Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Временна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства при ползването на правителствения "Авиоотряд 28" и въздухоплавателни средства на Министерството на отбраната в случаите на ползване не за цели на въоръжените сили за периода август 2009 - март 2013 г. включително да провери кога, по какви дестинации (в страната и чужбина), с каква цел, в какъв състав, с какъв разход на финансови средства са били ползвани въдухоплавателните средства на авиоотряда и Министерството на отбраната
16/07/2013
    ПРОТОКОЛ № 6
    На 16 юли 2013 г. от 14. 30 ч. се проведе редовно заседание на Временната анкетна комисия за "Авиоотряд 28" и използването на транспортни летателни средства на ВВС. Заседанието се проведе при следния
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Запознаване с новопостъпили материали в комисията и обсъждания по тях.
    2. Изслушване на бившия министър председател господин Бойко Борисов в качеството му на министър-председател за периода на комисията за действията му по отношение на „Авиоотряд 28” и военно- въздушните сили
    3. Изслушване на ръководители от летище София ЕАД, свързани с дейността на комисията.
    4. Разни.
    ***
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Уважаеми колеги, уважаеми журналисти, добре дошли на поредното заседание на Комисията за „Авиоотряд 28” и военните въздухоплавателни средства, които не са били използвани по предназначение!
    Имаме вече кворум, можем да започнем работа.
    Дневният ред беше разпратен предварително, всички го имате.
    По точка втора, отново имаме прецедент, тоест това се утвърждава като правило. Отново виждаме, че няма министър- председател тук, нито пък лидер на ГЕРБ.
    Трябва да Ви кажа, че направих всичко възможно да поканя надлежно господин Бойко Борисов. Оказа се, че в Народното събрание няма негов адрес – няма попълнени документи. Лидерът на най-голямата парламентарна сила е в документална нелегалност за Народното събрание на Република България.
    Същата е ситуацията и в Министерския съвет. Там също проверихме за адреса. Има някакъв адрес в Бояна, който очевидно е недействащ. Затова се обърнах към МВР, откъдето ми дадоха адреса на господина Борисов и той надлежно беше поканен с писмо с обратна разписка. Както виждаме, не се явява.
    Искам да Ви кажа, че съгласно чл. 76 от Конституцията, клетвата, която всички ние сме положили – в нея се казва: „Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на народа” – това е чл.76.
    Четири текста по-надолу, в чл. 110 на нашия Правилник за организацията и дейността на Народното събрание се казва: „Длъжностните лица и гражданите, когато бъдат поканени, са длъжни да се явят пред парламентарните комисии и да им предоставят исканите от тях сведения и документи”. Тоест господин Бойко Борисов, смело мога да заявя, нарушава собствената си клетва, която е дал като народен представител, отказвайки да се яви пред комисията.
    Така че точка втора трябва да отпадне и да гласуваме предложения дневен ред без точка втора. Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували: за – четирима, въздържал се 1.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Може министър-председателят да реши дойде направо за втора точка.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Ние веднага ще го допуснем.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Добре, аз затова се въздържам.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Четири гласа „за”, един – въздържал се, дневният ред е приет.
    Очакваме да дойде министър-председателят.
    Господин Аталай има друго алтернативно предложение – да направим изнесено заседание на комисията, независимо дали с хеликоптер Ми-8, на „Авиоотряда”, но това в рамките на шегата. Щом планината не идва при Мохамед, Мохамед отива при планината.
    Господин Кутев, заповядайте.
    АНТОН КУТЕВ: Въпреки че много добре знам това, което се предложи, сега, за да сме изчерпали всичките юридически инструменти, с които разполагаме – доколкото ми е известно, ние нямаме възможности за принудително довеждане на господин Борисов, въпреки че очевидно друг начин да бъде доведен в комисията няма. Моето предложение, все пак, за да сме сигурни в това, нека да възложим на юридическия отдел в Народното събрание да даде становище по повод на това как и по какъв начин може да бъде доведен гражданин на Република България, който не се явява на заседание на комисията, и какви са методите, по които той може да бъде заставен да го прави? Би трябвало да има закони и механизми. Пак казвам – ясно ми е, че ние не можем да доведем принудително господин Борисов, но въпреки всичко, нека поискаме становище от юридическия отдел, за да видим все пак как стои принципно въпросът, като пак казвам – не виждам лошо в искането към юридическия отдел да попитаме и за становище: възможно ли е принудителното му довеждане, което очевидно се налага?
    ПРЕДС.ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви, господин Кутев.
    Абсолютно резонно предложение. Още утре ще бъде написано писмо до Правния отдел на Народното събрание да изтълкува ситуацията и да види какво може да се направи по казуса, а също и може би към отдел „Човешки ресурси” – да установят все пак адресната регистрация на лидера на ГЕРБ.
    По т.1 искам да Ви запозная с постъпилите материали. В периода между двете заседания получихме отговор от Министерството на финансите за извършвани трансфери по отношение на „Авиотряд 28”. Тази информация се визира от експертите, посочени са сумите, които са превеждани допълнително, така че тя ще бъде ясна може би за следващото заседание.
    Получихме интересна информация от ръководството на „Авиотряд 28”, която засяга мистерията „Безмер”. Установява се, че това, което знаехме със сигурност – че полетът на „Бистришките тигри” е заведен със закъснение от три дни и това не е прецедент, това е било масов практика, която е действала не само по отношение на „Бистришките тигри”. Тези материали са Ви раздадени.
    От справката се вижда, че – няколко случая ще посоча –документите са от „Авиоотряд 28”, входяща поща. Иска се примерно заявка да се използва самолет „Фалкон” на 25 септември 2011 г. по маршрут Варна-София. Преди това София-Бургас-Безмер-Варна, като това искане, тази заявка е направена и заведена на 26 септември, ден след осъществяването на полетите.
    Подобен е случаят със заявка за ползване на „Фалкон” 2000 на 6 септември 2011 г., което е заведено на 7 септември 2011 г.
    Има интересна заявка на 25 август 2011 г. по маршрут София-Паламара, отново става дума за Паламара – ловното стопанство, а след това на 26 август 2011 г. Паламара-Варна-София-Варна. Заявката е отново от Авиоотряда и е заведена на 30 август – четири дни след осъществяването на полета до Паламара.
    Също така ни е предоставена справка за полет с хеликоптер МИ-8 до Паламара и до Шабла с полетните документи, но без списък на хората, които са били на борда.
    Мога да продължа да изброявам: на 23 август 2011 г. е поискано използване на „Фалкон” по маршрут Безмер-София-Варна, Варна-София. Искането е заведено на 24-и. Ако може да кажете, че това е грешка в деловодството на Авиоотряда – не, не е грешка, защото документите са с електронен вносител на часа. Това е получавано по факс, така че часовете са фиксирани и няма как да се установи грешно или е забавено завеждане.
    Има няколко редовни заявки и отново следва Варна-София – любимата дестинация, на 20 февруари 2011 г., заведена е на 23 февруари 2011 г. Това прави впечатление по отношение на полети, които са изпълнявани и след това са били разрешавани – според мен, абсолютна нередност по отношение на Авиоотряда и нередност по отношение на принципала на министър-председателя, който тогава ръководи „Авиоотряд 28”.
    Друг интересен документ се получи днес, уважаеми колеги, той е от Министерството на отбраната. Изпратихме до тях допълнително писмо за всички полети, които са регистрирани – излитане и кацане от авиобаза „Безмер”, което, продължавам да твърдя, че става все по-загадъчно в дейността на нашата комисия.
    От Министерството на отбраната и от авиобаза „Безмер” върнаха обратна информация, в която се посочва, че за периода 2009-2013 г. – информацията Ви е раздадена в момента – са извършени 16 полета – излитания и кацания с министър-председателя на борда от и на авиобаза „Безмер”.
    Както вече знаете, още на предишното заседание ние обявихме, че полетите са много повече. По данни на самия „Авиоотряд 28”, на Министерския съвет и на Ръководство на въздушното движение се оказва, че има не 16, както твърдят военните от Безмер, а 55 полета, извършени с Авиоотряда, с кацане и излитане от или на авиобазата с министър-председателя на борда. Отделно има още 15 с хеликоптера „Кугър” и самолети „Спартан” на същата база. Така че там очевидно или е загубена информация, или тази информация е невярна. За това нещо аз разговарях и ще предоставя документите на министър Ангел Найденов да направи допълнителна проверка защо получаваме такива официални документи, които очевидно са непълни, неточни, а може би и неверни.
    Освен това, преди получените отговори на нашите запитвания – това е прелюдия към разговора ми с летище София, написал съм писмо до главния прокурор, в което моля, в рамките на тази седмица, членовете на комисията да бъдат уведомени кога имаме възможност да се запознаем с иззетите материали по двете предварителни производства, образувани от прокуратурата – става дума за документация, свързана със списъците на хората, които са били на борд Това искаме да видим.
    Очакваме отговора и ще Ви уведомя в оперативен порядък кога можем да отидем да видим тези иззети документи – дали това е възможно, дали не представлява следствена тайна. Това са документите, които до момента постъпиха, ще ви уведомявам и за нови.
    Ако имате въпроси, на които мога да отговоря, заповядайте. Мога да Ви предоставя всички тези документи, част от тях вече са Ви раздадени.
    Можем да преминем към изслушване на госпожата от летище София.
    Поканили сме господин Христо Щерионов – директор на летище София ЕАД, господин Борис Попов – живата легенда на ВИП А и ВИП Б, господин Владимир Рапонджиев – шеф на служба „Сигурност” на летище София, господин Веселин Пейков – бивш директор на летище София ЕАД и Огняна Танева – вътрешен одит на летище София.
    Общият въпрос, който аз задавам е: каква е организацията, създадена от летище София при обслужване на ВИП-полетите – става дума за полетите с „Авиоотряд 28”, ползването на правителствените ВИП-ове, контролът, който се осъществява от страна на летище София? В крайна сметка искаме да разберем и разполага ли летище София и неговите служби за сигурност със списъците на хората, които са летели по външни и вътрешни полети, подчертавам вътрешни, защото при външните нещата са по-ясни, при вътрешните – не са толкова ясни. Разполагате ли с такава информация?
    Неприятно впечатление ми направи, че въпреки зададените въпроси още на първото ни заседание, Вие не изпратихте такива списъци, а после в писмо се мотивирахте, че данните са иззети от прокуратурата. Интересуваме се също от видеонаблюдението – как е било осъществявано? Тук, на закрито заседание, се оказа, че Националната служба за охрана не осъществява свое видеонаблюдение на ВИП А. Това е Ваше дело, а доколкото разбрах, част от тази информация липсва. Това е според НСО и според прокуратурата също – те не знаят още какво сте ни предоставили. Как стоят нещата с видеонаблюдението?
    Може би в хода на дискусията ще изникнат и други допълнителни въпроси като например кой, как има право да ползва правителствения ВИП. Това са въпросите. Благодаря.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ (Изпълнителен директор на летище София): В допълнение към това междувременно ние предоставихме на Вашето внимание писмо с допълнителна информация на магнитен носител, в който са посочени дестинациите и пълния списък на всички лица, които са пътували в този период. Имам го на хартиен носител, мога да Ви го предоставя.
    Предполагам, че сте се запознали с информацията, предоставена Ви на магнитния носител. В нея присъстват дестинациите по вътрешен, външен полет, броят на лицата и поименен списък на всички лица, които са пътували.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Ще си позволя да Ви прекъсна. Няма поименен списък на всички лица, които са пътували.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Втората информация, която е на магнитен носител ги съдържа.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: На магнитен носител, на диска, който имаме, няма списък, особено на вътрешните полети. Пише: „Бойко Борисов, придружаващи лица; Бойко Борисов плюс охрана” в голяма част от случаите. В редки случаи, бих казал изключения, са списъци на хората, които са били в същия полет на борда.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Ето го списъкът на магнитния носител (подава списъкът на председателя на комисията). Допълнително можем да предоставим, по искане за „Авиоотряд 28”, пълния списък на лицата, пътували по въпросните заявки, което сме предоставили на „Авиоотряд 28”. Не зная дали го имате?
    ПРЕДС.ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Да, точно за това става дума. Имаме го този списък и в него наистина липсват имената на всички хора, които са били на борда.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Липсват имената на бройките на хората, когато сме въвели вътрешни правила за ползване на ВИП А и ВИП Б – това е за срок от 1 април 2010 г. Тогава ни беше направен вътрешен одит за ползването на ВИП А и ВИП Б и дотогава не присъстват, но след това присъстват имената на всички, които са пътували, или има заявка заедно с тези, които са одобрени от Министерския съвет или от другите институции, отговорни за пътуването на тези лица.
    Тези дискове са изпратени по електронната поща на всеки един от Вас. Аз специално се рових в списъците и установих, че наистина няма пълни списъци с всички хора, особено по вътрешните полети. Има предоставени имена, има примерно само Бойко Борисов, посочен като пътник. Това е въпросът. Очевидно може би става дума за след 1 април 2010 г. и преди това да е разминаването.
    АНТОН КУТЕВ: Може ли едно предложение по този въпрос? След като от летище София твърдят, че имат данните до 1 април 2010 г. и след това може би да оставим за следващия път всички конкретно да се запознаем още веднъж с това. Аз също го прегледах набързо, но като не го знаех, не съм обърнал внимание кога е. Така че нека да оставим този въпрос за следващия път. Приемаме сега това, което казвате, все пак те са го проверили, така че приемаме това сега. Следващия път ще имаме задачата всеки от нас да го прегледа, за да продължим дебата.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Допълнително искам да представя на комисията информацията, която представихме по искане на „Авиоотряд 28” за конкретните полети може би за тези заявки, за които става дума. В тези заявки конкретно е посочен списъкът на лицата, които са пътували, съобразно вътрешните правила, посочени в нашето писмо, тъй като процедурата е – има писмо-заявка, след това се вкарва в системата. Ако има допълнения, те допълнително се вкарват в системата и се вкарва в нашата собствена система. Така че мога да предоставя, официално поискаха да предоставя тази информация.
    Ние предоставихме на магнитен носител пълния списък на всички полети. Отделно по „Авиотряд 28” предоставихме списък конкретно на пет заявки, които са ни дали, за конкретна информация. Ако искате информацията, която сме предоставили на „Авиоотряд 28”, която е конкретно за тези пет заявки, да Ви я предоставим сега.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Да, разбира се, хубаво е да я предоставите, но аз Ви припомням, че ние вече искахме такава информация. Казахте ни, че не разполагате, след което стана недоразумение и се оказа, че информацията, която ние не получихме, е предоставена на следствието и сега трябва да ровим в чувалите на следствието, за да установим нещо, което е трябвало първо на нас да бъде предоставено. Това е моят упрек към Вас.
    Благодаря Ви за тази предоставена информация. Ще се запознаем с нея и ще Ви помоля и на електронен носител, за да можем да сверим данните.
    Госпожа Маргарита Николова има въпрос.
    Заповядайте, госпожо Николова.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Господин Щерионов, имам въпрос към Вас: казахте, че цялата информация, която касае полетите – ние я искаме повече от месец, явно сега я носите, и то я поискахме официално. Ние пишем три писма до Вас и не получаваме пълна информация. Това, което сме получили, мога да Ви кажа, че въобще не касае периода 2009-2010 г. преди април-май, когато сте си променили вътрешните правила.
    В справката, която ние имаме, 16 пъти поискана от летище София, от РВД и от „Авиоотряд 28”, се оказва, че са направени общо 267 полета. От тези 267 полета, за 135 полета няма данни кой е летял, защо е летял и каква е била целта на полета? Това е за целия период. Искам да кажа, че това са почти малко повече от 50% за направените полети на Министерския съвет или на министър-председателя за този период. Въобще не мога да разбера защо трябва комисията да заседава вече повече от един месец и ние да разбираме тук дали това искаме, или онова не искаме. Искаме всичко, което още в началото, знаете много добре какъв е предметът на работа на нашата комисия, то е в самото заглавие на комисията.
    Другото, което исках да Ви попитам: фирма „Марш” прави ли Ви одити, на Вас всяка година за оценка на риска?
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Във връзка с...
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Във връзка с това, абсолютно да!
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Фирма „Mарш” преди пет години е презастраховател на „Булстрад” – това е авиационният бранш на презастрахователя „Бустрад”. Фирма „Марш” ни е правила одит.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Последният доклад кога Ви е връчен?
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Не си спомням кога е последният доклад, мисля, че беше преди три или четири години, ако говорим специално за фирма „Mарш”.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: И след това нямате друг доклад? Последно преди три, четири – така ли? В смисъл, не Ви ли...
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Вие питате конкретно за фирма „Maрш?
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Добре, а друга фирма, която е извършила одит след нея, със същия ранг, имам предвид за контрол на риска? В нейните доклади и в други доклади, които попаднаха при нас в комисията, е видно – те съвсем елегантно съобщават за пропуските, които има при пропускателния режим на ВИП А и на ВИП Б – за начина на достъп до багажите, за сливане на пътникопотоците и така нататък. Затова питаме, защото това ни касае в момента. Затова така Ви задавам въпроса?
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Препоръките на фирма „Марш” са изпълнени, господин Рапонджиев ще докладва за пропускателния режим на ВИП А и ВИП Б. Не мисля, че там има смесване на прозорците.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Ами не, защото ние не можем да разберем кой от къде е минал вече месец и половина! Вие ще ни докладвате, ами докладвайте ни тогава.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Нека да дадем думата на господин Рапонджиев да обясни пред комисията как стоят нещата.
    ВЛАДИМИР РАПОНДЖИЕВ: ВИП А и територията около него е демаркирана зона съобразно летищната програма за сигурност. Във връзка с това там извършват действия и Дирекция „Сигурност” на летище София, и НСО, и „Гранична”, и „Митница”, и други структури за сигурност, когато се налага и ако се налага, във връзка с обезпечаване сигурността и спокойствието на ВИП-овете, които минават от там.
    Ще започна с това, че през 2010 г. на ВИП А нямаше работеща видеосистема. Не работеха камерите по периметъра, не работеха и част камерите, които бяха на сградата на ВИП А.
    Като отговорник по сигурността, по регламентите на Европейската комисия и Националната програма за сигурност се направиха работни срещи с НСО, с „Гранична полиция”, с „Митница” и започнахме изграждането и възстановяването на видеосистемата.
    На 18 юли 2011 г. е възстановена работата на камерите по периметъра, мониторната работа на камерите, които обхващат демаркираната зона и отговаряме за авиационната сигурност; беше изнесен сигнал до КПП-то на колегите от НСО за наблюдение; бяха монтирани монитори; беше възстановен СОТ-а на ВИП А, също изнесен и за НСО – пост за проверка, за да може да има и дублиране за сигурност, когато няма хора на ВИП А.
    Отделно през 2011 г. вече има и служител от Дирекция „Сигурност”, който работи във ВИП А, отдолу, в мониторната зала. Освен това той извършва взаимодействие и осигурява помощ, когато НСО имат мероприятия на ВИП А.
    Допълнително се започна и подмяната на техниката на рентгените за проверка на пътници и ръчен багаж – подменена е, остава единствено да завършим със смяната на рамките, които са съобразно изискванията на Европейската комисия.
    Всички тези дейности по оживяване на камерите са свързани единствено и само с нашите изисквания да гарантираме сигурност в гражданското въздухоплаване. Всичките камери, които в момента работят, извършват и наблюдение, и контрол на демаркираната зона на ВИП А.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Извинете ме, че Ви прекъсвам. На миналото заседание представители на „Авиоотряд 28” споделиха пред комисията, че видеозаписите се съхраняват в продължение на месец, след което върху тях се записват, нови, нови и нови. Тоест Вие сте предали на прокуратурата един месец назад. Тоест няма никакви други записи за периода на дейност на комисията до месец.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Исках да попитам: последно казвате официално пред комисията, че само за 30 дни назад може да има запис. На колко диска се записва информацията по принцип?
    ВЛАДИМИР РАПОНДЖИЕВ: Тя е в прокуратурата, не мога да Ви кажа.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Вие трябва да знаете принципа на работа на системите за сигурност.
    ВЛАДИМИР РАПОНДЖИЕВ: Началникът на отдела и отговорникът знаят.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Вие сте негов началник и Вие не знаете?
    ВЛАДИМИР РАПОНДЖИЕВ: Не, аз знам, и Ви казвам, че се пази до 30 дни – точно къде се пази, в кой диск...
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Не Ви питам точно къде. Става въпрос, че...
    ВЛАДИМИР РАПОНДЖИЕВ: Казвам Ви – в дивиалите. Това, което е трябвало аз да актуализирам...
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: В дивиалите се сравняват по три диска. Тези три диска пазят за последните 3 месеца информацията, не за последния един. Когато се напълни третият, започва да се пише на първия. Питам Ви това така ли е, или не е така?
    ВЛАДИМИР РАПОНДЖИЕВ: Това колегите са Ви казали – до един месец пазят и на Терминал 1, и на Терминал 2, и на ВИП А.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Още един въпрос от мен. В разговори с представители на НСО, те съобщиха, че при определени техни мероприятия, както Вие казвате, камерите са били изключвани от съображения за сигурност, за да се стесни кръгът на лицата, които имат информация за излитащия или кацащия ВИП-персон. Това така ли е било? Практика ли е?
    ВЛАДИМИР РАПОНДЖИЕВ: От 2010 г. насам такова нещо аз не знам да е имало. Ако е имало, може би е било преди това. Нямам информация за изключване на камери, когато е имало мероприятие.
    Преди това, през 2008 г. е имало частна фирма.
    АНТОН КУТЕВ: Вие твърдите, че от 18 юли 2011 г., изобщо 2010 г., казахте, доколкото разбрах камерите вътре, от 18 юли 2011 г., от там нататък те работят и няма никакви разлики.
    Сега тук аз имам, ще го кажа сега, въпреки че то не се отнася конкретно по този случай. Според мен информацията, която получихме при изслушването на шефа на ВИП-а, мисля, че беше, което правихме преди няколко седмици, тя съществено се различаваше с това, което Вие казвате. Той твърдеше, че никакви записи там не се правят и че камерите –къде работи, къде не. Аз не мога да възпроизведа точно неговите думи, но молбата ми е да направим така, че може би не сега, а след една-две седмици, да направим преглед на всички неща, които са говорени в комисията и навсякъде където има съответствие – говоря не за Вас, а за предишните Ви колеги, които са говорили преди това – да се предприемат съответните юридически мерки, защото в края на краищата тук не за първи път чувам неща, които коренно си противоречат от различни хора. Тоест да имаме предвид, че трябва да се търси конкретната отговорност от всеки, който по някакъв начин е подвел комисията и това трябва да бъде юридическо, а не морално действие. Тоест трябва да възложим по същия начин на някой от юридическия отдел на Парламента да прослуша записите и навсякъде, където има разминаване в показанията и в информацията, която е дадена, да се потърсят съответните юридически механизми за въздействие.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря за предложението на господин Кутев. Наистина има голямо разминаване.
    ВЛАДИМИР РАПОНДЖИЕВ: Говорим за камери, които ние сме направили да работят – това са по периметровата ограда или по сградата и територията на демаркираната зона. Моето лично мнение е, че за да се поставят камери вътре, трябва да се направи комисия от НСО, от ДАНС, „Гранична полиция” и „Митница” защото там вече не е свързано със Закона за гражданско въздухоплаване, към мен точно, а може би с други функции на службите, и да се определят точно оперативно интересни зони-входове, които ние да започнем да покриваме.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Ние нямаме вътре камери.
    АНТОН КУТЕВ: Извинявам се, въпросът е такъв: тоест камерите, които Вие имате, продължават да не могат да установят лицата всъщност. Въпреки всичко, господин Щерионов каза, че всъщност от 2010 г. – вече не помня коя дата, трябваше да си я запиша – нататък, Вие имате всички списъци и сте в състояние да ги предоставите. Тук гледам нещо, което са ни предоставили, където ги няма. Предполагам, че това, което имам, не е онова, което Вие сте дали. Тоест приемам в момента, Вие сте ми казали: „От тази дата 2010 г.нататък всички списъци ще ги имате”. Защото примерно в това, което тук виждам, ето, полет, който примерно е бил на 16 август 2011 г. – там пише само Бойко Борисов и нищо друго. И са цяла серия полети, в които пише Бойко Борисов и нищо друго. Ние не предполагаме, че е летял Бойко Борисов, със сигурност е имало някакви други. Тук очевидно, за разлика от следващите полети, примерно от 1 септември 2011 г., където има списък на лицата, които са летели.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Точно това са несъответствията, господин Кутев – Бойко Борисов и никой друг. Обикновено практиката е той с охрана, с лекар, плюс придружаващи лица.
    АНТОН КУТЕВ: Въпросът в този случай е – аз приемам, че списъкът, който имаме, не е пълният – че при Вас има този списък, в който наистина са записани лицата. На нас, ако го има списъкът, честно казано, камерите не ни трябват. Никой няма да седи и да разглежда камери какво е станало през 2011 г., ако имаме списъка с лицата.
    Така че пак се връщаме на списъка – ако ние имаме списъка с лицата, нататък другият разговор за камерите, о, кей. Сега разбирам, че Вие потвърждавате всъщност това, което ни беше казал представителят на ВИП А, който каза, че вътре камери няма. Тоест, че посредством камерите, лицата, които са влизали и излизали, не могат да бъдат установени. Те обаче могат да бъдат установени според списъка на това кой влиза и кой излиза, още повече че би трябвало да имате, ние пак ще се върнем след малко.
    Не знам дали сега да го продължим, или ако имате Вие да довършите и после да се върнем, защото аз искам да се върнем на документооборота. Тоест на начина, по който хората влизат там, как се допускат хората, които влизат във ВИП-а и в летището, как след това те отиват – чекират ли се, не се ли чекират, как стигат до „Авиоотряда”? Тоест Вие предавате някакъв документ на „Авиоотряда”, той трябва да съдържа съответните данни. Този документооборот ме интересува конкретно как се случва – на електронен, на книжен носител, как се съхранява и така нататък?
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Кутев, само да допълня, съгласно чл. 30 в Закона за гражданското въздухоплаване всяко въздухоплавателно средство, изпълняващо международни полети, както и всяко средство с максимален излет на маса над 750 кг (нашите са такива), изпълняващо вътрешни полети, по време на полет да има на борда си следните документи: т.8 – списък на пътниците с означение на местата откъде и закъде пътуват.
    Как летищната администрация е контролирала изпълнението на чл. 30, който Ви цитирах сега, и как е ставало това, при положение че установихме вече и аз го прочетох на колегите, те също го виждат като документ, че заявките за изпълнение на полети постъпват след самите полети, дори в „Авиоотряд 28”? Предполага се, че това е и при Вас.
    Обяснете тази ситуация и после да установим механизма на документооборота.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Специално за документите, за които говорим, така нареченият „лоудшийт”, който съответно идентифицира броя на разположението на пътниците заедно с багажа, мога да кажа, че летище София не изготвя лоудшийт на „Авиоотряд 28”, тъй като в договора за наземно обслужване, което имаме в „Авиоотряд 28” всички услуги, които са посочени, са по заявка за изпълнението на услугата за изготвянето на лоудшийт не фигурира като заявка за изпълнение от страна на летище София.
    Допълнително, за да можем ние да направим лоудшийт по заявка, съответно договор за наземно обслужване, ние трябва да имаме конфигурацията на въздухоплавателното средство. Към настоящия момент на нас не ни е подадена информация за конфигурацията на въздухоплавателно средство. Поради тази причина и съгласно договора за наземно обслужване, което е сключено с „Авиоотряд 28” ние лоудшийт не извършваме. Лоудшийт има право да извършва екипажът, капитанът на въздухоплавателното средство и съответно практиката е тази, че до момента ние не правим услугата лоудшийт на „Авиоотряд” 28.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Тоест във всички полети, които аз условно наричам търговски – с футболни отбори, с „Бистришки тигри”, за нуждите на адвокат Тодор Батков, лоудшийт не е правен от летище София и всъщност „Авиоотряда” си е бил държава в държавата и не се е подчинявал на общите правила и Закона за гражданското въздухоплаване? Така ли излиза от думите Ви?
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Само искам да поясня още веднъж –летище София има договор за наземно обслужване с „Авиоотряд 28”, и в този договор за наземно обслужване са посочени услугите, които на практика изискват от нас „Авиоотряд 28”. В така наречените „услуги по заявка”, лоудшийт не присъства. И още веднъж казвам – за да направим лоудшийт, ние трябва да имаме конфигурацията на въздухоплавателното средство. На летище София не е подадена конфигурацията на летателното средство.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Кутев има въпроси.
    АНТОН КУТЕВ: Аз малко се бъркам в терминологията, която използвате, защото предишния път чух термин от типа, ако правилно го възпроизвеждам, „песинджър манифест” или нещо такова. Каква е разликата между тях, защото Вие казвате, че това не влиза като услуга? И то всъщност ще отговорите, когато влезете в документооборота – там най-вероятно би трябвало да се изяснят. Аз не зная каква е разликата и затова не мога да оценя това, което казвате, какво значи.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Разликата между пътническия манифест е списъкът на пътниците. Лоудшийт е конфигурацията за баланса на безплатното средство, тоест къде са разположени багажите, къде са пътниците, на коя седалка, тоест да се извърши баланса на въздухоплавателното средство – гориво и така нататък. Те са два различни документа.
    АНТОН КУТЕВ: Но се предполага, че този манифест би трябвало да влиза в това, което получавате и предавате към „Авоиоотряда?
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Пътническият манифест го извършва капитанът на въздухоплавателното средство и ние нямаме задължение да го държим като документ към нашите документи. Това е документ, който е на борда и се извършва от капитана на въздухоплавателното средство.
    Искам да разделя нещата. Миналия път се опитах от тази гледна точка да разделя нещата – ние разглеждаме полетите на „Авиоотряд 28” като пътници, преминаващи през ВИП А и ВИП Б. Тоест информацията, която ние получаваме за преминаващи пътници през ВИП А и ВИП Б, е писмата, които получаваме по надлежния ред – било то по Постановление 686 и така нататък, и така нататък.
    Технологията на обслужване е следната. След като получим писмата, за които имат право да минават през ВИП А или през ВИП Б, тогава колежките ги чекират в нашата система.
    Само да направя една разлика между системата, която е за чекиране на пътниците, тъй като по стандартните правила, информацията, която се пази като чекирани пътници, е до три месеца. След като бъдат чекирани, пътниците с издадени бордни карти – било то електронна, или ръчна бордна карта, те съответно заедно с паспортите се обработват и ако има корекция, на практика основният списък, заедно с коригирания списък остава при нас в секретна секция, където е иззета от следствието, коректният списък се вкарва в нашата система, която сме предоставили като информация за пътниците.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Тя пак е с давност 3 месеца назад.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Не, те са две системи: система за чекиране, така наречената „Ес Ди Си Ес” с давност на три месеца, а нашата собствена система, по която сме предоставили този списък, след въвеждането на вътрешните ни правила, след дата 1 април 2010 г., понеже там имахме установени нарушения, се пази постоянно. Тоест представената тук информация е постоянна.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Аталай иска думата.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: За да уточним, ще се окаже, че ние сме най-некомпетентните, с всичко това, което стана на въпрос от няколко заседания. Ние зададохме няколко много прости въпроса, на които искаме много прости отговори. Отговорът досега можеше да бъде: „Да, на всеки полет има списък, така както има на всяка гражданска авиация при полет от София до Варна и обратно”.
    Ние този отговор не можем да получим и затова днес поканихме ръководителя на ВИП А и ВИП Б, доколкото разбрах Борис Попов ли се казвате? Онзи път ни казахте, че Борето има всички списъци и всичко е при него. Няма как да ги няма в ВИП-а, няма как пътуващите с министър-председателя да не са записани, няма как да минат през четинга, няма как да се качат на въздухоплавателното средство – дали е вертолет, боинг, или каквото и да е.
    Вече започнахме да ставаме смешни и на обществото, и на журналистите, гледам, че постоянно се смеят, търсим нещо, което като че ли или нарочно се крие, или не искате да ни кажете.
    Защо ги казвам тези неща предварително? Защото и сега чухме още нещо, което в момента ни объркахте още повече. Казахте, че до 1 април 2010 г. не сте имали разпоредби, за да опазите тази информация, която е необходима и така се опазва в гражданска авиация, а при министър-председателя или ВИП-народния представител или председател на Народното събрание, не може да не му се пази списъкът с кои хора се вози.
    Господин Щерионов, разлиствайки това, което сте ни дали, дано да не съм прав, поне дано този списък, за който в момента казвате, че вече да е пълен, но пред мен има номер по ред, полет 134, който е осъществен на 18 август 2011 г. През 19-ти също е летял, 20-и и на 23-ти където се вижда, че през час София-Варна; Варна-Бургас, пак Безмер и София-обратно, пише само Бойко Борисов. Това е след 1 април 2010 г. или 4 април беше? Тук има още: полет 132, номер 135.
    Колеги, нашата идея да намерим тези списъци, не е да очерним министър-председателя или който да е от ВИП-а, който се е возил през Вас. Чисто и просто да изчистим съмненията и да дадем на обществото, че големите – мъжете, които управляват тази държава, са спазвали всички инструкции, всички закони, всички наредби, защото върховенството е да опазиш законите. Това ни е идеята.
    Ако наистина министър-председателят е спазил всички законови изисквания, ако е спазил часът, денят за подаване на съответната заявка, ако се знаят хората, които са пътували с него, ако се знаят за какво, поради каква причина е бил на Паламара, защо е бил на Ормана – мисля, че дължим на обществото да кажем тези неща, за да може и той да спи спокойно.
    Сега излиза, че едва ли не ние, народните представители от тази комисия, сме се събрали да очерним всички онези, които се занимават с полетите, включително и „Авоиоотряда”, включително и хората, които по една или друга причина си прекарват живота си във ВИП А и във ВИП Б, включително и Вас, господа, които се оказва, че трябва да опазите пътуващите. Макар че малко се усъмнихме изведнъж като ни казахте, че ги нямате и камерите, не знам по какъв начин и как сте осигурили надеждността на всичко това, което се е случило в тези ВИП-ове.
    Колеги, дори аз ще предложа, господин председател, да преустановим работата на нашата комисия. Каквито материали имаме, да направим един доклад, да представим пред Народното събрание съответния доклад с това, което са ни представили. Явно, че колкото се опитваме да вникнем и да бъдем полезни и на Вас, и на всички, Вие ни вземате като хора, които не Ви мислим доброто, а то не е така.
    Така като гледам всеки полет, който е осъществен до Париж, до Талин, до Москва, обратно – всичките имат списъци. И тук като гледам на министър-председателя, е пътувал най-малко с петима бодигарда, един лекар, съответните от политическия му кабинет – всички хора, които са вземали участие в тези срещи. Сега не можем да дадем на обществото поради каква причина той е летял на Паламар. Кои са били от политическия кабинет при него, кои са били от охраната при него? Той сам ли е пътувал, само с пилота ли е бил? Остават неясни тези неща, за което аз искрено съжалявам.
    Може би ако тук беше министър-председателят, щеше да разясни тези неща.
    Молбата ми е: дайте ни полезни отговори на въпросите, които Ви задаваме.
    Господин Попов може би ще ни даде най-после отговора – при него ли са тези списъци? Ако ги няма, задължен ли е да ги пази? Има ли изобщо наредби или в някоя наредба освен тази наредба от чл.3, където „Авиоотряд 28” не е задължен да пази списъците и изведнъж точно тези списъци, на които не са задължени, изчезват, а тези, които минават границите, защото вече там има проверка на паспорти, явно има включване на гранични служби, вече се появяват списъците. Толкова ли са тайни тези списъци? Тези хора, когато са вършили народополезна дейност, не са ли били тези хора, които също са участвали в тази дейност?
    Това са ни желанията да научим, за да можем да си напишем доклада, господа. Благодаря Ви.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря, господин Аталай. Наистина прав сте във Вашите заключения, но комисията трябва да продължи да работи още известно време, за да уточним точно какво е вършено и на „Ормана”, и на „Паламара”, и в Евксиноград. Как е почивал министър-председателят, защото се оказа, че не е почивал. Това е моя коментар.
    Господин Бойчев, ще Ви дам думата, но нека да чуем първо господин Щерионов, а после господин Попов, като добавя към въпросите, зададени от господин Аталай – имало ли е случаи на ползване на ВИП-а от лица, които не са в списъка на правоимащите. Имам предвид видни големи бизнесмени, приятели на хора от властта? Ей тези неща да уточним.
    Заповядайте.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Бих искал да дам думата на госпожа Огняна Танева, тя е вътрешен одит и съответно води много стриктно процедурата.
    ОГНЯНА ТАНЕВА: Понеже явно има някакво неразбиране от коя дата какво се прилага и как се прилага, ако позволите съвсем накратко една история.
    ВИП А и ВИП Б се оперират от летище София. През ВИП А по Постановление 686 минават определени лица, визирани в постановлението, за които се изисква да бъде представено писмо от съответната администрация на летище София с оглед летище София да може да определя своите разходи и да отчита дейността на ВИП А.
    В един период от време, когато ВИП А беше в ремонт, същите тези лица, които минават безплатно съгласно постановлението, започнаха да преминават през търговския ВИП на летището – ВИП Б, и това именно е датата, когато изведнъж ние видяхме, че системата на отчетност трябва да бъде разграничена. Защото през ВИП Б минават всички лица, които плащат, а когато през един ВИП минават и хора, които го ползват безплатно и такива, които заплащат, вече трябва да има разделена отчетност.
    Съгласно Постановление 686 в писмата, които ни предоставят съответните администрации, няма задължение да посочват имената на хората, които преминават. Когато обаче същите лица започнаха да преминават през ВИП Б, с оглед да определим търговските си приходи от търговската дейност на този ВИП, трябваше да променим нашите правила и да въведем изискване тези лица, независимо че преминават безплатно, да бъдат посочени по имена.
    В резултат на промяната и допълнението на Постановление 686 със Постановление 797, вече към него има точно определено писмо, което съдържа задължителни реквизити, които съответните администрации трябва да попълват, когато лицата заявяват за своите служители преминаване през единия или през другия ВИП. Това са имена, това дали ВИП-а се ползва за служебно пътуване, дали ще има придружаващи лица, дали ще има официални лица, дали са ръководители на делегации и така нататък.
    За съжаление, и до момента тези писма не се попълват абсолютно прецизно от администрацията. Някъде се посочваха бройки и така нататък, въпреки че връщаме писма.
    В крайна сметка каква е системата на преминаване през нашите два ВИП-а съгласно вътрешно-нормативните ни документи. Предварително трябва да се представи задължително писмо-заявка, в което трябва да фигурират имената на хората, които ще преминават – дали през ВИП А, дали през ВИП Б. Това писмо минава през изпълнителния директор на летище София, регистрира се в официалното деловодство на летището и се предоставя на началника на отдел ВИП за изпълнение.
    В деня, когато трябва да се осъществи съответният полет по тази заявка, може да се окаже, че някой от визираните лица в това писмо няма да пътуват или на тяхно място ще пътуват други лица. Служителите от отдел ВИП, тази процедура е регламентирана във вътрешните правила, те задължително вписват в копието на писмото, което притежават, новите имена на хората, които ще пътуват и зачеркват тези, които са се отказали от пътуването. Това нещо се потвърждава от придружаващото лице, да кажем протокол, защото в момента не е възможно да се издаде ново такова официално писмо.
    Впоследствие на базата на тази корекция би следвало при нас да дойде официално писмо, отразяващо тази промяна. Именно тези лица, които преминават през ВИП А, от тези писма се регистрират в нашата система LOS – това е система за регистрации на преминаващите лица през двата ВИП-а. Това не е система за регистрация на пътниците, които ще се качат на борда и така нататък. Система за регистрация на лицата, преминаващи през ВИП-а. Разбира се, теоретично би следвало лицата, вкарани в тази система, напълно да отговарят на писмата, подадени от съответните администрации и съответно на качените пътници на борда.
    Съвсем други са другите два документа – лоудшийт, който съдържа теглата на самолета с багажи, без багажи, с бройки пътници и така нататък и пътническия манифест. Тези два документа специално за „Авиоотряд 28” не се изготвят от летище София. Докато за всички останали полети – редовни, частни и каквито и да са други, тези документи се изготвят от служители на летище София. Сега, дали това е пропуск, дали е практика, не го коментираме. Въпросът е, че това са фактите.
    В справката за периода от август месец 2009 г. до 31 март 2013 г., която сме предоставили, фигурират имената на всички, преминали през ВИП-овете лица в съответствие с писмата. Така че ако Вие изземете писмата от следствието, ще видите, че има пълно покритие. Фактически това е отразяването в електронен вариант на текстовете на писмата, получени от съответните администрации. Това е! Може да се провери писмо по писмо, те затова са посочени като номера и така нататък. Като пак казвам: след 1 април 2010 г. вече фигурират двете имена на хората, които преминават през ВИП А, докато дотогава някъде фигурират, но някъде не фигурират, защото по Постановление 686 не е имало никъде в текст задължение лицата, които преминават през ВИП А да бъдат посочвани по имена. Въпреки че сме питали защо е така, отговаря се, че това са хора, за които не може да...
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Добре, госпожа Николова иска думата, после господин Бойчов.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Докато слушахме бавно и напоително госпожа Танева, ако не бъркам името, как ни обяснява научно що е това Постановление 686 – всички ние тук сме го чели поне по три пъти.
    Бих задала следния въпрос: след като казвате, всъщност промяната в Постановление 686 става някъде в началото на 2010 г., когато започва да се изискват списъци на лицата, питам: в нашата справка е показано, че за 135 полета, направени и минали през ВИП на летището, няма изобщо списъци. Как тогава сте осъществявали тази дейност? Как сте си разделяли търговската от нетърговската и системата, за която казахте за отчитане и регистриране на полетите, която я правите само за ВИП-а? Какви данни тогава имате в нея, след като за тези 135 полета, за едно над 40 полета изобщо няма никакъв списък, а за останалите списъците са представяни поне няколко дни, след като са преминали хората? Как сте си изпълнявали дейността и Вие като вътрешен одитор? Какъв контрол осъществявате? Защото аз стигам до извода, че дори не се знае – който иска плаща, който не иска, дали е търговски, дали не е, тук малко се хвърля на боб – каквото дойде.
    ОГНЯНА ТАНЕВА: Не съм съгласна с такова твърдение, защото...
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Как не сте съгласна?! Това са данните!
    ОГНЯНА ТАНЕВА: Зад тази справка зад бройките и имената, посочени в нея, стоят официални писма на всяка една администрация, която е заявила преминаване на свои служители през нашия ВИП. Пълно покритие има, гарантирам за това нещо.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Госпожо Танева, само секунда, извинявам се, че влизам в диалог.
    Аз Ви казвам, че за 135 полета няма писма, Вие се опитвате да ми обясните, че има писма. Нито е представено, нито Вие сте представили в справката, която сте ни изпратили на така наречения „електронен носител”.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Бойчев искаше думата.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Господин председател, искам нещо съвсем друго да предложа. Тъй като изпадаме в изключително нелепа ситуация – да бъдем в неудобно положение като народни представители, да се правим или да изглеждаме глупаво и хората, които викаме, непрекъснато тук да ни обясняват правилата на институциите, които представляват, считам, че това не е наша работа и считам, че ние няма как да влезем в тази тема!
    Бих предложил следното нещо: тъй като се натрупа достатъчно информация от всичкото, което виждам, ясно е, че най-голямата тайна в държавата се оказва най-добре охраняваните мъже в България – не се знае къде са списъците на лицата, с които са летели през това време. Сега и тук разбирам, че отново има някаква система, но тя казва: регистрираме хората, които преминават, но това не означава, че те са хората, които са се качили на самолета. Така че ние отново се въртим в този омагьосан кръг.
    Моето предложение към Вас и към колегите в комисията е следното: направил съм си труда да отбележа в официалната справка, която имам за „Авиоотряда”, за нуждите на председателя на Министерския съвет, за премиер министъра, кои полети са тези, които графата „цел” и графата „състав” нямат нищо отбелязано – това е официално подадено към нас. Те са обикновено полети, които са проведени в почивните дни – петък, събота и неделя, аз мога да ги изредя, до дестинации, които Вие изреждате, свързани с това нещо. Аз съм си ги отбелязал, имам ги по номенклатура, включително има и по цял месец, когато „Фалкон”-а е бил на разположение и е летял така.
    Предлагам комисията – аз ще дам моите полети, които съм си отбелязал, другите колеги да дадат другите – да съставим един списък, тъй като голяма част от другите полети си имат ясно предназначение, ясна цел, работно посещение, официална програма и така нататък. Да констатираме тези полети, да изискаме само за тях, не така както в момента се заливаме от информация, само по едно писмо от всичките тези институции – имат ли състав? Нищо повече! За да го получим официално, за да можем да го предадем на другите органи, които според мен имат компетенция да правят разследване. Според мен ние потъваме в нещо, което не е в нашите компетенции. Ние сме го получили от всичките институции в големите обеми. Мен ме интересуват тези полети, да получим за тях информация.
    За момента от всичките изслушвания, на които аз съм присъствал, от всичките справки, които са ми дадени, единствената информация, която има, е най-много да има името на министър-председателя и никое друго, а графите в повечето случаи са празни като цел и предназначение.
    Ние да оформим този доклад, който предлага господин Аталай, да опишем тези полети, да констатираме това, което имаме като информация за тях, а това са нарушения поне на няколко неща, свързани със заявките със задна дата, не предоставяне на списъци – всичките тези нарушения. Да изведем и тези така наречени „търговски полети” отделно и да вървим към финализиране на работата на комисията, която според мен трябва да бъде в няколко посоки – да направи много ясна препоръка, че нормативната база, уреждаща този ред, трябва категорично да се промени, защото наистина изпадаме в много неприятна ситуация, в която не можем да установим в крайна сметка първите ръководители на нашата държава къде, по какъв начин и за каква цел са били. Аз имам наистина сериозни притеснения за тяхната сигурност, ако този ред продължи да съществува в момента. Това е изключително нелепо.
    Второ, да видим кои са хората, които са извършвали тези нарушения – административни и друг вид нарушения, неспазвайки ясно разписаните правила в закона, Устройствения правилник на „Авиоотряда”. И, господин председател, според мен да препратим нашите констатации вече конкретно за тези полети, фокусирани върху тях, към разследващите органи, които да се опитат да установят тези неща. Защото играейки си на изслушване на всяка една от тези институции според мен нито един от колегите няма да получи така нужния отговор и аз мисля, че до голяма степен вината не е в хората, които идват тук, тъй като буквално на тях им е било казвано: „излитаме”. Не си го измислям, това ми е било разказано: „Качваме се и излитаме”. Там се е работило с устни заповеди – нещо, което ние просто трябва да опишем и да го констатираме. Това е моето предложение, за да не се въртим в този омагьосан кръг да задаваме въпроси, на които очевидно няма кой да ни отговори в момента.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря, господин Бойчев. Аз мисля, че има нужда още малко да се повъртим в омагьосания кръг, защото от нашите заседания става ясно и всяко едно заседание потвърждава тезата, че хаосът с полетите на властта е бил пълен. Обществото трябва да научи това нещо, затова е необходимо още малко да се повъртим.
    Това, което правите като конкретни предложения, абсолютно ясно е, че ще бъде направено – констатациите и предложенията ще залегнат в доклада, който ние ще изготвим и ще предоставим на Народното събрание да бъде утвърдено.
    Искам да попитаме и господин Попов, който сме поканили като живата легенда на ВИП А и ВИП Б. ВИП А е по нов от ВИП Б. Кажете и Вие: има ли случаи, когато хора се качват на борда, списъците да се предоставят впоследствие или не се предоставят в последствие? И аз да се върна на предишния си въпрос: кои други освен първите държавни мъже и жени са ползвали и ВИП А, и ВИП Б, защото има информация, че са ползвали?
    И още нещо, когато слушахме представителите на НСО, те потвърдиха, че всъщност контролът на ВИП А се осъществява изцяло от НСО и практиката е била офицер или служител от НСО да пропуска хората, които евентуално са поканени за някой полет, без това да се отчита в летище София, съответно във Вашата дирекция ВИП. Отговорете ми на тези въпроси, може би ще стане ясно. Господин Аталай постави същите въпроси, но по друг начин.
    БОРИС ШОПОВ: Вижте сега, разковничето в „Авиоотряд 28” е този флайт-план. Защо се правят тези хорица, че са паднали от Марс.
    Този флайт-план, който командирът го сваля на моите колежки и ние след това му го връщаме, подпечатан с печата на „Гранична полиция”, какво търсят те в летището „Авиоотряд 28” като този батак и тази каша я забъркаха само те. Да, защото те фактически получаваха писмата, но понеже им е събота или петък следобед, и после писмата идваха чак в понеделник. Да! Какво пак те търсят тук, търсят там. Всичките тези флайт-планове, които са излетели с всички до един, които е летял – дали е бил Ципов, или Петров, това е нанесено, подпечатано с печата и се съхранява. Това сме го фотокопирали по наша инициатива, този флайт-план на командира. И този командир какво се прави, като той трябва да закрие този полет като се върне, а не да не знае, че не знаел кой, защото той прави регистрацията, той прави застраховката на местата и се знае точно колко човека са летели. Защото се сваляше стюардесата, а се качваха девет пътници. Да! И се дописваха тези неща.
    Разковничето е този флайт-план да се вземе, да се види и всичко, което каза, господин Аталай е много прав, ще излезе наяве.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Кажете кога е свалена стюардесата?
    БОРИС ШОПОВ: Не мога да кажа като дни. Аз нито съм наблюдател, нито ненаблюдател, но примерно, когато трябваше да летят 9 човека и стюардесата трябваше да слезе. По каква причина, това вече не е моя работа, защото аз съм един технически изпълнител.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ. Господин Попов, къде се съхраняват, казахте, че сте правили копие на тези флайт-планове?
    БОРИС ПОПОВ: Ами флайт-плановете, ние всеки месец сме правили характеристика на месеца, всеки месец имаме тетрадка, прошнурована с печат. Там е записано всичко. Качваме в нашата секретна секция и ние, по наша инициатива, поради това че получаваме така да се каже, както каза изпълнителният директор господин Щерионов, аз получавам само една резолюция за изпълнение. Кой се качвал, защо се качвал по списъка, господин Бойчев каза много правилно, че всяко едно ведомство може да ни каже точно кога са пуснали списъка или пък Министерският съвет може да каже точно кой е летял на съответната дата, защото и те си имат съответните...
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Тоест, когато ние поискаме полет по полет, конкретните, за които говори господин Бойчев, примерно 20,50 или 130 са някъде полетите...
    БОРИС ПОПОВ: Вижте, тази цифра ми се струва изключително неточна. Може би от гледна точка искам да кажа и то най-точно, че принципът, на толкова полети да няма пътниците, това не е възможно.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Има ли я при Вас тази информация – полет по полет, с флайт-плана и графа 18, мисля че беше –списъкът на пътниците?
    БОРИС ПОПОВ: Всичко това – новите графи, които се пишеха, всичко това заедно със списъка на пътниците и заедно с това отиваше горе, където сме го качили.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Само да уточним за стенограмата – къде горе?
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Може ли да поискаме само тези, които нямат целия състав и предоставените ни на нас...?
    БОРИС ПОПОВ: Бушовска.
    ХРИСТО ЩЕРИОНОВ: Ние подчертахме, че от „Секретна секция” тези документи са иззети от следствието, което каза господин Попов.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Извинявам се, че вземам думата. Когато предишния път дойдохте тук, очаквахме да дойдете със списъците – изслушахме Ви. Казахте, че не са при следствието. Сега се връщаме при госпожа Бошовска, че там има секретен отдел. А, ха да пипнем списъците, Вие пак ни пращате в следствието.
    Ако трябва, дайте да отидем до следствието по едно копие да вземем. Следствието не е мястото, където може да се ограничат народните представители да нямат достъп до тези списъци. Дори да помолим, господин Щерионов, ако при Вас са тези списъци и следствието е взело от Вас тези списъци, помолете ги по едно копие да ни дадат. Те не са следствена тайна. Те не са тайната, до която народните представители се мъчим да стигнем или пък следствието да намери едва ли не...
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Аталай, извинявайте, че Ви прекъсвам, но аз Ви уведомих в началото, че съм написал писмо до главния прокурор да бъдем допуснати до тези списъци. Въпросът е друг – защо не ни ги дадоха на нас първоначално със създаването на комисията, а ни размотават толкова време и в един момент са предадени на следствието, за да ни вържат ръцете евентуално със следствена тайна. Ще получим тази информация се надявам.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Едва ли истината е в тези списъци. Въртим се в омагьосан кръг, където сварваме държавата с четири милиарда липси. А се борим тук с едни 8 хиляди лева, където премиерът по една или друга причина ги е изхарчил, или милион и двеста хиляди.
    Хайде да излезем от този омагьосан кръг и да кажем какво става в БДЖ, да кажем какво става в енергетиката, да кажем къде са отишли тези 4 милиарда и половина плюс милиард и 600, които са от контрабанда и са изчезнали. Разбирате ли, хвърлихте ни тук в един омагьосан кръг, едва ли пък днес разбрахме, че сте обидили и стюардесата, като сте я свалили.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Да, да се извиним на стюардесата, че е била свалена.
    Искам да повторя въпроса си: кои други хора извън първите мъже на държавата са ползвали правителствения ВИП – има такава информация? Има ли случаи, когато хора директно по заявка на НСО са минавали през КПП без да уведомяват летище София и съответно Вас като шеф на правителствения ВИП – Това, което също сме чували и знаем като публична тайна? Има ли случаи, когато са качвани товари, хора директно на самолета, на хеликоптера без да се минава през ВИП-а? Това са въпросите, които искаме да научим тук от Вас.
    БОРИС ШОПОВ: Въпросът за качван ли е, или не е качван багаж, господин Рапонджиев ще Ви каже много добре, защото това извършват неговите хора.
    ВЛАДИМИР РАПОНДЖИЕВ: Ако може и аз да взема малко думата. Искам да кажа, че ние възстановихме камерите и съобразно това, което имаме като ангажимент в Закона за гражданското въздухоплаване, камерите работят – възстановени са, но някак си не можа да се разбере. Аз ли не го казах ясно, но още веднъж искам да допълня, че обратно – и мониторната е възстановена, и мониторът на НСО е възстановен, и камерите по периметъра са възстановени, и камерите на самата служба са възстановени. Вътре, уважаеми дами и господа, където Вас ви интересува – за проследяване къде е отишъл човекът – там не е свързано с авиационната сигурност, там е свързано със сигурността вече на служби на НСО, на ДАНС, на „Гранична”, на други структури. Ако се събере комисия и реши, може и там да се поставят.
    Камери, които са свързани с нашите изисквания като летище, да гарантираме авиационната сигурност, са възстановени и работят. Записите се пазят до един месец.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Кажете по моя въпрос за хората, които не са имали право – знаете ли такива случаи? Знаете ли за случаи, когато неправоимащи са ползвали ВИП А или ВИП Б? Случаи, когато по директна заявка на НСО, списък на ръка, са преминавали хора, които са ползвали авиационните средства на „Авиоотряд 28” и на съответно военно-въздушните сили.
    БОРИС ПОПОВ: Трябва да Ви кажа, че всичко, което е минало, е било по списък. Това е! Всичко, което е минало, е било по списък, подписван! Моите колежки са си изпълнявали техническата част на въпроса.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Кутев, заповядайте.
    АНТОН КУТЕВ: Доколкото разбрах и всички Вие казвате, че няма как да се загубят списъците. Това дали примерно списъците са стигнали до нас в момента, или не са, е въпрос на това дали са попаднали междувременно в следствието, или не. Доколкото разбирам механизмът, който всеки от Вас обясняваше – Вие твърдите, че няма начин при Вас хората да са влизали и излизали без това по някакъв начин да е оставяло белег, по който да може да бъде възпроизведен.
    Защо стигаме дотам? Защото в документите до момента на този разговор, който водим с Вас, документите, които имаме пред нас, аз сега гледам: Вие казвате как са давани поръчките. Да, виждам тук, не знам дали това имате предвид, но очевидно администрацията на Министерския съвет стои с една поръчка, която е до всички – до „Авиоотряда”, до летището, до ВИП А, в която примерно...
    Проследих един от полетите, които ни интересуват, с № 132 от 12 август. В справката, която ние сме си направили, няма нищо, там няма кой е летял с него. Аз го намирам вече в другата справка, където пише ясно: „Във връзка с мероприятие на Бойко Борисов – министър-председател, заявява „Фалкон” както следва. Описан е маршрутът и после пише: „Точните часове и имената на пътниците допълнително ще се уточнят чрез господин Георги Чалъков, офицер от НСО”. Дори и телефона на господин Чалъков го има, можем да му звъним след малко.
    Въпросът обаче, очевидно, тъй като датата на това писмо е 12 август, полетът, за който става дума също е на 12 август. Предполагаме, че полетът е извършен същия ден, по-късно вечерта. Писмото са пуснали някъде по обед или следобеда. Очевидно то не идва при Вас със съответните имена, тоест аз се опитвам да си обясня защо получаваме разминаване.
    Водим диалога, защото в документите, които имаме тук, не пише нищо, а очевидно във въпросния полет е имало придружаващи лица, тоест не е бил само Бойко Борисов. Така че аз Ви предлагам наистина да се върнем към това – може би, ако трябва да искаме от следствието конкретните неща, защото това е един от тези полети, за които господин Бойчов говореше. Очевидно Вие всички твърдите, че няма как да изчезнат имената. На този етап нямам основание да не Ви вярвам, освен факта, че не сме ги получили.
    Може би трябва наистина да продължим, както каза господин Лаков усилията си и да напишем и до следствието, ако не се окаже, че Вие ги имате по някакъв начин дублирани. Затова Ви питах за документооборота, с който не стигнахме до края преди малко. Защото, доколкото разбирам, Вие ги съхранявате само на книжен носител може би.
    Аз не мога да повярвам, че този обем информация се пази само на книжен носител – няма как да бъде така според мен. Засега разбирам, че книжните носители сте ги дали в следствието. Защото електронният носител така или иначе не сте го дали в следствието. Вие го имате някъде дублиран, бихте могли да го възпроизведете за нуждите на комисията. Нали разбирате, затова влизах преди малко в детайлите на документооборота, за да схвана до каква степен това, което сте ни дали, дали е ...
    Разбирам, че много институции искаме различни неща, накрая ни съвпадат данните и ние някак си го обръщаме срещу Вас. Това не е агресия срещу това, което Вие правите. Трябва просто да стигнем до пълнотата на данните.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря.
    АНТОН КУТЕВ: Все пак да довършим това, което говорихме – да изпратим може би с конкретните полети и до следствието.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря, господин Кутев.
    Очевидно натам вървим. Трябва да се конкретизираме върху малък по брой, но важни полети. Искам да уточня за журналистите, че „Авиоотряд 28” извършва редица други технически полети, които също са ни предоставени, но това е една баластна информация, която не засяга дейността на комисията. Всички полети за облитания на летището, полетите за тренировка на състава не влизат в нашия обхват и на практика не са интересни. Ние ги имаме като данни.
    Ще се концентрираме наистина върху тези не толкова много на брой, но примерно 100-150 полета, уточнявам – главно вътрешни, за които почти няма никаква информация. Ще работим по тях. Очаквам до края на седмицата отговор от прокуратурата или дори покана да се запознаем с документите, които са иззети от тях.
    Господа от летището, още веднъж Ви питам: имате ли копия, за да не вършим двойна работа? Да улесните комисията. Това, което сте предоставили на прокуратурата, имате ли го в електронен вариант. На нас не ни трябват документи за съд – ние не сме нито съд, нито прокуратура. Трябва ни в работен порядък да получим това, което сте предоставили на прокуратурата, което трябваше да получим, но Вие не ни дадохте след първото заседание на комисията? Благодаря Ви.
    Ангажирам се да изпратим конкретно писмо с искане за конкретните полети, не за всичките, за да не претоварваме системата. И да получим копие и от Вас, защото прокуратурата е отделна власт, знаете, може и да не ни дадат достъп до такава информация. Те ще ни дадат, но това е друг въпрос. По-лесно е така.
    ОГНЯНА ТАНЕВА: Трябва да ги извадим от нашата деловодна система.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Става дума за конкретни полети, които ние ще Ви предоставим.
    Господин Попов, искахте да кажете нещо.
    БОРИС ПОПОВ: Защо „Авиоотряд” 28 не дава тези флайт-планове? Те могат...
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Ние Ви дадохме флайт-информацията, за която говорим, на „Авиоотряд 28”.
    БОРИС ПОПОВ: Аз искам точно това да Ви кажа. Аз питам, че във всеки полет – отиване и връщане, те този материал го имат, този флайт-план. Защо не Ви го дават, аз не Ви питам.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Те твърдят, че нямат нормативното изискване да съхраняват тези неща. Бяха и старото, и новото ръководство на „Авиоотряда” и ние до момента нямаше да си играем да правим това обследване, ако бяхме получили тези неща. Официалните справки от „Авиоотряда” са с празни графи. Няма списък и няма цел на занятието. Вие сте прав, че това няма как да е така, но просто...
    АНТОН КУТЕВ: Затова в началото на заседанието помолих господин председателя да се върнем след това, но не сега, като приключваме работата на комисията и да видим всички неща, които са дадени като информация и да потърсим след това съответната юридическа отговорност от лицата, които са подали подвеждаща информация. Защото това се отнася, разбира се, за „Авиоотряд 28”, които аз съм убеден, че те ги имат, но може би, ако сте усетили някаква враждебност, тя не е лично към Вас, а точно, заради това че се опитваме да стигнем до елементарна информация, която я няма. Очевидно има хора в системата, не казвам, че са всички, но има хора, които подвеждат комисията.
    В този случай за мен „Авиоотряда”, най-вероятно ние ще стигнем до списъците и при „Авиоотряд 28”, но просто трябва повече време.
    Господин председателю, по сериозен е проблемът с това, че НСО отказа да подаде и господин генералът седеше при нас и ни лъжеше абсолютно лицемерно и директно, и казваше, че няма дати, при положение че тук виждам, всъщност тези, които практически са преносителите, очевидно са НСО. Тоест няма как те да разчитат, че комуникацията между тях в много случаи минава през НСО и те да ни кажат, че...
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Още повече, че те упражняват третия контрол върху ВИП А.
    АНТОН КУТЕВ: Което за мен пък беше очевидно. Нека да съберем малко повече информация, да се върнем обратно на генерал Коженков, за да видим какво точно е говорил и как го е направил и след това вече наистина да минем към юридическа отговорност за подвеждане на комисията.
    ПРЕДС ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Мисля, че с това изчерпахме днешното заседание. Благодаря Ви за участието, благодаря Ви за вниманието.
    Само да Ви кажа, че за следващото заседание, ще ми се да поканя представители на военно-въздушните сили точно за „Безмер” и за информацията, която са ми изпратили – ще го направя.
    Междувременно ще работим да формулираме полетите, които представляват интерес, да изпратим писма до прокуратурата, до летище София, а в едно от следващите заседания, очевидно ще трябва да се съберем отново с представители на летището, на „Авиоотряд 28” и на НСО – вече всички заедно, за да видим къде е разминаването и къде е истината. Това ще се случи също.
    Още веднъж Ви благодаря за участието! Хубав ден!

    (Закрито в 15.45 ч.)
    Форма за търсене
    Ключова дума