Комисия по икономическа политика и туризъм
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори, № 602-01-77, внесен от Министерски съвет на 17 ноември 2016 г. -- за първо гласуване.
2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 602-01-79, внесен от Министерски съвет на 2 декември 2016 г. -- за първо гласуване.
3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 554-01-171, внесен от Петър Славов и Мартин Димитров на 5 ноември 2015 г. -- за първо гласуване.
4. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 602-01-74, внесен от Министерски съвет на 15 ноември 2016 г. -- за първо гласуване.
5. Разни.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
П Р О Т О К О Л
№ 27
На 7 декември 2016 г., (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори, № 602-01-77, внесен от Министерски съвет на 17 ноември 2016 г. -- за първо гласуване.
2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 602-01-79, внесен от Министерски съвет на 2 декември 2016 г. -- за първо гласуване.
3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 554-01-171, внесен от Петър Славов и Мартин Димитров на 5 ноември 2015 г. -- за първо гласуване.
4. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 602-01-74, внесен от Министерски съвет на 15 ноември 2016 г. -- за първо гласуване.
5. Разни.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по икономическа политика и туризъм, и гости се прилага към протокола.
Заседанието на комисията бе открито в 14.10 часа и ръководено от господин Петър Кънев – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имаме кворум. Откривам заседанието.
Дневният ред Ви е раздаден предварително, заедно с материалите.
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори, № 602-01-77, внесен от Министерски съвет на 17 ноември 2016 г. -- за първо гласуване.
2. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за публичните предприятия, № 654-01-94, внесен от Корнелия Нинова и група народни представители на 20 юли 2016 г. -- за първо гласуване.
Току що колегите от Комисията ми казаха, че няма как тази точка да я гледаме, тъй като днес е гледана в пленарна зала и отхвърлена, и информирахме вносителя Драгомир Стойнев.
От Министерството на здравеопазването имаме гости. Аз не зная имат ли те ангажименти по другите точки, но ако нямат и им е интересно, могат да останат да слушат.
3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 602-01-79, внесен от Министерски съвет на 2 декември 2016 г. -- за първо гласуване.
4. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 554-01-171, внесен от Петър Славов и Мартин Димитров на 5 ноември 2015 г. -- за първо гласуване.
5. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 602-01-74, внесен от Министерски съвет на 15 ноември 2016 г. -- за първо гласуване.
6. Разни.
Колеги, имате ли други предложения по така предложения Ви дневен ред? Няма.
Моля, който е „за“ да гласува.
Гласували: „за“ – 12, „въздържали се“ и „против“ – няма.
Дневният ред е приет, с отпадането на т. 2.
Преминаваме към точка първа от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори, № 602-01-77, внесен от Министерски съвет на 17 ноември 2016 г.,за първо гласуване.
Наши гости са:
от Министерство на икономиката: Любен Петров – заместник-министър на икономиката и Христо Атанасов – директор на Дирекция „Международно контролирана търговия и сигурност“.
Предложението е изключително кратко и касае само една санкция. Мотивите сме ги чели внимателно.
Имам само един въпрос, преди да преминем към гласуване: кое налага тази санкция и нейния размер?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБЕН ПЕТРОВ: Уважаеми господин Председател, госпожи и господа народни представители! Тази санкция се налага предвид по маловажните случаи, където режимът е декларативен. Тъй като този декларативен режим не се спазва, затова се предлага това изменение. Ние сме длъжни съгласно европейските директиви да декларираме всички тези случаи. Затова предлагаме този кратък текст. Убеден съм, че Комисията е напълно запозната с текстовете. Молим за Вашата подкрепа.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате ли някакви въпроси? Не виждам.
Моля, който е „за“ по първа точка от дневния ред, да гласува.
Гласували: „за“ – 13, „въздържали се“ и „против“ – няма.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори, се приема за първо гласуване.
Благодаря. Взехме решение по първа точка!
Втора точка отпадна от дневния ред.
Преминаваме към точка трета от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 602-01-79, внесен от Министерски съвет на 2 декември 2016 г., за първо гласуване.
По тази точка гости са:
от Министерство на труда и социалната политика: Ивайло Иванов – заместник-министър на труда и социалната политика и Калина Петкова – директор на Дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд“;
от Асоциация на индустриалния капитал в България: Васил Велев – председател и Ивелин Желязков.
По точка трета давам думата на заместник-министър Ивайло Иванов да ни представи законопроекта.
Господин заместник-министър, може би това е точката където ще има най-дълги дебати и най-интересно ще бъде. Една стара идея на работодателите, в това число и моя от много години, да се приключи с една тенденция, която в Европа отдавна е преминала, да се сливат празнични и работни дни, и да се отработва след това. Най-накрая намери някакво решение с предложението, което мина през Министерски съвет и сега е в нашата комисия. Всички работодателски организации до една са дали отрицателни становища.
Искам да кажа, че ние не сме водеща комисия. Водеща е Комисията по труда и социалната политика и да видим между първо и второ четене какво ще правим.
Имате думата за много кратко представяне на законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАЙЛО ИВАНОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! Ще представя проекта на закон за изменение и допълнение на Кодекса на труда.
С проекта на закон за изменение и допълнение на Кодекса на труда се правият промени, с които се цели: намаляване на административната тежест и създаване на предвидимост и сигурност при планиране и управление на трудовия процес чрез установяване на еднакъв брой работни дни за всяка година.
С параграф 1 от законопроекта се предлага част от документите в трудовото досие да могат да бъдат създавани и съхранявани като електронни документи. С оглед на осигуряване на защита на информацията и създаване на правила за реализиране на тази възможност, Министерският съвет ще определи вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронните документи по трудовото досие. Това ще доведе до намаляване на разходите за тяхното създаване, обработка и съхранение, от една страна, а от друга - ще ускори процесите на обмен на документите в предприятието.
Освен това се предлага промяна в чл. 154 от Кодекса на труда и в други специални закони. Промяната има за цел да гарантира равен брой на работните дни през всяка календарна година и избягване на работата в събота. Чрез създаване на нови разпоредби в чл. 154 от Кодекса на труда и в Закона за държавния служител, също така в Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“ и в Закона за Държавна агенция „Разузнаване“ се предлага в случаите, когато официалните празници, с изключение на Великденските, съвпадат със събота и/или неделя, първият или първите два работни дни след тях да са неприсъствени.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате думата.
Първо, давам думата на колегата Байрактаров, който ме уведоми, че днес Социалната комисия вече е гледала и приела законопроекта.
ДИМИТЪР БЙРАКТАРОВ: Благодаря, многоуважаеми господин Председател.
Искам да запозная колегите, че водещата комисия прие на първо четене закона. Кое е важното в този закон, за да бъде наистина постигната целта? Важното е, между първо и второ четене ал. 2 една част от нея, на чл. 154 от Кодекса на труда да бъде отменена, тъй като ако не бъде отменена, всъщност истинската цел, която се поставя и от бизнеса, и от работодателски организации, пък и от самото правителство, няма как да бъде постигната. Ако бяхме отхвърлили закона това означаваше да оставим съществуващото положение, което също не е добро за бизнеса.
Колеги, бих апелирал да приемем закона на първо четене с ясната представа, че във водещата комисия има консенсус по текста на ал. 2 от чл. 154.
Вярно е, че по параграф 1 за въвеждане на електронно трудово досие също има доста неща, които трябва да се помислят, но да кажем, че там сме дали доверие на съответното министерство и на Министерски съвет, че ще изготвят добра наредба, която наистина да отговори на очакванията.
Накратко, за да не губим време, моят апел е, да приемем закона на първо четене. Гледали сме го добре във водещата комисия, на която съм член, а ако има някакви други изказвания, има представители на бизнеса, мисля че те ще потвърдят това, което съм изразил пред вас като становище.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, да чуем Васил Велев и представителя на КРИБ.
ВАСИЛ ВЕЛЕВ (председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България): Благодаря Ви господин председател.
Всъщност с предлаганите мотиви, които са наши мотиви, се предлага текст, който не решава проблема, а създава друг. Имам предвид параграф 2, тъй като параграф 1 го подкрепяме. Той е общо предложение на синдикати и на работодатели и действително създава предпоставки за намаляване на административна тежест.
Вторият параграф въвежда една нова възможност, и то не е възможност, а императивна норма, когато празник се падне в събота или неделя да се почива в понеделник. Средно се падат три такива празнични дни. Те са между два и четири, средно три. По този начин, ако това се приеме, работните дни ще се намалят с три. Вместо да бъдат средно 252 работни дни през годината ще станат 249 работни дни през годината. В момента работните дни през годината варират между 251 и 253, средно 252.
Тоест, запазва се ал. 2 на чл. 154 където е казано, че Министерският съвет може да размества почивните дни през годината. Това, ако го реши един следващ Министерски съвет пак може да слее с уикенда празника във вторник или петък, а имало е случаи и в сряда празник го сливаха с уикенда, ставаше съвсем страшно. Тази възможност остава, но допълнително се намаляват работните дни с три. Ако искате да зарадвате хората, че ще почиват повече го направете, но трябва да им кажете, че ще получават по-малко, по-малко ще заработват и ще са малко по-бедни. Малко повече ще почиват, но ще бъдат малко по-бедни. Това е на практика с три дни повече почивни.
В Швейцария имаше референдум дали да се увеличат платените отпуски от четири на пет седмици и 70 процента гласуваха против. Предложението беше, разбира се, на синдикатите. Там синдикатите изглежда, че имат право да определят въпроси за референдум.
Нашето предложение за параграф втори е, всъщност да се промени между двете четения, за да може да се реши въпроса. Това, което каза и господин Байрактаров, да отпадне от ал. 2 на чл. 154 в първото изречение последната част. Изречението гласи: „Министерският съвет може да обявява и други дни еднократно за национални и официални празници, както и дни за честване на определени професии, дни за оказване на признателност и да размества почивните дни през годината“. Тоест, може би не радикално цялото изречение да отпадне, защото еднократно веднъж на 100 години може да обяви нещо, но да отпадне възможността му „и да размества почивните дни през годината“.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Заповядайте, госпожо Георгиева.
РУМЯНА ГЕОРГИЕВА (парламентарен секретар на Конфедерация на работодателите и индустриалците в България): Благодаря ви господин Председател.
Аз бих искала да кажа, че четирите работодателски организации сме депозирали преди няколко месеца на вниманието на комисията нашето виждане и разбиране за това сливане на почивните дни, мостови дни или каквито различни термини са придобили в публичното пространство. Апелирахме за промяна на ал. 2 на чл. 154 в частта му, че може да се сливат дните и те да се отработват събота и неделя. Това беше желанието на бизнеса да бъде променено.
От така внесените промени в Кодекса на труда се предлага въпросната ал. 2, срещу която ние сме искали промяна, да стане ал. 3 и се въвежда една нова ал. 2, която предвижда грубо казано сега „отпочиване“. Когато се падат официалните празници по ал. 1 на чл. 154 в събота или неделя, те се отпочиват в първия ден след работния. Обикновено понеделник, с изключения на коледните, които се падат друг ден и са изключени великденските празници. За следващата година, ако се приеме тази алинея, се получават още три почивни дни, предвид заложените в ал. 1. Първи януари, който се пада неделя, 6 май - който се пада събота и 24 декември - който се пада сряда. Тоест, с три дни се увеличават почивните дни.
Нашият апел, общ на работодателските организации - на АИКБ, на БСК, които се изказаха в Комисията по труда и социална политика и на БТПП, е, да не се приема новата ал. 2.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря.
Колеги, други желаещи?
Заповядайте, господин Добрев.
ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Уважаеми господин председател, това което чуваме от работодателите звучи изключително логично. Оказва се, че те са тръгнали с едни добри намерения, но в крайна сметка са се оказали по-зле оттам, където са били. Пътят към ада бил осеян с добри намерения.
Аз предлагам, ние все пак сме Икономическа комисия, а водеща комисия ще е Комисията по труда и социалната политика, но като икономическа политика имаме разбирането да подкрепим съответните предложения между първо и второ четене. Въпреки, че те не са в Икономическа комисия като водеща комисия, не ни пречи да дадем тези предложения и да ги защитаваме в пленарна зала. Приканвам и вас. Тук няма да се делим на партии.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Други?
Господин Христов, заповядайте.
РУМЕН ХРИСТОВ: Само две думи.
Категорично ще подкрепя това предложение като апелирал колегите от Икономическа комисия, които са наясно с проблема, както и колегите от Комисията по труда и социалната политика, да обяснят на останалите колеги в зала, защо се налагат тези промени. Както каза господин Добрев, тръгваме от изходно положение примерно десет и се връщаме на осем, вместо да има подобрение. Това е проблем с който се сблъскват българските фирми. Знаете че много често нашите празници се разминават с тези на други страни, с които България търгува, контрактува и т.н. Ето сега предстои, примерно китайската нова година и те от 15 януари до 10 февруари ги няма никакви, което създава проблем на тези които имат взаимоотношения с тях. По подобен начин се държим и ние по отношение на европейските държави.
Категорична е нашата подкрепа и с молба още веднъж да убедим колегите в зала, че това е едно полезно предложение.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Други?
Колеги, ако няма друго искам само няколко неща да спомена. Преди три години аз започнах тази тема да я повдигам непрекъснато. Спомняте си много добре. Още в правителството на Орешарски коментирахме темата. Преди две години възложих на експерти в комисията, тя Андриана не е тук, направи един много интересен доклад, че в Европа само три държави имат практиката на сливането. Това го няма никъде. Само две държави обаче по списъка който тя ми даде имат схемата, отработвания няма, но има разрешение ако празникът е събота или неделя понеделника да е почивен. Само две от тях.
Навсякъде другаде принципа си е този, когато има празник си е празник, когато няма празник, ако някой иска да прави сливане да си вземе отпуска.
Явно за първи път виждам действително предложение за законопроект за изменение и допълнение по Кодекса на труда, което го внасят работодателите. Минава като добра идея на работодателите и в крайна сметка единственото положително становище е на синдикатите.
Предлагам Ви между първо и второ четене две неща да се отрегулират. Първо, аз съм категорично против, не един път съм заявявал, не е работа на Министерски съвет - независимо дали е ГЕРБ, БСП или ДПС, да се бърка в работните и почивни дни. Не е негова работа. Това трябва да отпадне.
Второ, не бива, според мен, да минаваме на варианта увеличаване на неработните, на почивните дни в България. Без това не сме държавата с най-висока производителност на труда по много причини, това не е основната.
Ако нямате други съображения и други предложения предлагам да преминем към гласуване. Чувствам, че ще приемем на първо четене, може би, закона така, както е предложен, а за второ четене най-вероятно ще има предложения в Социалната комисия и аз съм готов да ги подпиша също.
Заповядайте, господин Цочев.
КИРИЛ ЦОЧЕВ: Само една реплика.
Многоуважаеми господин Председател, уважаеми колеги, напълно съм съгласен, но уговорката остава, защото ние тук сме Икономическа комисия с разум. Тоест, ако на второ четене това не отпадне и не се изпълни искането на работодателите, категорично гласуваме против. Няма да подкрепим закона.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Да, няма да го подкрепим.
Заповядайте, господин Байрактаров
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Само една реплика.
Процедурата ми е, обръщение към всички колеги, тъй като тук сме от всички парламентарни групи, да обяснят на своите колеги, че ако това, което имаме намерение да направим на второ четене не се случи, просто ще остане сега действащия закон, който също не е добър. То е в ущърб и на бизнеса и на самите работници, служители и т.н. Така, че най-добре е да се приложи наистина това което обяснихме и това което казаха колегите от бизнеса.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Между другото аз на Зорница Русинова и благодарих, когато чух от медиите и разбрах, че се внася такова предложение. За пръв път министър реагира много бързо, защото по тази тема сме говорили с кой ли не – от времето на Емилия Масларова се занимаваме с едно и също. Всяка събота на обяд околовръстното е задръстено, след един часа вече няма никой и никой не вдига никакви телефони никъде.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Затова друг път не бързайте да поздравявате.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Затова друг път няма да бързам.
Предлагам да гласуваме, който е „за“ закона на първо четене да влезе в този вид да гласува.
Гласували: „за“ – 13, „въздържали се“ - 1 и „против“ – няма.
Законопроектът за изменение и допълнение на Кодекса на труда, се приема за първо гласуване.
Преминаваме на точка четвърта от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 554-01-171, внесен от Петър Славов и Мартин Димитров на 5 ноември 2015 г., за първо гласуване.
По тази точка наши гости са:
от Министерство на икономиката: Десислава Георгиева - началник на отдел в Дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите“;
от Комисия за защита на конкуренцията: Димитър Кюмюрджиев – заместник-председател на КЗК и Ралица Кьосева – главен експерт в Дирекция „Право и политика на конкуренцията“.
Имаме два законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията.
По първия законопроект – на Петър Славов и Мартин Димитров, имаме отрицателни становища от всички, до които е изпратено запитването. По втория имаме положителни становища.
По първия законопроект сме водеща Комисия, а по втория водеща е Комисията по правни въпроси.
Има думата господин Димитров.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Законопроектът предвижда заплатите на служители в КЗК да стигат до 80% от заплатата на председателя. Подобен подход за определяне на заплащането е възприет и от българския парламент и касае всички Вас. Както виждате по такъв начин на поставяне на таван на заплащането има справедливост.
Записали сме възможност за допълнително възнаграждение при добре свършена работа, защото очакваме от КЗК да бъде активна по отношение на редица обществени проблеми. Трябва да има възможност за допълнително възнаграждение на служители, които са били особено натоварени и са решавали важни обществени проблеми. Това трябва да бъде изрична аргументация при определянето на такова допълнително възнаграждение.
Предложили сме таван на заплащането за всички регулатори. Тук сме извадили пред скоби в отделен закон КЗК, защото според нас е най-важният регулатор.
Има становище на КЗК, което преди малко ми беше предоставено. В него се казва, че не харесват предложението. Казват, че техните служители са държавни служители, което е вярно между другото и че имат вътрешни правила, с които решават този проблем. Тоест, искат да си имат вътрешни правила, които си давате сметка, че подлежат на много по-честа и възможна промяна. Не искат въпросът да се реши общо със закона, а допълнителното възнаграждение да бъде обект на решаване с вътрешни правила, което за мен не е най-доброто решение.
Уважаеми колеги, завършвам с това, че хубаво е да сложим ред в държавата, да е ясно как се градира заплащането, кой какво получава като тавани и да има ред за допълнително възнаграждение, но за добре свършена работа. За това става въпрос.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, имате думата.
Заповядайте, господин Кюмюрджиев.
ДИМИТЪР КЮМЮРДЖИЕВ (заместник-председател на Комисията за защита на конкуренцията): Уважаеми господин председател, уважаеми членове на Икономическата комисия! Както каза господин Димитров, ние сме депозирали становище по повод предлаганото изменение на закона.
Бих искал да кажа следното и да направя едно уточнение. Става въпрос за заплатите на държавните служители, които са назначени по чл. 7 от Закона за държавния служител и Кодекса на труда. Не става въпрос за възнаграждението на председателя, заместник-председателя и членовете, които са фиксирани в закона в определен размер. Всички държавни служители, господин председател, се назначават въз основа на Закона за държавния служител.
Разбирам искането на господин Димитров. Той съвсем основателно е поискал от предишната КЗК да разкрият информация за допълнителното материално стимулиране. Господин Димитров, трябва да Ви кажа, че през последните две години КЗК не е предоставяла ДМС, а тази година е невъзможно това да стане поради липса на средства. Госпожа Ненкова е докладвала по този въпрос и Вие знаете за състоянието на финансите в Комисията за защита на конкуренцията.
Ние считаме, изхождайки от чл. 2 на Закона за защита на конкуренцията, че се въвежда различен режим за третиране на държавните служители, заети в КЗК, различен от този на останалите служители в държавната администрация. Приемането на този законопроект ще доведе до поставяне в дискриминационно положение на държавните служители в регулатора в сравнение с държавните служители в останалата администрация. Според мен това няма да доведе до стимулите, които са необходими за мотивиране на служителите да изпълняват по-добре своите задължения.
Моля да не приемате този законопроект и да оставите съществуващия режим, който в момента определя работните заплати.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви.
Господин Димитров, заповядайте.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Аз единствено бих запитал господин Кюмюрджиев, и ви припомням колеги, не всички сте наясно. Преди време попитахме КЗК за допълнителните възнаграждения. Те отказаха да ни отговорят, поради което се принудихме да водим дело в съда, което успешно спечелихме. За това напомням на господин Кюмюрджиев.
Ако този законопроект се приеме, господин Кюмюрджиев, това ще намали ли дадени заплати? Имате ли служители в КЗК, които взимат по-високи заплати от Вас и Вашия председател?
ДИМИТЪР КЮМЮРДЖИЕВ (заместник-председател на Комисията за защита на конкуренцията): Не.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Тогава какъв е проблемът?
ДИМИТЪР КЮМЮРДЖИЕВ (заместник-председател на Комисията за защита на конкуренцията): Проблемът е такъв, че членовете на КЗК взимат до 80% от заплатата на председателя. Ще се окаже, че някои служители ще получават повече отколкото членовете на КЗК. От опита си от предишната ми работа ще кажа, че директорът на КЗК е с по-ниска от заплатата на директора в Министерството на отбраната. Господин Димитров, в КЗК заплатите никак не са високи. Ако се вдигнат заплатите в останалата администрация, служителите в КЗК няма да получат това увеличение. Няма никаква логика.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги благодаря Ви. (Шеговито.) Преминаваме към деликатно гласуване покрай слуховете, които се носят около господин Мартин Димитров и неговата бъдеща кариера. Трябва да внимаваме как гласуваме. (Оживление в залата и смях.)
Който е „за“ приемането на първо четене на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 554-01-171, внесен от Петър Славов и Мартин Димитров на 5 ноември 2016 г., моля да гласува.
Гласували: „за“ – 2, „въздържали се“ - 11 и „против“ – 1.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, внесен от Мартин Димитров и Петър Славов, не се приема.
Господин Димитров, съжалявам, но премиерската Ви кариера започва сложно. (Оживление в залата и смях.)
Преминаваме към точка пета от дневния ред: Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 602-01-74, внесен от Министерски съвет на 15 ноември 2016 г., за първо гласуване.
Запознали сме се с мотивите.
Господин Кюмюрджиев, имате ли какво да добавите?
ДИМИТЪР КЮМЮРДЖИЕВ (заместник-председател на Комисията за защита на конкуренцията): Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Както вие казахте господин Председател, Вие сте се запознали подробно с мотивите, но аз ще кажа само две неща.
Първо, транспонирането в местното законодателство на разпоредбите на Директива 104/2014 решава един основен въпрос. Икономическите оператори досега се оплакваха, че имуществени санкции, наложени на компаниите и глобите на физическите лица, не се отразяват върху техния патримониум, тъй като не могат да черпят права, да получат обезщетение за нанесените вреди и пропуснати ползи, вследствие от картелното споразумение или злоупотребата с господстващото положение. Тази директива разписва режим, който икономическите оператори, пострадали от подобно нарушаване на конкуренцията в антитръстово отношение– само от картелни споразумения и злоупотреба с господстващо положение, а не нарушение на конкуренцията по Глава седма, нелоялната конкуренция, имат разписан механизъм, по който могат да получат обезщетение. То е въз основа на иск в съда по ГПК, а комисията регулатор се задължава да предостави необходимата информация за успешното водене на това дело в гражданския съд.
Съгласно Заключителната разпоредба на Директивата, страните – членки на Европейския съюз трябва да транспонират Директивата до 27 декември 2016 г. Направихме консултация с Европейската комисия.
Ще кажа две изменения по законопроекта на Министерския съвет, които са редакционни, но изключително важни с оглед на информацията, която даваме на икономическите оператори, за да процедират въз основа на правилата.
Все пак законопроектът е на първо четене и не знам дали е целесъобразно сега да направим тези предложения.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Вие сте изпратили становището до мен и до Комисията от 28 ноември 2016 г., но ние не сме водеща комисия. Водеща е Правната комисия. Изпратете го в Правната комисия. Нещата са основно редакционни. Това трябва да влезе между първо и второ четене.
Колеги, има ли въпроси? Няма.
Предлагам да гласуваме по точка пета относно законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 602-01-74, внесен от Министерския съвет на 15 ноември 2016 г., за първо гласуване.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували: „за“ – 13, „въздържали се“ - 1 и „против“ – няма.
Законът е приет.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, внесен от Министерски съвет, се приема за първо гласуване.
Благодаря.
Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
(Закрито в 14.45 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
Петър Кънев
Стенограф:
Карамфил Матев