Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по енергетика
14/07/2015 първо гласуване

    общ законопроект на приетите на първо гласуване на 14 юли 2015 г. законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, № 554-01-124, внесен от Делян Добрев, Валентин Николов и Александър Ненков на 7 юли 2015 г. и законопроект за допълнение на Закона за енергетиката, № 554-01-126, внесен от Димитър Танев, Мартин Димитров и Найден Зеленогорски на 8 юли 2015 г., изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА



    Д О К Л А Д

    Относно: общ законопроект на приетите на първо гласуване на 14 юли 2015 г. законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, № 554-01-124, внесен от Делян Добрев, Валентин Николов и Александър Ненков на 7 юли 2015 г. и законопроект за допълнение на Закона за енергетиката, № 554-01-126, внесен от Димитър Танев, Мартин Димитров и Найден Зеленогорски на 8 юли 2015 г., изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание


    ОБЩ ПРОЕКТ!


    З А К О Н
    за изменение и допълнение
    на Закона за енергетиката


    (обн., ДВ, бр. 107 от 2003 г.; изм., бр. 18 от 2004 г., бр. 18 и 95 от 2005 г., бр. 30, 65 и 74 от 2006 г., бр. 49, 55 и 59 от 2007 г., бр. 36, 43 и 98 от 2008 г., бр. 35, 41, 42, 82 и 103 от 2009 г., бр. 54 и 97 от 2010 г., бр. 35 и 47 от 2011 г., бр. 38, 54 и 82 от 2012 г., бр. 15, 20, 23, 59 и 66 от 2013 г., бр. 98 от 2014 г., бр. 14, 17, 35 и 48 от 2015 г.)


    § 1. В чл. 15 се създава ал. 3:
    „(3) Приетите от комисията наредби и правила по този закон се обнародват в „Държавен вестник“. Всички останали подзаконови нормативни актове се публикуват на страницата на комисията в интернет.“
    § 2. В чл. 30, ал. 1, т. 17 след думата „система“ се добавя „включително операторът на електропреносната мрежа и операторите на електроразпределителните мрежи“ , а след думите „разходите по“ се добавя „чл. 34 и“.

    § 3. В чл. 34, ал. 6 след думата „система” се добавя „включително оператора на електропреносната мрежа и операторите на електроразпределителните мрежи”.

    § 4. В чл. 35, ал. 5 след думата „система” се добавя „включително оператора на електропреносната мрежа и операторите на електроразпределителните мрежи”.

    § 5. В глава трета, раздел ІV се създават чл. 36б - чл. 36ж:
    „Чл. 36б. (1) Създава се Фонд „Сигурност на електроенергийната система”, наричан по-нататък „фонда”.
    (2) Фондът е юридическо лице със седалище в гр. София за управление на средствата, постъпващи за целите на компенсиране недостига на средства за покриване на разходите, извършени от обществения доставчик, произтичащи от задълженията му по чл. 93а, определени с решение на комисията, включително за минал регулаторен период. Компенсирането на недостига на обществения доставчик за покриване на разходите със средства от фонда се извършва ежемесечно.
    Чл. 36в. (1) Производителите на електрическа енергия правят вноски във фонда в размер на 5 на сто от ежемесечните си приходи от продадена електрическа енергия без ДДС.
    (2) Производителите по ал. 1 подават до 5-то число на текущия месец информация във фонда за произведената за продажба през предходния месец електрическа енергия.
    (3) Вноските във фонда се внасят в срок до 15-то число на месеца, следващ отчетния и се признават за текущи разходи за дейността за целите на данъчното облагане.
    (4) Вноските по ал. 1 са публични държавни вземания, като невнесените в срок вноски се установяват и събират по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс от органите на Националната агенция за приходите.
    (5) Средствата и операциите на фонда се включват в консолидираната фискална програма, като средства и операции на други икономически обособени лица по чл. 13, ал. 4 от Закона за публичните финанси, и не са част от държавния бюджет.
    (6) Правото на компенсация от фонда не може да бъде предмет на прихващане и е несеквестируемо.
    Чл. 36г. (1) Фондът се ръководи от управителен съвет, който се състои от 7 членове.
    (2) Министърът на енергетиката назначава председател на управителния съвет на фонда и утвърждава правила за представителство в управителния съвет.
    (3) Членове на управителния съвет на фонда са по двама представители на министерство на енергетиката и министерството на финансите, един представител на министерство на околната среда и водите и двама представители на производителите на електрическа енергия, излъчени по правилата по ал. 2.
    (4) Министърът на енергетиката, след съгласуване с министъра на финансите, министъра на околната среда и водите и с производителите на електрическа енергия издава заповед, с която определя поименния състав на управителния съвет.
    (5) Не може да бъде член на управителния съвет лице, което е осъждано за престъпление от общ характер или е съпруг или роднина по права или по съребрена линия до четвърта степен и по сватовство до трета степен включително с друг член на органите на управление на фонда.
    Чл. 36д. (1) Управителният съвет се свиква от председателя.
    (2) Заседанията на управителния съвет са редовни, ако на тях присъстват не по-малко от две трети от неговите членове.
    (3) Решенията на управителния съвет се приемат с явно гласуване и с обикновено мнозинство от присъстващите членове.
    (4) Управителният съвет:
    1. приема правилник за организацията и дейността на фонда и правила за разходването на средствата на фонда;
    2. контролира администрирането на приходите по фонда и разходването им;
    3. внася ежегодно отчет за дейността си за утвърждаване от министъра на енергетиката. Утвърденият отчет се представя в Министерския съвет за одобрение и в комисията за сведение;
    4. изпълнява и други функции, свързани с управлението на фонда, в съответствие с действащите нормативни актове.
    Чл. 36е. Министерският съвет определя с наредба, устройството и дейността, и начина на управление на фонда, както и реда и начина за набирането, разходването, отчитането и контрола на средствата по фонда.
    Чл. 36ж. (1) Източници на постъпления във фонда са:
    1. вноските от производителите на електрическа енергия по чл. 36в;
    2. приходи, получени от търговете за продажба на квоти по чл. 57, ал. 1 от Закона за ограничаване изменението на климата;
    3. приходи от лихви, включително по просрочени плащания на вноските по т. 1;
    4. дарения;
    5. приходи от статистически прехвърляния на енергия от възобновяеми източници.
    (2) Средствата по фонда се разходват за издръжка, свързана с осъществяване на дейността и за компенсиране недостига на средства за покриване на разходите, извършени от обществения доставчик, произтичащи от задълженията му по чл. 93а, определени с решение на комисията, включително за минал регулаторен период.“

    § 6. В глава шеста се създава чл. 71а:
    „Чл. 71а. (1) Договорите по чл. 97, ал. 1, т. 2 са публични.
    (2) Договорите по ал. 1, заедно с всички изменения,
    анекси и документи за изменението им, независимо от наименованието, се
    публикуват на интернет страницата на комисията в 14-дневен срок от
    сключването им. В същия срок страните по договорите са длъжни да ги
    предоставят на комисията.
    (3) Производителите на електрическа енергия не могат да се
    позовават на търговска тайна по отношение на обявяването на договорите
    по ал. 1.“

    § 7. В чл. 100 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 след думите „по реда на чл. 93а, ал. 1” се добавя „и чл. 94”.
    2. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Всички крайни клиенти, присъединени към електроенергийната система, включително операторът на електропреносната мрежа и операторите на електроразпределителните мрежи, заплащат разходите по чл. 34 и 35.”
    3. В ал. 4 след думата „система” се добавя „включително операторът на електропреносната мрежа и операторите на електроразпределителните мрежи”.
    4. Създава се ал. 5:
    „(5) Общественият доставчик може да купува електрическа енергия по свободно договорени цени с цел осигуряване потреблението на крайните снабдители.”

    § 8. В § 1 от допълнителните разпоредби се правят следните изменения:
    1. Точка 54а се изменя така:
    „54а. "Специална балансираща група" е група, формирана от лицензирани дружества по чл. 39, ал. 1, т. 2, 3 и 7, и производители по чл. 93а, ал. 1 и 94а, ал. 3, към която се прилагат условията за балансиране съгласно правилата по чл. 91, ал. 2.”
    2. Точка 59б се изменя така:
    „59б. "Стандартна балансираща група" е група от търговски участници, извън посочените лицензирани дружества по чл. 39, ал. 1, т. 2, 3 и 7, към която се прилагат общите условия на балансиране съгласно правилата по чл. 91, ал. 2.”


    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    § 9. Страните по сключените договори, към които се прилага новия чл. 71а, са длъжни да изпратят пълния им текст на Комисията за енергийно и водно регулиране в 14-дневен срок от влизане на закона в сила. Комисията е длъжна до публикува договорите в срок до 30 дена от влизане на закона в сила.

    § 10. В Закона за ограничаване изменението на климата (обн., ДВ, бр. 22 от 2014 г.; изм., бр. 14, 17 и 41 от 2015 г.) в чл. 57 ал. 2 се изменя така:
    „(2) Приходите от продажбата на квотите по ал. 1 се внасят във Фонд „Сигурност на електроенергийната система”.“

    § 11. В Закона за енергията от възобновяеми източници (обн., ДВ, бр. 35 от 2011 г.; изм., бр. 29 и 54 от 2012 г., бр. 15, 59, 68 и 109 от 2013 г., бр. 33 от 2014 г.; Решение № 13 на Конституционния съд от 2014 г. - бр. 65 от 2014 г., изм., бр. 14, 17 и 35 от 2015 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 31 ал. 5 се изменя така:
    „(5) Общественият доставчик, съответно крайните снабдители изкупуват произведената електрическа енергия от възобновяеми източници при следните условия:
    1. по преференциална цена, за количествата електрическа енергия до размера на нетното специфично производство на електрическа енергия, въз основа на което са определени преференциални цени в съответните решения на КЕВР. За обектите по чл. 24, т. 3 определеното нетно специфично производство на електрическа енергия не се прилага;
    2. по цена за излишък на балансиращия пазар, за количествата, надхвърлящи производството по т. 1;
    3. количествата по т. 1 и 2 се намаляват с количествата, които производителите ползват за снабдяване на свои клонове, предприятия и обекти и които продават по свободно договорени цени по реда на глава девета, раздел VII от Закона за енергетиката и/или на балансиращия пазар.“
    2. В глава четвърта, раздел III се създава чл. 32а:
    „Чл. 32а. (1) Комисията за енергийно и водно регулиране определя индивидуална преференциална цена за производителите на електрическа енергия от възобновяеми източници, за които е констатирано съществено превишение на инвестиционните разходи, формиращи преференциалната цена над действителните разходи, свързани с изграждането на енергийния обект. Превишението е съществено при разлика с повече от 5 на сто.
    (2) Превишението по ал. 1 се констатира от КЕВР въз основа на данните от изготвяните от органите на Агенцията за държавна финансова инспекция доклади и мотивирани писмени заключения по чл. 80а от Закона за енергетиката.
    (3) Решението на КЕВР по ал. 1 се приема в срок до два месеца от получаването на доклад и мотивирано писмено заключение по ал. 2.
    (4) Определената по ал. 1 индивидуална преференциална цена се прилага по сключените договори за изкупуване на електрическа енергия с обществения доставчик или съответния краен снабдител от датата, посочена в решението на КЕВР. За всяко решение, с което е определена индивидуална преференциална цена, КЕВР уведомява производителя на електрическа енергия от възобновяеми източници, както и обществения доставчик или съответния краен снабдител.
    (5) Производителите по ал. 1 в 10-дневен срок от датата, посочена в решението на КЕВР, привеждат договорите за изкупуване на електрическа енергия, които са сключили с обществения доставчик или съответния краен снабдител, в съответствие с определената индивидуална преференциална цена.
    (6) Алинея 4 се прилага и в случаите на неизпълнение на задължението по ал. 5.
    (7) В срок до 6 месеца от датата на прилагана на индивидуалната преференциална цена производителят възстановява на обществения доставчик/крайния снабдител размера на допълнителните приходи, получени за периода на прилагане на преференциалната цена до датата, от която се прилага индивидуалната преференциална цена. Допълнителните приходи се изчисляват като разликата между преференциалната цена и цената по ал. 1 се умножи по количествата електрическа енергия, изкупени по преференциална цена.
    (8) За изпълнение на задълженията на производителите по ал. 7 общественият доставчик и крайните снабдители могат да извършват прихващания на вземания, произтичащи от чл. 93а и чл. 94 от Закона за енергетиката.
    (9) Крайните снабдители прехвърлят на обществения доставчик сумите, получени по ал. 7 и прихванати по ал. 8.
    (10) За производителите на електрическа енергия от възобновяеми източници, за които е определена индивидуална преференциална цена, не се прилагат разпоредбите на чл. 31, ал. 4 и чл. 32, ал. 3. След изтичане на срока на договора за изкупуване по чл. 31, ал. 2 преференциални цени не се предоставят.
    (11) При необходимост във връзка с определянето на цените по ал. 1 се провежда открито заседание в срокове, определени от комисията.”
    3. В § 1 от допълнителните разпоредби се създава т. 29:
    „29. „Нетно специфично производство на електрическа енергия“ е производство на електрическа енергия, което се определя като средногодишната нетна електрическа енергия за периода на изкупуване по чл. 31, ал. 2, след приспадане на собствените нужди и корекцията на мощността, гарантирана от производителите на съоръженията за периода на експлоатация, разделена на инсталираната мощност.“
    4. Параграф 11 от преходните и заключителните разпоредби се отменя.

    § 12. В срок до 31 юли 2015 г. КЕВР приема решение, с което установява нетното специфично производство на електрическа енергия, въз основа на което са определени преференциални цени в съответните решения на КЕВР, постановени до влизането в сила на този закон. Във връзка с приемането на решението КЕВР не провежда процедура по чл. 14.

    § 13. (1) За производителите на електрическа енергия от възобновяеми източници чрез енергийни обекти, които са изградени със средства от национална или европейска схема за подпомагане и по отношение на които заявления за подпомагане са постъпили преди влизане в сила на Закона за енергията от възобновяеми източници, се прилагат цените по чл. 31, ал. 8, действащи към датата на въвеждане в експлоатация по смисъла на Закона за устройство на територията на енергийния обект. За производителите на електрическа енергия от обекти, въведени в експлоатация преди датата, от която се прилага първото решение на КЕВР за определяне на преференциални цени по чл. 31, ал. 8 от Закона за енергията от възобновяеми източници, се прилагат цените по това решение.
    (2) Производителите по ал. 1 в срок до 31 юли 2015 г. привеждат договорите за изкупуване на електрическа енергия, които са сключили с обществения доставчик или съответния краен снабдител, в съответствие с изискванията на ал. 1.
    (3) След изтичане на срока по ал. 2 общественият доставчик или съответният краен снабдител изкупуват произведената електрическа енергия по цените, предвидени в ал. 1.
    (4) Алинея 3 се прилага и в случаите на неизпълнение на задължението по ал. 2.
    (5) В срок до 6 месеца от датата по ал. 2 производителите възстановяват на обществения доставчик или съответния краен снабдител размера на допълнителните приходи, получени през периода от датата на прилагане на преференциалната цена до датата, от която се прилага цената по ал. 1. Допълнителните приходи се изчисляват като разликата между преференциалната цена и цената по ал. 1 се умножи по количествата електрическа енергия, изкупени по преференциална цена.
    (6) За изпълнение на задълженията на производителите по ал. 5 общественият доставчик и крайните снабдители могат да извършват прихващания на вземания, произтичащи от чл. 93а и чл. 94.
    (7) Крайните снабдители прехвърлят на обществения доставчик сумите, получени по ал. 5 и прихванати по ал. 6.
    (8) За производителите на електрическа енергия от възобновяеми източници по ал. 1 не се прилагат разпоредбите на чл. 31, ал. 4 и чл. 32, ал. 3. След изтичане на срока на договора за изкупуване по чл. 31, ал. 2 преференциални цени не се предоставят.

    § 14. В едномесечен срок от влизането в сила на този закон Министерският съвет приема наредба за регулиране, публично оповестяване и оптимизиране на разходите на търговските дружества с 50 на сто и над 50 на сто държавно или общинско участие, извършващи дейности по този закон.

    § 15. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕНЕРГЕТИКА:

    ДЕЛЯН ДОБРЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума