Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
11/09/2013
    1. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за защита на растенията, № 302-01-10, внесен от Министерския съвет на 31.07.2013 г.
    2. Разни.
    ПРОТОКОЛ
    №4


    На 11 септември 2013 г. от 11.00 часа в зала „Изток“ на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите.

    Списъци на присъстващите народни представители и гости се прилагат. Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за защита на растенията, № 302-01-10, внесен от Министерския съвет на 31.07.2013 г.
    2. Разни.

    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Радвам се да видя и хора със сериозен опит в околната среда така както в изпълнителната власт, така и като бивши колеги, с които сме били заедно в миналата комисия по околна среда и води.
    Предложението за днешния дневен ред е само с една точка: Разглеждане и обсъждане на Законопроект за защита на растенията, който е внесен от Министерски съвет. Бих казал, отново на 31 юли 2013 г., тъй като – вие знаете всъщност съдбата на този законопроект, че той беше внасян и в предишното народно събрание и дори мисля, че беше приет на първо четене, но не стигна парламентарното време за неговото приемане. Точка втора стандартно е „Разни“. Моля, който е съгласен с този дневен ред, да гласува.
    Гласуване: за – 13, против няма, въздържали се няма.
    На това заседание от страна на МОСВ присъстват: Николай Цветков – старши експерт в дирекция „Национална служба за защита на природата“, Валентина Василева – главен експерт в дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвата“ и Цветанка Димчева – главен експерт в дирекция „Превантивна дейност“.
    Ние ценим повече колегите от Министерството на земеделието и храните, но няма да прочета целия списък, тъй като са ми дали един списък от десет човека. Ще ви помоля вие когато взимате думата, да се представяте. Тук са ми написали, че на първо място присъства Явор Генчев, заместник-министър, който виждам, че не присъства. Може би наистина е хубаво, поне ние имаме такива работни отношения с нашите колеги от Министерство на околната среда и водите, когато се представя законопроект, за който водещо е съответното министерство, да присъства поне заместник-министърът. Практика е било в миналата Комисия на околната среда и водите винаги, когато е водещо Министерство на околната среда и водите, дори е присъствал и лично министър по някои от законопроектите, но ако не е бил министър, винаги сме имали присъстващ заместник-министър. Не е от гледна точка само на представителност, а от гледна точка на това, че трябва да се поема някаква и политическа отговорност, освен мненията на експертите, които са изключително важни, е хубаво да присъства и представител на политическото ръководство, който да поеме съответните ангажименти, а е въпрос на уважение към народните представители и към парламентарните комисии.

    ПО ТОЧКА ПЪРВА
    Разглеждане и обсъждане на Законопроект за защита на растенията, № 302-01-10, внесен от МС на 31.07.2013 г.

    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Ще помоля колегите от ГЕРБ ако искат след заседанието да останат да обсъдим някои чисто технически неща заедно със сътрудниците на комисията.
    Първо давам думата на колегите от Министерството на земеделието и храните да представят тяхното становище. Разбрах, че и вчера е имало едно бурно обсъждане. Кой би искал първи да вземе думата? Заповядайте!
    НИКОЛАЙ РОСНЕВ: Заместник-изпълнителен директор съм на Агенция по храните, ресор „Растителна защита“. Именно това е ресорът, който инициира промяната на законодателството и новия Закон за защита на растенията. Съвсем накратко ще представя новите моменти в закона.
    Имайки предвид, че действащият Закон за защита на растенията е приет през 1997 г., от 1997 година досега са правени най-малко 20 изменения на тази закон и приемайки новите реалности, в които се намира страната, бидейки от 2007 г. член в Европейския съюз, се наложи именно промяната на закона.
    От 2009 г. е приет Регламент 11/07 на Европейския парламент относно пускането на пазара на продукти за растителна защита и директива 2009/128 за създаване на рамка за действие на Общността за постигане на устойчива употреба на пестицидите.
    През 2011 г. в контекста на новата политика на Европейския съюз по безопасност на храните в България се учреди единен национален орган по безопасност на храните Българска агенция по безопасност на храните. Правната рамка на Закона за защита на растенията не дава възможност за решаване на някои възникнали проблеми, които основно са свързани с подновяване разрешението и първоначалното разрешение на продуктите за растителна защита, обмяната на информацията между България и Европейската комисия във връзка с нови огнища от карантинни вредители със системите Еврофит, установяване изисквания към употребата на продукти за растителна защита при първично производство на растения, прилагане на мерки за борба при масова поява на болести и неприятели по растенията и не на последно място, наказване нарушението на редица въведени правила поради липса на предвидени санкции в стария закон. Всичко това ни задължава да бъдат извършени съществени промени в нормативната уредба, което можеше да бъде постигнато само с един нов закон за защита на растенията.
    Новият закон създава възможност за решаване на редица възникнали проблеми чрез въвеждане спазването на общите принципи на интегрирано управление на вредителите, уреждане на изчерпателен ред за прилагане на спешни фитосанитарни мерки при установяване на карантинни вредители, детайлни правила за упражняване на първоначалния и последващ контрол върху регулираните дейности в областта на защитата на растенията.
    В тази връзка отново съвсем накратко ще представя новостите в закона, който е структуриран в шест отделни глави.
    По отношение на общите разпоредби, стандартно, ясно са определени целите на закона, изчерпателно са посочени дейностите, които осъществява Агенцията по храните в качеството си на компетентен държавен орган, определени са правомощията на контролните органи.
    В глава Втора „Опазване на растенията и растителните продукти от икономически важни вредители“ се създават условия за опазване на растенията чрез прилагане на продукти за растителна защита, които представляват най-малък риск за здравето на хората и околната среда. Въвежда се изискване за спазване на общите принципи на интегрираното управление на вредителите. Определя се редът и условията за извършване на интегрирано производство на растения. Дава се възможност на тези производители при етикетиране на произведените растения и растителните продукти те да бъдат обозначени със специален знак, че са произведени по метода на интегрираното производство. Но в момента в закона е и прехвърлянето на част от правомощията по наблюдение, диагностика и прогноза и сигнализация на частни лица консултанти.
    За пръв път в закона се регламентира и редът за обявяване на каламитет и епифитотия от икономически важни вредители по земеделските култури, като в правомощията на министъра на земеделието и храните се определят съответно и видовете мерки за контрол на тези вредители.
    В областта на фитосанитарния контрол, следващата глава, се детайлизират фитосанитарните мерки при установена зараза от карантинни вредители, установява се разрешителен режим за движение на забранени карантинни вредители, използвани за научно-изследователски цели и селекция. Дава се възможност за делегиране на права от ръководството на Агенцията по храните и при липса на конфликт на интереси изпълнението на част от функциите по фитосанитарен контрол от други юридически лица.
    Глава „Продукти за растителна защита“ също има съществени промени. Въвеждат се мерките на Регламент 11/07 и се отменя съответно Директива 91/414 при регистрацията на продуктите за растителна защита. Разписани са етапите на националните процедури при разрешаването на продуктите, въвеждат се национални изисквания при разрешаването на продуктите с цел по-добра проследимост, съществена промяна в сравнение с действащия закон е въвеждането на редица защитни разпоредби, целящи ограничаване на употребата на продукти за растителна защита в изпълнение на изискванията на директива 2009/128, а това са: осигуряване на консултантски услуги в областта на интегрираното управление на вредителите, забрана за въздушно прилагане на пестициди, като се въвеждат специални изисквания за издаване на разрешения в извънредни ситуации, възникнали в растителната защита.
    Лицата, които извършват специализирана растително-защитна дейност, се регистрират в публични регистри на Агенцията по храните. Лицата, които работят с пестициди, от една страна, трябва да бъдат обучени по програми, утвърдени от изпълнителния директор и от друга страна, трябва да имат сертификати, издадени от Агенцията по храните. Ограничава се кръгът на лица, които могат да употребяват продукти за растителна защита от професионална категория и употреба. Прецизира се употребата на уредбата на дейностите търговия, преопаковане, употреба на продукти за растителна защита. С цел облекчаване на държавната регулация, от една страна, се променят изискванията за лицата, които търгуват с продукти за растителна защита и извършват растително-защитни дейности, а от друга страна, разрешителните режими стават регистрационни.
    Глава „Торове и подобрители на почвата“. Въвеждат се изискванията на Регламент 2003/2003 относно торовете по отношение на режима на обозначаване на ЕО тор. Същевременно законово се установява регистрационният режим на торове, които не са ЕО торове.
    Глава „Принудителни административни мерки“. Въвежда се институтът на принудителните административни мерки при установени нарушения от страна на контролните органи на Агенцията по храните, като мерките са разписани непосредствено след членовете на закона.
    По отношение на административно-наказателните разпоредби – структурирани са по нов начин, като съставите на нарушенията са формулирани по-конкретно. Размерът на санкциите е предвиден съобразно тежестта на всяко едно нарушение. Нов момент в тази глава е въвеждането на правила за отнети вещи, предмет или средство за извършване на нарушение.
    По отношение на Допълнителните разпоредби се определя смисълът на използваните думи и изрази, за да се гарантира в максимална степен точността и еднаквото прилагане на закона, имайки предвид спецификата на термините, които се употребяват.
    В Преходните и заключителните разпоредби са предвидени съответно изменения на друг и закони, които са свързани с дейностите по законопроекта, а именно, Устройственият закон на Агенцията по храните, Закона за регистрация и контрол на земеделска техника, Закон за водите, с което се въвеждат разпоредбите на Директива 2009/128. Това са законите. Специализираните изисквания за извършване на дейностите в областта на растителната защита след приемането на закона ще се регламентират съответно с наредби, издадени от Министерски съвет или съответно от министъра на земеделието.
    Считаме, че с новия закон резултатите от неговото прилагане ще спомагат да се повиши качеството и безопасността на храните от растителен произход на територията на Република България.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря и аз за Вашето представяне. Да помоля представителите на МОСВ също за тяхното становище. Да ви помоля да е по-фокусирано, тъй като заседаваме все пак и в почивката и да имаме възможност и народните представители да се изкажат.
    НИКОЛАЙ ЦВЕТКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа, благодаря ви, ще бъдем съвсем кратки. Първо, искаме да благодарим на колегите ни от БАПХ и от МЗХ за това, че са отчели повечето от забележките, почти всички забележки, които сме имали по закона. нашите предложения за промени са основно от технически характер. Те коригират някои неточности, които са вероятно резултат от големия обем на закона.
    Едно по-различно предложение, което вече е въпрос на преценка дали трябва да се запише или може да се прилага по подразбиране, е уточнението, че при научно-изследователска дейност за препарати за растителна защита и при работа с торове, които биха могли да съдържат ГМО, това е потенциална възможност, не е нещо, което е текущо, следва да се укаже, че трябва да се прилагат и разпоредбите на Закона за ГМО. Това така или иначе произтича от Регламента и вече е въпрос на преценка дали трябва да се запише специфично, че трябва да се прилагат или може да се приеме по подразбиране, че се прилагат в резултат така или иначе на начина, по който е организирано европейското законодателство.
    В общи линии това са нашите предложения. Смятаме, че законът наистина е стъпка напред в прилагането на европейски те норми. Благодаря ви за вниманието. Ако имате някакви въпроси, с удоволствие ще ви отговоря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Например, мои колеги питаха защо е необходимо да записваме, че трябва да спазваме Закона за ГМО в този закон, тъй като Законът за ГМО трябва да се спазва и без да е записано в този закон, но ако смятате, че трябва да има изричен запис – може би е въпрос на коментари с юристи и да разговаряте, разбира се с колеги народни представители, които да внесат подобни предложения между първо и второ четене.
    Заповядайте.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин председател. Колеги, преди всичко искам да благодаря за подробното представяне от страна на вносителите. Оценяваме високо факта, че този законопроект, който изцяло транспонира европейското законодателство, директиви и регламенти, получава нашата принципна подкрепа и, разбира се, ние осъзнаваме важността на наличието на този закон. Безспорен е фактът, че той се разработва доста дълго време. В първия си вариант е внесен още в началото на годината и приет на първо четене на 41-ото народно събрание и осигурява наистина един устойчив начин за интегрирано управление на вредителите.
    От гледна точка на политиките, които са свързани с опазването на околната среда и защитата на здравето на населението и околната среда, бих искала да направя една вметка, която е свързана с многократно изразените притеснения от страна на пчеларите. Имала съм немалко срещи с пчеларите от моя избирателен район Бургас, които изразяват притесненията си относно зачестилите случаи на нерегламентирано използване на пестициди, които влияят върху пчелините и пчелните семейства. Знаете, че има поредица от такива случаи. В този смисъл подкрепям и приветствам транспонирането на текстовете, които забраняват използването на пестициди чрез летателни средства с изключение в чрезвичайни случаи, разбира се, такива биха могли да възникнат.
    Това, което бих искала да подчертая, е необходимостта да бъдат подсилени текстовете, които касаят информирането на заинтересуваните страни. Разбирам, че в голяма част от случаите причините за смъртността на пчелните семейства се дължат на липса на адекватно уведомяване на заинтересуваните страни. В духа на стремежа към повече прозрачност би могъл да се прецизира текстът, който касае уведомяването и то да бъде правено чрез интернет страницата на Българската агенция за безопасност на храните, освен чрез стандартния ред – кметове на населени места, първо агенцията да уведомява кметовете, съответно кметовете – пчеларите, нещо, което явно не сработва. Този механизъм за оповестяване бихме препоръчали да бъде въведен повсеместно и за регистрите, които се поддържат от БАБХ, и от всички случаи, при които е необходимо уведомяване на заинтересуваните страни, отново казвам, за целите на повече прозрачност и адекватно и навременно осведомяване.
    Това е моят коментар. Благодаря още веднъж и за представянето, за това, че се продължава политиката, която беше стартирана от предходното правителство относно транспонирането и привеждането в съответствие с европейското законодателство.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви. Други изказвания?
    МЕТОДИ КОСТАДИНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа, аз ще бъда кратък. Ще направя една обща оценка на този закон. Вчера участвах в Комисията по земеделие и гори. Имах възможност да участвам в една дълга дискусия и придобих една по-широка представа върху този закон. Аз считам, че това е един сполучлив опит за въвеждане на правила и принципи за опазване и защита на растенията и конкретно на селскостопанските култури. Но ние трябва да разглеждаме в единно цяло този закон с останалите фактори, които съществуват около селскостопанските култури. Когато се говори за растително-защитни продукти, те влияят не само на растенията, а те влияят и на водите, те влияят и на почвите, те влияят и на човека. Така че в този смисъл може би трябва да се потърси по-добра хармонизация и с останалите закони, които вчера не бяха споменати в тази комисия.
    Разбира се, трябва да се помисли и по някои други закони, които са свързани и имат социален характер, тъй като аз считам, че този закон има и силно социален характер. Ние много добре знаем, че замърсяването с пестициди, както каза колежката, с растително-защитен продукт, е сериозен проблем. Аз считам, че в закона се обръща по-голямо внимание на вредителите. А как ще се предпазим от болестите? Вие знаете, че напоследък много болести дойдоха от съседни страни. Няма да цитирам откъде, включително и по зеленчуковите култури. В тоя смисъл тук трябва да се разгледат болести, неприятели в единно цяло.
    Иначе считам, че наистина, както беше споменато от докладчика, законът има интегриран подход, разглежда интегрирано тези фактори и дава възможност за едно по-широко виждане.
    Мисля, че трябва да се обърне по-сериозно внимание в членовете и параграфите на спешните фитосанитарни мерки. Когато има трансграничен характер на замърсяване, така да се каже, с болести, нападение, интервенция с неприятели, службите по границите трябва много сериозно да намерят място. Тук ги няма в този закон или ако ги има, те не са точно конкретизирани и трябва да се взимат по-сериозни мерки. Мерките касаят тук като че ли нашите производители, нашите фермери и в тоя порядък глобите са много високи. Много високи са, като че ли ние искаме да накажем нашите производители а не тези, които са причина за замърсяване, пак казвам думата замърсяване, тъй като това наистина е биологично замърсяване, биологична интервенция от външни неприятели и болести.
    Много може да се говори по този закон, разбира се. Трябва да се види от прависти, юристи. Ние ще помогнем като експерти в тая област, като специалисти, също имаме виждане, но трябва да се види от прависти специалисти и мисля, че ще придобие по-завършен вид и пак искам да повторя: това единно цяло, което трябва да бъде разгледано в този закон. Тук несе касае за триъгълник или четириъгълник. Тук се касае за многоъгълник и ние трябва да го видим.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Имаме членове и на Земеделската комисия в Комисията по околната среда.
    ДОБРИН ДАНЕВ: Благодаря. Аз също имах възможност вчера да участвам в публичното обсъждане на този закон като представител на Комисията по земеделие. Моите лични впечатления са следните. Хубавото е това, че всички участници в това публично обсъждане заявиха необходимостта от приемането на този закон единодушно, имаме нужда Законът за растенията да бъде приет. В процеса на излагане на различните становища на различни представители и като производители, и като представители на гражданския сектор, като търговци, като фирми, извършващи услуги, в процеса на дискусията се появиха някои противоположни мнения, които мисля, че не са невъзможни за доближаване и моето лично мнение е, че има необходимост от принципното приемане на закона, а между първо и второ четене почти всички изявиха желание да участват конструктивно в обсъждането и да се намери обща точка, приемливи решения за всички.
    Основателни са притесненията и на колегите в различните райони, както изразиха Съюзът на пчеларите, на няколко пчеларски съюза. Но мисля, че притесненията по-скоро се преекспонират, когато в закона е заложен строг контрол, мисля, че тези притеснения ще бъдат на заден план. Аз мисля, че нашата комисия принципно трябва да приемем закона и да дадем възможност на основната комисия да си свърши работата. Тя има заседание следобед. Ще се вземат предвид всички становища и предложения. Моето лично предложение е да го приемем принципно днес на комисията.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви, господин Данов. Господин Чакъров.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви, господин председател, колеги, по принцип законопроектът ще бъде подкрепен. Едно от достойнствата, които се посочват тук е, че е с интегриран подход .Естествено, то така и трябва да бъде, няма как да е другояче, след като е цялостна промяна на закона, трябва да транспонира всички директиви в нашето национално законодателство. Това е добре, но информацията, която имаме от вчерашното обсъждане, има доста бележки. Те трябва да бъдат прецизирани от основната комисия и от експерти от съответните министерства, които имат отношение към проекта на Закон за защита на растенията.
    Искам да взема специално отношение за посочването на няколко места изрично да се спазва или да се прилага Законът за генетично модифицираните организми. По-скоро този проблем е правно-технически, за който трябва да вземат отношение експертите и юристите от съответните министерства и от Министерски съвет, както и юристите от Народното събрание, господин Курумбашев, трябва да се произнесат. За мен по-скоро не бива да се посочва, още повече че е видно в закона на няколко места има изрично изписване и посочване, че трябва да се прилага в закона. След като този закон и приет и в правния мир, той трябва да се прилага. Но с оглед на изключителната чувствителност към материята, ако решим, и вече след мнение за мен то е много важно от страна на юристите, нека да не изземваме техните правомощия с оглед на компетенциите им. може да бъде изписвано, но по-скоро моето скромно лично мнение е, че не бива да се изписва, а законът трябва да се прилага и всичко, що е в обхвата на дейността тук на Закона за защита на растенията трябва да бъде с много стриктно прилагане на Закона за генетично модифицираните организми. Подчертавам, много стриктно прилагане с оглед на изключителната обществена чувствителност по материята и това сме го изпитали ние тук в Народното събрание и експерти и цялата общественост и особено младите хора знаем когато се разглеждаха клаузи от Закона за генетично модифицираните организми и предпоследния мандат, и предходните мандати, знаем каква позиция има, какви нагласи има, особено сред младото население. Това е нагласата, това е решението на нашата страна, още повече че Европейската комисия дава възможност всяка една страна да има почти индивидуален подход вееч за уреждане на материята, свързана с генетично модифицираните организми и аз съм за това да има стриктно прилагане. С риск да се повторя го казвам. Но това ще бъде решено, имаме възможност между първо и второ четене да направим съответните предложения. Аз също бих се възползвал от това право.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: И аз Ви благодаря. Други изказвания? Няма.
    Да ви кажа и аз една бележка, тъй като при мен е в рамките на шегата но чрез саксофониста на „Кукубенд“ Евгени Йотов, който дойде, той има диплома за селскостопански авиатор и дойде притеснението на селскостопанските авиатори, че ще им бъде забранено да разпръскват. Водих разговори тогава с госпожа Танева – тогава председател на Комисията по земеделие, господин Вълков беше председател на Комисията по транспорта. Проблемът е какво пръскаш, а не по начина на разпръскване. Ако пръскаш вредни вещества, не трябва да ги пръскаш - дали ги пръскаш от земята или от въздуха. Те изразиха тези други притеснения. Аз се надявам лично, че авиаторите и пчеларите могат да го направят това и в едни по-директни разговори и да предложат някаква точка на пресичане и възможността дали да се приложи дерогация, в този случай. Но разбира се, само го оставям като бележка и като водени разговори. Надявам се, че те са се свързали с вас и са идвали при вас, за да може, в крайна сметка, това решение трябва да го вземе водещата Комисия по земеделие. Просто го отбелязвам.
    Тъй като няма повече изказвания, да благодаря на всички, които взеха участие.
    Закривам разискването по тази точка.
    Подлагам на гласуване който е съгласен нашата комисия да подкрепи този законопроект.
    Гласуване: за – 15, против няма, въздържали се няма.
    Благодаря ви за участието в комисията.
    /Край на заседанието – 11.35 часа./


    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА ПКОСВ:
    /П.Курумбашев/
    Форма за търсене
    Ключова дума