КОМИСИЯ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ И ДВИЖЕНИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ И ДВИЖЕНИЯ
П Р О Т О К О Л
№ 12
На 12 декември 2013 година (четвъртък) от 14.30 часа в сградата на пл. Народно събрание 2, зала Запад се проведе редовно заседание на Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за доброволчеството, № 354-01-71 от 30.10.2013 г., внесен от Гинче Димитрова Караминова и група народни представители;
2. Разни
Заседанието се излъчи в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание.
Заседанието бе открито в 14.30 часа от госпожа Мая Манолова - председател на Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения.
Списъкът на присъствалите народни представители се прилага към протокола.
***
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Уважаеми колеги, предлагам да започваме днешното заседание. Колегите ще се присъединят към нас по-късно, тъй като участват и в други комисии. Предварително е обявен дневният ред. Имате ли предложения по него, някакви забележки, ако нямате, да го прием във вида, в който е, а именно:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за доброволчеството, № 354-01-71 от 30.10.2013 г., внесен от Гинче Димитрова Караминова и група народни представители;
2. Разни
В точка Разни ще ви предложа да включим и разглеждането на Обществения съвет на Комисията по взаимодействие с граждански организации и движения.
Имате ли възражения? Няма. Тогава да приемем, че единодушно от народните представители е приет дневният ред.
Започваме с първата точка - Приемане на становище по законопроекта за доброволчеството, който е внесен на 30 октомври 2013 г. от народния представител Гинче Караминова и група народни представители.
Тук са госпожа Караминова и госпожа Коцева. Предполагам, че желаете да представите законопроекта.
Г-ЖА ГИНЧЕ КАРАМИНОВА: Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости, аз съм много радостна, защото точно с настъпването на тези светли празници, които предстоят – Коледа и Нова година, ние внасяме този законопроект, тъй като за да си доброволец, трябва наистина да имаш голямо сърце.
Законопроектът се предлага в изпълнение на законодателна резолюция на Европейския парламент от 26 ноември 2009 година относно предложението за решение на Съвета обявяване на 2009 година за европейска година на доброволчеството.
Аз и моите колеги решихме, че има една незапълнена ниша в българското законодателство, а именно да се регламентира доброволческата дейност и доброволческата организация. Направихме си труда да проучим в кои европейски страни е уредено законодателство, което регламентира доброволческите дейности и труд и съвсем накратко ще ви кажа това са: Румъния, Чехия, Унгария, Полша, Литва, Латвия, Молдова, Италия, Испания, Португалия, Белгия, Малта, Кипър, Сърбия, Босна и Херцеговина, Македония и др. Може би съм пропуснала някои. Така че с приемането на Закона за доброволчеството ще се стимулира тази дейност и ще се преодолее изоставането на България от другите европейски страни.
Мотивите, с които представяме законопроекта са, че чрез него се уреждат обществените отношения, свързани с организираното извършване на доброволческа дейност. Необходимост от създаването на Закон за доброволчеството е наличието на трайно установени обществени отношения, свързани с осъществяването на доброволчеството във всички сфери на обществения живот и съществуващата до момента правна уредба на доброволческите дейности на различни нива, което е предвидено в специални закони и подзаконови нормативни актове.
Целите на законопроекта на Закона за доброволчеството са, че ще се създаде предпоставка за насърчаване на активна гражданска позиция, гарантира защита на организациите и лицата, осъществяващи доброволческа дейност.
Регламентирани са основните принципи, които са: законност, равнопоставеност, свободен избор, лична отговорност и безвъзмездност.
Въведени са разпоредби, които предвиждат участието на доброволци български граждани, доброволци от европейски държави членски на Европейския съюз и доброволци граждани от трети страни.
Субектите, които пряко ще бъдат засегнати от създаването на правна уредба, са доброволчески организации и формирования. В тяхна полза или чрез тях ще се извършва доброволческа дейност.
Те ще имат задължението да създадат необходимите условия за осигуряване защита на живота и здравето на доброволците при извършването на дейността.
Регламентират се основните положения, определящи статута на доброволеца, правата и задълженията му за осъществяване на доброволческа дейност. Уредени са отношенията, свързани с обучението и квалификацията на доброволците. Зададени са видовете доброволчество, като се дефинира какво е дългосрочно, краткосрочно и корпоративно доброволчество, като се въвежда изискване за сключване на писмен договор при дългосрочното доброволчество и се посочват необходимите документи по договора.
Предвижда се също създаване на регистър на доброволците като са посочени основните данни, които трябва да бъдат включени в този регистър, като с това се постига прозрачност в уреждане на отношенията на доброволеца и съответната организация. Гарантират се правата на доброволеца и се осигурява защита на правата на заинтересованите граждани и юридически лица.
При извършване на дейност доброволците ще се легитимират с предвиденото издаване на идентификационна карта. Доброволческите организации и формирования се регистрират в Министерство на правосъдието, което поддържа Единен национален регистър на доброволческите организации и формирования.
Естествено между първо четене и второ четене може би ще се наложат промени в някои от текстовете, ще се прецизират.
Ако моята колежка иска да допълни още нещо в мотивите.
Г-ЖА ИРЕНА КОЦЕВА: Уважаеми колеги, уважаеми гости, в никакъв случай аз няма да повторя мотивите, които току що колежката изнесе пред вас. Ние вече се явяваме пред втора комисия, защитавайки този законопроект. Благодаря за разбирането. Давам си сметка, че и вие разбирате, че този законопроект е общ и преимуществено декларативен. Законодателят с приемането на този законопроект трябва да даде знак пред обществото, че служенето на човечеството, каквото е доброволчеството е дейност, важна за държавата и в случая тя ще бъде продуктивна. Благодаря ви.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря ви за хубавото представяне на законопроекта, който надявам се ще бъде обсъден задълбочено в нашата комисия.
Заповядайте, господин Монов.
Г-Н ХРИСТО МОНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости, като човек който повече от 20 години работи като доброволец в областта на кризисната психологическа интервенция съм изключително удовлетворен от факта, че такъв законопроект влиза за разглеждане в Народното събрание и веднага искам да кажа, че аз ще подкрепя този законопроект. Ще агитирам и моите колеги от Парламентарната група на Коалиция за България да направят същото.
Естествено, че между първо и второ четене, както уважаемата колежка Караминова каза, могат да бъдат направени допълнения и изменения, които да го направят по-добър, защото има неща, които действително се нуждаят от прецизиране. Например факта, че един кандидат за доброволец трябва да похарчи значителна сума, за да извади различни удостоверения и други служебни документи, с които да бъде признат за годен за доброволец. Факт е, че крайно време е тази сложна дейност да бъде регламентирана, защото специално в областта, която аз работя се появяват много хора самозванци, а тя е една много чувствителна област и ако човек действително няма професионалните умения, които да бъдат гарантирани от някого, че са такива, то може да се получи нещо различно. Понякога човек тръгва с желанието да направи добро, но ако не знае как да го направи може да причини много щети на тези, които помага.
Другото, което подкрепям в този законопроект е скъсването на мита, че доброволчеството е дейност, която не трябва да се заплаща. Напротив държавата трябва да има тази отговорност, че когато високо квалифицирани специалисти извършват дейност в помощ на хора, които са изпаднали в някаква нужда, това трябва да бъде обезвъзмездено, това е начин на контрол на качеството на тази дейност.
Това са мотивите ми и пак казвам, че аз ще подкрепя този законопроект. Мисля, че той е навременен. Вчера беше Денят да доброволеца, ако не ме лъже паметта, така че ние правим един добър знак към всички онези, които жертват, защото това понякога действително е жертва на време, способности, личен, материален ресурс, откъсват се от семейството си и ние им даваме една подкрепа.
Аз благодаря за тази инициатива, която се предприе.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, господин Монов.
Колеги, има ли други желаещи?
Заповядайте госпожо Караминова.
Г-ЖА ГИНЧЕ КАРАМИНОВА: Аз благодаря много за подкрепата. Ние сме отворени разбира се за предложения между първо и второ четене, защото ние също искаме да стане един прецизен, добър закон, действащ и работещ. Благодаря.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Колеги, гости, имате ли желание да се изкажете по темата?
Може би аз да кажа няколко думи докато се организират изказванията, разбира се без това да изчерпва дебата. Разбира се и аз ще подкрепя този законопроект, защото Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения би следвало да стимулира всички дейности, които са израз на активна гражданска позиция. Доброволците са активни граждани, такива които се включват в едни или други акции на гражданското общество, така че е необходим един такъв закон и безспорно нашата комисия, предполагам че и другите колеги ще го подкрепят, ще участва и в подобряването на текстовете между първо и второ гласуване.
Всъщност наистина това е европейско изискване - 2011 година беше обявена за година на доброволчеството и за съжаление в предния Парламент не можахме да приемем този закон. Той беше внесен, приет на първо гласуване в комисиите, но така и не стигна до Пленарна зала, но без значение от Парламента и от мнозинството, добрите инициативи би следвало да бъдат подкрепяни.
Аз като юрист имам някои забележки, които са от чисто правен характер и това е нормално. Според мен би следвало да се прецизират основните понятия, с които се регламентира, както и дефинициите, които дава закона за доброволческа дейност и доброволческа организация. Като по отношение на доброволческата дейност би могло да се помисли дали изискването за условията за сключен договор не изключва краткосрочните доброволци, макар че това би могло да се приеме, че е в условията на устен договор, но така или иначе би могло да се помисли по този текст.
По отношение на доброволческите организации според мен изискването за такива да бъдат признати само граждански организации, които изрично са го вписали в предмета си на дейност е дискриминационно, защото много организации, които не са посочили такава дейност като основен свой предмет извършват доброволческа дейност, така че според мен това е едно излишно ограничение, така че това може да се помисли между първо и второ четене. Според мен дългосрочното доброволчество като основание за получаване на разрешение за продължително пребиваване на граждани от трети страни е малко спорно и в контекста на дебатите, които се състояха и по президентското вето, по Закона за чужденците и за българското гражданство, това също би могло да се приеме като една вратичка за злоупотреби по една по-облекчена процедура за получаване на статут, а след това с амбиции за българско гражданство.
Би могло също така и предполагам, че това ще го направят експертите и от Европейската комисия, затова как е уреден този въпрос в законодателството на страните, които имат такъв закон. Дали това автоматично води до възможност да се получи дългосрочно пребиваване.
Според мен би следвало да се прецизират и текстовете, които се отнасят и до регистъра на организациите и на доброволците. Разбира се би било добре да има такъв регистър, но тук трябва да е ясно кой го води, дали е разрешителен режим или всеки може да се включи, има ли санкции за тези, които не са се вписали и извършват доброволческа дейност.
Би могло според мен да се помисли и по въпроса, макар че тук прозвуча в изказванията, за стимулите които ще получават доброволците. Може би в процеса на работата между първо и второ четене да чуем и становище на Министерство на финансите по този въпрос, по какъв начин биха могли да се реализират тези стимули и някои по-дребни теми, които чисто юридически няма как да не отбележа. Например за отговорността на доброволците за вредите, които виновно са причинили, за застраховките, но те са по-скоро технически, които между първо и второ гласуване би следвало да бъдат изчистени.
Един друг въпрос, който е важен. Според мен трябва да има синхрон между този общ закон и специалните закони, които ще уреждат доброволчеството. Нормално е доброволчеството да бъде уредено и в Закона за МВР или този за бедствията и авариите, които да регламентират доброволчеството в тези условия.
Също така е нормално в Закона за младежта да има глава за младежкото доброволчество, което е по-различно. Така че аз мисля, че няма противоречие в текстовете, те не се изключват, по-скоро се допълват взаимно, но трябва да се синхронизират още повече, в предвид че двата закона ще вървят паралелно предполагам в Пленарна зала. Иначе и аз като член на Парламентарната група на Коалиция за България ще настоявам нашата парламентарна група да го подкрепи, независимо че го внасят народни представители от ГЕРБ, в случая това няма значение. Важна е каузата, а специално каузата на доброволчеството си заслужава да бъде подкрепена и въпреки забележките, които имаме по законопроекта, те биха могли да бъдат отстранени между първо и второ четене.
С това не изчерпвам дебатите, ако някой иска да каже още нещо по темата.
Заповядайте.
Г-Н МЛАДЕН МЛАДЕНОВ: Младен Младенов се казвам за протокола. Член на Гражданско общество, сдружение Защита на гражданите и едновременно с това член на Управителния съвет на Българите в света.
Това нещо е прието навсякъде в света, ние малко позакъсняхме, но предполагам, че по-добре е да го приемем сега, отколкото по-късно и затова аз подкрепям това нещо.
По-скоро нека това доброволчество го има и в училищата, защото младото поколение трябва да свикне на това нещо. В унисон с полицията да се знае, че ще има доброволци и т.н. Това означава, че трябва да има разбиране с МВР.
Тази идея е хубава и аз я подкрепям.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря.
Законът е общ, нямаме предвид паралелни структури на полицията. Приемаме всяко мнение. Заповядайте.
Г-Н ПЕТЬО ХАДЖИЕВ: Петьо Хаджиев, Гражданско сдружение за защита на гражданите.
Всеки един закон, който стимулира самоорганизацията на групи от гражданското общество и я подпомага, защото това е истинската демокрация, е добро начинание.
Искам да помоля наистина така да се съчетае, че доброволните отряди на гражданите, каквато е целта на нашето сдружение, да бъдат възстановени. Да бъдат по някакъв начин регламентирани в този закон, освен в Закона за МВР, който готвихме заедно с Министерството на вътрешните работи и е хубаво този закон да предвижда как ще стимулира български доброволци, знае се че доброволчеството общо взето е за защита на физическото, духовното и функционалното здраве на хората. Как този закон би стимулирал граждански образования, които да работят между големи групи от хора, които са се изнесли от България в други страни на европейската общност. Това е един изключително болезнен въпрос, поставен като върхов въпрос във взаимоотношенията на България с най-важните западни страни и въпрос, по който засега няма реакция от българското правителство и българското законодателство.
Затова, ако се включат клаузи в закона, които да регламентират този въпрос ще бъде голяма крачка към хармонизацията на отношенията ни с по-развитите европейски страни. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви и аз.
Има ли други желаещи да заявят мнение по законопроекта?
Заповядайте.
Г-Н АДРИАН АСЕНОВ: От името на партия Атака искам да кажа, че независимо от кой е внесен законопроектът и как ще бъде формулирано това няма значение, ние отдавна сме за така нареченото доброволчество, което може да бъде в различни измерения. За съжаление не можах да се запозная подробно със законопроекта, моя грешка е, но ще се запозная и ако отговаря на нашите критерии може да направим вече и добавки. Това вече е въпрос за Пленарна зала.
Принципно одобряваме тази идея. Това е, което мога да кажа.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря за позицията на партия Атака.
Колегите от ДПС Сергей Кичиков и Георги Горанов заявяват, че ще подкрепят този законопроект.
Заповядайте.
Г-ЖА МАРИЯ АСИМИ:
Добър ден, Мария Асими за протокола.
Госпожо председател, обръщам се към Вас като институция и високия пост, който заемате, с цялото ми уважение към институцията, редно е да имаше и представители на политическа партия ГЕРБ.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Има представител на партия ГЕРБ. Госпожа Нели Петрова е член на комисията.
Тъй като Вие се ориентирате по г-жа Менда Стоянова и г-н Тотю Младенов, които са членове на комисията, те отсъстват по уважителни причини. Госпожа Петрова е член на комисията, госпожа Коцева и госпожа Караминова са отвносителите.
Г-ЖА МАРИЯ АСИМИ: Извинете ме, дори се радвам, че вие сте внесли законопроекта и е редно всички парламентарни партии да подкрепят този законопроект, защото де факто ние сме доброволците, тези които сме тук. Поне за нас говоря, че не сме платени. Факт е, че сме тук, заедно с госпожа председателстващата, това е по нейна инициатива и е нещо много разумно.
Аз най-напред искам да се обърна към г-жа Мая Манолова. Наистина всички въпроси и теми, проектозакони са важни, но аз мисля, че трябва да бъдат степенувани по важност.
Доброволчеството го приемам и съм съгласна и както каза и колегата, ние ще гласуваме, ако някой в залата го няма. Във връзка с тази комисия, която се създаде, отвън много хора ни упрекват, говорят, критикуват, дори с епитети. Лошото е, че се раздели гражданското общество. Нито сме гербаджии, нито сме бесепари, нито сме десепари, ние сме българи и доброволчеството не е нито за ГЕРБ нито за БСП, то е за всички.
Аз дори съм разочарована от някои неща. Преди две заседания поехте ангажимент с господин Цонев, след като мине разглеждането на бюджета да продължим темата с банките. Тогава не благоволиха да дойдат представителите на банките
Обръщам се към Вас, защото това е също доброволно. През месец февруари, когато излязоха протестите, бяха против монополите, а нищо не правим. Монополите нито са на ГЕРБ, нито на БСП. Както от вас има читави, така има и от тях. Етикетът много лесно се слага, госпожо Манолова, не е притежание на никого монопола. Аз слушах в неделя Левон Хампарцумян. Той се обърна към нас и ни обясни, че тези които влагат, имат вложения, са нещастници, аз нямам кредити, но тези които са с лош кредит вземат от вашите пари, които вие сте вложили вътре. Де факто е злоупотреба с вашите вложения. Това е чиста лъжа. Може да сме елементарни за всички вас, но питам аз, ако всички вложители, които влагат парите си не теглят кредити, как ще им се дават лихвите? Лихвите са от кредитите. От къде е заплатата на господин Хампарцумян – от този марш огромен, който се получава, 3 % лихва, 12 % лихва на кредита. Именно затова ние доброволците трябва да искаме тази комисия.
Проектозаконът, както разбрах е качен в сайта, ние наистина го подкрепяме и благодаря на госпожа Манолова, че ни кани на тези срещи и че ги има тези срещи. Много моля следващия път за банките да продължим обсъжданията.
Благодарни сме, че тази комисия наистина я има. Приветстваме ви, дано този Парламент го запомним с добро с този Закон за доброволчеството. Благодаря.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: За да бъдем съвсем коректни трябва да кажем, че по Закона за доброволчеството работи усилено администрацията на Министерство на културата в предишния мандат и през този мандат администрацията на Министерство на културата, така че работят. Тук има приемственост, както между институциите, така между експертите, т.е. едно доказателство че институциите въпреки промяната на политическата власт имат памет и добрите неща се продължават от единия към другия мандат, какъвто е случая с този закон. Да се надяваме, че в Пленарна зала ще постигнем единство по време на гласуването на този законопроект.
Г-Н ХРИСТО МОНОВ: Аз съм си записвал много пъти, когато залата е гласувала единно, специално в областта, за която аз отговарям. Бих ви казал, че това е например за Декларацията за оставането на борбата като олимпийски спорт, нещо за което се преборихме. Вчера пак имахме общо гласуване, така че едно е политическото противопоставяне, то е нормално, друго са приоритетите на държавата и мога да ви гарантирам, че там с редки изключения надделява разума. Единици за съжаление винаги са лишени от разум.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Да, този тон е добър преди Коледа, но все пак предлагам да приключим с дебата, тъй като всички присъстващи подкрепят законопроекта.
Декларираме, че ще положим усилия да го подобрим между първо и второ гласуване.
Г-ЖА НИНА ГЕОРГИЕВА: Госпожо Манолова, искам да ми бъде предоставена думата.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Приключихме с дебата, имаме общо мнение.
Моля да направите изказването си в следващата точка от дневния ред.
Г.ЖА НИНА ГЕОРГИЕВА: Аз имам основание, още повече не е нужно да се манипулира разговора в посока, която е недействителна. Ще изложа своята позиция.
Предлагам, настоявам и изисквам народните представители да възстановят стойността, която са консумирали като бюджет на суверена, тъй като суверена е констатирал сериозни недостатъци в работата на оказани народни представители, в работата на президентствата, Министерски съвет. Те ще работят като доброволци, но това означава, че няма да получават приход за положен труд, който е в обществена полза и ще бъде положен в обхватност не по-малко от 17 години, може да ги закръглим на двадесет, за да могат да осмислят предложенията, които са правили, когато са внасяли текстове в Закона за доброволчеството, за да можем да видим дали те ще могат да си купят хляб от труда, който полагат, от професионализма, който ще се изисква от тях, ако въобще някой желае да бъде представен от лица, които са желали да бъдат избирани и в същото време са уличените в създаване с умисъл нива на дефицит, нива на безотговорност, които са създавали несъответни условия за стандарт, който са заявявали, че ще осигурят и неоснователно източване на държавен бюджет.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, госпожо Георгиева.
Приключихме темата. Наистина имаме още работа. Всеки се изказа в рамките на няколко минути. Благодаря.
Г-ЖА НИНА ГЕОРГИЕВА: Искам да чуя Вие как можете да си купите хляб и да си платите тока с доброволчество?
Искам да обясните пред камерите, за да знае българинът, че действително след като е изискал от себе си неволна квалификация, за да е гарант за своята държава като произвеждащ национална сигурност, за да бъде убеден, че вие действително сте прави и той е задължен след като е изисквал от себе си ниво на квалификация, след като е инвестирал в съответно ниво на национална и държавна сигурност, за която говорим от преди повече от 17 години, ще бъде оставен суверенът да констатира допълнителни недостатъци. Не случайно е точно такава моята позиция.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Госпожо Георгиева, много Ви благодаря, но наистина днес имаме определен график.
Г-ЖА НИНА ГЕОРГИЕВА: Текстовете, които сте внесли са повече от унизителни.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, приключихме с този въпрос.
Народните представители от ГЕРБ в лицето на Нели Петрова, от БСП в лицето на тримата членове – аз, Христо Монов и Йордан Младенов, ДПС в лицето на Георги Горанов и Сергей Кичиков и партия Атака, т.е. 8 гласа „за”.
Законопроектът е приет с 8 гласа „за”. Останалите не са заявили позиция.
Предлагам да преминем към следващата точка, това е точка Разни.
Както се разбрахме в предишно заседание на Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения днес ще утвърдим предложенията за Обществен съвет, който да подпомага Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения. Ръководили сме се от предложенията, които са направени за членове на този Обществен съвет, като разбира се списъка е отворен, могат да бъдат направени и други предложения Налага ли се да ви прочета какви са функциите на Обществения съвет?
Той консултира и подпомага работата на комисията; подпомага комисията при организирането и провеждането на публични дискусии и обсъждания по въпроси и законопроекти от значим обществен интерес; оказва експертна помощ на комисията при обсъждането на постъпилите от гражданските организации, движения и граждани писмени становища и предложения.
Гарантира прозрачността на работата на комисията.
Участва в заседанията на комисията.
Получава копия от материалите.
Анализира поставените в комисията проблеми, изготвя доклади и становища по разглежданите теми.
Състои се от представители на граждански организации и движения и от експерти.
Представители на Обществения съвет могат да предлагат граждански организации и движения, които имат доказан опит в разработването и реализирането на успешни практики и проекти в нестопанския сектор. Предложенията се изпращат до комисията.
Съставът на Обществения съвет се определя от комисията.
Общественият съвет приема правила за работа.
Това сме записали в нашия правилник.
Постъпиха 55 предложения от граждански организации. Съобразявайки се с критериите, които са записани в правилата, правим следното предложение за Обществен съвет, което разбира се може да бъде разширявано, прецизирано и допълвано и днес и в следващи заседания на комисията.
Предложението е за 20 членове, за които са постъпили писмени предложения със справки за тяхната професионална квалификация и опит за работа в граждански организации. Те са по азбучен ред.
Обществен съвет
към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения
1. Ангел Георгиев – предложен от Национално представителство на студентските съвети;
2. Анджелика Цокова – предложена от Гражданско движение Днес;
3. Вера Кирилова - предложена от Национален алианс за работа с доброволци в България;
4. Галина Асенова – предложена от Институт за социална интеграция;
5. Добри Митрев – предложен от Българска стопанска камара;
6. Добрина Алексиева – предложена от Национален координационен център Време е;
7. Иван Стамболиев – предложен от Национален фронт Обединение
8. Ивилина Алексиева – предложена от Институт за модерна политика;
9. Илина Мутафчиева – предложена от Национален младежки форум;
10. Константин Пеев – предложен от Координационен съвет „България – Русия”;
11. Людмила Георгиева – предложена от Фондация Обща кауза;
12. Михаил Мирчев – предложен от ГИСДИ;
13. Михаил Попов – предложен от Фондация Безопасни улици от Валя;
14. Николай Недев – предложен от КНСБ;
15. Нина Гергова – предложена от Коалиция на протеста;
16. Патриция Кирилова – предложена от Гражданско сдружение за защита на гражданите;
17. Светослав Николов – предложен от Гражданско движение Равни пред закона;
18. Спас Колев – предложен от Гражданска инициатива За нов обществен договор и Гражданско движение Свободни! Можещи! Силни!;
19. Сребрина Хашъмова – предложена от Съюза на българските журналисти;
20. Д-р Христо Мазнейков – предложен от Форум Граждански контрол;
Слушам ви за мнения.
Дописвам г-жа Мария Асими в списъка като мое предложение.
Г-ЖА МАРИЯ АСИМИ: Предлагам за член на Обществения съвет Веселин Сотиров от Фондация „Екология, спорт, здраве”.
Г-Н РУМЕН ГЪЛЪБИНОВ: Ние сме пропуснали да си излъчим представител. Предлагам Георги Георгиев от Промяна.
Г-Н БОЖИДАР ТОМАЛЕВСКИ: Добър ден, госпожо Манолова, понеже малко късно дойдох, може ли да ми кажете в резюме за какво става въпрос.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА:
Приехме Законопроекта за доброволчеството в нашата комисия. Подкрепихме законопроекта единодушно, всички народни представители от всички парламентарни групи, плюс всички представители на граждански организации се обединиха около него без госпожа Георгиева.
Сега обсъждаме Обществения съвет към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения.
Искам само да ви информирам, че днес внесохме Изборния кодекс, заедно с предложение за създаване на специална Временна парламентарна комисия, която да се занимава с изработването на кодекса между първо и второ четене, да играе функциите на Парламентарна комисия по отношение на законопроектите за нов Изборен кодекс, така че част от вас, предполагам и Вие персонално ще проявите интерес към Обществения съвет.
Г-Н НАЙДЕН МОСКОВ: Аз искам да попитам трябва ли да се подаде предложението писмено или е по-добре сега да се направи.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: По-добре е писмено, за да има биография на предложените. Такива са правилата за всички.
Г-Н НАЙДЕН МОСКОВ: Ние от Конфедерацията на пенсионерите имаме подадено писмено предложение към Вас лично, още по време на обсъждането на Изборния кодекс, то важи и сега. Аз получих отговор от Вас и там са посочени трима души, които предлагаме за участие в този съвет.
ПРЕС. МАЯ МАНОЛОВА: Трима представители са много. Предложете един от тях и сега ще го включим.
Г-Н НАЙДЕН МОСКОВ:
Предлагам за член на Обществения съвет Костадин Недев.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА:
Аз смятам, че съставът от 24 члена на Обществения съвет е достатъчен. Всички вие можете да се включвате в обсъжданията и без да сте членове на Обществения съвет. Вратата е широко отворена, всеки може да дойде навреме, може да закъснее, като господин Томалевски да се интересува какво се случва преди това, изобщо тук правилата са демократични.
Г-ЖА НИНА ГЕОРГИЕВА: Госпожо Манолова, искам да знам какви са критериите, на които отговарят конкретните лица, които са се кандидатирали и правното основание да го направят.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА:
Съгласно нашия правилник, те трябва да са от организации, които имат доказан опит и освен това сме се въздържали, какъвто е случая с господин Томалевски, какъвто е случая с Вас, хора които са в Обществения съвет на комисията, която работи по Изборния кодекс да не ги включваме в този съвет, за да не заемат едни и същи всички функции. Госпожа Нина Гергова, госпожа Добрина Алексиева не са в Обществения съвет на комисията по Изборния кодекс, затова са в този. Не може един човек да е във всички обществени съвети.
Предлагам да приключим с въпроса за Обществения съвет, след което ще ви дам думата.
След проведеното обсъждане бяха предложени 24 души за този Обществен съвет към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения, за който народните представители заявиха, че го подкрепят и нямат възражения, включително за предложението за госпожа Ивилина Алексиева за председател на Обществения съвет.
Постъпило е едно предложение от Граждански комитет Равни пред закона с председател Светослав Николов с предложения, които се отнасят до промените в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, които ще предам на работната група, която работи по тези промени. Благодаря за тях.
Благодаря, с настоящето закривам днешното заседание.
Г-Н БОЖИДАР ТОМАЛЕВСКИ: Госпожо Манолова, извън контекста на заседанието искам да ви кажа нещо, което е особено важно. Знаете, или може би сте чули, че има негативна кампания срещу българските граждани във Великобритания. Бих искал санкцията на комисията, защото вашата комисия е за взаимодействие с граждански организации. В момента се организират протести на територията на Великобритания не само от Другата България, а имаме и съдружни граждански организации.
Съвсем нормално е, както направиха в Румъния или българският Парламент или вашата комисия да вземе конкретна санкция по този въпрос. Имайте предвид, че българите са наречени в момента като болест, така ни нарича Найджъл Фараж – болест на територията на острова. Това не се споделя от либералите, но се споделя от консерваторите и мисля, че съвсем нормално е Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения и Парламента да вземат отношение по този въпрос.
Просто апелирам затова, вече въпрос на виждане на Парламента е дали би следвало да защитят българските граждани или не, но това е вече ваше виждане.
ПРЕДС. МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря, няма как този въпрос да го решим след устно докладване в края на заседанието. Внесете писмено предложение.
Г-Н БОЖИДАР ТОМАЛЕВСКИ: Благодаря Ви, ще го направим.
Мая Манолова
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКИ
ОРГАНИЗАЦИИ И ДВИЖЕНИЯ:
СТЕНОГРАФ
(Траянка Стоянова)