Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
07/05/2014
    П Р О Т О К О Л № 25/07.05.2014 г.
    На 7 май 2014 г., сряда, от 15, 30 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на Зинаида Златанова, заместник министър-председател по еврофондовете и министър на правосъдието, на основание чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.

    На заседанието присъстваха: Зинаида Златанова, заместник министър-председател по еврофондовете и министър на правосъдието, Добринка Кръстева – директор на Дирекция „Програмиране на средствата от Европейския съюз” при Министерския съвет, Лазаринка Стоичкова – съветник в политическия кабинет на вицепремиера Зинаида Златанова.

    Заседанието беше открито и ръководено от Дора Янкова – заместник-председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.



    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Уважаеми членове на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове! Откривам заседанието. Сътрудниците на комисията са констатирали с участието на членове на комисията от парламентарните групи със заявено желание за гласуване и упълномощени представители кворум, което прави заседанието ни редовно.
    Дневният ред е публичен и известен:
    1. Изслушване на Зинаида Златанова, заместник министър-председател по еврофондовете и министър на правосъдието, на основание чл. 26 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.
    Искам да приветствам в работата на заседанието на комисията заместник-министър председателя по еврофондовете и министър на правосъдието госпожа Зинаида Златанова.

    На членовете на комисията са познати и другите участници, които са тук заедно с госпожа Златанова.
    Тук присъства госпожа Добринка Кръстева – директор на дирекция „Програмиране на средствата от Европейския съюз” към Министерския съвет;
    Лазаринка Стоичкова – съветник в политическия кабинет на вицепремиера.
    Останалите членове и гости на заседанието на комисията са добре дошли.
    По точка втора от дневния ред – Разни, ще има по-скоро съобщения и предложения за дейност на комисията ни съвместно с други комисии, които ще касаят последващи действия от работния режим на нашата комисия.
    И така, колеги, членове на комисията по дневния ни ред имате ли мнения, предложения, съображения, допълнения? – Няма.
    Който е съгласен да приемем дневния ред, моля да гласува.
    Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    Предлагам със съгласието и с консенсуса на всички да влезем в работния режим.

    И така, започваме с първа точка от дневния ред:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА, ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ И МИНИСТЪР НА ПРАВОСЪДИЕТО, НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 26 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    Членовете на комисията познават чл. 26 от ПОДНС – две минути за въпрос, три минути за министъра и съответно възможности за реплика до две години, а министърът – за дуплика до 3 минути.
    Започваме с най-голямата група – групата на ГЕРБ. Колеги депутати, имате ли въпроси? Заповядайте, госпожо Павлова.
    ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря, госпожо председател. Госпожо вицепремиер! Моят въпрос към Вас е очакван към ситуацията и е свързан с оперативна програма „Околна среда”.
    Предвид напредването на времето, когато в края на месец май изтича срокът за възстановявания на плащанията,за което се надяваме това да бъде резултат от действията на правителството от последните месеци, но все пак стои големият риск Европейската комисия окончателно да замрази плащанията, неудовлетворена от напредъка по извършването на проверка, налагане на финансова корекция на проектите по програмата „Околна среда”.
    В тази връзка моят въпрос към Вас е: каква е ситуацията по отношение на плащанията към изпълнителите по отделните проекти от гледна точка на факта, че, от една страна, замразените плащания от страна на Европейската комисия или по-скоро възстановяванията на плащанията по никакъв начин не би следвало да възпрепятстват плащанията на национално ниво, за които държавата по договорен ангажимент трябва да продължи да извършва, независимо от спрените фондове от страна на Европейската комисия.
    От друга страна, анонсираните финансови корекции, наложени на голяма част от общините, в някои от тях надвишават драстично в пъти целия бюджет на капиталови разходи в тези общини.
    Всичко това, съпоставено със ситуацията, в която фонд ФЛАГ преустанови предоставянето на оборотни средства, предоставянето на мостово финансиране и предоставянето на всякакво финансиране за разплащанията, които да извършват бенефициентите, най-вече общините, по наша информация, за която моля да ни уверите или да ни опровергаете – надявам се да го опровергаете, Министерството на финансите не отпуска лимити за разплащане от средства, държавният бюджет към общините да извършва последващи разплащания към бенефициентите.
    Ако всичко това е така, имаме притеснението, че така тежестта пада всъщност върху изпълнителите, които ще имат отговорността да изпълняват проектите, защото голяма част от проектите по тази оперативна програма са със срок на изпълнение края на тази година, което означава, че именно сега – пролетта и лятото в пика на изпълнителния сезон, трябва да бъдат извършени най-голям обем строителни работи. Те ще трябва да бъдат за сметка на изпълнителите и там, където те нямат достатъчно налични големи оборотни средства, съответно ще има забавяне в изпълнението – има такава вероятност, или спиране на изпълнението поради липса на достатъчно финансов оборотен ресурс.
    От тази гледна точка това е моят въпрос – правен ли е анализ, как върви целият cash flow, разплащанията по системата до ниво основен изпълнител и вече и подизпълнителите по тези проекти? Виждате ли рискове, какви са мерките, които са предприети, ако са предприети такива, и изобщо как виждате ситуацията и възможността до края на месец май средствата да бъдат възстановени от Европейската комисия? Благодаря.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Благодаря на госпожа Павлова. Госпожо Златанова, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Благодаря, госпожо председател. Благодаря, госпожо Павлова, за въпроса. Вие без съмнение сте запозната прекрасно с целия цикъл на формиране и изпълнение на проектите.
    Първо, да успокоим, вървейки по веригата, самите изпълнители на самите договори и изпълнение на конкретните проекти, които се проверяват. След като те имат валиден договор, по всички правила и закони на страната няма как да им бъде отказано плащане, нито има такава процедура, нито имаме такова намерение. Законите не го позволяват и това няма как да се случи.
    Отделно от това обаче искам да обърна внимание, че отговорник по изплащането на договора е възложителят по обществената поръчка. В огромния брой случаи възложители са общините. И действително проблемът пред тях може да се окаже доста сериозен, в случай че се забави възстановяването на плащанията.
    Колкото до това, че размерът на финансовите корекции понякога надвишава годишния бюджет на общините. Вижте, когато една община е имала смелостта да направи проект за 150 млн. лв. при годишен бюджет 5 млн.лв., това е горе-долу порядъкът на сумите ,за които говорим, би трябвало да се предположи и този риск, и тази възможност предварително.
    Отделно управляващият орган, който е одобрил такъв проект, с всичките последствия, би трябвало да предвиди този риск. Този риск съществува и да разчитаме на това, че няма да се случи в конкретната община, е, меко казано, безотговорно.
    Работим усилено за възстановяване на плащанията. Досега, в подкрепа на това, което казах, за да успокоим изпълнителите, откакто бяха спрени плащанията през месец ноември, ако не се лъжа, по оперативна програма „Околна среда”, всички плащания са поемани от държавния бюджет. Ние това сме го регулирали нееднократно. И те са в доста голям размер. Така че не виждам основания да имате притеснения специално за средствата, които изпълнителите имат да получават за вече извършена работа.
    Пак ще кажа, за съжаление, освен слабото изпълнение по тази програма, наистина проблемите, които заварихме, не трябва да бъдем обвинявани за това ,че сега ние полагаме огромни усилия, за да се справим с редица проблеми. Това е цяла верига от проблеми, и както виждате, всеки следващ, който се появява, води след себе си другия и в края на краищата кръгът от засегнатите лица се увеличава. Защо? Пак казвам, защото програмата я заварихме в такива състояние. Всички много добре знаем, че управлението на тази програма никога не е било по-добро. И в крайна сметка се стигна дотам, докъдето се стигна.
    Факт е, че ние трябва да положим огромни усилия, за да убедим Европейската комисия, че управлението на тази програма би могло да се подобри в обозримо бъдеще, въпреки много сериозните проблеми, които сме наследили. Това трябва да е ясно и на общините, които са бенефициенти, и на изпълнителите по договори с общините. Защото, пак казвам, възложители на обществени поръчки са самите общини.
    Не се ангажирам да дам срок. Сроковете текат за нас по отношение на това да бъдат оправени системите за управление и контрол, да бъдат въведени няколко различни методики, включително да оценка на нередностите. Така че правим всичко възможно.
    По отношение на финансовите корекции следващият по веригата, който са общините като бенефициенти на безвъзмездната финансова помощ, също трябва да ги уверим и сме ги уверили многократно, включително на последната ни среща с министър-председателя, която проведохме в Бургас, че нормалното функциониране на нито една община няма да бъде застрашено поради причина от финансови корекции. Всички останали дейности, извън плащанията на конкретните проекти, ще вървят нормално. И фалирали, както много политици обичат да казват, общини нито ще има, нито ще се допусне. Това не е възможно.
    Нека не правим разлика между общините и държавата. Всички сме държавата. Всичко това се случва в България и бюджетът ни е един. Това дали данъкоплатците ще платят финансовите корекции солидарно под формата на плащане от държавния бюджет в Министерството на финансите или ще платят от общинския бюджет, няма никакво значение. Ще платим всички, за огромно наше съжаление.
    Друго важно, което е хубаво да се знае и вие да обяснявате във вашите избирателни райони, е, че това ,което в момента предлага управляващият орган като финансови корекции, е една процедура, която в момента само е започнала. Тя не е приключила, защото самите бенефициенти имат правото да защитят възникнали факти и обстоятелства, които може би не са били известни на управляващия орган. Те имат правото да защитават своята теза, ако смятат, че са били прави в процедурите, които са провели, и, разбира се, да защитават своето право по административен ред на това, че не са допуснали грешка.
    Така че тази процедура само е започнала, тя не е привършила и още не можем да говорим за окончателни размери на финансовите корекции.
    Също така не трябва да забравяме, че тече и одитна дейност, която също така има за цел да уточни тези въпроси.
    Затова призовавам всички народни представители да не се всява неспокойствие и паника нито в бенефициенти, нито в изпълнители. Няма вариант, при който държавата, дали в лицето на общините или на правителството, да не изпълни своите ангажименти. Благодаря.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: И аз Ви благодаря. Госпожо Павлова, заповядайте.
    ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря, госпожо вицепремиер, за отговора. Моят доуточняващ въпрос е във връзка с казаното от Вас, че няма да оставите общините в беда, няма да ги оставите в ситуация да не могат да извършват заплащания и да фалират.
    Противно обаче на това виждаме на сайта на Министерството на финансите публикувано проектопостановление, което предстои да бъде взето на Министерски съвет, за финансова подкрепа на общини, които са в лошо финансово състояние или общини, които имат по-малко от очакваните приходи и т.н. В това постановление, обратно на това, за което Вие ни уверявате и казвате, е предвидено, че общини, които имат наложени финансови корекции, каквито са очевидно общините в момента с наложени финансови корекции, са под въпрос дали могат да получат подкрепа от държавата за извършване на разплащания или да могат да бъдат стабилизирани, именно за да не се окажат в ситуация на фалит, доколкото една община може да се окаже в такава ситуация, използвайки този термин.
    Така че моят въпрос към Вас е: ще предприемете ли действия това постановление да не бъде прието в този вид за тази ситуация, за която казвате, именно за да подкрепите общините? Защото ако се приеме такова, ще означава ,че всички общини, които имат финансови корекции, няма да получат финансова подкрепа от държавата.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Заповядайте, вицепремиер Златанова.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Аз трябва да се запозная точно с постановлението, което Вие визирате, тъй като този вид финансиране от държавния бюджет е малко извън моите правомощия и непосредствения ми поглед, за да видя какво точно имате предвид. Защото пак казвам, това е нещо, което е извън съмнение, че е съвсем ясно, че трябва да функционират общините. Което не означава, че няма да приложим европейското правило, че ще плати финансовата корекция този, който се окаже след всички проверки, одити, оспорвания и дискусии, които ще проведем, че е негова вината за пропуските и нередностите. Това мога да кажа по въпроса.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Благодаря, госпожо Златанова.
    Колеги, аз предлагам колегите от ГЕРБ да си изчерпят правото и на втори въпрос, ако има такъв. Заповядайте, колега Гуджеров.
    ПАВЕЛ ГУДЖЕРОВ: Благодаря, госпожо председател. Уважаема госпожо вицепремиер! Моят въпрос е продължение на темата на госпожа Павлова.
    Предвид на това, че повечето процедури за избор на изпълнител са минали предварителен контрол пред Агенцията за обществени поръчки. Надявам се, плюс Комисията за защита на конкуренцията. Повечето от процедурите също са минали през Върховния административен съд,когато са били обжалвани, минали са през последващ контрол, български и европейски одитори.
    Вие като министър на правосъдието как гледате на това абсолютно незачитане на българския съд и цялата контролна система и налагане на едни безпринципни финансови корекции на общините, които изпълняват оперативна програма „Околна среда”? Какво ще направите срещу тази, бих казал, въведена порочна практика?
    За мене това, честно казано, е проява на висша некомпетентност. Благодаря.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Господин Гуджеров, аз мисля, че въпросът Ви накрая беше с лична констатация и го затворихте. Това означава ли, че имате въпрос?
    ПАВЕЛ ГУДЖЕРОВ: Още веднъж ще го задам, щом не е станало ясно. Какво ще направи уважаемата госпожа вицепремиер и министър на правосъдието срещу пълното незачитане на контролната система и становищата на българския съд? Надявам се да бях достатъчно изчерпателен и ясен.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Благодаря Ви. Госпожо вицепремиер, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Само искам да обърна внимание на колегата Гуджеров, че вероятно той е пропуснал досегашното развитие на нещата. Предполагам, че е първи мандат народен представител. Европейската комисия спря плащанията именно поради незачитане на някои важни правила от страна на бенефициентите и управляващия орган, само че не по време на нашето правителство, а по време на предишното. А тази сериозна мярка, която представлява спиране на плащанията, нека отново да повторим, беше предприета заради сериозни пропуски и незачитане на правилата от страна на бенефициенти и управляващ орган по време на правителството на политическа партия ГЕРБ. Осем процента усвояване по тази оперативна програма е драматично ниско. Заплашват ни включително и санкции за това, което заварихме, заплашват ни включително наказателни процедури заради неизпълнение на екологично законодателство, тъй като инфраструктурата не е построена, и в добавка на това – незачитане на правилата.
    Толкова по-зле за тези институции, които са одобрили процедури, за които след това европейските одитори са казали, че са нередовни. Напротив, дълбоко грешите. Европейски одитори не са минавали през тези проекти. Европейските одитори, когато разгледаха тези проекти въз основа на техния одит, бяха спрени плащанията. Българските институции, които са се произнесли, е хубаво тепърва също да анализираме, може би в този формат, може би в някакъв по-широк формат защо са се произнесли така.
    Тук аз искам дебело да подчертая, че не обсъждам съдебни решения. Всеки случай е конкретен сам за себе си. Ние тук нямаме право да обсъждаме най-малко действията на съда.
    Що се отнася до административните органи, каквито е главно Агенцията по обществени поръчки, Комисията за защита на конкуренцията, която е независим орган и въпреки това с административни функции, аз бих се присъединила към Вашия въпрос. Европейските одитори не зачитат действията на тези институции. Госпожо Павлова, не ми подсказвайте, няма да се разберем.
    Европейските институции не зачитат действията на нашите институции. Много жалко! Това е. Просто искам да ви обясня, че не стоят така нещата.
    А защо са се произнасяли така, това тепърва предстои да се разгледа. Може би не е лошо също така тези институции да отговорят на някои въпроси защо са се изказали така, в явен разрез с директиви, с европейски правила или може би не. Ако те имат право, то тогава финансови корекции няма да бъдат наложени. Европейските одитори ще бъдат убедени, че всички са действали според правилата. Но за мене това е логичен въпрос, да, само че той не трябва да бъде отправен към не.е благодаря ви.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Благодаря. Господин Гуджеров, имате думата за реплика.
    ПАВЕЛ ГУДЖЕРОВ: Благодаря. Първо, искам да напомня ,че сме парламентарна република и да се отнасяте с малко повече уважение към народните представители.
    Колкото до това дали на мене ми е ясно, мисля, че на Вас не Ви е ясно. Това може би е сериозният проблем.
    Говорим за спиране на средствата. Аз не говоря за налагане на безпринципни санкции срещу общините.
    Колкото до това целия тренд, който изредихте – обжалване и т.н., госпожо вицепремиер, процедурата вече е затворена. Министерството на околната среда и водите вече е регистрирало финансови корекции. Което означава абсолютно неспазване на регламента и алгоритъма на налагане на финансови корекции, записан в едно постановление на Министерския съвет № 134. Не знам дали не сте ме слушала или просто не Ви е ясно.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Механизмът на финансовите корекции е европейски механизъм. Той е в европейските регламенти. Българските постановления не могат да имат по-голяма сила от европейските регламенти. Изцяло и само по европейските регламенти на всяка една държава членка по един и същи начин се налагат финансови корекции. Принципите и правилата са абсолютно еднакви за всички. Няма как българско постановление, съжалявам, ако то противоречи на регламента, но не вярвам, често казано, да преодолее правилата по регламентите.
    Така че, пак казвам, ще го обясня още веднъж за Вас, ще загубя времето на останалите народни представители, финансовите корекции са резултат на проверка, която управляващият орган извършва по критерии, зададени от Европейската комисия. по тези критерии, зададени от Европейската комисия, се установиха тези нарушения, които бяха установени за тези общини, за които са установени.
    Това е логиката да бъдат наложени финансови корекции. Никой нищо не си е измислял и никой не е санкционирал никого безпричинно. За съжаление беше необходимо Европейската комисия да ни посочи какво трябва да проверим допълнително, за да се уверим, че нещата са наред. Това, което в момента излиза от проверките, е по зададени критерии на Европейската комисия. нямам какво да ви кажа повече. Благодаря.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Благодаря, госпожо Златанова. Има думата групата от Коалиция за България. Заповядайте, колега Алексиев.
    АЛЕКТСИ АЛЕКСИЕВ: Благодаря, уважаема госпожо председател. Ще задам един по-общ въпрос, каквато е целта на днешния блиц-контрол.
    Според Вас, госпожо вицепремиер, доколко позицията на България към случващото се в Украйна и предлаганите европейски санкции срещу Русия ще се отразят на споразумението между България и Европейския съюз и средствата, които очакваме да получим оттам?
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Заповядайте, госпожо Златанова.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Благодаря за въпроса. Ще отговоря съвсем накратичко. Няма никаква връзка между двата въпроса. И няма как да има. Благодаря.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Благодаря. Господин Алексиев, нямате уточняващ въпрос.
    Искам и аз да задам един въпрос към госпожа Златанова. Споразумението вече е в Брюксел, утвърдено е от Министерския съвет. В очакванията на обществото и на бенефициентите са възможностите за предварително изпълнение. Каква е дискусията в Министерския съвет и при вас, както и в управляващите органи? Кога е възможно да започне предварително изпълнение, по какви оперативни програми и каква готовност има?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Госпожо Янкова, както вече нееднократно сме съобщавали, действително Споразумението за партньорство е официално внесено в Европейската комисия. Очакваме вече официалната реакция на Комисията.
    Искам да започна с това, че нормативната база беше приета в самото начало на годината. Става дума за това, че националната нормативна база за улеснение на всички участници в процеса е в много напреднала фаза и е възможно за тези оперативни програми, които имат достатъчна степен на увереност, че разходите им ще бъдат допустими, да пристъпят към предварително изпълнение. Засега като най-надеждни кандидати се очертава оперативна програма „Човешки ресурси”. Знаете, че колегите са в готовност да започнат всеки момент с няколко интервенции.
    Отделно на проведеното наскоро заседание на Съвета по координация и управление на средствата от Европейския съюз ние изискахме от всички оперативни програми и готовността им за започване на дейността им е до края на годината. На практика всички оперативни програми, без оперативна програма „Околна среда” – нека да го кажем и тук, имат готовност до края на годината да започнат работа по новите схеми.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Благодаря. Нямам реплика.
    Давам думата на колегите от Движението за права и свободи. Господин Чакъров, заповядайте.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо председател. Уважаема госпожо вицепремиер! Преди един месец, пак по време на блиц-контрол, Вие ми отговорихте на зададени от мене въпроси, като посочихте, че има и открити въпроси между нашата страна и Европейската комисия. Като един от тези открити въпроси е въпросът относно оперативна програма „Региони в растеж”, включени в оста за подкрепа чрез политика за градско развитие на населените места.
    Нашето предложение беше за 67. Отстоявана ли е тази цифра за включване?
    Аз също смятах да задам въпроса, който колежката Янкова Ви зададе. Все пак очертава ли се скоро подписване на Споразумението, каква е предварителната Ви информация?
    Аз бих доразвил така въпроса.
    Все пак ми се иска по-своевременно да се подпише споразумението и да стартира работата по тях. Къде очакваме по-изпреварващи реализации за новия програмен период? Това са ми въпросите. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Заповядайте, госпожо вицепремиер.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Да, действително споразумението е в напреднала фаза на съгласуване. Ние вече обявихме, че максимални срокове, изпращани и на оперативните програми вече официално за преговори за одобряването им от Брюксел е краят на месец юни. Правим усилия това да стане и по-рано, именно оценявайки степента на готовност на по-голямата част от тях, която е доста добра. Опитваме се да дадем тласък на тези, които имат още какво да доработят, за да са подготвени и те по-рано, ако е възможно. Това е срокът по регламента, който ние трябва да спазим.
    Вие сте напълно прав, че е добре споразумението да върви в пакет или поне да не се бавят много оперативните програми след него, за да има вече пълен набор от тези документи, които са необходими, за да може спокойно да започне изпълнение, вече с увереност, че всичко е одобрено.
    По оперативните програми се работи активно. Пак казвам, всички имат готовност за отваряне на схеми през тази година, без оперативна програма „Околна среда”. Надявам се най-късно още до средата на месец юни да бъдат изпратени официално в Брюксел, за да може да използваме и времето преди традиционните ни отпуски за активна работа.
    Що се отнася до откритите въпроси, броят на градовете отново е един завещан за съжаление на нас открит въпрос, който не е бил изчистен преди това, преди да започнат каквито и да било разговори с Европейската комисия. Но ние продължаваме да настояваме за 67 града в тази оперативна програма „Региони в растеж”, продължаваме да водим преговори. Не е лесно, защото знаете, че принципът в този програмен период, който вече тече, е концентрация на усилията.
    Това мога да кажа на този етап. Ние не сме се отказали от нашата теза, че на България е необходима наистина по-голяма подкрепа и на повече градове.
    За други открити и сериозни въпроси на този етап не мога да кажа. когато дойдат официалните коментари от Европейската комисия, ще ви уведомим отново в този формат, включително дали се налага някаква интервенция от страна на Народното събрание, като
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Благодаря Ви. Господин Чакъров, заповядайте.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви. Видно е, че в сравнение с 2007 г. имаме очаквания, защото през 2007 г. бяхме по средата на страните – членки, на които бяха одобрени оперативните програми като цяло и споразумението, което коментираме, на проекта за партньорство на следващия етап ще има по-изпреварващо решение. това е добре. Нека да си пожелаем наистина всички оперативни програми, а защо не и оперативна програма „Околна среда”, да имат ускорен ход и реализация.
    И накрая, съвсем накратко исках да взема думата по въпрос, който се коментираше от госпожа Павлова. Не мога да се съглася, че оперативна програма „Околна среда” през цялото време не е била управлявана добре.
    Благодаря. С това приключвам. Надявам се, че ще имаме право на втори въпрос, госпожо председател.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Тъй като сте единствен представител на вашата парламентарна група, заповядайте.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Този въпрос, уважаема госпожо вицепремиер, е според публикации. В медиите вчера госпожа Ширен Олах съобщава, че към момента страната ни все още е усвоила към 40-50 процента, даже не ги е усвоила изцяло, от средствата, предвидени за предходния програмен период – 2007 – 2013 г.
    По кои програми изоставането е най-сериозно? С това изчерпвам въпроса си. Става въпрос кои оперативни програми изостават и какви мерки са предприети. Аз съм убеден, че има предприети мерки. Надявам се да ги чуем сега по-обстойно.
    Ще можем ли да преодолеем това изоставане, след като не са усвоени половината от тези средства, до края на 2015 г. ? Имаме ли административния капацитет да работим интензивно по работата за новия програмен период и да довършим работата по новия програмен период? Това е едно огромно предизвикателство пред цялата страна и ляга най-вече на плещите на администрацията, която е пряко ангажирана. И да се надяваме, че ще усвоим всички средства.
    В този контекст е видно, госпожо вицепремиер, и аз настоявам да има поне 67 населени места, които са включени в оперативна програма „Региони в растеж”. Защото е видно, че не всички средства ще се усвоят и целта за изравняване на стандарта във всички региони и баланс между регионите в контекста на кохезията явно не сме го постигнали. Видно е, че не сме го постигнали, за да има заличаване на разликите в стандартите на различните региони.
    Така че огромни предизвикателства и отговорности има пред всички нас в това отношение. Благодаря ви. Очаквам Вашия отговор.
    ПРЕДС. ДОРА ЯНКОВА: Благодаря на д-р Чакъров. Заповядайте, вицепремиер Златанова.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА: Благодаря Ви, госпожо председателстващ.
    Данните, които ви показа госпожа Кръстева, към 25 април са 53,69 процента сертифицираните разходи. Това е все пак едно много сериозно сравнение с това, което беше миналата година. Но да, наистина трябва да се положат още много усилия за адекватно усвояване на средствата.
    Най-ниски проценти виждаме в оперативна програма „Околна среда”, разбира се, пак казвам, поради факта че тя беше на 8 процента усвояемост, най-ниската от всички, когато правителството пое включително и управлението на оперативните програми. Там изоставането беше драматично. Там всъщност имаме и най-голямо наваксване като суми.
    Тези сравнения между оперативните програми аз не ги обичам, защото трябва да направим няколко уговорки.
    Също така по Програмата за развитие на селските райони има какво все още повече да се желае. Това го проверяваме с ежеседмични срещи, с различни управляващи органи, дискусии с министрите. Мога да ви уверя, че е създадена много стройна организация за това да вървят едновременно и двете дейности – и програмирането на новия планов период, и довършването на изпълнението на предишния планов период.
    Наистина Вие сте прав, че това е огромно предизвикателство, което се случи, така че на нашето правителство се падна възможността, честта или всичко на куп да имаме тази тежка задача и най-вече отговорността за решаването на тази тежка задача. Защото вие си спомняте и по предишния програмен период колко беше тежко самото програмиране. Тогава също имахме да довършваме предприсъединителните инструменти и наистина не беше лесно. Аз твърдя, че и тогава се справихме и съм убедена, че ще се справим и сега с тази задача.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви. Добрата новина е, че сме минали поне 50 процента, както казахте. Но това далеч не е достатъчно и в никакъв случай не трябва да ни успокоява. Това не може в никакъв случай да бъде успокоителна цифра за нас.
    Аз ще си позволя да изразя малко по-различно мнение от Вашето. Според мене тук никой не търси само негативите и само да противопостави помежду ни предходни и управляващи. В един момент всеки е в позиция на бивш управляващ. В стадия на демокрация това са нормални процеси.
    По-скоро трябва да се назовават проблемите по оперативните програми, да се насочват усилията там и като страна да ги преодоляваме, защото имаме потребност от тази инфраструктура. И на фона и на финансово-икономическото развитие на страната мисля, че е абсолютен императив за нас, политиците ,да направим необходимото. Даже в много случаи трябва да извървим пътя до консенсусни позиции. Изцяло съм убеден, че всички биха откликнали, ако е необходимо да има някакви законодателни инициативи или законодателни промени, които трябва да се направят в Народното събрание, така че да се работи ускорено и да се усвояват тези средства.
    Така че имате нашата готовност за подкрепа за всякакви инициативи. Надявам се, че говоря от името на колегите в тази комисия, която работи пряко по отношение на европейските въпроси. И бихме могли да препоръчаме каквото е необходимо за по-добрата работа с еврофондовете.
    Считам, че вече имаме определен опит и от предприсъединителните фондове. Вече зад гърба ни е и цял програмен период. Трябва да сме извлекли поуките и като позитиви, и като негативи от този програмен период и да работим по-ефективно, по-адекватно, по-ускорено. Надявам се, че вече сме в позиция да се чувстваме като партньори на нашите колеги от Брюксел и да отстояваме нашите позиции. Там, където сме прави – сме прави, там, където има какво да се добави като работа, трябва да се извършва необходимото. Надявам се, че се споделя една такава позиция. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДОРЯ ЯНКОВА: Ние преминахме към малко вътрешен разговор в комисията.
    Ако прецените, колегите от „Атака” отсъстват. Надявам се, защото са в кампания. Значи няма да имат въпроси.
    Госпожо Златанова, благодаря за участието. Аз лично като председателстващ днешното заседание смятам, че има четири добри новини.
    Първата добра новина е, че правителството се е ангажирало, в партньорство с общините, дебатът, който е бил в Бургас, заседанието на правителството и срещата с Управителния съвет на общините, че няма да има такава терминология „фалирала община”. Общините ще продължат нормално да функционират в дейността си и публичните услуги, които предоставят на населението.
    Втората добра новина според мене е, че е започнала процедурата.В тази започнала процедура моето усещане от отговорите на вицепремиера беше, че отговорността ще бъде солидарна в три посоки: общини, управляващ орган и като цяло държавата България. И че тук според възможностите за обжалване на процедурите и дали това се приема или не това не е окончателно решение.
    Третото, което се получи като коментар и д-р Чакъров коментира, е един напредък към април от 53 процента, което означава до края на n + 2 плановия период поне около 1 млрд. 700 млн. евро на терен публичен ресурс от оперативните програми, който е огромен за модернизирането на България.
    Тук действително е прав д-р Чакъров, че е необходимо да напрегнем целия капацитет на държавата, да направим максимума и ние като депутати да съдействаме, за да може да се промени България.
    И четвъртото. Искаме да ви насърчим и да кажете какво е необходимо, за да продължите да отстоявате тези 67 града за оперативна програма „Регионално развитие” действително да бъдат включени. Тук виждате, че независимо че в отделните политически семейства тече дебат кой да е първи, втори или трети. Но когато става въпрос за България, надявам се, че няма хора, които са против нея.
    В тази посока днешният дебат по въпросите, които поставихме на вицепремиера, по точка първа предлагам да го изчерпим. Ако имате нещо допълнително, което искате да споделите с нас, благодаря.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Колеги, много накратко ще ви запозная със следното. Ако прецените, може и Вие да останете, тъй като касае дейността на нашата комисия.
    Искам да направя няколко съобщения.
    За обсъждането и приемането на проекта на Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз за 2014 г. искам да ви помоля да се подготвите, да изкажете своето мнение. Това обсъждане ще бъде на 14 май на редовното заседание на комисията.
    Заедно с това ще изслушаме господин Дин Онбаши, заместник-министър на околната среда и водите, и господин Спиридон Александров, директор на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” по напредъка на оперативна програма „Околна среда”. Знаете, че министър Михайлова е в отпуск като кандидат за член на Европейския парламент.
    Второто съобщение ,което искам да направя, е следното. получили сте покана за участие на петдесет и първото заседание, което ще бъде в Атина, на Асамблеята на комисиите по европейски въпроси КОСАК. Искам да ви помоля от парламентарните групи да определите по един човек. Съберете се и дайте заявките в комисията ,за да се подготви заповедта, най-късно до 9 май 2014 г., с оглед спазване на сроковете по регистрацията. Това е срок до петък. Затова се обръщам към госпожа Павлова, господин Чакъров, членовете на комисията от Коалиция за България. Предлагам екипът на комисията да се свърже и с ръководството на „Атака”.
    Трета точка, колеги, от точка „Разни” като информация и съобщение е следната. Всички ще получите, а може би вече сте получили, покани за участие в дискусия за младежката безработица, където домакинстваме ние, нашата комисия, и Комисията на труда и социалната политика. това всъщност е дискусия за младежката безработица, която ще се проведе на 12 май от 15 часа в зала „Изток”. В дискусията ще вземе участие комисар Ласло Андор, член на Европейската комисия, отговарят за заетостта, социалните въпроси и приобщаване, който ще участва с въведение в темата „Предизвикателствата пред младежката заетост в Европа”. Поканени са членовете на двете комисии – нашата комисия, Комисията по труда и социалната политика, социалните партньори, представители на изпълнителната власт, гражданско общество, обществени съвети. Тези въпроси исках да ви поставя в точка „Разни”. Може би като се върне председателят, в този блиц-контрол според мене – но това трябва ние да го решим – има необходимост от блиц-контрол като информиране, но бихме могли накрая да приемем един кратък дебат по въпроси, които са важни за развитието, особено в нашата комисия, и по еврофондовете. Защото като че ли в блиц-контрола се вдига топката и ние не можем да поемем последващи действия, които са важни в работата на комисията. Това касае правилникът. Аз като заместник-председател ще информирам госпожа Караджова. Струва си по начина на функционирането на комисията да направим една наша вътрешна дискусия как да продължим оттук нататък.
    Колеги, искате ли да поставите други въпроси в точка „Разни”? – Не виждам желаещи.
    Благодаря за участието. Закривам заседанието на комисията
    (Закрито в 16,15 часа)

    Стенограф:
    (Божана Попова)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА:
    (Деница Караджова)
    Форма за търсене
    Ключова дума