Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
10/07/2013
    1. Разглеждане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит на „Център за градска мобилност“ ЕООД – гр. София, № 354-02-15, внесен от Петър Атанасов Курумбашев и група народни представители на 31.05.2013 г.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Алжирската демократична и народна република за морско търговско корабоплаване, № 302-02-6, внесен от Министерски съвет на 27.06.2013 г.
    3. Разни.
    На 10 юли 2013 година се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Заседанието беше открито в 14.45 часа и ръководено от председателя на комисията, господин Камен Костадинов при следния
    Дневен ред:
    1. Разглеждане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит на „Център за градска мобилност“ ЕООД – гр. София, № 354-02-15, внесен от Петър Атанасов Курумбашев и група народни представители на 31.05.2013 г.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Алжирската демократична и народна република за морско търговско корабоплаване, № 302-02-6, внесен от Министерски съвет на 27.06.2013 г.

    3. Разни.


    Гости и докладчици на заседанието бяха:

    Сметна палата:
    -Валери Апостолов, заместник-председател

    Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията:
    -Надежда Бухова, директор на дирекция „Европейска координация и международно сътрудничество“

    Изпълнителна агенция „Морска администрация“:
    -к.д.п. Георги Цветков, изпълнителен директор
    -Анна Натова, директор на дирекция „Европейски съюз, международни отношения и проекти“

    Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители на заседанието.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Колеги, предлагам да започваме. Откривам днешното заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, имаме необходимия кворум.
    По предварително оповестения дневен ред, като първо точка е заложено Разглеждане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит на „Център за градска мобилност“ ЕООД – гр. София, № 354-02-15, внесен от Петър Атанасов Курумбашев и група народни представители на 31.05.2013 година.
    И втора точка - Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Алжирската демократична и народна република за морско търговско корабоплаване, № 302-02-6, внесен от Министерски съвет на 27.06.2013 година.
    Дава думата на господин Свиленски, като част от вносителите да мотивира предложението по първа точка.

    1. Разглеждане на проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит на „Център за градска мобилност“ ЕООД – гр. София, № 354-02-15, внесен от Петър Атанасов Курумбашев и група народни представители на 31.05.2013 г.

    Господин Георги СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги.
    На вашето внимание е проект за решение за възлагане на Сметната да извърши одит на „Центъра за градска мобилност“ ЕООД, град София.
    Само ще се опитам да припомня, че в предишния мандат бяха направени два такива опита от колегите народни представители. Разбира се, тогавашната политическа обстановка и ситуация не позволи, тоест не възложи на Сметната палата да извърши този одит.
    А защо се налага това нещо? Няма да чета, разбира се, мотивите, които всички вие ги имате в дневния ред. Само основанието ще спомена, това е съгласно чл. 7, ал. 1 във връзка с чл. 6, ал. 3, т. 2 от Закона за Сметната палата, Народното събрание възлага на Сметната палата да извърши одит на търговски дружества с над 50 % държавно или общинско участие в капитала си.
    Центъра за градска мобилност е точно такова дружество и проблемът при него е, че това е дружество, което изцяло работи на територията на Столична община, експлоатира публична общинска собственост, работи изцяло с публични средства и проблемът е в разходването на тези средства. Няма абсолютно никаква публичност при разплащането, както с транспортните оператори, така и отдаването на места за паркиране.
    Какво имам предвид? Това е така наречената „синя“ и „зелена“ зона, която работи на територията на Столична община, а също така има и паркинги, които се отдават под наем. В това дружество, аз като общински съветник в предишния мандат и досега, преди да бъда избран, няколко пъти с колегите сме пускали питания относно това какви средства се събират и по-важното е, за какво се изхарчват тези пари? И досега нито веднъж не сме получили отговор. Това е дружеството забулено в най-голяма тайнственост, ако мога да нерака.
    Единствено в началото на годината, когато се представят балансовите отчети се докладват едни сухи цифри, които, за съжаление, не дават информация изобщо какво се случва в това дружество. Информацията, която ние сме имали като общински съветници тогава е, че има големи злоупотреби, както с обществените поръчки, така и с договорите за външни услуги, което се надявам, ако възложим на Сметната палата да направят този одит ще установи тези нарушения и ще ги констатира.
    И само ще си позволя да ви прочета забележките в доклада на одитора на дружеството, което е от 2011 година, които и до ден днешен не са отстранени.
    В доклада си одиторът препоръчва да се направят необходимите организационни промени, свързани с осъществяването на финансово-счетоводната и контролна дейност, като същата да стане единна. Практиката да има особено счетоводно отчитане на две предприятия, осъществявани от екипите на бившите дружества „Столична компания за градски транспорт“ и „Паркинги и гаражи“ ЕАД не е оптимална.
    Към датата на изготвяне на Годишния финансов отчет, дружеството има значителни вземания от Столична община за изпълнение на транспортната задача и задължения към транспортните оператори. Съществува тенденция на увеличаване на тези вземания и задължения, свързани с осъществяване транспортната дейност на територията на Столична община и това би могло да окаже негативно въздействие върху транспортните оператори.
    При SMS-паркиране, изпратените съобщения на кратък номер 1302 за заплащане на престой на паркомясто в синя зона се обработват първо в SMS системата на дружеството преди да бъде подадено към системата на съответния мобилен оператор. Така дружеството разполага с достатъчно надеждна информация, за да приложи принципа на начисляване на приходите към момента на тяхното възникване, независимо от момента на получаване на паричните средства.
    Дружеството обаче признава прихода към момента на получаване на справка от мобилния оператор, което е приблизително два месеца, след месеца, в който е предоставена услугата. Липсва и достатъчно детайлна информация, която да позволи контролна пълнота и отчетност на данните таксуваните SMS-и от мобилните оператори.
    Това е само една част от констатациите, които колегите-одитори са направили в това дружество. Проблемът е, че Центърът за градска мобилност се получава от сливане на две дружества – „Столична компания за градски транспорт“ и „Паркинги и гаражи“, ЕАД. Въпреки, че са слети, въпреки, че са едно цяло дружество – „Център за градска мобилност“, те и до ден днешен продължават да имат две счетоводства – едното на „Столична компания за градски транспорт“, другото на „Паркинги и гаражи“, съответно двама счетоводители. Доскоро имаха и двама управители, които официално се водеше един, но реално двамата си управляваха по отделно двата сектора, което поставя в невъзможност, съответно, органите, които трябва да ги контролират да получават информация. Тоест, ако попитате сега изпълнителния директор на „Центъра за градска мобилност“ въпрос, свързан с паркирането, той не може да ви отговори и ви прехвърля на съответните колеги, които се занимават с тази дейност.
    Мисля, че повече няма какво да кажа, по-скоро ако има някакви въпроси, допълнително от колегите.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Благодаря на господин Свиленски. Колеги, всъщност представителя на Сметната палата ми се ще да разясни пред членовете на комисията до тук колко одита имате възложени за тази година. Всъщност тук пред мен е чл. 7, ал. 1 от Закона за сметната палата, в който се казва, че Сметната палата приема, с общо съгласие Годишната програма за одитната си дейност. Народното събрание може със свое решение да възлага на Сметната палата да извърши до пет одита годишно, извън предвидените в Годишната програма.
    Ще ми се да разясните малко не членовете на комисията, като уважаеми колеги, разбирам, че с решението, което взехме преди няколко седмици за възлагане на одит на Министерството на вътрешните работи, всъщност сме възложили четири одита. И ако сега възложим одита на Центъра за градска мобилност, изпълваме лимита. Но в тази връзка, имате думата, господин Апостолов.

    Господин Валери АПОСТОЛОВ: Господин председател. Уважаеми народни представители.
    Наистина, съгласно Закона за Сметната палата, както Вие цитирахте, Народното събрание може да възложи, извън Годишната програма на Сметната палата, до пет одита, със свое решение. Вече има решение за три такива одита, съвсем накратко ще ги припомня, това са Топлофикация, ДКЕВР и Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, по-специално дирекцията, която осъществява контрол върху топлинното счетоводство. В момента е в ход взимането на решение по одита на Министерство на вътрешните работи. И всъщност, ако днес решите да възложите този одит на Сметната палата, това ще бъде петият одит.
    Искам обаче да ви кажа само една справка. През 2012 година има извършен одит, на вътрешния одит на Столична община на Центъра за градска мобилност, който одит е за увереност по дейността за обвързване на приходите от продажба на абонаментни карти и билети, в тази връзка, със субсидиите, които се получават и компенсациите за извършените разходи за изпълнения на транспортната задача. И отделно Сметната палата, това е за 2011 година, отделно Сметната палата за 2011 и 2012 година прави одит, който всеки момент ще приключи. Трябваше да приключи преди две седмици, но поради връщане от страна на директора в Сметната палата до одитния екип за несъответствие в доклада, за неуточнени доказателства, този доклад е в процес, в момента, на окончателно изготвяне всеки момент. Това е одит на превоза на пътници с право на преференции с масовия градски транспорт на територията на Столична община и свързаните с това приходи и разходи в бюджета на Столична община за периода 2011 – 2012 година.
    Разбира се, това не е цялостната дейност на Центъра за градска мобилност, както колегата поясни. Той вече отпреди 2009 година, вече след няколко сливания, Градският транспорт, заедно с Паркинги и гаражи вече имат едно голямо акционерно дружество, което е „Център за градска мобилност“.
    Цялостната дейност не е проверена, но една част от дейността на това дружество е проверявана както от Сметната палата, така и от вътрешния одит на общината. Има редица констатации в одитния доклад, който е на общината. Нашият доклад все още не е готов. Всеки момент ще бъде готов, може би до края на месеца ще бъде готов и той. Но, ваша е преценката за възлагането на този вид одит.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Благодаря, господин министър имате думата.

    Господин Петър МУТАФЧИЕВ: Може ли да попитам нещо? Примерно в плана ви за 2014 година би ли било възможно вие сами да включите проверка на цялостната дейност на Градска мобилност?

    Господин Валери АПОСТОЛОВ: Господин председател. Господин народен представител. Сметната палата, наистина е възможно да включи в своя план такава одитна задача, но за цялостната дейност е одит, който изисква много голям ресурс. Какво разбирате под „цялостната дейност“? Всичко каквото тези осем дружества, които са били като дейност са се слели и предоставят цялостната услуга? В такъв смисъл ли цялостен одит? Защото одитните задачи са четири вида и когато Народното събрание възлага одит на Сметната палата, конкретизира какъв точно да бъде видът одит. Защото цялостен одит означава и четирите вида. Това означава освен финансов одит, одит на изпълнението, одит за съответствието и специфичен одит за това, че е държавно предприятие. В такъв аспект, това е много обемна работа.
    Ако вие имате нещо конкретно като задача, която искате да бъде обсъдена, аз съм готов да чуя какво точно визирате под „цялостен одит“?

    Господин Петър МУТАФЧИЕВ: Точно това, което изразихте. Аз мисля, че, за да се стигне до Народното събрание, да поставя въпроса, това означава, че се иска една цялостна проверка на всичко това, което е станало. Нали така, господин Свиленски?
    Така, че колко е сложна една задача или не, приеме го точно в смисъла, в който Вие изредихте четирите направления, по които да бъде проверено.

    Господин Георги СВИЛЕНСКИ: И за срок.

    Господин Валери АПОСТОЛОВ: Тоест, искате да си възложим четири одита. Не можем да възложим един одит с четири задачи, които са от четири одита.

    Господин Петър МУТАФЧИЕВ: Ама извинявайте, но да ми говорите, че Вие ще проверявате и правите одит на специалните превози с карти и с еди какво си и еди що си, това няма да покаже проблемите в момента, които съществуват в Градска мобилност. Така, че можем да си правим хиляди такива одити, накрая до никакъв резултат да не се стигне.
    Ясно е едно, че там има проблеми, че там има корупция, която корупция трябва по някакъв начин да бъде спряна. Това може да бъде спряно след като се получи ясната картина какво става в Центъра за градска мобилност. Не можеш да събираш милиони левове на година и да нямаш нито един паркинг, който да е построен в София, след като тези центрове и тези сини зони бяха изградени в този смисъл, където е вързано и с градския транспорт. Не може, спомняте си, че имаше не само сигнали до прокуратурата по начина, по който се правеха търговете за градския транспорт и така нататък.
    Ами това искаме. В края на краищата някой трябва да се потруди, и ако не Сметната палата, аз не виждам кой друг, защото това не е работа на вътрешния одит в общината. Убеден съм, че там ще има субективизъм. Не искам да се обиждат колегите от тази дирекция, но в края на краищата, Сметната палата трябва да подходи сериозно по този въпрос и да направи една проверка във всички направления, за да е ясно какво става с това предприятие. И това е нашето искане, което сме поставили.
    Така, че ако Вие нямате възможност това да го направите, то тогава ние ще ви го възложим като народни представители. И аз мисля, че компромис тогава, господин председателю, не бива да се прави, включително за това, че ще си изчерпаме лимита. Следващата година ще поставим нови пет въпроса. Мисля, че Сметната палата, трябва тогава когато си прави плана, да мисли, в края на краищата, кои са и проблемите, които засягат обществото и са обществен интерес и има съмнение, че е нарушен този обществен интерес там. И да се съобразява с това.
    Благодаря Ви.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Аз също Ви благодаря. И аз имам въпрос към представителя на Сметната палата. Четирите задачи, Вие нали не ги броите като четири одита?

    Господин Валери АПОСТОЛОВ: Четири одита.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Или ги броите като четири отделни одита?

    Господин Валери АПОСТОЛОВ: Четирите, за които стана въпрос ли?

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Да.

    Господин Валери АПОСТОЛОВ: Значи, аз исках да уточня, господин председател …

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Защото Вие ги броите за четири одита, на практика ако са пет задачите, това значи ли, че с един одит ние покриваме цялата възможност Народното събрание да възлага одити, извън Вашата програма?

    Господин Валери АПОСТОЛОВ: Искам да уточня едно нещо. За да може да формулираме ние правилно одитната задача, тъй като от формулировката на одитната задача зависи самото изпълнение. Тя поставя, така да се каже, опорните точки. Значи, ако Вие искате да проверим съответствие при финансовото управление, това означава дали всички финансови действия имат законово съответствие. Тоест, това са обществените поръчки, в този вид одит ние проверяваме обществени поръчки, управление на собствеността, съставяне на бюджет и приходите. Това е в този вид одит.
    Във финансовите одити, които Сметната палата прави, ние се занимаваме с правилност по счетоводното отчитане. Това са правилното отнасяне по параграфи и по сметки. Това е другият вид одит.
    Третият вид одит, който прави Сметната палата е одит на изпълнението. Аз затова ви ги пояснявам, за да мога да разбера какво искате вие като народни представители, за да можем да кажем и да поемем някакъв ангажимент. В одит на изпълнението ние проверяваме ефективност, ефикасност и икономичност. Тоест, постигането на целта, за която е създадено дружеството. Ефикасност на каква цена и икономичност с какви средства се постига това нещо.
    И затова попитах какъв да бъде одитът, защото такъв цялостен одит не е правилна формулировката. И се мъча в момента да ви ориентирам във видовете дейности, които Сметната палата извършва като одити. За да може, ако вие се спрете и пожелаете ние сами да си възложим такъв одит, да сме наясно какво точно желаете.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Благодаря Ви, разбрах Ви. Заместник-председателят, господин Свиленски има думата.

    Господин Георги СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин председател. Точно това, което изредихте. И трите неща, които казахте до момента трябва да се случат в Центъра за градска мобилност. И обществените поръчки, и приходите, и съответствието на отчитането, тъй като одитора го е написал, че те неправилно осчетоводяват SMS-паркирането. Тоест, то се извършва в момента, те знаят, отчитат го след два месеца. Аз не съм счетоводител, не знам как точно трябва, но одиторът го е констатирал като нарушение. И третото нещо е ефективността. Не може от 20 милиона, 19 милион, събрани от паркиране, ти да имаш 2 милиона печалба. Това е неефективност. Събиране само от паркиране. Това без да правиш нищо. Тоест, там има някакъв проблем. Тези пари отиват за нещо друго. И това говори господин Мутафчиев.
    Това дружество дължи, към момента, над 100 милиона лева, в рамките на последните три години. Това задлъжняване влияе върху целия Градски транспорт. Те не си разплащат задачата с операторите и при нас в София, целият градски транспорт е заплашен от фалит и то в технически фалит, на практика. 120 милиона няма кой да ги компенсира с каквито и чудеса да направи.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Благодаря Ви, господин Свиленски, господин Георгиев, заповядайте.

    Господин Захари ГЕОРГИЕВ: Благодаря Ви, господин председател. Моето изказване е свързано по-скоро с въпрос по отношение на това, имате ли, при евентуален одит, експертиза, която да установи съответствието между това, което се фиксира в програмния продукт на „Градска мобилност“, защото от господин Свиленски разбирам, че първото фиксиране става там, а след това на база на техния документ се изплащат дължимите суми? И действителността.
    Защо действителността? Ако този програмен продукт е със затворен код, а не е с отворен код, никой няма да може да каже дали всичко, което постъпва и се плаща от потребителите, от клиентите се инкасира в рамките на предприятието или изтичат разни потоци, това са колко мобилни оператори оперират там, три ли са в момента? Ако вие нямате такава експертиза, трябва да се привлече външна експертиза, защото там е тъмнината в действията с SMS паркирането. И ако няма такъв анализ, прецизен, в това число и на база на статистически методи да се използват, няма да се свърши тази задача докрай.
    А отделно от това, което чувам от второто отношение на колегата Свиленски, къде отиват тези пари, в крайна сметка? Не става въпрос за процент, два или десет. От неговите думи става въпрос за огромни пари, които не се знае къде отиват. Отделно е пък тъмнината, в която се работи в това дружество.
    Но, отвореността на кода на един такъв софтуер, би гарантирал да може да се види как се образува движението на тези парични потоци и на тези таксувания.

    Господин Петър МУТАФЧИЕВ: Не се притеснявай, ще пуснат една поръчка и ще разберат.

    Господин Захари ГЕОРГИЕВ: Та това ми е почти въпрос. Допускам, че е абсурдно да имате такава експертиза в палатата, но имате ли възможност да привлечете независима експертиза и така нататък?

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Благодаря Ви, господин Георгиев. Други народни представители?

    Господин Минчо МИНЧЕВ: Аз бих желал да взема отношение.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Господин Минчев, имате думата.

    Господин Минчо МИНЧЕВ: Аз бих искал да кажа, че много е важно одитът да бъде в посочения срок. Разбира се, в четирите измерения, за които говорите Вие, в посочения срок от 2008 до 2013 година. Това е моето конкретно становище и искане.
    Там има огромни проблеми, да не се връщаме във времето, но ако Сметната палата не може да приемете поръчката като представител на Сметната палата, ще се обърнем към председателя да изпрати друг човек, на който да му стане ясно това, че това трябва да стане. Това е от огромен обществен интерес.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Благодаря, господин Минчев. Всъщност колеги, аз разбирам, че ние сме обединени около виждането, че трябва и е наложително при всички положения да се направи одит на Центъра за градска мобилност. Единствено, моят въпрос е, че по този начин си изчерпваме лимита, дали сме в състояние да лишим Народното събрание? Но това, според мен, е относителен въпрос. Все в някакъв момент Народното събрание трябва да го изчерпи този лимит, още повече, че според мен водеща комисия, която е по бюджет и финанси, може би ще имат някакво становище, запознати по-детайлно с одитните въпроси.
    Аз лично не се чувствам компетентен да коментирам във финансов аспект и в одитен аспект, чисто професионално това, което правят господата от Сметната палата. Така, че имате думата за мнения и становища.

    Господин Захари ГЕОРГИЕВ: Моето мнение е да си дадем становището дали е подходящо да се прави такъв одит на таза тема, с тези цели. А пък оттам насетне кога ще бъде стартирано това, дали в рамките на тази календарна година, зависи от решението на Народното събрание.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Значи, теоретично, според мен, можем да разсъждаваме върху две хипотези. Единият въпрос е да го отложим във времето като срок, да речем, да стартира одитът в края на годината. Другият вариант е да подкрепим решението, ако имаме виждането, че е необходим одитът да бъде направен, да оставим становището на водещата комисия, кога това да се случи.
    Господин Мутафчиев.

    Господин Петър МУТАФЧИЕВ: Аз предлагам ние да вземем позиция, че този одит трябва да се случи, и то сега, защото ако не го направим сега, никога няма да се случи. Вие си спомняте, че предишното Народното събрание такова предложение беше внасяно няколко пъти, два пъти, Свиленски казва, и то беше отхвърлено с мотивите, че това е работа на общината, не на държавата.
    Има проблеми. Тези проблеми трябва да се видят ясно. И затова предлагам ние да приемем решението, което е предложено от народните представители, да го гласуваме. А вече другата комисия да изрази своите позиции в пленарна зала, след дебат, да вземем, съответно, нашето конкретно решение.
    Виждам, че няма да стане с планиране в Сметната палата за следващата година. Защото ако това са им правилата, че трябва да разбият одита на четири, абсурдно е да вкарат четири одита един след друг в Градска мобилност. Така, че нека ние да си възложим във всички тези направления един общ одит, да си изпълнят задачата, да докладват в Народното събрание и да получим интересуващата ни информация. Обществеността също.
    Благодаря ви.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Благодаря, господин Мутафчиев. Аз съм съгласен с Вашето становище, в края на краищата ние да си вземем нашето становище ,на база на дебата, който провеждаме. Няма чак толкова страшно, дори две комисии да излязат с противоречиви становища в рамките на своите компетентности. Залата е тази, която ще реши.

    Господин Александър ПАУНОВ: Понеже досега са изчерпани трите възможности от пет, даже ние дискутирахме един одит да се направи и в МВР.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Той върви в момента. Същата процедура върви в момента в другите комисии.

    Господин Александър ПАУНОВ: Сега втората процедура, и де факто в средата на годината ние изчерпваме възможността на Народното събрание да се направят тези одити.
    Аз предлагам, ние днес ще гласуваме, това е направеното предложение, но да видим с ръководството на самия парламент да видим кои са най-важните и стратегическите одити, които трябва да се направят в настоящия момент. Дали по този начин не блокираме оттук натам Народното събрание, ако има някои по-важни одити да се направят? И тогава вече да вземем решение – МВР, Градската мобилност или ако има трети или четвърти, да го обмислим кой ще бъде най-важният в момента за държавата.
    Така, че аз също бих подкрепил, но нека да го стиковаме и с другите комисии и с ръководството на Народното събрание, кои два одита, които ни остават да направим до края на годината са най-важни.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Благодаря, господин Паунов. Всъщност аз не знам вече, дали ние сме в състояние да вземем подобно решение, макар, че не виждам и какво ни пречи. Всъщност ние взимаме решение, че подкрепяме искането да бъде извършен одит на Центъра за градска мобилност. Срок в който, това да стане? Всъщност, ние трябва да вземем отношение по срока, защото предложението е да бъде направен сега. Кога да започне самият одит, а не за периода, който се одитира, а дали да започне веднага?

    Разговори между народните представители в залата при изключени микрофони.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Имате думата, заповядайте.

    Господин Валери АПОСТОЛОВ: Господин председател. Уважаеми народни представители. От дебата, който чух, аз се ориентирах в това, което искат народните представители. Те искат одит за съответствие при финансовото управление, тоест, проверка на обществените поръчки, управление и разпореждане със собствеността, приходи, разходи, съставяне на бюджет. Това е един вид одит, така че аз се ориентирах, защото вие като казвате „цялостен“, аз затова зададох въпроса, за да се ориентирам за себе си. Това е един вид одит, който се нарича „одит за съответствие при финансовото управление“. Това е съгласно Закона за Сметната палата.

    Господин Петър МУТАФЧИЕВ: Ние ще Ви ги запишем, на база на правилата Ви ще запишем точно какъв одит, но господин председател, това можем да го направим в предложението, така че ще го имате в писмото, което ще Ви бъде изпратено.

    Господин Валери АПОСТОЛОВ: Аз затова подсказах, защото иначе, само „цялостен одит“ …

    Господин Петър МУТАФЧИЕВ: Ние ще се разберем и ще ви го запишем, за да имате готовност и да знаете, точно какъв одит да извършите.

    Господин Валери АПОСТОЛОВ: Това, което искате е в рамките на този вид одит. Вие всъщност искате един одит. Така, че не е необходимо да се изпраща друг представител на Сметната палата, за да се уточнява. Ние сме ръководство, аз съм от това ръководство и Сметната палата приема своята програма с гласуване. Така, че и председателят да е тук, Сметната палата е колегия, тя приема своите решения колегиално. Така, че аз съм достатъчен тук, за да го внеса.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: С общо съгласие, какво означава, с консенсус ли трябва да се приеме?

    Господин Валери АПОСТОЛОВ: Да, с консенсус. Така е съгласно закона. Така, че аз обещавам ако вие този одит не го внесете, аз мога да го внеса в колегията за следващата година. Такъв ангажимент мога да поема.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Благодаря. Колеги, има ли други народни представители, които искат да вземат отношение?

    Господин Александър ПАУНОВ: Моето предложение е да го приемем сега и след това да го стиковаме с Бюджетната комисия и другите комисии, ако трябва.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Има ли други желаещи за участие в дебата? Не виждам. Подлагам на гласуване направеното предложение Който е „за“, да бъде възложено на Сметната палата да бъде извършен одит на Центъра за градска мобилност за периода 2008 – 2012 година, моля да гласува. „Въздържали се“? „Против“? Няма. С девет гласа „за“ тази точка е приета и изчерпана.
    Преминаваме към следваща точка от дневния ред. По нея, уважаеми колеги, наши гости са капитан далечно плаване Георги Цветков, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, госпожа Анна Натова, директор на дирекция „Европейски съюз, международни отношения и проекти“ в Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и госпожа Надежда Бухова, директор на дирекция „Европейска координация и международно сътрудничество“ в Министерство на транспорта, както и госпожа Молова, която е нашия парламентарен секретар.
    Преди да дам думата на капитан далечно плаване Цветков, ще си позволя да ви го представя.
    Капитан далечно плаване Георги Цветков и роден през 1966 година в град Нови пазар. През 1988 година е завършил Висшето военноморско училище „Никола Йонков Вапцаров“, град Варна със специалност „Навигационен офицер“. Специализациите, които е правил – управление на безопасността и качество на компанията, управление на опазване на околната среда, управление на системите за сигурност на корабите от международно плаване и пристанищните съоръжения, принципите и реда при проверка на държавен и пристанищен контрол, управление на риска и разследване на морските произшествия, управлението на изхвърлянето на вредни емисии и баластни води, по смисъла на МЕРПУЛ и Конвенцията за управление на баластни води, управление на човешките ресурси в областта на ИСО 9001/2000. Господин Цветков е обучаващ, в смисъла на изброеното по-горе.
    Професионалният опит на господин Цветков. Февруари – юли 2013 година е капитан на МК. Какво означава МК? Моторен кораб „Марциана“, собственост и опериран от ИХБ „Шипинг“, ЕАД и координатор за въвеждане на Ем Ел Ес Ем Ел Си 2006 по корабите на компанията. Октомври 2003 – януари 2013 година е работил в Български морски флот, ръководител направление „Управление на безопасността, качеството, сигурността, опазване на околната среда и безопасността при работа и охрана на труда“. Офицер по сигурността на компанията, представител на ръководството и ръководител на сектор „Безопасност на корабоплаването“, отговорен за поддържането и подобряването на управленската система по безопасността и качеството на Български морски флот, в съотвествие с ИСО 9001, стандарт Ай Ес Ем. Код и държавно законодателство относно опазване на околната среда, безопасността и охраната на труда. Ръководител при сертификация на компанията, съгласно ИСО 9001/2000, отговарящ и ръководещ вътрешните одити, съгласно изискванията на гореспоменатите регулаторни документи, регистриране, анализиране на състоятелността и предоставяне на план-програма за подобрение. Ръководител на отдела по сигурността на БМФ. Отговарящ за реализиране на политиката по сигурността, безопасността, защитата и опазване на околната среда и контрола на енергийните разходи на БМФ.
    2003 – 2004 година ръководител направление към БМФ, отговарящ за въвеждане на сертифицирана система за сигурност на 77 кораба.
    Септември 2000 до 2003 година е супер интендант в направление „Управление на безопасността и качеството“, участващ в създаване на системата за управление и безопасност на качество в БМФ, в съответствие с ИСО 9002/1994.
    От края на 1998 до септември 2000 година е капитан на Ро Рой и контейнер кораб, капитан на далечно плаване от 1998 година. Чужди езици – английски и руски.
    Така, след така прочетената биография на капитан далечно плаване Цветков му давам думата да каже нещо повече, ако иска, за себе си, след което очаквам да бъде представена Спогодбата с Алжир, която ни е точка от дневния ред и която комисията трябва да разгледа нейната ратификация. Имате думата.

    2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за ратифициране на Спогодбата между правителството на Република България и правителството на Алжирската демократична и народна република за морско търговско корабоплаване, № 302-02-6, внесен от Министерски съвет на 27.06.2013 г.

    Господин Георги ЦВЕТКОВ: Уважаеми господа народни представители. Не е необходимо да допълвам, защото ми се стори, че доста неща са написали, но основно съм се занимавал с безопасност на корабоплаването на наши и чужди кораби. Това е достатъчно.
    Значи, предлагаме за ратифициране Спогодба между правителството на Република България и правителството на Алжирската демократична и народна република за морско търговско корабоплаване.
    Спогодбата е подписана на 2 ноември 2011 година от господин Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, от името на правителството на Република България и господин Селал, министър на водните ресурси, от името на правителството на Алжирската демократична и народна република.
    Смисъла на ратифицирането въобще на тази Спогодба. Какво да ви кажа? Значи, в последните четири месеца бях капитан на кораб, който посети три алжирски пристанища. Престоят ми там беше горе-долу около месец, месец и десет, месец и петнадесет дена и видях, че голяма част, много голям брой от наши моряци – българи, плаващи под различни флагове и на различни кораби посещават Република Алжир. И тази Спогодба ще спомогне за евентуално решаване на различни проблеми, които могат да възникнат по време на една експлоатация на кораб. Значи, заболяване на член от екипажа, необходимо е да бъде репатриран. Ще се намалят или ще се избегнат различни визови формалности. Ще може по-бързо да може да получи помощ, ако е необходимо. Възможност за свободно придвижване на моряци, които се качват на кораби, посещаващи тези пристанища. Така, че тази Спогодба ще бъде като помощ на капитани, на собственици, на корабособственици при решаване на различни проблеми, които възникват по време на експлоатацията на един търговски кораб. Още повече, че това е може би, едно от най-населените, в кавички, място на кораби в едно пристанище, което съм виждал. Там денонощно се обработват, специално, примерно в Алжир, пристанище „Алжир“ се обработват над 40 кораба и влизат и излизат поне 7 – 8 на ден, 20 чакат навън и това е голям товаропоток, с много моряци. И всичко това тази Спогодба ще регламентира различни нюанси от оперирането на кораби.
    Това е, което исках да кажа.
    Допълнително, тази Спогодба дава възможност да бъдат признавани корабни документи, сертификати на двете държави, за да се намалят проблемите по време на един престой на кораб в пристанище. Така, че това ще бъде един инструмент за помощ на корабособственици, капитани и наши граждани, посещаващи Алжир.
    Благодаря.

    Председател Камен КОСТАДИНОВ: Благодаря на господин Цветков. Колеги, становища? Очевидна е ползата от въпросната Спогодба. Според мен се намираме в хипотеза на бланкетно подкрепяне по-скоро. Но ако има някакви въпроси и становища, заповядайте. Ако не, подлагам на гласуване решение за ратифициране на Спогодбата между Република България и правителството на Алжирската демократична и народна република за морско търговско корабоплаване, № 302-02-6, внесен от Министерски съвет на 27.06.2013 година.
    Който е съгласен, моля да гласува. „За“ – 9 гласа. „Въздържали се“? И „против“? Няма. С това, спазвайки правилата, бидейки водеща комисия, подлагам на второ гласуване приемането на Спогодбата, в рамките на същото парламентарно заседание да бъде подложен на второ гласуване. Който е „за“, моля да гласува. „За“ – 9 гласа. Благодаря.
    С това изчерпваме тази точка. Благодаря на представителите на министерството и на Изпълнителна агенция „Морска администрация“.
    В точка Разни сме колеги, някакви въпроси, които считате, че е важно да коментираме? Не виждам. В такъв случай закривам заседанието.

    Заседанието беше закрито в 16:25 часа.

    Председател на Комисията по
    транспорт, информационни технологии
    и съобщения:

    Камен Костадинов
    Форма за търсене
    Ключова дума