Временна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства при ползването на правителствения "Авиоотряд 28" и въздухоплавателни средства на Министерството на отбраната в случаите на ползване не за цели на въоръжените сили за периода август 2009 - март 2013 г. включително да провери кога, по какви дестинации (в страната и чужбина), с каква цел, в какъв състав, с какъв разход на финансови средства са били ползвани въдухоплавателните средства на авиоотряда и Министерството на отбраната
ПРОТОКОЛ № 2
На 18 юни 2013 г. от 14.50 часа се проведе второто редовно заседание на временната комисия.
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и запознаване с постъпилите до момента материали във временната комисия за „Авиоотряд 28“ и използването на транспортни летателни средства на ВВС.
2. Изготвяне на списък на лицата, които трябва да бъдат изслушани от временната комисия по предмета на нейната дейност, като този списък ще се допълва периодично.
3. Разни.
***
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Уважаеми колеги, колеги журналисти, имаме кворум за второто заседание на Временната комисия за „Авиоотряд 28“ и използването на транспортни летателни средства на ВВС. Съжалявам, че ви накарахме малко да чакате, но това е една молба към колегите да спазват насрочения час. Заседанието беше обявено за 14.30 часа.
Предлагам като дневен ред да приемем следния дневен ред с три точки.
Точка първа – започване на обсъжданията и запознаване с постъпилите до момента материали в комисията.
Като втора точка предлагам да направим списък на лицата, които трябва да бъдат изслушани от комисията по предмета на нейната дейност, като този списък ще се допълва периодично, защото ще изникват нови и нови въпроси.
Точка трета е дежурната точка „Разни“. Ако сте съгласни с този дневен ред, моля да го гласуваме.
Който е за, моля да гласува. Господин Аталай?
Гласуване:
За – 3 гласа.
Против – няма.
Въздържали се – няма.
Предложението за дневен ред е прието.
ПО ТОЧКА ПЪРВА
Обсъждане и запознаване с постъпилите до момента материали във временната комисия за „Авиоотряд 28“ и използването на транспортни летателни средства на ВВС
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Искам да започна с точка 1 с известно извинение към членовете на комисията и до голяма степен с благодарност към институциите, които успяха да отговорят, въпреки непосилно кратките срокове, които им поставихме като комисия да предоставят материали.
В отговор на взетото решение вече и в изпълнение на това решение от миналото заседание, комисията изпрати 21 писма до различни институции на държавата. Ще ви ги почета дословно – до Президента на Република България, до Главния секретар на Народното събрание, до главния секретар на Министерския съвет, до Националната служба за охрана, до министъра на финансите, министъра на земеделието и храните, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, министъра на отбраната, министъра на външните работи, министъра на вътрешните работи, до Сметната палата, Агенцията за държавна финансова инспекция, до „Летище София“, до Авиоотряд 28, до Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“, до държавното предприятие „Ръководство на въздушното движение“, Агенция „Митници“, „Гранична полиция“, Българския футболен съюз и съответно до футболните клубове „Витоша“ – Бистрица и „Чавдар“ – Етрополе.
Това като кореспонденция стана факт. Извинявам се на колегите от ГЕРБ, че не успяхме в срок да им изпратим писмата в оригинален вид, но те винаги могат да се запознаят с тях. Какво сме питали? Питахме това, което уточнихме на комисията – все въпроси, свързани с дейността й.
На всичките писма беше поставен срок да се отговори в срок до понеделник, до вчерашна дата, което очевидно беше непосилно, предвид огромния обем искана информация. Затова аз оправдавам до голяма степен това че не получихме отговори от всички. До момента, досега – 14 часа горе-долу, комисията получи отговори от: Министерството на финансите (тук са два класьора с финансови трансфери, направени за полети на Народното събрание, Министерския съвет, министерствата и президентската администрация. Получихме отговор от главния секретар на Народното събрание за полетите с „Авиоотряд 28“, извършвани за нуждите на Народното събрание. Получихме отговор от министъра на земеделието и храните за два полета, извършени – единият със самолет на „Авиоотряд 28“, другият – с военнотранспортен самолет „Спартан“. В последния момент – мога да ви я покажа – дойде една справка от Авиоотряд 28“, която поради късното време и огромния обем – аз не можах да се запозная, само мога да ви я покажа – ето, това получихме от „Авиоотряд 28“- Не знам какво има в тази папка като документи, тепърва предстои да се запознаваме с него.
Освен това, от НСО чрез секретната служба на парламента получихме едно уточняващо писмо, свързано с въпроси, които трябва да разгледаме на закрито заседание. То засяга пропускателния режим в обектите на НСО. Запознах се с него. Вие можете да се запознаете, колеги, в секретното деловодство на парламента, отдел „Сигурност на информацията“ – 280 стая в другата сграда. Така че началото е поставено. Въпросът е, че трябва да се смели огромна по обем информация. Във вашите кутии се постарахме да поставим първите получени отговори, които не са големи по обем. Проблемът е с другите папки. Министерството на финансите, Националната служба за охрана и „РВД“ са предоставили огромна по обем информация, която е много трудно да бъде размножена. Затова ви предлагам да я четем и всеки да се запознава с нея. Ще направим може би няколко копия, но технически е невъзможно да размножим всичко. Това означава да изсечем една гора буквално с неща, които е два ли ще са нужни изцяло – всеки един лист, всеки един документ. Тези документи ще бъдат постоянно в стаята на комисията. Всеки може да се запознае в стая 286 в другата сграда, където всеки може да чете, да копира, да извади каквото е необходимо, за да може да работи.
Това е по предисторията.
Очаквах до последния момент от Министерство на отбраната да получим първоначална информация, не цялата, но се оказва, че все още не могат да се справят. Може би до края на деня и това ще стане.
Така че аз самият също не успях да се запозная в достатъчен обем, както и вие в момента, виждам, се запознавате с материалите. При мен е същата ситуация. Ако искате да набележим някакви планове как ще обсъждаме кое е ред по ред и ако имате някакви впечатления, да кажем нещо по същество, ако не – да преминем към втората точка, защото на практика огромен обем информация е, не сме се запознали, може би в следващото заседание; трябва да имаме време да прочетем тези нещо. Дайте предложения. Слушам ви. Господин Цонев, заповядайте.
ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря Ви, господин председател. Ще се опитам ад хок нещо да измислим. Може би ако обемът информация ще става все по-голям, може би да наемем някой експерт да ни обобщи информацията по точни теми, движение на документи, има ли ги всички документи, съобразно изискванията, тоест, реквизитите, които са необходими по процедурата, да кажем, единия от въпросите, вторият въпрос е да се обобщят полетите, третият въпрос е да се обобщи информацията - а това са все пак аналитични данни. Те трябва да се превърнат в някаква степен в синтетични, тоест да се обобщят, да се класират. Това би могъл и всеки един от нас да го направи, но е доста сложно и доста трудоемко и тук са отговорите на две-три инстанции. Като получим отговорите на 22-ри – 23-ти, нещата ще станат доста по-трудни. Затова може би да помислим за един, двама или трима експерти, които да наемем – имаме право по правилник – и да им зададем заданието и те да обобщят и това цялото нещо да излезе под формата на няколко справки. Това ми идва на ума в момента така, ад хок, може и да не е, но трябва да намерим начин, трябва да търсим модус операнди.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви за предложението. Искам само да ви информирам, че комисията разполага с юридически експерт в лицето на господин Огнян Стоичков и с екип от счетоводно-икономически екип, който с колегата Маргарита Николова ще работи по въпроса. Така че можем да им възложим конкретно, ако формулирате конкретни въпроси какво искаме да получим, може да се обърнем към тях.
Другото, което е – аз не ви запознах все пак, макар и бегло, какво успях да прегледам. Може би за колегите журналисти ще е интересно. От „Авиоотряд 28“ имаме полети и пролетени часове по тип въздухоплавателни средства. Това е една папка, една справка за искания период от време с всички полети, които са извършени от „Авиоотряд 28“. Проблемът тук е, че са посочени по дати. Посочено е полетното време, но не е посочено това, което нас ни интересува – няма списъка на хората, които са летели. Прави впечатление, че има много екзотични маршрути, като, например, случайно ми попада полетът на София – Рилски езера. Има Варна – Шабла. Има София – Ловни стопанства. Има традиционно София – Брюксел, традиционно София – Безмер. Примерно Шабла, доколкото знам, там има ловно стопанство. Освен това, във Воден също има. Паламара се казва – това е край Шумен. Има полети София – Паламара, примерно. Такива са означенията, така е записан полетът, като „Паламара“ е в скоби, тоест, „София – Шумен (Паламара)“. Това го имаме от другите източници. Казвам ви какво ми прави впечатление за Авиоторяд 28“ на първо четене. Това е от предишните материали, за списъка това е от отговорите, които дадохме предишния път. Тук са посочени по дати, по дни със съответните дестинации. Ето, директно мога да ви прочета: на 05.12.2009 г. София – Варна, на 05.12.2012 г…
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Господин Лаков, губим си времето. Имаме доста материали. Тук господин Цонев даде нещо като конструктивно като предложение. Изчетете заглавието. Иначе го превръщате на монолог. Искате да обобщим информацията. Имаме в самото заглавие на комисията посочен предметът на изследване на комисията. Прочитам: „да провери кога, по какви дестинации, с каква цел, в какъв състав, с какъв разход на финансови средства са били ползвани въздухоплавателните средства“. Нека сега, имаме експерти, цитирате, да им дадем всички тези папки и те да изследват в матричен вид, в колонки всички полети, извършвани, които вероятно са подадени от Авиоотряда коректно за съответния период и за всеки един полет да попълнят информацията кога, по какви дестинации, с каква цел, в какъв състав, с какъв разход на финансови средства са били извършени полетите. Нали така? Това е предметът на изследване на нашата комисия.
След като са готови с тая матрица, за всички полети, извършвани от правителствените машини или от машините на МО можем да седнем и да гледаме справката и да я обобщим, защото всичко друго – да седите там и да гледате и да бодете пръст в „Паламара“, „Рилски езера“ – това е безпредметно, освен ако не Ви е интересно на Вас лично.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: На мен лично ми е много интересно. Много ми е интересно как са харчени милиони, ако мога така да кажа.
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Дайте да ги обобщим, защото сега твърдите, че са милиони, но не са обобщени.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Проблемът е, че с обобщаването все още не разполагаме с пълната информация.
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: За какво сте ни събрали?
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Казах Ви, че това е само началото на обсъждането. Съжалявам, поискайте думата и ще Ви я дам.
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Искам думата.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Получавате думата.
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Предлагам днес да се разделим. Видяхме, че не сме получили всички материали. Видяхме, че имаме доста материали, които нямаме готовност да разглеждаме, защото нито са размножени, нито са систематизирани. Предлагам - днес се видяхме, обсъдихме - да минем на втората точка, на която да разгледаме кои да поканим, да си направим списъка кои трябва да поканим и да ги поканим тогава, когато сме готови да им задаваме въпроси.
В противен случай, да си четете справка на „Авиоотряда, и то само Вие да си я държите, ние да я нямаме, няма какво да правим тук, губим си наистина времето.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Цонев, друго предложение?
ЙОРДАН ЦОНЕВ: Да, прав е колегата Горанов. Трябва да вървим по възможно най-технологично краткия път, за да стигнем до обобщаване, до анализ, да стигнем до съответни разговори, анкети с лица, които отговарят на това. бих добавил само, ако ми позволите, господин Горанов, към темите и въпросите, които зададохте, да има и в матрицата и графа отговарят ли всички документи, които се изискват от наредбите от регламента, установен за тези полети, дали ги има, тоест дали отговарят, тоест, дали всичко е направено по нормативната база законосъобразно. То си следва естествено, но да го кажем на глас.
Тук бих искал наистина, господин председател, да помоля Вас, съжалявам, че ще се върна на опита на една от последните комисии в предишния парламент – да не превръщаме комисията в това, в което я беше превърнал господин Главчев комисията Хохегер. Нека ние да не следваме лошия пример, който имахме от предшествениците ни, защото там например когато викаха да питат определени лица, колегите от ГЕРБ държаха едни листчета, които ние нямахме и оттам задаваха едни въпроси. Ние изобщо не знаехме тези лица за какво ги викат и за какво ги питат. Отнякъде извадено, от служби, от нещо. Нека всичко да го имат колегите, да работим така, както трябва да работим, защото видях в миналия парламент неща, които бяха възмутителни. Затова и моят апел е: така ще си свършим най-чисто работата.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Разбирам, господин Цонев и господин Горанов.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Само едно допълнение, ако може?
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Да.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин председател, присъединявайки се към всичко това, което казаха господин Цонев и господин Горанов, вече за второ заседание се събираме и за втори път аз чувам от председателя, че имаме списъка на полетите от „Авиоотряд 28“, а нямаме списъка на лицата, които са ни необходими. Всъщност ако ние нямаме списъка на лицата, които са летели заедно с премиера или отделно от премиера, няма да може да се изпълни поставената задача от Народното събрание. Молбата ни, господин председател, е да поставите по-остро въпроса към съответните институции, може би към Националната служба, която следи и точно кои се качват и кой слиза от тези летателни средства заедно с премиера, да дадат този списък, за да нямаме тези дебати следващия път, като се съберем пак, и да се чудим за какво да говорим.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви, господин Аталай. Благодаря, господин Цонев, господин Горанов. Прави сте. Приемам аргумента ви, че трябва да работим прагматично.
В същото време имаме проблеми, защото това, за което казвате Вие господин Аталай – ето папката от „Авиоотряд 28“, в която кой знае защо има отговори само за полетите на парламента. Няма другата информация. Доколкото видях, почти отсъстват списъците с имена, хората, това, което питаме всяка институция - кои са били на борда, включително официални лица, включително неофициални, бизнес делегациите. Тук получихме някаква информация, макар и първична информация, с много малък брой на полети с лица с тази информация, която искаме.
Въпросът е, че я няма цялостната информация, няма я информацията от ВВС, така че ще е много трудно в табличен вид да получим исканата от вас веднага и сега. Това явно ще трябва да става на порции. Аз ви предлагам комисията да работи по следния начин. Първата част – работа по документи – първата част на заседанията ни. Втората част да бъде с изслушвания на хора по съответните документи или по други въпроси. просто трябва да комбинираме и двете неща. Ако чакаме, ще се забавят.
Господин Горанов?
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Пак Ви повтарям, вярно е, че имаме срок, който може би ще се наложи да удължим. Но докато нямаме пълната информация от институциите, за да я обобщим за всички по лети, защото аз съм сигурен, че Авиоотрядът ни е информирал за абсолютно всички проведени полети с техни машини. Нали така? Оттам нататък започваме да чистим информацията, която липсва. Ако се обединим около това, което трябва да съдържат въпросите към институциите, в смисъл, те голяма част са в заглавието на комисията, другата част е допълнението, което господин Цонев направи съвсем коректно. Направете тая матрица, почнете да я пълните с каквото има, като водещо ви бъде броят на полетите, подадени от Авиоотряда и евентуално от Министерство на отбраната за военните машини и така ще чистим матрицата, докато имаме вътре в нея абсолютно цялата информация.
Ако има институция, която не иска или трудно съдейства, тогава вече – не знам, всички лостове на парламентаризма, ще ги използваме да ги накараме да я дадат, но събирайки се тук и констатирайки, че я няма, ние можем, как да кажа, да изразим съжаление, че и вие не сте успели да се справите с тези институции и да отправим препоръка към тях да бъдат така добри да дадат информацията. Затова ако искате, да съсредоточим днес върху две неща. Споменахме как трябва да изглежда матрицата. Да изговорим кои хора според вас трябва да дойдат тук да се обединим около това нещо и да се съберем тогава, когато имаме информацията, защото ние като отделни народни представители трудно можем да ви помогнем да съберете информацията която вие официално от името на комисията трябва да изисквате, освен да направим една съвместна делегация, да започнем да обикаляме институциите, друг начин не виждам.
Затова сме готови да участваме във всяко едно заседание, но за следващия път, когато и да е то, можем да го отложим със седмица, докато събираме или работят експертите, нека да направим тая матрица и върху нея вече, където липсва информация или имаме нужда от допълнителни разяснения за отделни полети или за начина на организация на работата, тогава да каним тематично отделни държавни органи или служители, които да коментират техните действия по повод на осигуряването на транспорта.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Московски.
ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: В тази връзка, господин Лаков, ще ви помоля още веднъж, въпреки че предишния път го казах, но Вие изразихте съжаление, че не сте могли да ни ги предоставите, ние държим да получим – дали по имейл или във вид на ксерокопие, всички писма, които съответно Вие сте изпратили до институциите с въпросите, които интересуват комисията. Настояваме да ги получим тези писма, тъй като предишния път помолихме преди да се изпратят, да ги имаме, евентуално да направим коментари и ако трябва, да бъде допълнено нещо или да бъде редактирано. Не го направихте. Моля Ви сега да ни ги предоставите тези писма във вид на електронен файл или на ксерокопие.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Веднага след заседанието ще получите писмата в електронен вид и ако имате някакви допълнения, ще трябва да напишем нови. Разбира се, отворени сме за всякакви въпроси.
Доколкото разбрах, господин Горанов, Вие предлагате да започнем с това, което имаме, което да се актуализира в зависимост от постъпващата информация.
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Имате базата.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Имаме базата на всички полети за „Авиоотряд 28“. Нямаме никаква база за военно-въздушните сили, като изключим единия полет на Министерството на земеделието и храните, който е ясен къде, как – това е отговор от министъра на земеделието и храните. Но когато получим от Министерство на отбраната информацията, може би ще го направим на отделно, пак по същата схема, съгласен съм, в зависимост от това, което постъпва, да актуализираме нещата и да добавяме нови и нови в зависимост от отговорите. Мисля, че това е консенсусно и няма проблем, възприема се от всички.
Господин Кутев, заповядайте!
АНТОН КУТЕВ: По отношение на въпросите, които сме задали, примерно, към Авиотряда, доколкото разбрах, частично са дошли отговори. За мен важното е да уточним каква е нормативната рамка, при която е работил Авиоотрядът. Според мен би трябвало, ако правилно си представям, да се уточни от две институции. Едната е самият Авиоотряд, който ще даде правилника най-вероятно, но той надали е достатъчен. Според мен, доколкото разбирам, няма отговор от „ГВА“ още и не знам как е зададен въпросът към „ГВА“, което е мой пропуск, защото аз трябваше да го погледна може би миналата седмица, когато ми се обадихте, за да го погледна. За мен е важно от „ГВА“ да дойде оценка за съответствието на правилника и съответно законодателната уредба, по която работи Авиоотрядът с европейското законодателство, защото мисля, че са две директиви, или едната отива с няколко различни части в нея, които определят как трябва да работи една подобна институция. За мен е важно да получим съответствията на въпросната институция, тоест, мнение за това съответствие. То според мен може да дойде от две места. Едното – от самия Авиоотряд, второто вече и по-важното е: Главната дирекция „ГВА“ Трябва да даде съответно това становище. Не знам дали това е влязло в писмото, което сме отправили, ако не е, може би трябва да го добавим.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Предполагам, че е влязло, защото поставихме всички възможни въпроси. Ще получите и вие копие от писмото; ако трябва, ще напием ново, за да изчистим тези неща. Но аз ви казвам, че ме притеснява, че от няколко различни източника се опитвам да получим списъка на хората, които са ползвали услугите на „Авиоотряд 28“ и на Военно-въздушните сили. Това нещо не се получава до момента. Излизат частично имена. Има непълнота, включително Президентската институция получихме списък на всички полети с официалните делегации. Там може би най-ясно стоят нещата кои са ползвали „Авиоотряд 28“ и хеликоптери на Военновъздушните сили. Но по отношение на НСО не мога да се ангажирам, защото не познавам материалите още. Наистина нямаме никакъв отговор от „ГВА“, от „РВД“. Очакваме тези отговори. Мисля, че всички въпроси, които трябва да зададем, трябва да ги зададем към съответните ръководители на тези ведомства. Затова ви предлагам наистина да преминем прагматично.
ПО ТОЧКА ВТОРА:
Изготвяне на списък на лицата, които трябва да бъдат изслушани от временната комисия по предмета на нейната дейност, като този списък ще се допълва периодично
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Очаквам вашите предложения кои хора да бъдат поканени за изслушване по предмета на комисията, шефове на кои институции бихте искали да чуете. Аз ви казвам моите предложения на първо време, за да изчистим нещата принципно, според мен трябва да поканим бившия шеф, досегашния шеф на „Авиоотряд 28“ капитан Пенчо Пенчев. Предлагам и настоящият ръководител на звеното да бъде поканен – Атанас Балджиев – генерален директор на „Авиоотряд 28“. За мен би било много интересно да чуя мнението на началника на отбраната генерал Симеон Симеонов, който по правилата на Министерство на отбраната трябва да разрешава и да нарежда по-надолу изпълнението на всеки един полет по линия на ВВС, а също и на генерал Тодор Коджейков, който пък трябва да съхранява информация за всички хора, които са ползвали, всъщност списъка с пътниците и с лицата, които са превозвани ,се съхранява и в НСО, освен в другите институции. Мисля, че и той трябва да бъде изслушан от комисията.
Не на последно място, понеже поставихте още миналия път и ние запитахме правилно къде се базират военните самолети и хеликоптърите „Кугър“, те всички са под една обща шапка и тя е 16-а транспортна авиогрупа. Предлагам ви да изслушаме и командира на тази авиогрупа. Казва се полковник Димитър Иванов. Това са моите предложения като начало, за да може да влезем и ние в темата, да си изясним механизмите просто от хората, които са упражнявали тази дейност и сега оттук нататък очаквам още предложения кого според вас трябва да изслушаме.
Пропуснах да кажа, че може би е хубаво да изясним как стоят принципно нещата между „Авиоотряд 28“, Военновъздушните сили и „Ръководството на въздушното движение“ в административната им част. Затова предлагам да поканим и Илия Манолев, който е зам-генерален директор на предприятието „РВД“. Той би могъл да ни каже как наистина стоят нещата на практика, а и господин Кутев да зададете Вашите въпроси, които имате конкретно. Това са моите предложения. Оттук нататък си записвам и очаквам да направите вие вашите. Ще изпратим до всички писма. Нека да не увеличаваме този списък безмерно, но ние на практика ще можем да изслушваме по двама-трима души на заседание.
ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин Лаков, понеже с Вас се засякохме на няколко пъти в телевизионни предавания, Вие проявихте изключителен интерес към стюардесите на „Авиоотряд 28“, така че ако искате, ги добавете към списъка.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Аз нямам нищо против да поканим стюардесите, може би на едно от по-нататъшните заседания, когато изясним ролята на пилота в самолета и пилота в цялата схема за ползването на самолетите, ще опрем и до стюардесите с техните впечатления. Нямам нищо против. Записвам си.
АНТОН КУТЕВ: Като отговор за мен по-важното е – не знам дали стюардесите ще ни трябват – но за мен по-важното обаче в механизма, за който казвате, не знам дали трябва сега, просто не мога да преценя дали не трябва да извикаме шефа на Авиоотряда малко по-късно, защото се опасявам, че ако дойде сега в началото, много въпроси ще останат след това при окомплектоването на документите, така че просто чисто тактически нямам представата – преценете вие, но дали не е по-правилно да е по-късно. За мен примерно един от въпросите, на който не можах да си отговоря досега и не виждам да е описан – там, където получаваме пълна информация, получаваме информация какви са полетите, дори тук виждам от Министерство на външните работи, че получава информация и кой участва в тях. Това, което обаче за мен не е понятно в този случай, са няколко неща. Първото е кой е поръчвал полетите. Тоест, какъв е механизмът, по който са искани полетите, кой им е давал номер, защото в края на краищата тук за мен остава важното полетният номер кой го издава и на какво основание. В края на краищата сигурно в един и същи момент е имало искане от различни ведомства да се лети по различни дестинации. Шефът на Авиоотряда, безспорно, засега изглежда човекът, който не може той да е решавал кой полет кога ще се изпълнява. Значи има някаква политическа функция тук, която очевидно е в Министерски съвет. Не съм убеден, че в тази документация, която „Авиоотряд 28“ изпращал, ще личи това, всъщност кой е одобрявал полетите. Две неща са там – кой ги иска, коя институция трябва да е, която да отговаря на законодателството, за което ставаше дума преди малко, но и кой ги одобрява, защото очевидно Футболният съюз не е институция, която може да влезе, пък някой я е одобрил. Тоест, в този контекст, според мен, ние ще опрем накрая до едни конкретни въпроси за шефа на Авиоотряда и затова моето разсъждение е, че може би него трябва да го извикаме малко по-късно, а да започнем с другите неща и като си изясним фактологията… Не че не може да го извикаме два пъти, просто не е елегантно, може би трябва да го направим само веднъж.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин Кутев, Вие сте напълно прав, но това не означава, че ние нямаме право да поканим командира на Авиоотряда и няколко пъти да присъства на нашите заседания, но все пак за да не остане господин Московски погрешно разбран за стюардесите, бих препоръчал, господин председател, защо пропускате да поканим бившия министър на транспорта също на тази комисия, даде също съответните данни, с които разполага той? Става въпрос за господин Московски, разбира се включително и народния представител Бойко Борисов, който е летял с тези летателни съоръжения. Би било добре и те да бъдат в този списък и в един определен период от време да ги поканим. Моята молба е господин председател, тъй като комисията има един месец срок, дайте колкото се може по-бързо да поканим хората, за да може да излезем пред обществото и да кажем какви документи и с какви неща сме се срещали, защото докато господин Горанов и господин Московски са на протести, те няма да имат време кога да прочетат тези материали и затова може би ще забавим малко повече нещата. За да не се забавим повече, бих ви препоръчал малко по-малко време на протестите и повече време за четене на материалите.
ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин Аталай вероятно има къса памет. За времето, за което съм бил министър, Авиоотрядът не е бил на разпореждане към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. По-скоро министърът, който е разпореждал управлението на Авиоотряда, е Александър Цветков. Аз тогава бях заместник-министър и не отговарях за този ресор, но аз съм на разположение, така че ще се отзова, както и Бойко Борисов е на разположение. Моето предложение е да включим в списъка действащия вицепремиер в момента, госпожа Зинаида Златанова, тъй като тя присъства на голяма част от полетите, които се извършваха.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Други предложения?
Очевидно ще трябва да чуем господин Бойко Борисов за неговите впечатления, но предлагам това да стане по-нататък в работата на комисията, защото да имаме някакви данни и въпроси, които да му зададем конкретно и може би наистина е удачно да бъде и със стюардесите. Колкото до госпожа Златанова, то по същата логика може да поканим и певицата Преслава, защото те са били обикновено превозвани, а не виждам основание, не виждам какво може да кажа госпожа Златанова за това, че е била обикновен пътник и е в качеството си на представител на Европейската комисия и е била развеждана с правителствен хеликоптер, без това да зависи от нея.
Господин Кутев.
АНТОН КУТЕВ: Последното ми предложение е процедурно. Явно няма какво повече да кажем, но само да предупредя колегите, че ако ще каним Златанова, после като поканим и „Бистришките тигри“, ще стане страшно. Нямате представа ако ги извикаме един по един всичките, нямате представа какво ще мине през парламента. Предлагам да приключваме комисията и да насрочим заседание за следващия път.
ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин Лаков, вярно ли е, че сте предвидили „Бистришките тигри“ да имат присъствие?
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Не, не съм предвиждал.
ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Представител от тях?
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Не, ние сме изпратили писмо до футболен клуб „Витоша“ – Бистрица, не сме предвидили изслушване, нито наблюдение на отбора, нито, уважаеми журналисти, не сме предвидили още полет по следите на „Бистришките тигри“ с експериментална цел, няма да правим това нещо, за да не харчим народни пари.
ЙОРДАН ЦОНЕВ: Може ли процедура?
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Имате думата, господин Цонев и предлагам да приключваме, ако нямате нищо против.
ЙОРДАН ЦОНЕВ: Да, точно това ми е процедурата, да се придвижим към приключване с този ангажимент – експертите да направят матрицата, за която говори господин Горанов, със съответните въпроси, тя да се попълва с информацията, която е пристигнала, после – с тази, която ще дойде. В заключение да кажа, че аз наистина предлагам когато започнем да викаме и изслушваме съответните лица, да имаме повече информация, защото иначе така ще си говорим: „Чух това“, „Онзи ми каза онова“ и т.н. Тоест, наистина да работим делово, времето да не ни притеснява толкова, ще удължим срока. Досега няма случай временна анкетна комисия, на която срокът да не е удължен, така че едва ли точно ние ще направим изключение.
Исках преди това още нещо да добавя относно липсващата информация. Няма проблем липсващата информация да бъде набавена, ако някой от органите откаже, има съответни контролни ревизионни органи, на които се назначава веднага съответната ревизия и цялата информация се вади и се дава. Така че това може да забави процеса, но пък тези, които не я дадат и тя или не е дадена, или липсва, унищожена е. Ние ще трябва първо да установим дадена ли е цялата, ако не е, защо, липсва ли, унищожена ли е или просто не е водена по документи. Тоест, имаме доста работа и аз наистина предлагам, както тук с колегите се обединихме, да вървим напред.
Последно изречение: държа и за периода на тройната коалиция и ще внеса съответното предложение лично аз.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Уважаеми колеги, благодаря Ви. Преди да закрия заседанието, това, което стана ясно от обсъждането: приемате моите имена, които предлагам. Това е да се изпратят писма. Те периодично ще бъдат допълвани, включително с господин Бойко Борисов, със стюардесите и с всички необходими лица, които трябва да дадат яснота.
ПО ТОЧКА „РАЗНИ“:
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: По точка „Разни“ има ли някакви въпроси? Няма.
Искам да ви пожелая ползотворно четене на няколкото килограма материали. Искам да ви кажа, че аз ще ги прочета всичките, с риск да ми изтекат очите, но това е важно да се направи. Заповядайте по всяко време, звънете ми или на мен, или на секретарката ни. Залата е 286, бивш кабинет на Яни Янев - осветен. Заповядайте по всяко време. Там ще бъде цялата документация. Госпожица Мария Халваджиева ще ви съдейства да се запознаете с всичко. Ще ви изпратим писмата, които сме изпратили. Така че закривам сегашното заседание и следващото заседание е вторник, 14.30 часа следващата седмица. Ако има някакви промени, ще се чуваме. Ние ще ви информираме по имейл и по телефон.
Благодаря ви още веднъж.
/Край – 15.30 ч./
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ВРЕМЕННАТА
КОМИСИЯ:
/В. Лаков/
СТЕНОГРАФ:
/Р. Андреева/