Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
27/06/2013
    1. Разглеждане, обсъждане и приемане на Вътрешните правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите.
    2. Представяне на политическото ръководство на Министерство на околната среда и водите и обсъждане на организационни въпроси, свързани с работата и дейността на Комисията по околната среда и водите.
    ПРОТОКОЛ
    № 1

    На 27 юни 2013 г. от 14.50 часа в 453 зала на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите.

    Списъци на присъстващите народни представители и гости се прилагат. Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Разглеждане, обсъждане и приемане на Вътрешните правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите.
    2. Представяне на политическото ръководство на Министерство на околната среда и водите и обсъждане на организационни въпроси, свързани с работата и дейността на Комисията по околната среда и водите.

    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Здравейте, колеги. Можем да започваме заседанието. Присъстват повече от половината и тъй като изчакваме още наши колеги от Министерство на околната среда и водите, може да ви предложа раздаденият дневен ред, който имате, да бъде променен – точка първа да стане точка втора и точка втора да стане точка първа, тоест, първо да гледаме нашия правилник.
    Преди това да ви представя хората, които гостуват, на първо място, госпожа Искра Михайлова – министър на околната среда и водите, господин Цветан Енчев – началник на кабинета, госпожа Соня Панайотова, парламентарен секретар и очакваме всеки момент да дойде господин Чавдар Георгиев.
    Също така съм си позволил да поканя на това заседание и господин Георги Божинов, който мога да кажа, че е живата история на тази комисия, тъй като е неин член мисля, че само шест мандата. Всъщност на това заседание тук ще бъдат представени всички председатели на парламентарната комисия по околна среда и води от 2001 г. насам. Първо, от 2001 до 2005 г. е господин Джевдет Чакъров, който е така или иначе заместник-председател на комисията, от 2005 до 2009 г. – господин Георги Божинов и от 2009 до 2013 г. председател на тази комисия беше госпожа Искра Михайлова. Много се радвам на това, че има и такава приемственост в комисията, като искам само да подчертая, че нещата нито започват от нас, нито свършват с нас.
    Ако нямате нищо против, да ви предложа да гласуваме този дневен ред на комисията. Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласуване: „за“ - 10 гласа
    Против – няма, въздържали се – няма.
    Благодаря ви.

    ПО ТОЧКА ПЪРВА
    Разглеждане, обсъждане и приемане на Вътрешните правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите

    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Раздаден ви е този правилник. Искам да ви кажа, че по новите правила, които имаме, този правилник е същият правилник, какъвто имаше комисията в предишното народно събрание, мисля, че и в по-предишното, като в него само са добавени редакционно няколко малки добавки, които са актуализирани във връзка с новия правилник, който действа за дейността на 42-ото народно събрание, като например, че освен председателят на комисията, може и председателят на Народното събрание да упълномощи един от заместник-председателите да ръководи заседанието, това, че редовните заседания се свикват най-малко три дни преди тяхното провеждане, че комисията прави една оценка на прилагането на ефективността на законите в областта на околна среда – нещо, което и досега е правила комисията, но може би по-скоро само във финансовата част. Споменато е например, че присъстват, могат да създават подкомисии и работни групи обществени съвети и представители на граждански организации и движения, което лично за мен е едно излишно отбелязване, поне като знам практиката на тази комисия – ние сме имали винаги такива работни групи и винаги са били канени, без това да бъде написано в правилника.
    Исках да ви помоля, колеги, по така раздадения правилник ако имате бележки или други предложения, заповядайте!
    Ако нямате, тогава да ви помоля да гласуваме и да приемем тези Вътрешни правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите. Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: 9 „за“.
    Против няма, въздържали се няма.
    Можем да кажем, че сме приключили първа точка от дневния ред.
    Разбира се, ако някой в процеса на работата прецени, че трябва да внесе някакви предложения, които са за изменение на нашия правилник – тук няколко пъти сме коментирали, например, нямаме времетраене на изказването. Моят спомен от госпожа Искра Михайлова е, че тя беше един изключително толерантен председател на комисията и оставяше едни по-дълги изказвания. Не е имало сериозна спекулация с това търпение на председателя на комисията. Но ако решите, че трябва да се правят някакви промени, винаги може да бъдат направени и да ги подложим на гласуване.


    ПО ТОЧКА ВТОРА
    Представяне на политическото ръководство на Министерство на околната среда и водите и обсъждане на организационни въпроси, свързани с работата и дейността на Комисията по околната среда и водите

    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Виждам, че вече влиза господин Чавдар Георгиев. Заповядайте, господин Георгиев. И ние закъсняхме, и ние се извиняваме, тъй като нашето закъснение беше продиктувано от това, че беше удължено работното време на парламента, така че съвпадна нашият интерес със закъсненията. Да ви представя и господин Чавдар Георгиев – единственият засега заместник-министър на околната среда и водите. Така вече четиримата представители на Министерство на околната среда и водите са тук.
    След като приключихме точка първа, за мен е удоволствие по точка втора да дам думата на госпожа Искра Михайлова, за да представи нейния екип. Ако има желание да направи кратко очертание на приоритети на нейната работа, ние с удоволствие ще я изслушаме. Разбира се, ще очаквам, колеги, ако имате конкретни въпроси - извън гостите от Министерство на околната среда и водите, след като те се представят - ще се радвам, ако и господин Божинов също ни каже няколко думи за работата на тази комисия, да ни въведе малко в историята на тази комисия и се надявам, че той винаги ще има отворена покана за всички заседания на тази комисия.
    Благодаря ви.
    Заповядайте, госпожо министър.
    МИНИСТЪР ИСКРА МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви, господин председател. Преди всичко искам да декларирам колко ми е приятно да съм тук днес заедно с Комисията по околната среда и водите и да заявя, че ние, екипът, който ще бъде създаден в пълния му вид много скоро в министерството, ще следваме стриктно правилата и ще бъдем на разположение на парламентарната комисия винаги, когато вие считате, че е необходимо нашето присъствие. Аз лично смятам, че в моя график заседанията на Комисията по околната среда и водите към 42-ото народно събрание са част от работната ми програма. Така че можете да разчитате на активно участие от страна на министерството, първо.
    Второ, екипът, който днес виждате тук, е нов екип от опитни хора. Господин Чавдар Георгиев е бил заместник-министър на околната среда и водите, човек с много голям опит, с академична подготовка и академичен опит, който без никакви проблеми поема някои от направленията в министерството, които са с много висока степен на отговорност, много натоварващи, но за него те не са непознати. Така че той може веднага, както на практика направи, да се включи в работата и без никакъв проблем да поеме отговорностите в ресора, в който той отговаря. Ресорът е много широк. В него влиза Управление на отпадъците и почвите, цялата превантивна дейност, мисля, че така беше дирекцията, атмосферният въздух също така, с всички спадащи към него екстри на горивни инсталации, прахови частици и т.н. плюс политики по опазване на околната среда, където се включва и контролът за изпълнението на тези политики по територията на страната – един много тежък ресор.
    Господин Енчев е началник на кабинета, юрист с богат юридически опит, опит в работата в държавната администрация, който нямаше никаква друга възможност, освен да се включи моментално в работата.
    Госпожа Соня Панайотова също е с опит в държавната администрация. Била е началник на кабинет на министерство, познава парламентарната практика и практиката на сътрудничество между парламент и изпълнителна власт и аз съм убедена, че тя ще бъде най-бързата връзка между всички членове на комисията, разбира се, всички народни представители и Министерство на околната среда и водите.
    Надявам се, че в скоро време ще мога да ви представя и другите колеги заместник-министри. Когато това стане, ще се радвам да дойда и да ги представя.
    Що се отнася до нашите приоритети, аз ще се опитам много накратко да ги маркирам, като първо започна с пакета приоритети, които са включени в Плана за действие на правителството, гласуван от 42-ото народно събрание. Там наша основна задача е ефективното управление на оперативната програма „Околна среда“ за периода 2007-2013 г., подобряване на изпълнението и гарантиране минимализиране на риска от загуби по оперативната програма за този период. Там крайният срок за договаряне на проектите е края на тази година. Има много проблеми. Аз съм убедена, че си заслужава да докладваме тези проблеми на специално заседание, ако вие прецените и имате такава възможност, тъй като изискват специално внимание и ние всички трябва да следим състоянието на изпълнението на оперативната програма.
    Ако има въпроси, и сега можем да коментираме, както прецените, но аз ще маркирам само нещата и след това можем да се върнем към отделните теми.
    Втората ни задача, която е част от Плана за действие на правителството, подкрепен от Народното събрание, спешния план за действие на правителството – това е подготовката на Споразумението между България и Европейския съюз за следващия планов период и бъдещата оперативна програма „Околна среда“, която ще работи от 1 януари 2014 година.
    Задачата е изключително тежка, тъй като заварваме само натрупани становища по споразумението. Има един текст, който е изпратен от служебния кабинет в Европейската комисия и по който имаме изключително тежки критики. Освен това, има един радикален проблем, който засяга околната среда и водите и изменение на климата. Въпреки усилията на предходните екипи на министерството да се подготвят насоки, които да позволят на всички останали секторни министерства да включат политиките по опазване на околна среда и политиката за адаптация към изменение на климата във всички други оперативни програми и в текстовете на споразумението, тези насоки не са имплементирани в текста на споразумението. Те присъстват като Приложение № 3 и на практика околната среда като хоризонтална политика не е включена в основната философия на споразумението. Там ни предстои много сериозна работа.
    Като цяло, сроковете са същите. Ние сме мотивирани, мобилизирани да успеем да се справим да подготовката на споразумението и на оперативните програми към края на тази година, което е един изключително амбициозен срок. До голяма степен зависи и от нашите партньори от Европейската комисия, но най-вече от качеството на работата на българската администрация. Аз лично и екипът на министерството много се надяваме, че споразумението ще бъде обект на дискусии и в Народното събрание, за да можем да имаме максимално широк консенсус по това, какви са приоритетите на държавата за инвестиции от европейските структурни фондове и рамката на помощта за следващите седем години. Така че това би било много добре, ако успеем да го направим съвместно.
    Това е в контекста на спешните мерки. Разбира се, в тях има и мерки, свързани с намаляване на тежестта върху бизнеса, облекчаване на някои от режимите, където това е възможно и това е една постоянна задача на правителството.
    Що се отнася до по-дългосрочните, които са си средносрочни ангажименти на Министерство на околната среда и водите, на нас ни предстои работа, която ще бъде съвместна заедно с комисията по Законопроект за ограничаване на измененията на климата, който трябва да бъде последван от национален план за адаптация към измененията на климата – една изключително амбициозна задача, която предполага приемане на престъпление за изменение на климата във всички секторни политики.
    Когато се опитахме с колегите в Министерски съвет да определим кръга на тези, които би трябвало да бъдат ангажирани в работата по този национален план, не намерихме институция, която да няма ангажимент и отговорност по този план. Много е важно когато финализираме текстовете по законопроекта и той се превърне в закон, той да позволява не само да търгуваме с квоти от емисии от парникови газове, но да гарантираме една работеща система в посока адаптация към изменения на климата и ограничаване на измененията на климата на територията на България. това е приоритетен въпрос, който се коментира на заседанията на всички съвети на министрите по околна среда и ще бъде в ядрото на политиката на Европейския съюз през следващия планов период. Такива са моите очаквания – околна среда, изменение на климата и превенция, предотвратяване на ефекта от изменение на климата.
    Още едно направление, което ще бъде приоритетно в нашата работа – това е специално внимание да обърнем на мрежата „НАТУРА 2000“ от гледна точка на това, че тя покрива 34% от територията на страната и за съжаление и до този момент се възприема като рестрективна мярка, която ограничава икономическите дейности и инициативи и не позволява развитието в каквото и да било направление на тези територии, които попадат в „НАТУРА 2000“.
    Аз съм убедена, знам, че разполагаме и с достатъчно добри експерти, че ние можем да обърнем това обществено мнение и да покажем предимствата, които дава „НАТУРА 2000“ и това полезно за страната ни дългосрочно ефективно решение за отделяне на териториите по „НАТУРА 2000“ като важни за държавата ни територии.
    Няма да спрем работа и по поредицата наказателни процедури. България има осем наказателни процедури, някои от които са в доста напреднал стадий. Някои са съвсем в началото и аз се надявам, че ще успеем преди да стигнем до съда, да отменим процедурите, да спрем хода на процедурите, но това също е една доста широка тема, по която ако уважаемата комисия има желание, можем да предоставим специална информация по процедурите, по които имаме в момента взаимоотношения с Европейския съюз.
    Що се отнася до законодателната програма, аз споменах вече законопроекта за ограничаване на измененията на климата. Задължително трябва да отбележа Закона за изменение и допълнение на Закона за водите, по който Министерство на околната среда и водите не е основен вносител, но, за разлика от практиката в предишното народно събрание, ние ще бъдем съвносител заедно с Министерство на регионалното развитие и вече създаваме работна група, за да можем да бъдем сигурни, че този законопроект ще отчита и всички задължения на страната ни по отношение на управление на водите – Закона за изменение и допълнение на Закона за водите.
    Аз лично съм привърженик на това, да има отделен закон за ВиК сектора и мисля, че тук ще имам съмишленици в комисията, но много зависи и от готовността на колегите от Министерство на регионалното развитие да обособят текстовете, които засягат основно ВиК сектора в самостоятелен закон и по такъв начин да се освободи рамковият закон за водите от тази много голяма част, засягаща ВиК сектора и взаимоотношенията във ВиК сектора.
    Ние сме може би най-заинтересуваната институция от това, да бъде приет колкото се може по-бързо работещ закон за водите или Закон за ВиК сектора, тъй като определянето на собствеността на ВиК инфраструктурата, на водната инфраструктура е в основата на програмирането на единия от приоритетите на бъдещата оперативна програма – приоритета води. Ние трябва да можем да определим ясно бенефициенти, отговорности и съответно дългосрочен ефект от инвестициите, които ще направи програмата.
    При неяснота в собствеността и неяснота при предаването на направените инвестиции към собственик, който е търговско дружество, по същество сега се случва това, ние рискуваме много голям процент от средствата по оперативната програма за следващия планов период. Така че това е един много важен за нас законопроект.
    Не искам да пропусна два законопроекта, които са със срок до края на годината, даже в началото на следващата година по ангажименти по прилагане на регламенти - това е Законът за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, с което се прилагат два регламента от 2012 година в българското законодателство и ние имаме ангажимента да транспонираме европейското законодателство до края на тази година.
    Другият закон е Закон за изменение и допълнение на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети. Целта е да се коригира и подобри текстът на сега действащия закон относно екологичната отговорност. България е поела ангажимент за тези промени в рамките на запитване, получено от Европейската комисия по пилотен проект на Европейския съюз, така че там става дума за корекции, а не транспониране на директива.
    Още един законопроект, който предполагам, че ще се гледа в сравнително скоро време, това е Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за генетично модифицираните организми, който не предполага промени в основните положения на сега действащия закон по никакъв начин. Още повече, ние имаме самочувствието на пионери в Европейския съюз, че успяхме да създадем и в тази комисия закон, който действително отразява националните виждания по това, какво е мястото на генетично модифицираните организми и сега вече Европейската комисия отправя препоръки към другите страни членки да се ориентират към самостоятелно законодателство, което да реши въпроса във всяка отделна страна. Но въпреки това ние трябва да направим една корекция в един текст на действащия закон, който засяга работата с генетично модифицирани организми в контролирани лабораторни условия.
    Напълно осъзнавам какво означава да повдигнем въпроса генетично модифицирани организми отново, но това е една от процедурите срещу България, тъй като не сме отразили точно текста на директивата. Ние трябва да се съобразим и максимално ефективно и спокойно да се справим с тази задача. Наша е отговорността да подадем достатъчно добри тестове, които вие да разгледате и съвместно да приемем и елиминираме заплахата от процедура за наказание срещу България.
    Тук смятам да спра, защото приемам забележката за дългото говорене, да не прекаляваме. С удоволствие бих отговорила на въпроси, ако има сега, или да се подготвим за бъдещи изслушвания, ако считате, че има нужда от такива.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви, госпожо министър. Тъй като така или иначе Вие сте един от тримата предишни председатели на комисии, и господин Чакъров също има право като член на комисията и като заместник-председател да вземе думата, предлагам и на господин Божинов да дадем думата като един от тримата присъстващи заместник-председатели и след това да дадем възможност на всички присъстващи да задават своите въпроси към Вас и към Вашия екип.
    Заповядайте, господин Божинов.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, уважаеми колеги, идеята Ви, господин председател, е чудесна. Аз я приветствам и признавам, че тази идея не ми е идвала на времето. Това е едно развитие.
    Аз тук съм поласкан не само от Вашето предложение, а понеже днес много се говори за морал и за дефицит на морал, аз съм тук, за да ви изразя моята морална подкрепа като народни представители, защото вие сте легитимно избрани, вие сте отговорни и това, че я носите с присъствието си, заслужава моралната подкрепа. Аз най-вече затова съм тук. Подкрепям и избраните в изпълнителната власт, защото те имат нужда от тази подкрепа, от този друг обществен глас от оня, който крещи днес на улицата, за да може да работите и да изпълните своите ангажименти.
    Две думи за историята.
    Тази комисия винаги се е занимавала с проблеми, които представляват широк обществен интерес. Канете тези хора, които искрено са ангажирани с проблемите, канете тези медии, които са с професионално и искрено отношение към тези проблеми, за да ви чуе народът, и няма да сбъркате - колкото повече гласове.
    Второ, на тази маса винаги е присъствало политическото противостоене, което е същността на политическата борба и на демократичната организация на политическото пространство, но винаги тук тази политическа борба не е била пречка за уважително отношение към професионализма на другия и на политически иначе мислещия. Аз съм чувствал тази подкрепа, когато съм имал и съм носил професионално отношение и съм засвидетелствал на политическите си опоненти, когато съм виждал, че са компетентни, знаещи, можещи и конструктивни.
    Завършвам, за да призова колегите от ГЕРБ да не заемат тази странна, алогична и политически неадекватна позиция на отсъствие от комисията и от парламента. Нека дойдат тук, нека защитават своите идеи, нека да носят своя професионализъм и да дадат своя принос за добрите решения. Отсъствието им е голям минус, който не може да бъде компенсиран с нищо. Иначе е било удоволствие да работя и когато Искра Михайлова беше председател - изключително толерантен и компетентен човек, когато Джевдет Чакъров беше председател на комисията, с вас, с всички останали колеги и това е едно удовлетворение, че тези общо значими проблеми за опазване на средата, в която ще живеят и нашите деца и внуци, е общо дело.
    Благодаря ви за поканата. Имате тази гражданска, човешка, морална подкрепа за това, че не се предавате, а изпълнявате дълга си пред избирателите. Аз съм гласувал и искам моят глас да се уважава.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви, господин Божинов. Още един път да кажа, че винаги сте добре дошъл на всяко едно заседание на комисията.
    Само да спомена тук, че се свързах и с предишния министър на околната среда и водите и поканих също госпожа Нона Караджова, която предаде своите приветствия към комисията и не пропусна да ми напомни, че сме започнали да работим по климатичния закон, така да го наречем, и че това също е една от процедурите, които са в ход.
    Аз даже щях да Ви помоля, госпожо министър, ако е възможно, да се подготви един писмен материал от министерството за членовете на комисията, в който да ги информираме за тези осем процедури – не сега да го правите, - за да може да знаем горе-долу кое на какъв етап е и съответно и да знаем горе-долу ние като комисия, ако може да си отбележим и ние къде са нашите задачи, за да избегнем развитието на тези процедури, тоест, не просто да бъдем информирани кое докъде е, а и ние да знаем нашите срокове за отговорност. Разбира се, и тези другите два закона – да ги наречем най-кратко – за химическите вещества и смеси и другия за екологичните щети – също е хубаво да бъдат маркирани. Не знам дали те са в някакви процедури или не. Ще се радваме час по-скоро да имаме предложения от вас, а ако прецените, и като инициатива на народни представители защото по някой път, особено примерно когато е транспониране на регламент, сигурно може да влезе, защото иначе знаете, че процедурата минава доста бавно, когато се движи през съгласуване през Министерски съвет.
    Също така се опитах да се свържа и с госпожа Манева и с господин Лъчезар Тошев, но по техните ринг тонове разбрах, че те не са в България. иначе за мен щеше да бъде удоволствие те да присъстват и като част от предишния екип, и като хора, които дълго време са свързани с околната среда и водите.
    Също така се надявам, че и третият член от този екип, който имаше госпожа Караджова, госпожа Ивелина Василева, която е народния представител в това Народното събрание, ще се включи в работата на тази комисия и ще допринесе със своя опит в тази област.
    След тези встъпления, колеги, заповядайте, ако имате конкретни въпроси или изказвания към госпожа Михайлова или към нейния екип. Заповядайте!
    Заповядайте, господин Чакъров.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин председател, госпожо министър, колеги, аз също приветствам първото заседание на комисията. Да си пожелаем успех, успех в името на България, успех в името на политиките, които се водят в сферата на околната среда и водите. Това е една изключително чувствителна тема. Само от споменаването на ГМО всички тук изострихме сетивата си в максимална степен. И има защо – извървян е един много сериозен път в това отношение и знаем какви са нагласите на обществото. Но това е отделна тема.
    Преди това, ако позволите, бих искал да обърна внимание на някои аспекти в политиките, които се водят от страна на Министерство на околната среда и водите и по-скоро, с оглед на това, което е наследено като ситуация, като наследство, като състояние и по-скоро да чуем в следващи заседания и в следващия действия какво би предприело Министерство на околната среда и водите - в името на подобряване на съответните политики ще бъде това, което ще се опитам да представя и да изложа.
    На първо време, няма как да не се притесняваме от състоянието в сектор „Отпадъци“. Госпожо министър, аз виждам тук и заместник-министър Георгиев, който и от преди, и от сега разбирам, че ще работи в същото направление. Има много да се говори по отношение на състоянието в сектор „Отпадъци“, но за нас всички и за мен в частност е много притеснително състоянието по отношение на изграждането на регионалните депа. Трябваше да бъдат изградени 24 регионални депа, освен софийското. Там имаше затруднения още, ако трябва да бъдем коректни, в мандата 2005-2009 година по отношение на сдружаването на общините.
    Ние, народните представители оказахме пълно съдействие по отношение на промените в законодателството, по отношение на подкрепата, която имахме, но е видно, че там почти няма никакъв прогрес, което е крайно недостатъчно. В никакъв случай това няма как да ни удовлетворява; напротив, буди много сериозни основания за безпокойство и най-вече с оглед на факта, че ние сме използвали средства по ИСПА, използвали сме в първия програмен период и повече нямаме право на средства от еврофондове за изграждането на регионални депа. Тоест, изграждането на регионалните депа ще легне върху плещите на всички нас, за да намерим средства и да бъдат изградени те.
    Малко нескромно, към 2008-2009 година ние бяхме намерили един много добър модус който беше приветстван и от страна на Европейската комисия бяха минимизирали изграждането на планираните всички клетки на регионални депа до достатъчно с оглед на перспективата да се разгърне разделно сметосъбиране и сепариращи инсталации, впоследствие не всичко да отива в регионалните депа като отпадъци. За съжаление, на този етап ние сме една от страните членки на Европейския съюз, които в максимален обем отпадъци, които могат да бъдат рециклируеми и въобще оползотворени, да отиват в регионалните депа, да няма разделно сметосъбиране. Така че е добре да се види какво е състоянието и каквото може да се спаси до края на периода, може да разчитате на цялата подкрепа на Комисията по околната среда и водите и в частност нашата.
    Следващото притеснително в тази сфера е състоянието по отношение на разделното сметосъбиране. Там определено има регрес, определено, за съжаление, защото виждаме какво е състоянието. То с просто око се вижда, когато човек обикаля София и вижда, че контейнерите, които бяха разположени, даже се разредиха и в момента човек и да иска, мога да дам за пример квартала, в който живея – те се разредиха до степен, че човек и да иска да изхвърли разделно стъкла, хартия, трябва да изминава половин - един километър. Преди имаше по-добро насищане, господин Курумбашев, знаем го това нещо. Не че нямаше и проблеми разделно събраните отпадъци се изсипваха на една обща платформа на някаква газка и за съжаление, този труд отиваше на вятъра, тези усилия на гражданите, на всички нас, които искаме да опазим природата - да не влизам в подробности.
    Това е най-общо за сектор „Отпадъци“.
    За сектор „Води“ в предходния мандат се прие една национална водна стратегия, която разглеждахме в комисията, госпожо министър, и Вие бяхте тук. Имаше много противоречия в тази водна стратегия. Тя така или иначе се прие - пълна каша по отношение на йерархия, на координация, на субкоординация - ми дава отговор на много въпроси: каква е визията на министерството, има ли какво да се доработи, има ли какво да се коригира. В това отношение може да разчитате и на нашите виждания тук позитивен, негативен опит, така че наистина да се подобри като философия, като концепция водната стратегия.
    Водната стратегия ни даде отговор на въпроса по какъв начин да се стъпи на нея за следващия програмен период и да знаем, че Европейската комисия като цяло за всички оперативни програми, в частност оперативна програма „Околна среда“ ще се дават средства срещу реформи. Безспорно, необходима е реформа във водния сектор .Само един пример, който и Вие споменахте. Няма значение с какви средства се изграждат съоръжения, канализации, пречиствателни станции. Етапът на предаване на пречиствателната станция на операторите в момента за общините е страхотна одисея – да предадат един работещ обект – години наред. И мога да дам конкретни примери: общини и кметове са ме занимавали с тези случаи. Те и до ден днешен не са решени.
    По отношение на Закона за водите Вие казахте аз исках да задам този въпрос – очакваме да се представи проект, по който съм убеден, че ще има обсъждане, за да можем и ние да се произнесем.
    За ВиК услугите в контекста въобще и на Закона за ВиК, има един момент, който се изтупа, бих казал, предходният мандат и така се представи и определени постижения, които ние успяхме да постигнем тук в предходните мандати, господин Курумбашев – аз съм бил и председател на комисия тогава заедно с господин Божинов, с господин Великов сме отстояли да има социална поносимост на водната услуга, която е изключително важна в контекста на сегашната социално-икономическа ситуация. Ние да отидем към социални помощи, трябва много внимателно да подходим, тук ако е така, трябва да бъде много добре предвидено, разчетено, да се направи един много добър анализ. Дали това да е така, все още пред мене стои този въпрос и аз нямам окончателен отговор за себе си.
    Друго – във водната стратегия така или иначе ще се наложи и новите инвестиции, с оглед на това, че даже да работим максимално ефективно и най-добре да използваме инструментариумите, които ни дават еврофондовете, те няма да бъдат достатъчни за изграждането на така необходимата ни инфраструктура. Но основното перо, което се предвижда да бъде, е именно цената на водната услуга.
    Отново се връщам на фона на социално-икономическата ситуация, която е в страната, да заложим цената на водната услуга да бъде основен източник за инвестиране във ВиК сектора, за мен е, днес ще си позволя да кажа, това е еквивалент на бомба която може да гръмне в много по-голяма степен с много по-мощен експлозив, отколкото цената на тока. Има региони, където това едва ли би било необходимо и поносимо. Така че има над какво да се замислим. Може МРРБ да ръководи, но с оглед на това, че Министерство на околната среда и водите в частта си за водите е отговорна като една изключително природна даденост, която е заложена и в Конституцията, ние трябва да бъдем с основен фокус да следим по какъв начин се решава и виждам и се радвам, че се споделя от страна на министерството и от Вас, госпожо министър.
    Ако позволите да кажа за водната стратегия, че там има много въпроси, на които трябва да получим отговор, за да ги доразвием най-вече имам предвид.
    За оперативна програма „Околна среда“. Първо, безспорно, тя е много закъсняла, с оглед на промяна в концепцията. Много приказки се изприказваха. Истинският прочит показва, че се довършиха проверки и тук има колеги в Комисията по околната среда и водите, които са работили в екипа, който аз на времето ръководех. Проверките, които бяха реализирани, са стартирали от времето на мандата 2005-2009 година, така че там няма нищо ново под слънцето, но вълната на ГЕРБ, медийната ситуация не позволяваше това да се чуе, но е добре рано или късно да се каже, че това е стартирало тогава и се промениха правилата в движение за втори път – веднъж по наше време, и това доведе до едно изключително сериозно забавяне на оперативна програма „Околна среда“. Но това са причини, които можем много да дискутираме. Не това е водещото.
    За мен другото, което в момента е актуално и притеснително, е едно изключително свръхдоговаряне. Как ще се подходи как ще се реши този много сложен пъзел. Добре е да чуем Министерство на околната среда и водите какво предлага и ще се прехвърлят ли за следващия програмен период, по какъв начин ще се подходи. Направени са много разходи за проектиране. Така че това е един сложен казус, който е на плещите на цялото министерство и пред Вас, госпожо министър.
    Ще си позволя да кажа само няколко думи по отношение на сектора климат. Преди няколко дена само, знаете, бяха приети с оглед на ситуацията от протестите от февруари месец и ЗИД на Закона за енергията от възобновяеми източници а чрез него и Законът за енергийната ефективност предвижда възможност от продажбата на квоти да се компенсират, за да се запази цента на тока, зелена енергия, възобновяеми енергийни източници. Но в „Медия пул“ имаше публикации, които ни притесниха нас с оглед на това, че експерти от Министерство на околната среда и водите посочват, че едва ли не това е на ръба на границата на това, че едва ли не това би било държавна помощ. Така че е добре да чуем позицията на министерството ако не днес, в следващи заседания на комисията по принцип да знаем. Доста въпроси зададох, но това не предполага, че ще се отговорят – на следващи заседания може да ги чуем, а това, което може да чуем още днес, би било добре, ако има такава готовност.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Заповядайте!
    СТРАХИЛ АНГЕЛОВ: Благодаря Ви. С приветствията ще приключим, само искам да кажа, че ми е драго е отново да се срещнем, малко в друг формат. Както каза господин Чакъров, той ми е бил министър, Чавдар също беше в министерството, когато аз работех там. Сега се виждаме тук. Ще премина конкретно, като най-вероятно наистина може би отговорите нямам очакване да получим днес тук веднага. По-скоро даже те не са и въпроси, а някои мнения, които считам, че е редно да изразим.
    Във връзка с първите два приоритета, които вие дефинирахте по оперативна програма „Околна среда“ и рамковото споразумение.
    По отношение на оперативна програма „Околна среда“ ви предлагам да разделите нещата в две посоки: първо, мерки, които трябва да вземете, за да спасите настоящата програма. Това е най-изостаналата програма. По време на изборите бяха на 19% разплатените средства. може днес да са мръднали последните плащания, ако са правени, но в общи линии това е програмата с най-ниска степен на усвояемост. Така че там има конкретни мерки. Аз виждам една от тях – промени в Закона за обществените поръчки, които трябва да бъдат в посока да не се дава възможност за самоцелно обжалване на процедурите, тъй като към днешна дата имаме проекти – аз мога да дам и конкретни примери, ако това е необходимо, но вие сигурно вече ги знаете, процедурите продължават по две години. Понякога свършват и в задънена улица. Между другото, заводът за боклук, така наречен, на Столична община, господин Свиленски е общински съветник и е наясно, КЗК отново са отменили решението на възложителя. Това се случи в края на миналата седмица. Тоест там нещата отиват към един не много добър край, според мен, доколкото все пак аз познавам пътя на един проект. Така че много сериозно трябва да се помисли по този въпрос, и то в спешен порядък. Доколкото видях, Министерски съвет е инициирал подобни промени. Надявам се да имаме и ние възможността да се включим в този процес.
    Другото, което спешно трябва да направим, е да се направи един анализ на конкретни проекти, да се влезе в конкретика, за да видим това допълнение на това, което господин Чакъров каза за предоговарянето по ос 1. Знаете, че там има договорени около 150%, мисля, че даже 152% го бях смятал.
    МИНИСТЪР ИСКРА МИХАЙЛОВА: Бяха 162% по ос 1.
    СТРАХИЛ АНГЕЛОВ: Чудесно – 162%. Да видим, защото имаше една процедура… т.нар. 19-та процедура, където ставаше въпрос за подготовка и изпълнение. Много от тези проекти там ще си останат само с подготовката на този етап.
    За да не отидат тези пари отново, образно казано, в кофата за боклук, както направиха нашите колеги - аз наистина съжалявам, че ги няма тук, ние имаме какво да си кажем – трябва да преценим много внимателно дали има теоретичен шанс да се реализират, защото мога да ви дам конкретни примери в Кюстендил, Радомир и т.н., които не мисля, че съществува и на теория такъв шанс, тези средства да излязат от … при това положение мисля, че може би нещата ще си дойдат на мястото. Вече тук е въпрос на числа, трябва да бъде сметнато това. Мисля че можете да го направите, не е много трудно. Доколкото даже виждам, са предприети и конкретни действия в тази посока, вече има запитвания към бенефициента кой докъде е стигнал. Толкова по този въпрос. Не искам днес да ви задържам повече на него.
    По отношение на програмирането предлагам и на председателят на комисията господин Курумбашев, по ос 1: за да може да бъде довършена финансовата рамка, ни е необходимо да извикаме тук човека в Министерство на регионалното развитие (вече не е „и благоустройство“), който е ръководител на проекта, тоест на компонент 2 от Проект за развитие на общинската инфраструктура, която – да не бъда многословен, но целта е разработване на 51 регионални генерални планове за водоснабдяване и канализация, с изключение на гр. София. По принцип идеята е била те да се възлагат на регионален принцип, както е по номенклатурата – шестте региона за планиране. Тъй като е финансирано от Световната банка, те са предложили да го направят на три лота и фактически два по два са районите.
    Важно е да дойде човекът, който е ръководител на този проект тук. Вие преценете, според мен, би било добре, доколкото имам скромен опит в държавната администрация, нека дойдат и ръководителите на тримата изпълнители – те са три консорциума – по един човек може да дойде, защото знаете много добре: ще дойде един служител, който е ще ни представи една версия, а след това тя ще се окаже не дотам обективна. Добре е да присъстват всички.
    Защо това е много важно?
    В рамките на тези генерални планове има инвестиционна програма. Тази инвестиционна програма набелязва конкретни проектни решения. Не знам доколко сме закъснели, не мога да преценя, знаете, че по прежнему дали информацията се стигаше трудно, но ако те не съвпадат с готвените по 19-а процедура проекти и тези, които са договорени, но не са финансирани (пак мога да дам конкретни примери, всичко това ще отиде в кофата за боклук, тъй като, доколкото разбирам, изискване на комисията е, за да договорим приоритетно ос 1, е да съвпада с генералните планове.
    Мисля, че това са нещата. В заключение, с едно изречение, аз бих се радвал, ако видим един вътрешноведомствен анализ, който вие, предполагам, ще може да си направите, когато вече се попълни политическият Ви кабинет до 100 %, защо сме стигнали до това положение. Би било добре да го имаме предвид.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви.
    Други колеги?
    Да вметна само, че водихме разговор вече с председателя на Комисията по регионално развитие Димчо Михалевски по отношение на Закона за водите и сметнахме, че ще бъде по-удачно, ако водеща комисия по този закон е Комисията по регионално развитие, без това да предизвиква някакви драми, макар че и аз, и госпожа Михайлова сме правили изказвания в друг смисъл в миналото народно събрание, но да не правим това състезание кой е по-по-най от гледна точка на това, че специално когато Законът за водите се променя във ВиК честта, е по-логично да бъде Министерство на регионалното развитие водещото, макар че много хубава практика е това, че вие сте съвносители. И второ, надявам се, че ще имаме и съвместни заседания с колегите от Министерство на регионалното развитие.
    Аз си направих една сметка за нашата комисия, че искам да видя регионално как сме разпределени. За съжаление, ще го кажа като софийски народен представител, че шест от 12-имата членове са от София, което – бива София, бива, но всичко трябва да е с мярка. Така се е случило с разпределението, защото все пак софийските народни представители са 40 от 240 – една шеста горе-долу, а тук в нашата комисия са една втора, което не е добре от гледна точка на това, че аз щях да се радвам да имаме по-добро регионално представителство. Разбира се, виждам, че в комисията Асеновград е „с връзки“ – има двама човека, което е едно непропорционално силно представяне на града, но много хубаво, че имаме такова представителство. Също така имаме двама народни представители от Русе в лицето на единия – заместник-председател Любомир Владимиров и на другия заместник-председател Добрин Данев. Също така се радвам, че имаме народни представители от Бургас и от Кърджали. От Бургас също е Ивелина Василева, така че се надявам, поне за нея съм сигурен, че ще влезе в Комисията по околна среда и води тогава, когато ГЕРБ вземат решение, че имат желание да работят в парламента.
    Ако няма други въпроси, госпожо Михайлова, заповядайте!
    МИНИСТЪР ИСКРА МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви. Приятно е да се работи в Комисията по околната среда и водите, защото тук компетентността е на уважение и дискусиите винаги са били от високо качество. Затова ще започна с последната тема, просто за да отговоря.
    Тук има няколко члена от предишната комисия, които си спомнят, че по отношение на генералните планове Комисията по околната среда и водите вика четири пъти заместник-министри, министри, ръководители на звена, когото се сетихме – всеки, който би могъл да ни отговори кога, с какво качество и с какво съдържание ще получим т.нар. генерални планове. Пожелавам успех на новата комисия! Дано вие получите тези отговори!
    Неслучайно толкова сме настоявали за тях, защото още тогава си давахме сметка, че не можем да готвим следващ планов период, не можем да готвим следваща програма и не можем да реализираме проекти, ако нямаме стиковане между тези документи. Но това е така, дълго и упорито се опитвахме да разпитваме. Пожелавам ви успех! Дано вие да се справите.
    Получавам информация, че има напредък в плановете но с какво качество - не мога да се произнеса. Бих се радвала, ако наши експерти присъстват на тези изслушвания в комисията, защото ние сме много заинтересувани също от качеството на плановете.
    Сега се връщам на реда, по който бяха поставени въпросите. На някои въпроси няма да се впускам в подробни отговори, защото изискват много време.
    Абсолютно прав сте, господин Чакъров, това е ситуацията с отпадъците и с разделното събиране. За съжаление, и в този момент ми се предлага информация за пилотни проекти за разделно събиране на отпадъци, да, - 2013 година, пилотни проекти в Софийска община за разделно събиране на отпадъци, което означава, че ние сме на кота нула. Предстои много работа, изключително много работа. Аз не споменах Закона за отпадъците в програмата, тъй като това са първите ни най-важни и спешни, с които трябва да се справим в определен отрязък от време, но аз съм убедена, че екипът и на господин Георгиев ще преразгледа и ще се върне към някои от позициите и на Закона за управление на отпадъците и особено внимание ще бъде обърнато н подзаконовата нормативна база, която да позволява прилагането на закона и постигането на определени цели. Управлението на отпадъците ми беше посочено като горещ въпрос и от комисаря Поточник, който беше на посещение тук в началото на тази седмица, така че тук имате пълен синхрон с виждането и на комисията. Ние също сме наясно с проблема. Ако господин Георгиев иска да каже нещо, ще има възможност да допълни.
    Във връзка с това, че ние не изпълняваме ангажиментите си и по отношение на отпадъците, и по отношение на водите и много закъсняваме със сроковете, които са ни посочени в договор по съприсъединяване, за съжаление, се сблъсках с едно наследство, което сега няма да квалифицирам по никакъв начин, но така спокойно се е приемал фактът, че ние няма да изпълним ангажиментите си, че са подготвяни финансови обосновки за това, какви суми от националния бюджет трябва да бъдат подготвени за 2014, 2015 и 2016 година, за да можем ние да инвестираме тези пари, защото не сме успели да използваме другите. До такава степен! Сумите са от ранга от милиард нагоре. Ние си представяме за какви ангажименти става дума! Тук всички знаят за какво става дума.
    Така че тази безотговорност, с коя са прехвърляни средства от оперативната програма от сектор „Води“ за добавен допълнително въздух – чистота на въздуха, с цел купуване на пожарни автомобили или хеликоптери за гасене на пожари, които сега няма да се случат като проекти – те не могат да се случат като проекти – тези пари остават неизползвани. Единственото спасение е един много бърз план за пренасочване на средствата. За съжаление, аз си давам сметка, че отново тежестта ще падне върху бенефициентите, и това са общините. Те ще трябва да се справят с обществени поръчки до края на годината, с които държавата не е могла да се справи на практика. Но ние нямаме друга възможност, освен тази. Иначе загубите варират в различни размери от много оптимистични виждания на управляващия орган на програмата от 29 милиона евро, през средно оптимистичните на Европейската комисия от 1 20 милиона евро, преди решението на КЗК за завода за София.
    Но аз виждам една друга тенденция, която е много смущаваща и тук ще спра с програмата. Ще ви подготвя специална информация, за да са наясно всички по пакети проекти по различните мерки, както те се движат. Но ще кажа само това, че тенденцията за финансови корекции, които се налагат по програмата, е изключително смущаваща. Те са от порядъка на 20-25%. Ако ние разчитаме да се договорят проекти до края на годината, те да се изпълняват 2014-2015 година без възможности за ново договаряне и налагаме финансови корекции в размери на 25%, това означава, че 20% от парите за сектор „Води“ и още толкова за сектор „Отпадъци“ на практика няма да могат да бъдат използвани. Това е много тежка тенденция. Разбира се, има основание в някои корекции - ние знаем, но засега това е проблем, по който ние работим много активно - на етап договаряне да елиминираме максимално възможностите за предизвикване на налагането на такива корекции, защото това е много опасно.
    Що се отнася до водната стратегия, тук нямаме спор. Ние сме съгласни, че тя е некачествен документ, тя не представлява националната политика по отношение на водите. Тя беше подготвена само от Министерство на околната среда и водите. Никой не участваше в защитата на стратегията. Тя не кореспондира с промените в Закона за водите. Така че това е един документ,. който или предстои да бъде актуализиран, ако ние искаме да имаме такава водна стратегия – това е много амбициозна задача, или на етапа на договарянето просто забравен, за да не ни пречи в договарянето на следващия планов период.
    Там влиза и социалната поносимост, и инвестициите, защото дори и тези пари, които не използваме от Структурните фондове и ще вземем от Националния бюджет да ги вложим във водна инфраструктура, това отново ще се отрази върху цената на водната услуга и това ще доведе до повишаване на цената. Това е риск, с който ние трябва да се съобразяваме. Естественият отговор е да използваме максимално Кохезионния фонд и Фонда за регионално развитие.
    Свръхдоговарянето е голям проблем. По него аз в момента настоявам управляващият орган да направи специален план по пакети групи проекти, за да видим кои от тези проекти могат да бъдат прехвърляни за следващия планов период и кои от тях ще бъдат изпълнени и е реалистично да бъдат изпълнени сега.
    Но тук пак повдигам завесата, за да ви дам информация за това, какви проблеми съществуват. Слагам само една скоба и казвам, че имаме три големи проекта – това са Асеновград, Добрич и Пловдив, по които имаме специално писмо от Европейската комисия, в което ни се заявява категорично, че ДДС не е възстановим разход. Това е един въпрос, който около тази маса е бил задаван десетки пъти. Много пъти сме го коментирали и всеки път получавахме мъгляви от говори. Сега обаче отговорът е категоричен и ясен: не е възстановим разход. Но когато са готвени проектите и когато са се ангажирали общините с тези проекти, на тях им е било обяснявано друго. Затварям скобата, защото това е много дълга тема – за състоянието на оперативната програма.
    Така че ще се мотивирам пред вас със специален план. За съжаление, не е пълен съставът на политическия кабинет, но правя всичко възможно да не отлагаме и да работим в тази посока.
    По продажбата на квотите и позицията на Министерство на околната среда и водите.
    За съжаление, мога да кажа съвсем отговорно, че законопроектът, който има изключително важно социално значение, е внесен в пленарна зала, без да бъде поискано становище на изпълнителната власт. Ако беше поискано такова становище, ние можехме да дадем коментар, с който да напомним за изискванията на директивата, която има ясни указания за възможностите за използване на тези средства.
    Аз си позволих да напиша едно писмо до председателя на Комисията по енергетика, до председателя на Комисията по околната среда и водите и до министъра на икономиката и енергетиката, в което разяснявам изискванията на директивата. Фактът, че ние юли месец трябва да дадем отчет за използването на тези средства – първи отчет и ние трябва да кажем за какво ги прилагаме, за какво ги използваме и възможността това прехвърляне на сумата като цяло от сметката, която се попълва непрекъснато вследствие на постоянни търгове, които текат, към сметките на Националната електрическа компания, би могло да бъде коментирано като държавна помощ. Нямаме правата и позицията да казваме „Това е държавна помощ“. Но предупреждаваме, че би могло да бъде коментирано като държавна помощ. Това е нашата позиция. ние сме длъжни да реагираме, тъй като има голяма вероятност ако не спазим условията на директивата, това да бъде деветата процедура срещу България.
    Така че по Закона за обществените поръчки мисля, че е ясно, че това е приоритет на правителството в плана за първите шест месеца на управление.
    Няма да се разпростирам повече, защото всяка от темите е много голяма. С удоволствие декларирах и в началото – и с писмена информация, и винаги с информация по време на заседания – и ако прецените и изслушване по отделните теми – министерството е на разположение на комисията.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви и аз. Само да добавя, че аз представих тази позиция на министъра на околната среда и водите и на нашата парламентарна група по отношение на Закона за енергията и възобновяемите източници. Така че мисля, че всички са наясно и аз мисля да препратя това писмо до госпожа Михайлова до председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, тъй като максималният случай, в който може да не се сметне за държавна помощ, е евентуално тези средства да се използват за енергийни помощи. Ако те предвиждаха енергийни помощи, а според мен те предвиждат енергийни помощи, в смисъл, не знам дали тази практика, която се мисли за двустепенни тарифи и т.н., тогава биха могли поне да кажат, че тези средства отиват конкретно и целево за разширяване на базовата група, която ще бъде подпомагана. Това е нещо, което може да ни спаси от това, да изглежда като директна държавна помощ. Иначе директно изсипване в купа на „Национална електрическа компания” ЕАД, дали на някой друг, такова директно изсипване на купа в една смесица, където влизат хиляди други енергии и т.н., може да бъде тълкувано точно по начина, по който спомена госпожа Михайлова.
    Ако няма други въпроси, да благодарим на екипа на министерството.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Аз, първо, бих искал да благодаря за доста изчерпателните отговори, които получихме. Непрекъснато получавахме частична информация по отношение на инфрийчмънтите, на наказателните процедури. Бихме помолили да имаме цялата картина, каква е картината – да не е сега, може и в писмен вид да ни я дадете или да ни информирате на едно от следващите заседания, защото непрекъснато се коментираше, че има една, че няма друга, че стартирала на различни е тапи и фази.
    Другото, господин председател, предполагам, че не е окончателна Вашата позиция ЗИД на Закона за водите да се разглежда от регионалната политика. Има доста аргументи тя да бъде разгледана от тази комисия.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Добре, като водеща комисия, ако искате, ще направим един разговор с господин Михалевски и ще го уточним.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Разговора ние можем да го водим; тук има аргументи, които трябва да натежават. По същество тази материя се разглежда от ресорното министерство и от ресорната комисия. Иначе ако трябва да има някакъв консенсус да отстъпим, това е отделна тема.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Добре.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Мисля, че другото ще бъде… Няма да правя повече квалификации, въздържам се.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Други въпроси, бележки или коментари? Ако няма, да благодарим на госпожа Михайлова и на нейния екип. Също да кажем, че ще се радваме да се виждаме тук по-често. Между другото, запознайте се с новите промени в правилника. Там е предвиден един блиц контрол, който се води в рамките на парламентарната комисия във всяка първа седмица, където народни представители могат да задават бързи въпроси, без да искат конкретни данни защото биха затруднили за конкретни данни – например, конкретни числа да се дават. Но по принцип е предвидена такава първа седмица във всеки месец с такъв блиц контрол. Точно първата седмица – следващата която е – сигурно няма да правим такъв блиц контрол, но мисълта ми е да се запознаете с такава практика.
    Освен това мисля, че винаги отношенията и в предишни комисии и министерства са били такива, че ние можем да организираме такава практика на задаване на блиц въпроси в друга седмица. Не е нужно да ни задължава правилникът, за да правим това нещо. Може и по-често от един път месечно, ако това се налага.
    Иначе, господин Чакъров, въпросите, някои от които поставихте, аз с удоволствие бих ги подписал и като питане например заедно с Вас и може да организираме и дискусии в пленарна зала.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Аз съм … и даже вече имам идея за два-три въпроса, за да може това, което се казва тук, да бъде презентирано и пред цялата общественост.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Да. Тук и това наддоговаряне, за което спомена и господин Иванов, също. Според мен има доста неща, за които си струва да се направи едно питане и после по повод на питане на 48 народни представители за една дискусия в залата.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Имам идея вече поне за три.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Струва си да се направи. Струва си да се ангажира мнението на повече народни представители на Народното събрание по тези теми.
    Да благодарим още веднъж за изчерпателните отговори и да си пожелаем ползотворна съвместна работа, напомняйки това, че очакваме първата писмена информация за процедурите, за конкретни задължения, които произтичат от тях и към нашата комисия, тоест не само да бъде с информация, а с леко подсещане за свършване на работа от наша страна.
    Благодаря.
    МЕТОДИ КОСТАДИНОВ: Към министър Михайлова имам въпрос. Аз снощи бях с нея и обещах да й подаря моята последна книга, и то официално.
    МИНИСТЪР ИСКРА МИХАЙЛОВА: Много благодаря.
    МЕТОДИ КОСТАДИНОВ: Който си даде поръчка, също ще получи.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря. Вие сте първият народен представител, който подарява нещо на министъра- своя собствена книга.
    МЕТОДИ КОСТАДИНОВ: И то на екологична тематика.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Да им благодарим за тяхната отзивчивост. Ако искате, да си кажем само две-три думи съвсем организационно.
    МИНИСТЪР ИСКРА МИХАЙЛОВА: Благодаря. Довиждане.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Това е човек, който е обосновал най-добре въпроса за трансгранични води, проблема Места, Гърция, България.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Използвам случая, макар и в този състав, да ви запозная със сътрудниците на комисията, които особено в лицето на господин Дончев са с един изключителен опит. Господин Владимир Дончев работи в областта на управление на водите и на околната среда само в последните четиридесет години. Така ще излезе почти, че сме връстници – аз като човек на 45 – който в последните пет години работи за Комисията по околната среда и водите.
    Също така и госпожа Eлиaна Николова, която отиде да изпрати гостите, тя работи в последните седем години в Народното събрание. Работила е в Комисията по енергетика, а в последните четири години – за Комисията по околната среда и водите. Това също да имате предвид, че когато трябва да се подготвят някакви писма или нещо организационно, това не са сътрудници на председателя на комисията, а това са сътрудници на комисията, тоест те абсолютно равностойно трябва да могат да бъдат ползвани от всеки един член на комисията, както от председателя.
    Така че, например, тези писма, които господин Иванов иска да подготвим едно изслушване в комисията, можете заедно със сътрудниците на комисията да ги подготвите. Ще уточня: може да бъдат подготвени тези писма, а също така всякакви въпроси, които трябва да се отправят към министерството, също могат да бъдат подготвени със сътрудниците на комисията. Аз например ще се радвам да подготвим също и някои от питанията заедно, които да бъдат направени примерно по отношение на това, което коментирахме за Народното събрание. Щях да ви помоля да минете през кабинета на председателя, макар че днес по един или друг начин ви събрахме имейлите.
    Оттук нататък комуникацията, която правим, да бъде по имейла. Разбира се, всеки ще получава тези ужасяващи хартии, които получаваме всеки път, но аз особено държах например да си получите правилника на електронната поща. Първо, в понеделник много от вас не са от София и просто не са тук, за да си отворят кутиите и да погледнат. Човек си получава нещо на електронната поща, по-удобно е там да го преглежда. По-удобно е там да си изпрати някакви забележки предварително, ако иска да изпрати такива забележки, изобщо да се опитаме да модернизираме малко нашето общуване.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Господин председател, това писмо, което е получено по отношение на климата най-общо казано, да го получим по електронните пощи, за да го видим и ние. Става въпрос за писмото на госпожа Михайлова.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: То е по отношение на Закона за енергията от възобновяеми източници.
    Това беше чисто организационно. Ако вие имате някакви организационни неща, надявам се вече да сте получили първия имейл и да му върнете просто един отговор – едно редче, че сте получили имейла и ако имате някакви конкретни организационни въпроси, да ги отправяте към Eлиaна Николова и към Владимир Дончев. Тя по-скоро ще отговаря за техническите въпроси, както винаги е отговаряла по организацията за цялостната работа на комисията. Господин Дончев отговаря повече, така да кажа, по експертната част, по подготовката на законопроектите и тежката битка с Правния отдел на Народното събрание, което често се намесва в това, как те трябва да изглеждат и как трябва да бъдат правно оформени, което по някой път започва да засяга и същността на законите.
    Ще се опитам да се преборя да имаме и трети сътрудник на комисията и ще се радвам също, ако дадете вие вашите предложения, да помислите за трети сътрудник на комисията, който да бъде полезен, защото знаете, че и в областта на околната среда и водите е много интердисциплинарна и засяга много и съвсем различни области – например, отпадъци, например, води и т.н., да не изреждам – и по някой път се изискват доста тесни специалисти, които да ни помагат в конкретните законопроекти. Примерно, сега предполагам какво ни очаква – да четем по химически вещества и смеси, да речем, в транспонирането на този регламент.
    Нещо ако имате да кажете по организацията?
    МЕТОДИ КОСТАДИНОВ: По правилника, тъй като го съобщихте, в чл. 4, ал. 1 има една мъничка грешка. Това „й“ да стане „и“.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Да, „разпределени „и“ от председателя“.
    МЕТОДИ КОСТАДИНОВ: И следващата алинея, според мен, преди „оценка“, комисията трябва да прави проучване и допитване и след това оценка. Ако е възможност това да се добави, ако смятате, че трябва да се добави.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Да. Едното е редакционно. Това ще го поправим. Ако искате, да бъде „комисията прави проучване и оценка на прилагането“?
    МЕТОДИ КОСТАДИНОВ: Да, „проучване и оценка“, точно така.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Добре. Някой възразява ли срещу тази редакционна поправка?
    МЕТОДИ КОСТАДИНОВ: И в чл. 10, ал. 2 – „в заседанията на комисията имат право да участват и членове на Европейския парламент от Република България с право на съвещателен глас“. Защо да няма и следваща алинея – да участват и наши експерти, изтъкнати в тази област? Ние не можем без експерти. Те са много важни.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Ние това не го изключваме като възможност.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: В случая за експертите, винаги могат да бъдат канени водещи експерти.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Това, което ми казахте тук, го има и в общия правилник – това, че могат да участват и експерти и не е необходимо да повтаряме правилника.
    ВЛАДИМИР ДОНЧЕВ: Пренесени са конкретни неща, които касаят комисията, акцентирано е върху тях, като не всичко това, което е зачернено, е по новия правилник, включително и новите номерации, които има и т.н., които се цитират. А всички неща, които не са конкретно описани тук, се прилагат от Правилника за дейността на Народното събрание, който го има, и за канене на външни експерти, за създаване на консултативни групи и т.н. Всичко това го има.
    МЕТОДИ КОСТАДИНОВ: В чл. 14 смятам, че има една малка не неточност, но може би трябва да се добави още нещо. „Комисията може да провежда съвместни заседания с други комисии на Народното събрание, когато се разглеждат общи“ – да, но „и/или сходни“. Общи е едно като характер на въпросите, сходни вече е друго. Така че предлагам да бъде „общи и/или сходни въпроси“. Едно е когато е общ въпрос, а когато е вече сходен – по дадена тема, тематика и т.н.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Аз го приемам за редакционна бележка. Ако не възразявате, ще го добавим.
    МЕТОДИ КОСТАДИНОВ: Това е, което исках да споделя с вас. Много се извинявам, че не можах да присъствам в началото, но нямаше кворум в началото, а после дойдоха всичките.
    СТРАХИЛ АНГЕЛОВ: Във връзка с питанията, аз лично предлагам и колегите от Асеновград – не е лошо да се зададе едно питане във връзка с ДДС. Между другото, трите проекта са горе-долу 70 милиона. Говорим за интегрирания воден проект. Даже община Асеновград обяви и обществена поръчка, търси се възможност да изпреварват някои събития. Поне такава е моята информация. Имам усещане, че може би е горе-долу коректна. Така че това питане не е лошо да бъде внесено, тъй като тези хора наистина три години влачиха ДДС, а този проблем ще лъсне и на други места. Нека да видим защо се е стигнало дотук.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Оставям на ваша преценка, колеги, дали тези неща вече да се развиват в пленарна зала, извън, едно специализирано изслушване в комисията, защото има такава хубава практика: задава се питане към министъра и въз основа на отговора на министъра и на инициатива на 48 народни представители, които искат едночасов дебат в зала по конкретно питане, поставено от народни представители. Ползвана е тази практика и е хубаво, когато тя не е по конкретен регионален проблем, а случаят с Асеновград не е конкретен регионален проблем, тъй като той касае и Добрич, и Пловдив, както чухме. Добре е да го чуе доста по-широк кръг от народни представители и да вземат отношение.
    Ако няма други въпроси, някакви организационни или други въпроси? Аз съм си записал мобилните телефони на всеки един от вас, вече ги имам. Такава че се радвам и вие да запишете моя телефон. Аз мисля, че с пращането на имейла вие ще научите имейлите на останалите, но и един списък с мобилните телефони за да ги имате, а също и на сътрудниците.
    МУСТАФА АХМЕД: Тъй като споменахте, че господинът ще участва повече за законопроекти, сътрудника, който ще отговаря за законопроекти, анализ да направим, че той ще гледа точно тази дейност на комисията, а госпожата/госпожицата – по коя част ще гледа в комисията, за да се ориентираме, тъй като аз съм нов, за първи път съм член на комисия.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: В този имейл, който ще ви бъде изпратен, ще бъде разписано горе-долу формално разпределението, както разбирам. Аз лично бих Ви посъветвал, господин Дончев, да изпратите и СV-тата на двамата сътрудници, което, между другото, ще ви ориентира. Аз например се изненадах. Аз не знаех например, че той е договарял колко вода да отива до Гърция в правителството на Жан Виденов - между другото, едно много важно държавно споразумение, така че вие ще видите опит и неща, които са полезни все пак, като се види при подготовката и при международни преговори къде е участвал – един от европейските водни директори е господин Дончев, също ще видите един много сериозен опит в тая посока. Така че ще може да се ориентирате и за конкретните области, в които ще могат да ви бъдат полезни. Но и това разпределение, което Вие предлагате, също е важно, както и да помислим заедно кой да бъде и евентуално ако ни разрешат трети сътрудник, който да бъде с друг различен профил, например, от неговия., който да ни помогне за конкретна специализация.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Да помоля да проведете разговор с господин Червеняков. Не можах да участвам в Комисията по европейски въпроси. след заседанието в четвъртък, ако може да са в два разделни дни. Проблемът е и за Комисията по земеделие.
    СТРАХИЛ АНГЕЛОВ: И аз съм в Комисията по европейски въпроси и в тази комисия.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Да не съвпадат, заради кворума. Да се направи една дисекция, да видим къде какво може да се направи.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Ако искате, ще помоля отново сътрудниците на комисията да направят един анализ, да видят втората комисия на всеки един от нас. Но имайте предвид, че при мене е също много драматичен въпросът, защото аз съм помолил заради мене Комисията по външна политика да заседава в сряда, защото аз съм член на тази комисия и при мен ако се проведе комисия, която е в същия ден, вие все пак можете да влезете и да излезете, а аз няма да мога така да прескачам в тая комисия, макар че председателят Янаки Стоилово още не е определил ден. Аз съм на тръни да не определи и той четвъртък, но да направим един анализ, така ще предизвикаме по-малко щети. Където има повече или по-малко дублажи, да се съобразим. Аз използвах, че практиката на комисията досега е била да заседава в четвъртък и честно казано, по-практично е от гледна точка на това, че хората идват на заседание в сряда, виждат какво има в четвъртък и са подготвени за тези заседания. Докато заседанията, които са в сряда, са от сряда за сряда. Малко по-трудно става подготовката. Но според мен просто ще видим едно разпределение. Ще ви помоля пак: пратете къде са другите членове на комисията и къде правим по-малко щети за дублажи.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Да, ние имаме поне двама земеделци – във Ваше лице и в лицето на Добрин Данев. Но да видим и останалите колеги как са. А и за европейските фондове в четвъртък ли ще са? Ще има дублаж, въпросът е къде ще има по-малко дублажи.
    МЕТОДИ КОСТАДИНОВ: Ако можем тази комисия да я направим в сряда, защото аз имам възможност да участвам в две.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Добре, ще направим този анализ.
    Благодаря ви.
    Закривам заседанието на комисията.
    /Заседанието беше закрито – в 16.20 часа./



    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА ПКОСВ:
    /П.Курумбашев/
    Форма за търсене
    Ключова дума