Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
17/07/2013

    Законопроект за изменение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 302-01-6, внесен от Министерски съвет на 9 юли 2013 г.
    С Т А Н О В И Щ Е
    Вх.№353-18-7/18.07.2013 г.


    Относно: законопроект за изменение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 302-01-6, внесен от Министерски съвет на 9 юли 2013 г.


    На заседанието, проведено на 17 юли 2013 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа законопроект за изменение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, внесен от Министерския съвет.
    В заседанието на Комисията взе участие Анна Янева – заместник-министър на икономиката и енергетиката.

    I. Настоящият законопроект произтича от получено Мотивирано становище C (2013) 1550/21.03.2013 на Европейската комисия (ЕК) по процедура за нарушение № 2012/4002 за липса на съответствие между разпоредбите на § 8 от Преходните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол (ЗИД на ЗПСК) и заложените в Договора за функциониране на ЕС (ДФЕС) принципи на свободно движение на капитали (чл. 63 от ДФЕС) и свобода на установяване (чл. 49 от ДФЕС).

    II. Следва да се има предвид, че Европейската комисия е изразила горепосочените съображения в Официално уведомително писмо С(2012)3366 final от 31 май 2012 г. Аргументите на България в защита на действащата разпоредба на § 8 от Преходните разпоредби на ЗИД на ЗПСК, изпратени в отговор на писмото, не са възприети от Комисията.
    В Мотивираното становище ЕК поддържа позицията си, че § 8 въвежда специално държавно право което нарушава интересите на инвеститорите от ЕС, не отговаря на изискванията за пропорционалност и е неподходящ за създаване на условия за прозрачна и икономически ефективна приватизация при равнопоставеност на инвеститорите. Според ЕК, възможността при неизпълнение на задълженията по приватизационен договор държавата да учреди ипотека и да наложи други обезпечителни мерки не само върху имуществото на купувача, но и върху това на приватизираното дружество, независимо от размера на участието на купувача в неговия капитал е в нарушение на правата на инвеститорите, предвидени в чл. 63 и 49 от ДФЕС.

    III. Получаването на Мотивирано становище е вторият и последен етап на досъдебната фаза от процедурата по неизпълнение на задълженията, съгласно чл. 258 от ДФЕС. За да се избегне евентуално сезиране на Съда на ЕС от страна на Европейската комисия, със законопроекта се предлага да бъде отменен § 8, ал. 1 и 2 от Преходните разпоредби на ЗИД на ЗПСК.
    Това няма да отнеме на държавата възможността при неизпълнение на задължения от насрещната страна, поети по даден приватизационен договор, да търси обезпечение на вземанията си. Тя е уредена в § 11д от Допълнителните разпоредби на ЗПСК. Освен това законодателството на Република България предлага и други възможности за обезпечения на вземанията: чрез налагане на обезпечителни мерки по чл. 397 от Гражданския процесуален кодекс или чрез прилагане разпоредбите на Закона за задълженията и договорите, където в чл. 149 - 182 е уреден режимът на залог и ипотека.


    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (със 7 гласа „за“, 2 гласа „против” и 2 гласа „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 302-01-6, внесен от Министерски съвет на 9 юли 2013 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ФОНДОВЕ



    МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума