Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по енергетика
03/10/2015
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Изслушване на г-жа Теменужка Петкова, Министър на Енергетиката, по повод проверките на АДФИ на предприятия произвеждащи ел. енергия от ВЕИ.
    2. Изслушване на г-н Иван Иванов, председател на Комисията за Енергийно и водно регулиране (КЕВР), по повод проверките на АДФИ на предприятия произвеждащи ел. енергия от ВЕИ.
    3. Изслушване на г-н Венцислав Георгиев, директор на Агенция за Държавна Финансова Инспекция (АДФИ), по повод проверките на предприятия произвеждащи ел. енергия от ВЕИ.
    4. Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 502-01-79,внесен от Министерски съвет на 16.09.2015 г.
    5. Изслушване на енергийните дружества във връзка с подготовката за предстоящия есенно-зимен период.
    6. Разни.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА





    П Р О Т О К О Л

    № 17


    На 30 септември 2015 година /сряда / в зала „Изток“ в сградата на Народното събрание, се проведе заседание на Комисията по енергетика.
    Заседанието бе открито в 17.30 часа и ръководено от господин Делян Добрев – председател на комисията.
    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
    * * *
    / Начало 17.30 часа. /
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Изслушване на г-жа Теменужка Петкова, Министър на Енергетиката, по повод проверките на АДФИ на предприятия произвеждащи ел. енергия от ВЕИ.
    2. Изслушване на г-н Иван Иванов, председател на Комисията за Енергийно и водно регулиране (КЕВР), по повод проверките на АДФИ на предприятия произвеждащи ел. енергия от ВЕИ.
    3. Изслушване на г-н Венцислав Георгиев, директор на Агенция за Държавна Финансова Инспекция (АДФИ), по повод проверките на предприятия произвеждащи ел. енергия от ВЕИ.
    4. Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, № 502-01-79,внесен от Министерски съвет на 16.09.2015 г.
    5. Изслушване на енергийните дружества във връзка с подготовката за предстоящия есенно-зимен период.
    6. Разни.

    ПО ТОЧКИ 1, 2 и 3
    Комисията проведе съвместно заседание с Временната анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България, проведено от 16 до 17.30 часа.

    ПО ТОЧКА ЧЕТВЪРТА
    Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове, №502-01-79, внесен от Министерски съвет на 16.09.2015г.

    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Давам думата на Министерството на финансите да ни представят промените.
    КАРИНА КАРАИВАНОВА: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители, проектът на закон за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове е изготвен с цел усъвършенстване на данъчното законодателство, прецизиране на разпоредбите му, съобразяване със съдебната практика на Съда на Европейския съюз. също така въвеждат се мерки за предотвратяване на възможностите за злоупотреба и отклонение от акцизно облагане. Ще се спра на някои от предлаганите промени с цел предотвратяване на възможностите за злоупотреба и отклонение от акцизно облагане чрез неправомерното използване на тежки и маркирани горива не по предназначение, като гориво за отопление, а като моторно гориво е предложено увеличаване на акцизните ставки за енергийните продукти, използвани като гориво за отопление, каквато е практиката на значителната част от държавите-членки на Европейския съюз.
    За да бъде прекратена практиката, недобросъвестни лица, имащи задължения към Агенция „Митници“ да заобикалят заплащането на дължимите публични вземания чрез прехвърляне на дружеството длъжник на безимотни лица и създаване на нови дружества, които да осъществяват дейност по закона, се въвежда изискване да не се издават лицензи и удостоверения на лице, чиито собственици, управители, прокуристи, мажоритарни съдружници или акционери са и са били към момента на възникване на задълженията собственици, прокуристи, мажоритарни съдружници или акционери, членове на органи за управление или контрола на лица с неуредени публични задължения, събирани от митническите органи.
    Предлага се намаляване на сроковете за възстановяване на акциз за електрическата енергия от три месеца на два месеца. За хармонизиране на закона с действащото законодателство в областта на производството на енергия от възобновяеми източници се предлага в обхвата на закона да бъдат включени етери, произведени от билетанол и втечнен биогаз, усъвършенстване на разпоредбите, свързани с изчисляване на данъчната основа при комбинираното производство на топлинна и електрическа енергия, съобразно съществуващата практика на Съда на Европейския съюз.
    Предлага се също така промяна на съотношението между специфичния и пропорционалния акциз на цигарите. Това е съвсем накратко резюме на предлаганите промени.
    Ако имате въпроси, сме на ваше разположение.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря на заместник-министър Караиванова за представянето на законопроекта. Колеги, въпроси?
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин председател, уважаеми дами и господа, аз ще подкрепя законопроекта като цяло, но имам един съществен въпрос, който касае акциза върху цигарите и искам да питам Министерството на финансите по следния начин. Доколкото си спомням, ако си спомням правилно, а мисля, че си спомням правилно, в края на миналата година беше приет план-график за изменение на акцизите върху цигарите и той беше подкрепен от сегашната управляваща коалиция. Тоест ние казахме: вече няма да има такива изненади, ще има предвидимост, акцизите ще се изменят по определен начин. Поправете ме, ако греша, но аз така си спомням. Тоест, сегашната управляваща коалиция гласувахме един план-графи за изменение н акцизите, включително върху цигарите и казахме: край с изненадите, оттук нататък ще има предвидимост.
    Сега тук се появява едно предложение, което е доста радикално, защото на практика се удвоява адвалорният акциз горе-долу и има сериозно намаляване на специфичния, който е върху хиляда къса цигари. Някак си, уважаеми колеги от Министерството на финансите, изглежда доста неубедително и странно само в рамките на една година толкова много да си променим позицията и да бъде променена позицията. Да кажем края на миналата година: вече няма да има подобни непредвидени изменения и промени и само година по-късно – не пет, не шест, не десет, което да налага актуализация, да не си спазим собствения план-график. По тази причина между първо и второ четене ние много сериозно ще обсъдим този въпрос и засега сме на мнение да предложим да отпадне и да се придържаме към това, което беше одобрено с всички нас - всички ние го подкрепихме. Но като цяло ще подкрепим законопроекта, господин Добрев.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря, господин Димитров. Има ли коментари от Министерството на финансите? Не виждам.
    Други колеги?
    Заповядайте.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, господин председател. Уважаеми дами им господа народни представители, действително в Закона за акцизите и данъчните складове миналата година беше гласуван данъчен календар за поетапно увеличаване на акциза. По принцип в самата директива Европейската комисия препоръчва увеличаването на акциза да се извърши на стъпки, като задължението на България е до 2018 г. да достигне до 90 евро за хиляда къса цигари, тоест, 178 лева за хиляда къса. Но по принцип ако погледнете календара, тоест предложението за промяна в календара, минималният акциз се запазва, тоест има само промяна в структурата на акциза, но като минимален акциз как трябва да се достигне съответно до 177 етапите – 161, 168, 177 – стъпката се запазва. А по отношение вече на самата структура какъв да бъде процентът на специфичния и на адвалорния акциз, това е предложението за промяна. Но като минимален акциз той се запазва като стъпка, която е гласувана, по календара.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Други въпроси? Народните представители имат думата първо. Госпожа Петя Аврамова, заповядайте.
    ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, господин председател. Аз имам един такъв въпрос: в мотивите е описано, че се предлага с цел предотвратяване на възможностите за злоупотреби и отклонения от акцизно облагане използването на тежки горива не по предназначение като гориво за производствени нужди или за отопление, а като моторно гориво. В самия законопроект това е точка 2. Имам въпрос. Мазутът на всички е ясно, че няма как да бъде използван като моторно гориво. Моят въпрос е: кое тогава налага повишението на акцизната ставка на мазута? Мисля, че попада точно в тежките горива в точка 2 от 50 на 400 лева. Това е моят въпрос.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря. Министерството на финансите?
    ПЕТЯ АВРАМОВА: Ако мога да уточня, мазутът по принцип се използва в много производства като гориво за разпалване в ТЕЦ-ове, в мандри за производствени нужди, в розоварни в месопреработвателни и други преработвателни предприятия като гориво най-често в парни централи за производство на пара за технологични нужди. Как ще се отрази на производствените предприятия този акциз от 50 на 400 лева? Това е моят въпрос.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Министерство на финансите, заповядайте.
    СВЕТЛА ГЕНОВА: Това, което искам да ви информирам е, че Агенция „Митници“ сме констатирали значителни случаи, в които енергийни продукти, които могат да се използват като моторно гориво, се декларират в този код и тази разлика от 50 лева до 650, която е в зависимост от това, предполага злоупотреби и ако се прегледа таблицата на ставките, ние сме една от държавите, които имат голяма разлика между горивата за отопление и моторните горива.
    ПЕТЯ АВРАМОВА: Само като реплика, аз мисля, че в други държави от Европейския съюз акцизната ставка на мазута е нула - има такива държави – и то защото се използва за производствени нужди. Аз не мисля, че мазутът може да се ползва като моторно гориво. Ако вие имате данни за начина, по който се злоупотребява с мазута, моля да уточним. Просто имам въпрос, за да си направя моите изводи дали между първо и второ четене да поискам корекция в така предложения законопроект и да предложа такава корекция или не. Затова задавам този въпрос.
    СВЕТЛА ГЕНОВА: По отношение на тежките горива това, което се констатира, е проблем и в други държави-членки с облагането и с предназначението им за такава информация.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Не съм сигурен, че отговорът беше задоволителен. Ще дам думата на господин Делчев, защото ми се струва, че той ще зададе подобен въпрос.
    АНДРЕЙ ДЕЛЧЕВ /Българска петролна и газова асоциация/: Благодаря Ви, господин председател. В частта, в която Министерски съвет предлага изравняване на акцизите на горивата за отопление с горивата за автомобилен транспорт, Петролната и газова асоциация изцяло подкрепя и приветства. Смятаме, че това е един от начините за борба с контрабандата. Години наред горива за отопление се ползват за автомобилни цели. масово се случва това. Държавната администрация не успява да се пребори с това явление по реда на маркирането, поради което тази мярка ние приветстваме и акламираме.
    Не така е с две други неща, за които исках да говоря. На първо място, смущават ни мерките, които се предприемат по отношение на втечнения нефтен газ, тоест газ пропан-бутан, както е по-популярен, а именно, увеличаване на акциза на газ пропан-бутан, както и връщане на възможността газови бутилки да бъдат пълнени на бензиностанции и газ-станции. Имаме известен коментар и по отношение на запазване на маркирането на гориво за зареждане на кораби.
    По отношение на газ пропан-бутан това, което ни смущава и всъщност необясними са мотивите на вносителя, е: пълненето на газови бутилки на бензиностанции и газ-станции беше забранено след много години работа и анализиране от страна на държавата, че напълняне на една такава бутилка от страна на газ-станция рискът да гръмне и убие хора или да повреди имущество, е огромен, защото не се контролира сигурността, не се контролира обемът, до който се пълни. Затова държавата забрани пълненето със специална наредба за контрола на тези бутилки, защото в последна сметка те са едни бомби под налягане. С наредба се поиска стриктен контрол на целия процес на пълнене, редица форма на контрол – пневматичен, хидравличен, термосвиваема капачка, външен оглед, вътрешен оглед на бутилка и т.н. – и се създаде един бранш в търговията с петролни и газови продукти, който в момента работи добре. Тоест, ако върнем назад, първо, забраната за пълнене на газ-станции, рискът за хората е значителен и сега въпреки забраната тези, които пълнят, често понасят този риск. Годишно има по пет-шест случая на избухнали бутилки. Последният – на 25 септември писаха по вестниците – един човек от Русенско, 70-годишен, си напълнил бутилката, занесъл я в къщи и тя гръмнала поради това, че е изпускала и – 70% обгаряне. Не знам дали е жив още човекът.
    Няма никакви аргументи, даже и фискалните аргументи са необясними за нас, тъй като става въпрос за битови бутилки, търговията е около 18 хиляди тона годишно, тоест умножено по евентуалната полза, която държавата би постигнала. Всъщност от пълненето на газови бутилки на газ-станции не виждаме нито икономическа, нито фискална полза, не виждаме такава и от увеличаване на акциза – ще кажа няколко думи и за това. По-скоро би се убил един бранш и би се заменил с несигурност от страна на хората.
    По отношение на акциза, в Петролната и газова асоциация сме единодушни /това е становище, което изразявам от името на всички фирми в Петролната и газова асоциация/, че увеличаването на акциза според нас на този тип газ, която се ползва за отопление и за битови цели от нула на 340 лева на 1000 килограма, е неразумно по ред причини. Първо, безспорно, това е по-екологично гориво. Липсата на акциз в момента го прави използвано масово в бита. Фискалния елемент не го виждаме толкова силен – този, който почнах да говоря, защото около 18 000 тона, умножено по 340 лева прави някъде около 6-7 милиона, което ни се струва, че в рамките на бюджета е твърде малко.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Делчев, разбрахме Вашата теза. Ще Ви помоля да си дадете становището писмено в нашата, но най-вече в Комисията по бюджет и финанси, защото там ще върви между първо и второ четене.
    АНДРЕЙ ДЕЛЧЕВ: Последно изречение, господин председател. В Комисията за бюджет и финанси дадохме нашето становище. Говорихме с министъра на финансите и специално по Закона за акцизите следващата сряда имаме конкретно по тези предложения среща, за да ги коментираме с него.
    Последно, в голяма част от Европа акцизът върху газ пропан-бутан е нулев за битови цели. Много малко държави са с минимален акциз.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Министерството на финансите и Агенция „Митници“ желаете ли да кажете нещо по тази тема? Заповядайте – Агенция „Митници“.
    СВЕТЛА ГЕНОВА: По отношение на пълненето на бутилки на бензиностанции това, което искам да посоча е, че с промените което се променя предвид ставката, отпада забраната от закона на мястото на тази забрана в Наредбата за устройство, безопасна експлоатация и технически надзор на газовите съоръжения. Тоест ние по никакъв начин с промените не променяме изискванията по отношение на местата, на които могат да се пълнят бутилки, както и изискванията за сигурност по отношение на самите бутилки. Това, което се променя със закона, е възможността – единия вариант: бутилките да се пълнят в данъчен склад под режим отложено плащане на акциз и акцизът да се заплаща при освобождаване за потребление, а ако самите обекти, които имат разрешение за пълнене, решат да работят с пълната ставка на 340, могат да функционират само като обекти за пълнене на бутилки, не като данъчен склад, по смисъла на Закона за акцизите и данъчните складове. Но забраната не отпада, мястото й не е в обхвата на разпоредбите на Закона за акцизите и данъчните складове по отношение на безопасността.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря Ви. Аз също имам няколко въпроса. Не виждам други колеги с въпроси.
    Моят въпрос към Министерството на финансите е, първо, съгласувахте ли по чл. 32 този законопроект с Министерството на енергетиката? Имахте ли становище от тях и тяхното становище положително ли е? Ще ви обясня защо. В законопроекта се предвижда БУЛГАРГАЗ да сложи GPRS устройства на измервателните уреди на БУЛГАРТРАНСГАЗ. Това е инфраструктура, която - знаете, предполагам, колегите сигурно знаят, защото сме Комисия по енергетика – съгласно Закона за енергетиката и Директивата за природния газ, БУЛГАРГАЗ е търговец на газ и той не може да притежава такава инфраструктура. Това не е мястото, това не е дружеството, което трябва да притежава такава инфраструктура.
    На второ място, въвеждате регистрация на лица, които произвеждат, потребяват собствена или продават енергия от възобновяеми източници, тоест оттук нататък те вече ще плащат акциз. Нищо лошо няма в това, само че тук се слагате никакъв праг, тоест това важи и за лица, които имат 5 киловата на покривите, и за лица, които имат 50 мегавата фотоволтаични инсталации. Изисквате от тях те съответно да монтират автоматизирани системи за отчетност. Тези автоматизирани системи за отчетност имаме примери, в които дори и за най-малката инсталация струват по 40-50 хиляди лева. Ако е съгласувано това с Министерството на енергетиката, те вероятно трябваше да ви отговоря, ако не са направили, е трябвало да ви отговорят че ВЕИ-тата от най-малките до 200 киловата са около 1230. Всички тези трябва да ги умножим – 1230 по 40 000 лева. Може да сметнете за каква инвестиция става въпрос. В същото време Агенция „Митници“ от електроенергията, която ще произведат тези 1230 производителя на ВЕИ, ще събере 162 000 лева за първите десет месеца на тази година. От една страна, имате финансов ефект по 162 000 лева, от друга страна, натоварвате тези най-малки производители на електроенергия. Някои - с 5 киловата, тези 5 киловата струват, примерно, 10 000 лева, вие ги карате да правят инвестиция от 30, 40 или 50 хиляди лева. Тоест, ако е правен анализ на ползите и разходите и ако сте напавили изобщо опит да прецените административната тежест върху бизпеса, която въвеждате в момента, много ще ми е интересно да видя как сте обосновали тази допълнителна административна тежест и тези огромни инвестиции, които трябва да направят съответните дружества.
    Основният ми въпрос е съгласувана ли е с Министерството на енергетиката, за да знам към кого да се обърна. Дали са виновни Министерството на енергетиката, че са проспали цялата тая работа, или Министерството на финансите не е съгласувало законопроекта по чл. 32, както си е редът и сега ще се наложи Народното събрание между първо и второ четене, и то Комисията по енергетика да дава предложения в Комисията по финанси, за да коригираме съответно тези проблеми. Има и други забележки към законопроекта от гледна точка на Комисията по енергетика, но те са по-несъществени, затова няма да ги дискутирам.
    Благодаря.
    Заповядайте.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, господин председател. Законопроектът беше публикуван на интернет страницата на Министерството на финансите и на портала за обществена консултация. На основание чл. 32 от Устройствения правилник на Министерски съвет и неговата администрация е изпратен до всички министерства за междуведомствено съгласуване. Становището на Министерството на енергетиката е „съгласува законопроекта без бележки“.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Министерството на енергетиката е тук. Виждам зам-министър Николов. Господин зам-министър, Вие обърнахте ли внимание на тази законопроект и забелязахте ли проблемите, които ние забелязахме в Комисията по енергетика и как предлагате да бъдат решени тези проблеми, след като законопроектът вече е внесен в Народното събрание?
    НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Господин председател, дами и господа, при нас БУЛГАРГАЗ е изпратил последващо становище като дружество с копие до Министерството на финансите и там становището на БУЛГАРГАЗ с направените забележки е направено.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Не Ви разбрах. Не казахте нищо за втори въпрос. Вие казвате, че по първия въпрос, който аз зададох, сте изпратили становище от Министерството на енергетиката до Министерството на финансите в установения срок. А по отношение на административната тежест за автоматизираните системи за отчетност за най-малките ВЕИ нямате коментар?
    Господин Цочев.
    КИРИЛ ЦОЧЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми гости, аз ще бъда кратък. Естествено е, че този закон е важен. Винаги преди обсъждане на Закона за бюджета за следващата година се обсъжда законопроект за изменение и допълнение на Закона за акцизи и данъчни складове, откъде могат да се добият повече пари. Това е чудесно. Уважавам мнението на Министерството на финансите, свързано с календара на Европейския съюз, поетапното покачване на акцизи, свързани с отделни акцизни стоки и аз мисля, че трябва да го спазваме, но само при доказан икономически ефект, при нормална икономическа логика, а не улавяне във въздуха на проблеми, които унищожават някакви вече регулирани производства в държавата. На първо място - колегите, които слушах внимателно. Аз ще подкрепя на първо четене, но само разумните предложения и между първо и второ четене ще участвам във внасяне на мотиви и предложения за отпадане на членове в законопроекта за второ четене, които са неразумни. Кои са те?
    Това, което моят колега господин Добрев каза за БУЛГАРТРАНСГАЗ за измерителните уреди, това е нонсенс. Ще видя как стои въпросът с тези хиляда къса цигари и т.н., тоест акцизите на цигари. Но има един парадокс, на който искам да се спра.
    Това, което чух преди малко и което беше отбелязано и в Комисията по бюджет и финанси, е въпросът за LPG – това е пропан-бутанът. Категорично възразявам и мисля, че заради ефекта от пет-шест милиона да унищожим три завода в България и регулирани продажби на безопасни стоки срещу това, че амбицията на Министерството на финансите е да събере някакъв акциз – аз съм категорично против. Тоест, на първо четене подкрепям. Категорично съм против за неразумни предложения на Министерството на финансите с цел събиране на акцизи, такси, данъци и мита и с моите колеги, които са разумни, в Комисията по енергетиката, ние ще направим така, че да влязат в пленарна зала само разумни предложения.
    Понеже има страшно много комисии, ще напусна, но, господин Добрев, приемам на първо четене, но с уговорката, че на второ четене за тези неща, които казах, съм категорично против и ще участвам във всякакви работни групи, които да отхвърлят тези предложения.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Други колеги? Министерството на финансите? Представете се за протокола.
    ГЕОРГИ ПАЛПУРИН: Тук съм по покана на Асоциация на индустриалния капитал в България. искам да попитам: на миналото заседание на Комисията по бюджет и финанси представителите на Министерството на финансите казаха, че ще предоставят оценка за въздействие на законопроекта, която би следвало да е публична и обществото и народните представители при гласуването да се запознаят в детайли с това, до какви последствия ще доведе законопроектът, дали това нещо се е случило и дали в крайна сметка ние, гражданите и бизнесът, ще може да се запознаем с него.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Министерството на финансите.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Всъщност на заседанието на Комисията по бюджет и финанси изискаха да се представи оценка на въздействието и финансова обосновка. Още на следващия ден е изпратена, тъй като законопроектът се разглежда в Министерски съвет. Като пакет се внася освен проектът, и мотивите, оценка на въздействието и финансова обосновка, така че още на следващия ден е предоставена на Комисията по бюджети финанси.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: За реплика, заповядайте.
    ГЕОРГИ ПАЛПУРИН: Има ли някаква пречка както са качени мотивите и законопроектът, да бъде качена и тази оценка за въздействието в един формат PDF към останалия пакет документи и каква е тя? Съжалявам, но ние трябва да се запознаем какво следва от този закон, за да излезем с някакво адекватно становище от сектора специално с LPG.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Всъщност целият пакет от Министерството на финансите се изпаща в Министерски съвет и от Министерски съвет се предоставяне законопроектът с решението на Народното събрание. Просто това е редът.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: За да не влизаме в излишни спорове, ще помоля Министерството на финансите да изпратят оценката върху въздействието на Народното събрание и ние ще я публикуваме, след като вие не сте го направили това. Господин Димитров даде предложението, за което му благодаря.
    Други колеги? Въпроси?
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Добрев, говорейки за оценка на въздействието, най-важният въпрос е всички мерки, които са записани тук в проектозакона, до какво повишаване на приходите в бюджета водят, да ни кажете. Това е най-важният въпрос – оценката на въздействието, разбира се, плюс ефекта върху гражданите и бизнеса. Но поне общият бюджетен ефект на колко го оценявате, уважаеми колеги от Министерството на финансите?
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Оценката по отношение на повишаването на ставките за горивата, използвани като гориво за отопление, ефектът е в размер на 71 млн. лв., 54 – от газьол, 10 милиона тежки горива, 7 милиона LPG.
    По отношение на промяната в съотношението на акциза а цигарите, само допълнително от промяната съотношението специфични пропорционален акциз, за три години ефектът е 120 милиона – само от промяната в съотношението на акциза. 120 милиона от промяната само в съотношението, допълнително от повишаването на акцизната ставка всяка година – около 50 милиона за цигарите. 120 е допълнителният ефект за бюджета от промяната на съотношението, само плюс 50 годишно от повишаване на акцизната ставка.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Колеги, няма други въпроси. Предлагам да преминем към гласуване. Аз също ще подкрепя законопроекта на първо четене, но с резерви. Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: „за“ - 10 гласа, „против“ – няма, „въздържали се“ – 5.
    Приема се.
    Благодаря на Министерството на финансите и Агенция „Митници“. Преминаваме към следващата точка от дневния ред.


    ПО ТОЧКА ПЕТА
    Изслушване на енергийните дружества във връзка с подготовката за предстоящия есенно-зимен период

    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Наши гости по тази точка са: „Български енергиен холдинг”, господин Жаклен Коен, НЕК – господин Петър Илиев отсъства - има заместник, ЕСО, „Мини Марица Изток“.
    Колеги, започвам да ви давам думата по ред. Ще ви моля да бъдете кратки. Колегите ми подсказват за регламент – регламентът да бъде около две-три минути на изказване. Давам думата първо на Министерството на енергетиката.
    НИКОЛАЙ НИКОЛОВ: Господин председател, дами и господа, Министерството на енергетиката инициира проверка на Електросистемния оператор и на Електроразпределителните дружества. Във връзка с подготовката първо за преодоляването на последствията от бедствието през месец март тази година и впоследствие – подготовката за новия есенно-зимен период. Тази проверка беше о съществена в рамките на месец септември. Като председател на Комисията от страна на Министерството на енергетиката беше господин Владимир Янков – директор на Управлението при кризисни ситуации, който е до мен. Аз предварително бих искал да се извиня, но понеже имам здравословен ангажимент малко по-късно, ще трябва да напусна малко по-рано, но господин Янков е на ваше разположение.
    Проверката беше осъществена през месец септември, както казах. В момента обобщаваме резултатите и ще излезем с доклад в това отношение, като общото мнение след извършването на тази проверка е, че като цяло има готовност в електропреносната и електроразпределителните мрежи за съответните оператори за новия есенно-зимен период, с уговорката, че някои от дружествата имат по програма – върви се по изпълнение на техните програми – до края на месец октомври трябва да бъдат завършени. Провериха се значителен обем както подстанции и други обекти, така и самите електроразпределителни и електропреносни мрежи.
    Както знаете, в допълнение, вчера беше публикувана и изменението на Наредбата за сервитутите, което в допълнение улеснява работата на горепосочените дружества по отношение на под9дръжката на електропреносната и електроразпределителните мрежи. Съвсем накратко, това беше., придържам се към указанието на бъдем в рамките на две-три минути.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря. Давам думата на „Български енергиен холдинг” господин Коен.
    ЖАКЛЕН КОЕН: Здравейте, господин председател, уважаеми дами и господа, колеги, в понеделник направихме среща при министър Петкова, свързана с готовността на системата за работа при зимни условия. Нашите притеснения са свързани в две посока. От една страна, хроничният дефицит на средства в системата на енергетиката не позволява „Мини Марица Изток“ да осъществяват в пълен обем дейностите по разкривката, а оттам намалява и възможността за пълноценен добив. От мините се опасяват, че не могат да осигурят в пълен обем заявките на топлоелектрическите централи от Маришкия басейн. Утре отново ще имаме среща при министър Петкова за начина, по който може да бъде преодолян този проблем. По разчети на електроенергийния оператор максималният товар, който се очаква през зимния период – месеците декември и януари, ще бъде около 7 150 мегавата при разполагаема генерация от 7 250. Вие знаете, че в пространството се тиражира една цифра от инсталирани мощности в електроенергийната система от порядъка на 12 000, но реално ние можем да разчитаме на 7 250 мегавата.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Коен, само за яснота. Вие също знаете, че 7 150 часа са в 8 часа вечерта на 8 януари примерно или на 9 януари. Нали така? В останалото време товарът е по-нисък.
    ЖАКЛЕН КОЕН: Така е.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: В този час точно – 8 часа на 8 и 9 януари НЕК има 2 600 мегавата, ако не се лъжа, ВЕЦ-овее. Отделно, я ще духа, я ще е през деня, така че ще има и ВЕИ. Ако искате да ми кажете, че България няма достатъчно инсталирани мощности, за да посрещне пиковия си товар, това не го приемам. По-скоро това, което ние трябва да направим в момента, и въпросът ми и към вас, и към мините е – и ще го задам може би като започнем изслушването на „Мини Марица Изток“ – на какъв процент е разкривката от бизнес плана, защото ако има някаква опасност, свързана с предстоящия зимен период, това е дали ние имаме достатъчно разкривка и достатъчно вода, разбира се, което ще попитам и представителите на НЕК, защото информацията, с която разполагаме е, че язовирите са празни. Така че, по-важните въпроси са има ли достатъчно разкривка, към юни месец производството надвишаваше значително по бизнес план самия бизнес план, докато разкривката оизоставаше значително. От друга страна, не може в средата на септември месец язовирите да са празни и да се молим за дъжд. Така че, ако може по тази тема да коментираме.
    ЖАКЛЕН КОЕН: Видно от справката отново на ЕСО, нивата в язовирите е около 30% под миналогодишните и оттам идва моето притеснение, тъй като липсата на разкривка и липсата на вода в язовирите предполага едно изравняване между потребностите и генериращите мощности. Вие знаете, че миналата зима при товар 7 100 мегавата системата беше на път да се задъха.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря Ви. Давам думата на НЕК.
    МИЛЕН АЛЕКСАНДРОВ: Благодаря Ви, господин Председател. Ръководител съм на отдел „Контрол на експлоатацията“.
    Във връзка с есенно-зимната подготовка в НЕК са издадени две програми за есенно-зимна подготовка, съответно за предприятия „ВЕЦ“ и предприятия „Язовири и каскади“. В нея са включени всички мероприятия, които трябва да бъдат извършени със съответните срокове и отговорници. Към момента изпълнението на тези програми върви в срок.
    Също така тези програми включват не само основни и спомагателни хидросъоръжения – хидротехнически, а така също включват и механизация за почистване на снега при зимни условия.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: За програмите ни е ясно. Кажете какъв е процентът на разполагаемата вода в язовирите към днешна дата и какъв е бил миналата година? Тази година с колко по-малко вода има в язовирите и това не представлява ли риск?
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Ръководител управление в НЕК съм. Към днешна дата процентът на водата към общия обем е 65%, с около 15% по-ниско от същия период на миналата година.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: „Български енергиен холдинг” и ЕСО казват 30%. Вие казвате 15%. Кое е по-правилното?
    ЖАКЛЕН КОЕН: По справката на ЕСО за акумулирана енергия в язовирите 2014 година акумулираната енергия е била 2 100 683 мегавата, 2015 г. към дата 27-ми акумулираната енергия е 1 368 077, или намалението е с минус 34,87%.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Това ми се струва някак си по-точно. Господин Николов иска да зададе въпрос.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Вярно ли е, че има кореспонденция от вас – Националната електрическа компания и МОСВ с цел те да ви разрешат изпускане на още обеми от тези, които в момента има, защото вие веднъж сте искали – става дума дали има второ искане за това?
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Ние искаме обем за месец октомври, който ни е разрешен от МОСВ и той е в рамките на около
    250 000 киловатчаса електроенергия за месеца и към момента не сме искали допълнителни, тъй като от днес започва този месец. Към миналия месец сме искали еднократно увеличаване на обема, който в някакви рамки ни е бил разрешен.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Заявете пред комисията дали това представлява риск или не представлява риск, за да знаем и да го чуем от вас. Вярното според мен е това, което чухме – 1 368 000, или 34,85% по-ниско ниво на водата.
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: В последния месец се наложи - в някои моменти, когато имахме преразход на вода – и това предимно се дължеше на увеличената аварийност в някои централи, предимно в „Марица Изток 3“, където и към онзи ден два блока бяха аварирали, което ни принуждаваше да ги заместваме с вода. Просто в момента така е направено.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Не ми отговорихте на въпроса. Ако може, само на този въпрос да ми отговорите и ще преминем към следващото дружество.
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: В момента имаме обвързан енергиен баланс за зимния период, който е с ограничени количества водни запаси, които са в рамките на тези, с които разполагаме. Работим активно в последните дни с оборотна вода от ПАВЕЦ „Чаира“.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Димитров.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Добрев, Вашият въпрос е много рационален. Колеги от НЕК, дължите отговор дали този спад на водата в язовирите увеличава риска за зимния сезон. Да или не, според вас?
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Предполагам, че всяко намаление на обемите в язовирите представлява риск, но към момента ние можем да изпълним заявките на крайните снабдители за снабдяване с електроенергия с наличните водни количества, без да допуснем срив в системата.
    АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Вие казвате „към момента“. Ние говорим за предстоящия зимен период. Към момента е ясно, че може да задоволите нуждите на потребителите, но можете да ни кажете също така информация колко мегавата са произведени към настоящия момент от ВЕЦ-овете електроенергия и колко са в сравнение с миналата година по същото време. Ако е произведена повече електроенергия, къде е отишла тя? Вие сте я продали. Защо тогава, когато е най-евтината цена, сте я продавали? Това е въпросът, който също ни вълнува.
    Отделно, това има значение и за това, което предстои през зимния период, дали ще може да се справите.
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Като казвам „към монетна“, нямам предвид, че към момента връзваме потреблението, заявките, които имаме към момента от крайните снабдители са обвързани, но тъй като тези заявки се променят ежемесечно и ежедневно, затова използвам думите „към момента“.
    Производството за осемте месеца на тази година е почти равно на производството за миналата година.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Желев.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Моят въпрос към вас е: Вие казахте, че миналия месец вследствие на падане на блокове на КОНТУРГЛОБАЛ сте ги замествали и поради тази причина сте се е наложило да увеличите производството. Има ли производство за износ и колко е то?
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Има производство за износ, естествено. То се осъществява частично от ВЕЦ-овее, но и частично от друга енергия.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Колко процента от общата енергия е?
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Около 2 милиарда продажби и около 200 милиона са износ. Но от това, ако искате точна информация, ще трябва да ви я предоставим допълнително.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Да, ще Ви помоля.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Нашите експерти имат информация. Аз се учудвам, че вие нямате тая информация. Произведено от ВЕЦ към 27 септември 2014 г. е 3 330 000 мегаватчаса. Произведено към същата дата на 2015 г. е 5 145 000 мегаватчаса.
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Това не са ВЕЦ-ове на НЕК.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Кои ВЕЦ-ове са?
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Това са ВЕЦ-ове в системата.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Едва ли могат да дадат 60% ръст в произведената електроенергия при положение, че те са, предполагам, десет пъти по-малко като инсталирана мощност от ВЕЦ-овете на НЕК.
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: НЕК няма годишно производство от ВЕЦ в никоя година, достигащо 5 милиона, пък камо ли за осем месеца.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Да направим така. Сега ще преминем към останалите дружества. Вие може да се обадите по телефона, след като не знаете и да попитате към 27 септември 2014 г. колко е електроенергията, произведена от ВЕЦ-овее в НЕК и колко е електроенергията до същата дата на тази година. Това нали може да стане, предполагам, за не повече от 10 минути? Благодаря Ви.
    Преминаваме към Електроенергийния системен оператор. Заповядайте.
    ЛЪЧЕЗАР ДИМИТРОВ: Уважаеми господин председател, дами и господа, Лъчезар Димитров – Електроенергиен системен оператор.
    Тъй като основната тема е зимната подготовка, аз ще кажа няколко думи за това, как протича тя в ЕСО. Ежегодно, съгласно нормативните документи и установената практика се извършват необходимите мероприятия. Тази година, както и предните години, съответно има план в началото на годината, който се следи като срокове и като изпълнение. Към момента относно електроенергийните съоръжения сме на 85%, като до края на октомври ще бъдат изпълнени всички мероприятия с малки изключения, които са за междусистемните електропроводи, които се съгласуват със съседните оператори и някои електропроводи, които имат връзка с ремонтите на електрическите централи. Това, което искам да спомена е, че тази година подготовката е малко по-различна дотолкова, доколкото имаме натрупания опит от миналата зима, събитията, които през март месец доведоха до сериозни аварии в мрежата в района на Родопите, като след тези събития беше направен подробен анализ, бяха отчетени факторите и причините, да овели до тези аварии и съответно при подготовката за следващата година са взети предвид тези причини. Допълнително аварийните екипи се окомплектоват с необходимото оборудване, инструменти и техника с висока проходимост.
    Другите проблеми ги каза заместник-министър Николов, свързани с просеките – дърветата, които са в близост до електропроводите и предизвикаха също много аварии тази зима. Работим в тази посока, съгласно действащите наредби, изсичане на тези единични дървета, разбира се, спазвайки законодателството. В тази връзка сме направили допълнително предложение за промяна в Наредба та за сервитутите, което мислим, че ще облекчи наистина процедурата за привеждане на просеките в съответните им размери, съгласно наредбата.
    Друго, което трябва да отбележа е, че очевидно тези събития, които бяха миналата година, показват вече трайно изменение в климата и електропроводи, строени през 60-те и 70-те години при тогавашните нормативи очевидно вече за сегашните климатични промени не са изчислени, тоест за в бъдеще вече в заданията за проектиране ще се вземат предвид тези нови тежки условия, тъй като това, което се случи зимата, не се е случвало повече от 15 или 20 години, и то в никакъв случай не е било в такива мащаби.
    Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Това, което чухме, е, че Вие сте предприели действия така, че високите дървета, които могат да паднат върху далекопроводите, да бъдат отстранявани и в този смисъл не ви трябва някаква законодателна промяна, - която след като сте го направили, явно не ви трябва – която да ви позволи да премахнете тези опасни дървета.
    ЛЪЧЕЗАР ДИМИТРОВ: Само едно уточнение, ако позволите. Аз споменах за единични такива дървета. Има проблеми на места, където това е масово дотолкова, доколкото просеките съгласно наредбата те са производни на височината на дърветата. Тъй като може би и във времето се е получил все пак растеж, това е растене на дърветата…
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Растеж, но преди 60 години дърветата са били толкова високи, колкото сега. Едва ли са мутирали и да са станали сега с 20 метра по-високи.
    ЛЪЧЕЗАР ДИМИТРОВ: Възможно е, има такива случаи, където допълнително има залесявания, които при строежа на електропроводите и при съществуващата просека не са били факт. Това е едното.
    Другото – ние нямаме как да твърдим, че е абсолютно правилно и с точния размер са правени тези просеки дотолкова, доколкото тази наредба е от 2004 година, а все пак електропроводите са строени втората половина на миналия век. Тогава какви са били точно нормативите и разбиранията няма как да…
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Предлагате ли нещо, или просто споделяте?
    ЛЪЧЕЗАР ДИМИТРОВ: Ние имаме едно предложение, което е към Наредбата за сервитутите, където специално за разширението, тоест, привеждане, съгласно нормативната уредба, именно, тази наредба, с облекчен режим за граничните дървета, чийто ръст вече скъсява и противоречи на отстоянията от електропроводите.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Тази наредба е в Министерство на енергетиката, предполагам. Ако се забави промяната в наредбата, Ви моля да информирате Комисията по енергетика в Народното събрание, за зададем и ние съответните въпроси.
    Господин Николов.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Благодаря, господин председател. Имам един въпрос към вас освен просеките, преноса, ЕСО е задължена да осигури и студения резерв, който е в рамките на около 500 мегавата, на база решение на регулатора. Знам, че е проведен търг, и топо най-обективния начин, в смисъл, най-ниска цена, тоест, няма други икономически показатели. Спечелили са няколко дружества, които трябва да поддържат този студен резерв. Знам, че към ЕСО текат ежедневно или на определен период от време конкретни данни за това, кой колко поддържа, ако е на въглища, какво количество има към момента, дали поддържа това, което е поело като ангажимент. Въпросът ми е следният. Тези дружества, които са на газ, гарантирали ли са с дългосрочен договор, че могат да осигурят газа, който е необходимо, за да поддържа, евентуално от ваша страна да провокират този студен резерв да стане активен?
    Второ, интересува ме при липса на разкривки и виждайки затруднения евентуално зимния период да бъдат гарантирани количествата от „Мини Марица Изток“, всъщност този студент резерв за да бъде поддържан през целия период и кой ще бъде виновен тогава – дали Мините, или тези, които са поели ангажимент към ЕСО, които са спечелили търговете? Това е въпросът ми.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Желев да допълни въпроса и след това – господин Стойнев ми се стори, че иска думата.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Само да допълня, смятате ли, че тази мощност от 500 мегавата гарантира сигурност, тоест, достатъчна ли е, според Вас?
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря. Аз смятам да отговоря, тъй като с моя заповед бе променена от 1000 на 500 мегавата. Но, колеги, вижте внимателно търга и огледайте внимателно фирмите, които печелят този търг. Искам да попитам има ли някакви технологични критерии, освен цената? Не е нормално примерно ТЕЦ 2 да не участва между тези участници в студения резерв. не знам защо, но аз лично имам леки съмнения, че някои от тези компании не са технологично модернизирани, така че да активират в случай на нужда веднага студения резерв? Докато ТЕЦ 2 може би е едно държавно предприятие, което е изключително модерно и което наистина може да задоволи нуждите, не дай Боже да има нужда от активизиране на студения резерв. Така че въпросът ми е единствено финансови ли са параметрите, когато вие определяхте печелившите участници на търга?
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: ЕСО.
    ЛЪЧЕЗАР ДИМИТРОВ: Аз ще започна отзад напред, за което се извинявам. Що се касае до студения резерв, благодаря на господин Стойнев, ние в баланса, който сме предоставили с наше писмо, се вижда, че при тези прогнози, които имаме, би следвало да нямаме проблеми, макар че при определени условия и в някакви пикови форсмажорни обстоятелства би могло теоретично, което сме го и п оказали, разбира се, да достигнем някакъв момент, в който да активираме този резерв. Дали той ще ни стигне? Никой никога не може да гарантира. Пак казвам, може да има форсмажорни обстоятелства, но самият факт, че сме свързани и работим в обща система със съседните оператори, сме на мнение, че ако в тези зимни месеци на върхово потребление имаме някакво прилично ограничение, да се изразя така, в износа, не би следвало да имаме проблем с осигуряване на електроснабдяването на потребителите в страната.
    По въпроса за въглищата, ние сме дали също така в тази информация, която предоставихме на уважаемата комисия, какви са според нас необходимите количества въглища, които трябва да имат централите, които да осигуряват студения резерв. Ако те не ги осигурят, аз не мога да ви отговоря на въпроса кой ще бъде виновен, съжалявам.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Аз мога да Ви отговоря – господин Янков ще бъде виновен, защото той следи за 14-дневните запаси в ТЕЦ-овете. Господин Янков, след като се отговори на въпроса на господин Стойнев, моля да отговорите вие кога последно проверихте колко са запасите и те толкова ли са. Само ЕСО да довърши отговора на въпроса на господин Стойнев.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Ако трябва да Ви припомня: относно търга има ли технологичен критерий, или единствено гледате цената?
    ЛЪЧЕЗАР ДИМИТРОВ: Критерий има, разбира се, и след като резултатите от търга с тези, които са посочени тук, тоест търгът е проведен, съответно централите, които са участвали и са заявили участие и съответно са спечелили този търг, означава,чл. е отговорят на критериите.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Стойнев, вероятно има процедура, по която може да се обжалват всички тези процедури, така че кой е заинтересован, може да го направи.
    Господин Янков да каже само за въглищата, защото за протокола да знаем, че към днешна дата или всичко е наред, или не е наред.
    ВЛАДИМИР ЯНКОВ: Господин Добрев, всеки ден по изискване на заповед на министър-председателя сме задължени да даваме информация в ДАНС по отношение на запасите от газ и въглища, които изпращаме регулярно в ДАНС. Към днешна дата това, което имаме като информация, това, което имаме нагнетено в „Чирен“, е 388 милиона, а средният запас от въглища на всички централи – в момента специално в комплекса „Марица изток“ средно е 80% складова наличност.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Тоест, изпълнява ли се наредбата на Министерството на енергетиката за минималните запаси? Имат ли тези централи толкова, колкото са минималните запаси? Да или не?
    ВЛАДИМИР ЯНКОВ: Да, към момента централите средно имат запаса, ако трябва конкретно за всяка централа можем да изпратим, но ви казвам, че в момента 80% са.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Имат си въглища, господин желев да не се притеснява.
    ВЛАДИМИР ЯНКОВ: В момента 80% е запълняемостта на складовете на всички централи.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Осемдесет процента, но се покриват по наредбата дните?
    ВЛАДИМИР ЯНКОВ: Така, както е дадено по наредбата, различните централи съответно имат различно изискване – за някои изискването е до 7, за други – до 14.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Но всичките отговорят? Отговорът Ви е „да“?
    ВЛАДИМИР ЯНКОВ: Да.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Добре. Господин Желев, няма нужда да се притеснявате.
    АЕЦ „Козлодуй“?

    ДИМИТЪР АНГЕЛОВ: Уважаеми господин председател, дами и господа, изпълнителен директор съм на АЕЦ „Козлодуй“. При нас зимната подготовка в АЕЦ „Козлодуй“ традиционно се изпълнява, съгласно изискванията на Инструкция за организация, координация и кандидат за изпълнение на дейностите за зимната подготовка, на базата на която е разработена конкретна програма за есенно-зимния период 2015-2016 г. и е въведена със заповед от 20 август тази година. От 1 септември е започнато изпълнението и всички мероприятия се изпълняват в срок. Нямаме основание да се съмняваме в изпълнението на дейностите по подготовката. Програмата съдържа 36 административно-организационни мероприятия и 153 технически мероприятия. Тя обезпечава изпълнението на всички дейности през целия зимен период.
    Що се отнася до блоковете, както знаем, от 10 април до 20 май беше изпълнен планово годишният ремонт на пети блок. Комбинирано е с изпълнение на дейностите по продължение на срока на експлоатация на блока, които се изпълниха в пълен обем и вървим в план с изпълнение на дейността по продължаване на срока и нямаме някакви основания да се съмняваме в тях. Блокът е пуснат на 20 май, работи безаварийно, надеждно и безопасно.
    От 5 септември е спрян шести блок за планов годишен ремонт. Дейността се изпълнява в съответствие с графика за изпълнение. Изпълняват се много уникални и много сложни операции. Изпълнени са, в срок сме и се надяваме на базата на това, което сме планирали и организирали, че ще пуснем блок в срок по състоянието към днешна дата. Даже имаме по голяма част от дейностите изпреварване. Така че се надяваме за есенно-зимния период АЕЦ „Козлодуй“ да работи надеждно и безопасни и да няма никакви проблеми със зимата. Ние имаме и щабове, и съответните комисии, които работят за контрол на състоянието през зимния период. В синхрон сме с областните щабове, с общинските щабове и оказваме навсякъде максимално възможно и очаквано от нас съдействие за подготовката и за привеждане на състоянието за изпълнение на всички не само стопански, а и граждански функции. Така че аз мога да декларирам, че АЕЦ „Козлодуй“ е готова за есенно-зимния период.
    Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Един въпрос, който не е свързан директно с есенно-зимната подготовка. Как вървят дейностите по удължаване на живота на пети и шести блок, в график ли са, или изостават и имаме ли сигурност за това, че няма да се появят забавяния?
    ДИМИТЪР АНГЕЛОВ: Аз частично отговорих на въпроса, но сега ще се разширя. Дейностите са на два етапа. Първият етап по двата блока от комплексната програма завърши през 2014 година. Само по пети блок, тъй като той е изпреварващ по времето, знаем, 2017 година е срокът – се изпълнява и вторият етап. Вторият етап това, което зависеше от нас като данни, анализи, състояние, беше показано, демонстрирано и изпълнено по време на плановия годишен ремонт през април и май месец. Изпълнени са по-голям обем от дейностите даже, които са планирани. Това, което е констатирано като състояние от огледите, от проверките, от анализите, ни дава основание да считаме, че нямаме никакви притеснения за продължаване на срока на експлоатация, напротив. Самите проверяващи, които имат голям опит, знаете, че Консорциумът провежда тази международна дейност с участието на всичките руски организации и на френската организация, естествено, е на български организации. И от документите, които към днешна дата се подготвят и приемат считаме, че нямаме никакви притеснения за получаване на това разрешение.
    Днес премина и делото по ОВОС, който знаем, че имаше такива забележки от страна на екологичните организации. Делото завърши на първия етап на тричленката. Считаме, че е в наша полза, очакваме до една седмица решението, така е и тази опасност отпадна, бих казал.
    По шести блок – там работата е изпреварваща. Даже сега по време на плановия годишен ремонт изпълняваме голям обем от контролни и анализационни дейности. Подготвили сме всички необходими документи, стартира вече програмата за продължаване на втория етап и считаме, че там ще имаме достатъчно време и възможност да изпълним програмата.
    Обезпечено е засега и финансово изпълнението на дейностите. Нямаме притеснения, че с наши собствени средства ще можем да се разплащаме навреме. Досега не е имало такъв проблем с останалите разходи, които изпълняваме, да изпълняваме задачите по продължение на срока на експлоатация.
    Също се изпълняват паралелно, знаете, и повишаване на мощността до 104%. Вече казах, че имаме много дейности по тази дейност – сменихме статора на генератора, сменени са системи по ректорната установка за контрол, управление, за изменение за защитни блокировки, управление и от октомври месец ще започнем изпълнението даже. Ще излезем на 104% и ще работим с 1100 – 1120 – 1240 мегавата почти до Нова година, когато в рамките на изпълнение на тази програма ще се направят необходимите анализи, след това ще се разчетат и анализират от руска и от наша страна и се надяваме от следващата презарядка да работим вече на 104%.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря. Виждам, че НЕК се върнаха.
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: По предварителни данни за месец септември, защото още изтича последният ден, производството ще бъде около 3 800 000, а за същия период на миналата година е 2 300 000.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Над 50% по-голямо производство.
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Да, но тази година имаше голямо пролетно пълноводие,
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Много валя. А защо са празни язовирите, ако е валяло повече?
    Господин Симеонов искаше думата. Заповядайте.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тези 104% турбината ще може би да ги отработи?
    ДИМИТЪР АНГЕЛОВ: На шести блок турбината е в състояние, в което може да ги отработи и при това положение, естествено, ние имаме програма, по която да направим модернизация, за да подобрим коефициента на полезно действие. Иначе като състояние тя е готова да работи на 104%.
    На пети блок не е така. Там направихме едни модернизации преди десетина години, където подобрихме коефициента на използване на полезно действие във връзка със смяната на лопатките на първата степен на направляващия апарат, където подобрихме икономичността, но, за съжаление, при тези условия тя не ни позволява да работим на повече от 100%. Но на шести блок всичко това е възможно и ще ъде въведено и ще работим.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не можах да разбера – днес е било делото, или днес се е произнесъл съдът по делото с лидера на моряшкия синдикат Пламен Иванов?
    ДИМИТЪР АНГЕЛОВ: Днес беше делото. То имаше и преди около три месеца първи етап и тогава бяха готови – поне от анализа, който се направи и от информацията, която се изнесе съдиите да произнесат делото, но Министерство на околната среда и водите поиска отлагане до вземане на решение от петчленката във връзка с допълнителни три организации, които искаха да се включат към делото и на тях им беше отказано. Те се бяха жалвали към петчленката. Изчакахме този период. Петчленката отхвърли техните претенции. Насрочено беше сега за септември месец отново делото. Днес се гледа и ние сме убедени, че на този етап няма да имаме проблеми с получаване на потвърдителна причина, че ОВОС е правилно приет.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Значи чакате положително решение? Дай Боже.
    ДИМИТЪР АНГЕЛОВ: Тоест, до една седмица очакваме. После нали може да ми кажете на ухо тези три организации кои са. Аз имам личен интерес там да ги видя кои са?
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Ако може да не е на ухо, и ние ще се радваме да ги чуем.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Кажете ги, много интересно е.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Ангелов, кои са трите екологични организации?
    ДИМИТЪР АНГЕЛОВ: Аз се безпокоя да не объркам имената, а те са много чувствителни. Ще ви ги изпратя на имейла.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Официално ще ни ги изпратите до двете комисии, за да знаят всичките народни представители, да не е конфиденциална информация.
    ДИМИТЪР АНГЕЛОВ: И включително и тези, които в момента обжалваха ОВОС. Кметът също беше, но той се отказа. Ние проведохме разговори с него, разяснихме му всичко и той се отказа.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря.
    Мини „Марица Изток“ – господин Андонов.

    АНДОН АНДОНОВ: Благодаря, господин Добрев. Всички знаете, че енергетиката основно се държи на два стълба. Това са АЕЦ „Козлодуй“ и комплексът „Мини Марица Изток“. Така че за зимната подготовка „Мини Марица Изток“ отдавна се е подготвил, тъй като ние работим постоянно в екстремни условия. Знаете, че при нас сезоните ги делим на две: прашен и кален. Всеки сезон си има своите недостатъци. За зимния период всички мероприятия са подготвени. Необходимите материали, по-точно инертни материали, резервни части, които са от първа необходимост, са доставени и най-важното, което искам да оттбележа е, че за пръв път всички заявки са завършили с договори. Но, за съжалени, тези договори не можем да ги реализираме, по-точно не могат да се доставят съответните материали и резервни части за откривката. Оттам идва големият проблем за изоставането с откривните работи, които не са от тази година, а са от последните пет-шест години.
    Ще задам въпроса като специалист и работещ в тази област. Въпросът не е спрямо плана колко е откривката, а какви са коефициентите на устойчивост и коефициентите на откривка. Това е много важно за нас, тъй като навремето ние сме си позволявали да спираме лятно време, за да икономисваме разходи. Но тогава коефициентът на откривка беше значително над 4. Сега коефициентът на откривка е около 2,2, което за нас е много тревожно.
    Въпреки всичко знаете, че за 2015 г. по бизнес план имахме 27,5 милиона, после по искане на колегите от централите го увеличихме на 28,470 и това ни е планът. Ние с ограниченията, които предлагаме последните три месеца, за да може да запазим един ресурс, за да изкараме нормално зимата, ще надвишим тези 28 470, или ще надхвърлим 30 милиона това, което е вторият рекорд в историята на Мините, което също не е много в полза, тъй като цяло лято комплексът, който следи пряко, работи на максимална натовераност, което за мене беше недопустимо и по данни на ЕСО 23% спрямо предния период на годината. Това също аз не мога да си го обясня. Ние сме сигнализирали, че запасите, които бяха открити, ще трябват наистина за зимния период, тъй като знаете, че през лятото има ВЕИ, има други източници и т.н. Това е основният проблем.
    Да не говорим, че за вземанията всички знаем за какво става въпрос – 400 милиона, над 400 милиона. Аз вече не ги броя. При положение, че продаваме въглища за 520-540 милиона, в момента имаме да взимаме 410-420 милиона. Всичко останало е със заеми, с кредити и помощ от колегите от ТЕЦ 2. Благодарение на тях, благодарение на господин Коен не ни остават да се получи социално напрежение, защото знаете, че при нас този проблем е много деликатен. Така че, на първо време това мога да ви кажа.
    Въпреки всичко, засега към 1 септември печалбата е 50 милиона, което също не ни помага, нито се радваме от тая печалба.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: БЕХ ще ви я вземе.
    Тук логиката е сбъркана. Трябва да се направят усилия, за да бъде преодоляна тази ликвидна криза в енергетиката, а не да молим ЕСО да намалява товара в централите така, че те да не работят, за да можем ние да имаме откривка, за да произведем въглища.а Трябва да се опитваме да произведем колкото се може повече въглища и повече електроенергия, след като има пазар за нея. Проблемът, който трябва да решим, е с ликвидната криза, а не с производството на електроенергия, да се опитваме да произведем по-малко електроенергия, за да може да съхраним откривката.
    В този смисъл, господин Коен, това е важно и за есенно-зимната подготовка. Ако може да ни информирате докъде стигнаха двете процедури за 650 милиона евро финансиране, с което да бъдат платени задълженията на дружеството.
    ЖАКЛЕН КОЕН: В момента процедурите са: приключи първият етап по едната, която касае пласиране на облигационна емисия и преди това мостово финансиране. Тъй като по другата процедура за синдикиран заем се явиха под пет кандидати, ние на база правилата за избор на финансиращи институции сме длъжни и удължихме срока с пет работни дни, който изтича в петък. Така че там се движи по предварителния график. Във вторник ще обявим кои продължават, кои отговарят на изискваният и ще бъдат поканени за втори кръг за подаване на обвързващи оферти. Само мога да кажа, че наистина интересът кампания мостовото финансиране и облигационната емисия е сериозен.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Вие сте оптимист, че тези две процедури или поне едната от двете ще за вършат успешно, или някакво комбинация между двете и ще се получи финансиране? Кога според Вас ще приключат процедурите и ще бъдат налични средствата, за да не се притесняват всички колеги тук в енергетиката за ликвидната криза?
    ЖАКЛЕН КОЕН: Поставили сме си срок процедурата да приключи, ако, не дай Боже, не се появи някакво обжалване, но сме си поставили за срок до средата на ноември да бъдат приключени.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Процедурата не е по ЗОП, така че не би трябвало да се жали някъде. В средата на ноември се надявате да получите финансирането и да започнат разплащанията в сектора.
    ЖАЛКЕН КОЕН: Да имаме осигуреност, за да изпреварим, тъй като ние до 30 ноември имаме срок по споразумението с двете централи да бъде извършено плащането.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря.
    Господин Димчев.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Истината е, че закъсняхте със стартирането на процедурите, тъй като кога бе подписано споразумението в Гранитна зала – мисля, че беше февруари или март месец – когато ние правихме облигационния заем и роудшоуто, това отнема време. Но, колеги - тук се обръщам към управляващите, – едно е да се вземат пари, но въпросът е на каква цена ще се вземат. Знаете, че кредитният рейтинг на БЕХ бе намален, което само по себе си ще ни доведе до една п о-висока лихва. Понеже вие управлявате, единственият начин да вземем по-евтин финансов ресурс, това е ако има държавна гаранция. И престанете да се страхувате от тази държавна гаранция, защото ни бе вменено, че това е нещо много лошо. За мен лично няма нищо лошо в това, на едно държавно предприятие чрез държавна гаранция /тоест поемайки ресурс на една по-евтина цена/ държавата да бъде гарант и ние да помогнем. Затова моето желание е наистина в бъдещия бюджет да има такава клауза, съответно да се комуникира с господин Коен, това да се има предвид. Разбира се, това не може да се случи, докато не бъде гласувано, но ако правителството реши да подпомогне реално ситуацията в енергетиката, считам, че това ес тъпка в правилната посока.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Разбрах какво имате предвид. Знаете, че това зависи от нас, Народното събрание при приемането на бюджета. Така че това не е въпрос към господин Коен. Аз съм сигурен, че той ще бъде много щастлив, ако има държавна гаранция и плаща два пъти по-ниски лихви, отколкото вероятно ще получи. Така че това е въпрос, който ние в Народното събрание ще следим оттук нататък.
    Господин Живко Динчев.

    ЖИВКО ДИНЧЕВ: Благодаря Ви., господин председател, дами и господа, ТЕЦ „Марица изток 2“ смея да твърдя, че е готов за зимата. седемте от осемте му блока са минали средните основни ремонти. Тая нощ се спира последният по ремонтен график. За около 31 дена за месец октомври 7-ми блок ще мине среден ремонт.
    Относно програмите, няма да ги изброявам, имаме си програми, много от нещата са изпълнение. Някои се изпълняват при ниски температури. Складовете ни за горива – разпалващо гориво, съгласно Наредбата, три пъти в момента е мазутът ни над Наредба № 11, а за въглища при 236 тона по наредба, имаме 420 тона в момента въглища. Така че смея да твърдя, че с приключването на седми блок на 31 октомври, че централата е готова за зимата.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Готов сте, като заключение? Добре.
    "ЧЕЗ"? Господин Стефан Апостолов или който от вас желае да вземе думата.

    ВИКТОР СТАНЧЕВ: Уважаеми господин Добрев, директор съм на дирекция „Експлоатация и поддържане на "ЧЕЗ". Мога да заявя смело, че съоръженията на "ЧЕЗ" разпределение са подготвени за есенно-зимния сезон. Изпълнението на плановите дейности върви съгласно графиците и над 85% от мероприятията, които сме планирали, са изпълнени. Този сезон беше по-различен за нас от гледна точка на това, че природните катаклизми, ако мога така да кажа, създадоха сериозни проблеми в съоръженията и промениха и част от мероприятията, които сме предвидили. Дружеството се насочи към възстановяване, първо, на повредените съоръжения от обледяването, след това от сериозните валежи от сняг. Над 80% от съоръженията са напълно възстановени и в момента до края на месец октомври планираме да възстановим и останалите съоръжения в експлоатационно състояние, даващи силно захранване на нашите клиенти.
    Дружеството е подсигурило всички необходими материали за есенно-зимния сезон, включително горива, включително трансформаторно масло. Подсигурени са работни облекла за служителите. Както през миналата година, така и през тази година, ако мога така да кажа, в бойна готовност ще бъдат около 400 екипа, подплатени с над 400 аварийни автомобили, около 100 автомобили специализирана техника и съответно автомобили за автосредства за сняг. Така че, от наша страна всички мерки, които сме предвидили, ще бъдат изпълнени на 100% и в началото на месец ноември ще бъдем с напълно изпълнена план-програма. Искрено се надявам това да е видяно и от експертите на Министерството на енергетиката, които извършиха проверката и с която започна и днешната среща. Това е от моя страна.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Добре. EVN.

    ГОЧО ЧЕМШИРЕВ: Благодаря Ви, господин председател. „EVN Разпределение“ също е подготвено за работа при зимни условия. Персоналът, както и техниката, са оборудвани за работа при зимни условия. Има си изградени структури, специален авариен щаб при настъпване на крупни аварии за координация. Сключени са договори с рамкови фирми, които при определена ситуация също могат да бъдат задействани и са задействани. По-особеното при тази зимна подготовка беше това, че ние трябваше да възстановим щетите от мартенската криза, като общо щетите са от порядъка на 18 милиона лева.
    Какво е по-особеното? При това възстановяване 18 електропровода ние идентифицирахме определени участъци с въздушни електропроводи да бъдат заменени с кабелен електропровод, тъй като това са участъци, които са във висока растителност и при всяка авария, при всеки по-голям снеговалеж падат дървета и предизвикват постоянни щети. Така че, до момента сме положили около 30 километра кабели на тези участъци. Остават още на четири електропровода общо около 10 километра кабели да бъдат положени. Имахме повредени 856 стълбове при мартенската криза, от които вече 730 са подменени. Останалите ще бъдат подменени по програмата до края на месец октомври, каквато е и програмата за зимна подготовка.
    Кварталите „Райково“ в Смолян, селата Киселчово, Кремене, чието захранване при предните кризи беше винаги проблем, там вече би трябвало да няма проблеми от този характер, тъй като там е кабелирано.
    Дружеството е подготвено за работа при зимни условия и ще бъдат отстранени всички последици до кряа на месец октомври от мартенската криза.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Добре. Енергопро.

    ПЛАМЕН СТЕФАНОВ: /Енергопро/: В „Енергопро мрежи“ е създадена необходимата организация за гарантиране на сигурността на доставките и безопасността на електроенергийната система през есенно-зимния период. Дружеството разполага с 396 аварийно-възстановителни екипи. Те са оборудвани с необходимите средства за комуникация, инструменти, предпазни средства, работно облекло, като е създадена организация при кризисна ситуация и да се прегрупират екипи и да се пренасочват към засегнатите райони. Автомобилният парк също е приведен в пълна готовност за работа при зимни условия. Проведени са есенно-зимните прегледи. По график върви подмяна на летни със зимни гуми. През тази година вложените средства в инвестиции и ремонт по мрежата са с над 10 млн. лв. повече спрямо аналогичен период на миналата година. Прочистени са и са направени просеки на над 2500 км мрежа, извършени са върхови ревизии на над 12 000 км мрежа, подменени са близо 700 броя стълбове, долято е над 22 хиляди литра трансформаторно масло. Осигурен е и необходимият авариен резерв от основни видове материали и съоръжения в складовете.
    През последните три месеца дружеството ни беше обект на проверка и от Комисията за енергийно и водно регулиране, и от Министерството на енергетиката. Нямаме някакви сериозни забележки. Всички препоръки към този момент са отстранени и дружеството е готово за зимата.
    ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Колеги, изслушахме всички дружества, които сме поканили. Някои от вас – последна възможност? Желае ли някой от вас да каже, че не е готов? От всички чухме, че са готови. Не виждам такива.
    Благодаря ви.
    Закривам заседанието.
    /Закрито – в 19.00часа./



    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕНЕРГЕТИКА:
    /Делян Добрев/
    Форма за търсене
    Ключова дума