Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Временна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства при ползването на правителствения "Авиоотряд 28" и въздухоплавателни средства на Министерството на отбраната в случаите на ползване не за цели на въоръжените сили за периода август 2009 - март 2013 г. включително да провери кога, по какви дестинации (в страната и чужбина), с каква цел, в какъв състав, с какъв разход на финансови средства са били ползвани въдухоплавателните средства на авиоотряда и Министерството на отбраната
23/07/2013
    ПРОТОКОЛ № 7
    На 23 юли 2013 г., /вторник/ от 14.30 часа в зала «Изток» на Народното събрание се проведе заседание на Временната анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства при ползването на правителствения “Авиоотряд 28” и въздухоплавателни средства на Министерството на отбраната в случаите на ползване не за цели на въоръжените сили за периода август 2009 – март 2013 г., включително да провери кога, по какви дестинации / в страната и чужбина/, с каква цел, в какъв състав, с какъв разход на финансови средства са били ползвани въздухоплавателните средства на Авиоотряда и Министерството на отбраната.

    Заседанието бе открито в 14.30 часа и ръководено от господин Венцислав Лаков.
    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
    * * *

    / Начало 14.40 часа /


    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ:
    Уважаеми колеги, уважаеми гости, уважаеми журналисти, добре дошли на поредното ни заседание на Временната комисия.
    Имаме кворум. Дневният ред предварително беше оповестен със следните точки:
    1. Запознаване с новопостъпили документи. Обсъждането им.
    2. Изслушване на бившия министър на отбраната 2010 – 2013 г. г-н Аньо Ангелов.
    3. Изслушване на представители на военно-въздушните сили.
    4. Разни.
    Както виждам по примера на своя патрон, г-н Аньо Ангелов също не се явява днес. В тази връзка искам да ви кажа, че в изпълнение на това, което говорихме на предишното заседание отправихме писмо до Правния отдел на Народното събрание, което да разясни какви са принципите и как може да бъдат изпълнени и Конституцията и Правилника на Народното събрание по отношение на изслушвани лица. Казусът както си спомняте беше, че господин Бойко Борисов като народен представител ползващ се с имунитет не се явява, нарушава Конституцията, нарушава и Правилника на Народното събрание, нарушава и клетвата на народния представител. Защото тя го задължава да спазва тези нормативни актове.
    В становището на Правния отдел, което получихме се казва, че народните представители не са изключени от кръга на задължените лица по чл.110 от действащия Правилник за организация дейността на Народното събрание. Това пишат от Правния отдел. Посочили са практика в предишни години, решение на Конституционния съд. Въпросът остава спорен и може би трябва наистина да се разгледа в други комисии, като Правната комисия, като Комисията по етика, какво трябва да направи Парламента. Или да промени Правилника си, така че да може да стане факт едно такова изслушване. Запознати сте със становището.
    Нека да гласуваме дневния ред преди господин Кутев да вземе думата. Като отпада точката за изслушване на господин Аньо Ангелов. Очевидно и той се поставя над основния закон и над Правилника. Така че, който е съгласен, без изслушването на Аньо Ангелов, моля да гласува.
    Единодушно се приема.
    Господин Кутев заповядайте.
    АНТОН КУТЕВ: Отношение към това, което казахте. Не остава спорен въпроса, дали има нарушение на правилата и на закона на държавата с неявяването на господин Борисов и господин Аньо Ангелов пред Комисията. Остава въпроса какви са мерките, които може да предприемем. Тоест, дали може да го доведем принудително или не. Но това, че тук става дума за директно нарушаване Правилника на Народното събрание и на закон на Република България е абсолютно безспорно. В смисъл тук няма как да говорим в някакво условно наклонение А вече това наистина поставя въпроса да изискаме. Аз не знам кога да го направим, трябва да говорим с вас. Да изискаме Етичната комисия в този случай, да си даде становището в правилника посока.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря ви за мнението ще напишем писма и до Етичната комисия, а и до Правната комисия на Парламента, ако трябва да се промени наистина Правилника на Народното събрание, за да станат нормите действащи. Защото в момента е само пожелателно.
    Господин Цонев заповядайте.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Една реплика. Обикновено, който не се явява пред анкетни комисии се явява пред Прокуратурата.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Уместна е репликата. Както знаете материалите, които разглеждаме тук, голяма част от тях са обект на две досъдебни производства, а ние предоставяме и аз самия предоставих на главния прокурор част от материалите до които се добрахме. Един от тези материали е заповедта, по която са осъществявани полетите с военно-въздушните сили не за нуждите на ВВС. И този основополагащ документ, изключвам Закона за отбраната и въоръжените сили, който беше приготвен, припомням за журналистите, от екип на господин Аньо Ангелов. В Закона за отбраната и въоръжените сили категорично никъде не се споменава, че въздухоплавателни средства на военно-въздушните сили могат да се използват за нуждите на министър-председател, на министри и на други институции.
    Съществува обаче една заповед, която е под № ОХ-241 от 23.03.2009 г., която регламентира такова използване и то отчасти. Отново ще я цитирам. “Право да ползват военно-транспортни самолети и вертолети за вътрешни и международин полети имат министъра на отбраната, неговите заместници и делегации изпращани по техни указания. Началникът на Генералния щаб на българската армия, неговите заместници и делегации изпращани по техни условия, командващите на сухопътни войски, военно-въздушните сили, военно-морските сили и съвместното оперативно командване.”
    Това е нормативната база, където също се посочва, че трябва да има представени списъци. И както стана ясно, няма никакво правно основание военно-транспортни самолети и хеликоптери да бъдат използвани не за нуждите на военно-въздушните сили.
    Тук съм поканил командващия военно-въздушните сили генерал Константин Попов и командира на Авиобаза “Безмер”, полковник Димитър Денев.
    Повод те да са тук е не само тази заповед. Повод е едно становище, една информация, която получихме миналата седмица от Министерство на отбраната. Това писмо ви е раздадено. В което се споменава, че в отговор на наше запитване. Колко са били полетите до Авиобаза “Безмер” се споменава, че за периода август 2009 г. – март 2013 г. полетите на държавни въздухоплавателни средства до и от летище “Безмер” с полетен индекс Булг 004. Това е индекса на министър-председателя на борда, са само 16. Това е официалния документ.
    В същото време по данни от ръководство на въздушното движение установихме, че тези полети с индекс министър-председател на борда, са 37 общо от всичките.
    Обобщената справка, която правят нашите експерти показа 26 полета до “Безмер” с министър-председателя на борда. Така че виждате, има голяма разлика в броя на тези полети.
    Аз искам да ви обърна внимание, че те са доста странни. И затова поканих командира на Авиобазата да обясни каква е била практиката. Примерно има на 17 март 2011 г. кацане в 00,15 часа на летище “Безмер” на самолет Фолкон с министър-председателя. В 3 часа и 20 минути самолета се връща обратно.
    На 9 август 2011 г. каца Фолкон в 18.25 часа. Тръгва си обратно в 18.50 часа. За август месец има особено голяма активност по отношение на полетите. В 17.40 часа каца в “Безмер” в 18.15 часа заминава за Варна. И в 19.05 часа се връща в София. Всички тези полети са на цена от 5000 до 10 000 лева, всеки е със своя стойност.
    Генерал Попов поиска думата. Заповядайте господин генерал. Обяснете как според вас стоят нещата.
    Ген. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Използвам случая да благодаря на председателя на Комисията за това, че въпреки че нямам официална покана за участието в това заседание на тази Комисия бях допуснат до участие. Смятам, че това е и морално и право и задължение на командира да бъде заедно с хората си, включително и на такова високо място, каквото е Българския парламент.
    Искам да ви уверя, че военно-въздушните сили, Щаба на ВВС, както изпратихме необходимата документация, максимално полага усилия, много хора са впрегнати, за да се изясни цялата ситуация. Като са назначени комисии, включително повторни проверки, за да може наистина да бъдем максимално ефективни и полезни за работата на Комисията и да предоставим по най-добрия възможен начин информацията, която ви интересува.
    Тази информация няма изискване по ВВС да бъде съхранявана и то поне от 30 години няма такова изискване. Затова ние сега създаваме нов регулативен документ. И с моя заповед от утре ще бъде създаден ред за осигуряването на такава информация, като съхранението й.
    Относно запитването, което е отправил господин председателя до министъра на отбраната, това запитване е сведено от началника на отбраната директно до полк. Данев и съответно отговора е бил предоставен директно на ген.Симеонов. И по този начин е оформен документа и изпратен до вас.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря ви господин генерал. Една от препоръките на Комисията, която ще бъде записана в доклада, както виждате вече се изпълнява. Ще има ред от тук нататък в полетите с военно-транспортни средства. Надявам се, че и в Закона ще прецизираме как точно и кои ще бъдат правоимащите, за да се спре това, което е било до момента.
    Господин полковник, кажете как се обяснява разминаването и защо отчитате 16 полета от и до Авиобаза “Безмер”. Колко са според вас полетите? Защото ви казах, че данните са шокиращо разминаващи се. Вашите впечатления, как стояха нещата и защо Безмер се оказа средищно място във въздушната карта на България? Бихте ли ни разказали пред членовете на Комисията и за представителите на медиите ще бъде интересно, защо са толкова много полетите първо? Колко са според вас? Как са били организирани и каква е вашата роля там?
    Аз споменах от трибуната на Парламента, че чифт кубинки е бил изтъркан за посрещане на министър-председателя.
    Полк. ДИМИТЪР ДЕНЕВ: Благодаря господин Лаков. Уважаеми господин Лаков, уважаеми господа народни представители, в отговор на въпроса за разминаването в информацията, която сме изпратили от базата “Безмер” и информацията от Държавно предприятие “Ръководство въздушно движение и командването на военно-въздушните сили”, ще отговоря.
    Първо, времето за подготовка на информацията беше изключително кратко. Получихме задачата в петък след обяд. А в понеделник преди обяд трябваше да бъде изпратена. И в тази връзка комисията, която назначих с моя заповед за извличане на тази информация работи само по документи, които са налични при дежурните длъжностни лица в базата през почивните дни. Независимо от това работата на Комисията и досега не е прекратена.
    Извършихме тази информация с уговорката с генерал Попов, като се чухме, че тази информация сме я изпратили директно на началника на отбраната, както беше и резолюцията на генерал Симеонов. Но ние ще продължим да търсим източници, за да получим пълните данни.
    В тази връзка започнахме издирване на документи в архива, които не са унищожени и успяхме да намерим дневници, всъщност работни тетрадки, които се ползват от дежурните авиодиспечери, които служат за вписване на оперативна информация, но те обхващат целия период. И заедно с дневника за прелитане, който всъщност е официален документ, но той не обхваща целия период, защото последния дневник е от януари 2012 г.
    Досега сме установили наличието на полети, които днес имах възможност да проверя в командването на ВВС информацията от Държавно предприятие “Ръководство въздушно движение”. Досега всичко, което сме проверили съвпада. Досега сме установили, че всички полети извършени с Отряд 28 до летище “Безмер” и обратно съвпадат с информацията на Държавно предприятие “Ръководство въздушно движение”.
    Продължаваме проверката на полети с военни въздухоплавателни средства. Тоест, да установим кога този полет до нас е бил с бившия министър-председател на борда. И до утре смятам да приключим работата на Комисията и да изпратим тази информация по установения ред в офиса на началника на отбраната и след това ще бъде предоставена и при вас.
    Останалата част от въпроса е, защо летище “Безмер” се е превърнало в средище? Аз не мога да отговоря. Но мога да ви кажа по какъв начин се получава информацията съответно и какви сили и средства участват в посрещането на един такъв полет.
    В Авиобазата има денонощно дежурство. То е назначено за всички сили и средства в Българската армия, най вече въздухоплавателните средства като дежурните изтребители, средствата за аварийно-спасително осигуряване, за радиационно химическо разузнаване. Така че има дежурен разчет, който се състои от ръководители на полети. Тоест, ръководител полети кула, ръководител полети подход, оперативен дежурен базов оперативен център и съответно дежурен авиодиспечер, които са на 24 часово дежурство. Информацията за полет, прелитане до авиобазата или прелитане над базата, долитане, отлитане се получава чрез военното ръководство на въздушно движение, което ни изпраща данните за флайд план. И когато има данни за ВИП пътник на борда, съответно с неговия индекс, съгласно една инструкция от 2011 г. на Държавно предприятие “Ръководство въздушно движение” и Отряд авио 28, индекса за министър-председателя е определен на BDJF-004 от последната инструкция. Така или иначе с 004 всички полети, ние така ги идентифицираме, че са полети с министър-председателя на борда. И по този начин може да дадем пълна и обективна информация по отношение на съответните полети до и от летище “Безмер” с ВИП пътник на борда.
    Единствено при такова кацане извън работно време се налага, аз или един от моите заместници, който е на разположение, съответно да посрещне, съгласно протокола установен в устава, но неофициално посрещане, а да се представи на министър-председателя, като институция, която е записано как се посреща в уставите на въоръжените сили.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря ви за отговора. Искам да уточним. Вие се представяте, но заедно с вас се представя и кортежа на Националната служба на охраната. Такава ли е практиката, джиповете и лимузините идват на пистата и взимат пасажер 004. Такава ли е била практиката била? И как обяснявате едни такива странни часове като кацане в 1.15 часа в 4.00 часа. Като изключим заложническата криза. Тя е само един ден и ние не знаем за този случай.
    Благодаря ви.
    Полк. ДИМИТЪР ДЕНЕВ: И аз ви благодаря. Мисля че датата, която цитирахте беше за тази заложническа криза, когато след 1.00 часа беше Фалкон 2000 при нас и рано сутринта си замина. Преди това кацна и военния транспортен самолет “Спартан” със съответните специални части.
    Имало е полети след обяд, късно след обяд и вечерта. През нощта, аз не съм посрещал друг такъв полет.
    По отношение на Националната служба за охрана. Надземния транспорт, който довежда съответно министър-председателя и придружаващите го лица или го отвежда от летището след кацане при нас, се осигурява от Националната служба за охрана с техни автомобили, които при пристигане на командно пропускателния пункт на базата ми се обажда най-старшия, който казва, че идват за посрещане. Съответно казва колко автомобила ще влезнат и техните номера се записват, дежурния по КПП, но няма практика да ги проверявам тези автомобили. Те обикновено са само с шофьор, когато идват да посрещат, освен ако не водят делегацията от някъде, за да излети от Безмер.
    При идването им в базата, ние сме установили безопасно место, където те могат да изчакват. И след кацане на съответния полет и установяването на определената стоянка, те се поканват да дойдат и съответно да посрещнат министър-председателя и придружаващите го лица и съответно багажа, който има да се товари в тези автомобили.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря за този отговор. Само ще ви коригирам, атентата за който говорите, т.е. заложническата криза е на 24 март, доколкото си спомням. Преди това на 17 март, аз цитирах вече, има едно кацане, което е в 0.15 часа 2011 г. Освен това на 22 септември 2011 г. отново има кацане в 16.45 часа сутринта. В 8.30 самолета излита за София. Това е повод да ви попитам, може ли Авиобазата да се използва като един вид междинно летище и от там да се качват граждански лица. Защото засичаме по информация, че въздухоплавателни средства кацат за по 10 минути, което от една страна е недостатъчно за зареждане или дозареждане. След което поемат в друга дестинация. Например Евксиноград, към Палмара, към Ормана, към Воден има такива полети. Възможно ли е ВИП лицето да покани друго лице или други лица, които да ползват летището и да се натоварят на правителствен самолет или хеликоптер на военно-въздушните сили?
    Полк. ДИМИТЪР ДЕНЕВ: Както отговорих и на предишния въпрос, автомобилите на Национална служба за охрана, ние не проверяваме пътниците в тях, когато идват с министър-председателя или когато излизат с министър-председателя. В смисъл записваме само номерата на влизане и на излизане. Такава практика е установена.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Тоест, всичко може да се качи на борда на един кацнал самолет, включително оръжия, включително неизвестни лица. Вие виждате, че кола на НСО докарва нещо. Минава, влиза и си излиза после.
    Полк. ДИМИТЪР ДЕНЕВ: Аз мисля, че това е Национална служба за охрана и би трябвало те да носят отговорност за това, което правят. Считам, че те са също организирани структури, които служат на Република България и са по определени закони.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря ви господин полковник. Колеги, имате ли вие някакви въпроси.
    Господин Бойчев заповядайте.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Тъй като ми е неудобно лично на мен, аз се отнасям с изключително уважение към българската армия и специално към военно-въздушните сили, които считам, че са най-елитното подразделение Виждам, че хората са си изпълнявали задълженията.
    Ние господин председател, имахме на миналото заседание едно искане, да изслушаме отново началника на Национална служба охрана. Така че много въпроси възникнаха и ми се струва, че ние отново трябва да поканим генерал Коджейков, тъй като наистина няма как, според мен армията да проверява специализираната служба за охрана и още по-малко да подозира какво може да карат в колите си.
    И тъй като виждам, че от справките, които са подадени от отбраната отново имаме същия формат, който имаме и в другите места. Именно, там където има Бойко Борисов, на останалите пътници списък не е предоставен.
    И тъй като и миналия път говорихме, аз предлагам да се концентрираме върху тези полети, които са особено петък, събота и неделя. Тези дестинации, които вие изредихте, ние вече сме ги установили и ги знаем. Те в справките, които са ни предоставени за цел на пътуването нямат отбелязана цел. Като списък в най-добрия случай има името на бившия министър-председателя или пише, че няма списък. И да се концентрираме да работим по тях. Тъй като в крайна сметка ние трябва да си свършим нашата работа, аз ви предлагам следното нещо.
    Тъй като се вижда кои са лицата, които най-често са пътували, вие поканихте бившия министър-.председател. той не дойде. Поканихме министър Аньо Ангелов, той не дойде. Аз ви предлагам да поканим някои от лицата, които често са били на правителствения самолет, за да ги попитаме, случайно били ли са на тези полети, на които няма списък. Мисля че има и бивши министри. И господин Московски виждам, че често е пътувал. Той е член на нашата комисия. ще ви помоля да го поканите. Господи Мирослав Найденов често е пътувал. Ще ви помоля да го поканите. Аз виждам, че е имало и народни представители от тези региони, които са били чести пътници. Примерно виждам господин Емил Димитров, че често е присъствал в тези неща. Така че аз поне се сещам за тези няколко имена. Тъй като ние трябва да установим в крайна сметка истината, кои са хората, а това се оказа голяма тайна в България, хората които са се качвали на правителствените полети. Така че молбата ми е да видите, кога ще бъде удобно на следващите заседания да ги поканим, да видим има ли някой, който си спомня нещо или това са някакви полети много неясни.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря ви господин Бойчев. Аз имам същата идея и споделям това, което предлагате. Ще поканим и тези лица, за да изслушаме хората, които са били на борда. При положение, че хората, които са вземали решения за полетите не зачитат Комисията, нека да видим пасажерите, така да се каже.
    Господин Аталай заповядайте.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря господин председател.
    Господин председател, аз наистина приветствам генерал Попов и полк. Данев, за смелостта, която имат да се явят пред тази Комисия. Оказва се, че някои от дълги години като големи мъже, не можаха да намерят смелост да се явят пред нашата Комисия. Аз не знам защо господин генерал и господин полковник така сте притеснени, както каза господин Бойчев. Вие сте си свършили вашата работа, вашето задължение да осигурите съответното летателно средство и да летите и да превозите съответния пътник. Дали е то агент 004 или 007, без значение. Въпросът е имам чувството, че ние мъжете от ВВС ги знаем. Очакваме винаги да бъдат изправени и да не се притесняват, когато отговарят особено пред народните представители.
    Имам чувството, че имате едно притеснение. Ако не съм прав да ме поправите. Имам чувството, че се оказва някакъв натиск върху вас. И на мен въпроса ми е точно такъв. Оказва ли се някакъв натиск върху вас, за да не ни кажете как съхранявате онези списъци, които не сте задължени да ги съхраните.
    Ген. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Ако разрешите един по един на въпросите да отговорим, за да не забравим.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Няма да забравите. Аз знам, че вие преди да се качите на самолетите минавате сериозни изпитания. При народните представители може да има случай да забравят, но вие няма да забравите. И още веднъж потвърждавате това мое съмнение, че вие сте хора, които не забравяте. Не би трябвало да сте забравили дори и хората, които са се возили в тези самолети, ако ги нямате писмено някъде и няма натиск върху вас. И с ясното съзнание знаете, че до тук колко пъти сте се явили пред нас и други, не само вие, а и други и се оказва изведнъж, че точно тези списъци нямат задължения да бъдат съхранени.
    И се съмнявам вече и бих ви попитал и втория въпрос. Тъй като тези списъци, които ги имаме вече се оказва, че около 300 и няколко полета е имал премиера. Навсякъде срещу тях пише Бойко Борисов. И моят въпрос е дали наистина той е пътувал? Откъде знаете, че е бил той, след като ги нямате списъците? След като нямате задължение да съхраните такава информация.
    Притеснявам се и ви питам, дали ви се оказва натиск, защото ако не се оказваше натиск нямаше как всички от Авиотряд 28 през Миг вертолета до Спартан, всички полети, които са осъществени през този период от време, близо 1800, всичките тези полети да нямат точно тези атрибути, за които е създадена тази комисия.
    Аз съм един политик и знам отговорите какви ще бъдат и затова ги задавам тези въпроси. Очаквам, че ще кажете че няма натиск върху вас. Дори да има, вие ще ги кажете, ако има такъв натиск, който да го е осъществил. И очаквам наистина да отговорите като генерал и полковник от военновъздушните сили.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Заповядайте господин генерал.
    Ген. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Ако има някакво притеснение е защото, това е наистина висока трибуна и ние уважаваме Българския парламент и уважаемите депутати, които са тук.
    Що се отнася до натиск, вие сам казахте, че българските ВВС имат висок статут във вашите очи. Аз много го уважавам това нещо и се надявам вие с вашето поведение и с вашите действия да подкрепяте винаги българските ВВС, защото те заслужват да бъдат уважавани като държавна институция.
    Българските ВВС са горд вид въоръжени сили. И ние изпълняваме заповеди, а не натиски.
    Лично за себе си гарантирам, че върху мен не е упражняван абсолютно никакъв натиск. И аз не съм упражнявал абсолютно никакъв натиск за работата на моите подчинени.
    Списъците не са се съхранявали и по времето на предишния командващ и по времето на по-предишния командващ, и по времето на по-по-предишния командващ и така, ако се върнете безкрайно назад. Защото както казах и миналия път, може да направим аналогия с гражданската авиация, колко и тя да не е вярна. Пилотът на Боинг 777 по еди кой си полет не съхранява информацията в себе си 2009 г. Това е работа на институциите, които допускат лицата да се качат на самолета. И най-вероятно, ако попитате пилота и той не си спомня независимо, че и те са доста интелигентни хора в гражданската авиация.
    Ако това е въпрос, който е сериозен. А ние смятаме, че този въпрос е сериозен. Аз вече доложих и на господин председателя. Тези списъци от тук нататък ще се съхраняват. Защото очевидно е, че има такава необходимост и аз поемам това решение и ще дам такава заповед. Тези списъци да се съхраняват при изпълнение на такива задачи.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря господин генерал за изчерпателни отговор.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Само да изразя все пак и становището.
    Господин генерал благодаря ви, че потвърдихте отговорите, които очаквах, че ще дадете. Не съм очаквал нещо друго да бъде. Всичко това ви го задавам като въпрос и се опитваме да открием и да предоставим на обществеността яснота от една загриженост към нашите високо поставени фигури, които пътуват с тези самолети. Защото отговорите които давате, че вие не контролирате и не е ваша работа, кой ще се качи в самолета, какво ще се прекарва с колата до самолета, нас ни притеснява, да не би да се окажат и някои атентатори в тези самолети, които могат да се качат. Може и някои други хора, които не би трябвало да са в тези самолети. Защото в обществото се задава въпроса, дали е вярно, това което предишния път ви зададе като въпрос председателя. Возили ли са оръжия в тези самолети. Става въпрос ловни оръжия. Не дай си Боже и някакви други да се возят.
    В нас остава съмнението, че може да се возят много неща, освен F 004. Ние колеги нямаме претенции към BGF 004. Ние имаме претенции към неговата сигурност. Имаме претенции към хората, които са се возили, дали са добронамерени и защо са се возили с него. Затова е създадена тази комисия, не за удовлетворяване на някои жълти медии или наши лични прищевки.
    Ако наистина господин председател, ние няма да може да стигнем до този все пак материал, този обем от няколко страници на всеки полет, който се съхранява от гражданската авиация до последно, да не се случи някоя авария там. Хората от този списък знаят техните роднини къде са пътували. Отиват до летищата да ги разпознават. Да търсят застраховки и ред други неща.
    В гражданска авиация тези списъци, ако кажем сега: Дайте ги! Аз съм убеден, че ще ги изкарат, може би откакто е създадена авиацията.
    Ние може би от старшата сестра, която е била свалена, т.е. стюардесата. Може да е имало и старша сестра, не се знае. Някога са ги сваляли, разбрахме предишния път стюардесите, за да могат да се качат още хора, които ще са в услуга на 004 и т.н. /Смях в залата./ Никак не е смешно колеги. Аз не зная защо се смеете. Аз много сериозно и отговорно подхождам към действията си, към нещата.
    Затова колеги, ние като народни представители приемам, че сме неадекватни и не знаем точно цялостната процедура. Но разберете, че в тези два месеца вече, откакто се занимаваме, ние не може да прескочим една бариера от списъци, а какво става, ако се бяхме заели с нещо по-сериозно. И затова е моето притеснение господин председател.
    И аз още веднъж казвам и ви моля да намерим начин, ако трябва да приключим с този доклад. Да излезем пред обществеността с един междинен доклад, ако трябва. Ако е необходимо да призовем цялата общественост да тръгне да задава въпроси, включително и тези, които са на улицата. И те да задават въпросите, кой, защо по какъв начин е пътувал. И кой е бил отговорен точно във всички наредби да отсъства тази графа от съхраняване на списъците, с които пътува 004 и другите. Всичко друго има и в наредбите и в заповедите, и навсякъде точно тази графа отсъства.
    Доколкото имам информация от предишния премиер, господин председател, такива списъци по време на управлението на господин Станишев е имало и трябва да зададем въпроса, те дали са съхранени. И ако са унищожени, вече да започнем да задаваме въпроса. Кой и защо унищожава документация, която ако не е задължителна по наредба е задължителна по определени изисквания от застрахователя, ако трябва до определени човешки взаимоотношения.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря ви господин Аталай. Ето го междинния доклад, за който говорите. Трябва да се запознаем. Да го разгледаме всички внимателно. Току що и на мен ми беше предоставен. Той придоби една писмена част, която да разкаже нещата, ако Комисията реши това нещо. Тук са обобщени данните и те продължават да се обобщават. Така че и вашето предложение е взето предвид. Трябва да се запознаем и да видим всички ли ме съгласни с констатациите, които са събрани тук като фактология.
    Думите ми имат пълно основание и съмнението, че ще стигнем до истината по отношение на списъците. Но аз не мисля, че списъците са най-важното в дейността на Комисията, кой как летял и на какво основание. Дори да не стигнем до цялата истина по този въпрос, по-важно е друго. По-важно е колко пари на данъкоплатеца са били унищожени за екскурзионните полети на агент 004. Така че това е важния въпрос.
    Министър Ангел Найденов спомена миналата седмица, че “щетите”, ако мога така да го кажа на военно въздушните сили са над 1 млн. 600 000, като гориво и като ресурс. Той спомена, че от 12-те хеликоптера Кугър лети само един, защото ресурса е изчерпан. А той е изчерпан именно заради това, че е имало и такива полети, които са били абсолютно полети за развлечение, бих казал.
    Така че, аз споделям вашето мнение, но мисля, че наистина трябва да се концентрираме върху щетите и прахосването на народна пара за полетите на властта. И в тази насока ще продължим да работим. А междинния доклад може да добие писмена форма и да бъде приет от Парламента, да бъде предложен като начало на работата, като един кратък отчет. Макар че никак не е кратък.
    И понеже говорихте за стюардесата, която е била свалена, припомням от миналото заседание стана ясно, че има такива случаи. Искам да попитам генерал Попов. Имате ли стюардеси наистина във ВВС и вярна ли е тази информация, която получихме отново от вашите справки, че има случаи, когато стюардесите са вписвали пътниците, които са на борда и са предавали този списък на командира на екипажа. Това нещо излезе в отговорите, които имаме от Министерство на отбраната, че има такава практика. Наистина ли е така?
    Ген. КОНСТАНТИН ПОПОВ: По така наречения песинджър менифест, когато не бъде предоставен списъка, се изготвя от лот мастера или от определеното лице. Има стюардеса в транспортната авиобаза. Такива списъци са изготвени. Въпросът за тяхното съхраняване, разбира се е друг въпрос. И този въпрос наистина не е решен до момента.
    Искам да кажа, че съгласно изискванията на Закона за класифицирана информация, явните документи се съхраняват шест месеца, освен ако няма друго указание. От моята заповед, която се подготвя ще е пет години.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря ви за отговора, господин генерал. След като имате стюардеси, ще ви попитам и следващия въпрос. Осигурявате ли кетъринг на борда? И ви питам, защото Комисията се добра до едни много интересни данни, но те са по отношение на Авиоотряд 28 и засягат точно кетъринга.
    Уважаеми колеги, ще ви запозная с част от тях, защото наистина са смущаващи.
    На 26 март 2011 г. самолета Фалкон лети по маршрут София – Варна – Бургас – София. Горивото много тонове са. Но кетъринга за този полет е на стойност 311 лв. и 42 ст. На борда са Симеон Дянков, Бойко Борисов предвожда групата. Симеон Дянков, Нона Караджова и петима охрана. Като за този полет, който трае два часа са поръчани, цитирам: ядки бадем суров – 200 гр., ядки бадем печен – 500 гр., ядки лешник печен – 550 гр. Общо 1250 гр. Ядки са изхрупали по време на полета до Варна и Бургас.
    Следващият случай е още по-фрапиращ. Полет ВGF-005 на 7 март 2011 г. по маршрут София – Сараево, лети външния министър тогава Николай Младенов. Полетът трае 2 часа и 20 минути и струва 7167 лв. 72 ст. за горивото. Кетърингът направен в София заредения е на стойност 355 лв. 33 ст. В Сараево се налага допълнително зареждане за 340 лв. 82 ст.
    Тук количествата са ядки бадем печен 1000 гр. и ядки лешник печен 1000 гр. Тоест 2 кг. за два часа и 20 минути полет е изхрупал министър Николай Младенов тогава. Буди съмнение такава производителност и такава консумация.
    Има друг полет пак с Николай Младенов на борда. Той е на 9 ноември 2011 г. По маршрут София – Дамаск – Сана. Там кетъринга е за 579 лв. Самият полет струва 25 231 лв. Но тук количествата са: ядки бадем печен 1200 гр., лешник печен 950 гр. И междувременно асортимента се увеличава с 20 шишета уиски джони уокър. Шишета имам предвид 50 гр. Две водки Смирнов, 12 джина и един пейлис. Това са отчетни официални документи, предоставени от Външно министерство при разплащане на тези полети.
    Тези факти ме накараха да ви попитам. Имате ли кетъринг и вие на борда и в какви размери се осъществява той? Извинявайте, ако е малко несериозен въпроса. Но несериозни са и данните, които получихме, макар че са официални.
    Ген. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Единственото което се осигурява на борда е вода.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: И тапи за уши.
    Ген. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Не е задължително.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря ви. Аз нямам повече въпроси към господата представители на военно въздушните сили. Вие колеги имате ли?
    Благодаря ви много за участието. Благодаря ви за отзивчивостта и за предоставените данни. Очаквам пълната информация, която ще излезе от проверките. Благодаря ви за намерението и за промяната на нормативната уредба. Хубаво е господин генерал, без да имам право да ви дава тези съвети, да се подготви и нова заповед за използването на военно-транспортните средства. Но това не е ваша работа.
    Още веднъж благодаря за участието.
    Ген. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз искам да благодаря господин председател за отношението към ВВС и за хората, които работят във ВВС и за уважението, което демонстрирате тук.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Уверявам ви, че ние ще подкрепим необходимите средства в бюджета за нуждите на ВВС. Знам, че има такъв проблем. Знаем, че предстои актуализация на бюджета. Според мен си струва и разчитайте на нас.
    Благодаря за сътрудничеството.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Може би малко попрекалихме с ядките, но чесън ли да ядат, шкембе чорба ли да ядат? /Смях в залата./
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Аталай, може би попрекалихме, но не ние, а тези които са били на борда, защото скоростта, с която унищожават сравнена с полета е по килограм на час. Един вид летяща фуражомелка или как да го нарека това нещо. /Смях в залата./ Но тези количества са смущаващи. Аз мислех да си направим експеримент. Толкова ни трае заседанието. Дали ще се справим с 2 килограма бадем печен и лешник печен. Според мен рекордна е тази скорост. Може да си направим експеримента. Това в рамките на шегата, разбира се.
    Благодаря ви господа за участието.
    Искам преди точката разни да дам думата на господин Ангел Борисов, бивш главен инспектор на Министерство на транспорта, който е отговарял за Авиоотряд 28.
    Господин Борисов вашите впечатления как е било преди, как е в момента ситуацията? Знам, че сте контролирали в продължение на години дейността на Авиоотряда. Хубаво е да ви чуем. Заповядайте. Имате думата.
    АНГЕЛ БОРИСОВ: Господин председател, уважаеми членове, гости, журналисти, за мен е особено трогателен момента. Аз съм инспектор в нашата Република, главен инспектор от 40 години. Такава сериозна комисия срещам за първи път. Аз съм участвал във всички правителствени комисии по разследване на авиационните произшествия, поради това, че притежавам източна и западна диплома, над 50 специализации във всички държави по света. Притежавам сертификат и единствен за момента за разчитане на черните кутии на самолетите, поради което съм декодирал и разчитал и военните кутии.
    Приветствам този дебат и това разследване, което в момента се извършва и съм длъжен да подчертая два момента. Господин Аталай спомена, дали се притесняват хората. Аз ги познавам всичките. Познавам и военните и те ме познават. Няма човек, който влизайки във вашата зала да не се притеснява. Аз самият се притеснявам. Аз съм изнасял от въздухоплавателните средства с моите ръце изгорели хора. Катастрофи на софийското летище, Цюрих. Историите по Паша Христова. Всичко съм публикувал.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Борисов да се върнем към темата. Въпросът е възможно ли е нерегламентирано пътуване на борда на самолетите на Авиотряда, на летателните средства. тоест да се качат хора или товари безконтролно?
    АНГЕЛ БОРИСОВ: Господин председател, ще ви отговоря на всичките въпроси, които не можаха или не пожелаха да отговорят, защото се смущават. Имат си съображения хората. Аз като от две години пенсионер мога да отговоря на всичко, защото не могат да ме уволнят мен.
    Тридесет годишна практика в този отряд за съжаление беше и по летищата, не само в този отряд, се качваха хора, които имат и нямат право да пътуват с тези въздухоплавателни средства. Отговорът е да. Специално този отряд аз съм го наблюдавал непрекъснато.
    Идва Мерцедеса с еди кои си, дали е 004 и т.н., четири, пет души се качват направо на стълбата. Няма ВИП, няма обслужване, няма нищо. Качват се горе. Веднага ще приведа един фрапиращ пример с президента Стоянов. Дубай без разрешение. Аз бях представител в Дубай, когато той пътуваше за Индия. Госпожа Терзиева беше тогава неговия говорител. Обаждат ми се в 8 часа. Само едно отклонение за секунди. Това е работата на отряд 28.
    Обажда ми се командира на отряда господин Бакалов.
    “Господин Борисов, президента дойде. Имаме полет до Индия. Трябва да кацнем в Дубай за зареждане на гориво, кетъринг и т.н.”
    Заповядайте, казвам. Отворено е летището.
    Командира търси къде ни е разрешението. “Как, това е президента?” Добре, кажете ми някакъв номер.
    Организаторът на това посещение беше господин Райков. До преди малко министър-председател. Той тогава беше заместник-министър на външните работи.
    “Намерих го!” И какво пише? “Пише - Yes.” Как пише - Yes. Има номер 156.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Господин Борисов. Ще се наложи да ви прекъсна. Това е много интересно, което разказвате, но може после пред журналистите. Съжалявам, но нашата комисия е от 2009 г. Може да разкажете на който искате.
    АНГЕЛ БОРИСОВ: Искам да отговоря за оръжието. Отидох в двореца на шейха. Отивам посред нощ. Звъна там. Бодигардовете излизат. “Добре ще ви разрешим. Няма да има никакво посрещане. Да отиват направо в бютифрито.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Кога става това?
    АНГЕЛ БОРИСОВ: Посещението на Петър Стоянов в Дубай.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Ще ви прекъсна, защото Комисията наистина има времеви период. Хубави са вашите спомени. Още веднъж ви благодаря.
    Преминаваме към точка разни.
    Има новопостъпили материали. Обръщам се към отсъстващите колеги от ГЕРБ, членове на Комисията чрез медиите. И за тях има постъпили материали от летище София – ЕАД. Аз ще ги уведомя лично още утре, в отговор на техни въпроси за полетите. Изпратени са обобщени справки до Комисията. Те засягат и период преди 2009 г., преди обхвата на Комисията. Ако искат да заповядат и да се запознат с получените материали. Макар че както гледам няма голям интерес по отношение на работата на Комисията от страна на ГЕРБ. Но още веднъж колеги предайте. Аз също ще предам, че има материали за членовете на ГЕРБ, които са поставили допълнителни въпроси. И отговорите на тези въпроси са заведени в Комисията надлежно.
    Мисля че изчерпахме дневния ред. Следващата седмица няма да заседаваме, защото се натрупаха много материали. А този доклад, който господин Аталай предложи да приемем междинен, трябва да добие и писмен вид. Така че ще работим по обработка на материалите.
    Още веднъж ви благодаря за участието. Благодаря ви и за вниманието.
    Закривам заседанието.
    / Закрито в 15 часа и 30 минути /
    Форма за търсене
    Ключова дума