Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по икономическа политика и туризъм
25/02/2015 второ гласуване

    Д О К Л А Д

    Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, № 402-01-17, внесен от Министерски съвет на 30 декември 2014 г., приет на първо гласуване на 19 февруари 2015 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ


    Д О К Л А Д


    Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, № 402-01-17, внесен от Министерски съвет на 30 декември 2014 г., приет на първо гласуване на 19 февруари 2015 г.


    Проект!
    Второ гласуване


    З А К О Н

    за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране

    (обн., ДВ, бр. 77 от 2011 г.; изм., бр. 21от 2012 г., бр. 109 от 2013 г. и бр. 27 от 2014 г.)

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. В чл. 40 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава изречение второ: „При оценяване на кредитното качество на активите на управляваните от него колективни инвестиционни схеми управляващото дружество събира и анализира всяка относима информация, необходима за извършването на тази оценка, като не се доверява единствено и механично на кредитни рейтинги, присъдени от агенции за кредитен рейтинг по чл. 3, параграф 1, буква „б” на Регламент (ЕО) № 1060/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 16 септември 2009 г. относно агенциите за кредитен рейтинг (ОВ, L 302/1 от 17 ноември 2009 г.).”
    2. Създава се нова ал. 2:
    „(2) При преценка за спазване изискванията по ал. 1 и на адекватността на използваните от управляващото дружество методи за кредитна оценка, заместник-председателят отчита естеството, мащаба и сложността на дейностите на колективната инвестиционна схема, оценява използването на позовавания на кредитни рейтинги и при необходимост предприема действия за ограничаване на доверяването единствено и механично на кредитните рейтинги.”
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.

    § 2. В чл. 100, ал. 1 се създава т. 7:
    „7. от осъществяваната дейност на управляващото дружество е видно, че основната част от дейността се извършва на територията на друга държава членка и/или на територията на трети държави, а е получен лиценз от комисията с цел да се избегнат по-строгите изисквания към управляващите дружества в друга държава.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
    § 2. В чл. 100, ал. 1 се създава т. 7:
    „7. от осъществяваната дейност на управляващото дружество е видно, че основната част от дейността се извършва на територията на друга държава членка, а е получен лиценз от комисията с цел да се избегнат по-строгите изисквания към управляващото дружество в другата държава членка.”

    § 3. В чл. 190 след думите „на дружеството” се добавя „неговите служители и всички други лица, работещи по договор за дружеството, и свързаните с тях лица” и се поставя запетая.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.

    § 4. В чл. 229 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава изречение второ: „При оценяване на кредитното качество на активите на управляваните от него алтернативни инвестиционни фондове лицето събира и анализира всяка относима информация, необходима за извършването на тази оценка, като не се доверява единствено и механично на кредитни рейтинги, присъдени от агенции за кредитен рейтинг по чл. 3, параграф 1, буква „б” на Регламент (ЕО) № 1060/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 16 септември 2009 г. относно агенциите за кредитен рейтинг.”
    2. Създава се нова ал. 6:
    „(6) При преценката за спазването на изискванията по ал. 1 и на адекватността на използваните от лицето, управляващо алтернативни инвестиционни фондове, методи за кредитна оценка заместник-председателят отчита естеството, мащаба и сложността на дейностите на алтернативния инвестиционен фонд, оценява използването на позовавания на кредитни рейтинги и при необходимост предприема действия за ограничаване на доверяването единствено и механично на кредитните рейтинги.”
    3. Досегашната ал. 6 става ал. 7.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.

    § 5. В § 2 от допълнителните разпоредби се създава т. 4:
    „4. Директива 2013/14/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 година за изменение на Директива 2003/41/ЕО относно дейностите и надзора на институциите за професионално пенсионно осигуряване, Директива 2009/65/ЕО относно координирането на законовите, подзаконовите и административните разпоредби относно предприятията за колективно инвестиране в прехвърлими ценни книжа (ПКИПЦК) и Директива 2011/61/ЕС относно лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове, по отношение на предоверяването на кредитни рейтинги (ОВ, L 145/1 от 31 май 2013 г.).”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.


    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието: „Заключителни разпоредби“.

    § 6. В Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 110 от 1999 г.; Решение № 5 на Конституционния съд от 2000 г. - бр. 55 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 64 от 2000 г., бр. 1, 35 и 41 от 2001 г., бр. 1, 10; 45, 74, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 42, 67, 95, 112 и 114 от 2003 г., бр. 12, 21, 38, 52, 53, 69, 70, 112 и 115 от 2004 г., бр. 38, 39, 76, 102, 103, 104 и 105 от 2005 г., бр. 17, 30, 34, 56, 57, 59, 68, 76, 80, 82, 95, 102 и 105 от 2006 г., бр. 41, 52, 53, 64, 77, 97, 100, 109 и 113 от 2007 г., бр. 33, 43, 67, 69, 89, 102 и 109 от 2008 г., бр. 23, 25, 35, 41, 42, 93, 95, 99 и 103 от 2009 г., бр. 16, 19, 43, 49, 58, 59, 88, 97, 98 и 100 от 2010 г.; Решение № 7 на Конституционния съд от 2011 г. - бр. 45 от 2011 г.; изм. и доп., бр. 60, 77 и 100 от 2011 г., бр. 7, 21, 38, 40, 44, 58, 81, 89, 94 и 99 от 2012 г., бр. 15, 20, 70, 98, 104, 106, 109 и 111 от 2013 г. и бр. 1, 18, 27, 35 и 53 от 2014 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 121 ал. 6 се изменя така:
    „(6) Пенсионноосигурителното дружество развива своята дейност съгласно разпоредбите на този кодекс и в съответствие с устава си, с правилника за организацията и дейността на управлявания от него фонд за допълнително пенсионно осигуряване и с другите вътрешни документи, приети от дружеството съгласно изискванията на този кодекс и актовете по прилагането му.”
    2. В чл. 145, ал. 1:
    а) точка 9 се изменя така:
    „9. инвестиционната политика на универсалния, съответно на професионалния пенсионен фонд;”
    б) създава се т. 10:
    „10. правилата по чл. 179в, ал. 1.”
    3. Създава се чл. 175а:
    „Инвестиционна политика
    Чл. 175а. (1) Пенсионноосигурителното дружество приема инвестиционна политика на всеки управляван от него фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване с минимално съдържание, определено от заместник-председателя на комисията.
    (2) Дружеството преразглежда инвестиционната политика на всеки три години, както и незабавно след всяка съществена промяна в пазарните условия.
    (3) Инвестиционната политика се представя на заместник-председателя на комисията в 7-дневен срок от нейното приемане, съответно изменение или допълнение.”
    4. В чл. 176 ал. 3 се отменя.
    5. Създава се чл. 179в:
    „Управление на риска
    Чл. 179в. (1) Управителният орган на пенсионноосигурителното дружество утвърждава вътрешни правила за процедурите за наблюдение, измерване и управление на риска, свързан с инвестициите на фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване, и ги представя на заместник-председателя на комисията в 7-дневен срок от тяхното утвърждаване, съответно изменение или допълнение.
    (2) Вътрешните правила по ал. 1 трябва да осигуряват надеждно управление на риска в съответствие с естеството, мащаба и сложността на инвестициите на фонда.
    (3) При управлението на рисковете пенсионноосигурителното дружество използва адекватни методи за тяхната оценка и се съобразява със заложените цели в инвестиционната политика на фонда за допълнително задължително пенсионно осигуряване.
    (4) При оценката на рисковете, свързани с инвестициите на фонда за допълнително задължително пенсионно осигуряване, и вземането на инвестиционни решения пенсионноосигурителното дружество не се доверява единствено и механично на кредитни рейтинги, присъдени от агенции за кредитен рейтинг по чл. 3, ал. 1, буква „б” на Регламент (ЕС) 1060/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 16 септември 2009 г. относно агенциите за кредитен рейтинг (ОВ, L 302/1 от 17 ноември 2009 г.). При преценката за спазването на това изискване заместник-председателят на комисията оценява използването на позовавания на кредитни рейтинги в правилата по ал. 1 и в инвестиционната политика.”
    6. В чл. 218, ал. 2 се създават т. 10 и 11:
    „10. инвестиционната политика на фонда;
    11. правилата по чл. 179в, ал. 1.”
    7. Член 249 се изменя така:
    „Чл. 249 (1) За инвестициите на фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване се прилагат разпоредбите на глава четиринадесета, с изключение на чл. 178 и 180а.
    (2) За инвестициите на фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване по професионални схеми се прилагат разпоредбите на глава четиринадесета, с изключение на чл. 175а, 178 и 180а.”
    8. В чл. 344, ал. 1 т. 2 се изменя така:
    „2. да дава задължителни предписания за необходими промени в правилниците на фондовете за допълнително социално осигуряване и в другите вътрешни документи, приети от дружеството за допълнително социално осигуряване съгласно изискванията на този кодекс и актовете по прилагането му;”.
    9. В чл. 345 ал. 1 се изменя така:
    „(1) Принудителните административни мерки по чл. 344, ал. 1 се прилагат с писмено мотивирано решение на заместник-председателя на комисията, което се съобщава на заинтересованото лице в седемдневен срок от постановяването му.”
    10. Член 346 се изменя така:
    „Чл. 346. (1) Решението по чл. 345, ал. 1 може да се обжалва по административен ред пред комисията и по съдебен ред пред Върховния административен съд. Обжалването не спира изпълнението му.
    (2) Решението по чл. 345, ал. 2 може да се обжалва пред Върховния административен съд. Обжалването не спира изпълнението му.”
    11. В § 1а от Допълнителните разпоредби се създава т. 8:
    „8. Директива 2013/14/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 година за изменение на Директива 2003/41/ЕО относно дейностите и надзора на институциите за професионално пенсионно осигуряване, Директива 2009/65/ЕО относно координирането на законовите, подзаконовите и административните разпоредби относно предприятията за колективно инвестиране в прехвърлими ценни книжа (ПКИПЦК) и Директива 2011/61/ЕС относно лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове, по отношение на предоверяването на кредитни рейтинги (ОВ, L 145 от 31 май 2013 г.).”


    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6:
    § 6. В Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 110 от 1999 г.; Решение № 5 на Конституционния съд от 2000 г. - бр. 55 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 64 от 2000 г., бр. 1, 35 и 41 от 2001 г., бр. 1, 10; 45, 74, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 42, 67, 95, 112 и 114 от 2003 г., бр. 12, 21, 38, 52, 53, 69, 70, 112 и 115 от 2004 г., бр. 38, 39, 76, 102, 103, 104 и 105 от 2005 г., бр. 17, 30, 34, 56, 57, 59, 68, 76, 80, 82, 95, 102 и 105 от 2006 г., бр. 41, 52, 53, 64, 77, 97, 100, 109 и 113 от 2007 г., бр. 33, 43, 67, 69, 89, 102 и 109 от 2008 г., бр. 23, 25, 35, 41, 42, 93, 95, 99 и 103 от 2009 г., бр. 16, 19, 43, 49, 58, 59, 88, 97, 98 и 100 от 2010 г.; Решение № 7 на Конституционния съд от 2011 г. - бр. 45 от 2011 г.; изм. и доп., бр. 60, 77 и 100 от 2011 г., бр. 7, 21, 38, 40, 44, 58, 81, 89, 94 и 99 от 2012 г., бр. 15, 20, 70, 98, 104, 106, 109 и 111 от 2013 г. и бр. 1, 18, 27, 35, 53 и 107 от 2014 г., бр. 12 и 14 от 2015 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 121 ал. 6 се изменя така:
    „(6) Пенсионноосигурителното дружество осъществява своята дейност съгласно този кодекс, в съответствие с устава си, с правилника за организацията и дейността на управлявания от него фонд за допълнително пенсионно осигуряване и с другите вътрешни актове, приети от дружеството съгласно изискванията на този кодекс и актовете по неговото прилагане.”
    2. В чл. 145, ал. 1:
    а) точка 9 се изменя така:
    „9. инвестиционната политика на универсалния, съответно на професионалния пенсионен фонд;”
    б) създава се т. 10:
    „10. правилата по чл. 179в, ал. 1.”
    3. Създава се чл. 175а:
    „Инвестиционна политика
    Чл. 175а. (1) Пенсионноосигурителното дружество приема инвестиционна политика на всеки управляван от него фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване с минимално съдържание, определено от заместник-председателя на комисията.
    (2) Дружеството преразглежда инвестиционната политика на всеки три години, както и незабавно след всяка съществена промяна в пазарните условия.
    (3) Инвестиционната политика се представя на заместник-председателя на комисията в 7-дневен срок от нейното приемане, съответно изменение или допълнение.”
    4. В чл. 176 ал. 3 се отменя.
    5. Създава се чл. 179в:
    „Управление на риска
    Чл. 179в. (1) Управителният орган на пенсионноосигурителното дружество утвърждава вътрешни правила за процедурите за наблюдение, измерване и управление на риска, свързан с инвестициите на фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване, и ги представя на заместник-председателя на комисията в 7-дневен срок от тяхното утвърждаване, съответно изменение или допълнение.
    (2) Вътрешните правила по ал. 1 трябва да осигуряват надеждно управление на риска в съответствие с естеството, мащаба и сложността на инвестициите на фонда.
    (3) При управлението на риска пенсионноосигурителното дружество използва адекватни методи за неговата оценка и се съобразява със заложените цели в инвестиционната политика на фонда за допълнително задължително пенсионно осигуряване.
    (4) При оценката на риска, свързан с инвестициите на фонда за допълнително задължително пенсионно осигуряване, и вземането на инвестиционни решения пенсионноосигурителното дружество не се доверява единствено и механично на кредитни рейтинги, присъдени от агенции за кредитен рейтинг по чл. 3, параграф 1, буква „б” на Регламент (ЕО) № 1060/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 16 септември 2009 г. относно агенциите за кредитен рейтинг (ОВ, L 302/1 от 17 ноември 2009 г.). При преценката за спазването на това изискване заместник-председателят на комисията оценява използването на позовавания на кредитни рейтинги в правилата по ал. 1 и в инвестиционната политика.”
    6. В чл. 218, ал. 2 се създават т. 10 и 11:
    „10. инвестиционната политика на фонда;
    11. вътрешните правила за процедурите за наблюдение, измерване и управление на риска, свързан с инвестициите на фондa, утвърдени по реда на чл. 179в, ал. 1.”
    7. В чл. 249:
    а) досегашният текст става ал. 1 и в нея думата „фондовете“ се заменя с „фонд“;
    а) създава се ал. 2:
    „(2) За инвестициите на фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване по професионални схеми се прилагат разпоредбите на глава четиринадесета, с изключение на чл. 175а, 178 и 180а.”
    8. В чл. 344, ал. 1, т. 2 накрая се добавя „и в другите вътрешни актове, приети от дружеството за допълнително социално осигуряване съгласно изискванията на този кодекс и актовете по неговото прилагане”.

    9. В чл. 345, ал. 1 думите „писмена мотивирана заповед“ се заменят с „писмено мотивирано решение“, а думата „която“ се заменя с „което“.
    10. Член 346 се изменя така:
    „ Обжалване
    Чл. 346. (1) Решението по чл. 345, ал. 1 може да се обжалва по административен ред пред комисията и по съдебен ред пред Върховния административен съд. Обжалването не спира изпълнението му.
    (2) Решението по чл. 345, ал. 2 може да се обжалва пред Върховния административен съд. Обжалването не спира изпълнението му.”
    11. В § 1а от допълнителните разпоредби се създава т. 8:
    „8. Директива 2013/14/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 година за изменение на Директива 2003/41/ЕО относно дейностите и надзора на институциите за професионално пенсионно осигуряване, Директива 2009/65/ЕО относно координирането на законовите, подзаконовите и административните разпоредби относно предприятията за колективно инвестиране в прехвърлими ценни книжа (ПКИПЦК) и Директива 2011/61/ЕС относно лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове, по отношение на предоверяването на кредитни рейтинги (ОВ, L 145/1 от 31 май 2013 г.).”

    § 7. (1) В едномесечен срок от влизане в сила на закона заместник-председателят на Комисията за финансов надзор, ръководещ Управление „Осигурителен надзор”, определя минималното съдържание на инвестиционната политика по чл. 175а от Кодекса за социално осигуряване.
    (2) Пенсионноосигурителните дружества представят в Комисията за финансов надзор правилата за процедурите за наблюдение, измерване и управление на риска и инвестиционните политики на управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване в едномесечен срок от влизането в сила на решението по ал. 1.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 7:
    § 7. (1) В едномесечен срок от влизането в сила на този закон заместник-председателят на Комисията за финансов надзор, ръководещ Управление „Осигурителен надзор”, определя с решение минималното съдържание на инвестиционната политика по чл. 175а от Кодекса за социално осигуряване.
    (2) В едномесечен срок от влизането в сила на решението по ал. 1, пенсионноосигурителните дружества представят в Комисията за финансов надзор правилата за процедурите за наблюдение, измерване и управление на риска и инвестиционните политики на управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване.

    § 8. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
    И ТУРИЗЪМ:

    ПЕТЪР КЪНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума