Временна анкетна комисия за изясняване на всички факти и обстоятелства, свързани с дейността на фирмите лицензианти на ДКЕВР за разпределение и снабдяване с електроенергия, а също и дружества концесионери за добив на природни богатства, довела до ощетяване на българските граждани и българската държава, както и нерегламентираните им контакти с представители на държавата и свързани с политически партии лица
П Р О Т О К О Л
№ 1
На 5 юни 2014 г. от 14,15 ч. се проведе учредително заседание на Временната анкетна комисия за изясняване на всички факти и обстоятелства, свързани с дейността на фирмите лицензианти на ДКЕВР за разпределение и снабдяване с електроенергия, а също и дружества концесионери за добив на природни богатства, довела до ощетяване на българските граждани и българската държава, както и нерегламентираните им контакти с представители на държавата и свързани с политически партии лица.
Заседанието се ръководеше от председателя на Временната комисия госпожа Магдалена Ташева.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Колеги, откривам учредителното заседание на Временната анкетна комисия за изясняване на всички факти и обстоятелства, свързани с дейността на фирмите лицензианти на ДКЕВР за разпределение и снабдяване с електроенергия, а също и дружества концесионери за добив на природни богатства, довела до ощетяване на българските граждани и българската държава, както и нерегламентираните им контакти с представители на държавата и свързани с политически партии лица.
Комисията е създадена с Решение на Народното събрание от 8 май 2014 г., обнародвано в „Държавен вестник” от 13 май 2014 г.
Комисията има председател в мое лице и двама заместник-председатели – господата Явор Куюмджиев и Мустафа Карадайъ.
Присъстват шестима от 12-членната Комисия.
Предлагам да започнем заседанието при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Приемане на Вътрешните правила.
2. Разни.
Има ли други предложения?
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували: „За” – 6.
За да сме максимално изрядни, каквато е нашата амбиция, аз предлагам, колеги, да гласуваме Вътрешните правила, с които, надявам се, сте се запознали вече член по член.
Има ли други предложения? Нека да гласуваме това решение.
Гласували: „За” – 6.
Приема се. Благодаря Ви.
Чл. 1. Временната анкетна комисия за изясняване на всички факти и обстоятелства, свързани с дейността на фирмите лицензианти на ДКЕВР за разпределение и снабдяване с електроенергия, а също и дружества концесионери за добив на природни богатства, довела до ощетяване на българските граждани и българската държава, както и нерегламентираните им контакти с представители на държавата и свързани с политически партии лица (наричана по-нататък за краткост Комисията) организира и провежда своята дейност съгласно Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и настоящите Вътрешни правила.
Чл. 2. (1) Ръководството на Комисията се състои от председател, който организира нейната работа и ръководи заседанията й и от двама заместник-председатели.
(2) Комисията се представлява от своя председател, а в негово отсъствие от един от заместник-председателите на Комисията, определен от него.
Приемаме ли точка първа и втора?
КРАСИМИР ЯНКОВ: Да.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Забележки?
КРАСИМИР ЯНКОВ: Не.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Колегата Любомир Владимиров трябва да напусне заседанието. Той се е запознал подробно с правилата и гласува “за” тях.
Чл. 3. (1) Комисията провежда редовни и извънредни заседания.
(2) Заседанията на Комисията се провеждат по време на сесиите на Народното събрание в ден и час, определен от председателя й.
(3) Комисията се свиква на извънредни заседания от нейния председател по искане на най-малко на една трета от членовете й или от председателя на Народното събрание.
(4) Дневният ред, часът и мястото на редовните заседания се предлагат от председателя на Комисията и се обявяват писмено най-малко три дни преди тяхното провеждане.
(5) В случаите, когато се провеждат извънредни заседания, дневният ред за тях се обявява едновременно с насрочването им.
(6) Материалите по дневния ред на заседанието се предоставят на всеки член на Комисията заедно с обявяването на дневния ред на заседанията по смисъла на ал. 4 и ал. 5.
(7) При провеждане на заседание членовете на Комисията се подписват във въведения за целта присъстван лист, който се съхранява от председателя на Комисията или от упълномощено от него лице.
Други предложения?
КРАСИМИР ЯНКОВ: Имам. Предлагам в чл. 3, ал. 2 да отпадне “по време на сесиите на Народното събрание” и ал. 2 да бъде “Заседанията на комисията се провеждат в ден и час, определен от председателя й”.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Предполагам, че мотивите Ви за това, по-скоро работата на Комисията.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Мотивите ми за това са, че Комисията може да се наложи да работи и във време, в което няма пленарни заседания. Сесията на Народното събрание примерно август месец ще бъде във ваканция. А може да се наложи самата комисия да работи, обемът в работата на Комисията е достатъчно голям, за да не се ограничаваме във време на сесиите на Народното събрание.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Който е съгласен с предложението на господин Янков, моля да гласува.
Гласували: „За“ - единодушно
Приема се, господин Янков.
Други предложения?
Гласуваме целия чл. 3.
Който е съгласен с така редактирания чл. 3, моля да гласува.
Гласували: „За“ - единодушно
Приема се.
Чл. 4. (1) Комисията получава необходимата информация за своята дейност чрез изслушване на действащи или бивши представители на държавни органи и институции, доклади, писма, становища и други писмени материали, чрез провеждане на анкети, съобщения и публикации в средствата за масово осведомяване, жалби и от други източници. Комисията не разглежда анонимни материали.
(2) Комисията изслушва и представители на: фирмите лицензианти на ДКЕВР за разпределение и снабдяване с електроенергия, на дружества концесионери за добив на природни богатства. Комисията може да изисква и друга информация – справки, анализи и други, свързана с гореописаната дейност на фирмите и дружествата, както и с техния правен и икономически статут и контактите им с представители на държавата и свързани с политически партии и лица.
(3) В случаите, когато Комисията прецени за необходимо, се изпращат копия от предоставените за обсъждане документи до съответните държавни органи или длъжностни лица, с искане за писмено становище или получаване на допълнителна информация в срок, определен от Комисията.
(4) Комисията разглежда получените и събрани данни, свързани с проверката, и изготвя доклад в срока, определен с решеинето за създаване на Комисията.
Колеги, предложения по тази точка? Няма.
Който е съгласен с текста на чл.4, моля да гласува.
Гласували: „За”- единодушно.
Чл. 5. (1) Комисията може да покани и изслуша в заседанията за физически лица или представители на юридичеси лица и други субекти, имащи отношение към разглежданите въпроси.
(2) Всеки член на Комисията може да кани външни лица за участие в обсъждане на поставени за разглеждане сигнали, както и за обсъждане на документи и други конкретни въпроси, след предварително разрешение и съгласуване с председателя на Комисията. В поканата за участие на външни лица в заседание на Комисията ръководството определя представителството и реда за участието им в обсъждането.
(3) Комисията може да изслушва и външни експерти, които са поканени за мнение, становище или позиция по въпроси от нейната компетентност и свързани с предмета й на дейност.
Предложения – редакционни?
КРАСИМИР ЯНКОВ: Имам предложение – в чл. 5, ал. 2 “... както и за обсъждане на документи и други конкретни въпроси, след предварително разрешение и съгласуване с председателя”. Предлагам да отпадне “разрешение и”. Да остане само “съгласуване с председателя на Комисията”.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Да, прав сте.
Други забележки? Няма.
Да гласуваме чл. 5 с корекцията на господин Янков.
Гласували: „За” – единодушно
Чл.6. (1) Ръководството на Комисията може да изисква писмена информация за състоянието и текущата дейност на органи и институции, осъществяващи контролна дейност.
Който е съгласен с този текст, моля да гласуваме.
Гласували: „За” – единодушно
Чл. 7. (1) Всеки член на Комисията има достъп до документите и материали, съдържащи класифицирана информация, с които се работи, при спазване на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
(2) Всеки член на Комисията има право да се запознава с материали, съдържащи класифицирана информация само в работните помещения, които отговарят на съответните мерки за защита на класифицирана информация.
Важен текст, колеги. Имате ли забележки и допълнения към него? Нямате.
Нека да го гласуваме тогава.
Гласували: „За” – единодушно
Чл. 8. (1) Комисията заседава по реда на чл. 30, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
(2) Решенията на Комисията се вземат с мнозинство от присъстващите при явно гласуване. Гласуването е лично. Гласува се “за”, “против” и “въздържал се”.
(3) Комисията може да реши, ако има такова предложение, към окончателното становище по конкретен документ да има поименен списък за гласуването на отделните членове “за”, “против” и “въздържал се”.
(4) Заседанията на Комисията са открити, освен ако Комисията не реши друго.
(5) На заседанията се водят пълни стенографски протоколи. Съкратени стенографски протоколи се водят по решение на председателя на Комисията.
Предложения към текста? Няма.
Нека да го гласуваме.
Гласували: „За” – единодушно.
Чл. 8 се приема.
Чл. 9. (1) При необходимост Комисията може да образува работни групи по определени въпроси, като техният състав се определя от Комисията.
(2) Работните групи работят в рамките на срок, определен от Комисията. В определения срок изготвят доклад до Комисията, в който анализират конкретните проблеми и предлагат проекти със становища.
(3) Работните групи подготвят необходимите материали за заседанията им.
(4) Председателят на Комисията разпределя събраните материали и определя срок за изготвянето на доклади и становища по тях.
Който е съгласен с текста на чл. 9, моля да гласува.
Гласували: „За” – единодушно.
Чл. 10. Председателят на Комисията изготвя проект за разходите, необходими за нейната дейност и представя проекта до председателя на Народното събрание за утвърждаване.
Предлагам да гласуваме и този текст.
Гласували: „За” – единодушно.
Чл. 11. Председателят на Комисията взема решение за привличането на експерти по граждани договор за подпомагане на работата по конкретни задачи.
Други предложения по този текст?
МУСТАФА КАРАДАЙЪ: Колеги, предлагам председателят да предложи на Комисията експертите. Има и един друг вариант, тъй като в нашата комисия се очаква доста специализирана работа и все пак, за да може ние като народни представители, да сме наясно с обемните теми – ние ще се занимаваме с лицензиите на редица фирми към ДКЕВР, концесии и ред такива неща, и ще изисква малко специализирана работа, която не всичките народни представители ще можем.
Алтернативното ми предложение по-скоро звучи от рода на това евентуално, ако е ясен броят на експертите горе-долу, които могат да бъдат, да можем да предложим експерти.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Точно тона е много ценно, да. Съгласна съм с Вас.
МУСТАФА КАРАДАЙЪ: Имайки предвид единствено и само специализираната работа и обема, който е. И от тази гледна точка ми беше идеята, не знам, Вие сигурно по-различно мислите.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Тоест текстът става “председателят на Комисията предлага”?
МУСТАФА КАРАДАЙЪ: Алтернативният вариант е всички да можем да предлагаме. И на края все пак Комисията ще вземе решение.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Аз имам следното предложение. Да бъде допълнен чл. 11 с текста “по предложение на трима от членовете на Комисията”. Тоест да стане “Председателят на Комисията взема решение за привличане на експерти по граждански договор за подпомагане на работата по конкретни задачи по предложение най-малко на поне трима от членовете на Комисията”.
ПЕТЯ РАЕВА: Аз имам друго предложение – “Комисията взема решение за привличане на експерти по граждански договор за подпомагане на работата по конкретни задачи по предложение на председателя и членовете на комисията”. Тук основно Комисията да вземе решение, а не председателят.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Отпадат думите “председателят да”.
ПЕТЯ РАЕВА: Да. Всъщност отзад след „задачи” е “по предложение на председателя и членовете на Комисията”.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ:Тоест след “конкретни задачи” слагаме запетая и пишем “по предложение на председателя и членовете на Комисията”.
ПЕТЯ РАЕВА: Всъщност ние предлагаме и гласуваме след това общо.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Аз предлагам, колеги, за да не стане така, че всеки един от нас да предлага набор от експерти... Не винаги човек знае експертизата...
ПЕТЯ РАЕВА: От юридическа гледна точка така е по-чист текстът.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Съгласна съм с това, но предлагам и следния текст:“Комисията взема решения за привличане на експерти по граждански договор за подпомагане работата по конкретни задачи по предложение на председателя или поне трима от членовете на Комисията”. Ние сме по трима тук.
Съгласни ли сте? Нека да гласуваме този текст.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: На колежката текстът беше по-чист в интерес на истината. Няма смисъл да го усложняваме с “поне трима”.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Не, ние не го усложняваме. На мен ми се ще, понеже Комисията е съставена на квотен принцип, нека поне тримата от ГЕРБ да сте единни кой експерт да поканите. И да излезете с един...
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Аз по друг начин бих го дешифрирал.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Дешифрирайте го свободно.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Бих казал, поне трима от трите управляващи партии да са съгласни с това.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Няма три управляващи партии в България, господин Кирилов и Вие много добре знаете това.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Колега, Вие преценете дали ще предлагате. Аз мисля, че се обединихме за този текст.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Ние вече гласувахме текста на чл. 11, нали?
КРАСИМИР ЯНКОВ:Не бързайте, изборите са хипотеза.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Експертите в тази област, да Ви кажа, защото още от 2002 г. познавам експертизите, са едни и същи. И да Ви кажа, те не зависят в голяма степен от политическата конюнктура. Даже бих казал, че се с стига до, в един момент, в който няма значение кой предлага, защото те биват двама експерти, да Ви кажа.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Може пък ние да нямаме доверие на Вашите експерти, Вие на нашите. Нека всеки да има възможност.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Чл. 12. (1) Съвместни заседания на Комисията с други комисии се свикват и провеждат в съответствие с Глава пета на Правилника за организацията и дейността на Четиридесет и второто Народно събрание.
Тривиален текст. Предлагам да го гласуваме и да минем по-нататък.
Гласували: „За” – единодушно.
Чл. 13. (1) За неуредените в тези Вътрешни правила случаи се прилага Правилникът за организацията и дейността на Народното събрание.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гасували: „За” – единодушно.
Чл.14. (1) Настоящите Вътрешни правила за организацията и дейността на Временната анкетна комисия за изясняване на всички факти и обстоятелства, свързани с дейността на фирмите лицензианти на ДКЕВР за разпределение и снабдяване с електроенергия, а също и дружества концесионери за добив на природни богатства, довела до ощетяване на българските граждани и българската държава, както и нерегламентираните им контакти с представители на държавата и свързани с политически партии лица, са приети на заседание на Комисията, проведено на 5 юни 2014 г.
Съгласни ли сте с този текст? Нека да го гласуваме и него.
Гласували: „За” – единодушно.
Към точка „Разни”, колеги, предлагам да обсъдим следния въпрос.
Всички сме заинтересовани да стигнем до дъното, до истината и трябва да си освободим достатъчно време, в което не сме ангажирани с други комисии.
Имам един списък на членовете на Комисията и постоянните комисии, в които ние, колеги, сме ангажирани. Повечето от нас са ангажирани в сряда, но виждам, че и в четвъртък най-често има комисии например, Комисията по външна политика и Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
Съгласни ли сте ориентировъчно да приемем да заседаваме във вторник следобед в удобно за Вас време, ако нямате заседания?
МУСТАФА КАРАДАЙЪ: Вторник по принцип е партиен ден за всички партии и централи преди започване на парламентарната дейност. Партиите заседават по обед, и пресконференциите са обикновено около 15,00 -15,30 ч., за да може до 16,00 ч. да влязат и в новините. По-рано от 16,00 ч., ако е във вторник, не виждам как ще можем да се събираме, защото преди партийните заседания, тези, които участват в ръководството на партиите, като господин Янков примерно трябва да се готвят и за заседанията.
От тази гледна точка ще загубим ценно време.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Добре, тогава да го направим преди обяд, тоест в 12,00 ч. – досега сме имали временни комисии, които сме ги правили в 12,00 ч. Такава беше Временната комисияза разследването на записите между Бойко Борисов и...
КРАСИМИР ЯНКОВ: За вторник, господин Карадайъ Ви го каза – имаме оперативни заседания на ръководството, имаме изпълнително бюро.
ПЕТЯ РАЕВА: Колеги, в четвъртък Вие имате ли комисии?
КРАСИМИР ЯНКОВ: Четвъртък следобед, късния следобед защо да не е удобен за всички?
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Четвъртък късно следобед, ако няма да се чувствате изморени...
КРАСИМИР ЯНКОВ: По добрият вариант е в четвъртък в 17, 00 ч. примерно, за да нямаме ограничения и във времето.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: За четвъртък аз бих предложил този вариант, освен ако няма свръх много колизии с постоянните комисии. Четвъртъкът е по-удобен, ако пленарният ден приключи в 14,00 ч. – аз се извинявам, че закъснях, но запомних съобщението за 14,30 ч., затова и дойдох за 14.30 ч. Това е удобно време, освен ако колегите нямат други мнения.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Добре, записваме, че решаваме да заседаваме всеки четвъртък след 17,00 ч., освен ако друго не налага да променим деня – нещо извънредно, нещо спешно. Нека да си оставим възможност и за промяна на деня.
Следващата подточка според мен трябва да бъде списъкът от институциите и лицата, от които ще искаме първоначална информация.
Предлагам да започнем събирането на информация за задачата, която си поставя Комисията, с настоящия и последните два бивши председатели на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Искам да се аргументирам със следното.
На 19 май 2014 г. Държавната комисия за енергийно и водно регулиране оповести приключването на поредния одит на фирмите лицензианти за разпределение и електроснабдяване.
Колеги, приготвила съм Ви по едно копие от одита, заповядайте. Заключенията са тревожни. Самият председател на комисията оповести, че за времето от получаването на лицензията досега от България са източени 818 млн. лв. – помните това, това беше заглавието във всички медии.
Същевременно беше оповестено, че ДКЕВР възнамерява да глоби фирмите лицензианти с 50 млн. лв. И тук възниква въпросът: какво му плащаш? Присвояваш 818 милиона, а плащаш 50 милиона – чиста работа, тръгваш си със 770 милиона. Ние не сме наясно и на мен специално не ми е ясно как се определя тежестта на санкциите, след като държавният регулатор е констатирал такова колосално източване на средства, както показват трите одитни доклада. Между другото, те са публикувани на сайта на ДКЕВР за всяко едно от електроразпределителните предприятия на ЧЕЗ, ЕВН и Енерго- Про. Ако желаете, колеги, мога да ги разпечатам и да Ви ги оставя в кутиите или предпочитате сами да си ги четете в електронен вид. Както решите. Предлагам за следващото заседание ние да сме запознати с техния текст и техните констатации.
Спекулации предизвикаха твърдения в медиите, че нашата Комисия е създадена единствено и само да подрива престижа и така нататък на президентската институция. Аз лично категорично отхвърлям подобни спекулации, а предполагам и Вие. Самият държавен глава направи изявление в медиите, че ако бъде поканен да присъства и да даде информация за своите срещи с бившия шеф на едно от електроразпределителните предприятия, той няма да дойде.
Ние всички ще решим, но аз предлагам изобщо да не тревожим държавния глава с подобни покани, тъй като тук става дума за конфликт на интереси. Той е страна в този конфликт и ние не можем да го задължим да се изповядва пред нас. Единственото, което аз очаквам да получим, е шумове по веригата, които ще заглушат полезния сигнал. Но ние не можем да не поискаме информация от Президентството, затова предлагам в списъка от лицата, от които ние очакваме да съдействат на комисията, да включим и началника на кабинета и главния секретар на Президентството.
Други предложения?
КРАСИМИР ЯНКОВ: Аз предлагам да не бързаме преди да сме започнали фактическата работа. Нека в процеса на работа членовете на Комисията да могат да вземат обосновано и аргументирано решение по въпроса кой е необходимо да бъде изслушан, от кого е необходимо да имаме информация.
Като начало за следващото заседание предлагам на колегите, тъй като съществото на работа ще бъде във връзка с фирмите лицензианти на ДКЕВР за разпределение и снабдяване с електроенергия, да ни бъдат предоставени всички лицензи на тези фирми лицензианти на ДКЕВР от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране.
Успоредно с това да ни бъдат предоставени доклади, одити, свързани с периодичните такива доклади на ДКЕВР, свързани с фирмите лицензианти на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране за разпределение и снабдяване с електроенергия.
Министерството на икономиката, енергетиката и туризма да ни предостави всички договори с дружествата концесионери за добив на природни богатства; да ни предостави и анализ за периодичността на контрола, който извършват институциите, на тези договори. Това да бъде със срок до следващата сряда, ако спазваме така приетите правила, дори до вторник, за да можем да се запознаем като членове на Комисията – списъкът с приложенията на договорите. Който от колегите иска, предполагам, че впоследствие експертите, които ще бъдат ангажирани, също ще им гласуваме доверие да имат достъп до тази информация, за да брифират всеки един от участниците.
Но като начало, ние трябва да започнем да боравим с информация, необходима за работата на тази Комисия. И в последствие в процеса на работа, ако имате предвид на следващото заседание, след като се запознаем, да преценим един отворен списък, който да не бъде финализиран като списък, на лицата – длъжностни, физически, юридически, които ще бъдат поканени за изслушване, разговор, информация от самата комисия.
ПЕТЯ РАЕВА: Именно, ние го приехме във Вътрешните правила.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Кажете, господин Кирилов.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Благодаря, госпожо председател.
Вземам думата, за да направя възражение по повод Вашето предложение, касаещо президентската институция.
Искам да кажа, че контрол, изслушване, привикване на президента извън рамките, границите и очертанията в Конституцията са недопустими.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Вие не противоречите на председателя, тя точно това каза.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Тя каза, че „да не сме се занимавали с Президента, но да сме включили началник-кабинета и главен секретар”, така ли?
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Предложих да поканим госпожата и господина...
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: За да бъда ясен, госпожо председател, образували сме конституционно дело във връзка с решенията за образуване на настоящата Временна комисия. Всяко споменаване на Президента и президентската институция – ще искам извлечение от стенографския протокол – ще го използвам да се прилага по конституционното дело, за да се потвърди волята на управляващото мнозинство да създаде Комисия, която да контролира специално и конкретно Президента и неговата администрация.
Впрочем в изявленията си пред Конституционния съд изрично сме посочили и Вашето изказване от парламентарната трибуна затова какво точно искате да установите по повод на Президента, хотел в Австрия и не знам какви други субекти.
Апелирам да се придържаме към конституционните норми и да се съобразяваме с тяхната правна стойност. Иначе, политическите приказки и изявления в публичното пространство, както знаем, те до голяма степен могат да бъдат обосновани или необосновани и най-често са необосновани.
По предложението на колегата Янков – принципно не възразявам да се изискат двете групи документи, като нямаме яснота по втория въпрос – концесиите за добив на природни богатства. Там Вашата партия е инициатор, визира три-четири вероятно такива концесии. Но ако възложите на експерт от комисията бегло да провери, защото имат публичен регистър, за тези концесионни договори, се опасявам да не са хиляди.
За природни богатства се вземат и строителните материали, а там годишно, мисля, че се сключват ако не стотици, вероятно десетки договори. Тоест по втората част има риск да изискаме една огромна по обем информация, която най-вероятно не в пълния си обем, би била съществена. Затова си струва да се прецизира.
Не съм гледал в последно време и последните години въпросния регистър, за да кажа дори грубо, но според мен идва реч за стотици договори.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Господин Карадайъ.
МУСТАФА КАРАДАЙЪ: Благодаря Ви.
Първо, по повод предложението на господин Янков, ще бъда много кратък. Подкрепям направеното предложение да изземем лицензионните договори и да видим какъв контрол е осъществяван по тези договори, както и концесионните договори. Това са институциите, от които трябва да ги изискаме. Като им видим контролната дейност и самите договори, от там нататък ще имаме по-голяма яснота, за да можем да правим каквото и да е. Това ни е основата, върху която можем да стъпим.
Това са ни и двете основни теми за дейността на Комисията...
ПРЕДС. МАГЛАЛЕНА ТАШЕВА: Да, заради които е съставена Комисията.
МУСТАФА КАРАДАЙЪ: ... както и третата дейност – разни контакти.
В конкретния случай донякъде подкрепям господин Кирилов, поради простата причина че не съм много сигурен, че Президентът е участвал в някакви срещи, каквито и да са срещите.
Господин Росен Плевнелиев обаче най-вероятно, поне това, което излезе в медиите, е участвал и най-вероятно не в качеството си на Президент, а може и на физическо лице на Росен Плевнелиев. Може и на председател на политическа партия, защото такова нещо пък е записано също в текста на Временната комисия.
Може би като се изясни този въпрос: дали и в кое качество, от там нататък по-лесно ще ни бъде да знаем с какво се занимваме – дали с Президента, защото аз съм убеден, че с Президента няма да се занимаваме, но с господин Росен Плевнелиев... Това ми беше изказването.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Тук мога само да допълня господин Карадайъ, аз също вярвам, че няма да се занимаваме, но все пак трябва да напомня, че господин Президентът още преди да бъде канен от тази комисия, преди тя да бъде учредена, каза, че ако тя го покани, той няма да дойде. Та затова направих този коментар, че ние няма да го каним.
С огромен интерес очаквам решението на Конституционното дело, което сте завели, господин Кирилов, защото, доколкото си спомням, според чл. 103, на който се опират Вашите аргументи: „Президентът и вицепрезидентът не носят отговорност за действия, извършени при изпълнение на своите функции с изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията”.
Те не носят отговорност за действия, извършени при изпълнение на своите функции.
Какви функции на българския държавен глава зависят от Щефан Шишковиц?! Ето един такъв въпрос задава обществото.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Не, обществото не го задава, Вие се опитвате да вмените такъв въпрос.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Обществото го задава. Затова направих този коментар.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Държавният глава има компетенция във всички сектори, касаещи държавния и политическия живот, като държавен глава.
Ако искате някой да изслушваме, който подлежи на парламентарен контрол, това е премиерът, който също се е срещал с представители на разпределителни дружества, както Ви посочих, на 12 април. Нека да поканим и министъра на икономиката.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Той управлява държавата от ден в ден.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Ние не можем да преследваме и да вменяваме вина на държавен глава или на премиер за това, че си вършат работата и че след като има криза в един сектор, и след като има оплаквания, възражения – няма изчерпателно да изброявам всички аспекти на кризата в едни отношения – то такива срещи са нормални.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Конкретно и от ЕВН има оплаквания, нали? Това имате предвид?
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Аз, госпожо Ташева, нямам идея нито дали се е срещал, нито дали се е срещал с един от трите, или с трите поетапно... Казах Ви, не въвеждайте тази тема. Грешно е!
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Нека действително да видим това, което колегата Краси Янков каза – да се съберат първо документите, но те не само трябва да се съберат, трябва и да се анализират. Казвам го във връзка с експертния потенциал, който ние ще поканим в Комисията, и след този анализ да видим кой е необходимо да се кани, в какво качество. Основата, върху която трябва да стъпим, мисля, е, първо, събиране на документи, експертен анализ на тези документи – да видим накъде ще ни насочи този анализ, за да видим как ще надграждаме по-нататък своята работа. Така че дали Президентът, или господин Плевнелиев като физическо лице кога и как се е срещал – нека, първо, наистина да направим този анализ и после, ако той има доброто желание, може да си промени имнението, да заповяда. Това е негово право.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Благодаря, господин Александров.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Апелирам да не използваме внушения, госпожо председател. Вие сега сте председател на Комисия. Ако смятате, че имате доказателства, аргументи, основания за процедура по чл. 103 – тя е друга процедура. Няма смисъл да четете двете предпоставки за импийчмънт на Президента. И тя не става от Временна комисия, друга е процедурата.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Да, знам.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Ако ми позволите, господин Кирилов, извинявам се, че Ви прекъсвам, ако пък Вие се опитвате да ни вмените, че ние нещо друго ще правим тук, явно се опитвате да ни вмените, че нещо друго ще правим тук. Просто искам да допълня колегата Янков и да излезем извън това говорене за Росен Плевнелиев – дали е физическо лице, или в качеството си на Президент и да му бъдем адвокати, при положение че в момента не го зачекваме дори изобщо.
Просто искам да отидем при първоизточника – втората част, където са дружествата концесионери за добив на природни богатства, да добавим писма, които да пуснем до Министерството на икономиката, по същия начин и до вицепремиера Бобева, с които да искаме две неща.
Първото е, първите договори за концесии – как са писани, на базата на какво са изготвени. Експертите, които са работили върху тях, откъде са получавали информация и така нататък, тоест на база на какво.
Второто, осъществяван ли е контрол върху самите концесии, върху количествените измерения – кой е осъществявал контролът, кой е контролирал какво се е изнасяло, тоест да видим дали има предпоставки за злоупотреби. Ако е имало такива предпоставки за злоупотреби вече да тръгнем...
КРАСИМИР ЯНКОВ: Да, аз искам да допълня и колегата – договори и анекси към договори, всички последващи документи от първия договор за концесия.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Тоест тръгваме от 1997 г., реално тогава са може би първите концесии.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Нека да видим фактическата ситуация.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Господин Кирилов.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Тъй като споменавате, колега, контрол. Виждам, че не сте чел Закона за концесиите, за да Ви уведомя, че, първо, контролът се осъществява по особен ред.
Второ, Министерският съвет всяка година приема Доклад за извършения контрол по концесионните договори. Така че ако сметнете за необходимо, изискайте тези доклади. Тези доклади са поне вероятно от 10-15 години. Там са всички конкретни параметри по изпълнението и контрола.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Господин Карадайъ.
МУСТАФА КАРАДАЙЪ: След предишния коментар на господин Кирилов, считам, че може би не съм бил правилно разбран и искам да се доизясня. Когато говорим за държавния глава – Президентът, там темата е една.
Когато говорим за Росен Плевнелиев, който участва в предизборна кампания, такива правомощия и такива функции държавният глава няма. Но Росен Плевнелиев може да го прави. Това е друга форма.
Или другото, което е, господин Плевнелиев, като казва, че той е Президент на ГЕРБ, а основната функция, ако четем чл. 92, ал. 1, е друга, аз от тази гледна точка изходих, когато говорих, че – да, аз наистина разбирам и съм убеден, че Президентът няма такива отношения. Но представителят на политическата партия, както се самоназовава, може да има, включително и физическото лице, което участва в предизборна кампания, също може.
Затова искам ясно да разграничим темите и да не ги смесваме – физическото лице, представителят на партията и държавният глава.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Разбрахме Ви.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Ако позволите да допълня, господин Карадайъ.
Нашата Комисия е структурирана и за нерегламентираните им контакти с представители на държавата и свързани с политически партии и лица. Тоест ние тепърва в нашата работа на заседанията, които ще проведем, ще трябва да имаме основание, преценка дали това са нерегламентирани контакти, или е документирано по официалния ред. Господин Кирилов подметна за срещите на премиера, но аз мисля, че те не са нерегламентирани, господин Кирилов.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: А кой реши, че срещата на Плевнелиев е нерегламентирана?
КРАСИМИР ЯНКОВ: Пак повтарям, в процеса на работа ние като Комисия трябва да бъдем убедени за срещи, ако има такива, дали те са били във формáта на регламентирани или нерегламентирани. Затова Ви призовавам, нека да не повтаряме като мантра някакви тези и опорни точки... (Оживление.)
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Нека да дадем думата на госпожа Раева.
ПЕТЯ РАЕВА: Колеги, имам едно много конкретно предложение. Заформихме един политически дебат, който не се опира на конкретни данни и материали, които са постъпили в Комисията. Нека да постъпят материалите и данните в Комисията и всъщност нашата работа е да решим имало ли е такъв нерегламентиран контакт, или е нямало, защото в момента сме в сферата само на политическия дебат и правим предположения, без да разполагаме с конкретните данни и материали, които не могат да бъдат анонимни спрямо Вътрешните правила, които приехме.
Така че човекът, който ще предостави тези данни и материали на Комисията, ще стои с името си и с всички атрибути – бил той държавен служител, или частно лице.
Предлагам Ви да прекратим в момента специално темата, която обсъждаме и след като разгледаме тези данни и материали, тогава да вземем решение имало ли е такъв контакт, или е нямало. Плюс това имам особеното подозрение, че и за доста други хора могат да постъпят конкретни данни и материали за нерегламентирани контакти. Така че нека да не се ограничаваме само до едно лице.
КРАСИМИР ЯНКОВ: На едно мнение сме. Обединяваме ли се колеги?
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Подкрепям логиката, която разви колегата, но искам да отговоря всъщност на три изказвания едновременно в следния смисъл.
Когато калпаво е конструирана една комисия, и е конструирана така, че да не държи сметка както за законите, така и за основните правни понятия в нашето законодателство – да, ние сме в тази дилема. Забележете какъв израз е използван „нерегламентирани контакти”. Кажете по коя легална дефиниция ще вземем съдържанието на понятието „нерегламентиран” или ще използваме езикови понятия в тази връзка. Законен или незаконен ще имаме предвид контакта, или липсата на контакт?
Не искам да влизам в това говорене. Съветвам комисията действително да се предпазва от това. Нека изследваме книжа и документи. Много задачи са поставени в две сложни изречения, които описват предмета на въпросната комисия. И двете са трудно осъществими. Говоренето кой е Президент...
КРАСИМИР ЯНКОВ: Вие пак на Президента се връщате.
ПЕТЯ РАЕВА: Връщаме темата, ние се обединихме около това да приключим дискусията.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Ще се върна, защото тук казахте няколко абсурдни неща – това, че Президентът бил физическо лице, партийно лице. Спрете да ги говорите, като не искате да говорим за това.
От една дата до датата на отстъпване физическото лице е на тази длъжност. Ние не можем да говорим за Орешарски като физическо лице от датата на неговия избор за министър-председател до неговото отстъпване. Не сме в първи клас, не сме и в седми клас, за да кажем, че учим „Общество и право” и да се опияняваме, че ще лансираме глупави и безсмислени тези. Трябва елементарна правна култура, госпожо председател.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Направихте доста квалификации, нека да не...
МУСТАФА КАРАДАЙЪ: За квалификациите съм длъжен да кажа нещо. Убеден съм, че Президентът на Република България не прави предизборна кампания, защото основната му функция е обединител. В това съм категоричен!
Но видяхме господин Плевнелиев в предизборна кампания с разни кандидати на разни партии – това твърдя. Аз твърдя, че който й да е, от датата, когато вече е седнал на длъжността Президент, докато напусне тази длъжност, той изпълнява основната функция по чл. 92, ал. 1 – обединителя, и не се самоназовава „партиецът”. Това исках да кажа. Това са неща, които всички ние ги видяхме публично, те са в медиите. Нека да не спорим.
От тази гледна точка аз твърдя, че Президентът наистина нито е партиец, нито е участвал в предизборни кампании. Това нещо го твърдя.
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Ще искам стенограмата, госпожо председател.
ПРEДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Да, ще я имате.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Предлагам да прекратим дискусията.
ПРEДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Колеги, само да обобщя, да не пропуснем нещо.
За следващото заседание, което е след една седмица, искаме всички лицензии на лицензиантите на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране и одитните доклади, които са извършени върху работата на лицензиантите.
От Министерството на икономиката и енергетиката искаме да ни предостави всички договори за концесии в тяхната последователност – от първия, до актуалния, и от Министерството на околната среда и водите. Текстът е от Министерския съвет.
Искаме също така и да се предоставят и анализите, които са правени от контролните органи.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Кои са другите министерства?
ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Три министерства даваха концесии.
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: И анексите към тях.
МУСТАФА КАРАДАЙЪ: На въпроса, по-скоро, нашият колега каза „и предишните договори” – не разбрах точно какво е визирано. Не е ли по редно само актуалните и действащите, защото ако има логика в предишните, и тях да ги вземем.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Визирам следното нещо. По начина на съставяне на договорите за концесии трябва да видим какво е използвано, тоест кой е подал като текстове и така нататък, в прав текст да го кажем.
ПЕТЯ РАЕВА: Добре, но ние можем да си разширяваме във всяко заседание предмета на информация, която ни е необходима.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Опасява ме това, защото аз съм го задал като въпрос, че първите договори, които са за концесия, са писани на базата на текстове, които...
ПЕТЯ РАЕВА: А можем и да разширим с прекратените концесиите, защото и това и интересно – на какъв принцип? Дали не е на политически принцип прекратена концесията?
ПРЕДС. МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Това е отворен списък.
Добре, колеги, закривам заседанието.
(Закрито в 15.05 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА
Стенограф: Маргарита Крачунова