Комисия по икономическа политика и туризъм
Съвместно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм и Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите
1. Обсъждане и приемане на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2014 г., № 520-00-23, внесен от Комисия за защита на конкуренцията на 26 май 2015 г.
2. Обсъждане и приемане на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2015 г., № 620-00-12, внесен от Комисия за защита на конкуренцията на 27 май 2016 г.
3. Изслушване на Комисията за защита на конкуренцията за приоритетите в работата ѝ.
4. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за българската банка за развитие, № 602-01-54, внесен от Министерски съвет на 26 септември 2016 г. -- за първо гласуване.
5. Разни.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
ПОСТОЯННО ДЕЙСТВАЩА ПОДКОМИСИЯ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА ДЕЙНОСТТА В ОБЛАСТТА НА ЗАЩИТАТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ И ОГРАНИЧАВАНЕ НА МОНОПОЛИТЕ
П Р О Т О К О Л
№ 23
На 12 октомври 2016 г., (сряда) от 12.30 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе съвместно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм и Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и приемане на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2014 г., № 520-00-23, внесен от Комисия за защита на конкуренцията на 26 май 2015 г.
2. Обсъждане и приемане на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2015 г., № 620-00-12, внесен от Комисия за защита на конкуренцията на 27 май 2016 г.
3. Изслушване на Комисията за защита на конкуренцията за приоритетите в работата ѝ.
4. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за българската банка за развитие, № 602-01-54, внесен от Министерски съвет на 26 септември 2016 г. -- за първо гласуване.
5. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по икономическа политика и туризъм, на Постоянно действащата подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите, и гости се прилага към протокола.
Заседанието на комисията бе открито в 12.40 часа и ръководено от господин Петър Кънев – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Имаме кворум. Колеги, започваме работа.
Дневният ред Ви е раздаден предварително.
Правим една малка промяна в дневния ред: т. 1 става т. 5, макар че първите три точки… Изчакваме да дойде заместник-министър Любен Петров, знаете, че покрай турбуленцията в парламента днес се промени и времето за нашата Комисия, а председателят на Комисията за защита на конкуренцията има други ангажименти. Предлагам да гласуваме дневния ред, като първа точка е:
1. Обсъждане и приемане на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2014 г., № 520-00-23, внесен от Комисия за защита на конкуренцията на 26 май 2015 г.
2. Обсъждане и приемане на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2015 г., № 620-00-12, внесен от Комисия за защита на конкуренцията на 27 май 2016 г.
Трета точка е нещо, което бяхме коментирали още при момента на избор на новото ръководство на Комисията – Изслушване на Комисията за защита на конкуренцията и приоритетите за работата й.
4. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за българската банка за развитие, № 602-01-54, внесен от Министерски съвет на 26 септември 2016 г. -- за първо гласуване.
5. Разни.
По втора, трета и четвърта точка гости са: Юлия Ненкова – председател на Комисията за защита на конкуренцията и гости от граждански организации.
По последната точка от дневния ред гости са:
от Министерство на икономиката: Любен Петров - заместник-министър на икономиката и Валентин Груев, директор на Дирекция „Индустриални отношения и управление на държавното участие“;
от Министерството на финансите господин Бекир, който вече е тук и Диана Драгнева – директор на Дирекция „Правна“.
Имате ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Моля, гласувайте.
Гласували: „за“ – 14, „въздържали се“ и „против“ – няма.
По първа и втора точка от дневния ред искам само едно пояснение да направя. Отлагахме обсъждането на няколко пъти миналата година, предвид отказа на ръководството на Комисията за защита на конкуренцията, тъй като вече беше започнала процедурата по избор на ново ръководство, да разглеждаме двата доклада. Те са на Ваше разположение, запознати сте с тях. Предполагам, че госпожа Ненкова, ако има желание, ще вземе думата по тях. Ако няма да взимате думата по тях, няма да Ви съдим, тъй като нямате никакво отношение по работата върху двата доклада.
Затова по т. 1 и т. 2 от дневния ред имате ли нещо против да бъдат обсъждани заедно – докладите за двете години? Правилно ли е това? Не, не е нарушение.
Имате думата.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Госпожо Ненкова, искам да отворя скоба, че, коментирайки тези два доклада, единственото намерение, което имам към Вас, е да Ви обърна внимание как не трябва да се правят повече такива доклади и то е изключително сериозно. Бих казал, че е добре, че днес разглеждаме двата доклада заедно, за да можем почти нагледно, ако желаете, да Ви покажа как се правят доклади копи-пейст. Тоест, изготвянето на тези два доклада за пореден път доказва, че през тези години сме имали Комисия за защита на конкуренцията, която е действала чисто проформа. Мога да Ви направя демонстрация, за да се убедите сами. Вземаме доклада за 2014 г. и започваме от стр. 5: „КЗК е направила предложения за изменение и допълнение на 16 проекти на общи административни актове и/или действащи нормативни актове.“
Вземаме доклада за 2015 г., стр. 6 – малка промяна в номерацията на страниците: „КЗК е направила предложения за изменение и допълнение – вместо 16 - 13 проекти, на общи административни актове/...“ Продължаваме със следващия пасаж…
Целият доклад най-вероятно стои от 5 – 6 години като проект на компютъра на някой чиновник, който чисто и просто попълва, с извинение, статистически данни, но в същото време показва, че тази Комисия по никакъв начин не е работила. Надявам се тези пороци да бъдат изкоренени по време на мандата на Вашата комисия, защото тя има няколко важни функции. На първо място, да съблюдава законосъобразността, особено що се касае до обществените поръчки.
Чисто проформа тук са ни отчетени няколко наказателни постановления за отчитане на дейност и в същото време за всички онези зулуми, които станаха например с обществените поръчки, касаещи „Южен поток“, изобщо няма една думичка по тях. Една думичка! Извинявайте, ама „Южен поток“ започна, колеги, ако сте забравили, с прогнозна стойност за изпълнение от 600 млн. евро. Когато беше прекратен, беше вече с прогнозна стойност от 4 млрд. евро. Всичко това се отрази на българската държава и на българския народ. Комисията за защита на конкуренцията някъде блуждаеше и се е надявала, че съответният чиновник ще ни подхвърли поредния доклад за нейната дейност.
Друг сериозен момент – дейността на банките. Сякаш Комисията за защита на конкуренцията там е непричом. Само че от години в публичното пространство има сериозни съмнения за картел между банките по отношение на таксите, по отношение на некоректни практики и някой просто си мисли, че тази дейност подресорна само на банков надзор и тук-таме някъде на Комисията за финансов надзор. Само че основна роля има точно Комисията за защита на конкуренцията, която, прилагайки Закона, може наистина да бъде изключително полезна.
Няма да коментирам това, което се случва на пазара на горива, защото мисля, че когато дойде точката да говорим с Вас, ще го коментираме тогава. Ще спра дотук, но наистина Ви моля за в бъдеще, когато трябва да ни представите доклада на 2016 г., моля Ви, бъдете така добри най-после да изготвите един доклад, в който да са очертани положителни и отрицателни тенденции, изводи. Какво е пречело на Комисията да свърши еди-какво си. Не е важно да ми напишат в доклада: „Ние предприехме мерки, с които да ограничим нарушаването на конкуренцията, между които трябваше да бъдат извършени промени в Закона за защита на конкуренцията, Закона за лечебните заведения, Закона за здравното осигуряване.“ Направих си труда да направя проверка, понеже съм бил и в ресорните комисии, особено що се касае до двата закона – за здравно осигуряване и за лечебните заведения, трябва да Ви кажа, че никакви мерки не е предприела тази Комисия. Никакви!
Същата история се повтаря в 2015 г. в доклада, тоест, някой хвърля прах в очите на народните представители и те, понеже е нормално да вярват на тази независима институция, затова отиват и стават едва ли не като изкупителни жертви, цитирайки неверни данни от тези доклади. Само че кои текстове точно са били променяни, кои текстове са касаели и са заплашвали свободната конкуренция на българския пазар – случайно пропуснато.
Това е моето мнение по тези два доклада. Ще гласувам „въздържал се“ точно поради тази причина, защото това е неправилен похват и се надявам Вие да не го прилагате. Не че ще промени моя глас „въздържал се“ нещо от тези два така или иначе изготвени доклада.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате думата.
Втори път?
Ако никой от колегите няма да взема думата по двата доклада, предлагам да прекратим бурните дебати и да преминем към гласуване.
Гласуваме първия доклад – Обсъждане и приемане на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2014 г., № 520-00-23, внесен от Комисията за защита на конкуренцията на 26 май 2015 г.
Гласували: „за“ – 9, „въздържали се“ – 5 и „против“ – няма.
Годишният доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2014 г., се приема.
По Обсъждане и приемане на Годишен доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2015 г., № 620-00-12, внесен от Комисията за защита на конкуренцията на 27 май 2016 г. – моля, гласувайте.
Гласували: „за“ – 9, „въздържали се“ – 5 и „против“ – няма.
Годишният доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията за 2015 г., се приема.
Приключихме с тези две точки.
Преминаваме към трета точка от дневния ред: Изслушване на Комисията за защита на конкуренцията за приоритетите в работата й.
Госпожо Ненкова, имате думата – нещо, което си обещахме преди около два месеца и половина, ако не се лъжа, когато беше избрано новото ръководство. Идеята е да видим с какво можем да си бъдем полезни взаимно, основно ние на Вас.
ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Благодаря за вниманието.
Поех ръководството на тази Комисия отпреди два месеца и се постарах в рамките на този кратък срок да се опитам да променя имиджа на тази институция, което е изключително важно за икономиката на държавата – регулатор, който си поставя много амбициозни цели. Може би сте прочели вече в медиите, че предявихме нарушения за картел в горивата в понеделник, което изискваше изключително много работа по секторния анализ, който беше започнат, но не беше довършен и трябваше експертите и колегите от Комисията да работим почти ежедневно по този въпрос, за да можем да излезем най-сетне с твърдения за нарушения, както казва Законът за защита на конкуренцията, от което следва, че по закон има 30 дни за възражения и доказателства, които да представят пред Комисията на открито изслушване, след което тя ще прецени какъв да бъде размерът на санкциите, които ще наложи на картелистите – това са шест дружества.
По отношение на приоритетите ще се опитам да го прочета, за да не Ви го разказвам, за да разберете каква работа се извърши в рамките на два месеца по всички възможни точки от компетенциите на Комисията за защита на конкуренцията. Приготвила съм и едно копие за Комисията за сведение.
Използвам възможността да представя на Вашето внимание както приоритетите в дейността на новоизбрания състав на КЗК, така и справка за конкретните действия, които бяха предприети от избирането ни на 29 юни 2016 г. до 30 септември 2016 г.
По отношение на Закона за защита на конкуренцията и предвидените в него отделни производства, приоритетите на Комисията са следните: в антитръстовите производства и производства по концентрации Комисията ще акцентира върху насърчаването на предварителни консултации и срещи с искатели и уведомители с цел обсъждане на необходимата информация и разясняване на съответните разпоредби. Допълнително ще бъде отделено внимание на засилването на сътрудничествата със секторните регулатори с цел открояване на конкретни конкурентноправни проблеми и недопускане на дублиране на компетентността и правомощията им. Планира се въвеждането на по-ефективен предварителен контрол над исканията и сигналите, респективно уведомленията при концентрация. В изпълнение са задачи, свързани с реорганизацията на работния процес и неговото подобряване, което да гарантира прозрачност и предвидимост в действията на Комисията.
В областта на застъпничеството за конкуренция сред основните приоритети на КЗК са задълбочаване на сътрудничеството с органите на изпълнителната и законодателната власти и секторните регулатори с оглед по-ефективна оценка на съответствието на проектите и властнически актове с правилата на конкуренцията. В момента КЗК участва активно в процеса по изготвяне и съгласуване на закон за изменение и допълнение на ЗЗК с оглед транспониране на Директива 2014/104 на Европейския парламент и на Съвета от 26 ноември 2014 година относно правилата за уреждане на искове за обезщетение на вреди по националното право за нарушения на разпоредбите на правото на държавите членки на Европейския съюз в областта на конкуренцията. В международен план КЗК ще продължи в качеството си на съосновател на Софийския форум по конкуренция да изгражда тясно сътрудничество с органите по конкуренция на държавите от Балканския регион, на които им предстои присъединяване към Европейския съюз. КЗК ще продължи да има водеща роля преди провеждането на съвместни проекти, като изготвянето на сравнителни анализи на законодателството и практика в определени области на конкуренцията, както и обмен на добри практики.
В областта на защитата срещу нелоялната конкуренция и злоупотребата с по-силна позиция при договаряне, усилията на КЗК ще бъдат насочени към повишаване на превантивната функция на дейността на Комисията. Популяризиране на практиката на КЗК при установяване на нарушения по Глава 7 и Глава 7 „А“ от ЗЗК – нови, които бяха приети, чрез публикуване на специализирана информация, участие в срещи и семинари с бизнеса, регулаторните органи и неправителствените организации. Провеждане на възпираща санкционна политика в съответствие с действащата Методика на КЗК за санкциите по закона. Повишаване на ефективността на правоприлагането на КЗК във връзка с установяване на нарушенията по Глава 7 и 7 „А“ чрез постоянен мониторинг на поведението на стопанските субекти, активен диалог и взаимодействие с други държавни органи, браншови асоциации и органи на саморегулация.
Във връзка с изпълнение на своите правомощия по Закона за обществените поръчки и Закона за концесиите, Комисията ще работи за повишаване на гаранциите за ефективност, прозрачност и независимост на работните екипи, които осъществяват проучването по ЗОП и Закона за концесиите, както и повишаване на доверието на обществото в нейната дейност като цяло. Необходимо е подобряване на бързината, с която се разглеждат преписките, с цел спазване на определените срокове в закона. Изпълнението на поставената задача е възможно, от една страна, чрез запълване на свободните бройки в Дирекция „Обществени поръчки и концесии“, а от друга – чрез повишаване на компетентността и квалификацията на служителите. Последното е основна предпоставка за бързата и ефективна работа на Комисията. С оглед влизането в сила на новия Закон за обществените поръчки и промените, които внася правната уредба на обществените поръчки, е необходимо да се организира и обучение, както на служителите, така и на възложителите. Повишаване на компетентността на отговорните служители в структурата на възложителите на обществени поръчки ще доведе до цялостно повишаване законосъобразността на провежданите процедури.
Конкретните действия, които Комисията е предприела през периода от 29 юни до 30 септември за 2016 г., са следните.
В областта на борбата срещу забранени споразумения, решения за предприятия и сдружения на предприятия и съгласувани вертикални практики, към настоящия момент Комисията е извършила 17 проучвания по производства и образувани за евентуално установяване на картели, 8 от които са в областта на съгласуваните практики, 9 за налагане на вертикални ограничения срещу застрахователните компании, включително банките, за които Комисията се самосезира. В резултат на секторния анализ се установи наличието на условия, уреждащи търговски отношения между застрахователните дружества и техните посредници, което поражда съмнение за налагането на вертикални ограничения в посока забрана за независима ценова политика към крайните клиенти.
Във връзка с установяването на злоупотребите с монопол и господстващо положение, КЗК извършва в момента 17 проучвания. През отчетния период Комисията възобнови едно производство, спряно през месец април 2016 година, и паралелно с това проведе 5 изслушвания по искане на страни, спрямо които са предявени твърдения за нарушения. Комисията стартира и процедура за разглеждане на предложения за поемане на задължения по ЗЗК след предявено твърдение за извършено нарушение по член 21. През периода 29 юни 2016 до 30 септември КЗК образува и две нови производства, от които едното е самосезиране.
През горепосочения период КЗК образува и 6 производства по уведомления за разрешаване на концентрация на предприятия и е приела общо 4 решения, с които е разрешила извършването на съответната концентрация. Освен това, е извършен анализ на информацията, съдържаща се в общо 111 уведомления и мотивирани искания за концентрация между предприятия, постъпили от Европейската комисия.
Комисията прие и секторен анализ на конкурентната среда на застрахователния пазар в Република България, производство за който е образувано през октомври 2014 година. С решението, с което КЗК приема секторния анализ, са направени препоръки за подобряване на конкурентната среда и повишаване на прозрачността. Копия от анализа са изпратени на Комисията за финансов надзор, Народното събрание и Министерския съвет.
В областта на застъпничество за конкуренцията Комисията работи по общо 7 производства по застъпничеството, 3 от които образувани по искане на държавен орган за съгласуване на проекти за нормативни актове с разпоредбите на ЗЗК и 4 образувани по искане на юридически лица.
По искане на Конституционния съд КЗК даде становище по текстовете на Кодекса за социално осигуряване, с които се предвиждаше прехвърлянето на партида от пенсионните фондове към НОИ и обратно. Комисията даде и становище по проекта на ЗИД на Закона за физическото възпитание и спорта, като отправи препоръки за неговото изменение.
Комисията продължава да работи по транспонирането на Директива 2014/104 на Европейския парламент и на Съвета от 26 ноември 2014 година, относно уреждане на искове за обезщетения за вреди по националното право за нарушения на разпоредбите на правото на държавите членки на Европейския съюз в областта на конкуренцията. Проектът е подготвен в тясно сътрудничество с Генерална дирекция „Конкуренция“ на Европейската комисия. Към момента приключи между-ведомственото съгласуване и обсъждане на проекта за изменение на Закона и същият предстои да бъде внесен за разглеждане в Министерския съвет.
Определеният в Плана за действие за 2015 г. краен срок за приемане на законопроекта е 15 декември 2016 година.
В областта на защитата срещу нелоялната конкуренция и злоупотребата с по-силна позиция от КЗК са образувани общо 20 производства за проучване на евентуално извършени нарушения по Глава 7 и по Глава 7 „А“ от ЗЗК.
Исканията за установяване на извършени нарушения са насочени срещу предприятия, които осъществяват дейност в различни браншове на икономиката - онлайн търговията, търговия на дребно с хранителни стоки, телекомуникационните услуги, търговия с лекарства и хранителни добавки, рекламни услуги, горива и телевизионни програми.
През отчетния период Комисията постанови общо 13 решения по Глава 7 и 7 „А“, с които са установени 9 нарушения, представляващи нелоялна конкуренция от страна на ответните предприятия, както и 3 нарушение на физически лица, изразяващи се в съдействие на предприятията при извършване на нарушения. Общият размер на наложените санкции и глоби е 35 хиляди лева.
В КЗК са постъпили над 20 сигнала и препратени жалби от други държавни органи, в които се съдържат твърдения за извършени нарушения. По всички тях са предприети надлежни действия, включително извършване на предварителни проучвания за събиране на информация и доказателства с оглед установяването на основания за образуване на производство на Комисията по собствена инициатива, тоест самосезиране.
По Закона за обществените поръчки действително беше извършена голяма работа за тези два месеца, като са депозирани 370 жалби, по 80 от тях е отказано образуване на производство поради непълнота на жалбата. Общият брой на образуваните през този период производства е 255, като по тях са постановени 93 определения, 104 решения, 68 по които КЗК е оставила жалбите без уважение, поради извършени нарушения…
Да не Ви чета всички тези цифри, те наистина не са толкова важни. Важното е това, че аз в качеството си на председател на Комисията се опитвам практиката да я наложа като постоянна, а не по едни и същи казуси КЗК се е произнасяла, нищо лошо не искам да кажа за предишното ръководство, с три различни решения. Утре ще има пресконференция в Комисията във връзка с картела за горивата. Поканихме медиите, ако имат въпроси към нас. Писмения доклад ще го предам на председателя на Комисията.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Благодаря, госпожо Ненкова. Тъй като днес сме събрани колегите и от Подкомисията за наблюдение в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите, които най-често бихме Ви викали, първо искам да Ви пожелая успех. Поехте доста тежък ресор, както виждаме обаче, сте свършили много работа. Пожелавам Ви ние да Ви търсим по-малко, а Вие нас по-често. Това ще значи, че наистина работите и за това, за което мислите, че можем да бъдем полезни, както и законопроекти.
Само да Ви попитам: споменахте, че до 15 декември ЗИД на Закона за КЗК трябва да бъде приет?
ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Това е крайният срок от Европейската комисия. Той е вече в Министерския съвет.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Това не е добре, защото точно в този период ще тече и бюджетната процедура, и приемането на бюджета, и не можем да го включим.
ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Освен това имаме и още 3 предложения за изменение на Закона, които в момента ги обсъждаме и пишем мотивите, така че до края на годината ще бъдат внесени и те.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Госпожо Ненкова, хубаво е, че по някои въпроси имаме едно и също виждане. Вие от неудобство, аз, понеже не изпитвам неудобство, ще го кажа: предходната комисия, пак повтарям, е била комисия проформа. Де факто сме нямали Комисия за защита на конкуренцията.
Хубаво е, че сте си очертали и приоритети. Лошо е, че не чух всъщност в кои области ще се повишава компетенцията на членовете както на Комисията за защита на конкуренцията, така и на персонала, който трябва да обслужва дейността. Казвам, че е лошо, защото, ако трябва да се върна пак на тези доклади, ще видите, че всяка година само се повишава компетенцията на тази комисия. Вече се питам в каква посока – космонавти ли ще стават или всъщност нищо не е правено? По-склонен съм да вярвам, че нищо не е правено, защото аз също съм на мнение, че трябва, ако очакваме не просто да се върши работа, а работа, от която да има резултат и ефект, наистина трябва да има висока компетентност на Комисията. Може би в последващи етапи ще ни кажете дали наистина се е случвало това нещо или сега започваме от нула, от Вашата комисия, да изграждаме компетентен орган. Ако е така, ще е много лошо, защото това означава, че ще се отнеме много време, което няма да е никак добре нито за Вас като комисия, нито за българското общество.
За да не отегчаваме колегите, защото някой може да иска да каже още нещо, ще Ви помоля, разбирам, че за два месеца не е достатъчен срока, но промяната на закони, които наистина е необходимо да бъдат променени с приоритет, за да подпомогнат бързината на Вашата работа, ако можете да ни ги предоставите по-навреме, за да може наистина не да чакаме една година, тоест да загубим една година и откъм промяна на законодателна уредба, а да можем да реагираме този път бързо и наистина да работите поне комфортно от гледна точка на законодателни промени към Народното събрание. Това е моята молба към Вас на този етап.
ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Благодаря. Ще се постарая всичко да бъде срочно и е във времето по възможно най-бързия начин.
Понеже ми зададохте въпроса за застрахователните дружества, в момента тече секторен анализ. Започнала е проверка и в хранителните вериги, влизаме на проверка на място в големите хранителни вериги, да не ги казвам, защото няма смисъл, а и не е редно.
Също така съм възложила и проверка в областта на фармацията. Там също имаме големи проблеми. Това са все секторни анализи, които, за съжаление, изискват много работа и са много продължителни във времето, тъй като се опитваме чрез форенсик лабораторията да хванем така наречените „съгласувани практики“. Това е много трудно. Повечето субекти се крият и са се научили да не си пишат, за да не можем да ги хващаме в картел. Също се отнася и за банките, в момента тече проверка. Така че аз съм създала организация и в почти всички сектори на икономиката да се започват анализите.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА: Господин Бойчев, заповядайте.
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Не всеки ден идва председателят на Комисията и аз ще си позволя няколко изречения след колегата Байрактаров. Първо, разбирам, че стъпвате на, Вие бяхте умерена в думите, но, да кажем, спорна практика в досегашната работа на Комисията, така да се изразя. Моята надежда ще бъде наистина да отговорите на големите очаквания, които има към Вас. Знаете, че в крайна сметка ще се съди по резултата от Вашата работа. Това, че сте започнали такъв тип секторни анализи, считам за изключително положително. В крайна сметка това е и основната роля на Вашата комисия. Бих помолил и председателя, и подпредседателя на Комисията – може би трябва да мине още малко време, но две Народни събрания имахме много голяма дискусия по тези промени в Закона за защита на конкуренцията именно за хранителните вериги. На мен ми се иска като мине малко време и след тази проверка, която направите, да видим, да ни запознаете, тъй като, припомням, там имаше различни гледни точки относно подхода. Знаете, че това законодателство и в Европа е така – различни подходи, различни възприети норми, за да видим дали сме взели правилното решение, дали постигаме целите, с които бяха направени тези промени. Знаете, че те бяха в посока преодоляване на такъв тип лоши практики и нелоялна конкуренция между големите вериги и техните доставчици, които, в крайна сметка, са в ущърб на потребителите. Иска ми се наистина да видим резултата от този анализ, дава ли тази законодателна промяна резултат, какво отчитате и по-нататък да направим такъв тип обсъждания.
Приключвам с апел към Вас, да пазите Комисията, тя е независим регулатор. За съжаление не един или два пъти различни такъв тип комисии и органи в България са били ползвани за икономически натиск върху едни или други структури и цели сектори. Много ми се иска да съумеете да опазите Комисията от такъв тип влияния и наистина да имаме един добър краен резултат от Вашата работа. Благодаря Ви.
ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Благодаря, господин Бойчев. Ще се съобразя с това, което ми казвате. Надявам се, че ще се убедите за в бъдеще, че работя, искам Комисията да е работещ орган.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Господин Цочев, иска думата.
КИРИЛ ЦОЧЕВ: Уважаеми господин председател, уважаема госпожо Ненкова! Приемам тези приоритети. Хубаво е, че са начертани, макар и за кратък период от време от новото ръководство на Комисията за защита на конкуренцията. Молбата е към Вас, господин председател, за по едно копие на депутатите, да си го имаме за архива, за да следим дали тези приоритети се изпълняват или не и на такива изслушвания, каквито предложи колегата Бойчев, да видим до каква степен са изпълнени.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, предлагам така да приключим срещата.
Първо искам да благодаря на госпожа Ненкова. Все пак са минали само два месеца. Честно да Ви кажа, впечатлен съм, че сте успели за два месеца да възбудите 17 проверки за картел. Много впечатляващо е при положение, че години наред това беше политическа дъвка на всяко едно правителство, независимо кой е на власт.
Второ, ще Ви помоля действително, това което изчетохте за приоритетите, да го дадете на колегите.
Трето, действително с доста дебати най-накрая намерихме с колегите от ГЕРБ и останалите политически сили този консенсус, баланс на интересите, за да приемем така наречения „Закон за веригите“. Това си е една поправка в КЗК. Темата е интересна, защото и ние самите тогава, когато го приемахме, не знаехме крайния резултат – доколко закон ще защити интереса на българските потребители. Ще ни е интересно действително след нова година, защото все пак на Вас Ви трябва някакво време, доколкото разбрахте, излизаме в тежка предизборна битка, пардон, състезание, до 15 ноември… (реплики.) До петък, когато ще имаме извънредно ли?
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: По-скоро в роднинска разправия.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Отново да направим една специална среща по предложението и резултатите от Закона, който ние приехме в тази комисия преди около година и половина – за хранителните вериги, поправката на КЗК.
Що се отнася до новия Ви закон – това, за което сега ще влиза ЗИД-а, сега разбирам, че е приключило общественото обсъждане. Предполагам, че ако го внесете и мине през Министерския съвет, също до Нова година ще имаме повод да се срещнем по него поне още един път. Законът трябва да приключи до приемането на бюджета.
Благодаря Ви за отзивчивостта. Желаем Ви успех. Дано действително да опазите Комисията от политически влияния. Доколкото Ви се носи славата, може и да успеете.
ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Защо, каква слава се носи?
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Че трудно се влияете. Пожелавам Ви успех.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Както се казва, да не Ви губим времето, отивайте да работите (смях).
ЮЛИЯ НЕНКОВА (председател на Комисията за защита на конкуренцията): Благодаря.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Бюджетът сега Вас гледа – от 17 поне 15 да установите…
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Преминаваме към четвърта точка от дневния ред.
Вносителите имат думата – много накратко, защото законът е категоричен и ясен. Банката излиза от едно министерство и отива в друго. Лично моето впечатление и мнение е, че мястото на тази банка действително е в Министерството на икономиката и няма работа при Вас. Това трябваше да стане отдавна. Но е интересно защо точно сега стана?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФЕЙЗИ БЕКИР: Българската банка за развитие е създадена през 1999 година като търговска банка с пълен лиценз под името „Насърчителна банка“ АД. Акционер в банката е българската държава с 99,9 на сто дял…
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Нещо по същество освен мотивите? Четем много внимателно, подчертаваме си…
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФЕЙЗИ БЕКИР: Това ще улеснява работата както на банката, така и на Министерството на икономиката, ще се координира по-точно ще се увеличи ефективността при насърчаването и подкрепата на малките и средни предприятия, при тяхното финансиране. Основната функция на банката е да осигури лесен достъп до финансиране на малките и средни предприятия. В правомощията на министъра на икономиката е точно за насърчаване създаването и развитието на икономиката.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: От Министерството на икономиката имате ли да добавите нещо?
ВАЛЕНТИН ГРУЕВ (директор на Дирекция „Индустриални отношения и управление на държавното участие“): Не, нямаме.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Членовете на тази Комисия, от нашата парламентарна група, поканихме банката за развитие. Бяхме Желю Бойчев, Корнелия Нинова, Драгомир Стойнев. Направихме един разговор с тях. Предлагам Ви един път да ги поканим в нашата комисия, защото на този разговор се оказаха много неща, които, предполагам, бившият министър ги знае. Оказа се, първо, че в тази легенда как Българската банка за развитие ще помага на микробизнеса и малкия бизнес, няма абсолютно нищо вярно. От 340 000 микрофирми в България в момента има дадени 400 кредита. Микрофирмите искат по средно 20 хиляди лева кредит. Изискванията са толкова тежки, самите банкери го разказаха, че обикновено отиват при фирмата за най-бързи кредити, ипотекират и получават веднага кредита. За малките и средни фирми долу-горе е същата ситуацията. Има около 700 кредита от тези 28 000 фирми. По-скоро банката изпълнява функциите на банка-поликлиника. Фирми, които са в нелошо състояние, но имат определени кредитни проблеми с досието си, банката работи за тях и им помага. Ако не възразявате, след Нова година може да направим една среща, ще е много интересно. Първо да видим и какъв ще е резултатът при прехвърлянето и има ли полза от него.
Имате ли нещо против да приемем на първо четене предложението?
Моля, гласувайте.
Гласували: „за“ – 15, „въздържали се“ и „против“ – няма.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за българската банка за развитие, се приема за първо гласуване.
Благодаря на всички за изключително активното участие. Дневният ред е изчерпан.
По точка Разни: другата сряда няма да имаме заседание. По-другата също. До 15-ти…
Между другото, поизчистили сме списъка от закони, няма нищо належащо и бързо.
Благодаря Ви за участието!
(Закрито в 13.20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
Петър Кънев
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОСТОЯННО ДЕЙСТВАЩАТА ПОДКОМИСИЯ КЪМ КОМИСИЯТА ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
Даниела Савеклиева
Стенограф:
Антон Лазаров