Временна комисия по правни въпроси
06/06/2013 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. № 353-20-13/07.06.2013 г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за специалните разузнавателни средства, № 354-01-19, внесен от Сергей Станишев и група народни представители на 04.06.2013 г.
На свое заседание, проведено на 6 юни 2013 г. Временната комисия по правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за специалните разузнавателни средства, № 354-01-19, внесен от Сергей Станишев и група народни представители на 04.06.2013 г.
На заседанието присъства Николай Нанков – началник отдел „Нормотворческа дейност” в Дирекция „Правно-нормативна дейност” в Министерството на вътрешните работи.
Законопроектът беше представен от един от вносителите – народният представител Христо Бисеров.
Настоящият законопроект има за цел да пресече безконтролното подслушване и проследяване, да възстанови и изгради ефективен и незаобиколим контрол.
Предлага се специализираната структура, която основно прилага специални разузнавателни средства, а именно Специализирана дирекция „Оперативни технически операции” (СДОТО) да бъде изведена от структурата на Министерството на вътрешните работи и се обособи в самостоятелна държавна агенция към Министерски съвет. Държавна агенция „Технически операции” (ДАТО) ще бъде юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище в гр.София. Подробно се уреждат нейните правомощия, структура и дейност.
Изваждането на органа, който осигурява и прилага специални разузнавателни средства от Министерството на вътрешните работи и разделянето на заявителя от прилагащия специални разузнавателни средства ще гарантира неговата независимост и невъзможност за злоупотреба.
Високият статут на агенцията ще се гарантира и от начина на избиране на нейния председател. Предлага се това да става с решение на Народното събрание, по предложение на министър-председателя.
Предложената промяна ще осигури независимост на агенцията от една страна и възможност за завишен парламентарен контрол от друга страна, включително и чрез изграждане на качествено нова постоянна парламентарна комисия за контрол над дейността на службите за сигурност, използването и прилагането на специални разузнавателни средства и достъпа до трафични данни по Закона за електронните съобщения.
Предвижда се възстановяването на Националното бюро за независим и действен контрол над цялата дейност по използването и прилагането на специални разузнавателни средства. Националното бюро ще се състои от петима членове, в това число председател и един заместник-председател, които ще се избират от Народното събрание по подробно разписани в закона процедури. Ежегодно до 31 май ще внася доклад в Народното събрание за своят дейност и състоянието на сектора, включително и за това как се спазват и защитават правата и свободите на гражданите срещу незаконно използване на специални разузнавателни средства.
Важен момент в закона е въвеждането за първи път на механизма на контрол чрез бюджета. Предвижда се закрепването на принципа на финансовата обвързаност. Само през бюджета ще се дисциплинират органите, които заявяват специални разузнавателни средства и ще се намери баланса между нуждата от използване им, гражданските права и финансовите възможности на държавата. Предлага се Министерският съвет да регламентира подробно реда и начина на прилагане на този нов принцип, като се въвежда от началото на следващата календарна и финансова година.
Новата агенция - ДАТО е предвидено да е правоприемник на всички активи и пасиви на СДОТО, в едно с материална база и техника, а така също и на информационния фонд и архива.
По време на дискусията народният представител Янаки Стоилов изрази подкрепата си към законопроекта. Заяви, че същият е положителна стъпка в организацията на дейността по използване и прилагане на специални разузнавателни средства, за да се повиши ефективността от прилагането им и да се ограничи злоупотребата с тях.
Акцентира, че дейността по осигуряване, прилагане и контрол върху използването на специалните разузнавателни средства и получените чрез тях резултати е била централизирана в Министреството на вътрешните работи, а в законопроекта са предвидени няколко органи, които да се занимават с тази дейност. Постави въпрос, целесъобразно ли е Народното събрание да избира, както председателя на специализираната агенция, така и състава на Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства и няма ли това да доведе до размиване на личната отговорност. Заяви, че би могло оперативният орган за осигуряване и прилагане на специалните разузнавателни средства да се назначава по предложение на министър-председателя от Министерски съвет. По този начин отговорността за дейността му ще бъде на изпълнителната власт, а Народното събрание чрез Националното бюро и специализираната постоянна комисия ще разполага с достатъчно възможности за наблюдение и контрол на тази дейност.
Народният представител Явор Нотев изложи, че подкрепя законопроекта, който е в съответствие с констатациите, изводите и препоръките, направени в доклада на постоянно действаща подкомисия към Комисията по правни въпроси, която осъществява предвидения в чл. 34б от Закона за специалните разузнавателни средства и чл. 261б от Закона за електронните съобщения парламентарен контрол. Между първо и второ четене трябва да бъде намерена точната мярка за определяне на отговорността по използване, прилагане и контрол върху специалните разузнавателни средства и при наличието на три институции, които ще отговарят за тази дейност не трябва да няма съмнения кой е отговорния субект за всяко конкретно действие.
След проведената дискусия и обсъждане, Временната комисия по правни въпроси със 7 гласа „за”, без „против” и „въздържал се”, предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за специалните разузнавателни средства, № 354-01-19, внесен от Сергей Станишев и група народни представители на 04.06.2013 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ХРИСТО БИСЕРОВ