КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
Прецизиране на текстове по законопроект за ограничаване изменението на климата, № 302-01-20, внесен от МС на 26.09.2013г. (второ четене в Комисия).
ПРОТОКОЛ
№ 9
На 12 декември 2013 г. от 11.10 часа в зала „Запад“ на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите.
Списъци на присъстващите народни представители и гости се прилагат. Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Прецизиране на текстове по законопроект за ограничаване изменението на климата, № 302-01-20, внесен от МС на 26.09.2013г. (второ четене в Комисия).
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Заседанието на комисията беше предизвикано от уточняване на едни текстове, основно между законодателните референти на Народното събрание и КФН и БНБ. Мисля, че в крайна сметка БНБ и КФН стигнаха до определени съгласия, но първо да ви представя дневния ред, който вие знаете така или иначе: Прецизиране на текстовете по Закона за ограничаване на изменението на климата. Моля, който е съгласен с този дневен ред, да гласува.
Благодаря ви.
Гласуване: за – 12, против няма, въздържали се няма.
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Присъстват: Боряна Каменова – директор на „Политика по изменение на климата“ и Силвия Бакърджиева, която е държавен експерт по „Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество“; от БНБ: Тихомир Тимнев – директор и Елена Панева – юрисконсулт в дирекция „Правно обслужване и административна дейност“; от КФН: Веселина Мандаджиева – началник отдел „Нормативна дейност“ и Димитър Койчев – директор на дирекция „Международно сътрудничество“.
Иска ли някой от законодателните референти да вземе думата и да ни разкаже предисторията на вашите разговори и да представи накратко предложенията?
ИВА МИТОВА: След като беше приет законът в комисията, го разгледахме още веднъж и отново при прочита му се установиха правно-технически несъответствия. Отчетохме това, че законопроект е правен на един по-стар етап и сега сме в друга година и че законът следва да бъде приведен в съответствие с тази нова информация. Поради това, включително и това, че има нов регламент, приета също така, той също трябваше да бъде актуализиран в закона. Основният проблем дойде от преходните параграфи в закона, които бяха свързани с изтекли вече срокове и притеснението ни е, че тези параграфи по-скоро имаха декларативен характер, отколкото да съдържат някакви правни норми. В резултат на съгласуването с Министерство на околната среда и водите, предлагаме тези параграфи да отпаднат, като само в два от тях се предлагат редакции, които да бъдат съобразени с новата обстановка, новата година и въобще с характера на самата норма и тяхното съдържание.
Предлагаме въвеждане на понятие „системно нарушение“, което ще го погледнете и вие и по отношение на контрола, на санкциите, които се налагат върху инвестиционните посредници и банките по отношение на извършването на двудневния спор решението, до което се стигна е: с оглед систематиката на Закона за климата и на съответните закони за кредитните институции на Закона за пазарите на финансови инструменти, съответните санкции да бъдат разписани в двата закона за паразите на финансови инструменти и на кредитните институции, тъй като става дума за лицензи, издавани от различни органи. Тъй като споровете не са финансов инструмент, се прие възражението на КФН, че те не трябва да осъще8ствяват надзори по отношение на банките. Затова се предлага да отпаднат членове 71 и 79 от закона, да се прередактира член 85 и оттам да се направят съответните коректни изменения в Закона за пазарите на финансови инструменти и Закона за кредитните институции.
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви. Сега представителите на двете институции – на БНБ и КФН, заповядайте, ако имате нещо да кажете.
ТИХОМИР ТИМНЕВ: От гледна точка на БНБ аз мисля, че ние постигнахме, да не се хвалим, но направихме някакъв компромис в интерес на това, законът да бъде приет. Не мисля, че така предлаганата уредба ще създаде някакви затруднения при нейното прилагане, така че не виждам смисъл да продължим дискусията.
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: От КФН, заповядайте!
ДИМИТЪР КОЙЧЕВ: Да, ние също сме съгласни с така предложените текстове. Искам да благодаря на колегите от БНБ за постигнатия компромис и на колегите от Народното събрание, така че този вариант на текста е приемлив.
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: От МОСВ имате ли бележки? Нямате.
Колеги, текстът ви е раздаден. Моля за ваши бележки или коментари. Заповядайте. Господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Господин председател, уважаеми колеги, аз няма да се спирам конкретно на предложение на измененията, които се предлагат. Запознал съм се с тях, консултирал съм се и с експерти. В интерес на истината, с оглед на това, че има доста експертни моменти в тези предложения, споделям всички предложения. Даже предложението ми, освен това, че ви подкрепям, е, че ще направя процедурно предложение, господин председател, те да бъдат гласувани анблок. Ако има други мнения, други становища от колегите, да повторим вече текст по текст; иначе моето предложение е да ги гласуваме анблок. Да благодарим наистина за конструктивното съдействие на колегите, които току що представиха тук позиции. Аз ги споделям, така че благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви за предложението, но първо да се направят изказванията. Заповядайте, госпожо Василева.
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви, господин председател, уважаеми колеги, фактът, че за пореден път обсъждаме този законопроект, е малко смущаващ. Мен лично поне ме притеснява фактът, че току що бе коментирано, че някои от текстовете са усъвършенствани предвид на това, че има нов регламент. Да, действително е приет нов регламент през месец ноември, но коментарите на дамата бяха, че текстовете са стари, от миналата година и че трябва да се усъвършенства законът, да се актуализира спрямо новия регламент. Аз тук искам да напомня на уважаемите колеги, че всичко това бяха аргументи, които бяха изтъкнати от управляващите когато беше отхвърлен законопроектът на народните представители от ГЕРБ, внесен август месец. Вашите аргументи бяха, че се актуализира законът с предложението на Министерски съвет и че се усъвършества. С други думи, нашето очакване беше, че ние вече сме изгласували на второ четене най-съвършения възможен текст, а се оказва, че пост фактум се изтъкват поредица от коментари от уважавани от мен институции, които би било редно да бъдат представени на по-ранен етап.
В този смисъл технологията на разглеждането на законопроекта мен лично ме притеснява и по този повод аз ще се въздържа.
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви.
Други изказвания?
Благодаря Ви за забележката по отношение на технологията. Аз също го коментирах и с представителите на МОСВ. Знаете, че се прави една съгласувателна процедура при внасяне на законопроекти, когато се движи от страна на министерството и освен на министерството, то се изпраща задължително в този случай до такива институции, като КФН и БНБ. Оказа се, че на този етап, в който им е било изпратено, те не били постигнали съгласия, докато сега вече след триседмични преговори, които бяха направени с посредничеството на комисията, министерството и двете финансови институции, се постигна един компромисен вариант. Освен това, наистина някои от измененията са буквално от ноември месец, което така или иначе го прави по-актуален този законопроект и по-съобразен с най-най-последните изменения в директиви.
Но аз си мисля, че и една бележка трябва да си вземат от Министерство на околната среда и водите, да се опитат тези съгласувания, които са с институции извън Министерския съвет, те да ги правят, а не да се налага да се правят с посредничеството на нашата комисия. Не че е проблем ние да ги правим, но тогава попадаме в тази ситуация, в която сме в момента. Не че на някой е натежало да проведе тези триседмични разговори, но дори и бяхме в ситуация след като примерно девет часа работили по законопроекта без прекъсване и почти сме го приели, след това три седмици да има такива четиристранни преговори за неща, които, между другото, пряко и не касаят точно този закон, а промени в други два закона, които са изцяло финансови.
Подлагаме на гласуване тогава предложението на господин Чакъров. Моля, който е съгласен, да гласува.
Гласуване: за – 10, против няма, въздържали се 5.
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Моля тогава да гласуваме анблок раздадения ви текст, който го имате. Моля, който е за, да гласува.
Гласуване: за – 10, против няма, въздържали се 5.
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря ви, колеги. Исках да помоля колежката Хубенова, с която разговарях, понеже ние отменяме член 71, а в него бяхме подкрепили едно Ваше предложение и то беше абсолютно резонно – да не се изписват абревиатурите, а целите наименования, но понеже вече го няма чл. 71, ако трябва да гласуваме или да не го подкрепим, или да се оттегли предложението, въпреки че то с отпадането на чл. 71 по логика отпада като такова.
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: С такива формални неща се занимаваме. Да помоля и господин Данев за същото действие по отношение на § 7, ал. 1, където се казва „Приходите до 31 декември 2012 г. от продажбата за квотите за емисии на парникови газове чрез търг постъпват по бюджета на МОСВ.“ Ние или трябва до подкрепим по принцип предложението, или да оттеглите това предложение.
ДОБРИН ДАНЕВ: Оттеглям предложението, господин председател.
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви. Има ли нещо друго? Някой от юристите, от БНБ, от МОСВ, някой от опозицията?
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Тъй като анблок гласувахме и не разглеждахме детайлно текстовете, ако може някой от вносителите на това предложение да отпадне член 79 да обясни защо се прави това. Става въпрос за наказания, които се налагат на представители, служители или лица от състава на управителните органи. Защо отпада тази санкция?
ИВА МИТЕВА: Текстът е уреден в Закона за пазарите на финансови инструменти и понеже променяме съответните закони, затова става така.
ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Понеже го има този закон, затова отпада от този, да не се повтаря в два закона. Достигнато е до такава прецизност, че на мен ми е вече неудобно да питам. Разбира се, добре е всеки да го постави в рамките на заседанието.
Ако няма нещо друго, да ви пожелая весели Коледни празници!
/Край – 11.25 часа./
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ОКОЛНАТА СРЕДА
И ВОДИТЕ
/П.Курумбашев/