Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по икономическа политика и туризъм
17/12/2014
    1. Представяне на политическото ръководство на Министерството на туризма и приоритетите в работата за 2015 г.
    2. Отговори на актуални въпроси, отправени от членовете на Комисията по икономическа политика и туризъм към министъра на туризма, по чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ




    П Р О Т О К О Л
    № 4


    На 17 декември 2014 година, (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне на политическото ръководство на Министерството на туризма и приоритетите в работата за 2015 г.
    2. Отговори на актуални въпроси, отправени от членовете на Комисията по икономическа политика и туризъм към министъра на туризма, по чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.

    Заседанието на комисията бе открито в 14:25 часа и ръководено от господин Петър Кънев – председател на комисията.
    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.

    * * *

    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието.
    По Правилник при изслушване кворум не ни е необходим, но въпреки това ние го имаме по схемата на падащия кворум.

    Днес имаме следния ДНЕВЕН РЕД:
    1. Представяне на политическото ръководство на Министерството на туризма и приоритетите в работата за 2015 г.
    2. Отговори на актуални въпроси, отправени от членовете на Комисията по икономическа политика и туризъм към министъра на туризма, по чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Гост ни е Николина Ангелкова – министър на туризма. Аз предлагам направо да й дадем думата.
    Знаете по изключение, миналият път се разбрахме, че това ни е последното заседание преди коледните празници. Предлагам в рамките до около 15.00 – 15.15 часа да приключим, ако можем. Предлагам също да работим с един въпрос на парламентарна група. Щадете я министърката. Първо е нова министърка, второ и министерството е ново и трето е на много малко време все още. Но след около месец, два няма да бъдем толкова внимателни.
    Имате думата госпожо министър.
    МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Благодаря ви господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, по отношение на екипа на Министерство на туризма има един назначен зам.-министър, господин Бранимир Ботев, който е в болничен до 13 януари. Така че няма как да бъде представен.
    Началник на кабинета е госпожа Лидия Благоева.
    Имам съветник по зимен туризъм – господин Марк Жирардели, който ще присъства почти всеки месец в нашата страна и ще подпомага министерството по отношение на промотирането на България и най-вече в посока разработване на зимния туризъм и създаване на концепция в тази насока.
    Позволете ми да ви информирам първо, че от днес, с решение на Министерския съвет има и сграда на министерството. Това е сградата на ул. ”Съборна”, бившето Министерство на инвестиционното проектиране. Предстои да бъде приет и Устройственият правилник на министерството. Надявам се следващата седмица да има извънредно заседание на Министерския съвет.
    Съгласно Устройствения правилник на министерството се предвижда числеността да бъде 100 щатни бройки. Главна дирекция “Туристическа политика” – 31 бройки. Отдел “Регулиране на туристически дейности” – 9 бройки. Като основните дейности са контрола, спазване на нормативна уредба, стартиране на процес за нейното създаване, статут и управление на национални курорти на страната, категоризация, сертификация, регистрация на туристически обекти, туроператори и агенти.
    Отдел “Продуктова политика” - засилване на продуктовата туристическа политика със създаване и рекламиране на национални туристически продукти, съвместни продукти със съседни страни. Търсене на възможности за нови партньорства. Сегментиране и приватизиране на продуктово предлагане, правилно таргетиране. Различните видове културен туризъм, в това число религиозен, поклоннически, здравен, балнео СПА, уелнес, медицински, екоселски, приключенски, спортен, виногурме и прочее.
    Създаване на регистъра на политически атракции, с цел установяване на тяхната собственост и подобряване на тяхното управление.
    Създаване на фонд за подпомагане на туристическата инфраструктура, в който да постъпват част от приходите от туризма. При ясни правила да се подпомагат инфраструктурни обекти със значение за туристическо развитие.
    Регионални звена предвиждаме също да създадем. Отдел “Анализи и прогнози”. Създаване на специализирано звено за статистика и анализи в туризма и обработване на статистическа информация.
    Дирекция “Програми и проекти в туризма” В нея ще бъдат 11 души заети. Основните приоритети на тази дирекция, това е целенасочената дейност за успешно усвояване мониторинг на средствата от оперативните програми и други донори. Акцент върху работата за привличане на допълнителен финансов ресурс за сектора. Изграждане на партньорство в страната и в чужбина за подпомагане на туристическия бизнес и намиране възможности за кандидатстване по европейски програми, за поддържане на интернет страницата на министерството.
    Дирекция “Международно сътрудничество и инвестиции” – 12 щатни бройки. Стартиране дейността на 10 туристически представители в целеви пазари, с опция за увеличаване през годините на техния брой. Постоянен представител в Европейската комисия в Брюксел. Целенасочена дейност с Министерство на външните работи и МВР, относно допустимо либерализиране на съществуващия визов режим за страни с традиционно присъствие и с потенциал на посещение в страната. Създаване на предпоставки за организиране и провеждане в страната на събития с широк отзвук и със значение за популяризиране на дестинация България. Продължаване изпълнение на ангажименти по линия на дунавската стратегия. Разширяване на двустранно и многостранно сътрудничество в областта на туризма и търсене на нови форми на взаимодействие и обмен на добри практики.
    Дирекция “Маркетинг, реклама и информация в туризма” – 11 щатни бройки. Изпълнение на програмата за национално туристическа реклама, която е годишният план за комуникация. Реализиране на интегрирани комуникационни компании на целеви пазари и оценка за ефективността.
    Създаване на цялостна нова концепция за криейтив на комуникационната компания на България. Участие на международни туристически и специализирани изложения на основни перспективни пазари. Организиране на журналистичес-ки турове, на представители на авторитетни медии, както и посещения на снимачни екипи за повишаване информираността на потребителите за дестинация България.
    Съвместни акции с водещи туроператори на ключови целеви и нови пазари. Участие в презентации, електронен маркетинг и организиране на агентски турове. Рекламни и PR акции на перспективни пазари – Среден изток и Далечен изток.
    Също така в дигиталния маркетинг доразвиване на националния туристически портал и неговата функционалност. Осъществяване на специални събития в страната и в чужбина по представяне на продукти и свързани с големи международни спортни и културни прояви. Подобряване на функционалността на националния портал.
    Тази структура ще ни подпомогне да осъществим основната политика на министерството за устойчиво развитие на туризма, която да осигури облекчен достъп и оптимизирана система за привличане на чуждестранни туристи на територията на България и превръщане на културно-историческото наследство в част от инфраструктурата на туризма. Като крайната цел е Министерство на туризма да работи в дългосрочен план, за развитие на диверсифициран туристически продукт, за установяване на България в добре позната и предпочитана целогодишна туристическа дестинация, с ясно разпознаваема национална идентичност и съхранена култура и природа. Заемаща водещо място сред петте топ дестинации в Централна и Източна Европа, за активизиране развитието на специализираните видове туризъм и повишаване на неговото качество и конкурентоспособност.
    Основните цели по този приоритет, това е стимулиране на устойчивото развитие на туризма и намаляване на регионалните различия, чрез създаване на силни регионални брандове и развитие на специализираните видове туризъм.
    Мерките по тази цел са създаването на шест регионални звена към Министерство на туризма и изграждане укрепване на организациите за управление на туристическите райони. Създаване на нормативна основа за формиране и функциониране на националната мрежа на туристически информационни центрове към Министерство на туризма. И създаване на условия за публично частно-партньорство за развитие и популяризиране на туристическа дестинация България.
    Другата цел е подобряване на туристическата инфраструктура чрез създаване на фонд за развитие на туристическа инфраструктура и туристически атракции и на правна регулация за статута и управление на националните курорти.
    Следващата цел е подобряване качеството на националния туристически продукт и на туристическо обслужване и повишаване защитата на потребителите. Мерките по тази цел са въвеждане и поддръжка на единна информационна платформа за комуникация по защитени канали, между вписани в Националния туристически регистър лица и заинтересованите такива от централни териториални органи на изпълнителната власт. Създаване на регистър на туристическите атракции и обекти свързани в единна информационна система с общините и бизнеса. Въвеждане на система за ефикасен и ефективен контрол на качеството на предоставените туристически услуги, включително чрез създаване на специализирано звено за последващ контрол към Министерство на туризма, върху дейността на субектите и обектите, вписани в Националния туристически регистър по Закона за туризма. И създаване на ефективен институционален модел, гарантиращ спазването на потребителските права в сферата на туризма и туристическото обслужване.
    Следващата цел е подобряването на бизнес средата в сектора и това е чрез разработването и въвеждането на модели финансови, фискални и други, за стимулиране на инвестициите в развитието на човешките ресурси и в материализиране на материалната база, съобразно принципите на устойчиво развитие.
    Другата цел е интегрирано стратегическо планиране чрез разработване на дългосрочна стратегия за развитие на туризма, съобразена с оценката и изпълнението на съществуващите и приключилите стратегически документи, която да отговаря на изискванията на Европейския съюз. Също така разширяване на позициите на България на целеви пазари чрез диверсификация на националния туристически продукт и утвърждаване на страната, като целогодишна туристическа дестинация, комбинирани пътувания и специализиран туризъм.
    Мерките - разработване на стратегически документи за развитие на специализирани форми на туризъм и по-ефективно използване на потенциала на европейските структурни фондове, за въвеждането на конкретни мерки за активна промоция на специализирани продукти. Увеличаване на дела на специализираните видове продукти чрез реклама на целеви пазари.
    Следващата цел е позициониране на България, като туристическа дестинация в по-висок клас на световния туристически пазар, като качество на предлагания туристически продукт и добавена стойност. Това е чрез различните маркетингови инициативи и презентации и маркетинговите дейности, които представих преди малко.
    Следващата цел е увеличаване дела на вътрешния пазар чрез предлагане на специализирани форми на туризъм и комбиниран туризъм. Популяризиране на слабо познати обекти и маршрути. Мерките са свързани с промоция на туристическите региони в страната, чрез съвместно разработване на комуникационна политика за представяне на международния и вътрешния пазар. Методика, организация и структура на работа на регионалните туристически организации в страната.
    И последната цел е повишаване на туристическото предлагане на паметниците на културата от национално и световно значение, чрез развитие на културни туристически атракции от национално и световно значение, развитие на туристическа инфраструктура, необходима за нуждите на атракциите и прочее.
    Благодаря ви за вниманието.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, регламента го знаете. Няма голяма драма, ако излезем малко от него. Имате думата.
    Започваме с най-голямата парламентарна група.
    ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря господин председател.
    Уважаема госпожо министър, вашето Министерство е ново и тепърва прохожда. От гледна точка на това, че акцентът е наистина да развиваме туризма в България, защото потенциала там е много голям.
    Аз бих искала да ви попитам, предвиждате ли да кандидатствате по европейски програми като бенифициент -Министерството? И ако да, ще имате ли този административен капацитет и какви ще бъдат приоритетите при избора на програми, по които ще кандидатствате?
    МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Благодаря ви госпожо зам.-председател.
    Да, предвиждаме Министерството на туризма да бъде бенефициент, както по оперативните програми, така и по други програми, по които директно се кандидатства по генералните дирекции на Европейската комисия.
    По отношение на оперативните програми, това е възможно по Оперативна програма “Конкурентоспособност и иновации”. Като разбира се, веднага след тяхното одобряване, предстои на Комитет за наблюдение, ние да подадем това наше искане. И съответно те да бъдат модифицирани, защото такива са правилата и към момента на тяхното разработване. И в момента тече процедурата на тяхното одобрение.
    Това Министерство на туризма не е съществувало. Ние в никакъв случай няма да пречим в момента на финалното одобряване на програмите, защото нашето включване като бенефициент може се случи и на по-късен етап, по време на Комитетите за наблюдение. Поради тази причина, ние сме създали конкретна дирекция за програми и проекти. Защото за нас е много важно да използваме максимално всички възможности, които предлагат източниците на финансиране.
    Какво имам предвид? Не само оперативните програми, които са за България и които се финансират по линия на европейските структурни и инвестиционни фондове. Но също така има много програми, които са към почти всяка една генерална дирекция на Европейската комисия и които също финансират дейности по туризъм, свързани с развитието на туризма. Те разбира се са на конкурентен подбор. Средствата по тях не са резервирани на сто процента за България. Но разбира се, те откриват изключително много възможности и общо сумата, която може да се използва за туризъм за 2014 – 2015 г. е около 1 млрд. евро. Която пак казвам, не е само за България, но по нея бенефициенти могат да кандидатстват от всички 28 държави-членки на Европейски съюз, както публични организации, така и малък и среден бизнес, така и НПО-та, така разбира се и общини.
    Това което ние ще направим в министерството е максимално да се възползваме от тези възможности. Също така на сайта на Министерството на туризма, който е конкретно за министерството, ние ще качим цялата налична информация, която в момента обработваме. Съвсем с кратки и ясни стъпки, кои могат да бъдат бенефициенти, кои са основните приоритетни оси, по които могат да кандидатстват и какви партньори да си търсят от другите държави-членки или кандидатки, в зависимост от изискванията на конкретната програма. Такива програми са: Програма “Хоризонт 20-20”, Програма “Косме”, Програма “Творческа Европа”, Програма “Култура и медии”, Програма “Дунав”, Програма “Балкан и Средиземно море”, включително и всички други програми за трансгранично сътрудничество. Така че ние абсолютно пълния набор от информация го подготвяме в момента, за да бъде качен съвсем сбито и разбираемо на сайта на нашето министерство. И смятам, че ще имаме капацитета, да се справим с това. Включително и ние като Министерство ще се възползваме, там където може да бъдем бенефициенти и да го направим.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Следващият въпрос.
    ПОЛИНА КАРАСТОЯНОВА: Благодаря ви господин председател.
    Уважаеми господин председател, уважаеми колеги народни представители, уважаема госпожо министър, позволете ми първо да ви пожелая успех, защото това е вашето първо изслушване в нашата Комисия и представяне. Надявам се, че в лицето на нашата комисия, вие ще имате силен партньор в работата си. Особено предвид факта, че за първи път се създаде Министерство на туризма и то има нужда от своята институционална подкрепа.
    По отношение на предстоящата работа за 2015 г. бих искала да ви попитам, предвид бюджета, в който се намира туризма, бюджетната рамка, в който е разположен има дейности, които са обявени като ключови за работата на Министерство на туризма. И ще маркирам само някои от тях.
    Разбира се, това преди всичко са туристическите и маркетингови дейности по представяне на България на ключови пазари и кампаниите свързани с тях. Развитието и надграждането на специализирания туристически портал. И във вашите експозета, в началото на мандата, вие маркирахте необходимостта от мрежа от туристически представителства. Предполагам, че България е единствената туристическа дестинация, която не разполага с такава мрежа, с изключение на двата туристически офиса в Москва и Франкфурт.
    Единната система за туристическа информация е също част от политиките за 2015 г. Във връзка с въпроса на колегата зам.-председател преди мен, за възможността за ползване на пари по европроекти. Да, ние сме информирани, че по Оперативната програма “Конкурентоспособност и иновации” министерството е конкретен бенефициент. Но затова е необходимо да има рамкова програма и проектни фишове, които да бъдат подготвени с необходимата експертиза. И не на последно място парите за администрацията. Защото новият Устройствен правилник предполага това да бъде факт.
    Маркирам само някои от, според мен, важните политики за 2015 г. и търся всъщност отговор, дали вие бихте могли с някаква магическа формула, да се справите, да осигурите тези политики с наличния бюджет или предвиждате други източници, с които те да бъдат гарантирани? Част от нашата задача, ако имаме възможност да помогнем в това отношение, е да го направим.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Имате право да отговорите на един от тези девет въпроса.
    МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Благодаря ви, госпожо зам.-председател.
    Първо, бих искала да благодаря на всички за декларираната подкрепа, новото Министерство и аз лично изключително много ще разчитаме на нея, за да може да проходим с един добър старт и разбира се, да постигнем целите, които си поставяме с конкретните резултати.
    Това което сме си поставили като задача, за 2015 г., включително и в дългосрочен план, наистина е доста амбициозно и включва, както вие посочихте, основни дейности, които е необходимо да бъдат обезпечени. Ние в момента правим планиране на всяка една от дейностите, как да ги разположим във времето, съобразявайки се с наличните финансови ресурси и разбира се, като цяло с финансовата обстановка в страната.
    Със сигурност, всяко министерство, колкото и пари да му дадат, винаги ще ги похарчи, а и винаги не му стигат. Така че в това отношение и на нас, ако ни дадат повече, има такава възможност, с радост ще ги разпределим в отделните дейности.
    По отношение на администрацията, в момента в който се приеме Устройственият правилник, знаете, че в проекта на Закона за държавния бюджет за 2015 г. има възможност, след като имаме вече устройствен правилник, съответно бюджета да се промени в посока, която да отговаря на структурата и числеността на министерството.
    Аз вярвам, че в началото на следващата година, при одобрения вече и приет Устройствен правилник на министерството, това ще се случи.
    Ние сме стартирали и наредбата сме я изпратили за обсъждане, независимо, че е минало общественото обсъждане, отново на браншовите организации - Наредбата за единната система за туристическа информация, както и за информационната обезпеченост и безопасността на ски пистите и ски патрулите. Защото за нас е много важно, да започнем и да приемем всички подзаконови нормативни актове към Закона за туризма, такъв какъвто съществува в момента. А успоредно заедно с вас, да можем да разработим и промените, от които той се нуждае.
    При всички положения, това е един динамичен процес, който ние сме стартирали, защото в никакъв случай, не искаме да чакаме и да минава още една година или две, докато правим успоредно промени в закона и отново да не приемаме подзаконовите нормативни актове, които регулират голяма част от дейностите в сектора. В това отношение мога да ви уверя, че работим ежедневно.
    А що се отнася до възможностите за европейските средства, аз и в отговор на предишния въпрос отговорих, че ще имаме и имаме капацитет, да се справим с тази задача и да подготвим всички проектни фишове, спазвайки правилата. Включително сме се преборили в момента, в който се създадат туристическите райони. Защото знаете, че по концепцията за туристическото райониране, също общественото обсъждане е приключило. Но в момента аз също бих искала, след празниците в неформален порядък да информирам и вас и Министерския съвет, преди да издам заповед, за да може да се създадат предложените девет туристически района, изцяло насочени към маркетиране на вътрешния продукт.
    И от тази гледна точка, това ще е една от първите задачи, които ние ще направим още в началото на следващата година, за да обезпечим всички тези дейности и задачи, които сме си поставили.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Ако разрешите и аз ще ви задам един въпрос. Понеже съм депутат от Бургас, там непрекъснато стоят няколко проблема свързани с туризма. Все пак най-голямата спалня в България е в района на Слънчев бряг.
    Няма да коментираме темата за магистралата от летището до Слънчев бряг. Общо взето това е най-натоварената международна магистрала в България. Лятно време е кошмар, знаете всички. Има една друга язва, която ми е интересно, как ще се преборите с нея, с Държавното дружество “Слънчев бряг”. Какво ще правите с него, защото това е една партийна хранилка, вече на пет правителства, дори седем правителства, ми подсказват. В този триъгълник, в който влизат от една страна Община Несебър, от втора страна държавната структура, от трета страна първа линия туроператори, собственици на хотели първа линия, собственици на хотели втора линия. Става много интересно. Какво ще правим от тук нататък? Този въпрос стои години наред. Ако имате някаква идея, разбира се. Въпросът е доста конкретен, но той е и много стар.
    МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Благодаря ви господин председател.
    По отношение на националните курорти като цяло имаме идея, да изясним техния правен статут. И това отговаря изцяло на целта, която сме си поставили, във връзка с туристическата инфраструктура. От една част с изясняването на правния статут на курортите, ще се доведе до голяма степен и яснота, туристическия данък, който се събира от общините, всъщност къде ще отиде, за да може да се изразходва целево за туристическа инфраструктура и да адресира една част от проблемите там.
    От друга страна ние работим и в посока, знаете че това е заложено в управленската програма, създаване на Национален фонд туристическа инфраструктура и туристически атракции. Това разбира се, няма как да стане веднага. Необходимо е пак заедно с вас да обсъдим най-добрия механизъм, за да може този фонд да се използва за финансиране на инфраструктура, като пътища, пречиствателни станции. Например указателни табели, плочки, тоалетни. На повечето туристически атракции това липсва, пътеки, но не еко-пътеки. Тук задължително правя тази скоба, които не се финансират от други източници и които са от огромно значение за развитието, както на туристическия продукт, образно казано, така и на зоните въобще. В тази посока, ние сме си поставили много амбициозни цели.
    Аз разбира се, на вашия конкретен въпрос, точно толкова конкретно не мога да ви отговоря, но ще ви отговоря веднага след като направим всички анализи с това дружество, които правим в момента. Защото то от една седмица вече е прехвърлено към Министерството на туризма. И заедно отново ще разчитам на вашата подкрепа, за да идентифицираме максимално следващите стъпки. Но със сигурност една от тях, която сме започнали и сме изпратили покани за създаване на експертна група към Националния съвет по туризъм, за правния статут на националните курорти. И в същност при обсъждането на този въпрос, смятам, че съвсем резонно ще поучим и отговор, какво ще правим със Слънчев бряг АД, конкретно.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: И аз ви благодаря.
    Казусът Слънчев бряг е същия, както беше казуса с Klosters, години наред виси във въздуха. Юридически е много сложно. Но поне въведете някаква едностепенна форма на управление. Пет човека Надзорен съвет, пет човека Управителен съвет. Същата история е и с другите държавни дружества. ВиК – Бургас, пет човека Надзорен съвет. Какво надзирават, как тече водата ли? Темата стои открита при всички ваши дружества. Вярно е, че трябва да се намерят места.
    МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Именно целта на изясняване на правния статут на националните курорти е тази, да се направи оптимизация и за да не се създава впечатлението, че това са хранилки за едно или друго управление.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: То не е впечатление, то е истина. То е така.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Госпожо Ангелкова и аз да ви пожелая успех първо. И да отправя към вас следния въпрос.
    През годините многократно е поставяна темата за издаването на визи за руски, украински туристи, въобще за туристи от този регион. И са поставени проблемите за излишно усложняване на тази процедура. Няколко различни министри и техни заместници са се опитвали и са предлагали различни решения по тази тема. Аз съм убеден, че различни хора ще ви запознаят с тази проблематика. Имате ли от сега някакво решение по тази тема? Смятате ли да предприемете действия, тъй като очевидно е, че България има полза от улесняването на достъпа на туристи, включително от този регион Русия, Украйна и т.н., разбира се, взимайки всички необходими мерки за сигурност. Давайки си сметка за повишената конкуренция за привличане на туристи, може би имаме нужда от ясна концепция, как да облекчим достъпа и България да става все по-предпочитана дестинация, в условията на все по-голяма конкуренция.
    МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Благодаря ви господин Димитров.
    Този въпрос е от изключително значение за Министерство на туризма и като цяло за привличането, както на повече туристи, така и за промотирането на България, като целогодишна туристическа дестинация. Особено през призмата на това, че най-близките държави до нас са ни най-големи таргет. Защото те най-лесно могат да ни посетят.
    В тази връзка вече сме провели разговори с министъра на външните работи. Знаете че това е изцяло в неговите правомощия. Също и с министъра на вътрешните работи и сме създали една, да не казвам работна група, но сме създали механизъм за работа, в който да се намери най-добрият вариант за облекчаване на тези визови режими, които от една страна да отговарят както на националното, така и на европейското законодателство и на националната сигурност на страната. От друга страна да може и туризмът да ги ползва.
    В тази връзка вече по отношение на Турция и по отношение на зимния сезон, стартира издаването на многократни туристически визи за три месеца. Министерство на външните работи ме информира, че са улеснили издаването. Става за три дни, разбира се, ако не се касае за лице, за което е необходима допълнителна информация, особено от службите за сигурност. Така че работим в тази посока. И за нас това е един от приоритетите, но разбира се всяко едно такова действие е необходимо да бъде съобразено изцяло със законодателството в тази област.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Господин Димитров, нещо допълнително?
    КИРИЛ ЦОЧЕВ: Първо пожелания за здраве и успех на новата министърка и на нейния екип. Моят кратък въпрос е, имате ли намерение да предложите концесиите на плажовете от Министерство на регионалното развитие, да минат към Министерство на туризма? И ако отговорът е да, какъв ще бъде механизма на прехвърляне, като се има предвид, че те са публична държавна собственост и тази година плажовете трябва да бъдат затворени. Това е един доста важен за туризма въпрос. И ако имате виждане, да ми отговорите.
    МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Благодаря ви за въпроса.
    Да, работим по този въпрос. Със сигурност с вицепремиера Дончев, с министър Павлова, с министър Василева и с министър Танева обсъждаме възможностите по отношение на концесиите, не само за концесиите на плажовете, но и възможности за прехвърляне на концесиите на плажовете към туризма. Но това е процес, който ще се случи до края на 2015 г. И в момента проучваме различните механизми и съответно плюсовете и минусите от това нещо.
    Благодаря ви.
    КИРИЛ ЦОЧЕВ: Нямате намерение в периода до 2015 г. това нещо да стане. Просто проучване и евентуално 2016 г.
    МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Евентуално в края на 2015 – началото на 2016 г. горе долу сме го предвидили и сме го разчели във времето.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Госпожа Ахмедова имате ли някакъв въпрос?
    ФЕРИХАН АХМЕДОВА: Не.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, минахме един рунд. Понеже сме извън процедурата, имате ли някакви въпроси допълнително? Заповядайте.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Благодаря господин председател.
    Моят въпрос е свързан, защото мисля, че сега е времето, когато трябва да се реагира с предстоящия летен туристически сезон. Изминалият летен сезон за съжаление не беше много успешен. По данни на бизнеса има около 20 процента спад в оборотите. Имаме спад в традиционно наши пазари. За руския е разбираемо, но имаме спад в немски пазар, английски пазар. А сега се подписват договорите за следващия летен туристически сезон. Дали имате направени някакви анализи и съответно вие как ще реагирате, за да спрем този спад? Дано да имаме и ръст в туризма.
    МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Благодаря ви господин Бойчев.
    Имаме направени анализи. По-скоро имаме анализите, които са направени от НСИ, защото в момента със звеното, което искаме да създадем за анализи и прогнози в туризма, смятаме от старта на неговото функциониране, те да бъдат по-точни. А вие сте прав, че се наблюдава спад. Спад по отношение на почиващите, по отношение на туристите, които са посетили страната, с цел ваканция и почивка. За периода януари – октомври месец е 9,2 процента. Това наистина е доста тревожен факт.
    Ние в момента адресираме този проблем и се опитваме да го обърнем в посока най-вече с концепцията за реклама и да започне да се рекламира лятото сега, а не май месец да рекламираме лятото. Разбира се, резултатите ще бъдат усетени може би на един по-късен етап. Защото в момента така или иначе старите показатели вече са били заложени до ноември месец и ние в момента ги обръщаме. Но това няма как да стане толкова рязко. Чисто поради нормативните документи, това което е направено до ноември месец.
    Така че осъзнаваме този проблем. Този проблем касае изцяло концепцията за национална туристическа реклама. Изцяло рекламирането и промотирането на наша страна, като туристическа дестинация на отделните национални борси и туристически изложения.
    Това което ние сме започнали е на тези туристически изложения, на които ще бъдем представени още януари месец, които ще бъдат във Виена, във Франкфурт, Нафитур в Испания, да започнем да рекламираме и летния продукт. Тъй като към онзи момент са били включени, да се рекламира само зимния такъв, което сами разбирате, че е малко абсурдно. Опитваме се да обърнем тази практика и да започнем да рекламираме фокусирано, както конкретни маршрути, с които страната ни да бъде разпознаваема и да има идентификация. Така и лятото да го рекламираме от сега и зимата от преди това, за да имаме някакъв ефект.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, други въпроси? Няма.
    Аз предлагам да спрем с въпросите до тук. Идеята беше да се представи госпожа Ангелкова и да се запознаем. Да ни видите кои сме. Може да разчитате на нас. Явно като знам горе долу програмата на Парламента за януари каква е, явно следващата ни среща като изслушване, ще бъде началото на февруари. Така ще имате достатъчно време, дотогава да натрупате грешки и успехи, за да има какво да ви питаме.
    Благодаря ви за участието!
    Колеги, благодаря ви!
    Весела Коледа. Успех!
    МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Благодаря на всички. Весела коледа и от мен.
    Благодаря ви.
    ПРЕСД. ПЕТЪР КЪНЕВ: Закривам заседанието.

    (Закрито в 15.00 часа)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
    И ТУРИЗЪМ:

    Петър Кънев


    Стенограф:
    Силвия Михайлова
    (Файлът съдържа 31 956 знака)
    Форма за търсене
    Ключова дума