Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ И ДВИЖЕНИЯ
12/12/2013 първо гласуване


    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ И ДВИЖЕНИЯ

    СТАНОВИЩЕ
    Относно: Законопроект за доброволчеството, № 354-01-71, внесен от Гинче Димитрова Караминова и група народни представители на 30.10.2013 г.


    На заседание, проведено на 12 ноември 2013 г., Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения разгледа Законопроект за доброволчеството, внесен от Гинче Димитрова Караминова и група народни представители.
    В заседанието на Комисията от страна на вносителите взеха участие народните представители Гинче Караминова и Ирена Коцева.
    Законопроектът беше представен от вносителя Гинче Караминова.
    С предложения законопроект се уреждат обществени отношения, свързани с организирано извършване на доброволческа дейност на територията на Република България. Цели се регулиране на правните отношения на доброволчеството като основа за насърчаване на активната гражданска позиция, развитие на гражданското общество и засилване на солидарността.
    Съгласно представените от вносителя мотиви, настоящият законопроект се предлага в изпълнение на законодателна резолюция на Европейския парламент от 26 ноември 2009 година относно предложението за решение на Съвета обявяване на 2009 година за европейска година на доброволчеството.
    В законопроекта са определени основните принципи на доброволческата дейност и е дадена легална дефиниция на понятията „доброволческа организация”, „доброволческа дейност” и „доброволец”. Очертан е и кръгът от субекти, които да осъществяват доброволческа дейност – доброволчески организации и формирования. Предвижда се възстановяване на действително направени разходи от доброволеца при или по повод извършването на доброволческа дейност и са определени три вида доброволчество: краткосрочно, дългосрочно и корпоративно, като се дава дефиниция за всеки отделен вид.
    Със законопроекта се въвежда изискване за сключване на писмен договор за дългосрочно доброволчество. Предлагат се разпоредби, които предвиждат участието на доброволци – български граждани, доброволци – граждани на държава членка на Европейския съюз, и доброволци – граждани на трети страни. Субектите, които пряко ще бъдат засегнати от създаването на правната уредба, са доброволчески организации и формирования. В тяхна полза или чрез тях ще се извършва доброволческа дейност. Те ще имат задължението да създадат необходимите условия за осигуряване защита на живота и здравето на доброволците при извършването на дейността.
    Членовете на комисията изразиха подкрепата си към представения законопроект. Народният представител Христо Монов изрази удовлетворение, че такъв законопроект влиза за разглеждане в Народното събрание, като отбеляза необходимостта от допълнение и изменение на част от разпоредбите, свързани с разходите, които следва да направи всяко лице – кандидат, за да получи необходимите удостоверения и документи, които да го легитимират като доброволец.
    Председателят на комисията Мая Манолова направи предложения за прецизиране на част от разпоредбите по представения законопроект в няколко основни насоки:
    1. По отношение на доброволческите организации е въведено изискване за такива да бъдат признати само граждански организации, които изрично са го вписали в предмета си на дейност. Това е ограничение, което поставя извън обхвата на законопроекта много организации, които са регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел и извършват доброволческа дейност, но тя не е включена в предмета им на дейност.
    2. По отношение на дългосрочното доброволчество, като основание за получаване на разрешение за продължително пребиваване на граждани от трети страни на територията на Република България, дадената в законопроекта възможност може да доведе до злоупотреби, като се използва една по-облекчена процедура за получаване на разрешение за продължително пребиваване. Необходимо е да се проучи подробно как е уредена тази възможност в законодателството на други държави членки на Европейския съюз.
    3. По отношение на регистъра на доброволческите организации и формирования е необходимо да се конкретизира дали вписването в регистъра ще се извършва при условията на разрешителен режим или ще има само информативен характер за организациите и формированията, както и дали се предвиждат санкции за доброволческите организации и формирования, които не са вписани в единния национален регистър.
    4. По отношение на видовете стимули и облекчения във връзка с доброволческата дейност Мая Манолова направи предложение в процеса на работа между първо и второ четене на законопроекта да се изиска становище от Министерство на финансите за начина, по който може да бъдат реализирани стимулите за извършване на доброволческа дейност.
    Като заключение беше отбелязана необходимостта от синхронизация между разпоредбите на законопроекта за доброволчеството и специалните закони, които също уреждат редица доброволчески дейности, като Закона за младежта и Закона за защита при бедствия.
    След проведеното обсъждане и гласуване, Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения, с 8 гласа „за“, 0 „против“ и 0 „въздържал се“, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за доброволчеството, № 354-01-71, внесен от Гинче Димитрова Караминова и група народни представители на 30.10.2013 г.




    Мая Манолова
    Председател на Комисията
    за взаимодействие с граждански
    организации и движения
    Форма за търсене
    Ключова дума