КОМИСИЯ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
П Р О Т О К О Л
На 5 март 2014 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на проф. Мариана Георгиева – министър на младежта и спорта (на основание чл. 26 от ПОДНС).
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 15,05 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Христо Монов.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Уважаеми дами и господа народни представители! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Предлагам дневният ред на днешното заседание да бъде следният:
1. Изслушване на проф. Мариана Георгиева – министър на младежта и спорта (на основание чл. 26 от ПОДНС).
2. Разни.
Има ли други предложения за включване на точки в дневния ред? Не виждам.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
„За” – 11, „против” и „въздържали се” – няма.
Дневният ред се приема.
1. Изслушване на проф. Мариана Георгиева – министър на младежта и спорта (на основание чл. 26 от ПОДНС).
2. Разни.
Преминаваме към точка първа и единствена от дневния ред:
Изслушване на проф. Мариана Георгиева – министър на младежта и спорта (на основание чл. 26 от ПОДНС).
Гости на нашето заседание, както виждате, е почти цялото ръководство на министерството.
Позволете ми да кажа добре дошли на проф. Георгиева – министър на младежта и спорта, на господин Йордан Йовчев – заместник-министър на младежта и спорта, на господин Николай Боршуков – началник на кабинета на министъра, на господин Мариян Маринов – главен секретар на министерството, на господин Красимир Димитров – директор на Дирекция „Връзки с обществеността и протокол”, на господин Пламен Богданов – директор на Дирекция „Правна”, на госпожа Виолета Нинова – директор на Дирекция „Елитен спорт”, на госпожа Мария Стефанова – директор на Дирекция „Ученически и студентски спорт” и на госпожа Красимира Бунджулова – директор на Дирекция „Масов спорт”.
И така, днес вече имахме един блицконтрол. Сега е този на комисията.
Да припомня правилата. Всички парламентарни групи имат право на два въпроса. Следват отговори на министъра, реплики, дуплики. Времето – да не превишаваме три минути както при задаване на въпросите, така и при отговорите.
Както виждам, тук сме три парламентарни групи. Давам думата за първия въпрос на първата по право парламентарна група – тази на Политическа партия ГЕРБ.
Колеги, имате думата.
Заповядайте, господин Чолаков.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, уважаеми колеги!
Първият въпрос, който искам да задам, е свързан с отпускането на средства за бонифициране на определени състезатели за постигнати определени постижения.
По принцип всички постижения са вкарани в наредба, която регламентира средства за първо място, за второ място, за трето място. Въпросът ми е следният. Бонифицирахте и Григор Димитров, което е много хубаво. Не ме разбирайте неправилно, не го казвам в лошия смисъл. Тези 100 хиляди лева смятам, че са оказали определено добро влияние върху неговата подготовка и той се представя все по-добре.
Но на какво основание се определят тези суми, комисия ли ги разглежда и как биват определени самите възнаграждения, самият размер. Същото важи и за последното отпускане на средства за сноубордистката Жекова, която, всички знаем, че момичето вложи изключително много старание и това беше най-доброто наше представяне на зимната олимпиада. Въпросът ми е същият. На какви принципи и правила се определят и се обозначават кои да бъдат тези състезатели?
Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, господин Чолаков.
Имате думата, госпожо министър.
МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря Ви, уважаеми господин председател! Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми колеги. Благодаря за въпроса.
Може би трябва детайлно да го обясня, защото не мога с една теза да дам отговор, понеже средствата за Григор Димитров са различни като квалификация от средствата, които са за Александра Жекова – поне в отделните етапи.
Започвам от там, че и на Григор Димитров, и на Цветана Пиронкова през 2013 г. – тогава първом започнах да издавам заповеди за такива средства – 20-те хиляди лева бяха премия, награда за успеха им. Стоте хиляди лева на Григор Димитров през месец ноември 2013 г., ако не се лъжа, бяха за подготовка, която е равнозначна на олимпийска подготовка, понеже заниманията и ангажиментите на Григор Димитров са в друг кръг. Така че тези 100 хиляди лева за Григор Димитров – първите, през ноември 2013 г. – бяха за подготовка.
Как беше определен размерът? Беше определен в разговор, естествено, защото не съм инициирала аз тази стъпка. Направих го в разговор с мениджъра му в България, с неговия родител – с баща му – и с шефа на Федерацията по тенис. Тези тримата господа на разговор с мен в министерството ми подсказаха, че се надяват на такъв размер средства за подпомагане на ангажиментите му. Те, разбира се, са с много скъпа логистика, така че не можем да локализираме точно за какъв етап или сегмент от ангажиментите в подготовката, от логистиката на подготовката на Григор Димитров са.
След това при сключването на годишните договори за финансиране на федерациите за 2014 г. нововъведението, че финансираме директно елитни състезатели и треньорите им по формуляр, утвърден от МОК, съответно съдържаше в себе си това финансиране със 100 хиляди лева за подготовка за 2014 г. на Цветана Пиронкова и на Григор Димитров.
Пак казвам, това е компонент или съпътстваща писта в годишния договор за финансиране на Федерацията по тенис. И отново обръщам внимание, защото Вие питате и как, на какво основание са определени тези суми, отново обръщам внимание, че това е изискване н новата програма за олимпийска подготовка, което сме отразили и което е по формуляр, утвърден и легитимиран от Международния олимпийски комитет. Там ние нямаме авторство.
А колкото до основанието ми за 20-те хиляди награди – не изчерпах този въпрос – в инструкцията за награждаване на спортисти с парични средства има текст, който казва, че министърът може да награждава за определени спортни постижения.
Сега сме в частта за Александра Жекова. Тази инструкция за награждаване на спортисти с парични средства за постигнати спортни постижения и класирания, утвърждаващи авторитета на Република България и прочее, за пето място на зимни олимпийски игри инструкцията от 3 февруари 2014 г. е определила 50 000 лв. Но в тази инструкция съществува този текст, където пише, че министърът може да награждава спортисти за постигнати спортни постижения, утвърждаващи авторитета на българския спорт.
Госпожи и господа народни представители, аз реших, че спортното майсторство, което показа Саня Жекова и което ние видяхме от екраните на телевизията, което я държеше на категорична трета позиция и, както казах на срещата с нея и с баща й – треньор – в кабинета на премиера, когато връчихме наградата, лошият шанс тя да не финишира трета не беше свързан със спортно майсторство. Беше свързано с нечие друго спортно майсторство, което е отнело нейното спортно майсторство като престижна позиция. По тази причина реших, че тя за България де факто, де визо, не – де юре, е достатъчно категоричен престиж и я възнаградих.
Повтарям, текстът е в инструкцията. Министърът има право за постигнати спортни постижения, които утвърждават авторитета на българския спорт, да награждава.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви за отговора, госпожо министър!
Заповядайте за реплика, госпожо Дукова.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, уважаеми колеги! От този Ваш отговор, госпожо министър, аз съм притеснена най-малкото от две неща.
На първо място, смятам, че се смесват две финансови писти или две финансови понятия. Това е проблемът с наградата, възможността да бъде утвърдена, дадена с правото на министъра и второто е парични средства по поток с оглед подготовката на изявени спортисти. Това – като първо.
Апропо, ще отворя една скоба и ще кажа, че може би ще кажете две изречения за изключително слабото представяне на тази олимпиада в Сочи и дали в това слабо представяне финансовите средства и потоци, които се разпределят от министъра, играят някакво съществено значение.
Второто нещо, което искам да кажа и което стана ясно от Вашия не толкова обстоен отговор, но поне за мен – неясен, принципът „първият по време – по-силен по право” ли е играл роля, без оглед на това да омаловажавам постиженията на нашите велики спортисти, защото Вие казахте, че са Ви молили родители, близки и т.н., защото той не може да бъде спортен принцип, още по-малко – олимпийски такъв. И, ако е първи по време, първи ли е по пари и по право на средства? За мен е доста силно озадачаващо.
Аз много се моля, ако в следващия въпрос ми включите и част от малък отговор към моята реплика.
Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, госпожо министър, да отговорите на народния представител.
МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Аз не мога да включа отговора си към Вас, който, разбира се, Ви дължа, в следващ въпрос, защото нямам право на въпроси. Но категорично и изцяло ще посветя думите си на отговора, който Ви дължа, госпожо Дукова.
Съжалявам, ако съм била неясна. Но във Вашите притеснения съзирам, че сте смесили – явно, защото не съм била ясна – смесили сте двата вида парични средства за Григор Димитров. Стоте хиляди лева, които съм отпуснала през 2013 г. по режима на Федерацията по тенис, са за подготовка, не са премия. А наградата за Григор Димитров тогава е била 20 хиляди лева. Това казвам, защото Вие ме попитахте за вида на средствата. Наградата е 20 хиляди лева. Стоте хиляди лева са средства за подготовка.
Тук не разбирам репликата Ви за „първи по време”. Не за първи по време става въпрос и не разполагам нито единия режим за 20-те хиляди лева, нито стоте хиляди лева във време. Нито е имало в аргументите на федерацията и на мениджъра такова искане.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Говоря принципно.
МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Не, защото Вие ми казахте „първи по време”. Затова казвам, че не се разполагат съобразно време или не зависят от фактор „време”.
За Александра Жекова мисля, че не ми зададохте въпрос за средствата, а зададохте въпрос, свързан с притесненията Ви въобще за финансовите средства на зимните федерации, отпуснати за четиригодишната им олимпийска подготовка във взаимовръзка естествено и разбира се, с представянето на нашите олимпийци в Сочи. Смятам, че така се разполага въпросът Ви-реплика, а не за стоте хиляди лева на Саня Жекова. Там, ако нещо дължа още като отговор и обяснение, ще го сторя. Но то не може да бъде нещо различно от това, което казах.
А сега за финансовите средства на зимните федерации, които се съотнасят с 18-те олимпийци в Сочи и тяхното представяне.
Госпожо Дукова, аз може е и да не съм докрай изчерпателна, поне в анонсирането на тези средства, защото Вие поискахте от мен да определя кое е същественото значение във връзка с тази сума. Тя не е малка. Тя е приблизително 11 милиона лева за зимните федерации. Само че тя е за четирите години олимпийска подготовка. Но аз от тези средства съм отпускала пари след месец май, тоест, от месец юни и това са средства по сключени от Вашето управление годишни договори за финансиране на зимните федерации, защото сме в темата зимни федерации.
Затова се побоях, че може би същественото значение ще ми бяга към този момент, понеже не аз съм сключвала годишните договори и не аз съм определяла финансовия параметър на тези годишни договори.
Аз като държавата-страна по тези годишни договори, вече сключени, просто изпълнявах задълженията на държавата в тези договори. Онова, което е моя заслуга или вина, както Ви е удобно да го транспонирате, е, че коректно спазвах разписаните в договорите задължения на държавата и срочно отпусках дължимите средства, при това – предсрочно в онази си част, че за олимпийска подготовка за Сочи не виждах елементарна логика, в случая – валидна, да се отпуснат средства на 30 януари или на 2 февруари или на 1 февруари за подготовка в Сочи, защото спортистите вече на тези дати летяха за Сочи. И аз отпуснах тези средства все от годишния договор на 19 декември 2013 г.
Това е по отношение на 11-те милиона лева, немалко, разбира се. Аз чакам отчетите на федерациите. Струва ми се, че тези средства не са били контролирани достатъчно – няма да продължа с друга квалификация – след като за тези квоти, за тези състезатели, а и въобще за списъчния състав като брой състезатели при договарянето на финансите за четирите години олимпийска подготовка със зимните федерации действително сте права, че трябва да се направи по същество разрез за тези милиони. Но той предстои и аз ви уверявам, че ще бъде предоставен на вниманието ви.
Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви и аз, госпожо министър.
От Парламентарната група на Коалиция за България имат думата.
Заповядайте, господин Дечев. Имате думата.
ДИЯН ДЕЧЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Казвам се Деян Дечев, народен представител от 21 МИР – Сливен.
Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, госпожо министър! Искам да ми позволите, преди да задам своя въпрос, един кратък коментар на това, което казаха колегите преди мен.
Аз искам да поздравя всъщност Министерството на младежта и спорта за много адекватната реакция по отношение най-вече на Александра Жекова, тъй като това беше наистина най-доброто представяне на български олимпиец на зимната олимпиада в Сочи. Всички знаем какъв беше нейният мал шанс. Тя съвсем заслужено трябваше да се окичи с отличие за нашата Родина. Но това наистина поради мал шанс не се получи.
Аз мисля, че реакцията на министерството и на уважаемата госпожа министър беше много адекватна и мисля, че това до голяма степен повлия на решението на Александра Жекова тя да остане за още един олимпийски цикъл. Казвам това като спортен фен. Аз лично съм удовлетворен изключително от реакцията на Министерството на младежта и спорта.
Сега една малка реплика към госпожа Дукова. Наистина ние не сме особено доволни от представянето ни на тази зимна олимпиада, но въпреки слабото представяне това пето място на Александра Жекова направи представянето на България на олимпийските игри в Сочи по-добро, отколкото участието ни във Ванкувър преди четири години, когато най-доброто ни постижение беше седмото място на една легендарна българска спортистка – Евгения Раданова – на шортрека.
Това е само извън темата.
Сега, госпожо министър, позволете ми да Ви запозная с една молба по-скоро, което беше отправена към мен като народен представител от Сливен. Искам да Ви запозная с проекта на един сливенски алпинист, който се казва Атанас Катов и проектът се казва „Изкачване на седемте континентални първенци, без консумация на животинска храна и използване на изкуствен кислород”.
Това е един проект, който се изпълнява за първи път. Главен негов мотор, изпълнител и организатор е самият алпинист Атанас Катов. Той се посвещава на всички български алпинисти, катерачи, туристи, планинари и хора, обичащи планината.
Самият проект се състои в това да се изкачат седемте континентални първенци. Три от тях вече са покорени. Това са Килимандажаро в Африка, Аконкагуа – в Южна Америка и Елбрус – в Европа. Следващият месец, ако бъде осигурено финансиране, предстои изкачването на най-високия връх в света – Еверест.
В тази кратка презентация, която господин Атанас Катов е предоставил, аз ще Ви я предоставя на Вас. Той е описал неговата кариера, подготовката, мероприятията, които предстои да извърши и, разбира се, най-важният проблем – това е финансирането. Сумата, която му е необходима, не е особено голяма. Тя е 20 хиляди лева, като в следващите дни се очаква да помогне община Сливен и други фирми от общината.
Аз мисля, че това е един проект, който заслужава вниманието на Министерството на младежта и спорта. Оттам нататък Вие ще прецените как и по какъв начин можете да помогнете. Но мисля, че това е проект, който заслужава да му се обърне внимание.
Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, господин Дечев.
Заповядайте, госпожо министър, за отговор.
МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Само една реплика ще кажа. След като вземем документите и колегите ми направят експертиза по проекта – и специализирана, и правна, и финансова, тогава ще мога да дам отговор на поставения от Вас въпрос.
Мерси.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, госпожо министър.
Има желание за дуплика, за реплика?
ДЕЯН ДЕЧЕВ: Разбира се, доволен съм от отговора. Ще очакваме Вашето решение.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, господин Дечев.
Думата за реплика има господин Летифов.
Заповядайте, господин Летифов. Имате думата.
ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, уважаеми колеги!
Аз нямам въпрос. Аз също искам да поздравя министър Георгиева и Министерството на младежта и спорта за реакцията по отношение на Александра Жекова и на нашите тенисисти. Дори ще Ви предложа да си направите вратичка в бюджета и специално да имате по-лека възможност да финансирате точно такива успехи. Те са поводи за национална гордост, важни са за нашето самочувствие и освен да пишем във форумите колко сме горди с това, държавата трябва да покаже, че е майка.
Освен че Ви подкрепям в това, което сте направили, според мен трябва да е обща инициативата, когато имате такъв повод за гордост, и Вие да можете по-лесно да подпомагате такива спортисти и те наистина са усещат грижите на държавата. Ясно е, че спортът е недофинансиран. Но този, който дава резултат, трябва според мен да бъде привилегирован.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви и аз за изказваното мнение, господин Чолаков.
Завъртаме процедурата. Моля колегите от парламентарната група на Политическа партия ГЕРБ да зададат втория си въпрос.
Заповядайте, господин Чолаков.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаема госпожо министър! Само много Ви моля – спортът е най-безцветната дума. Никога не споменавайте: тези така направиха, онези така направиха. Всичките правим заедно. Когато излезеш на стълбицата, не казват: този е от ГЕРБ, този е от БСП, този е от ДПС. Казват: това е България.
Така че не равнявайте и никога не го равнете. Просто другарски съвет ви отправям.
Въпросът ми е следният. Преди известно време, някъде преди около месец, разглеждахме Закона за хазарта. Там имаше един член, който касаеше Спортния тотализатор. Мнозинството го премахна. А той според мен беше един добър член за министерството – че ¼ от средствата, които по закон Спортният тотализатор отпуска на Министерството на младежта и спорта, трябва да се използват само и единствено за масов спорт.
Вие запозната ли сте, бяхте ли запозната с този член и с това, че ще бъде премахнат? Това стана ли с Ваше разрешение и с Ваше становище или това беше еднолично решение на комисията, която разглежда Закона за хазарта?
Благодаря ви.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, госпожо министър, да отговорите на поставения Ви въпрос.
МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Преди това по повод на репликата Ви. Благодаря за репликата, но се боя, че не сте достатъчно коректен. Аз никога, когато коментираме спорта и спортистите не придавам излишен нюанс. Ако визирате споменаването ми на предишното управление в репликата-отговор по повод на това, че не съм била ясна в класическия си отговор за наградите и средствата за подготовка, простете. Но няма как, след като визираме четиригодишна олимпийска подготовка, в която моята битност на министър е само осем месеца, няма как да не спомена, че тези годишни договори и този размер, за който бях питана как ще го съотнеса с представянето, след като годишните договори не са сключени от мен, аз какво мога да кажа? Нали трябва да кажа от кого са сключени. Те не са анонимни. Става въпрос за важни реквизити на актове.
Затова бях в такъв режим на изговаряне, а не от непремерена емоция. В никакъв случай.
Сега по повод на въпроса Ви за предложението за изменение в Закона за хазарта. Аз не мога да коментирам разпоредби в закони. Както се казва, законите и нормативните актове не се коментират, те се изпълняват, още повече в моето качество на министър.
Мога обаче да ви уверя, че във всички случаи всички решения са правомерни с политиката на Министерството на младежта и спорта, още повече след като става въпрос за категорично подчертано висок размер на инвестиции в спорта. Няма как да ни притеснява една частична, единична разпоредба. Тя не може да бъде изведена пред скоби, господин народен представител, тя е част от закона и актът има своята философия. Той трябва да бъде равно отдалечен и равно приближен към всички сегменти на приложното си поле. Затова това не ме притеснява.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, госпожо министър.
Имате думата за реплика, господин Чолаков.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Не ме разбрахте, госпожо министър. Въпросът ми беше: подпитаха ли Ви, допитаха ли се до Вас дали Вие сте съгласна да бъде премахнат този член. Той гласеше, че ¼ от средствата, които се отделят от общата сума от Спортния тотализатор, ще отиват само за масов спорт. И те го премахнаха този член.
Това ми е въпросът – дали Ви попитаха, дали се консултираха с Вас.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, госпожо министър.
МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Аз ще Ви отговоря коректно и изчерпателно. Тук са колегите, отсъства само директорът на Дирекция „Финанси”. Те присъстваха на достатъчно навременни срещи и разговори с Комисията по бюджет и финанси. Така че всичко е съгласувано и нямаме притеснения.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря и аз.
ИВАН ЧОЛАКОВ: Извинявам се само за миг. Вие казахте във Ваше интервю, госпожо министър, че тази година ще бъде годината на масов спорт и някак си беше несъвместимо премахването на този член. В такъв смисъл Ви зададох въпроса.
Поздравявам Ви за това, че сте променили едно от отношенията си към ученическите игри, това, че връщате отборите да станат 10. Иначе щеше да има противоречие – да ги намаляваме, докато масовият спорт трябва да става по-масов, а не да бъде ограничаван. Затова искрено Ви поздравявам и мисля, че това е пътят. Дори трябва и отборите, и участниците, колкото се може повече да стават, за да може наистина да получим ефекта, който ние желаем като спортни хора.
Това е, което исках да кажа.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, господин Чолаков.
МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря Ви. Благодаря Ви сърдечно, господин Чолаков, за съмишленичеството и за категоричната и последователна подкрепа.
По отношение на притеснението Ви, че съм презентирала приоритет в политиката масовия спорт, мисля, че не бива да се притеснявате, защото тези над 60 млн. лв., които са от инвестиционната програма на кабинета „Орешарски”, те са за реновиране и изграждане на спортни съоръжения, на спортна инфраструктура, която е алфата, базата в принципен смисъл, алфата на политиката за масовия спорт. Никакви наредби не са самодостатъчни, след като няма достатъчно широка и достатъчно функционираща и функционална спортна инфраструктура за каквото и да е занимание с масов спорт. Това, първо.
Второ, за последователната ми работа, за да отстояваме тази заявена политика за масовия спорт, казах, че спортната инфраструктура е алфата, но продължаваме методически в диалектическа взаимовръзка и зависимост с наредбата за извънучилищна тренировъчна и състезателна дейност, която като проект е факт.
Господин председател, за нея тук поех ангажимент през ноември. Закъснението, ако може да говорим за някакво закъснение, то е относително, че самоцелно не се вместихме в дните до Коледа. Но това не е само наш продукт. Помните, че тогава бяхме с колегите от Министерството на образованието и науката естествено и в работната група трябваше да има и тяхна експертиза. Ние своевременно им написахме писмо, че ги чакаме за партньорство, но при тях явно са били други приоритетите. Било им е трудно да ни отговорят в коректно близко време. Затова проектът не успя да стане готов до Коледа. Той сега върви на съгласуване в смисъл за презентация и референция при съответните специализирани катедри, както в НСА, така и в университетите, в които има такива специалности – или начална педагогика с физическо възпитание като двойна специалност, господин председател, или специалност „физическо възпитание”, защото всички колеги знаят, че освен в НСА има такива университетски специалности за подготовка на педагогически кадри в класическите университети. Те са с доволна битност от петнадесетина години поне. Тоест, искам да кажа, че са утвърдени в методиката си. Та проектът се съгласува там. Той е следваща важна опорна точка в тази ни политика за масовия спорт.
И тук ще направя една ремарка. Мисля, че в тази комисия сме длъжни да бъдем изчерпателни отначало до край независимо от знака. Една ремарка – този подзаконов нормативен акт, господин председател, произтича като възможност да съществува и задължение от изменение и допълнение в Закона за физическото възпитание и спорта, но не – обърнете внимание – не от тези последните, които се гласуваха на второ четене миналата седмица, а от изменение и допълнение в закона от 2010 г. и разпоредбите на закона не са били приложени и не са били обект на експертиза, защото този акт е останал виртуалност и ние сега го създадохме.
Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви и аз, госпожо министър.
Има думата господин Паунов. Заповядайте, господин Паунов.
АЛЕКСАНДЪР ПАУНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми госпожо министър, имам следния въпрос към Вас. Министерството на отбраната прехвърли спортната база на ЦСКА – това е стадион „Българска армия”, базата в Панчерево, басейна на 4-ти километър.
Въпросът ми е как Министерството на младежта и спорта оттук нататък ще се справи със сагата на тези имоти, как ще продължи? Ще се отдават ли на концесия, при вас ли ще останат, ще се приватизират ли по някакъв начин. Оттам има тревога да не стане някакъв гаф с тези имоти, защото господин Александър Томов е много гъвкав във всички тези акции.
Конкретният ми въпрос е какво мислите и как ще се развива съдбата на тези имоти и на тази база?
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, госпожо министър, да отговорите на народния представител Александър Паунов.
МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Тежък въпрос, защото е нелека задачата.
Ако добре съм Ви разбрала, става въпрос за стадион „Българска армия” и тренировъчната база в Панчарево, които са двата лота, така да го кажа, на договора за взаимоотношения между ЦСКА и Министерството на младежта и спорта, преди това сключен от Министерството на физическото възпитание и спорта през март 2012 г. с решение на Министерския съвет.
Обаче в този договор, сключен тогава, той е сключен въз основа на решението на Министерския съвет, там в решението има разпоредба, където пише, че 1,6 млн. лв. дължими средства – защото преди това с решение от 2012 г. ЦСКА е ползвало десет години, тоест, от 2002 г. или 2001 г., имало е десетгодишно ползване на стадиона. За тези десет години ползване те са имали задължения в размер на 1,6 млн. лв.
АЛЕКСАНДЪР ПАУНОВ: Това като наем?
МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Сигурно.
Решението, актът на Министерския съвет припознава тези дължимости, прави реверанс. Апропо, тук е важно в комисията да се знае, че разпоредбата в Закона за физическото възпитание и спорта, въз основа на която се издава този акт на Министерския съвет – решението от март 2012 г. – вече след това е отпаднала, изменена е, отменена е тази разпоредба.
Този 1,6 млн. лв. е записан в решението, че в първата година на новото отдаване за 20 години това да бъде инвестиционна програма, защото не може при задължение да се даде и да стартира нов контракт.
Записано е, че в първата година това ще се приспадне като инвестиционна програма. Само че миналата година, когато изтича и договорът маркира една година инвестиционни задължения, трябва да произтече комисия, която да види дали това се е случило, дали се изпълняват клаузите на договора. Комисията констатира, че тези 1,6 млн. лв. не са инвестирани нито де юре, нито де визо, нито де факто, нито на място с огледа, нито с документите за строително-монтажни работи и дейности или подобрения до козирка, до седалки, до някакви тавани и подобрения. Няма нищо!
Междувременно създадохме друга комисия, която беше с експерти, предложени ни от Министерството на инвестиционното проектиране, защото тази тежка експертиза не е по силите на Министерството на младежта и спорта, още повече, когато има толкова компликации и когато се прави нова проверка с нова комисия. Те също бяха в тази план категорично.
През това време продължават да се трупат още задължения. Растат публичните задължения – такси. Задълженията на ЦСКА възлизат на още 350 – 400 хиляди лева. Тоест, когато започнахме разговорите, че искаме да дадем стадион „Българска армия”, че нещата трябва да се сложат на конструктивна основа, че трябва да имаме грижа и за тази страна на спорта и тя трябва да бъде истинска грижа, действена и работеща.
Тогава аз се срещах даже в ранната есен с ръководството на ЦСКА – господин Томов и господин Тодоров. Казахме си нещата. Имахме много партньорски и много конструктивен разговор, без някакви утежнения и се разбрахме, че това е единствената и безапелационна посока. След това аз оповестих, защото имахме разговори в кабинета и нарочно и с премиера Орешарски. Ние всички сме за това стадион „Българска армия” да бъде предоставен за едно спокойно ползване заедно с тренировъчната база „Панчарево”, с тези имотни структури. Казахме, че трябва да има разпоредба в закона, която да ни даде тази възможност, макар че нашата експертиза в контакт с колегите от Министерството на регионалното развитие сочи, че може да се случи това нещо. Само че естествено трябва да продължат срещите ни с ЦСКА, с господин Томов и Тодоров така, както започнахме – по тяхна инициатива. Обещахме си, че ще продължим да се срещаме, докато си стиснем ръцете съгласно закона в Република България.
Няма облаци по между ни. Тегнат факти, които двете страни в разговори и в конструктивизъм и добронамереност ще бъдат сложени съобразно закона. Но държавата не отказва тази подкрепа.
Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, господин Паунов.
АЛЕКСАНДЪР ПАУНОВ: Аз, доколкото разбрах, те дължат около 2 млн. лв. в настоящия момент за това допълнителното, което го има. Разбрах, че не сте си стиснали ръцете, че преговорите продължават. Има ли опасност, ако им се прехвърли базата на тях, те да я приватизират извън Вашия контрол, защото има такива апетити. Знаете, че в Борисовата градина има много апетитно парче - стадион „Българска армия” – и най-различни планове има за този терен.
Затова питам: има ли някаква опасност тази база да бъде приватизирана с помощта на Александър Томов?
Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Заповядайте, госпожо министър, имате думата.
МИНИСТЪР МАРИАНА ГЕОРГИЕВА: Аз, разбира се, най-лесно, а то не е лесно, но съм длъжна да кажа, че трябва да работим така, че да предотвратим всякакви рискове, които не са в интерес на спорта – да го кажа най-внимателно.
Уверявам ви, че ние във всички случаи, когато се срещаме и работим по политиката да се ползва спокойно и правомерно стадион „Българска армия” и базата в Панчарево, това няма да е нито мое едноактно или еднолично действие или разговор с ръководството на ЦСКА, нито ще бъде еднодневен акт. Това ще е експертиза – правна, финансова, изобщо комплексна, техническа – тук ми помагат колегите.
Аз не мисля, че една такава задълбочена и всеобхватна експертиза може да създаде риск или да предостави пробойна на злонамерени действия или на злонамерени презумпции – така да го кажа.
Не се притеснявам. Мисля, че трябва да отстояваме интересите и на държавата в името на спорта са те, те не са някакви самоцелни интереси. Това е безспорно и не мисля, че трябва да си го изговаряме. То се знае.
Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, госпожо министър.
Парламентарната група на ДПС ще задава ли въпроси? Не!
Заповядайте, госпожо Дукова. Имате думата.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Господин председател, налага се да взема тази процедура, защото Вие не ми позволихте реплика, вероятно съвсем правомерно, по отношение на колегата от 21 МИР – Сливен. Но в интерес на коректността и на честния прочит на работата на комисията съм длъжна да кажа и да заявя, че такъв открит лобизъм на проект, който той си позволи да направи, и добре, че министър Георгиева не се хвана на въдицата да бъде употребена, не е позволен и аз за пръв път виждам.
С оглед на това Ви моля, когато друг път има такова нещо, защото ние тук сме отговорни хора, да вземете отношение и да не позволявате това нещо да се случва.
Това беше моята процедура.
Благодаря.
ПРЕДС. ХРИСТО МОНОВ: Благодаря и аз.
Преминаваме към точка втора от дневния ред:
РАЗНИ.
По т. „Разни” има ли някой нещо да предложи?
Вие можехте в т. „Разни” да изкажете това съображение, госпожо Дукова.
Ако няма по т. „Разни” някакви предложения, позволете ми да благодаря на ръководството на Министерството на младежта и спорта в лицето на министър Георгиева. Надявам се, че за всички този блицконтрол е бил интересен. Въпросите, които се засегнаха, действително са важни.
Що се отнася до анализ на нашето представяне на зимните олимпийски игри, мисля, че времето, което мина, е много малко, все още емоциите преобладават. Ние с господин Мърков имаме такъв въпрос към уважаемата госпожа министър. Мисля, че и в пленарна зала тя ще може да даде на всички ни повече информация. Въпросът е действително да направим тези изводи, които ще ни изведат на правия път, защото дори и едно пето място, като гледам как реагираха моите дъщери на него, мисля, че е достатъчно мотивиращо, за да могат много повече деца да имат своите кумири.
Благодаря на всички за участието. Приятен ден и успешна работа.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,55 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Христо Монов
Стенограф:
Божидарка Бойчева