Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия, извършено в периода август 2009 - март 2013 г.
ПРОТОКОЛ № 1
На 8 ноември 2013 г., /петък/ от 10.30 часа в Огледална зала на пл.”Народното събрание” № 2 се проведе заседание на Временната анкетна комисия за проверка и установяване на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия, извършено в периода август 2009 – март 2013 г. .
Заседанието се проведе при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Приемане на вътрешни правила за организацията и дейността на Временната анкетна комисия.
2. Разни.
Заседанието бе открито в 11.05 часа и ръководено от господин Таско Ерменков.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 11.05 часа /
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Уважаеми колеги, предлагам да започне работа Временната комисия.
Знаете, че с решение на Народното събрание беше създадена Временната анкетна комисия за проверка и установяване на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия, извършено в периода август 2009 – март 2013 г. .
Постарах се значително по-рано от нормалното да ви изпратя и Вътрешните правила за организация и дейността на Комисията. Изпратени са ви и в пощенските ви кутии. Надявам се да сте ги прочели.
Предлагам днешното заседание да премине при дневен ред, който също беше по надлежния начин съобщен.
Д н е в е н р е д:
1. Приемане на вътрешни правила за организацията и дейността на Временната анкетна комисия.
2. Разни.
Моля, който е съгласен с така прочетения дневен ред да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Дневният ред е приет единодушно.
Преминаваме към точка първа от дневния ред
Приемане на вътрешни правила за организацията и дейността на Временната анкетна комисия.
Искам да ви кажа, че в момента в който приемем проекта, ще го предложа на председателя на Народното събрание за утвърждаване, както е по Правилника за организация дейността на Народното събрание.
Колеги, да ги чета ли правилата или сте ги прочели и ако имате бележки по тях да ги отразяваме. Прочели сте ги. Те са съвсем общи правила за регламентиране на нашата дейност. Ако имате някакви забележки въпроси, допълнения и изменения, които смятате, че трябва да бъдат направени, имате думата.
ИРЕНА УЗУНОВА: Господин председател, как ще правим забележките си по вътрешните правила и съответно как ще гласуваме тяхното приемане или отхвърляне.
Имаме забележки по конкретни текстове. И в тази посока предлагам да регламентираме начина на обсъждане, приемане член по член или приемането на редакционните забележки и после гласуването.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: При условие, че има редакционни забележки, предлагаме да чуем редакционните забележки. Забележка по забележка да ги гласуваме и накаря след като видим кои са приети и кои не са приети, ще ги интегрираме към правилта и ще гласуваме правилата ан блок с направените и приети забележки, ако не възразявате. Това добре ли е като процедура?
Който е съгласен с тази процедура, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Предлагам да не ги чета, а тези които имат забележки да ги кажете и да започнем да ги обсъждаме.
Имате думата.
ИРЕНА УЗУНОВА: Първото ми предложение е в чл.2 ал.2 да направим едно редакционно допълнение.
Ръководството на Комисията се състои от председател, който организира нейната работа и ръководи заседанията й.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, против това предложение?
Моля, който е съгласен с това предложение да го гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
ИРЕНА УЗУНОВА: По ал.2 забележките ми са свързани с това, че в нашия Правилник не е разписано, че председателят и ръководството на Комисията има представителни функции по отношение на тази Комисия. И затова ние предлагаме да отпадне «представлява от своя председател » . А този текст да добие редакция “при отсъствие на своя председател, той упълномощава един от членовете на Комисията да ръководи заседанията.”
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Искате да каже да отпадне първата част от изречението и да остане: “В отсъствието на председателя то се ръководи от упълномощен, определен от него.”
Тук ако ми разрешите да направя няколко коментара по повод представителството. За представителството на Комисията аз поне това, което съм предложил тук се има предвид, че първо ние ще имаме взаимоотношения с държавни институции и учреждения и някой трябва да бъде упълномощен от Комисията да я представлява чрез този Правилник, за да може да подписва писмата. Или ще трябва да проведем колективния начин на подписване, ако всичките да се подписваме под писмата. Но ми се струва, че това е някак не е работоспособно. Затова имайки предвид именно тази част, че ние ще пишем доклади, ще пишем писма и т. н. и по този начин се упълномощава председателят на Комисията, да може да подписва тези писма. Затова представителство става въпрос.
ИРЕНА УЗУНОВА: Не съм съгласна с вашето тълкувание на подобен вид дейност, защото организация работата на Комисията, което ви е вменено вече в предходните членове е свързано и с това, вие да подписвате приетите решения и искания на Комисията до държавните органи. Нямате право на лична инициатива за такива искания до държавните органи, защото надявам се тук ще бъде принципна работа, че не всеки един от нас поотделно и сам ще пише писма и иска нещо от държавните органи, а ние ще искаме и събираме материали от държавните органи по решение взето с мнозинство от Комисията. Затова и аз твърдя, че нито в Правилника е разписано подобно представителство, включително и за председателите на Постоянните комисии няма да намерите такъв член. Не намирам и за резонно такова представителство да имате вие.
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Аз споделям вижданията на господин Ерменков. Мога да ви кажа като бивш председател на Временна комисия, това е изключително важно в работата с институциите. Непосилно и невъзможно е да съберем цялата Комисия в рамките на двумесечния мандат, който имаме, за да подписваме всяко едно писмо колективно. Това следва от вашите предложения за промяна. Така че нека да си остане текста. Нищо не пречи Комисията да възлага на председателя да напише писмо съответно до институцията, която ни интересува. Това е практиката. Тя работи. Доказана е. Не виждам нищо притеснително в това, че такъв текст съществува.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Още повече не става въпрос за самоинициатива в никакъв случай. Нещо повече, ние малко изпреварваме дневния ред за Правилника. Но на следващото заседание ще разглеждаме алгоритъма на работа на Комисията, за да знаем точно по какъв начин ще работи. Кой как ще пише, до кого ще пише и какви са ни критериите, по които ще определяме писмата и обръщенията и какво трябва да направим. От тази гледна точка аз не възразявам да се махне това, че се представлява от своя председател. Защото при всички предложения никой от членовете на Комисията, в това число и председателя няма да прави самоинициативни действия. Това по скоро не е написано за вътрешния ред на Комисията, колкото за взаимоотношенията Комисия с околния свят.
Ако толкова настоявате, аз ще го подложа вашето предложение на гласуване, но ми се струва, че все пак трябва тези хора, с които ще общуваме да знаят точката на вход и изход, ако мога така да я нарека в Комисията коя е. Тук не е въпрос за узурпиране на правда и изпращане на писма по собствена инициатива и т.н. Така че ако държите това да се махне, аз ще го подложа на гласуване. Но ми се струва, че от гледна точка на чисто администриране на нещата е по-добре да го има.
ИРЕНА УЗУНОВА: Държим единствено защото, за нас е основополагащ принцип, че когато нещо може да е ясно, не бива да е разводнено и не ясно. Защото колкото по-ясни са правилата, толкова по-лесно те се спазват, така че да не влизаме в спорове. Гласувайте.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, предлагам който е за това да отпадне “Комисията се представлява от своя председател в чл.2 ал.2 на Вътрешните правила”. И ал.2 да приеме редакцията “Комисията се ръководи в отсъствието на председателя от един от членовете на Комисията определен от него, моля да гласува.
Гласували двама “за”.
Против? Четирима. Въздържал се? Един.
Не се приема.
Предлагам да гласуваме още един път, тъй като имаше гласуване за промяна в това нещо, да гласуваме основния текст на Правилата по чл.2 ал.2 в редакцията “Комисията се представлява от своя председател, а в негово отсъствие от един от членовете на Комисията определен от него.”
Който е съгласен с това предложение моля да гласува.
Гласували пет “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Двама въздържали се.
Приема се.
ИРЕНА УЗУНОВА: По чл.3. Комисията провежда редовни и извънредни заседания. Така е и по Правилник. Но след това в ал.2 казваме, че редовните заседания на Комисията се провеждат по време на сесиите на Народното събрание в ден и час определени от председателя. Тук следва юридическото тълкувание, че по аргумент на противното, извънредните заседания се провеждат не по време на сесията, т.е. когато Парламента не заседава.
След това ал.3 казва – Комисията се свиква по искане най-малко и т.н. Тук трябва да внесем според мен, абсолютна категоричност, като разбирам какво имате предвид. Извънредните заседания са тези, които налагат свикването в един по-кратък срок от време, извън определената регулярност на редовните заседания.
Затова предлагам редакция на ал.2 като фиксираме така както е по правилник, че редовните заседания на Комисията се провеждат след свикване пет дни преди заседанието или нещо в този смисъл, а извънредните 24 часа преди заседанието. Решете го. Нямам готов вариант.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Аз ви предлагам първо, ако искате и ви притеснява това че, извънредните заседания могат да бъдат свикани в дни, които са извън сесиите на Народното събрание. С това съм съгласен, че не би трябвало да бъде, защото когато сме във ваканция няма как да свикваме Комисията и едва ли ще е необходимо това да го правим.
ИРЕНА УЗУНОВА: Редактирано като текст изключва възможността, извънредното заседание да бъде свикано по време на сесията. Текстът не е прецизен.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Аз не възразявам, ако това разбира се и другите членове на Комисията го подкрепят, да се напише, че редовните и извънредните заседания се провеждат. Махаме “редовните” и пишем “заседанията”.
ИРЕНА УЗУНОВА: Това е коректния текст.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Няма спор за това нещо.
Колеги понеже е предложение за изменение предлагам да гласуваме чл.3 ал.2 в редакция: “Заседанията на Комисията се провеждат по време на сесиите на Народното събрание, в ден и час определени от председателя й.”
Който е съгласен с това предложение моля да гласува.
Гласували шест “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
ИРЕНА УЗУНОВА: По ал.4 редакционното ми предложение – “Дневният ред, часът и мястото на редовните заседания се предлагат от председателя на Комисията и се обявяват писмено най-малко три дни преди тяхното провеждане.” Тоест тук разширяваме срока от един ден на три дни, като за извънредните заседания, заради техния извънреден характер оставаме 24 часа на свикване.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, има логика в това нещо, което предлага госпожа Узунова. Единственото нещо, което мен ме смущава и което го подлагам на обсъждане, че ако ние въведем три дни предварително за обявяване на събранието, а ние сме в динамична дейност и в много съкратени срокове на работа, ще имаме три дни вакуум, в които получавайки някакви документи няма да може да ги обработим и да ви ги представим на вниманието и ще трябва да чакаме следващото заседание. Затова идеята е не да ви поставяме в последния момент на информацията. Аз даже съм готов регулярно да ви изпращам постъпилите материалите. Но обработката и обобщаването, за да може да вкараме колкото се може повече получена информация за заседанието, да си го запазим най-малко един ден преди провеждане на заседанието, което не означава, че няма да бъде повече от един ден. Ще ви дам един пример чисто практически.
Понеже сме в ситуация в която обсъждаме бюджет. Заседават други комисии. Взел съм информация кой в коя комисия участва и в кои дни е ангажиран, за да направя така заседанията на Комисията, че да не възпрепятства работата на другите комисии. Следващото заседание ще го направим във вторник. И във вторник, ако приемем сега предложението три дни, във вторник ще се видим без материали и няма да мога и да го насроча по този начин. Затова молбата ми е нека да го запазим най-малко един ден с презумпцията, че ще се стараем колкото може по-рано да бъде, но не по-късно от този ден.
Материалите ще бъдат качвани на сайта и изпращани и по пощата, както желаете, за да може вие да се запознавате с тях. Обобщаването и решенията, които ще ги вземем да могат да включат повече материал. Тук не става въпрос преди заседанието да ви сложа материала на масата.
ИРЕНА УЗУНОВА: Моите опасения са, че ние ще постигнем като резултат, това което вчера или онзи ден беше с Отряд 28. Цитира се една огромна по обем книжнина в метри. След което, извинявайте господин Лаков, убедена съм, огромната част от колегите членове на Комисията, не бяха чели тези писмени материали.
Искам когато ние участваме всеки един от нас в работата на Комисията, да има времето, освен да се запознае с тези материали, да се подготви и за разглеждането на тези материали. Аз смятам, че извънредно заседание насрочвате, викате ни и ние започваме тук да формираме наше мнение, без изобщо да има време, в което да намерим сравнителните гледни точки.
Затова нашето предложеине е за три дни преди заседания работата на нашата Временна комисия е именно в тази посока. Защото ако помните в нашия неофициален разговор, ние си казахме с вас, че ще направим всичко възможно нещата да не са на бързи обороти и недоизпипани, само единствено заради оглеждането, осмислянето и вземането наистина на решения, които са след информация.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Само да информираме господин Казак, че обсъждаме в момента Вътрешните правила и сме стигнали до чл.3 ал.4. Обсъждаме дали дневния ред, часа и мястото на редовните заседания, което правилно и коректно е направено в редакционната забележка се предлагат от председателя на Комисията по текста, който е предоставен предварително най-малко един ден преди тяхното провеждане по предложение на госпожа Узунова да е три дни преди тяхното провеждане. Госпожа Узунова приключихте ли?
ИРЕНА УЗУНОВА: С аргументацията приключих.
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Абсолютно не приемам вашето предложение, защото Временните комисии са с особен статут. Ние на практика не може да ползваме никакъв ресурс на Народното събрание. Експертите, които виждате отстрани са на хонорар и няма как да им бъде вменено, за да ви уведомят три дни предварително, което вие предлагате. При положение че ще заседаваме най-вероятно във вторник, вие трябва да бъдете уведомена в събота или в неделя. С петък стават четири дни. Тогава се губи всякаква оперативност. Примерно постъпилата информация в Комисията към председателя постъпва до петък. Няма как да се разтегли това нещо във времето и да бъдете информирана три дни предварително. Тоест става неоперативна работата на Комисията. При положение, че ще имаме осем заседания или ако се удължи срока, най-много да са десет, не виждам как ще са повече, мисля, че един ден е абсолютно достатъчен срок за предварително оповестяване, за формулиране на дневния ред.
Имайте предвид, че нещата са динамични. Институциите знаете много добре, че са мудни, тромави и в общи линии не отговарят със скоростта, с която ние бихме искали. В интерес на работата един ден е абсолютно достатъчен срок, при положение, че ако искате да запишем, че материалите се изпращат задължително по имеил или на хартиен носител.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: В някакъв срок след получаването им, ако искате това го запишем.
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Много е тромава историята с тридневното формулиране на дневния ред. Технически няма как да се направи. Защото това означава да се плащат двойни хонорари на сътрудниците. Да работят в събота и в неделя.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Това което го каза господин Лаков, проверявайки кога и как сте на комисии, единствения ден в който може да провеждаме заседанията си е вторник. За съжаление до момента до който имаме обсъждане на бюджет, извънредни заседания няма да може да ползваме нито една от залите тук в Парламента. Аз го проверявах това нещо, защото ще се правят срещи с посланици, групи се събират и т.н. и ще трябва да провеждаме срещите на пл.”Батенберг”. Имайки предвид, че ще работим до 16.00 часа във вторник. Значи няма как по-рано от 16.30 часа да има Комисия. Ще уточним и това, за да не се повтаря този случай, който стана днес в 10.30 часа. И ако ние сложим три дни предварително, те на практика ще станат четири, защото в петък трябва да сме готови. В петък още не е ясно какво, къде и как ще бъде. Аз ще се старая това да го правя госпожо Узунова, но не винаги ще може да успяваме. Има опасност да влезем в нарушение на правила, които ние сега в момента ще приемем и ще ги усложним. За това става въпрос. За нищо друго.
Редакцията за редовните сте права, че така трябва да бъде. И да се добави, сте абсолютно права че така трябва да бъде, да редовните заседания така трябва да се правят. Чухте аргументите. Да преминем към гласуване на вашето предложение, ако държите.
Първо, да гласуваме дневния ред, часа и мястото с добавяне “на редовните заседания” се предлагат от председателя. Ако сте съгласни да запишем “редовните”, моля да гласува.
Гласували шест “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Имаме предложение от госпожа Узунова дневния реда, часа и мястото да се обявяват писмено най-малко “три дни” преди тяхното провеждане при предложен “един ден” в правилата.
ЧЕТИН КАЗАК: На постоянните комисии се обявяват един ден преди това, а това е временна комисия.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: При условие, че има предложение, ако госпожа Узунова не го оттегли, ще трябва да го гласуваме. Това е ал.4 на чл.3.
Който е за “три дни”, моля да гласува.
Гласувал 1 “за”.
Против? Против пет. Въздържали се? Въздържали се няма.
Предложението не се приема.
В тази връзка ми позволете да прочета още един път ал.4 с направеното приета редакционна промяна, за да може да приемем ал.4 в цялостния й вид.
Дневният ред, часът и мястото на редовните заседания се предлагат от председателя на Комисията и се обявяват писмено най-малко един ден преди тяхното провеждане.
Който е съгласен с така прочетената редакция, моля да гласува.
Гласували пет “за”.
Против? Един против. Въздържали се? Няма.
Приема се.
ИРЕНА УЗУНОВА: Добавката ми към ал.5 в духа на всичко това, което се каза, заедно с един коментар на вашите и на господин Лаков думи. И по Вътрешните правила и по Правилника за работата, дейността и организацията на Народното събрание администрирането на нашата Временна комисия е грижа на председателя. Аз се радвам, че признахте не направеното сформиране на тази комисия и неуместната й работа, тогава когато държавата и вашето управление имат да решават по-важни неща. Но това само като коментар.
Предложението ми към ал.5 е, след “обявява едновременно с насрочването им” “най-малко един ден преди тяхното провеждане”.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Госпожо Узунова, аз ще го подложа на гласуване. Но при това положение, имайки предвид че приехме ал.4, извънредното тук го превръщаме в редовно. Така че няма да го подлагам на дискусия, ще го подложа направо на гласуване.
ИРЕНА УЗУНОВА: Да, господин председател. Оттеглям го. Не се съобразих. Нека да направим заедно с вас и това, което предложихте.
Ал.6 коментира материалите по дневния ред на заседанието се предоставят на всеки член на Комисията. Аз предлагам тук да фиксираме, най-малко 24 часа пред редовно заседание.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Материалите по дневния ред на заседанието се предоставят на всеки член на Комисията заедно с обявяването на дневния ред, часа и мястото по ал.4 и ал.5.
ИРЕНА УЗУНОВА: Съгласявам се. Това е коректно.
По чл.4 нямаме забележки, макар че за целите вътрешни правила, това е страничен коментар, остава не ясно в кои случаи ние вземаме решения, в кои случаи гласуваме становища, но се надявам да говорим на един език на заседанията.
Предложението ми е за нова ал.2 в чл.5.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Тоест ал.2 да стане ал.3.
ИРЕНА УЗУНОВА: Нова ал.2, която гласи следното: “Комисията не разглежда анонимни материали.”
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да задължително.
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Самата ал.2 и още едно изречение да се добави в края на изречението.
ИРЕНА УЗУНОВА: Ал.2 да стане ал.3.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Говорим за чл.5. Чл.4 е без изменение. В чл.5 създаваме ал.2.
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: Да го направим в чл.5 ал.1 като последно изречение. Няма да се създава нова алинея. Комисията получава необходимата информация. Комисията не разглежда анонимни материали.
ИРЕНА УЗУНОВА: Това е вече въпрос на техника. Не възразявам. Второ изречение на ал.1.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Комисията не разглежда анонимни материали.
При това положение предлагам за да вървим по процедурата, която въведохме в началото, да гласуваме чл.5 ал.1 с направеното допълнение с още едно изречение в следната редакция: “Комисията получава необходимата информация за своята дейност чрез изслушване на действащи или бивши представители на държавни органи, институции, доклади, писма, становища и други писмени материали чрез провеждане на анкети, съобщения и публикации в средствата за масово осведомяване, жалби и от други източници.
Комисията не разглежда анонимни материали.”
Който е съгласен с така прочетения текст, моля да гласува.
Гласували шест “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
ИРЕНА УЗУНОВА: Предлагам ви моята редакция на ал.2.
Комисията разглежда получените и събрани данни свързани с проверката и установяване на всички случаи на грубо партизиране и т.н. “и се произнася за тях, за кои от тях следва да се извърши проверка.” И продължаваме с текста “кога, на какви основания, при какви процедури са освобождавани и назначавани служители в държавната администрация и други държавни струкури и предприятия за посочения период.”
Смисълът е не да хабим енергия, абсолютно всичко, което е пристигнало, а на наши заседания да имаме преценка, ако щете да го наречем допустимостта и решаваме кои са в категорията. Там ще стигнем ще правим ли дефиниция грубо партизиране.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Това вече е по алгоритъма, по който ще говорим.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Имате право госпожо Узунова. Имам един въпрос към юристите тук, които сте членове на Комисията. Въпросът стои по следния начин. Ние се произнасяме за кои от тях следва да се извърши проверка, но с кое изречение си позволяваме да извършим проверка? Ние в момента казваме, че имаме случай, който си заслужава да извършим проверка. Може би трябва да добавим едно изречение “и в този случай започва проверка.” Ние установяваме за кои трябва да се извърши проверка, но не пишем, че ще я извършим.
ИРЕНА УЗУНОВА: Само редакционна добавка. Записваме “се извършва проверка”, кога на какви основания, в посочения период. Тук идва точката. И вече следващото изречение “по извършената проверка изготвя доклади, предложения и становища”. Това господин председател означава.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Означава, че ще има проверка.
ИРЕНА УЗУНОВА: Точно така. Значи ние сме се произнесли. Чисто логически проверката е извършена. И по нея подготвяме доклади и становища.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Предлагам малко да разширим вашето изречение и да напишем “по извършената от Комисията проверка”. За да се знае кой ще извърши проверката.
ИРЕНА УЗУНОВА: Имам една редакционна забележка по ал. 2. “В съответствие със сроковете определени по решение на Комисията или нейния председател.”
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Искате да махнем “или нейния председател.”
ИРЕНА УЗУНОВА: Да.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Добре. Правилно, защото няма еднолично да решаваме. Имате ли още редакционни поправки?
ИРЕНА УЗУНОВА: Върху ал.2 нямам.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Предлагам да ги минаваме едно по едно, тъй като са по изречение и тогава вече като приемем всичките, ще приемем цялата алинея като цяло.
Има предложение в чл.5 ал.2 след “март 2013 г. се задраскват думите “включително проверява” и се поставя текст “и се произнася за кои от тях следва да се извърши проверка” и от там нататък по предложения ви предварително начин стои текста.
Изречението придобива следната редакция: “Комисията разглежда получените и събрани данни свързани с проверката и установяването на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и други държавни структури и предприятия, извършено за периода август 2009 – март 2013 г. и се произнася за кои от тях следва да се извърши проверка, кога на какви основания и при какви процедури са освобождавани и назначавани служители в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия за посочения период.”
ЧЕТИН КАЗАК: Предмета на дейност на Комисията е да извърши щателна проверка на всички процедури. Така че първо ще се иска информация от всички държавни органи и институции и предприятия, така както е записано в предмета. И на базата на цялата получена документация и направена проверка ще се изготви доклада.
ИРЕНА УЗУНОВА: Да чуя мнението на господин Казах, тогава по първата редакция на ал.2. Тя е включително проверява. Коя е коректната редакция?
ЧЕТИН КАЗАК: Проверява кога и на какви основания, при какви процедури са назначавани и освобождавани. Изискване от всички министерства, агенции и т.н.
ИРЕНА УЗУНОВА: Господин Казак да ви върна към момента, в който някой ни сезира.
ЧЕТИН КАЗАК: Ние няма да работим по сезиране.
ИРЕНА УЗУНОВА: Аз не говоря, че ще работим по сезиране. Говоря, че трябва да предвидим случаите на сезиране. Ние трябва да имаме общо решение всичко, което дойде ли тук ще се проверява на сто процента или първо ние ще приемем една дефиниция, кое е грубо партизиране и ще проверяваме тези случаи, за които данните които са подадени към нас са случаи на дефинирани от нас като грубо партизиране.
Ако вие искате да направите пълен преглед на абсолютно всичко и едва след това да квалифицирате кое е грубо партизиране, аз искам да ви кажа, че вие впрягате каруцата пред коня и тази комисия се превръща в един политически, абсолютно реваншистки орган.
ЧЕТИН КАЗАК: Комисията трябва да анализира всички механизми и процедури по които са назначавани служителите, за да прецени дали има основание, дали има случи на грубо партизиране. И ако установи такива, тя ще ги посочи в своя доклад.
ИРЕНА УЗУНОВА: Няма да станем единомишленици в тази посока. Аз направих предложението си и се опитвам да сложа спирачката. Да не сте хора, които ще въведете пак политическото мракобесие. Въпрос на гласуване е.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Госпожо Узунова, да не използваме тази терминология.
ИРЕНА УЗУНОВА: Аз използвам реални думи и наричам нещата с истинските им имена. Работя чисто конструктивно като правя предложение. Обръщам се към председателя. Те се приемат или се отхвърлят. Затова нека да не водим този спор. Нека да преминем към гласуване.
ЧЕТИН КАЗАК: Подготвено е предварително предложение по почти всеки текст от проекта за Вътрешни правила, за мен не е конструктивен подход.
ИРЕНА УЗУНОВА: Вие искате да ги приемем ан блок, без обсъждане ли? Това ли е вашия начин на работа?
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, опитвам се да намеря някаква допирна точка, баланс в нещата, защото това, което господин Казак е правилно, от гледна точка на методология на работата. Предлагам ако искате, за да вкараме това, което госпожа Узунова предлага, да създадем накрая едно ново решение.
При установяване на случаи на партизирано и т.н. Комисията да установи за кои от тези случаи е необходимо да се извърши проверка от компетентните органи. Ако сте установили административно нарушение на закона, ако има данни постъпили, да сезираме съответните органи. Започваме да усложняваме нещата. Ние сме длъжни да го направим и без да го пишем.
ЧЕТИН КАЗАК: Колеги, аз не знам колко от вас, освен господин Лаков са участвали във други временни анкетни комисии. Задачата на една временна анкетна комисия не е ад хок да прави някакви други постъпки и да сезира органи и т.н. нейната задача е да събере цялата информация и да подготви доклад. И в този доклад да направи своите препоръки. Да предложи решения, едно от които би могло да бъде да се сезират компетентните органи, както стана с Авиоотряд 28 и толкова.
ВЕНЦИСЛАВ ЛАКОВ: И аз да взема думата в този ред на мисли. Дейността на Комисията е фиксирана в нейното заглавие. Ние не може да разширяваме или да ограничаваме тази дейност. Записано е точно какво трябва да направи тази Комисия. И в този ред на мисли, аз редакционно предлагам в чл.5 ал.2 да отпаднат думите предложения и становища. Един доклад изготвя. Нищо друго не се изготвя. Предложения и становища, това са други жанрове, които не ни интересуват.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Предлагам, за да не губим време, да преминем към гласуване. Имаме няколко направени предложения по ал.2, по реда на постъпването им.
Първото предложение, което беше направено от госпожа Узунова. Чета направо предложени редакции, за да няма после двусмислие защо и какво сме приемали.
Госпожа Узунова предложи изречение първо от ал.2 на чл.5 да звучи по следния начин: “Комисията разглежда получените и събрани данни свързани с проверката и установяването на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия, извършено за периода август 2009 – март 2013 г. и се произнася за кои от тях следва да се извърши проверка, кога на какви основания и при какви процедури са освобождавани и назначавани служители в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия за посочения период.”
Моля, който е съгласен с това предложеине да гласува.
Гласувал един “за”.
Против? Четирима против. Въздържали се? Един въздържал се.
Не се приема.
Остава така както е предложено в проекта.
Имаме две редакционни предложения. При условие, че не беше прието да се раздели на две изречението. Имаме едно изречение със следващите две редакционни предложения.
Едното е да отпадне “предложения и становища” и “доклад” да бъде в единствено число.
Второто е да отпадне “или нейния председател”.
Чета изречението в окончателния му вариант, за да може да го гласуваме изцяло.
Ал.2 да бъде приета като цял текст.
“Комисията разглежда получените и събрани данни свързани с проверката и установяването на всички случаи на грубо партизирано кадруване в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия, извършено за периода август 2009 – март 2013 г., включително проверява кога, на какви основания и при какви процедури са освобождавани и назначавани служители в държавната администрация и в други държавни структури и предприятия за посочения период. Изготвя доклад по тях в съответствие със сроковете определени по решение на Комисията или предвидени в Правилника за организация и дейността на Народното събрание, както и решения за създаване на Комисията.
Да отпадне “и по тях”. Остава “и изготвя доклад”.
Който е съгласен с така прочетената редакция на ал.2, моля да гласува.
Гласували 5 “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Един въздържал се.
Приема се.
ИРЕНА УЗУНОВА: В ал.3 да отпадне вашето участие. В случаите когато Комисията прецени за необходимо се изпращат копия от предоставените за обсъждане документи и т.н.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да отпадне “или ръководството й”
Който е съгласен с така направеното редакционно предложение моля да гласува.
Гласували шест “за”
Против? Няма. Въздържали се? Един въздържал се.
Приема се.
ИРЕНА УЗУНОВА: Чл. 6 редакционно. Комисията може да покани за участие и/или изслушване в заседанията си и т.н. всичко продължава по същия начин.
ВЕНЦИСЛАВ УЗУНОВ: Аз възразявам. За участие значи да поканим Калинка, която да си демонстрира формите. Това е участие. Изслушването е формата по която работи Комисията.
ИРЕНА УЗУНОВА: Вижте каква е предишната редакция господин Лаков.
Комисията може да покани и изслуша за участие в заседанието си физически лица.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Редакцията става така. “Комисията може да покани за участие и изслуша в заседанията си физически лица или представители и т.н.”
ИРЕНА УЗУНОВА: Предложението на господин Лаков беше – Комисията може да покани и изслуша в заседанията си физически лица. Отпада “участието”. Аз приемам това, което господин Лаков предлага.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Изречението става така: “Комисията може да покани и изслуша в заседанията си” и т.н. върви по предложения текст.
Който е съгласен с така направената редакция, моля да гласува.
Гласували шест “за”
Против? Няма. Въздържали се? Няма въздържали се.
Приема се.
ИРЕНА УЗУНОВА: За да взема становище, ще ви помоля като председател, вие да ми дадете мотивите си за формулировката в чл.8.
“Комисията може да изслушва и външни експерти.” Кажете ми с каква експертиза сте имали предвид, че ще участват хора в нашата работа?
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Има се предвид, че ние тук едва ли всички разбираме от административно право и може да вземем становище по въпроси, които са свързани с това, дали е нарушен Закона за администрацията, какви са процедурите. И в такива случаи, ако имаме някакво разногласие между нас, да извикаме експерт, да го наречем арбитражно обсъждане. Каним външни експерти, тъй като не може да бъдем специалисти по всичко. Това е единственото.
ИРЕНА УЗУНОВА: Моето предложение е извън нашата воля и работата на Комисията да отпадне чл.8.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Който е съгласен да отпадне чл.8, моля да гласува.
Гласували един “за”
Против? Пет. Въздържали се? Няма въздържали се.
Приема се.
ИРЕНА УЗУНОВА: По чл.9 нямам забележки. По чл.10. Намирам го за правно абсурдно. Може да разглежда становища или да приема решения, които се изпращат за изпълнение на съответните компетентни държавни органи или институции.
Аз мисля, че нито една комисия на нашия Парламент и изобщо на Парламента, няма задължаващи функции по отношение на който и да било компетентен държавен орган или институция. Решението на Народното събрание е нещо различно.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Тук се имаше предвид, че ако ги каним трябва да идват. Правен абсурд е това.
Моля, който е съгласен чл.10 да отпадне да гласува.
Гласували шест “за”
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
ИРЕНА УЗУНОВА: По чл.12 ал.4 е относно, заседанията на Комисията са открити, освен ако Комисията не реши друго.
Тогава когато ще ни се наложи да работим с класифицирана информация, вие приемате, че ще го уредим с едно наше решение за закрито заседание, без да го регламентираме отделно.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: За това става въпрос, защото може да се случи да работим с институции, които също са държавни по смисъла на закона, но информацията там не е за публично оповестяване.
ИРЕНА УЗУНОВА: Моите забележки по вътрешните правила приключиха.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, предлагам с така направените и приети вече чрез гласуване на отделните членове и алинеи вътрешни правила за организация и дейността на Комисията.
Който е съгласен с тях, моля да гласува.
Гласували шест “за”
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Искам само да ви информирам, че следващото заседание на Комисията ще се състои във вторник. Много ви моля, ако искате мога да го обявя като извънредно, защото се опитам да обяд в понеделник да изпратя част от материалите, които ще подготвим, тъй като ще се видя с юристи и искам да имам някаква готовност за алгоритъм на работа. това което казахме, да си изясним какво е грубо партизиране. За да искаме информация и да получаваме правилни отговори трябва да задаваме правилни въпроси. Ще се опитам до понеделник на обяд да го направя това нещо. Ако не успея до понеделник на обяд, нека да ми дадете малко повече време, за да го обсъдим по-широко. Да имаме някакъв материал във вторник на масата, по който да говорим. До края на работния ден в понеделник вие ще го имате това нещо в пощите си и предполагам, че ще успея да го пусна в и пощенските кутии.
Заседанието ще се проведе във вторник от 16.00 часа в зала “Запад” при условие, че завърши пленарното заседание на Народното събрание в 16.00 часа. В случай, че не завърши в 16.00 часа, 10 минути след приключване на пленарното заседание.
ИРЕНА УЗУНОВА: Аз смятам, че чисто принципно вие като председател трябва да се спрете на вариант, в който няма заседание на Парламента.
ПРЕДС. ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Понеделник е единствения ден, в който няма да има заседание.
Закривам заседанието.
/ Закрито в 11 часа и 55 минути /