КОМИСИЯ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ И ДВИЖЕНИЯ
01/08/2013
ФИНАНСИРАНЕ НА ПРЕДИЗБОРНАТА КАМПАНИЯ
I. В предложенията на гражданските организации, движения и граждани, постъпили в Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения, се предлагат и частични изменения на реда и начина за финансиране на предизборната кампания. В повечето становища се предлага държавата да осигурява финансиране за подготовка и участие в избори при равнопоставени условия за всички участници. Има и предложение регламентирането на правилата за финансиране да се уредят с отделен закон. Изразяват се мнения за намаляване на привилегиите за парламентарно представените партии и коалиции(служебни коли, разходи за наем и други подобни).
В предложенията има противоположни становища относно държавната субсидия и даренията като източници на финансиране. В едни от тях се посочва, че ако държавната субсидия продължи да се изплаща, то тя да бъде единствен начин за финансиране на партиите, но да не се използва за предизборна агитация. В друга част от предложенията се отбелязва, че следва да отпадне държавното субсидиране за партиите и те да се финансират само от дарения с определен лимит и членски внос. Предлага се, обаче, и въвеждане на забрана партиите да получават дарения и да събират членски внос, тъй като няма гаранция за произхода на така събраните средства.
Има становища Сметната палата в разумен срок да огласява публично, чрез обществените медии, финансовата отчетност на всички участници в изборния процес и да се произнася по евентуалните им нарушения. Да се осъществява по-строг контрол върху произхода на средствата, дарявани за финансирането на предизборни кампании.
ІІ. В окончателния доклад на ограничената мисия на ОССЕ/СДИЧП за наблюдение на „Президентските и местните избори – 23 и 30 октомври 2011 г.“ са дадени препоръки, свързани с финансирането на предизборната кампания. Препоръчва се да бъде обмислено осигуряването на покриване на предизборните разходи от страна на държавата на независими кандидати, които получават солидна подкрепа. Посочва се, че това би окуражило по-широко участие на независими кандидати и би балансирало сегашната система на финансиране, която дава преимущество на номинациите на политическите партии. Подчертава се, че трябва да бъде гарантирано политическите партии и инициативните комитети да изпращат непрекъснато информация за техните дарители и договорни партньори до публичния регистър, който се поддържа от Сметната палата. Сметната палата да има право да изисква тази информация при съмнения за неизпращането й, както и да глобява съответните страни, които не се съобразяват със закона.
III. В окончателния доклад на мисията на ОССЕ/БДИПЧ за наблюдение на предсрочните парламентарни избори на 12 май 2013 г. се отбелязва, че изборите са регламентирани от правна рамка, която като цяло осигурява стабилна основа за провеждането на демократични избори, когато се прилага правилно. Посочва се, че следва да се осигури предоставянето на информация от всички политически партии и инициативни комитети в публичния регистър, поддържан от Сметната палата. На Сметната палата би могло да се предостави правомощие да изисква тази информация при предположение, че такава не е подадена, както и да налага санкция при нарушение на закона. Допълва се, че правомощията на Сметната палата могат да бъдат увеличени, както и да й бъдат предоставени допълнителни ресурси, за да може да извършва насрещни проверки и да потвърждава автентичността на докладваните разходи на кандидатите, спрямо действителните разходи.
IV. Предложения за решение.
1. Разпоредбите, свързани с личните средства на кандидатите следва да да се преразгледат внимателно и разпишат подробно в отделни текстове на кодекса. Така например следва да се обсъди дали средствата, предоставени от кандидатите, не следва да подлежат на задължително отчитане в Сметната палата и да се публикуват в публичния регистър. Понастоящем има изискване в регистъра да се публикуват само декларациите за произхода на средствата на кандидатите.
2. Съгласно действащия чл. 159, ал. 2 от Изборния кодекс средствата на кандидатите, включително на кандидатите за общински съветници и кметове, се отчитат в отчетите на съответните партии, коалиции от партии и инициативни комитети. Следва да се обсъди дали е необходимо всеки общински съветник или кмет да декларира отделно и пред съответния общински съвет източниците на финансирането и разходите, които е направил по време на предизборната кампания. Такова задължение за отделен отчет липсва по отношение на останалите избрани лица (например във Финландия има отделен закон за отчетите, които избраните лица представят).
3. Да се обсъди дали лимитът на общия размер на финансирането на всяка предизборна кампания не следва да бъде намален.
4. Да се помисли дали не е удачно да се посочи конкретен срок, от който започват да се публикуват данните в публичния регистър на Сметната палата, както и да се укаже кой подава информацията и какъв е редът за отстраняване на допуснати неточности. Такъв срок има само за новопостъпилата информация.
5. Да се обмисли дали да не се намали размерът на приходите и разходите, които се извършват по банков път. В Доклада за изпълнението на препоръките от третия кръг на оценка „Прозрачност при финансиране на политическите партии“, отправени от Групата държави срещу корупцията, приет на 19 октомври 2012 г, се изразява съмнение дали прагът от 500 евро, установен за даренията по банков път, е съобразен с националния икономически контекст. Припомнено е, че към момента на оценката прагът е бил приблизително 2 500 евро, като намалението се счита за първи положителен опит за регулиране. Приема се, че властите са обърнали дължимото внимание на проблема, като са намалили прага доколкото е възможно, въпреки че според GRECO цифрата би могла да се намали още повече.
6. В определението за публичен административен ресурс изрично да се посочи, че се касае не само за вещи, предоставени за ползване от администрацията, но и от държавните и местните органи.
7. Административнонаказателните разпоредби, свързани с финансирането на предизборната кампания, да бъдат внимателно преразгледани, като за всяко административно нарушение се предвиди санкция, отговаряща на тежестта му. Да се завишат санкциите особено при неподаване своевременно на информация в публичния регистър.
8. Законът за политическите партии да се приведе в съответствие с Изборния кодекс. Например по чл. 29, ал. 2, т. 2 декларация по образец за произход на дарените средства да се подава, когато общият размер на дарението надхвърли една минимална работна заплата, а не както е предвидено 1000 лв.
9. В Доклада за изпълнението на препоръките от третия кръг на оценка „Прозрачност при финансиране на политическите партии“, GRECO препоръча i) да се допълни съществуващият арсенал от санкции, предвидени в Закона за политическите партии, с допълнителни санкции, които могат да бъдат налагани и върху физически лица, включително лица, които отговарят за партийните сметки; ii) да се предвиди по-широк кръг от по-съразмерни наказания, което би имало възпиращ ефект и би насочило вниманието и към други важни изисквания на зкона, като приемане на незаконни дарения, неправилно идентифициране на дарителите, неправилно или отсъстващо регистриране на части от приходите и разходите.
10. Коалициите от партии могат да финансират кампанията си, като получават дарения от физически лица директно на самата коалиция, а не на някоя от съставляващите я партии. Тези средства не се осчетоводяват в годишните финансови отчети на партиите, включени в коалицията, а само в специалния отчет по чл. 159 от Изборния кодекс. Този специален отчет няма характер на финансов отчет по Закона за счетоводството. Следва да се разгледа внимателно дали този начин на отчитане не създава затруднения при осъществяване на контрола върху финансирането на коалициите. Аналогичен е и случая с инициативните комитети.
11. Може да се обмисли начина на финансиране на предизборната кампания, уреден в унгарското изборно законодателство. Според него всяка номинираща организация, която има кандидат за изборите, има право на пропорционално на кандидатите централно бюджетно субсидиране. Независимите кандидати имат право на субсидия, равна по размер с тази на кандидат на номиниращите организации. За база при определяне на субсидията, полагаща се на един кандидат, се взема под внимание броя на кандидатите в едномандатен изборен район, кандидатите в партийните пропорционални листи, по изключение и броя на кандидатите, съвпадащ с броя на възможните за придобиване мандати, но най-много 58 на партия. Бюджетната субсидия е предназначена изключително за покриване на веществени разходи.