Временна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства при ползването на правителствения "Авиоотряд 28" и въздухоплавателни средства на Министерството на отбраната в случаите на ползване не за цели на въоръжените сили за периода август 2009 - март 2013 г. включително да провери кога, по какви дестинации (в страната и чужбина), с каква цел, в какъв състав, с какъв разход на финансови средства са били ползвани въдухоплавателните средства на авиоотряда и Министерството на отбраната
ПРОТОКОЛ № 5
На 9 юли 2013 г. от 14.35 часа се проведе редовно заседание на Временната анкетна комисия за "Авиоотряд 28" и използването на транспортни летателни средства на ВВС. Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1.Разглеждане на постъпили в комисията материали.
2.Изслушване на ръководители и служители в Авиоотряд 28.
3.Разни.
***
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Имаме кворум. Можем да започнем поредното заседание на Временната комисия за проучване на полетите на властта с Авиоотряд 28 и въздухоплавателни средства на Военновъздушните сили.
В предварителното съобщение набелязаният дневен ред е:
1) Разглеждане на постъпили в комисията материали; 2) Изслушване на господин Бойко Борисов – бивш министър-председател на Република България в периода 2009-2012 г.; 3) Изслушване на ръководители и служители на "Авиоотряд 28"; 4) „Разни“.
Както виждам, точка втора няма как да се осъществи, тъй като господин Бойко Борисов не пожела да се яви пред нашата комисия. Искам да направя един коментар, че по този начин бившият министър-председател нарушава чл. 80 от Конституцията на Република България и чл. 110 от Правилника за дейността на Народното събрание, където е фиксирано, че поканените граждани трябва да се явят пред комисиите и да дават сведения. Но това очевидно не впечатлява господин Борисов. Той се е поставил над Конституцията над Правилника, над законите, както ще стане ясно от работата на комисията днес той се е поставил и над вътрешните правилници и над разпоредбите за ползване на авиационни средства. Така че предлагам да гласуваме дневен ред без точка 2.
Който е съгласен, моля да гласува „за“.
Гласуване: 6 гласа „за“, против няма, въздържали се няма.
Искам да уведомя, че молбата, поканата до господин Борисов беше надлежно изпратена през парламентарната група на партия ГЕРБ. Очевидно знае, но ако имате желание и аз поне лично имам желание, бихме могли следващия път отново да го поканим, този път с покана до настоящия му адрес, да опитаме и този вариант, дали ще дойде, да го чуем, защото трябва да каже важни неща.
Господин Кутев, имате думата.
АНТОН КУТЕВ: Моят въпрос е: това, че гласувахме дневният ред без тази точка означава ли, че ще спрем? Явно няма. Трябва да се отправи отново покана по друг начин очевидно.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Очевидно трябва да отправим нова покана. Това е мнението и на юристите, с които разговарях. Тази покана ще бъде отправена за следващото заседание по настоящ адрес. Ако отново господин Борисов не уважи поканата на Народното събрание, най-висшия орган в държавата, ще трябва да отправим питане към Министерство на вътрешните работи да се установи адресът и да видим как точно да бъде призован той. Това е предстоящото.
ПО ТОЧКА ПЪРВА
Разглеждане на постъпили в комисията материали
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: По точка първа - разглеждане на постъпили материали – сега ще имаме възможност да дискутираме, но до момента е постъпил само един отговор от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, който препраща. Въпросът беше за статута на "Авиоотряд 28". Оттам отговарят, че този статут е уреден, но те не са ведомството, което отговаря за "Авиоотряд 28". Ние това го знаем. По всички въпроси трябва да се обръщаме към "Авиоотряд 28".
По този повод гости днес на нашето заседание са господин Атанас Балджиев – шеф на "Авиоотряд 28", господин Васил Иванов – командир на звено „Вертолети“, господин Атанас Марков – командир на небезизвестния „Фалкон“. Имаме новина: „Фалконът“ се е върнал и вече е готов за нови полети, ремонтиран е. Изрично по молбата на господин Московски съм поканил Диана Андонова – ръководител на кабинен състав и госпожа Екатерина Конаклиева – стюардеса в "Авиоотряд 28". Искам да ви кажа, че аз нямам въпроси към двете госпожи, но в изпълнение на желанието на господин московски ги поканих и ако членовете на комисията имат какво да кажат, на линия сме. Нека да започнем.
Преди да преминем към въпроси към вас, госпожи и господа, искам да ви кажа какво свършихме до момента.
Продължава анализирането на материали те, които постъпиха в комисията и тяхното обобщаване. По непълни данни, за периода без 2009-2010 година, тоест, за периода 2011-2013 година сме установили, че изпълнените полети от "Авиоотряд 28" за нуждите на президента на Република България са 75 броя и са на стойност 667 158 лв. За вицепрезидента на Република България с изпълнени 6 полета на обща стойност 88 867 лв. За председателя на Народното събрание с изпълнени 24 полета на обща стойност 178 133 лв. За председателя на Министерския съвет са изпълнение 264 полета на стойност 1 663 587 лв., като така наречените търговски – те не са търговски, но са извън обхвата на "Авиоотряд 28" – са извършени 46 полета на обща стойност 427 020 лв. Това е предварителна информация. Предстои обработването и пресмятането на данните от 2009 до 2011 г.
Искам да ви съобщя друго – че по другите данни, с които разполагаме, налице са 145 полета без данни за това, кои хора са били на борда, както не е ясна и тяхната целесъобразност.
Аз си позволих с моя екип да направя някои справки и установихме фрапиращи полети за нас като данъкоплатци. Например, интересно е, че за господин министър-председателя, тогавашния летището „Безмер“ е било нещо като Франкфурт или Хийтроу на българска почва, защото там са установени 36 полета до летище „Безмер“ от страна на "Авиоотряд 28" плюс 15 полета на Военновъздушните сили.
От тези общо 51 полета 9 са били с преспивания в „Безмер“. Има интересни часови рекорди, примерно, самолетът каца в 0.15 часа и излита в 4.05 часа. Това е един такъв случай, но това е свързано с един терористичен акт в Сливен при взимането на заложници в една банка. Има други по-интересни неща. Примерно, на 22 септември 2011 г. самолет фалкон е излетял в 4 часа през нощта, в 4.45 е кацнал в „Безмер“, а на другата сутрин в 8.30 е излетял за София и в 9.20 е кацнал на „Летище София“. За ваше сведение този нощен полет струва 2 301 лв., като това е сума само за горивото, без да се брои амортизацията и другите разходи.
Установих много интересни зависимости. Най-натоварено за "Авиоотряд 28" се оказва лятото и по-специално месец август, като тогава "Авиоотряд 28", да ме прощават поканените гости, лети като авио такси по маршрута София – Варна главно.
През 2011 г. е летял 7 пъти от София до Варна през месец август.
През 2012 г. полетите от София до Варна също са 7, като те започват още от юли: 20 юли, 22 юли, 26 юли до 29 юли. Всички тези полети са с министър-председателя на борда. Конкретно за август: летяно е на 2 август до 6 август, на 9 август, когато е закаран министър-председателят във Варна, на 13 август фалконът идва и го взима обратно, на 14 август го закарва отново. На 19 август го прибира в София. На 24 го закарва през „Безмер“ във Варна. На 25 август го връща отново в София и на 28 август пак има полет от Варна до София с министър-председателя на борда.
Тези полети през 2012 година до Варна струват 26 000 лева само със заплащане на горивото без реалните разходи, които са.
Има и други любопитни дестинации. Например, на 1 октомври 2010 г. има полет София – Варна. Целта на този полет е министър-председателят да разгледа добивна платформа на Галата и тръбополагащата баржа. След това има полет от Безмер до Свиленград. След това Безмер – Варна – София, за да бъде открита 32-километрова пътна отсечка. Много любопитно е на 25 ноември 2010 година хеликоптер МИ 8 лети по маршрут София – Добри дол. Това е едно ломско село, където се намира кравекомплексът на Димитър Зоров. Там, ако си спомняте, може би много от вас са отразявали, господин Бойко Борисов получава теле – телето Бойка като подарък и го оставя на дъщерята на господин Зоров за отглеждане.
По-интересното е, че пет дни по-късно, на 30 ноември от госпожа Марияна Зорова постъпва искане да бъде ползван отново хеликоптер на "Авиоотряд 28", за да бъде превозен еврокомисарят по земеделието Дачиян Чолош за нуждите на фирма „Алексия 2002“ и отговорът, резолюцията на министър-председателя е „да“. Мога да продължа да споделям още много такива случаи, защото и това изследваме и проучваме. Но нека да се върнем към дискусията и да поставим въпроса така към господин Балджиев може би.
Продължаваме да нямаме данни за хората, които са били на борда. Как стоят нещата и още веднъж може ли да получим отговор защо ги няма тези данни и къде може да ги намерим.
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Ние говорихме и миналия път. Всъщност документацията, от която бихме могли да направим справка за това, кои и колко пътници са пътували, е запечатана по двете досъдебно производства, които текат в момента и ние реално нямаме достъп до тези документи за да направим исканата от вас справка. Аз съм ви приготвил един малък набор от заявки за изпълнение на полети, от които е видно, че заявените полети ще бъдат уточнени часовете на излитане и броят пътници допълнително, тоест, както обяснихме и миналия път, както и господин Пенчев обясни, за нас е важно да знаем датата и часа на полета броя пътници, с оглед изчисление на тегловите данни и характеристики на полета и необходимото количество гориво. Оттам нататък вече, когато пътниците преминават на правителствената ВИП зала, тогава би било редно да се напълно списъкът на пътуващите. Обикновено в нашия песинджър манифест и списък с пътниците ние записваме премиера Бойко Борисов – 8 празни реда, в които чекинът на „Летище София“ да допълни състава на делегацията. Когато сме имали пътниците, и такива документи сме предоставяли на комисията. Манифестът се изготвя в нашата служба в оперативния център и чекинът на летището отбелязва кой се е явил и кой не се е явил. Ако някой не се е явил, кой го замества, дописва се на ръка. Така че в случая е необходимо да направите искане до Градския прокурор да разреши да отворим документацията, за да можем да направим необходимите справки било във Ваше присъствие, било, ако доверите на нас, ние сами да изготвим такъв документ.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви. Аз вече имах среща с представители на Прокуратурата и наистина ще отправим такова искане, да видим какво се съхранява при тях от иззетите материали, дали наистина има списък на пътниците. Но доколкото разбирам, не за всички полети има такива списъци и това е факт. Колеги, ако имате въпроси към нашите гости, заповядайте!
Госпожа Николова.
МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Уважаеми господин Лаков, уважаеми колеги, във връзка с данните, които прочетохте, тук не сме обработили 2009 г. от септември до 2010 г. – нямаме никакви данни.
Справката, която поискахме от "Авиоотряд 28" от миналия път за всички полети извън чл. 3, е предоставена много непълна. Предоставени са данни за 46 полети на обща стойност 427 000 при отчетени по отчет за двете години (2011 и 2012 г.) – два милиона и половина. Тоест, за 2 100 000 ние нямаме предоставени данни и ясно чувствам, че вече цял месец пишем писма до всички институции и те ни отговарят, всъщност сякаш кой ги пита – документи е намерил – което е недопустимо.
При предоставените данни от "Авиоотряд 28" за тези 46 полети излиза, че за 50% от тях или с точност, 22 броя полети, няма заявки, съгласно изискванията. Аз бих попитала тук господин Балджиев на какво основание, въпреки че той тогава не е отговарял, разбира се, но все пак в момента изпълнява тази функция, на какво основание 22 полета – 50% от предоставените ни от вас - тоест това далеч не е пълната информация, бих си представила ако дойде пълната – няма никакви заявки, съгласно правилника, тоест няма резолюции на министър-председателя, няма никакъв лист.
Другото ми питане към Вас е: По отношение на второ писмо ви поискахме допълнителните кодове на полетите, които са извършвани от "Авиоотряд 28" и тук за над 15 кода. Нали разбирате, че ние сме много далеч от системата на организация на полетите, каквато е в "Авиоотряд 28" и Вие сте длъжен да ни предоставите пълната информация, а не каквото ние видим, да питаме непрекъснато. За над 15 вида полети нямаме данни.
Тук виждам около 50 полета, които са с много интересни дестинации, чиито кодове не са предоставени и в повторния списък, който сте ни дали с набора на кодове. Това са може би над 10 полета до Швейцария, около 5-6 полета до Истанбул и други. Нито има обяснение, в смисъл, това въобще не са кодовете, които би трябвало да се отнасят към правителство, към президент. Ще помоля следващия път примерно „код 101“ – какво е това, господин Балджиев?
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Аз мисля, че Ви предоставихме справката с кодовете.
МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Всичко от тези кодове ги няма вътре, това казах .Два пъти ги искахме, тези кодове ги няма: 101 го няма, 30 го няма, 32 го няма, 31 го няма, 102 също. Да не ги чета по ред, защото от справката, която сте ни предоставили, може би е избирателно, не знам как ги давате тези неща.
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Във всеки случай не е избирателно. Ще направим разшифровка на кодовете, защото до 2010 година вървяха едни кодове, след това по изискване на ИКАО преминаха…
МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Тези полети са извършени основно през 2010 година, но през 2011 г. също има.
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Сменени са кодовете и можем да направим разшифровка на справката, която сме издали. Тя излиза от машинно обработване на информацията и кодовете са внесени така, както са записани полетите към момента на тяхното изпълнение.
МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Другото, което бих искала да попитам, е: може би следващия път трябва да поканим колегите от "Авиоотряд 28" и от „РВД“, защото имаме невероятно разминаване с броя на полетите, посочени от едната институция и от другата. Просто да знаете, че следващия път комисията ще се обърне и към Евроконтрол за потвърждение. Явно те двете си дават информация на комисията всеки път различна, за да ни проверяват дали правилно броим и дали следим какво са ни дали предишния път.
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Ние си направихме труда с колегите от „РВД“ да установим разликата в броя полети. Оказа се съвсем тривиално.
МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Аз не мисля, че трябва да има разлика изобщо.
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Да. Полет, който е София – Паламара – Шабла - Варна, те броят четири полета, а ние броим един полет. Така че това вече е уточнено и „РВД“ са готови да предоставят актуалната информация.
МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Бих искала да знам на какво основание тези 22 полета от оскъдната информация 46, която се разминава с 2 100 000 от поисканите от нас полети, са извършени без никаква резолюция. Може би само на база телефонно обаждане. Вие сте ни дали информация, извън чл. 3, в смисъл, ще ви върнем отново питането.
АНТОН КУТЕВ: Аз се опасявам, че част от тези въпроси и миналия път съм ги задавал, обаче все още не мога да разбера докрай как се прави това. Говорим за списъците на хората, които са пътували. В какъв вид тези списъци се съхраняват при вас? Дотук разбрах приблизително някакъв механизъм, в който те ви подават от ВИП-а на летището, съответно те ви подават някакъв списък - дописан, недописан – той стига при вас. Оттам нататък какъв е видът, в който това нещо се съхранява при вас – на листче, на електронен носител, как се съхранява тази информация?
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Този списък - командирът Йорданов искаше да отговори – той се предава на командира. Ако желаете, нека той да отговори.
ПО ТОЧКА ВТОРА:
Изслушване на ръководители и служители в „Авиоотряд 28“
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Васил Иванов – командир на звеното „Вертолети“ може да каже конкретно и как е било, а аз ще помоля после господин Марков да допълни по отношение на самолетите каква е практиката и всъщност случвало ли се е да летите, без да знаете кои хора са на борда поименно?
ВАСИЛ ИВАНОВ: Практика няма. Това са документи, които ние ги изпълняваме. Идва документ от Министерски съвет, примерно, ако изпълняваме за министър-председателя, в нашия оперативен център. Документът се праща. Примерно, ако са дадени имената, ние си правим манифеста. В този манифест – резолюцията е към "Авиоотряд 28", към НСО и към „Летище София“, така че не е само към нас това нещо.
За тези трите инстанции – фактически ние си правим нашия документ, обаче примерно може да има промяна в хората – в имената на хората. От нашия документ, когато тръгнем примерно с вертолета, аз като командир, той преминава в залата – ВИП залата. Във ВИП залата ни го носят подпечатан, с имената на хората вече, които – може в последния момент да има дописани хора. За вертолета, за да знаете по принцип, мен ме интересува броят на хората. В отряда документите се пазят, задължени сме да ги пазим по нашите документи три месеца – този манифест. Така че ние оттук нататък ако решим, последните три месеца може да ги видите. Но ние ги имаме, сигурен съм, че са прикрепени, защото във всеки документ към нашето задание, което е сложено, е сложен и манифестът вътре. Аз съм сигурен, че "Авиоотряд 28" тези документи се пазят, както каза вашият директор, когато се провери в прокуратурата, ще излезе и нашият манифест, разбирате ли – нашият, на отряда. Но това не е наше задължение, да ви го кажа.
АНТОН КУТЕВ: Само за да уточня. Ние ще минем после към това как се пазят, защото това е важният въпрос. Дописан – недописан манифестът, Вие на края имате един манифест, който отговаря на броя хора, които са пътували. Какво правите с този манифест след полета?
ВАСИЛ ИВАНОВ: Като завършим полета аз си правя заданието, правим си центровката на вертолета, правим си техническото задание и всичко това се прикрепя и се праща в нашата секция.
АНТОН КУТЕВ: На хартиен носител ли, или на електронен?
ВАСИЛ ИВАНОВ: Не, на хартиен носител, тя след това може да ги прехвърля на електронен носител.
АНТОН КУТЕВ: Добре. Следващият ми въпрос е какво става с хартиения носител, за да може да стигнем до това, как се пазят документите.
АТАНАС МАРКОВ: Командир съм на „Фалкона“. От 2010 година летя на този самолет. Тук мога клетвено да заявя пред цялата комисия, че за тези три години, откакто летя на фалкона, всеки един полет, който съм изпълнил с този самолет, с тези персони, за които говорим – министър-председател, председател на Народното събрание, президент – полетът се подготвя по следния начин. От нашия оперейшън ни се дават четири т.нар. песинджър манифести. Две копия – хартиен носител А4, в зависимост от това дали имаме пълен списък или когато по някой път господин Борисов е летял, се пише „министър-председател“ и празни редове, които после те на летището си добавят кои са хората, които ще пътуват. Но две такива копия в момента, в който самолетът се дислоцира пред ВИП салона, се дават. Аз лично ги давам на ръка на служителките от този ВИП салон. Две празни копия стоят в мене в кабината, когато кацна зад граница, ако ми ги поискат, аз ги давам.
За тези три години аз лично имам два полета извънредни, при които нямаше такива документи. Мога да ви ги кажа кои са. Единият полет беше когато стана терористичният акт в Бургас. Ние кацнахме буквално 30 минути преди това в София с финансовия министър и се разбра какво е станало в Бургас и след 30 минути излетяхме с вътрешния министър. Разбирате, че в този полет няма време за такива неща. Другият полет беше в 1 часа през нощта, когато излетяхме с господин Борисов до това прословуто летище в „Безмер“ във връзка с другия терористичен акт в Сливен, когато имаше заложници в банката. Тогава господин Борисов цяла нощ – аз не съм бил там, но така разбрах, че убеждавал този човек да се предаде. Това са двата полета, които бяха абсолютно извънредни, в които нямаше време за такива неща. Има нареждане да се изпълни и ние сме ги изпълнявали.
Тези песинджър манифести след приключване на полета с цялата полетна документация – това е полетното задание, времената за полета, нотамите, всичко, което се прикрепва, бележки за гориво, които са към счетоводството – после отиват в нашия оперейшън. Те се съхраняват там. Но както моят колега ви каза, по закон, и това не е българския, това е международен стандарт, те се съхраняват три месеца. След това не представлява интерес, може да се унищожи. До три месеца. идеята е, ако има нещо, което се е случило, инцидент, нещо със самолета – и иска да се провери тази информация, какви са били времената и т.н., центровката на самолета. Такъв е смисълът да се съхраняват толкова време, не повече, разбирате ли?
Ако имате допълнителни въпроси?
АНТОН КУТЕВ: Оттук нататък ми е ясен механизмът, по който тези манифести стигат, доколкото разбрах, на едно място само, тоест, в НСО стига ли този манифест, или те се губят преди това? Тоест списъкът, доколкото разбирам, до момента, освен в "Авиоотряд 28", където сега си говорим как се прави оттук нататък, го има със сигурност на „Летище София“, на съответното летище в някои от ВИП-овете. Още един екземпляр би трябвало да има в НСО. Тоест, във всяко едно от тези места най вероятно времето за съхранение на тези документи е различно. Вие казвате, че при вас е три месеца, защото вас ви интересуват главно техническите евентуални неизправности. Можем да очакваме обаче, че на всяко едно от другите места, ако наредбата не е същата и се съхранява по-дълго. До тук ми е ясно.
Следващият ми въпрос е какво правим с тези манифести. Те остават на хартия и има човек, на който работата му е да ги качи в електронен носител? Изобщо какво се случва с тая документация оттук нататък? Имате ли регламент кога се прочистват и каква част от тях се унищожава или не се унищожава, как се случва това, изобщо как продължава този документооборот оттам нататък?
РАМАДАН АТАЛАЙ: И какъв е редът на унищожаването.
АНТОН КУТЕВ: И какъв е редът на унищожаването?
РАМАДАН АТАЛАЙ: Да допълня господин Кутев. Вече влязохме в реда на движението на документацията - това, което се опитваме да разберем от началото на комисията - документопотока, движението и съхранението. Колеги, уважаеми гости, така да ви кажа, участници от "Авиоотряд 28" и от вертолетите, не може да стигнем до една информация, която всъщност не знам доколко ни е необходима но е важна за обществото. Информацията са списъците, които вие сте возили заедно с персоните. Изключвам дали е само с министър-председателя, включително, разбира се, и с другите персони, които сте возили. Изведнъж като че ли от всичките институции, от "Авиоотряд 28" през Националната служба за охрана, през летището – стигнем ли до този въпрос, всеки излиза с този отговор, който преди малко вие, пилотът господин Марков заявявате, че ние нямаме задължение да пазим тези списъци. Веднага възниква съмнение във всеки един от нас като народния представител защо всички институции нямате задължение да пазите тези документи?
АТАНАС МАРКОВ: Може би защото няма такива правила.
РАМАДАН АТАЛАЙ: То е ясно, защото и в наредбата е пропуснато и не е написано, че трябва да се запазят. Ние нямаме претенции към вас. Но защо пък не изчезнаха манифестите? Там имате ли задължения да ги пазите след три месеца? Защо ги има? Защо ги има и другите документи? Защо след като вече казвате, че три месеца на хартиен носител ги няма, искаме да получим отговора какво става, ако са прехвърлени на електронен носител. Имате ли вътрешна разпоредба, господа, да запазвате тази информация, защото когато имаше терористичен акт в Бургас, по едно време министърът на вътрешните работи каза, че са се върнали и шест месеца назад са установили, че някой от тези лица са посещавали „Летище Бургас“? Ако са били само три месеца, как тогава установихте, че терористът преди шест месеца или примерно определено време е бил там? Това ни е притеснението. Затова, господин председател, моето предложение е следното.
След като ги изслушахме, след като ги имаме тези въпроси, остана да поканим Борис Попов – човека, който е история, доколкото знам. Доколкото съм запознат, дълг и години е служител във ВИП „А“ и ВИП „Б“. Ако тези стюардеси – старшата стюардеса, ако не е получавала от него или от който и да е този списък на пътниците, които са били там, Борис Попов ли не ги е дал, или министър-председателят не ги е дал? Нека да видим. Имаме голямо уважение към вас. Сигурно всеки един от нас понякога сте ни возили, нямаме никакви претенции към вашата служба, към вашата дейност, но изобщо, и не се съмнявайте в това нещо. Претенциите на обществото са да дадем – и след това, нямаме намерение да унизим нито министър-председателя, нито председателя на Народното събрание, който и да се е возил с Вас - но обществото очаква от нас определени отговори. И тези отговори ще бъдат така предадени на обществото, щото вие така ни отговаряте на въпросите, които ви задаваме.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Марков, аз мисля, че Вие не сте човекът, който трябва да дава отговорите, но ако имате информация, която е по темата, бихте могли да ни осветлите.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин председател, да поканим Борис Попов да дойде със списъците.
АТАНАС МАРКОВ: Бих искал пак да го кажа пред цялата комисия абсолютно ясно: всеки един полет – международен полет, включително и вътрешен полет, който се изпълнява през тази ВИП зала, аз не защитавам служителите на ВИП залата, но мога да ви кажа, че се извършва с песинджър манифест (ето го, колегата тук го има, не е попълнен) и след като те го прегледат, го подпечатват и го дават на борда. Това е задължителен документ за нас.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Значи ключът е в Борис Попов.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Ключът може би е в прокуратурата, която е иззела материалите. Аз имам към вас още един въпрос, господа, който пропуснахме да уточним при предишните си заседания.
Случвало ли се е на борда да се качват товари, освен пътниците, които да не са минали митнически, граничен и дори рентгенов контрол? Защото има такава информация, която се върти в обществото, че често пъти се е случвало, особено по вътрешни полети, да се качват, примерно, оръжие за лов. Имало ли е такива случаи?
АТАНАС МАРКОВ: Мога да отговоря по следния начин. Има специален регламент как, при какви условия такива неща могат да се качват. Всеки един товар ( говоря за самолет фалкон, аз не летя на Еърбъс или на хеликоптера) има специални мерки за сигурност, при което включително и нашите багажи минават рентгена в тази ВИП зала. Това е задължително. Имаме специален отдел „Сигурност“ в нашата компания. Така че всяко едно нещо се проверява, включително и самолетът. Тук вече не е моя работа да казвам как и защо, но всяко едно такова нещо се проверява. Моето лично мнение и това, което чух в пресата за чувалите с пари и всякакви такива неща – това са приказки на страшно некомпетентни хора, които просто си нямат и милиметър разбиране за какво става дума, камо ли за ВИП зала и за такъв полет! Това просто е смешно.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Иванов, става дума за хеликоптера по вътрешни полети да изчистим и тази част на въпроса и ще Ви дам думата, госпожа Николова.
ВАСИЛ ИВАНОВ: Аз съм от 1999 г. в "Авиоотряд 28". Дотогава съм бил военнослужещ, командир на 24-а авиационна база бях. За оръжието той Ви каза: там си има специална наредба. По старата наредба– сега не мога да ви кажа при кое правителство сега – сме изпълнявали ловни полети, това е периодът някъде 2000 – 2001 – 2002 г., но това са били полети за такива хора, които по старата наредба бяха разрешение. Но след това дойде нова наредба, по която на борда не се дава да се кара оръжие. Разбирате ли? Оръжието трябва да бъде съхранено в друго помещение. Вертолетът няма такова помещение. Така че в тези новите времена след 2002 година никога не е имало да се вози ловно оръжие и такива работи. Даже тук отварят един полет, който е с господин Батков, аз не съм бил на полета, но днес говорих.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Става дума за полет с руски бизнесмени. Те са два полета всъщност. Те са до ловни стопанства. Нямаше оръжие на борда, така ли?
ВАСИЛ ИВАНОВ: Не, на борда няма. Извършвани са само панорамни полети отгоре за оглеждане на терена, кацане и вече оттам нататък те вече могат да ходят да си ловуват – не знаем за тези работи какво става и не ми е работа да питам за това.
Така че в "Авиоотряд 28" според мен правилата с железни, да знаете, в това отношение.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви. Госпожа Николова имаше уточняващ въпрос.
АНТОН КУТЕВ: Само отговорът на моя въпрос преди това, а може и след това, ако трябва ще изчакам, няма проблем, но въпросът ми беше все пак как върви документооборът нататък?
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Ще се върнем при Борис Попов. Искам да уточня за колегите журналисти. Става дума за господин Борис Попов, който е директор на дирекция „ВИП“ в „Летище София“ ЕАД. Уверявам ви, той ще бъде поканен за изслушване на следващото заседание, защото наистина е човек история и защото би трябвало информацията, която търсим, да бъде при него. Подозирам обаче какъв ще бъде отговорът. Отговорът най-вероятно ще бъде, че информацията е иззета от прокуратурата. Но аз ви уверявам, че ще напиша писмо до прокуратурата и ще искам оттам, ако могат да ни предоставят, съществуващите данни. Освен това, както вие предложихте, от „РВД“ също трябва да поканим представители. Госпожо Николова, имате думата.
МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Аз искам да кажа две неща. Първо, по отношение на документирането на полетите не е допустимо да не се пазят тези списъци. За мен считам, че тези списъци умишлено са унищожени след това или частта от тях, която я е имало, защото не е нормално за 50% от полетите - а те са ни дадени една оскъдна част извън член 3 – да нямаме никаква заявка, нищо, абсолютно нищо.
Другото, което искам да кажа тук, е: ръководителите на фалкона казаха, по-скоро господин Марков, че имало некомпетентни коментари в пресата по отношение на сигурността, че на летището имаме доста добре изградена система за сигурност. Но аз ще ви прочета една малка част от доклад на фирма „Марш“, която е една от водещите световни фирми в областта на оценка на риска и която прави оценка ежегодно на риска на „Летище София“. Чета ви съвсем избрани части и ще помолим следващия път шефът на летището да дойде отново, също с шефа на дирекция „Сигурност“, защото той отговаря за тези неща. Ще изискаме и последния доклад на фирмата.
По отношение на системата за управление на сигурност е казано, че е създадена и документирана, но не се прилагат. Чета ви изборно:
„ВИП процесът следва да се преразгледа и промени, за да се получи съответствие с всички изисквания за сигурност и качествено обслужване на пътниците. Прекалено много с съкратените процедури по проверка, което може да доведе до неоторизиран достъп на пътници до самолетите.“
Аз ви чета от една европейска фирма, английска, която много елегантно е поставила проблемите. Сигурността е по-висок стандарт…
„Ръчен багаж… Бърза писта за салона е на разположение“ – това е по повод на неоторизирания достъп до багажа – че може всеки да си качи каквото иска, стига да го познават. Така пишат тук. Ще ви го прочета:
„Вход „А“ бърза писта за салона е на разположение на приоритетните пътници, които преминават през процедури на скрининг и са отвеждани надолу по коридора към фоайето. Летищният персонал също използва тази точка за достъп. Съществува стъклена врата, която може да се използва за достъп до отделен багаж.“ Тоест тук казват, че няма никакъв контрол върху багажа на ВИП-а.
След това: „Тази врата трябва да се контролира, да се избегне смесването на пристигащи и заминаващи пътници“, от което отново се стига до извода, че тук не се знае кой откъде минава или каца, или излита.
Продължавам нататък: „Цялостният процес също представлява комбинация от заобикаляне на установените процедури, което може да доведе до това, неоторизирани пътници да получат пряк достъп до самолета. Екипът ни препоръчва този процес да се промени, за да се получи съответствие с всички изисквания за сигурност при качване на пътниците.“
Отделно споменават за каргото и т.н.
С една дума, от тази малка част от доклада, ние ще изискаме следващия път доклада за последните три години и съответно какви мерки е предприело „Летище София“ по отношение на сигурността, нашата сигурност на всички граждани.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви, госпожо Николова.
Уважаеми колеги, имате ли други въпроси? Господин Кутев, заповядайте!
АНТОН КУТЕВ: Аз не можах да стигна до един отговор тук. Отговорът ми е - как се унищожават тези документи. Приемам - това, до което така и не стигнахме, няколко пъти питах за документооборота – приемам, ако правилно съм разбрал, че вие ги пазите на хартиен носител. Приемам, че тези хартиени носители по някакъв начин сега като са ви ги искали от следствието, вие сте ги пратили в следствието и затова не можете да ни г. и представите на нас, защото са на хартиен носител. Приемам, че няма кой да качи тази информация на електронен носител, въпреки че това ми и изглежда малко несериозно. Но да речем, че това е възможно. Може би е така. Въпросът е оттук нататък. Затова минавам на следващия въпрос, който ми е важният: Как се унищожават тези документи? защото, господин председателю, очевидно е, че те не са унищожавани по ред. Тук не става дума за това, че всички, които са с три месеца назад, са унищожени, а са и унищожавани избирателно. В такъв случай вие трябва да имате някакъв ред на унищожаване и трябва да има човек, който казва кога кой документ се унищожава. Аз държа да знам кой е човекът, който е казал да се унищожат точно тези документи, които ние така и няма да получим от следствието, защото от това, което разбрах досега, документите в следствието, които сте изпратили, също са избирателни. В някои има информацията, в други я няма. Нали разбирате защо настоявам да разбера механизма на унищожаване на документите?
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Първото запитване от комисията, което получихме, ние предоставихме на вниманието на комисията няколко вътрешни документи, от които единият е документооборотът в "Авиоотряд 28" по какъв ред става. Тази процедура е утвърдена от Държавния архив, дирекция „Държавен архив“, преди това не си спомням какво беше. Ежегодно се актуализират данните в процедурите, съгласува се с Държавния архив и когато се прави предложение за унищожаване на документи, ние представяме списък в Държавния архив, оттам се прави експертна комисия, така, както е написано в закона и в правилника за управление на държавния архив.
С оглед на това, за разлика от изискванията на гражданското въздухоплаване, където тези документи се съхраняват три месеца, във вътрешния правилник за документооборота за заложени и са останали едни по-дълги срокове. "Авиоотряд 28" е с 40-годишна история и ние много от документите, които би трябвало по всякакъв повод да са били унищожени ги пазим там – било за справки, било за историята. Идват колеги, работят с тях, пишат книги и мемоари.
Така че не сме проверявали, защото не е ставало дума досега за това нещо, но съм сигурен, че поне от 2005 година не са унищожени тези документи включително и списъците на пътниците, включително и полетните задания се съхраняват в архива в кашони, описани.
АНТОН КУТЕВ: В такъв случай може ли да ни предоставите справки – извинявам се, че може би това е поредната справка, но възможно ли е да искаме от вас справка за това все пак, това, което ни казахте в момента, все пак да го направите пунктуално като справка – има ли нареждания за унищожаване на документи, конкретно говорим за тези манифести в този случай през това време и ако е имало нареждане за унищожаване на такива документи, кой е издал нареждането.
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Аз справка не мога да ви дам.
АНТОН КУТЕВ: Не сега, разбира се, в момента. Може да го възложите след това да се направи.
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Мога да направя декларация това, както е записано в правилата за водене на архива, не би трябвало никой да може да даде устно или писмено разпореждане, реди да изтече необходимият срок, преди да бъде одобрено от експертна комисия в "Авиоотряд 28" и в Държавния архив“ не могат да бъдат унищожени тези документи.
АНТОН КУТЕВ: Аз мисля че в този случай декларация е достатъчно. Ние искаме да стигнем до яснота има ли унищожаване или не, за да е ясно вече.
Аз се опасявам в това, че ще има разлика във времето, когато ние ще получим от следствието евентуално тези документи и съответно нашият разговор с Вас няма никакъв смисъл ние да Ви викаме пак след това – получили или неполучили – тоест, това е нещо, което е важно за нас.
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Документите, които са запечатани от прокуратурата, обхващат периода на досъдебното производство – 2009-2013 година. Така че от 2008 година назад документите са свободни. Ако някой желае, може да ги види, да ги предоставим, да види в какъв вид се съхраняват действително.
АНТОН КУТЕВ: Добре. Може ли още един отделен от този въпрос. Тук виждам едно сведение за изпълнение на полети, в което буквално това листче, което е към днешните документи… Аз видях, че полетите са доста, но вие сте предоставили в сведението само „и предоставена за тях допълнителна субсидия през 2011 г.“ Тоест по принцип сведението, което сте дали, е от 2009 до 2013 г., но субсидията, която давате, е само за 2011 г. Това означава, че информацията е непълна, или че единствената субсидия, която сте получавали, е била през 2011 г.? Тоест защо след като периодът на отчитане е 2009-2013 г. за полетите, Вие предоставяте справка за субсидията само за 2011 г.?
АТАНАС БАЛДЖИЕВ: Не можах да разбера, но казвам, че изследваният период от досъдебното производство и изследваният период от комисията е този, който е заключен между 2009 и 2013 година, а ние имаме ежегодни финансови отчети. Не знам какво…
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Кутев, ние очакваме и от Сметната палата също допълнителна информация и проверка. Искам само да ви кажа, господин Кутев, по-скоро и към Вас, и към колегата Жельо Бойчев бяха поставени въпроси от колегите от ГЕРБ за полетите преди обхвата на нашата комисия и след. Получих малко преди заседанието от господин Балджиев данни, с които не съм се запознал. Ще бъдат размножени и ще ги получите и вие. Но общо взето може да се каже, че за периода, когато премиер е бил Сергей Станишев, "Авиоотряд 28" е извършил 1512 полета, а за периода, който обхваща комисията ни, тоест по времето на управлението на Бойко Борисов, полетите са 1789. Тук се включват по лети за всички институции плюс тренировъчните полети плюс полетите за тариране на уреда на летището. Факт е, че при последното управление са били повече с около 200. Мога даже да ви кажа: преди 2009 г. с „Фалкон“ са направени 882 полета, а след 2009 г. – 816. С „МИ 8“ са извършени 227, след 2009 г. са 421 полета. С „ТУ 154“ преди 2009 г. са 400 полета, а след 2009 г. са 49. С „Еърбъс“ - а319 не са извършвани полети, защото не го е имало преди 2009 г., а след това са извършени 223 полета.
Това са предварителни данни, които понеже имаше проявен интерес да се направи някакво сравнение, мога да дам сега. Тези материали ще бъдат обобщени и ще бъдат раздадени оригиналите също. Още веднъж, заповядайте думата, господин Кутев.
АНТОН КУТЕВ: Благодаря, господин председател. Аз нямам нищо против да се върнем и да разглеждаме, въпреки че не е в обхвата на комисията, полетите и през предишния мандат. Проблемът е, че ние тук ги разглеждаме прекалено подробно, а там по този начин, общо взети полетите, трудно правим разликата кое какво е. Примерно, аз в личен разговор с бившия премиер, той ми казва: аз имам вътрешни полети не повече от 8-10, 15 да са за целия мандат. Виждаме, че 15-те вътрешни полети на министър-председателя от предишния и тези, които е правил Бойко Борисов от сегашния, са огромна разлика. Въпросът е обаче, че ние може би не е много редно да се връщаме назад не защото има нещо страшно в това, а защото са много несъпоставими. Дълбочината на изследване тук е една, а там е друга. Резултатът е, че не може да се направи смислена съпоставка. Това е проблемът.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Така е наистина. Затова ние се концентрираме в работата си с полетите, които са със сигнатури президент на борда, премиер на борда, председател на Народното събрание на борда, тоест, лицата, които имат право да ползват "Авиоотряд 28". Тези полети разглеждаме. С тях е проблемът, че не можем да установим кои са били съпътстващите ги лица.
Виждам, че нямате повече въпроси към господата и госпожите, които сме поканили. Искам да ви уверя, че за следващото заседание ще напишем писмо отново до господин Бойко Борисов, този път по настоящия му адрес, ще го поканим за изслушване. Ще поканя господин Борис Попов – шеф на дирекция „ВИП“ в „Летище София“, също ръководството на „Летище София“ и директора на дирекция „Сигурност“, както пожела госпожа Николова. Тоест следващото заседание посвещаваме отново на евентуално изслушване и изслушване на представителя на „Летище София“.
Това е, което възнамеряваме да правим. Мисля, че стана ясно вече. Ако обичате, да се представите за стенограмата.
АНГЕЛ БОРИСОВ: От четиридесет години съм инспектор на Главна въздухоплавателна администрация. Това са катаджиите по самолетите. Бях поканен във Вашата комисия днес да осветля някои неща. Слушайки дебатите, ме учудва, че най-отговорната инстанция отсъства от тук. Аз се явявам техен представител.
В нашата държава въздухоплаването се осъществява по Закона за гражданската въздухоплавателна администрация, тоест по гражданския закон. Въздухоплавателните средства са два вида: граждански и държавни. Но този закон казва: всеки държавен полет, който се изпълнява под ръководството на Ръководство „Въздушно движение“, подлежи на този закон и от томи момент ги обединяваме всички – няма държавни, няма частни, няма каквито и ще да е – всичко по този закон.
Какво казва този закон? Този закон казва: Въздухоплавателното средство за да бъде във въздуха, трябва да съдържа на борда един, два, до десет документа. Един от тези документи е пътническият манифест, задължително лоушит, затоварването на самолета – какво кара: чанти, ръчен багаж на делегати. Тук не се говори за министър-председателя, а който е на борда като персона.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви, господин Борисов. Няма да разглеждаме закона, ние сме достатъчно добре запознати с него. Стана ясно за лоушит.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин председател, нека да го чуем. Възниква въпросът, и на стюардесите ще зададем този въпрос – дали го има този списък. Списък има, дали им е даден списъкът.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Щом има такъв интерес, продължаваме дебата. Да, господин Борисов? Кажете да знаем за лоушита, за песинджър манифест.
АНГЕЛ БОРИСОВ: Ето го това нещо, което се изготвя. Аз съм махнал умишлено имената. Това е формата. Понеже вие дискутирате, това нещо трябва да бъде заверено от КПП – граница. Значи те може да го напишат, но това нещо може да се хвърли в кошчето след това. Заверено от КПП.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Ако е вътрешен полетът, не се заверява от КПП?
АНГЕЛ БОРИСОВ: Капитанът ги разписва. Ето, това са подробности, които ако ме питате, веднага ще ви отговоря. За всяко нещо на някое летище каца, няма контрол, там капитанът разписва всичко и предава в съответния отряд, тоест "Авиоотряд 28" документацията, която включва всички тези документи и те отиват за обработка.
Нашето министерство в лицето на „ГВА“ им е утвърдило три месеца да ги пазят. Ето го документа.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Това е по закон, три месеца.
АНГЕЛ БОРИСОВ: Защо са три месеца? Законът казва така: този, който обслужва, договаря със съответния отряд колко месеца да ги пази. Договорени са три месеца. Защо са договорени три месеца? Господата трябва да знаят. За други авиокомпании са шест, една година. Тук е договорено обаче и има такъв документ три месеца.
Отиваме към мястото, където се обработва, да кажем, Софийския ВИП. Аз го повтарям, но това, което е в закона, аз съм го проверявал многократно без дебати. Те си имат човек, който изработва това, но от летището е жената, която извършва чекирането. Двама души са – жената и техният служител. Тук се получава понякога разминаване. Единият го пише, единият го взима, другият не го взима. Има полети, които "Авиоотряд 28" изпълнява с не техни самолети, на други фирми. Те си отиват към оператора, към който е. Тези, които са специално за специалните полети, възможно е да се получи, защото тази стиковка е установено, че не работи добре.
Съхранението. И завършвам. Техните три месеца. Така е записано. Но на „Летище София“ се пази до момента абсолютно всичко и в момента това, което търсите, е в едни черни чували до прокуратурата. Там има буквално всичко.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Катаджиите къде спирате самолетите да ги проверявате?
И във въздуха проверяват. Радарът отдолу казва: „Не поддържате ешелон, нарушили сте еди какво си“ и това е! Но всички въпроси, които са неуточнени, може да ме попитате или мой колега и няма дискусии, а точно как стои въпросът.
ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви.
Благодаря ви за вниманието. Както казах, ще напишем писмо до прокуратурата. Днес имах среща с техни представители, да видим какво се съхранява там. Мисля, че изчерпахме дневния ред. ясно е какво ще бъде и следващото заседание. То ще бъде във вторник от 14.30 часа пак тук, в зала „Запада“. Заповядайте. Да заповядат и журналистите. Още веднъж ви благодаря за вниманието, благодаря и на гостите. И извинявайте, че толкова време отнехме, но беше много интересно.
/Край – 15.35 часа./
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА
АНКЕТНА КОМИСИЯ:
/В. Лаков/
СТЕНОГРАФ:
/Р. Андреева/
Файлът съдържа 45 225 знаци.