Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
23/01/2014
    1. Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства,
    № 302-01-51, внесен от МС на 12.12.2013 г.
    2. Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, №402-01-5, внесен от МС на
    13.01.2014 г.
    3. Разни.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по околната среда и водите




    ПРОТОКОЛ
    № 11

    На 23 януари 2014 г. от 14.45 часа в зала 456 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите.
    Списъци на присъстващите народни представители и гости се прилагат. Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства,
    № 302-01-51, внесен от МС на 12.12.2013 г.
    2. Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, №402-01-5, внесен от МС на
    13.01.2014 г.
    3. Разни.
    * * *
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ:. Здравейте, колеги.
    Започваме заседанието.
    Дневният ред е: Точка първа: разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, който е внесен от Министерски съвет през декември миналата година, точка втора: разглеждане и обсъждане на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химическите вещества и смеси, който е внесен от Министерски съвет на 13 януари тази година. Третата точка традиционно е „Разни“.
    Моля, колеги, който е съгласен с този дневен ред, да гласува.
    Гласуване: за – 12, против няма, въздържали се няма.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: По точка втора, между другото, сме водеща комисия.
    Позволете ми да представя гостите. Първо, от Министерството на икономиката и енергетиката: господин Красин Димитров, който е заместник-министър на икономиката и енергетиката. Да благодарим за нивото, което министерството е осигурило, тъй като миналия път бяха само експерти от министерството и госпожа Светлана Францова, която беше и миналия път на заседанието, директор на дирекция „Природни ресурси и концесии“.
    От страна на Министерство на околната среда и водите присъстват: господин Чавдар Георгиев, заместник-министър, господин Бойко Малинов – директор на дирекция „Превантивна дейност“, госпожа Първолета Лулева – началник на отдел „Опасни химични вещества“ в дирекция „Превантивна дейност“ и двама юрисконсулти: Мария Станимирова и Мирослав Калугеров.
    Колеги, това са гостите на заседанието. Очакваме, че към нас може да се присъедини и госпожа Михайлова.



    ПО ТОЧКА ПЪРВА:
    Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 302-01-51, внесен от МС на 12.12.2013 г.

    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Давам думата по точка първа на Министерството на икономиката и енергетиката. Ако искате, представете законопроекта, макар че миналия път Вашите колеги го представиха, така че може съвсем скромно да го представите. По-скоро топката остана в полето на вашите колеги от Министерство на околната среда и водите. Така че, заповядайте, господин Димитров.
    КРАСИН ДИМИТРОВ: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители, знам, че сте запознати с входирания от Министерски съвет текст на документа и мотивите към него. Единствено ще се спра на трите групи неточности при транспонирането на директивата. Едната група е свързана с неправилния превод на български език на специфична терминология.
    Втората група въпроси са неприемливият за Европейската комисия подход за транспониране на специфични отношения, които са по-скоро подходът, който препраща към нормативни актове, уреждащи целия род от обществени отношения, субсидиарното прилагане на общата уредба, а не специализирано на едно място уреждане на цялата материя.
    Третият кръг забележки са стесняването на приложното поле на определени разпоредби на директивата.
    Ние допълнително сме включили текстове, подобряващи контрола. Към нашите текстове има и допълнителни подобрения на така внесения законопроект от страна на МОСВ, които ние сме съгласували и приемаме и предлагам на колегата Чавдар Георгиев набързо да ги представи на вашето внимание.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви. Видях редица забележки в писмото, което е изпратено от МОСВ до господин Стойнев, които изглежда не са били взети предвид и ще ми е интересно и господин Георгиев да кажете дали при това положение министерството подкрепя законопроекта на първо четене. Поне това личи от едно съгласувателно писмо, което е подписано през август месец 2013 година. Заповядайте, господин Георгиев.
    ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Благодаря, уважаеми господин председател. Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, действително Министерство на околната среда и водите е изразило редица становища и бележки по законопроекта в хода на съгласувателната процедура. Повечето от тях не са били възприето, но някои са възприети. Независимо от това ние сме изразили в хода на тази процедура принципна подкрепа на законопроекта и действително принципно го подкрепяме.
    Това, за което стана въпрос и на миналото заседание на вашата комисия и това, което има предвид колегата от Министерството на икономиката и енергетиката, колегата Димитров е, че преоценявайки текстовете на законопроекта сега, ние сме постигнали предварително съгласие по някои от параграфите, които бяха посочени като, не бих казал спорни, но все пак такива, които се нуждаят от допълнително уточнение, дали е необходимо, дали отговарят на целите на привеждане в съответствие със съответните директиви. Ние сме постигнали предварително съгласие, че ако се въведат предложения между първо и второ четене за неотпадане на параграф 19, по-прецизна редакция на изменението на чл. 78 във връзка с параграф 20 и следващия § 21 във връзка с чл. 83 - имаме разбирането между двете ведомства – те ще бъдат възприети и законопроектът ще може да бъде подкрепен на второ четене и да бъдат извършени необходимите законодателни промени.
    Колегата не уточни, но наистина този законопроект е необходимо да бъде приет, тъй като има процедура вече в Европейската комисия поради забавяне на тази нормативна поправка и наистина е необходимо законопроектът да намери своята реализация в законодателната процедура.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви. Само да Ви попитам, господин Димитров, наистина ще поемете ли ангажимента, както го пое от Ваше име господин Георгиев, че ще се съобразите с бележките, които са Ви предоставени от Министерство на околната среда и водите, тъй като на ниво съгласуване виждам, че не се е случило?
    КРАСИН ГЕОРГИЕВ: Господин председател, ние вече приехме в основни линии текстовете които Министерство на околната среда и водите има предвид и считаме, че специално за чл. 78 трябва да бъде преместен на друго място и да бъде запазен текстът както настоява министерството и приемаме техните забележки.
    Искам да кажа също, че освен законопроектът, за да бъде избегната наказателната процедура, ние трябва до месец април да приемем и наредба за прилагане на закона. Това е за пръв път. При предишната редакция на сега действащия закон нямаме наредба за неговото прилагане. Това са двете условия, за да можем в най-скоро време да избегнем тази процедура.
    Искам също така да споделя, че има много други предложения за изменение на този закон, но – те ще бъдат между първо и второ четене. Те не са свързани с транспонирането на директивата. В момента говорим с господин Георгиев основно за транспонирането на самата директива.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви. Колеги, заповядайте за въпроси, изказвания и коментари по точка първа.
    Заповядайте, госпожо Василева.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги, господа заместник-министри,
    Съвсем кратък коментар. Както и предишния път аз изразих резерви по повод на този законопроект, те бяха детайлно обсъждани в комисията по европейските въпроси и контрол на еврофондовете, така че не възнамерявам да се впускам в детайли и редица неточности, неясноти и абдикация от ангажименти на Министерство на околната среда и водите и съответно нагърбване с други, които не са причини за министерството и категорично са неясни от гледна точка, примерно, на съгласувателната процедура, която е вменена на министерството и никой не знае какво точно то трябва да прави. Дори самото то пита какво се очаква да прави.
    Видно от обясненията на заместник-министрите е, както и от стенограмата от заседанието на Министерски съвет, че няма особено разбиране за необходимостта да се приведат в съответствие текстовете с експертното становище, подготвено от експертите на министерството. Не знам дали се дължи на неразбиране, или на липса на воля да се прилагат политиките по околна среда. В този смисъл ще се въздържа от гласуване по законопроекта, но позволете да се възползвам от присъствието на господин Георгиев и само да маркирам една друга тема, която предизвика нашето сериозно притеснение.
    Знаете, че днес Европейската комисия обяви, че вкарва България в съда във връзка с директивата за отпадъците. Тъй като господин Чавдар Георгиев беше ресорно отговорен заместник-министър в тройната коалиция по времето, когато изтече срокът по директивата и всъщност се появиха основанията за стартиране на тази процедура, сега комисията вече ни вкарва в съда, ако може да обясни какво смята да предприеме МОСВ.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви. Други изказвания?
    МЕТОДИ ТЕОХАРОВ: Аз имам въпрос към госпожа Василева. Може ли да бъде по-конкретна, тъй като тя отива към крайност. За абдикацията, за другите неща, които следват и т.н.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Колеги, да ви помоля да вървим в дневния ред, който имаме. Аз днес пък научих нещо друго, което мисля да го задам, примерно, в точка втора. Имаме дневен ред. Ако искате нещо… Госпожа Василева си позволи да излезе извън дневния ред, не реагирах. Сега пък Вие питате пък госпожа Василева. После някой Вас ще Ви попита. Имаме в момента точка от дневния ред. Ако някой иска да се изкаже, нека да е по точката от дневния ред. Аз не смятам, че отговор на госпожа Василева не трябва да бъде даден, ще предложа на господин Георгиев в точка трета да даде отговор на нейния въпрос, но моля ви когато говорим по точка първа,да говорим по точка първа. Имате ли други изказвания, предложения, мнения по законопроекта? Няма.
    Благодаря ви.
    Искате да се изкажете по точка първа ли? Заповядайте, изкажете се.
    МЕТОДИ ТЕОХАРОВ: Първо, по чл. 22б. Незамърсените почви тук се включват към минните отпадъци. Аз мисля, че трябва да си има отделен член, в който да се говори съобразно предишните точки не за незамърсени почви, а за почвени слоеве, пак повтарям, както се говори в предишните точки. Не може незамърсените почви да отиват към инертни отпадъци, неопасни отпадъци и отпадъци от добива и преработката на торф. Торфът също трябва да бъде в отделен член и предлагам формулировката да бъде „почвени слоеве“ и „торфените остатъци“. Няма логика в това смесване. Ние знаем какво е отпадъци. Аз и друг път съм го казвал.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Съгласен съм.
    МЕТОДИ ТЕОХАРОВ: Второ, чл. 22д, точка 4. Аз мисля, че сега е редно да се кажат тези неща.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Сега се гледа философията на закона, поне такава е практиката. Ако сега започнем с второ четене да започваме.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: За грешката на колегата Иванов, може би това ми беше процедурата. Обсъжданията на първо четене са за законопроекта по принцип. Конкретните предложения се правят между първо и второ четене. Но все пак ако искате да направите още нещо във Вашето изложение, за да не излезе, че някой от комисията не се е изказал, моля. Аз държа всеки да се изкаже в комисията колкото се може по-пълно. Но по принцип на първо четене обсъжданията са по принцип, а на второ четене аз се надявам, че тези Ваши бележки Вие ще ги подготвите като предложения между първо и второ четене, ще може да ги обосновете и съответно да ги приемем или отхвърлим. Но ако имате желание да продължите, заповядайте.
    МЕТОДИ ТЕОХАРОВ: Ще продължа, аз ще бъда кратък.
    Второ, чл. 22д, точка 4, където се говори за инженерно-геоложки, хидрогеоложки, хидроложки, хидро-химични, сеизмични и морфоложки данни. В случая терминът „морфоложки“ също не е подходящ. Тук в случая трябва да се говори за геоморфоложки данни. Морфология ние много добре знаем също какво е, докато предшните термини, които са изброени, са ясни. Затова предлагам тук да бъде „геоморфоложки данни“, което, разбира се, произхожда от мястото, от релефа и т.н.
    В морфологията това е описание.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви за Вашите забележки. Аз се надявам, че бележките, които изказаха и госпожа Василева, и господин Теохаров, могат да бъдат внесени също и като предложения на второ четене. Има ли други изказвания? Заповядайте.
    ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ: Щом обсъждаме на първо четене предложените промени в закона, аз второ заседание по ред лично не мога да си изясня двете министерства защо не могат да си съгласуват позициите в този закон, защо се говори пак в бъдеще време, че ще се съгласуват техните позиции и изобщо промените в закона между първо и второ четене. Мисля, че пред тази комисия трябва да се предлагат конкретни неща, изгладени, изчистени и от юристите на двете министерства или от експертите. Така че имам притеснение в тази насока и бих искала да чуя от уважаемите господа заместник-министри защо се получава така.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Оказа се, че те са си проговорили, но малко по-късно. Иначе МОСВ е изпратело своите забележки август месец, но те не са били отчетени при внасянето на законопроекта в Министерството на икономиката и енергетиката. Сега виждам, че чуваемостта е нараснала, което е един благоприятен процес. Заповядайте, господин Димитров да отговорите.
    КРАСИН ДИМИТРОВ: По принцип основната част от забележките на Министерство на околната среда и водите са уточняващи и редакционни. Сега ще ви дам за пример чл. 1, т. 6, например. препратката е към чл. 118 от Закона за водите трябва да бъде към чл. 118а.
    Другото не7що вече го споменах по отношение на формулировката на отмяната на чл. 77 и изменянето в чл. 78. Министерство на околната среда и водите счита, че новият текст не описва, както преди малко говорихме за морфоложки и геоморфоложки характеристики, толкова добре, както предишния. Заради това го връщаме в стария му вид.
    От тая гледна точка, понеже сме се събрали да говорим само за принципа при транспонирането на тая директива, повечето забележки са точно такива – морфоложки и редакционни, терминологично. Това са и основната част от забележките на Европейската комисия. аз ви благодаря за съдействието, когато указвате и за други такива, където могат да бъдат допълнително подобрени. Ако искате, по-детайлно може да Ви отговори моята колежка.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Заповядайте, госпожа Францова.
    СВЕТЛАНА ФРАНЦОВА: Аз искам да кажа, че забележките на МОСВ, които получихме в хода на съгласувателната процедура, всъщност са обсъдени и тези, които имам предвид, че в тази таблица, която ние изготвяме за Министерски съвет, имаме мотиви защо някои от тях не приемаме точно в този вид или отразяваме на друго място, няма неприета забележка. Има приети няколко принципа. По друг начин сме го формулирали. Това е първо.
    Другото – в самата съгласувателна процедура се получиха предложения и от други министерства, които пък съответно не са прочетени предварително от Министерство на околната среда и водите. Това е причината сега да възникват такива допълнителни предложения. Така че, всъщност през цялото време сме комуникирали съвсем добре и сме уточнявали. Дори този закон беше върнат на вносител от Министерски съвет с предложение за редакция, съвсем в ход, на един от текстовете и го направихме. Така че, няма проблем комуникационен.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви. Господин Георгиев, заповядайте.
    ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, и аз бих искал да потвърдя, че комуникацията между двете министерства е нормална. Може би просто спецификата на материята е довела до някои терминологични разногласия, но наистина ние имаме добра комуникация и не очаквам да имаме проблеми в комуникацията изобщо.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря. Други въпроси? Няма.
    НАЙДЕН МОСКОВ: Представител съм на Българска асоциация на пенсионерите. Към този закон подробно съм се запознал. Искам да обърна внимание на няколко неща.
    Първо, искам да обърна внимание върху т.нар. Мораториум за продажба на българска земя на чужденци. Такъв въпрос съм задавал на господин Орешарски. Казва, че ще бъде продължен мораториумът и от Българска асоциация на пенсионерите сме против, тъй като то беше прието набързо когато влизахме в Европейския съюз – изменение на чл. 22 от Конституцията, който е в противоречие с чл. 18, 19 и 20 от Конституцията. Така че не виждам тук да има някакво отношение към тази продажба.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Извинявайте, че ще Ви прекъсна. Моля Ви, Вашите забележки да са по законопроекта. В момента обсъждаме законопроект за подземните богатства. Изобщо не става дума за продажба на земя на чужденци. Моля Ви се! Моля Ви, по съществото на законопроекта, ако искате да направите коментари по законопроекта. Този законопроект не касае продажба на земя на чужденци. Няма отношение към тази тема.
    НАЙДЕН МОСКОВ: В този законопроект, като го прегледах набързо, липсва третиране с радиоактивни лъчения в гъсто населени райони и със земеделски произведения и с хора. Например, аз мога да ви кажа, че в момента е дадено разрешение да се строи лаборатория с радиоактивни изследвания между западния край на Люлин и Филиповци. Трябва да влязат в този законопроект едни такива изисквания за забрана на изграждане на такива, които не отговарят на изискванията за запазване на нашето население и нашето земеделско производство.
    Освен това, Законът за ВЕИ например.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Другата седмица.
    НАЙДЕН МОСКОВ: Добре, благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви. Моля Ви, демокрацията дава необятни възможности. Подлагам на гласуване законопроекта на първо четене, колеги. Моля, който е за, да гласува.
    Гласуване: за – 7, против няма, въздържали се 5.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Законопроектът е приет. Да благодарим на нашите колеги от Министерството на икономиката и енергетиката и се надявам, че ще намерите начин тези предложения, за които сте се разбрали с Министерство на околната среда и водите, да бъдат предложени от народни представители между първо и второ четене.
    Благодаря ви за участието в комисията. Приятен ден!

    ПО ТОЧКА ВТОРА:
    Разглеждане и обсъждане на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от вредно въздействие на химичните вещества и смеси.

    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Това е законопроект, по който нашата комисия е определена като водеща. Министър Михайлова се присъединява точно навреме по точка втора, по която може би тя или господин Георгиев ще представят становището на министерството.
    Да не забравим въпроса на госпожа Василева – Вие или госпожа Михайлова в точка „Разни“ ще бъде хубаво да получи отговор, макар че предварително не сме го говорили, да го наречем, че е един спонтанен блиц контрол. Заповядайте, господин Георгиев.
    ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, предлаганият на вниманието ви законопроект е свързан с привеждане в съответствие на нашата нормативна уредба, на законовата уредба с изменения в регламенти на Европейския съюз, тоест, определяне на нови мерки, които са необходими за тяхното прилагане. Става въпрос за три регламента: Регламент № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 22 май относно предоставяне на пазара и употреба на биоциди, Регламент 649/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 4 юли 2012 г. относно износа и вноса на опасни химикали и Регламент 259 на Европейския парламент и на Съвета от 14 май 2012 г. за изменение на Регламент 648 по отношение употребата на фосфати и други фосфорни съединения в потребителските перилни детергенти и потребителските детергенти за автоматични съдомиялни машини.
    От тези три регламенти искам да посоча, че първият касае регулиране на отношения и управление на отношения, които са главно от компетенциите на Министерството на здравеопазването и затова този законопроект всъщност е съвнесен, ако мога така да се изразя, от двамата министри – от министъра на здравеопазването и министъра на околната среда. Не считам, че аз съм може би най-компетентният да обяснявам необходимите мерки по прилагането на регламента, свързан с употребата на биоциди. Затова позволете ми да се спра главно на регламентите, които касаят сферата на управление на нашето министерство, а именно, отношенията, свързани с опазване на околната среда.
    Във връзка с двата регламента, които посочих и които касаят мерки по прилагане на тези регламенти като законопроект, бих искал да посоча, че с изменението по отношение на прилагане на Регламент 649/2012, се цели, първо, въвеждане на балансиран механизъм за разрешаване на износа на химикали, от части втора и трета, на приложение 1 от регламента при липса на отговор за внос от страна на компетентни органи на държавите вносители. На второ място, прецизира се процедурата, по която се осъществява износът на опасни химически вещества в самостоятелен вид, в смеси или в изделия. В изпълнение на тези задължения, по уведомяване на компетентния орган, в случая компетентният орган е МОСВ, износителите получават възможност за отдалечен електронен достъп чрез базата данни на Европейската агенция по химикалите. По този начин, разбира се, се оптимизира дейността на икономическите оператори и компетентните органи при изпълнение на задълженията им по уведомяване на износ и съгласно изискванията на регламента, създаваме една съвременна възможност за електронна комуникация. С това се надяваме, че улесняваме и двете страни – както органа, който контролира, така и съответния оператор.
    На трето място, законопроектът цели и прецизиране на административните наказателни мерки, свързани с прилагането на Регламент 649. тъй като се изменя съответният регламент и трябва да се осъществят нови препратки към съответните наказателни текстове, ние не променяме санкциите по тези наказателни текстове. По-скоро това е правно-техническа корекция.
    Във връзка с Регламент 259/2012, по отношение на употребата на фосфати и други фосфорни съединения в потребителските перилни детергенти и потребителските детергенти за автоматични съдомиялни машини, с предлаганите на вашето внимание законодателни промени ние целим преди всичко определяне на контролните правомощия на министъра на околната среда и водите във връзка с прилагането на този регламент и се предвижда контролните органи да бъдат нашите регионални инспекции по места.
    На второ място прецизиране на административно-наказателните мерки, свързани с прилагането на този регламент. Тук в тази част вече имаме както посочване на новите препратки към актуалните регламенти, така и смяна на наказателните санкции – глоби и имуществени санкции.
    На трето място, стремим се да постигнем ограничаване на употребата на фосфати и други фосфорни съединения в потребителските перилни детергенти и потребителските детергенти за автоматични съдомиялни машини, което е свързано с безопасността на хората и с намалено въздействие върху компоненти на околната среда.
    Друга група законодателни промени, които предлагаме на вашето внимание, са свързани с обезпечаване на специфичните дейности на експертния съвет за оценка на приоритетните вещества. Знаете, че такъв съвет беше създаден като законово основание. Към този момент той още не функционира, но е необходимо неговата дейност да бъде обезпечена със съответните финансови възможности и с необходимостта експертният съвет да бъде създаден със съответната заповед на министъра на околната среда. В рамките на предвидените от закона дейности на експертния съвет, преди всичко тези дейности са свързани с оценка на приоритетните вещества като консултативен и оперативен орган и в тази оценка ще се включва оценка на такива приоритетни вещества и изготвяне на мотивирано предложение до министъра. В резултат на тази оценка ще имаме последващи мерки по тези вещества, а именно, или хармонизирано класифициране и етикетиране на веществото, или идентифициране на веществото, съгласно Регламента Рич, като предизвикващото особено безпокойство, или ограничаване на веществото, пак съгласно Регламента Рийч, което ще подлежи на най-тежък ограничителен режим, ако мога така да се изразя.
    Това са в общи линии предлаганите изменения. Ако има някакви допълнителни въпроси, ще се опитаме с колегите да дадем съответен отговор.
    Благодаря Ви. Завърших.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви. Колеги, мнения, становища, въпроси? Аз съм възхитен от този брюкселски, български, в смисъл, хармонизирано класифициране звучи много добре.
    Ако няма коментари по този законопроект, да отидем към гласуване. Ако някой друг иска думата? Не виждам.
    Който е съгласен да приемем на първо четене законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие от химични вещества и смеси, моля да гласува.
    Гласуване: за – 11, против няма, въздържали се няма.

    ПО ТОЧКА ТРЕТА:
    „Разни“

    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Да благодарим на нашите колеги от Министерство на околната среда и водите и да помолим в точка трета да участват госпожа Михайлова и господин Георгиев, за да направим своеобразен блиц контрол по въпроса, който постави госпожа Василева в точка първа. Заповядайте, господин Георгиев, тъй като Вие сте обичайният „заподозрян“ в темата.
    ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, действително днес постъпи информация за това, че процедурата, която е действаща по отношение на неекологосъобразното третиране на битовите отпадъци в нашата страна, е преминала към съдебна фаза и Европейската комисия има намерение да предяви иск в съда в Люксембург. Към този момент, за съжаление, аз нямам по-точна информация и не знам какво точно е решението на Европейската комисия, но принципно мога да кажа следното: действително ние имаме определени претенции и определени бележки от страна на Европейската комисия относно системата за изграждане на депа в България, както и закриването на депата. Тези две системи обаче са вързани и не можем да закриваме депа, без да имаме открити депа. Затова ги посочвам. Ние на всеки шест месеца давахме отчет за напредъка по закриване на съоръженията, които се използваха до преди това за третиране на отпадъци, тези съоръжения, които не отговорят на съвременните изисквания, съгласно директивата за отпадъците. Ето защо в хода на изминалите години, включително и в хода на управлението на предходното правителство, този въпрос е бил изключително важен и е имало достатъчно време да бъде разрешен. Имам предвид, да постигнем значителен напредък по отношение на изграждане на тази система и респективно закриване на несъответстващите съоръжения. Това към този момент обективно не е факт и очевидно на този етап комисията е преценила, че трябва да даде ход и на една съдебна процедура, доколкото аз разбирам как стоят нещата.
    Мога да ви уверя, че ние правим всичко възможно да постигнем бърз напредък в тази област, изготвяне на проект за закриване приблизително на 91 депа, ако не ме лъже паметта. Имаме уверението и на управляващия орган от програмата, че ще можем да усвоим средствата по този проект и това ще стане, предполагам, до края на годината. Но към този момент този процес върви сравнително бавно и според мен е пропуснато доста време в предходен период. Нещо, което е могло да бъде свършено в предходните години, сега ние трябва да го вършим буквално в броени месеци.
    Аз се надявам, че ако ние наистина стартираме и реализираме този проект, очаквам, доколкото знам, госпожо министър, в рамките на месец да имаме и управителен съвет на ПУДОС, тъй като проектът ще мине и през предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда. Аз се надявам това да бъде отчетено и да успеем, макар и в началния етап на съдебната фаза, да успеем да защитим интересите на страната и да не се стигне до реално налагане на санкции. Това е, което мога да кажа предварително. Разбира се, в момента колегите събират максимално пълна информация за мотивите и за самото решение на Европейската комисия, доколкото може в момента да го идентифицираме. Вероятно обаче в близките ден-два ние ще имаме пълната информация и тогава ще изготвим необходимия план за действие, за да може да отговорим на изискванията на Европейската комисия. Това е, което мога да кажа към този момент.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Благодаря Ви. Заповядайте, госпожо министър.
    ИСКРА МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви, господин Курумбашев. Благодаря на господин Георгиев, който представи информацията относително пълно. Искам само да допълня някои неща, които са във връзка с проектите, които се изпълняват и които трябваше да приключат и да направят така, че да бъде спряна процедурата, която е много стара процедура. Тя не е започнала сега, тя продължава вече четири години и е процедура, която засяга точно двете страни – закриването на стари депа, които не отговарят на изискванията и изграждането на нови депа, които да гарантират обезвреждането.
    Процедурата е стара, ние очаквахме, че ще има по нея развитие рано или късно. Мога да ви кажа, че за седем години оперативна програма „Околна среда“ са изградени две депа. Едното е в София. Другото е в Ботевград. Това е резултатът. В момента се изграждат 18 депа, в момента. Това са договорени в последната секунда, последния влак, последния вагон, последното купе. Те се изграждат в момента, в момента се изпълняват.
    Имаме определен брой депа, които няма да могат да се изпълнят в този планов период поради причини обжалвания на оценката за въздействие на околната среда или други обжалвания в съда, които не позволяват да стартира изпълнението на проектите. Няма да се случи, защото всички тези процедури се изпълняват в последните месеци. Последните месеци на 2013 г. се обявяват и се изпълняват процедури. Факт е. И боговете мълчат, господин Иванов, пред фактите.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: В тази връзка за кой период говорим – досега, или за следващия, който сега е?
    ИСКРА МИХАЙЛОВА: Говорим за досега.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря. Това ми беше въпросът.
    ИСКРА МИХАЙЛОВА: Казах, за седем години оперативна програма са изградени две депа. В изпълнение в момента са 18. Някои от тях няма да се случат. От тези, които са финансирани по оперативната програма, депото за Самоков се обжалва оценката по ОВОС. Ако падне в съда, това ще бъде проблем и няма да се финансира депото в никакъв случай. В Стара Загора чакат изпълнителите, но там няма проблем и изпълнението на депото ще започне. За депото във Велико Търново подписах договора буквално преди една седмица. Така че, изчистваме, малко по малко запълваме групата на тези, които ще се изпълняват. Очевидно няма да се случи депото в Пазарджик, защото въобще не е завършен проектът и той няма да се завърши. За Самоков участваме, да отпадне. И депото в Кърджали няма да се случи. Депото в Кърджали няма да се случи поради това, че е провален проектът по ИСПА. Още април месец тази година проектът по ИСПА за регионалното депо в Кърджали е прекратен. Това е предмет на цял семинар. Можем да разглеждаме как може да се съсипе един проект. Това е ситуацията как се използвали дотук средствата по оперативната програма и това, с което разполагаме.
    По възможностите на ПУДОС е да бъде бенефициент и ПУДОС е основен бенефициент по един проект за рекултивация и закриване на депа, които не отговарят на изискванията. Там работим в посока да разширим кръга на тези депа, за да можем да покрием колкото се може повече депа с резервите, остатъците, които останаха по оперативната програма. Затова е предложен един голям проект пред Европейската комисия. Очакваме одобрението. На първо ниво се приема, че това е изключително спешна задача и ние реагираме адекватно, използвайки парите по оперативната програма. Това е ситуацията с управлението на отпадъците.
    Мога да кажа само като допълнение, че тенденцията от последните две години малко по малко се обръща и ние намаляваме количеството депониран отпадък. За съжаление обаче не мога да кажа дали това е реален факт, действителност, или е отчитане на хартия поради отчисленията за тон депониран отпадък. За съжаление, има такова съмнение.
    Статистиката обаче показва една тенденция за намаляване на количеството депонирани отпадъци, което ни дава основание да мислим, е и чрез кампании и целенасочени инвестиции в управлението на отпадъците ни бихме могли да преодолеем големия проблем, много голям проблем - това, че започва такава процедура от страна на Европейската комисия, пак казвам, беше очаквано от нас, защото ние от дълго време сме в режим, в който подаваме непрекъснато информации. Винаги такъв тип знак от комисията провокира съответната страна членка да предприеме доста по-активни мерки в направлението, където има риск да бъде санкционирана. Така ще се случи и с нас. Запазвам си правото при следващо заседание на комисията да ви информирам какъв план за действие имаме във връзка с конкретните обвинения, ако е готов обвинителният акт на комисията срещу България. Благодаря.
    Пирдоп-Златица е в групата на тези, които трябва да се закриват. То е старо депо, което трябва да се закрива. То е в този голям пакет от малки проектчета, обединени в проекта от ПУДОС за закриване на депа и рекултивация.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Аз искам само да внеса едно уточнение. Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, прозвуча ми много страшно в началото на Вашето изказване, че тези депа няма да се случат в този планов период. Аз помислих, че имате предвид периода 2014-2020 г. и затова така реагирах. Благодаря за уточнението и благодаря за информацията, която ни дадохте.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Аз се надявам също така, колеги, че може би в рамките на следващия блиц контрол ще има повече яснота по стартираната процедура и вие ще можете да зададете по-подробни въпроси, както и министерството ще може да представи конкретния план за действие, който е набелязало в резултат на това, че се е запознало с конкретните обвинения.
    БОРИС ЦВЕТКОВ: Искам да благодаря на госпожата министър за досегашната активна дейност поне по едно от споменатите депа за Самоков, защото според уверенията и но кмета сте направили всичко възможно въпреки обжалванията. Една нотка само ме притесни във Вашето изказване, че едва ли не има опасност. Според мен, както и досега, трябва да направите всичко възможно, разбира се, зависи от решението на Върховния съд, но аз се надявам ако то е положително за реализацията на проекта, после да продължите, както и досега, да оказвате пълно съдействие и пълно единодействие с кмета на общината, за да се спази срокът до края на годината. Сигурно ще е много трудно, но да не се губи надежда, за да се опитаме да реализираме този проект.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КУРУМБАШЕВ: Има ли нещо друго, което имате желание, колеги, да кажете в рамките на точка „Разни“? Не виждам. Може би няма да имаме заседание следващия път. Може би първото заседание на комисията ще бъде първата седмица на февруари. Пожелавам ви приятен ден. Благодаря ви за участието в комисията.
    /Край на заседанието – 15.35 часа./


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ОКОЛНАТА СРЕДА
    И ВОДИТЕ
    /П. Курумбашев/
    Форма за търсене
    Ключова дума