Временна комисия по правни въпроси
Стенограма от заседание на комисия
П Р О Т О К О Л
№ 2
На 29 май 2013 година се проведе редовно заседание на Временната комисия по правни въпроси.
Заседанието беше открито в 14.45 часа и ръководено от председателя на комисията, господин Христо Бисеров при следния
Дневен ред:
1. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за Държавна агенция "Национална сигурност", № 354-01-6, внесен от СЕРГЕЙ ДМИТРИЕВИЧ СТАНИШЕВ, ЛЮТВИ АХМЕД МЕСТАН, МИХАИЛ РАЙКОВ МИКОВ и ХРИСТО ДАМЯНОВ БИСЕРОВ на 28.05.2013 г.
Гости и докладчици на заседанието бяха:
Държавна агенция „Национална сигурност“:
-Константин Казаков, председател
-Владимир Писанчев, заместник-председател
-Ангел Риджаков, директор на дирекция „Правна“
Към протокола се прилага списък на присъствалите народни представители на заседанието.
Председател Христо БИСЕРОВ: Добър ден на всички. Откривам заседанието на комисията. Имаме кворум. И точката, която обявихме още вчера е – Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Държавна агенция "Национална сигурност", вносители - СЕРГЕЙ ДМИТРИЕВИЧ СТАНИШЕВ, ЛЮТВИ АХМЕД МЕСТАН, МИХАИЛ РАЙКОВ МИКОВ и ХРИСТО ДАМЯНОВ БИСЕРОВ на 28.05.2013 г.
На заседанието присъстват ръководството на ДАНС – господин Казаков и неговите заместници. Има покана и към министъра на вътрешните работи. Така, че уважаеми колеги, има ли други предложения за точки в дневния ред? Не виждам. Благодаря ви.
Тъй като аз съм между вносителите на законопроекта, ще си позволя да го представя накратко пред вас. Най-общо казано, ако започна от политическата рамка на законопроекта, тя се базира на разбирането на вносителите, че концентрацията на власт, прекомерната концентрация на власт в сектора „Сигурност“ в една структура не работи в правилна посока. Ние отричаме подхода на предишното управление, което още в първите си стъпки реализира тази философия като отне правомощия от ДАНС, прехвърли ги в МВР, подчини, практически Агенцията на силовия вицепремиер. Този законопроект има за цел да възстанови нормалността в сектора, както е записано в мотивите. Обстоятелството, че в новия кабинет, който току що избрахме няма силов вицепремиер е друг израз на това разбиране.
Затова, предлагаме три основни неща. Първо – възстановяване на правомощия. И тъй като в тази комисия всички сме юристи, искам да ви обърна внимание на обстоятелството, че даваме правомощия на ДАНС да има разследващи органи. Това го свързваме с една промяна в НПК. Така както има разследващи полицаи в МВР, в ДАНС да има разследващи агенти. Смятаме, че това е най-важното правомощие, което трябва да бъде възстановено, на практика, в Агенцията.
Вносителите смятаме, че трансграничната престъпност, организираната и, как да я нарека, вътрешната организирана престъпност са толкова преплетени, че е редно борбата с тях да бъде ръководена от едно место. Предложението ни е структурата на Главна дирекция БОП, сега, която функционира в Министерството на вътрешните работи да бъде прехвърлена в ДАНС с всички активи, пасиви, с целия личен състав, с всички служебни правоотношения и трудови такива. И там да бъде моделирана по един начин, така че да се превърне в една модерна, действаща структура.
С оглед на завишаване на правомощията и тежестта на Агенцията, считаме, че трябва да се промени статута на нейния председател, той да бъде избиран от най-важния орган от представителната демокрация – Народното събрание. И естествено, по предложение на министър-председателя, защото ясно е, че Агенцията не може да бъде нищо друго освен звено от изпълнителната власт.
Съгласно Конституцията, задължение на Министерския съвет е да осигурява националната сигурност. И дотолкова доколкото Агенцията е едно от най-важните звена в тази област, тя трябва да бъде подчинена на министър-председателя той трябва да бъде този, който да предлага на Народното събрание избора на нейния ръководител.
Смятаме, че е добре да се запази възможността ръководителя да предлага на Министерски съвет своите заместници, както и досега. И по този начин сме убедени, че ще се подобри и ще стане ефективен и незаобиколим парламентарният контрол.
Това е уважаеми колеги, накратко презентацията на мотивите на законопроекта. Приключвам представянето и очаквам от вас коментари. Господин Казаков, в момента, в който Вие пожелаете, заповядайте думата. Може би искате да чуете и други представители на парламентарните групи.
Господин Шопов, заповядайте.
Господин Павел ШОПОВ: Каквото и да казваме има едно основно изменение и то е във връзка с БОП. Другите неща са съпътстващи. И както и да го наричате, господин председател, това си е на практика приключване, или разформироване, или край, да го нарека, на тази служба в досегашния й вид. Служба, която в годините на демокрацията създаваше много проблеми. Това е една от най-проблемните институции, без значение как се наричаше в различните моменти, тя беше силно политизирана и от уж независима, тя се превръщаше в оръдие, бих казал дори в палка, полицейска палка. Служба, която не само не вършеше работата си, ами тя правеше точно обратното – създаваше проблеми. Вместо да се бори с престъпността, тя генерираше престъпност.
И както е казано в Светото писание – дърво що не принася плод се отсича. И аз мисля, че е дошъл най-после този момент, защото не само, че тази служба не принасяше плодове за обществото. Тя всъщност принасяше плодове, но много горчиви плодове.
Ако се върнем назад в годините и бих казал дори десетилетията, ще изброим десетки случаи на провали. Случаи, в които тази служба беше станала синоним на срастването на организираната престъпност с държавната власт.
Друг е въпросът за конкретните промени. За мен е важно същността на действието, основното, най-важното. И съвсем основателен е аргументът, че в тази сложна криминогенна обстановка нещата трябва да бъдат ръководени от един център. Така, че аз ще подкрепя тези промени. Между двете четения ще имаме предложения, разбира се, но посоката е вярна.
Председател Христо БИСЕРОВ: Благодаря Ви, господин Шопов. Господин Младенов, заповядайте.
Господин Младен ЧЕРВЕНЯКОВ: Червеняков. По същия повод преди време, господин Явор Нотев ми подари една риза. Ако решите, може да се възползвате от това право.
Председател Христо БИСЕРОВ: С къс ръкав или с дълъг?
Господин Младен ЧЕРВЕНЯКОВ: С къс ръкав, идва лято. Сега, уважаеми колеги. Очевидна е необходимостта от промени или реформи в сектора „Сигурност“. Тези реформи чукат на вратата ни вече 23 години. Нито едно правителство не съумя в тези 23 години да извърши необходимите промени в сектора „Сигурност“.
Така или иначе МВР продължи да бъде също обрасла структура, изпълняваща не само полицейски и охранителни функции, но и функции, свързани с противопожарната охрана, в последните години защита от бедствия и аварии, и с български документи за самоличност и така нататък и така нататък.
Очевидна е необходимостта от една по-ясна концепция за реформа на сектора. Това да бъде законодателно регламентирано в редица промени в нормативните актове и същевременно, да се създаде една добра, нормативна база за работа на сектора като се прекрати практиката всеки нов министър да приема нов Закон за Министерство на вътрешните работи.
Очевидно е, че първо трябва да се започне с премахване на онези язви, които се бяха появили през последните години и най-много тровеха сектора „Сигурност“. И де факто, в тези десет параграфа изменението е едно – преминаването на БОП в Държавната агенция „Национална сигурност“. Всичко останало е свързано с това. БОП имаше и полицейски функции, и правомощия по задържане, по обиск. Така, че естествено е тези правомощия да преминат и в Агенцията, след като цялата структура преминава в Агенцията. Естествено правата и правомощията, които има БОП в тези изменения, които се правят в чл. 3 с новите точки от 11 до 22.
Разбира се, това не ни освобождава ни най-малко от задачата от тук нататък да тръгнем да търсим верните решения по реформата на сектора „Сигурност“, защото най-малкото се поставят няколко въпроса – по какъв начин ще кореспондират и ще функционират съвместно две полицейски структури в страната? От една страна Министерство на вътрешните работи, от другата страна Държавната агенция за национална сигурност. Де факто се променя характеристиката на Агенцията, която досега беше по-скоро информационно-аналитична служба, отколкото полицейска структура.
Поставя се въпросът по какъв начин те ще си взаимодействат и с други звена, особено при очевадната идея за обособяване на дирекцията СОТО в самостоятелна агенция.
Струва ми се, че тази първа крачка трябва да бъде последвана и от други. И тъй като трябва да се даде ясен знак за един работещ парламент, искам изрично да подчертая, че реформите се правят в началото на един мандат, за да може резултатите от тези реформи да се почувстват до края на едно управление или на един мандат. Затова ясно е, че в следващите дни, а може би и месеци, трябва да се подготви една цялостна концепция за реформа на сектора, да се изтеглят внесените в Народното събрание законопроекти, особено така наречения „Устройствен закон за системата за сигурност“, защото той не решава основните проблеми на един рамков закон, който първо трябва на управленско равнище да разпредели правомощията между трите основни органа – Министерски съвет, Народно събрание и Президентство, да се изясни какви звена се създават в тези три органа за реализация на функциите по контрол, управление, по законодателно уреждане, по разработване на концепции, доктрини, определени приоритети и задачи на тези звена.
На второ място, на изпълнително равнище трябва да се изясни същността на Министерство на вътрешните работи, дали то ще бъде звено натоварено единствено и само с полицейски и охранителни функции, а същевременно всички останали ще бъдат изведени в самостоятелни агенции, наред с двете предвидени вече – Агенция „Разузнаване“ и Агенция за „Охрана“, Агенция за специалните оперативни технически операции и съответно с Агенция „Сигурност“, която в дадения случай е наименувана Държавна агенция „Национална сигурност“.
И най-накрая да се реши проблемът с териториалното разположение на звената така, че да не се постигне нито дублиране на функции, нито конкуренция между отделните звена, нито пък да останат бели полета в тази система. Така, че позицията на нашата парламентарна група е, че този законопроект трябва и следва да бъде подкрепен, разбира се с всичките въпроси, които той поставя за последващо законодателно уреждане. И с цялата тази правно-техническа работа, която трябва да се свърши между първо и второ четене на законопроекта.
Така, че адмирирам идеята да се тръгне към реформата на сектора. Дано да сме налучкали вярната посока. Благодаря.
Председател Христо БИСЕРОВ: Благодаря Ви, господин Червеняков. Както виждате, в третия абзац, първото изречение казва, че настоящият проектозакон е първа стъпка, към възстановяване на нормалността в сектора „сигурност“.
Други изказвания? Господин Казаков, желаете ли да кажете нещо, макар и накратко? Заповядайте.
Господин Константин КАЗАКОВ: Може би, съвсем накратко. Наистина, аз единствено като председател на Държавна агенция „Национална сигурност“ мога да изразя готовността на Агенцията да изпълнява законите такива каквито са и да създаде необходимата организация. Единствено за това. Благодаря.
Председател Христо БИСЕРОВ: Благодаря Ви. Уважаеми колеги, очевидно е, че ако има открити въпроси ще търсим решаването им между двете четения, така че вие виждате, че тези говори готвят доста промени в доста други закони. Предстои да прегледаме дали прецизно всичко е обхванато. Остават открити въпроси като това как продължават процедурите някъде където са започнати? Няма да ни затруднят тези въпроси.
Така, че ако няма други изказвания, предлагам да изразим становище, което е за това Временната комисия да препоръча на парламента да изрази положително становище за приемане на законопроекта Който е „за“, моля да гласува. Благодаря ви. 7 гласа „за“. Няма „против“. И „въздържали се“ няма.
Господин Младен ЧЕРВЕНЯКОВ: Искам само да вметна, че и останалите двама наши представители във Временната парламентарна комисия, да изразя подкрепата им за законопроекта. Те отсъстват поради заседание на парламентарната група и затова днес отсъстват.
Председател Христо БИСЕРОВ: Да, уведомен съм за това. Благодаря Ви. Ако нямате други теми, днешният ден беше достатъчно емоционален, той още не е завършил, така че закривам заседанието.
Благодаря ви.
Заседанието беше закрито в 15.05 часа.
Председател на Временната
комисия по правни въпроси:
Христо Бисеров