КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ЖАЛБИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
Протокол
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИ
Комисия по правата на човека и жалбите на гражданите
П Р О Т О К О Л
№ 1
Днес, 18.07.2013 г., четвъртък, от 14:30 часа се проведе заседание на Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите.
Към протокола се прилага списък на присъстващите членове на комисията.
Заседанието се ръководи от Тунчер Кърджалиев, председател на Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите.
Предс. Тунчер Кърджалиев:
Добър ден, колеги.
Първо искам да поздравя всички. Вече се запознаваме от пленарна зала. Като че ли при всички случаи трябва да започна с тази условност, която предположи политическата конюнктура, а именно на необичаен фон стартиране работата на тази комисия.
Комисията по принцип се състои от 20 члена, от които са избрани 10.
Преди да ви предложа дневния ред, ще ви кажа няколко думи. Редно е да има въвеждащи думи, още повече, че само аз и г-н Анастасов сме бивши членове на тази комисия от предния мандат. Почти винаги заседаваме в зала 242. Досега комисията заседаваше от 14:30 часа. Но понеже не са ежеседмични тези заседания и понеже издирих кой в коя комисия е член, поради тези причини не фиксирахме като час часът на започване на заседанията на комисията. Съображенията са следните: има трима души в Комисията по здравеопазване, като втора комисия и има един в Комисията по бюджет и финанси, по един във вътрешна сигурност и обществен ред, взаимодействие с граждански организации и движения, социална политика, околна среда и води, децата, младежта и спорта и един в инвестиционно проектиране. Пет от тези комисии заседават в сряда. Четири от комисиите, от които едната е по здравеопазване, заседават в четвъртък. Ето заради това и в правилника го предлагам, в четвъртък, в зависимост от заседанията на Здравната комисия, ние ще се съобразяваме и с другите три комисии, за да фиксираме час. По принцип часът условно го приемаме 14:30 ч., но ще имаме възможността, записана по този начин в правилника, да сме гъвкави с началния час на заседанията на комисията.
Искам да ви представя двете сътруднички, които са тук. Това са главни експерти, които са със сериозен опит в тази комисия – г-жа Мариана Гинева и г-жа Малина Ангарева. Има още един сътрудник към комисията – г-жа Виолета Костова, но тя днес отсъства. А през м. септември вероятно ще има още едно попълнение.
Винаги към тази комисия са присъствали и 4-5 нещатни сътрудника. Тяхната работа е свързана с приемната и регистратурата към тази приемна.
Стаята, в която е ситуирана комисията, председателят на комисията и персонала, е 377. Ще ви дам един служебен номер – телефон 986-27-72 и факс – 987-88-59.
В предния мандат комисията беше Комисия по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите. Сега по решение на Народното събрание една от функциите е обособена в нова комисия и заради това комисията се казва в момента Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите. Естеството на дейност е деликатно, дори мога да заявя, че е най-деликатно от всички възможни комисии. Заради това съвсем в началото искам да кажа, че в тази комисия никога в предния мандат не е доминирала конвенционалната политика, политиката с пристрастия, поради характера на дейността. Знаете, ние ще се занимаваме с правата на човека. Това са права естествено с правен произход, изразяват жизнения минимум, за да живее един човек добре, за да има необходимите духовни и материални ценности. Затова председателят на комисията в предния мандат, а сега и аз не бих допуснал конфронтационни ситуации на база на партийни пристрастия.
По същия начин се приемат, както и в другите комисии законопроекти, доклади, решения, становища, като особеното е следното: През вторник ще има приемна за гражданите. В тези приемни се разглеждат жалби на гражданите с различен характер, отчитайки характера на нашата дейност като законотворци. Бих искал да кажа, макар да не звучи екзактно, тези приемни по-скоро имат, ако не диспечерски, то поне ориентиращ характер. Ние като законодателен орган можем да пренасочваме и да даваме съвети, но не и да изземваме правата и задълженията на други институции. Води се регистър на жалбите. Приемната, за която ще говорим в точка Разни, ще е през вторник, но от септември. Има един важен момент, а именно допустимост на тези жалби. Сигналите и предложенията трябва да са с обществена значимост за много хора, за критична маса хора. Жалбите са от частен характер и са свързани с нарушени права на гражданите в областта на социалната политика, здравеопазването, потребителски права, незаконно строителство, образование, вътрешна сигурност и обществен ред и други.
Това са уводните думи.
Уважаеми колеги, имате ли въпроси от общ характер? Комисията е в пълен състав. Ако нямате въпроси от общ характер, ви предлагам следния дневен ред:
1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за организацията и дейността на Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите.
2. Разни.
Ако няма други предложения, моля, който е съгласен с този дневен ред, да гласува. Десет „за”. Против? Няма. Въздържали се? Няма.
По първа точка - Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за организацията и дейността на Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите.
Уважаеми колеги, на вашето внимание са Вътрешните правила за дейността на нашата комисия. Ще ги приемаме глава по глава, като имате някакви допълнения, възражения, съображения, ви моля да ги кажете.
Още в началото искам да кажа, че тези вътрешни правила са заимствани от предния мандат с необходимите корекции на база на актуализацията на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Глава първа. Общи положения.
Тук са описани функциите на комисията, въз основа на какво осъществява своята дейност, правото на жалби, ръководен състав – председател и четирима заместник председатели, подкомисии, сътрудници – щатни и нещатни. Новото е, че е коригирано наименованието на комисията - чл. 1, а в чл. 5 е съставът на комисията – председател, четирима заместник председатели и членове.
Имате ли въпроси, съображения, допълнения? Няма.
Моля, който е съгласен с текста на Глава първа, да гласува. Десет „за”. Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Глава втора описва предмета на дейността на комисията, като новото положение в чл. 9, ал. 1, е че „Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите заседава, когато присъстват повече от половината от нейните членове. В случаите, когато след обявеното време за започване на заседанието, кворумът не е налице, комисията може да заседава и при наличния състав, когато той не е по-малко от една трета от всичките й членове.”
Това е текстът от нашия правилник. Съобразно конюнктурата е въведен и тук го въвеждаме, т.е. ако условно се изберат 20 члена, със 7 члена може да заседава комисията и да взима решения.
По-нататък е упоменат предметът на дейност. Говори се за жалбите, сигналите и предложенията на гражданите, характера на тези жалби и сигнали. Комисията осъществява дейността си на основание на АПК.
Особеното, което пропуснах в уводните думи, е и нещо друго – всяка година се представя годишен доклад пред Народното събрание от тази комисия. Това е единствената комисия от общо 22 до момента избрани, която представя годишен доклад.
Имате думата по Глава втора. Няма желаещи за изказване. Който е съгласен с Глава втора, моля да гласува. Десет „за”. Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Глава трета. Заседания на комисията.
Казах вече редовните заседания защо са фиксирани като ден, но не и като час. Условно можем да приемем, че това ще е часът, особено когато няма Комисия по здравеопазване. Ще бъдем гъвкави. Обикновено комисията не е затрупана с много материали и заседанията са кратки.
Има опция за извънредни заседания. Може да се свикват заседания и извън столицата.
Тази глава включва дневния ред, часа, мястото, интернет страницата. Заседанията са по принцип открити. Присъстват граждани, правозащитни институции, неправителствени организации.
В чл. 16, ал. 6 са казани няколко думи във връзка с класифицираната информация.
Член 20 визира стенографските протоколи.
Имате думата по отношение на Глава трета. Няма изказвания. Гласуваме Глава трета. Който е съгласен, моля да гласува. Против? Няма. въздържали се? Няма. Десет „за”.
Глава четвърта. Жалби на гражданите.
Тук с подробности са упоменати кои са жалбите и сигналите, които могат да се гледат от комисията, кои са субектите, които могат да подават жалби. Също така, че държавните органи и длъжностните лица са длъжни да се явяват пред комисията след повикване във връзка с даден казус.
Жалбите могат да бъдат писмени, устни, както и получени по телефон, факс или електронна поща. Преди пишеше по телекс и телеграфен път. Отговаря се на всички жалби, особено когато жалбата е екзактна, като атрибути, които са упоменати в чл. 26, ал. 1. Когато жалбата съдържа данни за извършени престъпления от общ характер се сигнализират съответните органи на съдебната власт. Както ви казах в началото, всяка жалба се завежда в регистъра. Анонимни жалби не се разглеждат. Повторна жалба по една и съща тема може и да не получи отговор от нас.
В чл. 31 е описана организацията на приемната за граждани. Всеки първи и трети вторник от месеца от 11:00 до 13:00 часа. Обикновено там присъства задължително част от щатния състав, който обслужва комисията, но и нещатни сътрудници, за които ви говорих. Те са юристи, вещи в тази област. Ще поканим такива, които са с опит, на граждански договор. Присъства и по един народен представител. В миналия мандат бяха по двама, но мисля, че няма нужда в сегашния мандат да са двама. Допълнително, през месец септември, ще направим график за тези приемни.
Това е съдържанието на Глава четвърта. Имате думата. Заповядайте.
Милка Дончева:
Какво значи по телефона?
Предс. Тунчер Кърджалиев:
Понеже телефонът е обществен и го има в сайта на Народното събрание. Това е телефонът, който ви го дадох. По телефон можем да приемаме жалби и сигнали. За да има адекватен отговор, този човек обикновено се налага след това да дойде и в писмен вид да си представи сигнала. Ние сме длъжни да се отзовем. И понеже има риск, тъй като всеки може да се представи по телефона, затова като втори контакт, втора стъпка, е необходимо да дойде и в писмен вид, със съответните атрибути, които трябва да съдържа една жалба.
Други въпроси има ли? Няма. Който е съгласен с текста на Глава четвърта, моля да гласува. Против? Няма. Въздържали се? Няма. Десет „за”.
Заключителни разпоредби.
Тук няма промяна. Адаптиран е § 1 към правилника – „Тези правила се приемат на основание чл. 22, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.”
И накрая „Правилата са приети на заседание на Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите, проведено на 18.07.2013 г.”
Въпроси? Съображения? Няма.
Който е съгласен със Заключителните разпоредби, моля да гласува. Против? Няма. Въздържали се? Няма. Десет „за”.
Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите са приети единодушно.
По втора точка – Разни.
Бих искал да поговоря за графика и за приемната.
Долу, откъм страната на Президентството, има една голяма стая 2-П. Тази стая е отредена на Комисията по правата на човека и жалбите на гражданите за приемна. Приемните ще са през вторник, както вече прочетох в правилника – първи и трети вторник на месеца, като там се поканват хората, по предварителен списък и по определен ред, се изслушват. Главната роля при това изслушване е на сътрудниците и особено на тези нещатни сътрудници, главно юристи и те в зависимост от правомощията ни като законодателен орган в отговор предлагат съответно решение на казуса.
Прецених, че сега е рано, отчитайки ваканционния период, който ни предстои и който макар и не окончателно потвърден, мисля че ще има, но м. септември, още на първото заседание, ще направим график. Разбира се, когато някой народен представител няма възможност да се яви, може чрез заместване да го направи с друг колега. Но при всички случаи е хубаво, желателно е да има присъствие на народен представител.
Аз нямам други въпроси за т. Разни.
Колеги, вие имате ли въпроси за т. Разни? Заповядайте. Ако няма, благодаря ви за участието. Приятен ден на всички.
Закривам заседанието.
Председател:
Тунчер Кърджалиев