавните пари. Те спазват правилото – ученикът „дърпа” парите.
Така че ние сами разделяме спортистите и правим дискриминационен принцип, като и 50 процента от медалите от световни, олимпийски и всякакви други състезания и международна дейност са също 50 на 50. Защо делите учениците? Даже искам да ви дам пример от последната олимпиада. Вие трябва да знаете, че имахме два олимпийски медала от олимпиадата в Лондон, като единият състезател е завършил държавно спортно училище, а другият е завършил общинско спортно училище.
Това е още един красноречив пример, че не трябва да разделяме децата. Нека тези центрове да си останат центрове. Но когато се изгражда олимпийското звено, да бъде изградено от всички ученици, които са включени в национални отбори и т.н.
Аз пак повтарям, че анализът показа, че 50 процента от учениците, носители на медали, са от държавни спортни училища и 50 процента са от общински спортни училища.
Ако ние това премахнем или приемем предложението, което внасяте вие, какво става? Първо, при финансирането на общинските училища един ученик взема около 2 100 лв., в държавно спортно училище – 3 000 лв. Там има бонус за държавните училища. Това е много добре, приехме го. Те ще бъдат центрове и там трябва да има достатъчно пари. Но оттам нататък защо искаме тези национални състезатели, които се обучават в общински училища, да бъдат захвърлени. Вие убивате целия ентусиазъм и всичко, което трябва да се гради в тези общински училища. Тогава те няма да имат никаква мотивация да правят национални състезатели. Фактически ги оставяме те просто да живуркат, да извършват някаква дейност.
Така че определено смятам тук текстът да стане така:
„”23. Олимпийско звено от ученици” е състав от ученици с изявен талант и перспективи за развитие по вид спорт, които се обучават в спортните училища.”
Да отпадне „държавни” пред „спортни училища”. Това олимпийско звено е на министерството. Парите са държавни, не са общински. Общината не ги дава тези пари, дава ги държавата. Училищата се финансират от държавата.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, господин Чолаков.
Уважаеми колеги, ако позволите, аз мисля, че това, което колегата поставя за обсъждане, е много важно и ние може би трябва да помислим действително по това. Но тъй като ще трябва да се променят и доста други закони по отношение на финансирането, нека в този случай да приемем това, което предлага вносителя, а действително да направим така, че звената да се изграждат по този начин, че да бъдат включени и децата от общинските спортни училища. Защото действително е факт, че голяма част от националните отбори са изградени от такива деца.
Но на този етап ви предлагам да приемем това, а след време да променим нещата. Защото и начинът на финансиране, и мисля, че и с промените в Закона за народната просвета, които се предлагат, част от тези неща ще бъдат решени.
ТАНЬО КИРЯКОВ: Да го оставим, когато се гледа Законът за бюджета за 2015.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Не разглеждайте като отделни институции тези училища. Дайте да се разберем. Това са националните състезатели на Република България. Това не са половината ученици от тази махала, другата половина - от другата махала. Това са националните състезатели на Република България. Аз, като изляза на стълбичката, там пише „България”, не пише „общинско училище” или „държавно училище”.
Пак ви казвам: убива се мотивацията за работа в общинските училища. Не ги гледайте като общински институции. Те не са общински, те са държавни. Единственото общинско при едно общинско спортно училище е това, че ползва общинска база. Толкоз! Това му е общинското на общинското спортно училище.
Така че предлагам ви да се разгледа този въпрос в министерството и да се помисли вариант, защото ние не го правим за друго. „Олимпийското звено от ученици” – много хубаво, „от ученици”. Защо да не бъде и от ученици – условно го казвам – и от математическа гимназия? Примерно аз съм най-добрият плувец и съм от математическата гимназия и няма да бъда включен в олимпийско звено ли? Защо? Аз съм най-добрият плувец!?! Това е дискриминация. А ние ще отпуснем средства за подготовка на тези състезатели, които са включени в олимпийско звено и те ще бъдат бонифицирани. Същото е за треньори, за състезатели и т.н.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Да, това е друг вариант – това, което казахте – че той може да е изобщо ученик, който не е в спортно училище и да е най-добрия в дадения спорт.
МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Извинявайте, поправете ме, ако бъркам. Ако не е ученик никъде, федерациите ги набира по същия начин. Той е дошъл във федерацията, а клубът, който е към федерацията, се финансира от държавата и тя си го стимулира. Няма никакво значение. Нека да е от математическата гимназия, в която иска да е, това няма никакво значение. След това клубът взима парите от федерацията на база постижения. Той взима пари от държавата.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Не, Вие не разбирате. „Олимпийско звено” – в олимпийското звено в една държава – ще Ви говоря малко за едни години – се правеше олимпийски ешелон, където са всички топсъстезатели на България. А ние сега ги редуцираме: тези са топ, тези не са, а те половината са от общинските спортни училища.
Не е хубаво да бъда разделяни. Затова аз казвам да се пише: „...които се обучават в спортни училища”. Само това!
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Колеги, аз пак ще кажа, че това е една дискусия, която трябва да проведем тепърва и, ако трябва, с промените в Закона за народната просвета просто да уточним тези неща.
Ще подложа на гласуване предложението.
Преди това ще дам думата на госпожа Йорданова за пояснение.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Тъй като вторият текст от предложението се дублира с предложението на вносителя, дали народните представители ще го оттеглят?
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Да, тъй като второто Ви предложение се дублира с текста на вносителя, дали желаете да го оттеглите?
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Тук сега има една процедура. Тъй като писменото предложение се дублира с текста на вносителя, то е абсолютно едно и също, ако то бъде подкрепено, трябва да се предложи редакция на комисията, но тъй като текстовете са еднакви, няма каква редакция да се предложи, тъй като нищо не се изменя.
Вие правите друго предложение по време на заседанието, можете сега да го формулирате и да подложим него на гласуване, съгласно ПОДНС.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Парите са, условно казано, 2 150 000 лв., които се отделят за стимулиране на това олимпийско звено. То не е правено като резултат на разчети, защото ще знаем тази година колко ще са и догодина колко ще са, просто толкова са парите. Прави се една справка, вижда се колко са националните състезатели от спортните училища и се разпределя според тях. Аз не виждам нищо сложно в това.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Моля за мнението на Министерството на младежта и спорта. Заповядайте, господин Богданов.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Може ли да изкажа едно мнение, което е неангажиращо?
Ако ние приемем, че уважаемият народен представител господин Чолаков има предвид олимпийското звено като понятие, аз бих склонен да приемем, че не можем да разделяме училищата на общински и държавни спортни училища, защото понятието „олимпийско звено” се отнася до всички.
В тази насока аз обявявам моето лично мнение, че би могло да отпадне „държавни” пред „спортни училища”. Но – има едно „но” – в момента не съм запознат достатъчно добре по отношение на финансирането, на програмите, на Закона за народната просвета.
Така че по устройствения правилник за работа на Народното събрание, ако може да се обмисли.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Ние даваме тези пари на олимпийско звено на Република България.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Защо само държавното спортно училище ще се финансира?
ИВАН ЧОЛАКОВ: Не бива да делим училищата на общински и на държавни. Ние ги даваме парите на елита на България. Ние даваме парите на български национални състезатели.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Абсолютно прав сте, господин Чолаков – или пада „държавни” пред „спортни училища”, или добавяме „и общински”.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Има изход от ситуацията.
Ще разделя предложението ви на двете точки, които сте предложили, и те ще бъдат гласувани поотделно. А вие можете да направите предложението в пленарна зала за редакция. А може и сега, защото по Вашата логика най-добрият вариант е да отпадне „държавни”, защото има национални състезатели, които не учат в спортни училища. Има много такива случаи. Знаете това добре – не учат нито в общинско, нито в държавно спортно училище.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Предлагам да прочета нашето предложение:
„Олимпийско звено от ученици” е състав от ученици с изявен талант и перспективи за развитие по вид спорт, които се обучават в спортните училища.”
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Ние имаме предложение, което поддържаме така, както е оформен текстът.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Аз мисля, че влизането на законопроекта в пленарна зала все пак трябва да има един точен анализ за това дали нещата могат да се решат.
Заповядайте, госпожо Дукова.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Само едно нещо искам да добавя.
Ако не възразявате, господин председател, с отпадането на „държавни” веднага презумпцията е, че могат да се включат и частни училища. Поради това в залата ще има реакция и това е нормално според мен.
Затова е добре да запишем „държавни и общински” пред „спортни училища”.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Така, както беше прочетено – „спортните училища”, аз не знам да има частни спортни училища.
Има ли?
СНЕЖАНА ДУКОВА: Няма в момента.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Добре, тогава последната редакция на т. 2 ще бъде:
„Създава се т. 23:
„23. „Олимпийско звено от ученици” е състав от ученици с изявен талант и перспективи за развитие по вид спорт, които се обучават в държавните и общински спортни училища.”
Това ли е последната редакция на вашето предложение?
СНЕЖАНА ДУКОВА: Да, това е.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Сега подлагаме на гласуване предложенията. Най-напред подлагам на гласуване предложението по т. 1, което прочетохте преди малко: „Точка 13 се изменя така:... – всички имаме текста. Става дума за регистъра.
Моля, гласувайте това предложение, направено от госпожа Стефани Михайлова и група народни представители.
Гласували: "за" - 7, "против"- 1, "въздържали се" - 3.
Предложението се приема.
Заповядайте, госпожо Йорданова, да направите пояснение.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря Ви, господин председател!Може ли да уточним какво се предлага за гласуване от народните представители. Вие имате една предложена редакция за „олимпийско звено от ученици”, която, както казахме, дублира текста на вносителя. А сега правите, по време на заседанието, нова редакция.
Как да процедираме?
СНЕЖАНА ДУКОВА: Оттегляме предложението по т. 2 от предложението - дефиницията за „олимпийско звено от ученици” и предлагам допълнението, което направих преди малко – след „държавни” да се добави „и общински” пред „спортни училища”. Текстът да стане:
„23. „Олимпийско звено от ученици” е състав от ученици с изявен талант и перспективи за развитие по вид спорт, които се обучават в държавните и общински спортни училища.”
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, госпожо Дукова.
Колеги, моля, гласувайте това предложение.
Гласували: "за" - 8, "против" – няма, "въздържали се"- 10.
Предложението не се приема.
Ако след анализа се окаже, че е възможно това нещо финансово, в зала ще ви подкрепим.
Накрая подлагам на гласуване текста на вносителя за § 26.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 17, "против" – няма, "въздържали се" - 1.
Текстът на вносителя за § 26 се приема.
Преминаваме към Заключителни разпоредби.
Предлагам да гласуваме наименованието на подразделението след гласуване на § 27 и § 28.
Преминаваме към § 27.
МИЛКО БАГДАСАРОВ: Има предложение § 27 да придобие следната редакция.
„§ 27. В срок до три месеца от влизането в сила на този закон министърът на младежта и спорта издава наредбите по чл. 63, ал. 1 и ал. 3 и подзаконовите нормативни актове по прилагането на закона се привеждат в съответствие с този закон.”
Наредбите са ясни, това са двете наредби – едната за подпомагането на лицензираните клубове, а другата е за реда и условията за финансово подпомагане за изграждане, реконструиране и модернизацията на спортните обекти и съоръжения. Направо ги цитираме.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Мнението на Министерството на младежта и спорта?
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Съгласни сме с така направеното предложение.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Подлагам на гласуване предложението на народния представител Милко Багдасаров за редакция на § 27.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението на народния представител Милко Багдасаров за § 27 се приема.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 27 по принцип.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Текстът на вносителя за § 27 се приема по принцип.
ХРИСТО МОНОВ: Преминаваме към § 28.
По § 28 правя следните предложения. Първо, правя предложение за отпадане на § 28 с текста на вносителя и законът да влезе в сила в предвидения в чл. 5, ал. 5 от Конституцията ред, тоест, три дни след обнародването на закона в "Държавен вестник", защото не са налице обстоятелства, налагащи да влезе в сила по-рано.
Моля за становището на Министерството на младежта и спорта по това предложение.
ПЛАМЕН БОГДАНОВ: Съгласни сме с така направеното предложение за § 28.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви.
Подлагам на гласуване предложението за § 28 на вносителя да отпадне.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението се приема.
Накрая във връзка с отпадането на § 28 предлагам редакция на наименованието на подразделението, което сега е предложено „Заключителни разпоредби”, тъй като остана само един-единствен параграф, да бъде „Заключителна разпоредба”
Моля, гласувайте това предложение.
Гласували: "за" - 18, "против" и "въздържали се" - няма.
Предложението за наименование на подразделението „Заключителна разпоредба” се приема.
Колеги, с това приключихме разглеждането на Закона за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта на второ четене в комисията.
Благодаря ви за активното участие.
Заповядайте, господин Ахмед. Имате думата.
МУСТАФА АХМЕД: Благодаря Ви, господин председател! Само две думи искам да кажа.
Ако може за този параграф, по който нямахме единно мислене, макар че гласувахме, заместник-министър Йовчев да направи консултации с министъра и, ако счетат за необходимо, да предложат в зала за обсъждане въпроса за общинските спортни училища.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Да, мисля, че това вече го казахме.
Сега ми подсказват, че правилникът не ни забранява, напротив, дава ни възможност примерно в почивката преди законопроектът да влезе в пленарна зала, да се събере комисията и да си направим гласуване и решим въпроса. Явно там става въпрос за финансиране. Знаете, че сега има идеи да се променя и финансирането със Закона за народната просвета и т.н. Мисля, че двете министерства могат да решат въпроса.
Преминаваме към точка трета от дневния ред:
„РАЗНИ”.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Има ли някакви въпроси, които да поставите по тази точка от дневния ред?
Ако няма по тази точка желание за изказвания, да благодаря за експедитивната работа и да ви съобщя, че в следващото заседание ще разглеждаме работата на кризисните центрове за деца – един много важен проблем.
Бих искал да помоля всички народни представители, в чийто избирателни райони има такива кризисни центрове, да се поинтересуват от тяхната работа, защото проблемът наистина е много сериозен.
Следващото заседание на комисията ще бъде на 12 февруари 2014 г. от 15,00 ч.
Закривам заседанието.
(Закрито в 16,40 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Христо Монов
Стенограф:
Божидарка Бойчева