Комисия по икономическа политика и туризъм
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Споразумението за европейска кооперираща държава между правителството на Република България и Европейската космическа агенция, № 502-02-31, внесен от Министерския съвет на 5 октомври 2015 г. -- първо гласуване.
2. Отговори на актуални въпроси, отправени от членовете на Комисията по икономическа политика и туризъм към министъра на туризма, относно Зимен туристически сезон 2015/2016 г. – проблеми и решения.
3. Разни.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
П Р О Т О К О Л
№ 23
На 28 октомври 2015 година, (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Споразумението за европейска кооперираща държава между правителството на Република България и Европейската космическа агенция, № 502-02-31, внесен от Министерския съвет на 5 октомври 2015 г. -- първо гласуване.
2. Отговори на актуални въпроси, отправени от членовете на Комисията по икономическа политика и туризъм към министъра на туризма, относно Зимен туристически сезон 2015/2016 г. – проблеми и решения.
3. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по икономическа политика и туризъм, и гости се прилага към протокола.
Заседанието на комисията бе открито в 14.05 часа и ръководено от господин Петър Кънев – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
Откривам редовното заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
Дневният ред ви е раздаден предварително. Той е следният:
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Споразумението за европейска кооперираща държава между правителството на Република България и Европейската космическа агенция, № 502-02-31, внесен от Министерския съвет на 5 октомври 2015 г. -- първо гласуване.
2. Отговори на актуални въпроси, отправени от членовете на Комисията по икономическа политика и туризъм към министъра на туризма, относно Зимен туристически сезон 2015/2016 г. – проблеми и решения.
3. Разни.
Имате ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
Гласували: "за" – 12, "против" и "въздържали се" - няма.
Дневният ред се приема.
Преминаваме към точка първа от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Споразумението за европейска кооперираща държава между правителството на Република България и Европейската космическа агенция, № 502-02-31, внесен от Министерския съвет на 5 октомври 2015 г. – първо гласуване.
По точка първа от дневния ред искам да ви представя гостите:
от Министерството на икономиката: Филип Кирев – началник на политическия кабинет и Елисавета Ненкова – главен експерт в Дирекция „Икономически политики за насърчаване“.
Аз предлагам по точка първа да дадем думата на вносителите. Това е една обикновена ратификация. Мотивите сте ги чели внимателно, както винаги това се прави в нашата комисия.
Имате ли да добавите нещо повече от това, което има в мотивите?
Заповядайте, господин Кирев.
ФИЛИП КИРЕВ (началник на политическия кабинет към министъра на икономиката): Уважаеми господин председател, мисля, че мотивите са достатъчно подробни, така че аз бих могъл да отговоря на въпроси, ако има от народните представители. Друго няма какво да добавя.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви, господин Кирев.
От народните представители има ли някакви въпроси към вносителя? Не виждам.
Пристъпваме към гласуване по точка първа.
Моля, гласувайте законопроекта за ратифициране на Споразумението за европейска кооперираща държава между правителството на Република България и Европейската космическа агенция, № 502-02-31, внесен от Министерския съвет на 5 октомври 2015 г.
Гласували: "за" - 12, "против" и "въздържали се" - няма.
Законопроектът за ратифициране на Споразумението за европейска кооперираща държава между правителството на Република България и Европейската космическа агенция, № 502-02-31, внесен от Министерския съвет на 5 октомври 2015 г., се приема на първо гласуване.
Благодаря на гостите по тази точка.
Преминаваме към точка втора от дневния ред: Отговори на актуални въпроси, отправени от членовете на Комисията по икономическа политика и туризъм към министъра на туризма, относно Зимен туристически сезон 2015/2016 г. – проблеми и решения.
Поканени са представители на няколко министерства. Тук вече е госпожа Ангелкова, тук е и заместник-министърът на външните работи – новият ни колега. Очакваме всеки момент и гостите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
По точка втора от дневния ред сме поканили и представители на браншови организации.
Гости по точка втора са:
от Министерството на туризма: Николина Ангелкова – министър на туризма;
от Министерството на външните работи: Христо Ангеличин – нашият нов заместник-министър на външните работи и Раковски Лашев – директор на Дирекция „Консулски отношения“ – познат ни от предишните дебати по подготовката на летния сезон;
от Комисията за защита на потребителите: Димитър Маргаритов – председател, Константин Арабаджиев – член и Константин Райков – член;
от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти: Ирина Найденова – заместник-председател на Управителния съвет ;
от Българска асоциация на туристическите агенции: Светлана Атанасова – председател и още седем човека, няма да ги изреждам всички. Който взима думата, сам ще се представя за целите на протокола.;
от Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация: Благой Рагин – председател на Управителния съвет и Малин Бистрин – член на Управителния съвет;
от Българската туристическа камара: Стоян Лазаров – председател и Мария Гергинова – организационен секретар;
от Сдружение „Българско ски училище“: Петър Янков – председател;
от Регионална туристическа асоциация „Родопи“: Пантелей Мемцов – председател;
от Съюз на родопските хотелиери и ресторантьори – Смолян: Георги Пампоров – председател;
от Пампорово АД: Мариян Беляков – изпълнителен директор;
от Бороспорт АД: Недялка Сандалска-Генкова;
от Рила спорт АД: Славейко Стайков;
от Асоциацията на индустриалния капитал в България: Ивелин Желязков;
от Българска стопанска камара: Кирил Желязков;
от КТ „Подкрепа“: Александър Загоров – конфедерален секретар;
от Съюз „Произведено в България“: Пламен Грозданов – изпълнителен директор и т.н.
Спирам дотук и давам думата за едно кратко експозе в рамките, госпожо министър, на 10 минути. Знаете, че това е една традиция. Ние поехме един ангажимент още, когато преди няколко месеца разглеждахме проблемите по подготовка на летния сезон – „Лято 2015“, че ще направим една такава среща. Решихме да не я отлагаме, макар че парламентът днес приключи по-рано работа, но, както виждате, комисията е тук, налице е. Колегите също са налице. Има доста въпроси, които най-вероятно ще бъдат поставени.
Програмата ни е да приключим най-късно към 16,00 ч., за да можем да участваме и в работата на други комисии от 16,00 ч. нататък.
Имате думата. Заповядайте, госпожо министър
МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин председател, госпожи заместник-председатели, дами и господа народни представители, уважаеми представители на туристическата индустрия, на бранша, на медиите! Съвсем накратко ще ви информирам за подготовката на предстоящия зимен сезон и мерките, които към момента вече сме предприели.
Проведохме на място срещи с най-големите ни зимни курорти. Бяхме в Пампорово, в Банско и в Боровец. Проведохме срещи с всички контролни органи – как е протекъл миналият сезон и какво очакваме, каква е подготовката за следващия.
Това, което лично мен ме зарадва като факт, е, че са намалели нарушенията в бранша, което показва, че се спазват все повече законите и представителите на бранша се стремят да предлагат необходимото високо качество така, че да можем да привличаме максимален брой туристи.
Тук и господин Маргаритов ще потвърди това, имайки предвид актовете, които те са съставили за изминалия сезон.
Миналият зимен сезон също така беше доста успешен и от гледна точка на брой туристи, посетили България - повече от 8,2 процента или 1 200 000 туристи и около 426 млн. евро приходи. Тоест, с 4,5 процента повече. Аз лично се надявам този зимен сезон, който предстои, да бъде по-добър от предишния и да успеем да подобрим този резултат.
По отношение на предстоящия зимен сезон за първи път ще действа и Наредбата за информационната обезпеченост, обезопасяването и ски патрулите. Всички зимни курорти декларираха готовност за въвеждане на тази наредба. Предстои пистите да се заснежат, за да може да стартираме с комисиите по определяне сложността на пистите и съответно тяхната маркировка и, разбира се, информацията, която трябва да има навсякъде еднаква, във всички курорти, така че потребителите да бъдат максимално информирани и съответно по този начин да има и по-голяма превенция от гледна точка на опасностите, които са свързани с практикуването на зимните спортове.
Също така всички курорти декларираха и готовността и наличието на ски патрули, които допълнително ще подпомагат Планинската спасителна служба и допълнително ще подпомагат това да има по-малко рискови ситуации на пистите. Тяхното работно място ще бъде там. Разбира се, те се наемат от лифт-операторите.
Също така по отношение на визите, особено за Турция, която ни е ключов пазар за зимата, миналата година имахме 30 процента ръст за зимния сезон, а за лятото от Турция има ръст от 15 процента, което показва изключително голям интерес на турските граждани към България като туристическа дестинация.
Тук отново с Министерството на външните работи проведохме вече необходимите разговори. Същите мерки, които важаха за миналия зимен сезон, ще важат и за този зимен сезон, включително господин Ангеличин ще представи повече подробности и за пилотния проект, който те стартираха в Турция за електронно подаване и обработване на документи, свързани и с издаването на визи. Така че още повече да улесним всички туристи, които искат да посетят нашата страна.
По отношение на рекламата на целевите ни пазари вече сме стартирали с нея. Имаме стратегическо партньорство с най-големите ни международни туроператори. Имам предвид „Томас Кук“, „ТУИ“ и ДЕР-туристик за пазар Германия, Некерман, така че целево да рекламираме зимните ни курорти по отношение на пазарите, от които има най-голям генериран интерес.
Залагаме също така основно на онлайн рекламата, социалните мрежи – всички, включително такива платформи като Гугъл, Трипадвайзър, Експедия, Вавин Дотком, така че да бъдем навсякъде, където има конкретни потребители на туристическа услуга.
Това, което също сме заложили, е експедиентски журналистически турове – повече от 100 броя. Стартираме с Русия и Румъния още в края на ноември.
На 19 и 20 ноември предстои кръгла маса, на която заедно с представители на Руската национална агенция по туризъм и руски туроператори, хотелиери, журналисти и представители на транспортния бранш и съответно от българска страна със същите ще обсъдим предизвикателствата в туризма между двете държави. Така че Русия като един основен наш целеви пазар продължава да бъде във фокуса на нашето внимание.
Основните проблеми, които станаха ясни по време на срещите с курортите, бяха на първо място необходимостта от изграждане на ски инфраструктура и нейното поддържане. В тази връзка Министерството на туризма е подготвило законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма, който предстои следващата или по-следващата седмица ние да внесем за обсъждане в Министерския съвет и след това, разбира се, да си извърви пътя, за да можем максимално да подпомогнем не само зимния туризъм, разбира се, а всички видове туризъм. Но зимният особено, защото най-големият проблем е свързан именно с необходимата ски инфраструктура. А всички данни показват, че България е в топ 10, даже последните анализи на една много голяма консултантска компания „Лънкън салсинг“ към Европейската туристическа комисия е направила анализ, че България е в топ 6 в зимните дестинации, което си е едно доста добро постижение. Необходимо е обаче ние да работим така, че да не изпаднем от челната десетка, а напротив – да вървим все по-нагоре.
Тази класация ни дава основание да мислим, че имаме много голям потенциал в тази посока.
Друг основен проблем, който ние също третираме в законопроекта, който сме подготвили, е свързан най-вече с нелоялната конкуренция на апартаментните комплекси за гости, апартаментите за гости и т.н. Това са оплаквания от бранша и всъщност имат много голямо основание, защото всички тези, които спазват закона и са регистрирани, ние ги проверяваме. Но тези, които не са, съответно извършват своята дейност на сиво, на тъмно, да не кажем друго, и са част от сивата икономика, с която ние се борим. Това е една от основните цели на Министерството на туризма. Всъщност, процесът вече сме го стартирали с новата наредба за категоризацията, която приехме август месец, която има шестмесечен срок, в който всички трябва да се приведат в съответствие с нейните изисквания. Всъщност там за първи път регламентираме дейността на апартаментните туристически комплекси и апартаментите за гости, така че да могат да се регистрират при извършване и предлагане на туристическа услуга от тях. Но това е проблем, който се отчита от бранша и беше споменат по време на срещите с тях.
Разбира се, ние продължаваме да водим разговори и с нискотарифни авиокомпании, защото без свързаност отново доста трудно бихме могли да привличаме туристи. В тази връзка вече имаме потвърждението от „Райънеър“, че освен до Пловдив, започват да изпълняват полети и от летище София. Ние водим разговорим и с други нискотарифни авиокомпании и такива, които имат специални зимни чартърни програми и съответно за лятото - летни чартърни програми – за да можем максимално да осигурим свързаността. В този смисъл за първи път ще има и чартърни програми от Холандия за сезон зима, което също е едно доста добро постижение и възнаграждава усилията и на бранша, които полагат цяла година.
Така че аз съвсем накратко и бих искала да приключа дотук, за да може да отговаряме на въпроси с отговори и да не губим време.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: И аз Ви благодаря, госпожо министър.
Сега ще помолим господин Ангеличин да ни даде допълнителна информация.
Заповядайте, господин Ангеличин.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ХРИСТО АНГЕЛИЧИН: Благодаря Ви, господин председател! Аз ще се опитам също да бъда кратък.
Уважаеми дами и господа народни представители, бих желал да потвърдя, че Министерството на външните работи неизменно придава приоритетна важност на въпросите, свързани с насърчаването на туристически пътувания в Република България на чужди граждани, в това число на чужди граждани от държави, с които съществува визов режим. Преди всеки зимен и летен туристически сезон в Министерството на външните работи се провеждат обсъждания, набелязват се предложения и след тяхното съгласуване се изпращат конкретни указания за подобряване на организацията на работа в консулските служби на нашите задгранични представителства, за въвеждане на допълнителни визови облекчения, както и за ускоряване на процедурите за обработка на заявленията и съкращаване на сроковете за издаване на визи.
В тази насоки протича подготовката на Министерството на външните работи и за предстоящия зимен туристически сезон 2015 – 2016 г.
С цел обсъждане на непосредствените мероприятия в консулските служби на нашите дипломатически и консулски представителства в Република Турция за зимния туристически сезон, в края на следващата седмица предстои провеждане на съвещания на завеждащите консулски служби и консулските служители в Истанбул. Главно внимание ще бъде отделено на подобряването на организацията на работа в консулските служби и на ускоряване на процедурите за обработка на заявленията и на съкращаване на сроковете за издаване на визи за пътувания на турски граждани с цел туризъм.
Тук, разбира се, ще спомена – до мен е господин Раковски Лашев – който е директор на Консулска служба, ще помоля след това евентуално и той да вземе думата, за да разкаже наистина за нашия пилотен проект, който правим на територията на Република Турция и за нашите усилия, разбира се, в Екатеринбург да стартираме по-рано заради зимния сезон – голямо усилие за да стартираме навреме и да можем да поемем поток оттам.
Подготвени са и са в процес на съгласуване с компетентните държавни институции следните улеснения за пътуване на турските граждани в България през зимния туристически сезон:
На първо място, на гражданите на Република Турция, които се явяват в консулските служби с искане да посетят българските зимни курорти с туристическа цел през предстоящия туристически сезон, и които през последните 12 месеца са ползвали български визи с цел „туризъм“, да им бъде предоставена възможност, при поискване от тяхна страна, да бъдат издавани краткосрочни и многократни визи с валидност три месеца и с престой 60 дни. Приемането на заявленията за тези визи да става след представяне на необходимите съгласно целта на пътуване документи, в това число и задължително изрично писмено потвърждение за резервация от съответния хотел в български зимни туристически курорти (Банско, Пампорово, Боровец).
На второ място, на гражданите на Република Турция, които се явяват в консулските служби с искане да посетят българските зимни курорти с туристическа цел през настоящия туристически сезон, да им бъде предоставена възможност, при поискване от тяхна страна, да бъдат издавани краткосрочни двукратни визи с валидност три месеца и с престой 30 дни. Приемането на заявления за тези визи да става след представяне на необходимите съгласно целта на пътуване документи, в това число и задължително изрично писмено потвърждаване за резервации от съответния хотел от български зимни туристически курорти.
Нашият опит от предишните години показва, че предоставянето на турските граждани на подобни улеснения за пътуване през зимния сезон в нашата страна допринася за увеличаване на броя на посещаващите нашата страна.
Както винаги досега, готови сме с внимание да разгледаме идеи и предложения от Министерството на туризма и от туроператорските фирми, които се отнасят до визовата дейност на нашите дипломатически и консулски представителства.
Благодаря Ви за вниманието!
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви и аз, господин заместник-министър.
Господин Лашев, имате думата. Много накратко!
РАКОВСКИ ЛАШЕВ (директор на Дирекция „Консулски отношения“ към МВнР): Благодаря Ви, господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители! Съвсем накратко ще ви информирам за използването на системата „ИВИЗИ“ от нашите дипломатически и консулски представителства в Република Турция.
Това е вече трета поредна година, в която ние прилагаме системата „ИВИЗИ“. Предишните години ползвателите на тази система бяха по-ограничени. Но сега кръгът на ползвателите са всички туроператорски фирми, които са акредитирани към нашите дипломатически и консулски представителства. Турските граждани, които желаят да пътуват с цел туризъм в България, представят документите си в тези фирми, които оформят групите и по електронен път подават заявленията в нашите консулски служби.
Това позволява за много кратко време тези заявления да бъдат обработени и в непродължителен срок – три до пет дни – визите да бъдат издадени. По този начин ние до голяма степен облекчаваме и туроператорските фирми, и турските граждани при получаване на визи за туристически пътувания за България.
Заместник-министър Ангеличин ви информира, че очакваме тази година по-съществен принос на нашето новооткрито консулство в Екатеринбург за изпращане на руски туристи от Свердловска област в България.
Има интерес за пътувания на туристически групи от този район на Русия и ние очакваме тези групи да посетят през зимните месеци България. Разбира се, по никакъв начин не искам да пропусна и работата на другите наши консулски служби – в посолството ни в Москва и в Генералното консулство в Санкт Петербург, които ще продължават да полагат усилие за насърчаване пътуванията на руски групи за зимния сезон през настоящата година. Същото се отнася и за нашите консулски служби в Киев, в Минск и на други места.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: И аз Ви благодаря, господин Лашев.
Сега предлагам да процедираме оттук нататък, като първо давам думата за въпроси на народните представители и първи взима думата господин Цочев.
Заповядайте, господин Цочев.
КИРИЛ ЦОЧЕВ: Многоуважаеми господин председател, уважаеми представители на браншовите организации, уважаеми колеги! Многоуважаеми господин председател, аз предлагам, тъй като не обсъждаме законодателна инициатива, нито Закона за туризма, да дадем правото на този фон на добре подготвения зимен туристически сезон 2015/2016 г., докладван от Министерството на туризма и респективно Министерството на външните работи, да чуем проблемите от другата страна, а именно на представителите на браншовите организации. Според мен е по-важно да чуем тях, а ние – народните представители, да бъдем днес слушатели.
Това е моето предложение.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Аз съм напълно съгласен.
Колеги, съгласни ли сте така да процедираме? Да!
Аз давам думата на нашите гости – браншови организации, специалисти, разбира се, и народни представители, който поиска думата.
Заповядайте, господин Рагин.
БЛАГОЙ РАГИН (председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация): Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация.
Господин председател, позволете ми от името на нашия бранш да изкажем едно голямо „благодаря“ на Комисията по икономическа политика и туризъм. Вие ни събирате вече за втори път. Явно, че живеете с нашите проблеми и е много хубаво така да продължи този контакт, за да може очи в очи със законодателната, изпълнителната власт и бранша да си казваме кривиците и да вървим напред.
Аз само ще маркирам някои неща, след това ще дам възможност на моите колеги от зимните курорти да кажат по-конкретно проблемите.
Аз само искам да изкажа едно голямо благодаря и на Министерството на външните работи за това, че вопълът, който ние дълги години отправяхме към вас за Турция, вие правите първата крачка, за което ви благодарим. Но апетитът идва с яденето. Три месеца – 60 дни. Нека да останат 60-те дни, но визите да бъдат петгодишни. В годината по един път да идват по 60 дни. Това ще бъде втората крачка. Първата сме я направили. Доволно, предоволно. Имаме 30 процента ръст на турския пазар. Но там имаме голям резерв. Сега се пуска магистрала „Марица“ и от Одрин, който е 500-хиляден град, до Пампорово за два часа идват да карат ски.
Така че в тази насока можем всички заедно да работим – вие, парламентът, нашето министерство, Министерството на външните работи и бранша. Но когато говорим за турските визи, не трябва да пренебрегваме и Русия и рускоговорящите държави. Знаете там нашия проблем. Винаги, каквото можем да направим за многократните визи, ще бъде добре дошло в този тежък за нашия бранш момент, ще бъде глътка въздух. Знаете, да не повтаряме проблемите.
Освен това искам да кажа, че това, което е резерв на българския туризъм, ако успеем да се справим с Витоша, да го наложим като национален курорт и решим проблема с Банско с втората кабинка, 500 млн. евро допълнително могат да влязат като оборот в хазната. Това е голям резерв. Няма такава столица, която да е толкова близо до такъв курорт и да не го използва.
Има 17 минерални извора, които текат в реките или са в минерални бани, които просто не се експлоатират. Ако се реновира Витоша и се направят СПА-центрове с тези минерални води, това го има само в Монте Бианко и там ходят не милионери, а милиардери. А ние го имаме това нещо, носим славата на старата Сердика и защо да не се възползваме всички ние?
Благодаря за вниманието!
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: И аз Ви благодаря, господин Рагин.
Заповядайте, госпожо Янкова.
ДОРА ЯНКОВА: Уважаеми господин председател, госпожо министър, колеги, представители на туристическия бранш! Наскоро имах възможност да чуя представителите на Чепеларе във връзка с подготовката на зимния туризъм - всички играчи от различно естество.
Първо, искам да попитам. Госпожо министър, междуведомствено и междуинституционално, между отделните министри събирали ли сте се да обсъдите въпроса, свързан с подготовката за зимните курорти?
Ще започна с въпросите. Пътят Асеновград – Чепеларе. Ако не се оправят двете свлачища, по които се манкираше цяло лято, представляват един опасен улей дори и за туристите и за живеещите в България. Рекламата на медиите през цялото време казва едва ли не, не ходете там. Министър Павлова обеща на 10 октомври пътят да бъде приключен и да бъдат укрепени скатовете. Не дай си Боже, зимата да е мека, да има влага и отново да вървят скалите, отново да седим по два-три часа на пътя и да разкарваме туристите през Кричим.
Тук, ако може, да отговорите. Затова Ви попитах.
Вторият ми въпрос е следният. При малкото застудяване и малкия ветрец, който излезе, отново – независимо, че министърът на енергетиката понаправи някои неща с подземните кабели и с EVN – но високопреносната мрежа надеждна ли е, за да не висят туристите и да стоят по няколко часа на лифтовете и съоръженията? Тук няма да кажа за лошата гледка и че дървеният материал от зимата си стои, а той е част от дизайна на природата и уюта в България.
Четвъртото, което искам да споделя, е, че в Чепеларе има една линейка. Ако се разболее някой от Павелско, до Павелско е един час и от Павелско, ако ще трябва да карат болния до Смолян, е още час и половина, тоест, два часа и половина. Докато се върне линейката, още един час. Тоест, три часа и половина няма да има линейка на територията на Чепеларе. Имаме Зимен курорт, Мечи чал. Това означава, че много пъти в другото си качество - на председател на общините – външните посланици са питали за надеждното медицинско обслужване. Имаме ли го и Вие давате ли го като гаранция, като правителство и като възможности?
Тук не ми се иска – може би на друга среща – да поговорим как функционира Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията, защото с един човек на място, който седи в областните администрации, дори и да го сезираш, тръгва една дълга процедура, при която хората се отказват. А това може би е въпрос на административна уредба в държавата и не бих искала да съдя комисията, защото ние така сме го направили като възможности.
Ето тези въпроси за мен са важни като функциониране на много системи, които взаимно се допълват. Рекламата безспорно сте я правили, пооблекчили сте визовия режим – уважение към Министерството на външните работи - но туризмът е една цяла икономика около която функционира. Вие имате сложната отговорност не да ми дадете отчет, а да застанете в центъра, да предизвикате едно заседание на правителството на тази тема и да кажете: българи, правителството с всичките си институции гарантира спокоен зимен сезон. Ето това е моят въпрос към Вас – имате ли това самочувствие като министър на туризма да кажете това пред нас като народни представители.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви, госпожо Янкова.
Госпожо министър, веднага ли ще отговаряте или да се съберат повече въпроси и мнения? Повече? Добре.
Колеги, имате думата.
ДОРА ЯНКОВА: Извинявайте, преди да дадете думата на господин Беляков, искам да кажа, че към края на лятото се установи, че е незаконно съоръжението за изкуствен сняг на Мечи чал. Много ми се иска да успеят, защото това е част от икономиката на Чепеларе. Но можеше това да е по-ясно благодарение на всички проверки от метеорологията или от госпожа Гечева. Поне тя го сподели в Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление още в края на месец юли. Дано успеят собствениците на Мечи чал, защото, ако няма сняг и съоръжението е демонтирано и не са успели да го монтират, това означава, че и на Мечи чал зимният курорт ще бъде поставен под въпрос.
Затова пак Ви питам – това е институция на подведомството на министър Лиляна Павлова, говорите ли си и на тази тема?
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, заповядайте.
Заповядайте, господин Беляков.
МАРИЯН БЕЛЯКОВ (изпълнителен директор на „Пампорово“ АД): Аз съм изпълнителен директор на „Пампорово“ АД.
Първо, бих искал да кажа, че специално два от въпросите, поставени от госпожа Янкова, са с изключително значение. Действително ние всъщност много рядко сме говорили на тази тема - за захранването с електричество на целия район. Може би госпожа Ангелкова не знае, но преди три години, но две години поред имахме много тежки проблеми със захранването с електричество, след като наваля около 2 метра сняг. Буквално стълбовете паднаха, нямаше резервно захранване, беше страшно. Така че, ако това може да се провери и подсигури, би било чудесно.
Относно подготовката за предстоящия зимен сезон от името на „Пампорово“ АД мога да кажа, че всичко върви по план. Благодарение на съвместните усилия, които пък полагаме и с Министерството на туризма през последните няколко месеца, действително се вижда някаква светлина в тунела. Вече започваме да дискутираме проблемите. Търсим решения, имаме подкрепата на министерството относно нашия законопроект, около който сме се обединили с другите големи и по-малки зимни планински курорти. Става дума за няколко промени в Закона за туризма. Те вървят и успоредно с промени в Закона за устройство на територията, Закона за ползване на земеделските земи – неща, които биха ни дали необходимата свобода да инвестираме и да развиваме нашите курорти, за да бъдем конкурентни на пазара. Тъй като е хубаво да знаем, че и Македония, и Сърбия, и Турция не стоят със скръстени ръце, а в момента изграждат едни доста сериозни зимни курорти. Да не даваме и примери с държави по-на изток, като Грузия, където държавата сама инвестира в изграждането на лифтове и на ски зони и после ги дава наготово за менажиране на различни видове компании.
Има един проблем, който аз бих искал да отнеса, и той се касае за прохода Маказа. Там все още няма разрешение за преминаване на автобуси. Най-голямото превозно средство, което може да мине оттам, е 16-местен бус, което ни затруднява изключително много с придвижването на гости от Турция, от една страна, които могат да използват този пряк път, и, от друга страна, директно гости от Гърция. Има някакъв проблем с разрешението за 50-местни автобуси, който аз лично не мога да разбера в детайли. Така че бих помолил, ако може, да му се обърне някакво внимание.
Нееднократно сме говорили за проблемите с рестрикцията за кацане на самолети от Русия на летище Пловдив. Тъй като сме се събрали отново, съм длъжен да го повдигна още веднъж като въпрос. Смятам, че най-ощетени като цяло сме ние и „Боровец“, тъй като летище Пловдив стои на по-голямо отстояние от Банско и едва ли ги засяга в особен аспект. Но ние и „Боровец“ сме определено засегнати от тази рестрикция – да могат да летят две авиокомпании от руска територия на летище Пловдив.
В този ред на мисли веднага ви давам пример. В директни преговори с основен партньор, който разполага със собствени самолети, има как да съживи руския пазар в посока Пампорово и Боровец, отказва да работи с нас, тъй като цената, която трябва да плащат на друга авиокомпания на седалка, е двойна. Няма никаква логика при положение, че те разполагат със собствени самолети, които не могат да летят поради някакви междуправителствени спогодби от преди аз да се родя.
Но това е проблем, който сме поставяли многократно. Проблем, който госпожа Ангелкова не може да реши сама. Тя също нееднократно го е адресирала в други посоки. Така че отново апелирам за някакво движение в тази посока.
Другият проблем, който от името на зимните курорти искам да поставя – мога да говоря от името и на „Боровец“, и на Банско – това е облагането с ДДС на зимния туристически продукт. Към момента действащата директива за ДДС знаете е 9 процента. Тя касае единствено настаняване в пакетна услуга. В планинските курорти всъщност туристическият продукт е всичко друго, но не и настаняване, и храна, и пиене. Основно хората идват за да карат ски. А, за да карат ски, ние трябва да създадем продукта, ние трябва да го отгледаме като бебе от самото начало и там всъщност отиват най-големите ни разходи, най-големите ни усилия, които смятам, че при всички положения са най-големи като стойност в сравнение с какъвто и да било друг сектор в туризма. Да не коментираме колко струва един лифт. Колко струва да се направи една писта, камо ли да кажем, че то писта в момента няма как да се направи, тъй като няма как да променим предназначението на едно пасище, което е дадено за комплектна опитна станция за отглеждане на крави и овце, каквито всъщност няма по ски пистите. Но това е една рестрикция. За да променим предназначението на една писта, трябва да платим между 10 и 15 млн. лв., след това да платим за права.
В Пампорово има 18 писти, в другите курорти не са по-малко.
Ски патрулите, както госпожа Ангелкова каза, всичко е в пълна готовност. Изцяло сме съобразили всичко с новата наредба, така че аз поне не очаквам никакви драми. Самата наредба не е тежка. Нещата, които тя изисква са елементарни, и съвместно с общините и с Министерството на туризма, и усилията, които се полагат.
Отново също и аз искам да благодаря за облекченията за турските визи. Мисля, че ни предстои един доста добър сезон, особено предвид тежките атмосферни условия от гледна точка на липса на сняг под 2000 м в западните – смея да твърдя – конкуренти. Дори и в сравнение с Австрия и Швейцария миналата година бяхме в доста по-добра позиция и смятам, че тази година няма да е по-различно.
В този ред на мисли силните системи за сняг са нещо много важно. Когато говорим за промяна в законодателството, което да ни разреши да бъдем по-гъвкави и да можем да имаме достатъчно силни системи за сняг, писти и лифтове, това е нещо, без което не можем. Ако някой си мисли, че планинският и зимният туризъм може да го бъде без това, не може да го бъде без това. Ако няма законодателни промени, ръцете ни са вързани и в идните години освен да губим позиции, които изключително трудно набираме, няма какво друго да се случи.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Натрупаха се доста въпроси. Да продължим ли със задаването на следващи?
Има още двама желаещи – госпожа Сандалска и госпожа Корнелия Нинова – да ги изслушаме.
Заповядайте, госпожо Сандалска.
НЕДЯЛКА САНДАЛСКА (председател на „Бороспорт“ АД): Председател на Управителния съвет на „Бороспорт“ – комплекс Боровец.
Аз също бих искала да заявя от името на целия комплекс Боровец, че имаме една много сериозна подготовка и сме готови за предстоящия зимен сезон, който – искам да добавя – че на фона на записванията, които сега имаме от чуждестранните туроператори, тъй като българският пазар сега започва да се активира, ние очакваме наистина един изключително силен сезон. Към момента записванията са с 25 процента ръст на английския пазар. А вие знаете, че английският пазар е основен пазар засега за България, което малко ни обнадеждава, че ще можем да компенсираме донякъде спада на руския пазар. Искрено се надяваме, че на края на сезона ще завършим с не по-малко от 10 процента ръст на този пазар.
Но, за да се случат всички тези неща, аз се присъединявам към всичко това, което каза госпожа Янкова и господин Беляков. Бих си позволила да обърна внимание действително на проблемите с пътната инфраструктура. Това е един основен проблем. Ако имахме спад в предните години на английския пазар, той беше именно поради затруднените трансфери, които се извършват от летище до съответния комплекс. Сами можете да си представите, че летиш три часа от Лондон до Пловдив или София и след това пътуваш седем – осем часа до Пампорово или до Банско вследствие на тази лоша инфраструктура, която за съжаление все още имаме. Имам предвид пътната инфраструктура.
Така че това е един много основен проблем, който ми се струва, че Министерството на туризма трябва много да работи по въпросите с Министерството на регионалното развитие и благоустройството и да не изостават. Нищо, че не са национални пътища част от магистралите, те са все пак национална пътна мрежа и водят към международни курорти. Това са проблемите, които сигурно знаете – и Рейънеър спря да лети до Пловдив и т.н., защото пътникопотокът естествено е, че намалява вследствие именно на тези проблеми.
Въпросите, които постави госпожа Янкова, са изключително важни и сериозни и това са въпроси, които се поставят от всички посланици не само на срещите с общините, но и на срещите, които по инициатива на посланика на Великобритания се правят в зимните курорти, а именно за качеството на медицинското обслужване у нас, както и за сигурността не само на чуждите, но и на нашите граждани по нашите курорти – както зимни, така и летни.
Струва ми се, че за да може наистина да започнем да говорим за решаването на тези проблеми, първо, трябва да намерим решението. А за мен решението е намерено в света и няма защо ние да го измисляме, а това е именно да има туристическа полиция, която да бъде наистина обучена, да знае езици, да може да комуникира и съответно да може да се справя с всички проблеми, които възникват в курортите. Това са много специфични проблеми. Те в момента са работа на нашата полиция, но би следвало да имаме специализирана полиция.
Другият проблем – проблемът със сигурността, за да се реши и да се разбере, че туризмът е наистина икономика, е крайно време контролът да бъде в Министерството на туризма. Сега контролът реално е в Комисията за защита на потребителя. Получава се една недомислица, тъй като те нямат възможности да правят тези проверки, ако не са регистрирани, както каза и госпожа Ангелкова.
Но дори и тези промени, които сега се правят, у мен няма увереност, че ще намерим решение на проблематиката. Ще продължи сивият сектор в апартамент-хотелите и апартамент-комплексите по определени, обективни причини. Това трябва наистина да намери законодателно решение и това може да стане само, ако има контролен орган – инспекторат – към Министерството на туризма, което целенасочено да се занимава с тези неща.
По отношение на проблемите, които постави господин Беляков, аз мисля, че е крайно време да се разбере, че зимният туризъм е част от основните услуги и при положение, че в България имаме намалено ДДС – 9 процента – върху основни услуги, под които все още разбираме само настаняване, ние никога няма да бъдем конкурентоспособни. Ако сега сме в топ 6, както се изрази госпожа Ангелкова, то е по едни други причини.
Искам само за ваша информация да ви дам данни, че в страните от Европейския съюз и то наши преки конкуренти като Австрия, Германия, Италия и Франция, ставките за тези услуги са съответно: в Австрия – 10 процента, което е 50 процента от стандартната ставка на страната, която е 20 процента; в Германия е 7 процента при стандартна ставка 19; в Италия е също 10 процента при стандартна ставка 20 процента; във Франция е 7 процента, която е вдигната от 5,5 процента от преди година и половина и тогава се обърна изключително голямо внимание от страна на бранша към президента на Франция, че ще намалее потока за Франция и това ще се отрази на икономиката на страната, което се е и получило. Но въпреки всички Франция е със 7 процента при стандартна ставка 19,6 процента.
При нашата 20-процентна ставка, зимните услуги са в стандартната ставка, мисля, че сами разбирате, че ние не можем да бъдем конкурентноспособни по никакъв начин с нашата пряка конкуренция.
Така че това е един изключително важен въпрос, който ми се струва, че трябва да бъде решен за идващия сезон, ако ние наистина искаме да останем в някаква шестица или десятка на страните, наречени дестинация за зимен туризъм.
В крайна сметка тази ставка ще се отрази и на развитието на летния туризъм и така ще бъде предпоставка за развитие на целогодишния планински туризъм в България.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви и аз.
Давам думата на госпожа Корнелия Нинова. След това ще дадем думата за отговори, защото се натрупаха много въпроси.
Имайте предвид, че ние уточнихме предварително с моите колеги – заместник-председателките на комисията – ще процедираме по същия начин, както процедирахме и пролетта, когато имаше изслушване по летния сезон. Първо, всички въпроси ще бъдат обобщени. Второ, ще бъдат изпратени на съответните ведомства. Получихме, между другото, отговори от всички миналия път и отговорите бяха разпратени до народните представители за информация. Така ще процедираме и този път.
Второ, за да не забравя, тъй като е много важно, госпожо министър, ще помолим в рамките на следващите две седмици – максимум три – да получим отчет с Ваш анализ за летен сезон 2015 г., който ще разгледаме на едно от следващите заседания на комисията.
И последното, което искам да ви предложа, време е да направим един вече кратък коментар и по новия Закон за туризма. Но това е друга тема. Това ще стане в едно от следващите заседания, макар че сега влизаме в процедура, когато всички данъчни закони минават и през нас. Но ще намерим време за законопроекта.
Заповядайте, госпожо Нинова, след което ще пристъпим към отговорите.
КОРНЕЛИЯ НИНОВА: Госпожо министър, уважаеми гости и колеги, за всички ни е безспорно, че туризмът е комплексна услуга и туристическата политика е от хоризонталните политики, такава, която зависи и от работата на други министерства. В тази връзка, господин председател, обръщам се и към Вас, изразявам категорично несъгласието си с поведението на министър Лиляна Павлова и Министерството на регионалното развитие и благоустройството, които също бяха поканени за днешното заседание и един час преди заседанието на комисията отказаха да дойдат. Както виждате, по-голяма част от въпросите, които поставяме, дори са извън Вашата конкретна компетентност, а са в компетентността на други министерства. Същото се отнася и за другите министри, които днес отказаха да дойдат.
Затова аз накрая ще направя друго предложение, различно от това, което направи господин Кънев – как да процедираме оттук нататък.
Бях на тази среща с госпожа Янкова в Смолян с представители на малкия и средния бизнес. Тя като един умерен колега се изрази много меко за това, което чухме и видяхме там. Пътят между Чепеларе и Смолян не може да бъде преминат с бронетранспортьор, камо ли с лека кола. Духна вятър и в рамките на два часа четири пъти угасна токът. Как очаквате с добрата реклама, която сте направили, с подобряване на визовия режим да привлечете за втори път хора, които ще дойдат веднъж и ще попаднат в тази ситуация?
Извън това като представител на София–област, упълномощена от общинските власти в Самоков – бивши и новоизбрани – Ви информирам, че общините изразяват становище, че не могат да се справят с поддържането на пътищата към Боровец. Всяка година в бюджета намаляваме парите на общините за снегопочистване и поддържане на пътищата и им възлагаме все нови и нови задължения да го правят с по-малко средства. Отсега ви казвам, че пътят между Самоков и Радуил е абсолютно непроходим. Това означава, госпожо Сандалска, че от Пловдив, ако кацнат туристите, няма как да стигнат в Боровец при вас, ако този път не бъде оправен до зимата.
Има такива странни решения на правителството, като например да закриете служба „Пожарна безопасност“ в Боровец. Ами, ако се случи нещо в сезон с толкова много туристи там?
Затова аз имам конкретно предложение как да процедираме оттук нататък. Очевидно е, че това изисква усилията на целия Министерски съвет, на министрите на здравеопазване, регионално развитие и благоустройство, на екологията дори. Те не дойдоха на това заседание, съответно не искат да участват в този разговор.
Аз ви правя предложение, госпожо министър, да предизвикате в Министерския съвет заседание с такава точка в дневния ред – междуведомствено обсъждане на мерките за зимния сезон. Министерският съвет да излезе с конкретни решения и разпределение на задачи между министрите й или да се видим втори път, или в парламентарния контрол да Ви питаме какви мерки сте предприели.
Иначе, да, ние имаме традиция, ще изпратим въпросите до ведомствата, те ще ни отговорят формално и така ще си останат нерешените проблеми. Моля да предизвикате нарочно заседание или точка от дневния ред в заседание на Министерския съвет по тази тема и да намерите начин да ни информирате, какво е решението на Министерския съвет.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Аз предлагам да спрем дотук. Доста въпроси се натрупаха. Да намерим отговор за някои от тях, а след това ще продължим с въпросите.
Имате думата, госпожо министър.
МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Благодаря Ви, господин председател!
Започвам от първите въпроси и констатации на господин Рагин по отношение на визите. Неслучайно сме стартирали, всъщност ние не сме спирали да работим с Министерството на външните работи непрекъснато заедно и вече се виждат резултатите. Обсъждаме възможностите за това както да се разшири времевият период за тяхното получаване, така и – доколкото това е възможно – в рамките на изискванията на националното и европейското законодателство, най-вече.
Знаете, включително, че и на европейско ниво се водят разговори визите за Турция специално изцяло да отпаднат. Така че ние непрекъснато следим темата, включително и в самата Европейска комисия в разговори с ресорния комисар и ресорната Генерална дирекция. Така че, ако има възможности за изключения за други държави-членки на Европейския съюз, съответно и ние да можем да се възползваме от тях и ще продължим да работим в тази посока.
По отношение на ски инфраструктурата винаги съм заявявала твърдата си подкрепа за възможностите да се изгражда допълнителна ски инфраструктура, лифтове, писти, съоръжения за изкуствен сняг, така че нашите курорти да могат да разширят своя потенциал. Включили сме в частта от законопроекта, която изцяло е подкрепена от всички зимни курорти, което може би се случва за първи път – да няма абсолютно никакви различия в бранша в тази посока, като част от законопроекта за изменение и допълнение на Закона за туризма, който предстои да обсъдим официално и в момента обсъждаме с абсолютно всички заинтересовани страни неофициално неговите текстове така, че да можем да го внесем след това в Министерския съвет и след това при вас. Аз с най-голямо удоволствие ще участвам и на предварителна дискусия – това, което и Вие споменахте, господин Кънев – по отношение на законопроекта.
Говорейки за законопроекта, адресирам и един от въпросите и коментарите на госпожа Сандалска. Ние сме предвидили в него създаването на туристически инспекторат и ще разчитаме и на Вас за допълнителни текстове, ако това, което сме предложили, смятате, че няма да може да отговори напълно на очакванията, така че да можем максимално да ги обсъдим.
Разбира се, имайки вече ново Министерство на туризма, да не е просто механично пренасяне на старото министерство, отделено, разбира се, от икономиката и енергетиката, а да има достатъчно съществени функции така, че да може да защитава интересите на бранша.
В тази връзка сме предвидили контрола по отношение на Закона за туризма само и единствено, свързан с категоризацията на местата за настаняване, за хранене и т.н – това, което Вие коментирате – да бъде в правомощията на Министерството на туризма, така че да можем и ние да си вършим достатъчно добре работата.
По отношение на въпросите, които поставиха народните представители госпожа Дора Янкова и госпожа Корнелия Нинова, някои от тях се припокриват, на други ще отговоря поотделно, но мога да Ви уверя, че си говорим всеки ден и всяка сряда с ресорните колеги, които са свързани с една или друга дейност, която касае туризма. Включително по време на срещите ни на место за подготовка на зимния сезон в големите курорти, абсолютно всички представители на контролните органи и на институциите са присъствали, за да докладват каква е ситуацията, какво предстои оттук нататък съобразно техните компетенции.
Разбира се, ще организираме и нарочно заседание. Ние сме имали оперативни заседания на Министерския съвет по въпроса. Туризмът е хоризонтална политика и все пак министерството като нова администрация да може да се наложи. Да се приоритизират примерно пътищата, които са свързани с курортите и въобще с развитието на туризма, сме изискали да се приоритизират в работата на министерството и Министерството на регионалното развитие и благоустройството взима всичко това предвид.
По отношение на пътя Чепеларе – Асеновград, и на последната среща, която имахме в Пампорово, получихме информация, че пътят се работи и че ще бъде готов преди зимния сезон. Надявам се, разбира се, това да бъде така, като аз ще поискам допълнителна актуална информация от министър Павлова по отношение специално на тези отсечки. Но знаете, че инфраструктурата е основен приоритет на кабинета. Предстои да се открие магистрала „Марица“, откри се „Струма“, непрекъснато се откриват магистрали и отсечки. За една година няма как да ремонтираме три хиляди и колко километра пътна мрежа. Така че това е основен приоритет на кабинета и подчертавам, че се работи изключително усилено в тази посока.
ДОРА ЯНКОВА: Господин председател, дайте нещо конкретно. Декларации не искаме. Аз като депутат протестирам.
МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Госпожо Янкова, аз не правя пътищата. А правомощията на министър Павлова обяснявам по отношение на координацията.
ДОРА ЯНКОВА: Кажете: ще го направим. Декларации не са нужни.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Нека да не се прекъсваме. Просто ще помоля по-накратко.
МИНИСТЪР НИКОЛИНА АНГЕЛКОВА: Ще ви кажа по-накратко.
Както Вие коментирахте, коментирам Ви координацион-ните функции в тази връзка, които има министерството. Не е в компетентността на Министерството на туризма да прави пътища. Обяснявам Ви го. Вие сте наясно с правомощията на министрите.
По отношение на Мечи чал, също така имаме информация от лифт оператора, ски оператора, че е необходимо да представят допълнителна информация, изискана от КЗП. Ние лично сме сезирали Комисията за защита на потребителите и ние лично сме направили проверка. Още в края на април месец е затворена тази писта и оттогава работят съответно по необходимите документи, които се изискват, за да могат да се отстранят нарушенията и тя да бъде ползвана по време на настоящия сезон.
Така че имаме уверението от ски операторите, че това се прави по изискванията на закона.
По отношение на облагането на услугата с ДДС. Това сме го коментирали със зимните курорти. Аз лично съм го коментирала и с финансовия министър. И там, разбира се, е необходима подкрепата и още по-голяма работа с всички, защото аз лично подкрепям това предложение и ще продължа отново да го поставям на дневен ред, за да може зимните ни дестинации и съответно зимните ни курорти да бъдат конкурентноспособни.
По отношение на кацането на руски самолети в Пловдив. Знаете много добре рестрикцията в спогодбата. Това е от страна на Руската федерация. Ние няколкократно дори и в качеството ми на служебен министър на транспорта сме отправяли искане за промяна в спогодбата и възможности за разширяване на нейния обхват с допълнителни оператори и нови оператори. Но това става двустранно.
Така че проблемът, категорично мога да заявя, не е от страна на българската държава.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: От Комисията за защита на потребителите помолиха за думата.
Заповядайте, накратко, господин Маргаритов.
ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ (председател на Комисията за защита на потребителите): Благодаря Ви, господин председател! Разбира се, съвсем накратко.
Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми госпожи и господа от бранша, уважаеми колеги! Понеже няколко пъти беше споменато името на Комисията за защита на потребителите, разбира се, и все още като един от ключовите органи в прилагането на законодателството по повод качеството на туристическия продукт, искам да кажа няколко съвсем конкретни неща.
Първо, по въпросите, които постави госпожа Янкова и които касаят КЗП. Да, действително ние сме малко хора, сравнително бутикова администрация за функциите, които законодателството ни възлага, но искам да ви уверя, че се стремим и мисля, че успяваме максимално да уплътним капацитета, включително когато говорим за контрол върху туристическия продукт.
През лятото имахме една много добра практика с разкриването на приемни в големите курортни комплекси и в по-малките курортни градове. Това бяха приемни с нает допълнителен персонал, които са буквално на пълно разположение на туристите на самите места, където има най-голям поток. В този смисъл конкретно поемам ангажимент, госпожо Янкова, такава изнесена приемна да имаме през този сезон в Чепеларе. Разбира се, и за Пампорово, няма съмнение.
По отношение на Мечи чал, както каза и министър Ангелкова, още със самото встъпване на нашата комисия във функции в края на месец март, ние разгледахме една жалба. Всъщност тя касаеше трагичен инцидент и в резултат на наши проверки и на проверки на ДНСК има издадена заповед за преустановяване на предоставянето на услуга на тази писта, докато не бъде приведена в съответствие най-вече с изискванията на строителното законодателство.
Така че този процес върви от началото на месец април и аз се надявам, че тези, които са стопанисвали и тези, които – както научихме наскоро – вече като нови стопани се грижат за това инфраструктурно съоръжение, ще направят необходимото, за да може нашите последващи проверки да установят, че са изпълнени изискванията и тази писта може да бъде експлоатирана спокойно.
Само с две думи по отношение на контрола, госпожо Сандалска. Както беше казано и от самата министър Ангелкова, резултатите в последните две кампании, защото аз бих казал, че това важи и за кампанията лято 2015 г., показват, въпреки че не е намалял интензитетът на проверките и контролната дейност пълноценно се развива, намалява броят на нарушенията, което означава, че тази контролна дейност – поне от моя гледна точка, колкото и нескромно да звучи – е ефективна. Аз не виждам каквото и да било основание да се мисли за някаква радикална промяна в тази посока.
Разбира се, когато имаме възможност да погледнем текстовете в законопроекта, ние ще изразим своето съвсем конкретно и ясно становище. Но като цяло смятам, че едно разпределение на функциите между отделните органи, включително по линия категоризация и контрол върху изпълнението на изискванията на тази категоризация е добре да бъде запазено сегашното съотношение, особено, когато – пак казвам и с това завършвам - като цяло резултатите са добри и навеждат на оптимистични тенденции.
Нека си пожелаем един успешен зимен сезон и всички да впрегнем сили, за да бъде това така наистина.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Други желаещи за изказвания?
Заповядайте, господин Стайков.
СЛАВЕЙКО СТАЙКОВ (изпълнителен директор на „Рила спорт“ АД): Благодаря Ви, господин председател!
Аз съм изпълнителен директор на фирма „Рила спорт“. Обслужваме една от най-интересните планински дестинации в България. Това е районът на Седемте рилски езера. Тя е неголяма, но за сметка на това емблематична. Всяка година имаме посетители и туристи от над 35 държави.
Тъй като не съм сигурен, искам само да попитам. Дали е поканена министърката на планинския туризъм? Извинявам се на госпожа министъра на туризма, но в България има министър на планинския туризъм и това е госпожа Ивелина Василева, министър на околната среда и водите. Защото 90 процента от подходящата територия за развитие на планински туризъм е принципал на тази територия – Министерството на околната среда и водите.
Ако тук говорим за съществуващи туристически дестинации със съответните проблеми, ако искаме да говорим за бъдеще на планинския туризъм, всъщност хора или институции, това е Министерството на околната среда и водите. Деветдесет процента от подходящата територия за развитие на ски туризъм – не 90, а 190 процента – се намират във високата част на планината, която в България е запечатана от Закона за защитените територии. Затова си позволих тази лека закачка.
Обръщам внимание на аудиторията, особено на изпълнителната власт в лицето на госпожа министъра на туризма, че в момента се решава съдбата на тази територия за следващите 10 до 15 години. В момента текат финалните акорди на изработването и приключването на новите планове за управление на националните паркове Пирин и Рила и на природен парк Витоша и всички много добре знаем, че проблемите на Витоша, проблемите на Банско, проблемите, включително и на съществуващи дестинации в Рила и бъдещи такива са възможни да бъдат решени само и единствено при положителни позитивни, балансирани нови планове за управление на тези територии.
Затова напълно подкрепям изказаните мнения от колегите от Пампорово. Ние тези теми сме ги дискутирали многократно. Но заострям вниманието и апелирам изпълнителната власт – за съжаление в момента… благодаря, че сте ни поканили, вие сте законодателната власт, но въпросите в момента са по-скоро в полето на изпълнителната власт, но има и неща, които касаят и вас. Но в този момент, в тази ситуация просто категорично настояваме за много ясна и категорична позиция от страна на Министерството на туризма, от страна на Министерството на младежта и спорта, от страна на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на Министерството на икономиката по отношение тяхната позиция за тези ключови документи за развитието на българския туризъм за следващите 15 години. Казвам 15, независимо, че тези планове са с десетгодишен период. Но практиката в момента показва, че сега действащите планове на петнадесетата година от създаването им, все още не са актуализирани.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Преди да дам думата на госпожа Карастоянова, искам първо да ви кажа, че всички вие сте поканени и в поканата пише изрично кои министерства присъстват. Поканени са трите министерства, тримата министри, като твърдо се разбрахме, че Министерството на външните работи и Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще присъстват на 100 процента. Не сме канили други министерства и аз не считам, че законодателната власт трябва да изпълнява някакви координиращи функции на изпълнителната власт и да ги събираме министъра на енергетиката, министъра на отбраната, министъра на вътрешните работи и останалите десет министри, които имат някакво отношение към туризма. Това не е наша работа. Това е работа на изпълнителната власт.
Но нека все пак да дадем думата на госпожа Карастоянова, която мисля, че разбира доста повече от мен от туризъм.
Заповядайте, госпожо Карастоянова.
ПОЛИНА КАРАСТОЯНОВА: Благодаря Ви, многоуважаеми господин председател.
Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги! В тази зала едва ли има съмнение за два изключително важни факта, които в голяма степен са предмет и на нашия разговор. Първо, че планинският туризъм е вероятно продукт № 1 поради неговата целогодишност, устойчивост и възможности да интегрира в себе си и други туристически продукти. И второ, че е вероятно единственият икономически възможен модел за развитие във вътрешността на страната и в по-слабо развитите райони – също, което от своя страна изисква различен подход, различен фокус в един стратегически план за развитие на планинския туризъм.
Бяха казани изключително разумни доводи и аргументи в изказването и на господин Стайков, и на господин Беляков и аз бих искала да ги обобщя по следния начин. Ако има степен на готовност между планинските курорти за общ законопроект или за промени, които да бъдат разгледани, това е изключително добър факт. Но ние сме свидетели на един порочен модел, който в последните години се практикува, а именно, от една страна, има една сравнително неустойчива законодателна среда, което означава, че всяко следващо мнозинство е в състояние да променя съществуващи закони. Но това по отношение на планинския туризъм е вредно, защото всички планове за развитие са десет- или петнадесетгодишни и, за да достигнем необходимия икономически ефект, е нужно това време.
Вторият тип практика, който ние наблюдаваме, е тогава, когато се появи чуждестранен инвеститор или български инвеститор, който е готов да развие част от планинската инфраструктура, мигновено се организира една група от еколози, която започва да протестира и изпълнителната власт приключва на секундата своето участие в проекта. Това трябва просто веднъж за винаги да бъде приключено като практика.
Това означава, че за да има смисъл промяната на законодателството, за да има смисъл подкрепата в тази обща позиция на планинските курорти, има нужда от един документ, който в стратегически план да заяви чрез решение на Министерския съвет и дори бих казала, че е добре и Народното събрание да се произнесе, че в този дългосрочен план в този сектор, в този план за развитие има тази институционална подкрепа – едновременно и на изпълнителната и на законодателната власт.
Защото в противен случай ние отново ще се окажем в ситуация, в която в момента, в който започнем да говорим за един лифт или за един влек, настъпва една страхотна възбуда, появяват се едни петдесетина активни граждани и от това цялата инициатива приключва. Но трябва да е ясно нещо друго, според мен още по-видимо, но неизречено досега. Ние самите се поставихме в капана на този модел, защото във всеки един смисъл икономическата логика, професионалната логика за развитие на планинския туризъм трябва да бъде водеща, а не популистките аргументи, които очевидно са по-често използваните.
Затова, ако мога да си позволя в резултат на разговори, които водихме с моите колеги в комисията, да предложа, госпожо министър, Министерството на туризма да подготви този документ, който всъщност да гарантира дългосрочната рамка на тези промени, към които ние всъщност след това ще се присъединим. Защото ще бъде абсолютно безсмислено всяко наше усилие, ако в мига, в който има инвеститор с мащаб и с хоризонт за развитие, независимо дали той е български или чуждестранен, се появяват поредните петдесет будни граждани, които обструктират това намерение.
В този смисъл ми се иска да кажа, че отвъд планинския туризъм, отвъд зимния туризъм, отвъд скиорите, проходимостта, достъпността на планината е въпрос в крайна сметка на здраве, на култура и на нормален начин на живот. Планината трябва да бъде достъпна както за хората в неравностойно положение, така и за малките деца, а не само за бъдещите шампиони по ски.
Така че в този смисъл, ако ние всички бяхме единни в необходимостта от създаване на Министерството на туризма, ми се иска да подчертая, че това не беше всъщност голямата цел на това усилие. Създаването на Министерството на туризма е средство, за да се постигнат големите цели пред туризма. Една от тях е стратегически документ, който гарантира десетгодишното развитие на планинския туризъм по начин, по който всяко следващо правителство или съответно законодателна група в мнозинството, ще има възможност да види едни солидни аргументи и да не подхожда хазартно към промяна на ситуацията така, както е удобно на малка група рекетьори.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: И аз Ви благодаря, госпожо Карастоянова.
Заповядайте, господин Янков.
ПЕТЪР ЯНКОВ (председател на Сдружение „Българско ски училище): Казвам се Петър Янков и съм от Сдружение „Българско ски училище“.
Благодаря Ви, господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаема госпожо министър! Позволете ми да започна с една положителна новина, която да даде тон по-нататък на дебатите. Нашата организация направи възможното България да бъде поставена действително на много челно място като туристическа дестинация, което смятам, че би било редно да бъде използвано в бъдещите четири години. България ще бъде домакин на световен форум на професионалните ски-учители след четири години. Разбира се, домакин ще бъде курорта Пампорово, но това е достижение за всички предлагащи ски услугата – обучение в България. Това е оценка за нивото на ски услугата и за даденостите на България като такава туристическа дестинация и смятам, че това би могло да бъде използвано както за реклама на България в следващите години като домакин, така и да се отвори законодателството за действително доразвиване на ски дестинациите. Тъй като ние не спечелихме просто на някакво събрание, ние спечелихме в конкуренцията на Сочи и на Леви, Финландия. За нас гласуваха около 34 нации от цял свят, което е една оценка.
В подкрепа на преждеговорящите госпожа Сандалска и господин Беляков, искам да кажа, че по отчет на Професионалната асоциация на ски учителите една страна, която не я спрягаме като туристическа дестинация в зимния туризъм – Чехия – но има сходен път на развитие с България, в последните десет години има над 70 процента ръст на изграждане на съоръжения за снежни спортове при положение, че в Чехия няма планини или ски зони над 1 600 – 1 800 метра. Смятам, че нямаме сериозна причина откъм природни дадености да развиваме зимните курорти.
Що се касае до облагането на услугата „обучение по снежни спортове“, действително е това, което се каза за Франция, една от страните, които от водещи дестинации и предлагащи ски услугата, в последните четири – пет години се забелязва отлив на туристи в зимните им курорти в ски училищата. Най-вероятно не само това завишение на данъчното облагане е причина, но и това се е отразило в последните четири – пет години.
Ние също разполагаме с такива проучвания. Можем да ги предоставим на целия бранш, за да се запознаят.
По този повод смятаме, че още по-наложително е, имайки предвид спечелването от България като домакин на такъв форум след световните купи, които се провеждаха сега в зимния туризъм и т.н., да бъде обърнато доста сериозно внимание на обновяването на съществуващата инфраструктура, както и достъпността, тъй като, предлагайки кандидатурата си, всички ни питаха: за колко време ще се придвижват, на какви съоръжения ще карат, в какви ски писти ще се практикува този форум.
Затова, госпожо министър, ние сме открити за още по-добра координация между ски училищата, лифт операторите и с цел подобряване нивото и стандарта на тази услуга.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви и аз, господин Янков.
Има ли други колеги, които желаят да вземат отношение? Да считам, че минаваме към заключителни слова.
Аз искам да изкажа само няколко съображения. Първо, по въпроса за лотовете и за самолетите – една изключително стара история. Според мен много трудно ще се реши, но това не пречи, защото в началото на месец декември имаме заседание на Смесената българо-руска икономическа комисия, което ще бъде тук, в София. Сега е моментът да поставите въпроса пред двамата министри – на икономиката и на транспорта. Тази тема трябва да започнем да я дискутираме. Съпредседатели са двамата министъри – на енергетиката и на икономиката, но този въпрос трябва да се постави от министъра на транспорта и от министъра на икономиката. Опитайте, защото темата действително е изключително тежка и важна.
По въпроса за ДДС-то съм песимист. Отсега ви го казвам. Най-малкото съм песимист за бюджет 2016 г. С господин Мартин Димитров говорихме и тук имаме пет или шест човека, членове на нашата комисия, които са и членове на Комисията по бюджет и финанси. Не пречи да го поставим в Комисията по бюджет и финанси, но при един готов бюджет, вече внесен в Народното събрание, отсега мисля, че доста песимистично би звучало.
Аз отново се връщам към темата за новия законопроект. Зададохме няколко въпроса преди няколко месеца и е желателно в тази комисия да намерим отговор на тях все пак в закона. Първо, през 2005 г. беше създадено определеното селищно образувание с национално значение. Има ли то почва у нас, няма ли, какво правим нататък? Какво се промени, когато го приехме това определение? Как върви изразходването на средствата от туристическия данък? Как се плаща? Как се контролира?
Говорихме за влошеното качество на транспортната инфраструктура, на инфраструктурата за водоснабдяване и канализация. Всички тези въпроси ги поставихме тогава.
Един от основните въпроси – не помня точната цифра, но са над 200 – организациите в туристическия бранш. Доколкото знам, вие предлагате шест браншови структури, които по-късно да бъдат обединени в Туристическа камара. Този въпрос е изключително важен, защото той касае действително комисията и законодателната част.
Аз ви предлагам засега да приключим този дебат. Ако имате вие да добавите нещо друго, направете го. Нямам нищо против. Принципите, по които ще действаме оттук нататък, ги съобщих. Моят съвет е действително – госпожа Корнелия Нинова и госпожа Дора Янкова са прави – е хубаво на ниво най-малко заместник-министри вие да си направите една вътрешна организация по обсъжданите проблеми, тъй като те касаят няколко министерства.
Мисля, че и туристическите структури и организации, които днес са поканени, а и тези, които не са поканени, виждат смисъл от създаването на това министерство. Защото, помните, преди няколко месеца започнаха изказвания във вашия бранш: защо ни е министерство, било това, било онова. Ако нямаше министерство, нямаше да го има днес и този дебат. Това ви го гарантирам. Нямаше да имате и пред кого да си поставяте проблемите. И това ви го гарантирам.
Желая Ви успех. Уточнихме се за сроковете, в които чакаме информация за закона и отчет за лято 2015 г..
В близките дни, може би до месец, пак ще се видим отново по тези теми.
Благодаря ви за участието. Приятна работа.
Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
(Закрито в 15.20 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
Петър Кънев
Стенограф:
Божидарка Бойчева
(Файлът съдържа 70 585 знака)