Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по икономическа политика и туризъм
17/06/2015 първо гласуване

    С Т А Н О В И Щ Е
    № 553-01-44 / 23 юни 2015 г.

    по Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2014 г., № 539-02-2, внесен от Омбудсмана на Република България на 31.03.2015 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ

    С Т А Н О В И Щ Е

    по Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2014 г., № 539-02-2, внесен от Омбудсмана на Република България на 31.03.2015 г.


    Комисията по икономическа политика и туризъм на свое заседание, проведено на 17 юни 2015 г., разгледа и обсъди Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2014 г., № 539-02-2.
    На заседанието присъстваха: Константин Пенчев – Омбудсман на Република България и Роза Георгиева – началник на кабинета на омбудсмана.
    Докладът бе представен от Константин Пенчев.
    През 2014 г. в институцията на омбудсмана са постъпили над 5000 оплаквания. Тенденцията от последните години за преобладаващ дял на жалбите от потребители на обществени услуги – топлоснабдяване, електроснабдяване, ВиК, комунални дейности продължава, като те съставляват 30% от всички жалби. В тази категория най-многобройни са оплакванията срещу топлофикационните дружества.
    Във връзка с поставянето от БНБ на КТБ под особен надзор в институцията на омбудсмана са постъпили множество жалби от граждани, които за един продължителен период не са могли да разполагат с депозитите си. Известно е, че омбудсманът по закон няма правомощия и отношение към финансовите услуги на частните банки. Но въпреки всичко омбудсманът е изразил публична позиция, че Законът за кредитните институции в България не се спазва, както и директивата на Европейския съюз, относно сроковете за изплащане на гарантираните депозити.
    На второ място са оплакванията за нарушени социални права. В друг разрез сигналите най-често са насочени срещу държавните органи и техните администрации – 38% и срещу общинските администрации – 17%.
    Според резултата от проверките в 17% от жалбите е констатирано нарушение на правата на човека. В 54% от случаите проверките са приключили с предоставяне на исканата информация, с насоки и съвети за по-нататъшни действия на жалбоподателите. Около 30% от всички постъпили жалби са били неоснователни, поради което е липсвало законово основание за разглеждането им.
    В доклада по раздели са отправени препоръки към съответните органи на власт за промяна и допълване на нормативната уредба в защита на правата на потребителите със задължения към доставчиците на различните видове услуги.
    В своя доклад Омбудсманът обръща внимание на разпоредбите в нормативната уредба, които нарушават правата на гражданите; които създават предпоставки за нарушаване правата на човека; които създават непълноти и законови противоречия.
    В тази връзка от името на омбудсмана в Конституционния съд са внесени две жалби за искане за установяване на противоконституционност на текстове от Закона за лицата и семействата и от Закона за електронните съобщения, като второто искане е прието от Конституционния съд и визирани в жалбата текстове са обявени за противоконституционни.
    След гласуване с резултати: „За” – 18 гласа, без „Въздържали се” и „Против”
    Комисията по икономическа политика и туризъм прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да приеме Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2014 г., № 539-02-2, внесен от Омбудсмана на Република България на 31.03.2015 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ПЕТЪР КЪНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума