КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
04/12/2013 първо гласуване
С Т А Н О В И Щ Е
Вх.№ 353-18-47/05.12.2013 г.
Относно: проект на Закона за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 302-01-46, внесен от Министерския съвет на 25.11.2013 г.
На заседанието, проведено на 4 декември 2013 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 302-01-46, внесен от Министерския съвет на 25.11.2013 г..
В заседанието взеха участие Росица Янкова – зам.-министър на труда и социалната политика и Ирина Иванова – началник отдел в Министерство на труда и социалната политика.
1. Проектът на Закона за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация е разработен в съответствие с поет от страната ангажимент да приведе до края на 2013 г. националното законодателство в по-пълно съответствие с изискванията на Директива 2006/54/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 5 юли 2006 г. за прилагането на принципа на равните възможности и равното третиране на мъжете и жените в областта на заетостта и професиите (преработена) по отношение на:
-гарантирането на защитата срещу дискриминация при промяна на пола, и
-прехвърлянето на тежестта на доказване в случаи на дискриминация, регламентирано в разпоредбата на чл. 9 от Закона за защита от дискриминация.
2. В Закона за защита от дискриминация равното третиране на мъжете и жените изрично е регламентирано в чл. 4, ал. 1, където са посочени признаците, по които не се допуска дискриминация, и всяка проява на неравнопоставеност, включително по признак „пол”, попада в приложното поле на закона. За постигане на аналогична адекватна защита и при промяна на пола в допълнителните разпоредби на закона се предлага нова разпоредба, която регламентира, че по смисъла на чл. 4, ал. 1 признакът „пол” включва и случаите на промяна на пола.
3. Законопроектът предлага нова редакция на чл. 9 от Закона за защита от дискриминация във връзка с прехвърлянето на тежестта на доказване. С предложената редакция се постига терминологично съответствие на текста на разпоредбата на чл. 9 от закона с превода на съответните разпоредби в Директива 2006/54/ЕО и други антидискриминационни директиви.
Терминологичните уточнения имат отношение и към съдебната практика при прилагането от страна на българските правораздавателни органи на концепцията за разместената тежест на доказване, според която дискриминираното лице – ищец или жалбоподател, се освобождава от тежестта на доказване, когато установи факти за наличие на предполагаема дискриминация. В този случай ответникът е този, който трябва да докаже, че няма нарушение на принципа за равно третиране.
Взето е предвид заключението на Генералния адвокат на Европейския съд г-жа Дж. Кокотт, постановено на 20 септември 2012 г. по дело С – 394/11 Валери Хариев Белов срещу „ЧЕЗ Електро България“ АД и др. (по преюдициалното запитване, отправено от Комисията за защита от дискриминация (България).
4. В заключение следва да се отбележи, че с предложените изменения и допълнения на Закона за защита от дискриминация се постига съответствие с разпоредбите на правото на Европейския съюз по отношение защитата от дискриминация в случаите на промяна на пола, както и по отношение прехвърлянето на тежестта на доказване при дискриминация.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 15гласа „за” ) на Народното събрание да приеме на първо гласуване Закона за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 302-01-46, внесен от Министерския съвет на 25.11.2013 г..
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА
ПО ВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ФОНДОВЕ
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ