Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
08/11/2013 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: Законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г., № 302-01-35, внесен от Министерски съвет на 30 октомври 2013 г.
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: Законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г., № 302-01-35, внесен от Министерски съвет на 30 октомври 2013 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 7 ноември 2013 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г., № 302-01-35, внесен от Министерски съвет на 30 октомври 2013 г.

    На заседанието присъстваха министърът на здравеопазването д-р Таня Андреева, управителят на Националната здравноосигурителна каса д-р Румяна Тодорова, представители на синдикатите, работодателите, съсловните организации в сферата на здравеопазването и на пациентските организации.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от д-р Румяна Тодорова. Тя запозна народните представители с основните финансови параметри, заложени в проектобюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2014 г.

    Предвидените приходи и трансфери са в размер на 2 823 110 000 лв. Разчетените средства са при допускане на здравноосигурителна вноска в размер на 8 на сто, като прогнозният брой на здравноосигуреното население за страната е около 6.4 млн. души. Съотношението на заплащане от страна на работодателя и здравноосигуреното лице за 2014 г. е 60:40.

    Предвидените разходи и трансфери са в размер на 2 823 110 000 лв., от които 2 472 462 000 лв. са за здравноосигурителни плащания. С планираните средства е предвидено заплащането на дейностите, финансирани от бюджета на НЗОК през 2014 г., като не е отчетено нивото на достигнатите през 2013 г. разходи по отделните видове дейности. Спрямо 2013 г. се увеличават средствата за здравноосигурителни плащания за първична и специализирана извънболнична медицинска помощ, дентална помощ, лекарствени продукти, медицински изделия и за интензивно лечение.
    Резервът, включително за непредвидени и неотложни разходи, съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване е десет на сто от събраните приходи от здравноосигурителни вноски и трансферите за здравно осигуряване от други бюджети и е в размер на 279 516 000 лв.

    Проектобюджетът на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г. е с балансирано бюджетно салдо.

    Становището на Българския лекарски съюз беше представено от д-р Цветан Райчинов. Той изрази несъгласие със заложените в проекта на бюджет на НЗОК за 2014 г. средства и отбеляза, че реално увеличение на средствата в бюджета на НЗОК не се наблюдава. Според съсловната организация приходната част на бюджета, макар и номинално увеличена с 113 млн. лв., не е планирана в необходимия размер и е занижена спрямо реалните възможности за събираемост на здравните вноски. Доктор Райчинов уточни, че предвиденото формално увеличение в разходната част на бюджета за 2014 г. е крайно недостатъчно, като беше изразено сериозно притеснение по отношение намаляването на средствата за здравноосигурителни плащания за болнична медицинска помощ. В заключение, д-р Райчинов посочи, че Българския лекарски съюз продължава да настоява дейностите, които са предмет на държавна политика да бъдат прехвърлени от Националната здравноосигурителна каса към Министерство на здравеопазването, тъй като те допълнително разширяват основният пакет от дейности, заплащани от бюджета на НЗОК и намаляват и без това ограничените средства, необходими за финансиране на здравноосигурителната система в България.

    Председателят на Българския зъболекарски съюз д-р Борислав Миланов, информира народните представители, че предвидените средства за дентална помощ в бюджета на НЗОК за 2014 г. са крайно недостатъчни за изпълнението на дейностите и не дават възможност да бъде разширен основният пакет, особено за лицата над 18-годишна възраст, които нямат възможност да получат допълнителна дейност за лечение по Националния рамков договор. Той допълни, че хроничното недофинансиране от страна на НЗОК и ограничената възможност на гражданите да заплащат денталните услуги със собствени средства влошават показателите по отношение на денталното здраве на българските граждани с всяка изминала година.

    В становището на Българския фармацевтичен съюз, представено от г-жа Аделина Любенова, се изразява подкрепа за предлаганото увеличение на средствата за здравноосигурителни плащания за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели и постигането на балансирано разпределение на предвидените приходи по бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г. Тя поясни, че липсата на средства за непредвидени ситуации и за евентуално включване на нови лекарствени продукти, които да се заплащат от бюджета на НЗОК би могло да доведе до забавяне на плащанията към търговците на дребно с лекарствени продукти.

    Господин Григор Димитров запозна народните представители със становището на Българска стопанска камара, в което се посочва, че през последните години се наблюдава тенденция на задълбочаване на хроничния дефицит при финансирането на здравноосигурителната система и не се наблюдава подобрение в качеството на предоставяните медицински услуги. Той допълни, че съгласно действащото законодателство съществува неравнопоставеност в заплащането на здравноосигурителни вноски между държавата и работодателите, работещите и самоосигуряващите се лица, което в голяма степен допринася за проблемите в събираемостта на тези вноски. В заключение, г-н Димитров акцентира върху необходимостта от предприемането на комплекс от мерки и извършването на цялостна реформа за подобряване качеството и ефективността на здравната система в България.

    В хода на дискусията, членовете на Комисията по здравеопазването обсъдиха предлаганите в законопроекта финансови параметри и отправиха конкретни въпроси във връзка с възможностите за увеличение на средствата по приходната и разходната част на бюджета, намаляването на здравноосигурителните плащания за болнична медицинска помощ, отпадането на думата „прогнозен“ по отношение на годишния план за обем дейност и стойност на разходите и възможността на НЗОК да гарантира осигуряването на достъпна и качествена медицинска помощ на всички здравноосигурени български граждани в рамките на предлагания за 2014 г. бюджет. Многократно бе подчертан факта, че увеличаването на финансовия ресурс само по себе си няма да доведе до съществена промяна във функционирането на здравноосигурителната ни система без предприемането на ефективни мерки за повишаване на контрола върху дейността на изпълнителите на медицинска/дентална помощ и търговците на дребно с лекарствени продукти, както и без създаването на механизми за адекватно разпределение и разходване на средствата от бюджета на НЗОК.

    Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” – 10, „Против”- 4, „Въздържал се”- 3, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г., № 302-01-35, внесен от Министерски съвет на 30 октомври 2013 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
    Д-Р НИГЯР ДЖАФЕР
    Форма за търсене
    Ключова дума