1. Разглеждане и обсъждане на законпроект за допълнение на Закона за енергетиката, №554-01-120, внесен от ДИМИТЪР БОРИСОВ ГЛАВЧЕВ, ДЕЛЯН АЛЕКСАНДРОВ ДОБРЕВ, АЛЕКСАНДЪР РУМЕНОВ НЕНКОВ, ВАЛЕНТИН АЛЕКСИЕВ НИКОЛОВ И МАРТИН ДИМИТРОВ ДИМИТРОВ на 23.06.2015 г.
2. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по енергетика
ПРОТОКОЛ
№ 12
На 24 юни 2015 г. от 15.05 часа в зала „Огледална“ на Народното събрание се проведе извънредно заседание на Комисията по енергетика.
Списък на присъстващите народни представители и гости се прилага. Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД
1. Разглеждане и обсъждане на законпроект за допълнение на Закона за енергетиката, №554-01-120, внесен от ДИМИТЪР БОРИСОВ ГЛАВЧЕВ, ДЕЛЯН АЛЕКСАНДРОВ ДОБРЕВ, АЛЕКСАНДЪР РУМЕНОВ НЕНКОВ, ВАЛЕНТИН АЛЕКСИЕВ НИКОЛОВ И МАРТИН ДИМИТРОВ ДИМИТРОВ на 23.06.2015 г.
2. Разни.
ПРЕДСЕДАТЕЛСТВАЩ ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Извънредното заседание е свикано с две точки. Първата е Разглеждане и обсъждане на законпроект за допълнение на Закона за енергетиката, № 554-01-120, внесен от ДИМИТЪР БОРИСОВ ГЛАВЧЕВ, ДЕЛЯН АЛЕКСАНДРОВ ДОБРЕВ, АЛЕКСАНДЪР РУМЕНОВ НЕНКОВ, ВАЛЕНТИН АЛЕКСИЕВ НИКОЛОВ И МАРТИН ДИМИТРОВ ДИМИТРОВ на 23.06.2015 г.
В допълнение към Закона за енергетиката предлагаме този закон да бъде удължен с 30 дена регулаторния територия, тоест да не приключва на 30 юни, а на 30 юли. Това е първата точка. И точка втора – „Разни“, както винаги. Предлагам да го гласуваме като дневен ред. Ако няма други предложения, който е за моля да гласува.
Благодаря.
Единодушно се приема.
Против няма, въздържали се няма.
ПО ТОЧКА ПЪРВА - Разглеждане и обсъждане на законпроект за допълнение на Закона за енергетиката, № 554-01-120, внесен от ДИМИТЪР БОРИСОВ ГЛАВЧЕВ, ДЕЛЯН АЛЕКСАНДРОВ ДОБРЕВ, АЛЕКСАНДЪР РУМЕНОВ НЕНКОВ, ВАЛЕНТИН АЛЕКСИЕВ НИКОЛОВ И МАРТИН ДИМИТРОВ ДИМИТРОВ на 23.06.2015 г.:
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ще ви представя, макар че сте запознати, съвсем накратко законопроекта. С този законопроект искаме да удължим с 30 дена регулаторния период, тоест да дадем възможност на Комисията за енергийно и водно регулиране да обяви цените и ценовия модел в края на 30 юли, а не какво е записано в закона – 30 юни. С това искаме да дадем възможност и на правителството, което обяви четири мерки във връзка с неговите правомощия, които се дават от Закона за енергетиката и освен тези четири мерки, да даде възможност и на наредбата която се изготвя, да може да бъде съгласувана с Европейската комисия, така че тя да влезе в сила и да облекчи енергоемките индустрии, а виждаме, че има идеи всъщност да се разшири параметърът и да обхване по-голяма част от производителите в България. Това е съвсем накратко мотивите. Ако иска някой да вземе думата, заповядайте.
ЖЕЧО СТАНКОВ: Първо искам да кажа, че Министерството на енергетиката в лицето на министъра подкрепя законопроекта. Както споменахте и вие, ние виждаме в законопроекта възможност, която даваме на колегите на независимия регулатор от Комисията за енергийно и водно регулиране да прецени има ли нужда от този един месец да се възползва от него, като в този един месец разчитаме на нови обстоятелства, които евентуално ще повлияят на решението на Комисията за енергийно и водно регулиране, по-специално това, което споменахте – в момента наредбата е качена на страницата на Министерството на енергетиката, изготвена от Министерството на енергетиката, Министерството на финансите и Министерството на икономиката, във връзка с намаляване на тежестта, свързана с разходи за ВЕИ на индустрията. Там постоянно се води диалог с индустрията какъв да бъде реално прагът, на който да се спре съответно наредбата.
Другото, което смятаме, че ще бъде ново обстоятелство в този един месец и то ще настъпи, са проверките, които са стартирали от АДФИ и по-конкретно насочване отново във ВЕИ сектор. При евентуална злоупотреба, ако бъде установена такава, то тези преференциални цени на ВЕИ-тата ще бъдат прекратени и те ще излязат на свободния пазар, което също повлиява на крайния модел за колегите от КЕВР.
Третата точка, която е важно също да споменем: има нареждане на министъра за свиване на разходите в сектора енергетика на държавните дружества. Тук визираме, естествено всичко друго, но не и намаляване на хората и намаляване на инвестиционните програми, а свиване на административни разходи в сектора. Така че в тази връзка сме на мнение че този един месец е резонен срок, в който тези три обстоятелства има шанс да влязат в сила и да окажат влияние върху решението на Комисията за енергийно и водно регулиране.
Съобразявам се да кажа, че на вчерашната комисия с господин Ерменков разменихме мисли относно факта в наредбата да бъдат включени и параметри, с които по някакъв начин фирмите, които ще имат възможност да се възползват от отстъпки в такса за обществото като мярка, оказа се , че съществува в наредбата към Закона за енергийната ефективност вече такъв член, който е фиксиран. Той ще бъде обновен, допълнително ще бъдат обновени списъкът с компании, които е необходимо да бъдат извършени такива енергийни одити. Така че действително вашето предложение беше резонно. Съобразено е и мисля, че в наредбата няма смисъл точно в тази на отново да го споменаваме при условие, че в наредбата, свързана със Закона за енергийната ефективност, вече е упоменато.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин заместник-министър. Колеги?
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Ще гласувам „въздържала се“ по следните причини. Първо, от мотивите става ясно, че резерви за намаляване на непосилната цена на тока ще се търсят пак от държавната енергетика, която не е нищо друго, освен пряка жертва на едни дългосрочни договори, които фалираха НЕК. Американските „Марици“ и ВЕИ-тата се имат предвид. И не само тях, има един субект, наречен Сентръл Хидро Електрик Булгари“ на гиганта ЕDF, който изсмуква българската енергетика, представете си, само защото управлявал ВЕЦ „Кокаляне“. Има огромни корупционни механизми и схеми, вкарани в закони, в Закона за енергетиката, поради което ние смятаме, че резервите трябва да се търсят чрез спиране на крановете, образно казано, за източване на българската енергетика, а не като се посяга отново на държавните предприятия в енергетиката – пак казвам, подчертавам, които са жертва на тази философия на управляване на енергетиката. Не смятаме, че като разпродадете почивните станции и социалната база на НЕК, АЕЦ Козлодуй и каквото е останало от държавната енергетика, с това ще облекчите енергийната бедност на България. Настояваме ТЕЦ „Марица
изток 2“ отново да се върне на регулирания пазар, от който е изхвърлена по прехваления ценови модел на Иван Иванов.
Смятаме също така, че трябва да се предоговорят договорите с американските „Марици“. Не знам защо и какво още е необходимо на КЕВР да започне процедура по отнемане на лиценза на разпределителните части на трите ЕРП-та, след като буквално преди една година през май 2014 г. стана ясно, че за одитирания период от 2008 до 2012 г. чрез схеми за източване те са източили от България 818 млн. повече – това са приходи – и чрез свързани фирми са ги прехвърлили в своите компании-майки, разбира се, нарушавайки лицензионния договор и през главата на КЕВР. И това не е единственият случай. Мога да припомня, че Ангел Семерджиев научи, че ЕОН са продали активите си на ЕНЕРГО ПРО от медиите, без, разбира се, да изпълнят каквато и да било инвестиционна програма. Не знам защо на господин Иван Иванов му е необходим съд, за да започне процедура по отнемане на лицензията. Според Закона за енергетиката, доколкото аз разбирам, чл. 59 ли беше, е необходим един констативен протокол, един одитен доклад и КЕВР започва… Може да се стигне до съд от страна на лицензианта, чиято лицензия бива отнета, но това ЕРП-то ще си го реши. За да започне КЕВР процедура по отнемане на лиценза на който и да било на този пазар, нямат нужда съд да се произнесе. Това е факт.
Партия „Атака“ предложи шестмесечен мораториум, докато се изчистят всички тези проблеми, докато получите писмо от Европейската комисия, докато стане ясно ще наказваме ли или няма да наказваме ЕРП-тата за това, че крадат и прехвърлят услуги, за които те са лицензирани, на външни фирми, което е нарушение на закона. Трябва време. Ако не е шест, нека да е три месеца. и това предложихме вчера и мисля, че и от БСП…
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: И от Патриотичния фронт го предложиха.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Нека да са три месеца. Нищо няма да направим за един месец, освен да дадем време на лобистки групи да си уредят въпроса и да започнем процедура по разпродажба на апетитни активи, почивни станции и т.н., на държавните предприятия. Това ще стане.
Затова ще се въздържим да гласуваме.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря. Господин Атанасов.
СЛАВЧО АТАНАСОВ: Въпросът ми е чисто прагматичен – към заместник-министъра. Аз не съм убеден, че той ще има отговорността и правомощията да отговори на въпроса, но той е следният. Смятате ли, че един месец е достатъчен всички тези мерки, които изредихте, да направи правителството? И какво става ако за един месец не успеете? Защото вече нещата отиват пак в КЕВР и ако КЕВР започне процедура по увеличаване цените на електроенергията, ние ще изпаднем като Патриотичен фронт в изключително деликатна ситуация. знаете нашия ангажимент – цената на тока да не скача. В противен случай говорим директно за оттегляне на подкрепата към правителството.
ЖЕЧО СТАНКОВ: Това, което ще кажа в тази връзка е: смятам, че към настоящия момент независимият регулатор е доказал волята си да види има ли възможност за някакви допълнителни обстоятелства, като изпълнителна власт правителството и в частност Министерството на енергетиката е предприело всички мерки за осигуряване да се случат тези обстоятелства в рамките на един месец и смятам, че би било доста отговорна постъпка на законодателната власт в лицето на народните представители да подкрепят законопроекта, внесен от народни представители. Ако въпросът е конкретно очакваме ли по-добро да се случи след един месец, Министерството на енергетиката нямаше да подкрепя законопроекта, ако не смяташе, че той ще доведе до нещо по-добро.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Желев.
ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви. Аз ще гласувам „за“ поради факта, че през 2014 година НЕК в качеството си на обществен доставчик за регулирания пазар е изкупила 23 млн. мегаватчаса електроенергия, за което е заплатила 2 400 млн. като сума. От тези 23 милиона мегаватчаса ВЕИ-тата са дали общо 17,6%, а са получили 50% от тази сума. Всеки от нас, виждайки това нещо, може да си направи извод, грубо казано, къде е заровено кучето и кое би дало възможност да се разтовари енергийната система.
Що се отнася до 10-процентните разходи, касаещи държавните дружества, това, според мен, не би разтоварило по никакъв начин системата, тъй като за тези две ще се получи сума – ако не говорим за 30-процентно съкращение на персонала, разбира се, а говорим за външни услуги и други, ще се получи около 8 млн. за година сума, а за IAT ще се получи около 19 милиона, тоест, една сума около 25-26 милиона няма да разтовари системата. Истината е в цените и ценообразуването на ВЕИ дружествата. Те товарят системата да си го кажем едно към едно. Договорите – предоговаряне с двете американски централи - също е много добро, според мене. Според мене, моделът на комисията също е много добър. Единствено надеждата ми е в АДФИ и резултатите, които ще измислят те.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, ние също като парламентарна група ще се въздържим при вземането на това решение по няколко причини. Първото нещо, което каза и господин заместник-министърът, това е, че изпълнителната власт дава възможност на КЕВР да си реши проблемите. Извинявайте, но това е прехвърляне на нещо като на волейбол през мрежата – кой на кого какви проблеми решава. Не е наше това задължение. Аз моля тук и господин Иван Иванов ясно и точно да се изрази, защото ако приемем този текст както е написано „може да се удължи, вие ще вземете решението дали да удължите или не. Нали ме разбирате? И тогава вече всякакви хипотези от това какво ще се случи в един месец и какво /най-вероятно го казвам/ няма да се случи, защото това е по-голямата вероятност от това да се случи – вие ще понесете отговорността като комисия за това нещо. Тоест ние пак си прехвърляме отговорността от комисията, от правителството, пак парламентът трябва да взема някакви решения, които всъщност нямат никакъв смисъл, тъй като к та също може за три месеца да си реши въпросите по Закона за енергетиката, нали така, господин Иванов? Имате възможност всеки три месеца да сменяте цените. Не е никакъв проблем това. Правим едно излишно упражнение, което аз нарекох кризисен пиар, но вече не е кризисен пиар, а станахме за смях на хората, с извинение с това – вземем един път едни решения, после ще променяме.
Последното, което искам да кажа е, че недейте да чакате от АДФИ големи резултати.
Ние с тенденция не можем да работим. Ние можем да работим само с конкретни данни. Няма как да работим с тенденции. Затова този месец, когато в момента го искаме, е само някакъв опит. Примерно, както да отмине острата болка от началото на удара, който са цените, да ни поотмине малко, да поизтръпнем и да я приемем. Затова ни ще гласуваме „въздържали се“ и даже против можем да гласуваме, но това е въпрос, по който ще помислим допълнително.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Преди една година ние нямахме тази възможност, защото някой ще каже „има прецедент, нека и сега да бъде, както миналата година сте направили, с един месец“. Ние тогава обаче нямахме тази възможност, когато се промени законодателството и т.н. Сега вече има тази възможност, следващите три месеца, за да се свършат, хубаво – АДФИ и всичките институции работите, с които са се ангажирали, и след три месеца примерно моделът може да бъде променен. Още повече, доколкото разбирам, от ГЕРБ и управляващото мнозинство харесват модела. Дайте тогава наистина да не продължаваме този цирк, който е в момента. Наистина, комисията е независима, показва един модел, че това трябва да бъде моделът, и да вървим напред. След три месеца. Ако има някакъв проблем или че АДФИ е намерила много по-сериозни констатации, или че примерно в министерството наредбата както искахте вие, да я разширите – чудесно, само че искат да питам тук: Кой ще плати сметката вие като я разширите? "НЕК" ли? Тогава какъв е смисълът?
Затова ви предлагам: да не го приемаме този текст. След три месеца, ако самата комисия прецени, може да промени цените. Нали така?
МАРТИН ИВАНОВ: Уважаеми колеги, има нещо важно. Това, което искам да кажа, е към заместник-министър Станков. Господин Станков, не знам дали си давате напълно сметка, но изказванията в последните дни на премиера, после – на вицепремиера, който каза следното нещо: че покачването на цените е бил мързеливият модел. След това на министъра на енергетиката създадоха очаквания в края на този месец, в края на месец юли, ние от Реформаторския блок ще ви питаме, какви спестявани и промени направихте, така че да не се увеличава цената на тока, която да позволи на КЕВР де не се увеличава цената на тока? Ние ще ви питаме, макар че сме част от управлението и че подкрепяме кабинета. с изказванията си представителите на правителството създадоха това усещане. Така че, въпросът е за един месец това постижимо ли е. ако не е, да се поиска по-дълъг срок от ваша страна. Ако не, наистина края на юли ние очакваме да ни кажете. Защото такова очакване беше създадено от представители на правителството, че ще вземете мерки, които ще позволят да се смекчи увеличаването на цената на тока.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Ненков искаше думата.
АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Имах една реплика. Колеги, Аз мисля, че повече от един месец не е необходимо да се отлага все пак този срок, ако приемем, разбира се, това решение, защото в крайна сметка регулаторът дава прогнозни данни. Той прави нов ценови период с прогнозни изчисления. Така че за този един месец е предостатъчно ако има резерви и Министерството на енергетиката предприеме мерки, те да бъдат отбелязани в следващия регулаторен период. Така че всякакви удължения повече от един месец считам, че по-скоро ще удължи агонията, а в крайна сметка видяхте и колегата Иванов от регулатора, който каза, че всеки един месец забавяне все пак води до допълнителен дефицит. Мисля, че е предостатъчно един месец.
Имам една реплика към вас: Тогава вие сте съгласни с ценовия модел и подкрепяте този ценови модел, който излиза регулатора. Ако не сте реално, трябва да влезе от 1 юли сега.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Влиза си от 1 юли и след един месец се приема.
АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: А вие съгласни ли сте с този модел?
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Въпросът не е дали сме съгласни или не. Въпросът е какви са правилата на играта.
Ние дали сме съгласни с модела или не сме съгласни, са си наши политически виждания и ние можем да изкажем притеснения. Можем да направим политическо изявление. В никакъв случай обаче не може да кажем на комисията „прави това“ или „не прави онова“. В същото време правилата на играта изискват след като комисията си е взела някакво решение, да си носи отговорностите за това решение, а не ние като парламент да се опитваме да разтакаме нещо във времето, което ей сега ще се подпиша с две ръце, че за този месец няма да се случи нищо и цените ще си бъдат същите по модела, който сега се предлага. Само че ще натрупаме още, както господин Иванов каза, около 100 милиона допълнителен дефицит на "НЕК".
Допълнителното нещо, което също не стана ясно като въпрос е: тези от 30 гигавата като паднат на 2 гигавата бариерата и там също ще намалим приходите в "НЕК", с какво ще се компенсират те? Също въпрос, който не е ясен. Но това е въпрос на комисията, не е наш въпрос.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Аталай.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Колеги, вчера присъствах на Комисията по наблюдение на Комисията за енергийно и водно регулиране. Там изразихме нашето становище на Движението за права и свободи. Днес то не е по-различно от това, но които са присъствали, ако искат, мога да не слушат.
Какво целим с изменението и допълнението на закона в тези Преходни и заключителни разпоредби?
Три неща, които са писани в мотивите: да кажем от трибуната, че изпълнителната власт не си е свършила работата. Ако наредбата беше готова, днес нямаше да искаме удължаване на срока.
Ако изпълнителната власт си беше свършила работата АДФИ да тръгне и да провери всичко това, което би трябвало да бъде, сега Комисията за енергийно и водно регулиране нямаше да търпи този натиск и нямаше да промени закона.
Тези 10%, за които казахте, господин заместник-министър, не знам защо сте стояли досега за тези неща и не сте ги направили. Дотук всъщност ние би трябвало, отчитайки всички тези неща, че изпълнителната власт не си е свършила работата, да не изпаднем във водовъртежа на това, което се случва в момента – опита да се прехвърли отговорността от изпълнителната власт на Народното събрание да направим така, че тази наредба да получи нотификация от Европейския съюз, защото без тази наредба Комисията за енергийно и водно регулиране няма как да диференцира задълженията към обществото. Сега вие не сте съгласни да се случи и това ли?
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Не, напротив, съгласни сме.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Тогава дайте – политика има в цялата тази работа, но когато тръгнем малко държавнически да мислим, аз се учудвам, че Патриотичният фронт, Реформаторите и всички други в един момент са готови да оставят ГЕРБ на средата на пътя и да не го подкрепят и да се опитат да ни обвинят нас, че не мислим държавнически. Няма как да се случи това нещо, колеги.
Затова аз ви казвам: Дайте днес Народното събрание да не сме онази институция, която да насочи недоверието към Комисията за енергийно и водно регулиране. Дайте да направим така, че опитите на премиера да отидат на протест само на едната страна от всичко това, което се случва, да го спрем, и да си заеме съответното си място като премиер, да е отговорен и за крайния, и за бизнеса. Нищо друго не целим с този законопроект. Не си мислете, че много ми е приятно, че с този месец ще натрупаме още 59 500 000 загуби на "НЕК" и с радост ще подкрепя това. но се чудя защо искате още 3 месеца – да станат още 150 милиона ли? Не ли ви стигат за тези 12 години, за които натрупахме тези задължения заедно всички поотделно? Ако пък го оставим до 2020 година, ще станат 13 милиарда. Или бъдете сериозни политици, да вземем сериозно решение, или да минем към гласуване.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз предлагам да вървим към гласуване, защото започва заседанието.
Който е за, моля да гласува.
Гласували: „за“ – 12 гласа, „против“ – няма, „въздържали се“ – 4.
ПРЕДС. ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря на колегите.
/Заседанието беше закрито в 12.05 часа./
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/Делян Добрев/