Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Временна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства при ползването на правителствения "Авиоотряд 28" и въздухоплавателни средства на Министерството на отбраната в случаите на ползване не за цели на въоръжените сили за периода август 2009 - март 2013 г. включително да провери кога, по какви дестинации (в страната и чужбина), с каква цел, в какъв състав, с какъв разход на финансови средства са били ползвани въдухоплавателните средства на авиоотряда и Министерството на отбраната
17/09/2013
    ПРОТОКОЛ № 9
    На 17 септември 2013 г. от 14.35 ч. се проведе редовно заседание на Временната анкетна комисия за проверка на „Авиоотряд 28“ и за използването на въздухоплавателни средства на ВВС не по предназначението им.
    Списъци на присъстващите народни представители и гости се прилагат.

    ДНЕВЕН РЕД:
    1.Изслушване на господин Мирослав Найденов, бивш министър на земеделието и храните, и на Емил Димитров, бивш депутат от ГЕРБ.
    2.Разглеждане на предложения за промени в нормативни документи във връзка със заключителния доклад на комисията.
    3.Разни.
    ***
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости, уважаеми журналисти, заради задръстване в трафика се налага да започнем нашето заседание с процедурата по падащия кворум. Имаме уверението, че до минути ще дойдат колегите от ДПС, които са в задръстване, пътуват насам, но правилникът ни позволява и в този състав да започнем заседанието, така че откривам предпоследното заседание на комисията.
    Искам да ви запозная с дневния ред. Той е: Изслушване на господата Мирослав Найденов и Емил Димитров във връзка с работата на комисията и полетите на властта. И двамата са пътували с министър-председателя и самостоятелно, в командировки с "Авиоотряд 28" и с хеликоптерите „Кугър“, самолета „Спартан“.
    Искам да им благодаря за това, че са тук, че проектът БАСТА от БАСТА комисията, както това стори един лидер на най-голямата парламентарна сила на два пъти.
    Това е дневният ред.
    Предлагам точка втора да е с предложения, ако имате някои идеи и виждания, които да залегнат в доклада.
    Точка трета ще бъде „Разни“ по традиция.
    Искам да ви уверя, че ще направим всичко възможно като екип до следващото заседание да получите своевременно доклада на Временната комисия, проект на доклада, който да обсъдим, да гласуваме и да внесем вече в пленарна зала със заключенията и изводите на комисията, както знаете, срокът на действие е до 30 септември, така че нека да гласуваме този дневен ред.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 7, против няма, въздържали се няма.
    Единодушно. Приема се.

    ПО ТОЧКА ПЪРВА
    Изслушване на господин Мирослав Найденов, бивш министър на земеделието и храните, и на Емил Димитров, бивш депутат от ГЕРБ.

    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Преди да преминем към изслушванията на господата Мирослав Найденов и Емил Димитров, искам да ви запозная с два новопостъпили документи.
    Както знаете, на миналото заседание ние изслушвахме бившия министър на отбраната Аню Ангелов по повод ползването на военно-транспортните самолети „Спартан“ и хеликоптърите „Кугър“. Тогава бившият министър Ангелов заяви, че и в момента се снима филм с участие на Българските военновъздушни сили. Това наистина е така, тече „Непобедимите 3“, но по този повод аз си направих труда и отправих запитване до Министерство на отбраната кога и какви договори са били сключвани за използване на военновъздушните сили и въобще армията за снимане на филми. Получих много любопитен отговор.
    Получих официално писмо – то ще ви бъде раздадено – от началника на политическия кабинет на министъра на отбраната Иван Жерков, в което се посочва, че са намерени поне два договора с фирмата на Дейвид Варот за ползване на летателна техника и въобще военна техника, като са ни предоставени два договора. Единият е много любопитен. Той е от 10 октомври 2011 година. В него се казва, че се сключва договор между Българските военновъздушни сили и „Ню Бояна Вибурно“ ЕООД за снимане на филма „Непобедимите 2“, в което се наема от фирмата на Дейвид Варот хеликоптер „Кугър“ AS 532 AL при цена 212,50 лева на минута летателен час. Този договор е бил осъществен и е подписан с разрешението на министър Аню Ангелов. Това изрично е посочено в договора – че той е бил запознат. На основание на чл. 13, ал. 3, т. 4 от Закона за отбраната и Въоръжените сили. За тези от вас, които не знаят, тази точка гласи, че за нуждите на отбраната може да се отдават под наем съоръжения, имоти. Не е конкретизирано, че и военна техника може да се отдава под наем, но очевидно под тази графа са минали отдаването под наем.
    По-интересен и по-любопитен е другият договор, който не влиза в работата на комисията,изрично подчертавам, но той е пак с „Ню Бояна Вибурно“, пак от времето на Аню Ангелов, където филмовата продукция получава танк Т. 72 два броя, бетеери 60PD, включително и BM21 град. За ваша информация мога да ви кажа, че танкът се отдава на единична цена 110,47 лева на моточасове и на километър. Бетеерът струва 22,60, а BM21 град струва 2,90. Така че всеки, който иска да си наеме такава техника със съответния договор към Министерство на отбраната. Това е извън темата.
    Благодаря ви за вниманието, че ми позволихте да ви запозная с тази документация.
    Получихме отговори и от Министерство на външните работи. Както казах, ние изпратихме писма до нашите дипломатически представителства, за да установим някои полети, за които нямаме данни и какво се оказа, това, което имаме изпратено до момента от Министерство на външните работи? Официално наистина дипломатите наистина са пращали отчети каква е била целта на посещенията. Ще ви прочета някои от отговорите, пратени в МВнР от нашите посланици, ръководители на мисии.
    Така например, на 10 април 2010 година министър-председателят тогава Бойко Борисов е имал среща с лидера на Испанската народна партия Мариано Рахой. Това е била официалната причина. Също така е присъствал на мача Реал – Барселона. Цената на този полет е 14 676 лева.
    На 17 май 2010 г. министър-председателят тогава Бойко Борисов е посетил Щутгарт, където е осъществил срещи с министър-председателя на „Баден Вютемберг“ Щефан Мапос и е участвал в откриване на българската инвестиция. Българската инвестиция е хотела „Палменвалд Шварцвалдхоф“ от веригата „Шарлопов хотелс“. Няма данни за цената на този полет.
    След това на 20 октомври отново е посетил Мюнхен за Икономическия дена на България с участието на над 60 германски фирми. Пак няма данни за стойността на полета.
    На 6 ноември 2010 г., както вече знаете, в Пескара, Италия се играе благотворителен мач с участието на Бойко Борисов, който мач е бил договорен със Силвио Берлускони. Участват и депутати от предишния парламент. Нямаме данни колко струва. За сметка на това е ясно, че на 22 и 26 януари 2011 година министър-председателят тогава е на работни посещения в Япония. Този полет струва 77 293 лева и „по време на визитата“, пише посланикът ни там,“бе проведен бизнес форум „За България“. Българският премиер връчи купата на българското правителство на победителя в януарския турнир по сумо в Токио, среща с българските състезатели по сумо в Япония Калоян Махлямов Котлошо и Даниел Иванов Аояма.“ Това е била целта на посещението. Също така на 16 юли 2011 година министър-председателят е на работен обяд с министър-председателя на Турция Реджеб Ердоган и този работен обяд само като полет струва 26 840 лева.
    Това е само част от информацията, която ни беше предоставена от Министерство на външните работи. Очакваме запитванията към другите мисии също да получат отговора си. Това е, с което искам да ви запозная, преди да започнем изслушването на господата Мирослав Найденов и Емил Димитров. Повод да ги поканя е участието им в полетите, които разследва комисията, в част от полетите.
    Както знаете, натъкнахме се на интересен факт, че министър Мирослав Найденов е бил начело на делегация с военно-транспортен самолет „Спартан“, която е била до Прищина и този полет се е състоял на 17 август 2011 г. – самолет „Спартан“, с министър Найденов и 27 придружаващи го лица на борда в състава на делегацията.
    Освен това, господин Найденов, нека да започнем първо с Вас - още веднъж Ви благодаря, че уважихте комисията – натъкнахме се на още няколко полета, в които се споменава Вашето име. Искам да ви кажа, че това не е пълната информация, защото за голяма част от полетите ние продължаваме да нямаме данни и вероятно никога няма да научим кой е бил на борда. Може би са повече полетите с Ваше участие. Това, което е фиксирано като факти и като документи е, че на 1 април 2011 г. Вие заедно с министър-председателя летите по маршрут Крумово – Рани лист – Крумово. На 2 август 2010 г. летите по маршрут София – Безмер – Балчик – София. На 4 юли 2012 г. – Крумово – София – с. Бисер - предполагам, това е след трагедията – Зетово – Крумово. Споменах вече за Прищина – София. Има още един полет, с който е свързано Вашето име. Той е на 29 юни до 30 юни по маршрут София – Крумово – Караджалово – Крумово и е продължил 9 часа и 35 минути.
    Освен това в началото на нашата работа ние получихме и становище от Министерството на земеделието и храните от Вашия приемник, в което се споменава – сега ще Ви запозная и с него, че няма данни каква е била целта на посещенията Ви в Прищина, а в същото време се споменава за още една командировка с ЕЪРБЪС А 319 до Йордания начело на официална делегация. Въпросът ми към Вас е: кажете какво налага използването на Военно-транспортен самолет и какви са тези полети, за които имаме информация, какво мотивира, каква беше целесъобразността на тези полети, а също така имате ли данни и пътували ли сте и по други маршрути, които не са отчетени, предвид липсата на информация в комисията.
    Благодаря Ви. Нека да Ви чуем и колегите ще имат допълнителни въпроси, предполагам.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Господин председател, дами и господа народни представители, уважаеми гости, благодаря и аз за поканата и възможността да осветля или да разсея някои от интерпретациите от медиите. Те бяха обекти на различни спекулации.
    Аз ще започна с това, че това, което прочетохте, по всяка вероятност информацията е непълна. Разбира се, това е може би системен проблем – натрупани в годините назад, не касаещ само периода на управление на правителството на ГЕРБ, но е странно и няма обяснение фактът, че не може да бъде дадена информация за използване на "Авиоотряд 28" или на летателни средства на Въоръжените сили, защото в официалните, които споменахте, поне тези, които аз съм ползвал, липсва един. Аз ще ги кажа всичките. Разбира се, може да изпусна нещо.
    Започвам с полета до Косово. Мислех да не го казвам, но ще го кажа. Учудва ме отговорът на Министерството на земеделието и храните, за да отговорят, че не знаят целта на посещението, тъй като, разбира се, министърът тогава съм бил аз, а сега е подписано от настоящия министър, но екипът е същият. Министърът не готви писмата. Тези, които са готвили писмата, знаят много добре целта, тъй като и примерно протоколът е същият, международният отдел, хората, които са организирали този полет тогава и много добре знаят каква е всъщност целта на това посещение.
    Аз ще отговаря на комисията. Както Вие коректно споменахте, полетът е осъществен на 17 август 2011 г. Дни преди това, разбира се, не помня точната дата, на извънредно посещение в България пристигна вицепремиерът на Косово с молба за хуманитарна помощ. Точно тогава в седмицата преди това имаше напрежение между Косово и Сърбия. Бяха блокирани граничните пунктове и имаше нарушени доставки на основни хранителни продукти за Република Косово. Тогава имаше извънредна среща между техния вицепремиер и нашия премиер господин Борисов. На тази среща бях поканен и аз и ние получихме апел, отново повтарям, за възможност за заместване на част от доставките, които те по традиция са получавали от Сърбия, от основни хранителни продукти и, разбира се някои медикаменти. Тогава се взе оперативно решение аз да сформирам една бизнес делегация, в която имаше представители на месопреработвателния бранш, млекопреработвателния бранш, зърнопроизводители, хлебари, сладкари. Нямам спомен за цялата делегация. Не знам дали съществува при вас. Те трябваше и всъщност осъществиха този полет заедно с мен. На място аз проведох в Прищина среща с техния премиер Хашим Тачи. Обсъдихме ситуацията. Имаше форум, на който представителите на нашия бизнес направиха контакти с техни и търговски вериги, и, разбира се, представители на граждански организации, за да може да тръгне този хранителен поток към Косово.
    Държа да спомена, не знам дали в официалната справка е отразено, този полет беше изцяло платен от бизнесмените, участвали в тази бизнес делегация, тоест, на бюджета нито на Министерството на земеделието и храните, нито на републиканския бюджета, в случая, на Министерство на отбраната този полет не тежи. Ние летяхме сутринта, прибрахме се същия ден. Така че това е всъщност причината, разбира се, да не го осъществим с автомобили. Трябваше да бъде много дълга делегация, много дълъг кортеж. Все пак доста хора бяха в тази делегация. И, разбира се, още повече когато това е платено от тези бизнесмени, не виждам финансов проблем. Така че помогнахме в този случай и български хранителни стоки успяха да влязат в този тежък за тях момент. Разбира се, след това съм имал обратен контакт с някои от бизнесмените. Те са осъществили вече трайни контакти, защото, както се казва, приятел в нужда се познава, и са влезли трайно български стоки на техния пазар, с оглед на тези форсмажорни обстоятелства, при което те са успели да помогнат.
    Така че по този полет ако имате, разбира се, въпроси, или предпочитате да кажа за другите полети, но както Вие искате.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Искам само да коментирам известно разминаване и неточности.
    Първо, не е Ваша работа и не сте Вие отговорен, но в случая не става дума за хуманитарен полет. Става дума за бизнес делегация.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Точно така.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Тоест, това категорично потвърждава, че е нарушена заповедта на министъра на отбраната ОХ 241, която изключва министърът на земеделието като правоимащо лице да ползва военно-транспортен самолет, при това с бизнесмени отгоре. Има и едно друго разминаване, което е дребно – разходът в размер на 8 086 лева, които Вие твърдите, че са платени от бизнесмени за този полет, всъщност е трансфер между бюджетни сметки на Министерството на земеделието и храните и Министерство на отбраната, тоест Вашето министерство е платило тези пари. Това не е толкова съществено в случая. Важното е, още веднъж подчертавам, че е нарушена заповедта на министъра на отбраната, определяща хората, които имат право да ползват военни летателни средства.
    Искам да направя това уточнение за протокола и да Ви попитам, след като споменах и другите полети, които са главно вътрешните линии, ние се натъкнахме на много интересни дестинации в работата си, като полети до Паламара, Воден, Ормана, Евксиноград, Кормисош. Това са все, аз им казвам екзотични дестинации, но за тях нямаме информация за хората, които са били на борда. Вие имали ли сте полети с министър-председателя или с други хора по тези направления? Това е другият ми въпрос.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Аз ще повторя, може би бях коректен в изказа си. Бизнес делегация беше на борда на самолета, но искането беше – това е хуманитарно искане във връзка с нарушени доставки на основни хранителни продукти и контактите за нормализиране на тези доставки трябваше да бъдат осъществени точно от тези бизнесмени, така че в смисъл чисто формално полетът не е бил с хуманитарни стоки, тоест, не сме превозвали храни, а сме превозвали бизнесмените, които да направят възможно след това доставките. Трансферът е възможно да е между двете министерства, но на базата на постъпили постъпления в Министерството на земеделието от самите бизнесмени. Все пак, както казахте, това не е работа и на министъра. За това си има съответна дирекция в Министерството на земеделието и Министерство на отбраната.
    Тъй като споменахте - преди да коментирам други полети – официален полет, при който Министерството на земеделието е ползвало ЕЪРБЪС 319 до Аман, Йордания за периода 26-29 март 2011 г., отново с бизнес делегация, изцяло платена – и този полет е заплатен от бизнесмените, не знам вашата информация дали съвпада – платена е от бизнесмените за Дни на българския бизнес - беше организиран този форум, с оглед и на събитията в Близкия Изток и Арабските страни. Отново тази бизнес делегация беше с цел създаване на контакти. Такива контакти са създадени. Поет е полетът с решение разбира се, на правителството. Аз водех тази бизнес делегация.
    Още един полет има, при който министерството е ползвал "Авиоотряд 28". Това е при посещение на комисаря по земеелие господин Дачо Янчолуш. На 10 декември 2010 г.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Това е полетът за телето Бойка, посещението на кравекомплекса на Димитър Зоров, осъществен по искане и заплатен от фирма на Зоров, предполагам, от съпругата на Зоров.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Точно така. По искане, тъй като еднодневно беше посещението на комисаря Чолош, беше направен и предполагам, имаше с неговия екип контакт. Този полет беше заплатен от собственика на фермата. Посетихме я и се върнахме в рамките на същия ден.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Нямаме информация, че Вие сте били на борда. Инспектирахте телето Бойка за сметка на фирмата.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Не сме возили теле. Не знам дали след това е последвало някакъв жест, но за телето Бойка гарантирам, че не се е возило на борда. Вози се комисарят Чолош, аз и, разбира се, членове на неговия политически кабинет.
    Ще коментирам някои други полети, на които съм присъствал аз. Те не бяха споменати или някои поне бяха споменати.
    Разбира се, ползвали сме по време на наводнението в село Бисер при тежки метеорологични условия. Полетите бяха няколко в рамките на дни. Тогава ползвахме вертолет „Кугър“ на въоръжените сили. Ползвали сме също вертолет „Кугър“ при блокадата на българо-гръцката граница от гръцките земеделски производители. Тогава водихме диалог с тях и се наложи да ползваме вертолет. Ползвали сме вертолет и на пожара в Бистрица. Това беше миналата година. Така че това са полетите. Аз не знам защо не фигурират във Вашите справки официално.
    По отношение на въпроса Ви дали си спомням за други полети, без амбицията да бъда максимално изчерпателен, защото мога да потвърдя, че те са били доста за тези три години и половина. Разбира се, полетите, които коментирах досега, бяха мои самостоятелни полети и обясних защо. Много пъти съм бил част от екипа на министър-председателя при негови визити на определени региони, свързани с откриване на инфраструктурни обекти. Честа практика беше и това се правеше с цел, разбира се, икономии, когато се открива инфраструктурен обект, да кажем, в ресора на министъра на регионалното развитие да се открие и проект, реализиран по Програмата за развитие на селските райони, проекти, свързани примерно с преустройството или обновяването на определени или болници, театри, инфраструктурни и други обекти, пречиствателни станции.
    Много често се практикуваше така: ние придружавахме най-често в тези полети или министър-председателят е бил придружаван от мен, от министрите на регионалното развитие господин Плевнелиев тогава като министър на регионалното развитие, след това колежката Лиляна Павлова, на министъра на транспорта и предишния – на Александър Цветков и след това Ивайло Московски, министрите на здравеопазването, министъра на културата. Така че нямам спомен, но тези полети са доста. Аз видях общата ви справка - цитирахте – понякога продължили девет часа. Имаше наистина много дълги полети. Правеше се това с оглед и на определени икономии, и, разбира се ,по-нормално придвижване, защото представяте си ако тръгнат примерно петима министри с автомобилите, се създават и определени затруднения.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Като казвате, че се създават такива условия на място как се придвижвахте след кацането?
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: На място ползвахме, тъй като министър-председателят изпращаше авангард, качвахме се и мисля, че има и кадри – много пъти сте виждали примерно в автомобилите на министър-председателя качени понякога, често всъщност шофирани от самия министър-председател, да има, примерно, вътре четирима министри, така че нашите автомобили. Това е факт. Возили сме се. Шофирал е министър-председателят и нашите автомобили, говоря, автомобилите на министрите по този начин не са пътували. Аз отново казвам: няколко автомобила ако трябва да тръгнат на съответните ресорни министри, с шофьорите, и, разбира се, ако има допълнителен екип. Така че сме ползвали на място автомобилите от кортежа на премиера.
    Понеже зададохте въпроса и предполагам, това е интересното за ловното стопанство.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Кажете за ловните стопанства и какво има чак толкова в Паламара, че се оказа привлекателен център? Ще питаме и господин Димитров по същия въпрос.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: И в Паламара, и в Ормана, и във Воден, и къде още – споменахте Евксиноград, доколкото си спомням – без Евксиноград, тъй като Евксиноград не е ловно стопанство. Това са ловни стопанства Кормисош – то е в Родопите. За Кормисош нямам спомени определено. Доколкото знам, има площадка за кацане, но не се е кацало на времето по времето преди 1989 година. Имало е случаи, в които при посещение за откриване на инфраструктурни обекти в тези региони министър-председателят и съответните министри, които сме го съпровождали, сме отсядали в тези резиденции с оглед на програмата ни по принцип, за да можем да не се откъсваме и от административната си работа. Тези посещения като цяло приоритетно се правеха в почивни дни и се е налагало. Когато се е налагало, не сме ползвали хотели за наше настаняване, а сме се настанявали в тези ловни резиденции и затова предполагам, че те фигурират като дестинации. Споменах ви министрите, които са съпровождали премиера.
    За да отговоря и на следващия въпрос дали сме ловували, освен премиера и аз, не знам някой друг от министрите – може и да има ловен билет, но едва ли са ловци – не сме ловували. В този формат, тъй като тук също има ловци, предполагам в момента, знаете, първо че има разрешение сезони за лов. Ако проверите датите, ще видите. Министърът не разрешава. Разрешава ги Законът за лова. Те са описани. Ако проверите, ще видите, че ловният сезон обикновено е от края на месец октомври до края на месец януари. Обикновено това са дни, в които е трудно изпълнението на полет на вертолети, тоест, не съвпадат. Казвам го от чисто прагматична гледна точка, за да не влизаме в заблуждение. Тоест, ползвали сме ловните хижи за престой, първо, защото ако отидат няколко министри с премиера в един малък град, е възможно да няма хотел, примерно, или обикновено тези пътища, които сме откривали, са били там между малки населени места. Все пак става въпрос за настаняване на премиера със съответните изисквания за сигурност, министри – това са хора от бившето ръководство на държавата. Не мисля, че с лека ръка трябва да бъдат подценявани мерките за сигурност, а ловните стопанства като цяло отговарят до определена степен, още повече че някои от тях каквото е Воден. То е представително. Две са представителните ловни стопанства: Воден и Искър. Те са проектирани и изпълнени и за да отговарят на най-висока степен за сигурност на висшия държавен апарат, който ги посещава.
    За да изпреваря пикантните въпроси – видях в медиите – дали в част от полетите сме били придружавани от фолк певици или някакви други външни лица, аз нямам, поне на полетите, на които аз съм присъствал, с уговорката, че не слушам и не гледам поп фолк, но не съм видял лица, които да не разпозная. Така че поне в полетите, на които аз съм присъствал, повтарям, мисля, че няма да е грешка ако кажа, или ако излязат данните, ще стане ясно, че може би аз съм министърът, който най-много е придружавал министър-председателя, най-малкото заради това, че и министърът на регионалното развитие – все пак те бяха по половин мандат двамата – и мога да ви гарантирам, че в многото полети, в които съм придружавал премиера Борисов, фолк певици и странични лица аз не съм виждал .така че мисля, че това са спекулации.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Това, че Вие не сте виждал, не значи, че не са били на борда при други полети.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Аз говоря за полетите, в които аз съм бил.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Колегите искат да зададат въпроси, предполагам. Господин Аталай, заповядайте.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви, господин председател. Аз имах предвид да помолим господин бившия министър за по-кратки отговори. Знам, е човек трудно се отделя от микрофона.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Напротив, много интересни са отговорите.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Все пак моето уважение към Вас, господин министър. Възникнаха няколко въпроса.
    Аз от името на комисията наистина благодаря, че уважихте комисията, защото министър-председателят и някои други колеги не намериха смелост в тях, за да се явят тук пред комисията и да им се задават сериозни въпроси и затова днес Вашият отговор, че не сте срещали във Вашите полети определени лица от поп фолка не прозвуча толкова сериозно и убедително, защото в обществото и пред журналистите се създаде една нагласа, че наистина щом се крият данни и факти – официални, документирани, възниква съмнението, че наистина в тези полети може би са пътували определени лица - може и да не били фолк певици, защо непременно да са такива? – но съмнителни. И ние се загрижихме тогава за сигурността на министър-председателя – кои са били тези хора, които са пътували с министър-председателя? Дали са му мислили доброто, дали са се грижили за него, или евентуално да не би от гледна точка на сигурността да са направили нещо, което да не е в негова полза. Затова зададохме тези въпроси – кой ли е пътувал с министър-председателя. И все още на този въпрос категоричен и ясен отговор с документи нямаме и затова задаваме тези въпроси към Вас.
    Сега - въпросите ми към Вас специално по пътуването Ви, Вашите полети, които имаме информация в комисията.
    Има ли някакво задължение на министрите – не казвам само Ваши задължения, към всички министри – непременно да пътуват и да присъстват на откривания, на закривания на определени обекти, или кръщаване на телета и т.н.?
    Било ли е задължително и по кой нормативен документ би трябвало това задължение да го изпълнявате пък непременно и с полет с ползване на "Авиоотряд 28"? Или необходими ли са били тези разходи за рязането на една лента или за кръщаването на телето Бойка ли каза председателят. Не знам колко е сериозно. Оттам идва несериозното отношение към институцията.
    Вторият ми въпрос е: в обществото се създаде едно впечатление едва ли не, че в тези полети са возени стоки, продукти, за ценности някои говореха. Като казахте, че сте возили до Прищина определени доставки, веднага възниква съмнението в журналистите какво ли е имало в този самолет, и то когато става въпрос за Косово – още едно съмнение – дали са били само консерви, дали са били сирене, кашкавал, или ред други неща, за които аз не знам. Възникват такива съмнения.
    Следващият въпрос, на който искам да се спра. Досега ние не сме обръщали внимание на кортежа, който Ви е возил, след като сте кацали на определени места – дали е било на Воден, дали е било в Балчик. Наистина ние виждахме, че министър-председателят влизаше в ролята на шофьор. По спазване на всички изисквания и правила на Кодекса на труда няма как един назначен за една служба да се ангажира с втора служба без излишна заповед. Имал ли е министър-председателят заповед да шофира и през това време какво е правил шофьорът на тази кола? Какво правеше този шофьор? Дали се возеше от дясната страна, или заедно с четиримата министри вътре в колата? Виждате ли, от много сериозни неща, когато една институция започва да се занимава с такива неща, като каране на кола, возене във вертолет или в самолет, за да отиде някъде да раздават на пострадалите определени пакетчета храна или да правиш политика с нещастието на хората – от тази сериозност вече, господин министър, възникват тези несериозни въпроси. защото отношението на министър-председателя не е сериозно към всичко това, което се е случвало тогава.
    Последният ми въпрос и като констатация. От Вас чухме, че информацията, която ни е дадена в комисията, е писана от същите служители, които са били по време на вашето управление и са ви организирали пътуването до съответните места и същите хора днес ни дават погрешна информация. Или по-скоро не ни дават информация. Господин председател, тогава си задаваме въпроса къде е плачът на ГЕРБ, че има масова смяна на кадрите на ГЕРБ в съответните институции? Има ли, или няма такива подмени?
    Това са ми засега основните констатации и така оформени като въпроси. Ако са прозвучали несериозно, извинявайте ме, но нещата са много сериозни.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Заповядайте, господин Найденов. Само да допълня господин Аталай. Вие като човек с много пътуване, казахте го, бил ли сте проверяван като багаж, като паспорт, митнически проверки навън. Имахте ли списъци при всичките тези пътувания, защото се оказва, че няма списъци. Да допълня тези въпроси, на които очакваме отговор. Може и господин Димитров да се включва. Към Вас отделни ще отправим въпроса и за Бистришките тигри, но понеже Вие също участвате в такива полети и сте наясно с нещата, споделете и Вашето мнение.
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Ако искате, накратко само във връзка с проверката на багажа да се включа. Добър ден на всички! Колеги, нямаше нужда да ни благодарите, че сме се отзовали, защото ние като участници в предишното издание на Българския парламент сме свикнали да уважаваме правилника за дейността му и не бихме си позволили да откажем такова участие.
    Специално при моите полети, когато е летял бившият премиер, те се извършваха от правителствения ВИП, и специално моят багаж е проверяван и е прекарван на рентген. За другите участници не мога да Ви кажа, но моят багаж е проверяван при всеки полет.
    Благодаря.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Благодаря Ви и аз. С уговорката към господин Аталай, че не го правя от обич към микрофона, а се надявам да бъда максимално полезен на комисията. Ако прецените, може да лимитирате отговорите ми във време.
    Първият въпрос, дали е задължително нашето присъствие. Това са мероприятия, свързани с откриване на инфраструктурни обекти в портфолиото или в ресора на определения министър. Не са задължителни, но са желателни. Виждайки, че традицията продължава, вашите министри в момента правят същото, което правехме ние. Отговорът е: Желателни са и още повече че приоритетно – има малка разлика, не е с оглед на някакво заяждане, но ние ги откривахме в почивни дни, а виждаме, че вие чакате работни дни, за да ги отриете и се товари трафикът в почивните дни. Може би тази разлика. Но откриват се от министри, откривали са се от министри и продължават да се откриват от министри. Никога не е задължително, но е желателно.
    По отношение на стоки, аз не знам дали бях ясен. Мисля, че господин председателят на комисията уточни – полетът до Прищина не е возел стоки, абсолютно никакви стоки не е имало на борда. Имаше бизнес делегация от бизнесмени. Имаше журналисти. Разбира се, това е средство на военните сили и качването на каквото и да е в него е под доста строг контрол. Така че ако има съмнение, че сме закарали нещо до Прищина или по-скоро, че сме върнали нещо оттам – мисля, че не е сериозно.
    Попитахте ме какви са били стоките до Прищина. Споменахте кашкавал, сирене. Не е имало нито кашкавал, нито сирене. Имаше бизнесмени, които трябваше да направят възможна доставката. Аз наистина със сериозността на този проблем тогава, когато отидохме в Прищина, видях и аз, и делегацията, и журналистите, че имаше тежък хуманитарен проблем. Конфликтът на етническа основа беше ескалирал и хората нямаше буквално какво да ядат.
    По отношение на това, къде е бил шофьорът на премиера докато е шофирал премиерът – в другата кола. Просто возил ни е премиерът, разбира се, със задължителната охрана и това е видно. Ако се извадят видеокадри, ще се види. Шофьорът е във втория автомобил и всички мерки за сигурност. Нали разбирате, че тук става въпрос за придвижване на министрите, да кажем, на няколко километра.
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: И не сте му плащали надница на шофьора.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Да, на шофьора не сме. Разбира се, правено е с цел, отново повтарям, да не се движат автомобилите на министрите и да не се прави една автомобилна кавалкада.
    Нямал е договор премиерът Борисов за шофьор, не е имал, но поне е карал автомобил. Той може да шофира много добре. Не е правил опит да управлява самолета или вертолета. Така че в този смисъл не сме имали някакви притеснения, защото имаме случаи от минали правителства, когато знаем, че се споменаваше как примерно някой външен министър е управлявал самолета. Поне това не се е правело.
    По отношение на информацията защо е такава, аз се учудих и изказах учудване, защото готвилите отговор от Министерството на земеделието са същите, които са готвили писмата тогава по повод на осъществяването на тази визита. Този самолет е на военните сили. Защо са отговорили така аз не знам. Общо взето, те са една чиновническа армия, те не са нито от ГЕРБ, нито от ДПС. Сменят се големите началници, министрите. Другите остават същите. Сигурно дереджето ни донякъде затова е такова, защото армията ни е такава, чиновническа.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви, господин Найденов.
    Господин Цонев искаше да зададе въпрос.
    ЦОНЕВ: Благодаря, господин председател. Даже не знам как да формулирам въпроса, защото едно и също нещо говорим. Господин Найденов, не е въпрос на осъществена висока сигурност. Ако беше така, нямаше изобщо даже този разговор да го водим. През цялото време комисията се натъква на един факт, по който няма и никакъв информационен пробив и май така ще свърши работата на комисията. Ще се надяваме прокуратурата и следствието да направят пробив. Никъде не можем да намерим за един куп полети, може би повече от една трето от полетите кои са придружаващите лица. Ако не може да се води документация и няма данни кой е бил… Пише: министър-председателят и придружаващите го лица. Не можем да говорим за багаж и за каквото и да било друго. Ако хората, които пътуват, ги няма описани, въпреки регламентите, въпреки правилниците, въпреки законите, и тук извикахме всички длъжностни лица, които са били, които са, които са минали изобщо през системата. Имаше опити – не опити, а буквално прехвърляне на топката. НСО казва: „Отговорни са ВИП-ът на летището, ВИП-ът от летището казва: Отговорни са администрацията, администрацията казва: НСО. Тоест, не можем да говорим за никакви мерки за сигурност при положение, че не знаем кой е летял с министър-председателя. И затова въпросите и към Вас са в тази посока. Ние искаме да знаем кои са лицата, искаме да знаем имало ли е полети в чужбина, в които пак по същия начин – едно лице, другите неописани. Имало ли е товари, имало ли е изобщо някаква система на контрол? Защото всичко останало е – идва, както Вие идвате и казвате: Когато аз съм летял, нямаше това, нямаше това, нямаше това. И в крайна сметка се питаме защо тогава не са описани те. Защото цялата тази информация се крие от обществото. Тя е скрита и никой нищо не иска да каже. Дори стигаме дотам, да казват хора, пилоти да казват: Аз не знам кой беше в самолета“ при положение, че ако попитате един таксиджия, той ще ви каже кого е возил онзи ден. Или – „не знам кой е в колата“! Толкова несериозни работи.
    Затова въпросите са от този характер. Дори и моят въпрос да пояснят – досегашната работа на комисията е да ви каже, че всъщност това е основното, което ни интересува. Ако по тази тема можете да ни дадете някаква информация, добре, ако не можете, значи…
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Когато аз съм ползвал, ще дам веднага примера, защото за това съм отговарял. И на самолета, който съм ползвал до Прищина, и на самолета, който съм ползвал до Аман, и на вертолета до фермата, аз съм утвърдил с моя заповед списък на пасажерите и ако се поиска тази заповед, ще се извади. Същото обаче е трябвало да направят, а дали са го направили или ако не са го направили – защо? – съответно хората от правителствения отряд, когато се ползва, и съответно хората от военното министерство, ако сме ползвали военна машина.
    Мисля си, че ако има пропуск, по отношение на полетите, които аз съм ползвал, отново повтарям, това е факт. За останалите не знам и не мога да ги коментирам. Пропуск е и това е системен пропуск в системата за сигурност, ако това е факт, и го казвам със сериозността на бивш министър – човек, който е ползвал този транспорт, този системен пропуск ако е факт, след като тази комисия месеци на ред не може наистина да се добере, все пак това е най-висшият орган, означава, че има системен проблем и този системен проблем - с апела към Вас, разбира се, Вие ще решите – трябва да бъде законово коригиран и ако има нарушение, доколкото знам, има и прокурорски проверка, тези, които не са си изпълнили задълженията, следва да понесат отговорност.
    За да опиша един полет и за да дам отговор, наистина знам, че това е много важно – кои са били на полета. Обикновено правителственият „Фалкон“ или вертолетите – дали МИ 8 или „Кугърите“, тъй като някои от тях са пригодени с редови седалки, а не страничните пейки, хващат между 8 и 10 човека. Винаги министър-председателят се е качвал и мисля, че не издавам тайни тук с четирима служители на НСО, това е задължително и винаги са го съпровождали и един лекар. Министър-председателят има антураж от минимум пет човека, което означава, че примерно ако летим с фалкона, образно да кажем нанякъде, могат да се качат с него трима министри и евентуално негов министър или на протокола, или евентуално на Министерски съвет. Няма място, разберете го, ЕЪРБЪС е голям, но в останалите машини нито могат да се качат фолк певици, нито може да се качи, примерно, съставът на фолк певицата.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Това не е така, господин Найденов, защото има и по двама души охранители. Понякота се пътува без лекар. Просто данните, си които разполагаме, го потвърждават.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Аз Ви казвам когато аз съм бил.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Аз исках да Ви попитам друго. Вие винаги ли сте били проверяван, категорично, при всеки един полет самият министър-председател бил ли е проверяван и подлежи ли на проверка багажът на министър-председателя и според Вас като човек, който е бил в предишния кабинет, възможно ли е да се качи неконтролиран това на някой полет, включително официално посещение? Знаем, имаме вече такава информация, че колите са спирали на пистата, обикновено това е практиката, премиерът се качва, обслужващият персонал вече са в самолета, но такава проверка на министър-председателя и на багажа на министър-председателя не се е правила. Как беше при Вас и въобще възможно ли е било неконтролиран това да се качи на борда?
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Как става пътуването на премиера или на министри? И ако искате, можем да се обзаложим, че и към момента става по същия начин. Министърът спира на правителствения ВИП и отива и се качва директно на самолета. Проверка на министър-председател и на министър – на мен никой никога не ми е правил проверка, нито е правена проверка – говоря за физическа проверка, нито е правена на министър-председателя и в момента не се прави. Багажът се качва, обикновено има служители, които проверяват багажа на скенер и багажът се качва в товарното помещение, ако, разбира се, ползваме полети на гражданската авиация, тогава нямаме съответния контрол, но аз говоря за полетите на правителствения отряд.
    Тъй като ние самите сме участници в полетите и аз го казвам, за да бъде коригирано, разбира се с корекция на съответните нормативни документи, смятам, че е редно и съм виждал, аз съм минавал през правителствен ВИП и в Брюксел, предполагам, че и други министри и министър-председателят също – имало е случаи, в които аз съм се засичал с председателя на Европейската комисия господин Барозу, и двамата сме минавали физически контрол, тоест чек, докато това на правителствения ВИП определено не се прави. Едва ли ще има министър камикадзе, който да качи нещо и да взриви, но практически смятам, че това системен пропуск и той трябва да бъде коригиран.
    По отношение на багажите, те се вземат, има служители на ВИП, аз не съм виждал как точно извършват проверката, но предполагам, че извършват проверка и ги качват.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви. Искам да направим и един плавен преход и към господин Димитров с припомнянето, че през 2011 г. между 3 и 5 март в Мадрид има едно ловно изложение, което е свързано с посещението на министър-председателя Бойко Борисов. Става дума за ловното изложение Венатория. Там по данни от интернет сте присъствали Вие, господин Найденов, Вашият приятел Христо Стоичков дори е щял да чете лекция. Това посещение е осъществено с правителствения самолет „Фалкон“. По наши данни то струва 14 676 лв. на данъкоплатеца. Искам да ни разкажете господин Димитров, и за други полети, които сте имали във връзка с увлечението, което имате във връзка с ловните стопанства и въобще това, което питахме и господин Найденов, така наречените екзотични дестинации до Паламара, Воден. Вашата гледна точка, а също така и въпросите, които поставяме – контролираха ли Ви винаги митнически, случвало ли се е да се вози оръжие, ако се ходи на лов при откриване, закриване? Въобще тези любопитни неща, които ние се надяваме да научим от самия министър-председател господин Борисов, но той не намери смелост и доблест да застане пред комисията. Затова се налага, малко ми е унизително да задавам на Вас тези въпроси – те са въпроси към министър-председателя тогава, но той очевидно се постави над Конституцията и Правилника на Народното събрание и не пожела да дойде. Затова се обръщам към Вас, все пак Вие сте бил свидетел на такива случаи, да разкажете пред комисията и да потърсим по някакъв начин истини и отговори на въпросите, които ни интересуват.
    Благодаря Ви.
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Ще започна с ловното изложение във Венатория, тъй като въпросът беше за него. Тук смесването на „Фалкона“ с ловното изложение не е много коректно. Министър-председателят си имаше, доколкото си спомням, негова програма. Той имаше някаква среща в Германия или във Франция, оттам кацна за среща с господин Сапатеро мисля че беше тогава. Министър Найденов и аз присъствахме на Венатория официално поканени от организаторите на изложението по повод на това, че той като министър и аз като участник в земеделската комисия сме ресорно отговорни към лова. Ние с министър Найденов кацнахме два дена по-рано с граждански полет, като държа да уточня, че специално за мене, че съм заплатил лично билета си и никога за тези четири години без малко в парламента не съм ползвал един лев командировъчен, нито един лев за бензин и за каквото и да е друго. Тоест, престоят в Мадрид, независимо че имах право на това, като участник в делегацията, съм си го поел с лични средства. Христо Стоичков имаше някакви други международни ангажименти. Той също беше поканен официално на Венатория и си пристигна отнякъде с друг граждански полет, а премиерът мисля, че дойде на третия ден на изложението, и то след официалната среща, която имаше в Испания.
    Толкова – за Венатория.
    Другият Ви въпрос беше дали тези полети…
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Дали сте били проверявани от към сигурност, качвали ли са оръжие. Казахте, че не сте, че винаги са Ви проверявали.
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Аз казах, че оръжие не съм качвал. Казах ви вече, винаги, когато пристигах – разбира се, този полет е с много малко багаж – задължително багажът ми минаваше през скенера и оттам го качваха, поне за моя. В един единствен полет съм участвал, който е до площадка на кацане ловно стопанство и това беше, по мои спомени, август 2011 г. Поводът за летенето дотам беше първа копка на рехабилитацията на пътя Шумен – Силистра. В този полет беше и сегашният президент господин Плевнелиев в качеството му тогава на регионален министър. Площадката за кацане беше Паламара. Оттам с коли ни извозиха до първата копка. В този ден не е ловувано.
    Относно лова никога не съм коментирал хората, с които съм ловувал, така че не считам, че сега е нужно. Ловът е хоби и лично пространство и не считам, че би трябвало да го коментираме. Мисля, че още два пъти съм се качвал на „Фалкона“. Нито определям кой да се качва, нито пък някой, ако виждам непознато лице, би трябвало да го разпитам какъв е. Има си протокол на Министерски съвет, има си хора, които отговарят за пътниците в самолета.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви. Колеги, имате ли въпроси към господин Димитров, преди да преминем към истината за Бистришките тигри, която стана причина до голяма степен да се сформира тази комисия? Не виждам да питате. Тогава да питам аз от името на комисията.
    Става дума за това, не знам, малцина знаят, че това е една от най-скъпите ви загуби, защото аз проверих. На турнира, който е между „Чавдар“ Етрополе и Бистришките тигри, тигрите бият, а Етрополе пада. В същото време вие поемате разходите по полета. Те са в размер на 23 000 лева. Който пада, плаща. Кажете как се стигна до тоя полет, който е доказано, че в него има две нарушения. Те не зависят от Вас. Едното нарушение е, че документите за полета са издадени три дни след осъществяването му. Той е на 28 юли 2012 г. Тогава е осъществен полетът на ЕЪРБЪС 319 с футболистите на борда, а документите за извършването му са отчетени три дни по-късно, вече през август е заведено, че е имало такъв полет. Тоест, направен е на юруш. Освен това не е имало списък на хората на борда и това, за което, бих си позволил да го нарека така за това, че са ви изиграли да го платите, е не загубата, а просто "Авиоотряд 28" няма право да извършва търговска дейност. Можело е да не го плащате. Това е полет извън член 3 на Устройствения правилник на авиоотряда. Такива полети има още 70. Ние ги наричаме в комисията търговски полети, но те са извършвани без всякакво правно основание, казвам ви точно на базата на този член 2 "Авиоотряд 28" няма право да превозва срещу заплащане. Затова искаме да чуем от извора как стояха нещата. разкажете, ще е интересно, любопитно. Важно е за нас така да променим правилата, че да не се случва повторно. То не е било повторно, да не се случва 70 пъти да има такива полети.
    Благодаря.
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Лично аз се гордея, че нямам неплатена сметка, която ме касае мен. Държа да уточня, че полетът не е платен от Емил Димитров, а е платен от Футболен клуб „Чавдар“ Етрополе. Разликата е драстична. Тоест, ако някой е загубил, е загубил клубът. Аз съм от така наречените почетни президенти там, но така или иначе съм запознат. Държа да уточня също, че не съм бил на борда, но участвах във футболната среща. Така че добре съм запознат с казуса.
    Относно разминаването това, което знам, защото така или иначе се вдигна медиен шум и аз съм проверил какво се случва, има една практика, при която уточняват с международната въздухоплавателна агенция или както се нарича за всеки полет се уточняват летищни такси, които са различни. Защо е така и как е не мога да ви отговоря, но така или иначе знам, че клубът плати едната сума първоначално, след това доуточняваха още нещо по летищните такси и се доплати още една сума. Не бих твърдял дали има право "Авиоотряд 28" или няма, това в крайна сметка го решавате вашата комисия, прокуратури и всичките компетентни органи. Единствено мога да ви кажа със сигурност, че полетът е платен на 100%, и то с всичките полагащи се амортизации, летищни такси и т.н. Тоест, дали е целесъобразен и законен не мога да отговоря, но поне финансово не е ощетил нито "Авиоотряд 28", нито държавата.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви. Искам само за Ваша информация да уточня, че не сте съвсем прав. Сумата за плащане с ДДС е 23 163.28 лв. Но това на практика е само сумата за направените разходи за гориво плюс 3-процентно оскъпяване. Така че всичките тези по олети, включително и този с тигрите, са ощетили данъкоплатеца, защото в тях не се включват амортизацията, не се включват заплатите, не се включват голяма част от летищните такси. Това го установихме по отношение на всички други полети. Този не е по-различен. Това, че Вие не сте платили от джоба си, не променя нещата.
    Този полет е доказателство, че е нарушено законодателството. Нарушено е, защото пред мен е папка, в която освен фактурата има и резолюция на министър-председателя, който е принципал на "Авиоотряд 28" и там пише: „Да, със заплащане“. Да, но не както казваше един колега, защото той няма право да разрешава полети със заплащане и да възлага полети със заплащане. Така че това е документирано нарушение от страна на принципала на "Авиоотряд 28", а принципалът, както всички знаете, е министър-председателят Бойко Борисов. "Авиоотряд 28" е на пряко негово подчинение. Затова са важни тези неща и затова ви поканихме тук. Кажете все пак, ще е интересно, наистина ли на бас се стигна до това, че трябва да се лети?
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Не, категорично не. Това е просто несериозно.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Кой взе решението? Как се случи?
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Организацията на полета – полетът е по покана на отбора на „Витоша“. Те с кого са си го консултирали, това си е тяхна работа. Разбрали са се къде да се играе мачът. Да, аз бях запознат, че този мач ще се играе там и отидох да го гледам, даже се включих малко вътре. Но нямам отношение по организацията, още по-малко да знам кой какво има право да разпорежда и т.н.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Благодаря Ви.
    Колеги, имате ли други въпроси към двамата ни гости? Госпожа Николова има въпрос. Да се ориентираме към приключване може би.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Точно това исках да попитам, един уточняващ въпрос към господин Найденов. Разкажете малко по-подробно за визитата на еврокомисаря по земеделие.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: За полета или въобще за визитата?
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: За полета.
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Полетът беше от правителствения ВИП на летище София, и то фермата в село Добри дол, община Лом. Целта – съгласувана с политическия кабинет на комисаря Чолош, посещение на ферма, голяма говедовъдна ферма. Тъй като там имаше инвестиции по отношение на строителството примерно – то беше извършено от румънска фирма, съоръженията бяха от италиански фирми примерно, доилната инсталация е френска. Тоест, на едно място бяха събрани представители на бизнеса не само от България. Посетихме фермата. Разгледа я, разговаря със собствениците и се прибрахме. Не сме кръщавали теле - за телето Бойка, и още по-малко да го возим.
    МАРГАРИТА НИКОЛОВА: Мога да допълня нещо. Не считате ли, че това е абсолютен лобизъм от Ваша страна? Едва ли това е единствената ферма в България, в която доилните са правени от румънски фирми, френски, италианско оборудване и т.н. Как определихте и точно там го заведохте?
    МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Повтарям, предложението дойде от политическия кабинет на комисаря Чолош. Поканата да посети тази ферма беше направена директно, а не беше предложена от наша страна. Комисар Чолош дойде в България за среща с мен, за среща с министър-председателя. Ние имахме разговори по отношение на общата селскостопанска политика и като част от програмата неговият политически кабинет и Постоянното представителство на България, тъй като настоящият вицепремиер тогава представляваше Европейската комисия в България, ни предложиха това и тази програма се съгласува. И ние я изпълнихме. Осигурихме, съгласно изискванията на НСО, този полет. Така че това е.
    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Искам да благодаря на нашите гости за изчерпателните отговори, които дадоха. Благодаря ви, защото наистина още една крачка напред направихме в нашата дейност, която е пред приключване. Пожелавам ви успех, все така доблестно да изпълнявате гражданския си дълг!

    ПО ТОЧКА ВТОРА
    Разглеждане на предложения за промени в нормативни документи във връзка със заключителния доклад на комисията

    ПРЕДС. ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Уважаеми колеги, по следващата точка – предложения, мисля, че няма постъпили предложения какво да залегне още в доклада. Аз ще направя всичко възможно с нашия екип до петък или най-късно до неделя да получите в електронен вариант предложението за доклад, който да обсъдим на последното заседание, да гласуваме и да внесем в пленарна зала. Това е, което ни предстои следващия път – в 14.30, вторник. Дано да има вече текст на хартия, който да го разглеждаме. Благодаря ви.
    Закривам заседанието.
    /Край на заседанието – 15.50 часа./

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    ВРЕМЕННАТА
    КОМИСИЯ:
    /В.Лаков/
    СТЕНОГРАФ:
    /Р.Андреева/
    Файлът съдържа 52 080 знака.
    Форма за търсене
    Ключова дума