Комисия по бюджет и финанси
03/12/2014 първо гласуване
Д О К Л А Д
по законопроект за бюджета на
Националната здравноосигурителна каса за 2015 г.,
№ 402-01-9, внесен от Министерския съвет на 01.12.2014 г.
На заседание, проведено на 3 декември 2014 г., съвместно с Комисията по здравеопазването, Комисията по труда, социалната и демографската политика, Комисията по бюджет и финанси разгледа законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2015 г., внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха: Владислав Горанов – министър на финансите; Кирил Ананиев – заместник-министър на финансите, Петър Москов – министър на здравеопазването, Лазар Лазаров – заместник-министър на труда и социалната политика; Бисер Петков – управител на Националния осигурителен институт, Весела Караиванова – Начева – подуправител на Националния осигурителен институт; Румяна Тодорова – управител на НЗОК, Динчо Генев – подуправител на НЗОК, директори на дирекции в министерствата, представители на работодателските организации, представители на синдикатите в България, представители на съсловни организации и др.
Законопроектът беше представен от министърът на здравеопазването Петър Москов, който изтъкна, че законопроектът изразява финансова стабилност, липса на финансова причина за трусове в системата на болничната и доболничната помощ, което ще даде база за провеждане на промените, които Правителството предвижда.
1. По приходите:
Приходите и трансферите за 2015 г. се предлагат на сума 3 075.5 млн. лв. В рамките на тази сума здравноосигурителните приходи се предлагат в размер на 3 019.0 млн. лв., от които здравноосигурителни вноски 2 040,7 млн. лв. и от трансфери за здравно осигуряване 978.3 млн. лв.
За 2015 г. се предлага нов трансфер от централния бюджет за покриване на недостига от средства в размер на 18,0 млн. лв.
От неданъчните приходи е предвидено да постъпят 14.5 млн. лв. и от предвидения за получаване трансфер от Министерството на здравеопазването за финансиране на разходите за лекарствени продукти – ваксини и дейности по прилагането им за здравни дейности по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето; за дейности за здравно неосигурени лица, включващи: комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение при пациенти с кожно-венерически и психиатрични заболявания, интензивно лечение; дейности по чл. 82, ал. 1, т. 2 от ЗЗ; и за сумите по чл. 37, ал. 6 от Закона за здравното осигуряване 24,0 млн. лв.
2. По разходите:
Разходите и трансферите - всичко по законопроекта за 2015 г., са разчетени на сума 3 075,5 млн. лв.
В рамките на предложената сума за разходи и трансфери-всичко 3 075,5 млн. лв., само за разходи са 3 072,2 млн. лв. и за предоставяне на трансфери на Националната агенция за приходите по чл. 24, т. 6 от Закона за здравното осигуряване и към бюджетни предприятия, сключили договори за извършване на медицински услуги с Националната здравноосигурителна каса са 3,4 млн. лв.
От общата сума на разходите 3 072,2 млн. лв. за текущи разходи се предлагат 2 763,3 млн. лв.; за плащания за сметка на трансфера от Министерството на здравеопазването по ал. 1, ред 4 - 24,0 млн. лв.; за придобиване на нефинансови активи 7,0 млн. лв., и за резерв за непредвидени и неотложни разходи 301,9 млн. лв.
От сумата за текущите разходи 2 763,3 млн. лв. с най-голям относителен дял са разходите за здравноосигурителни плащания, които за 2015 г. са разчетени на сума 2 695,1 млн. лв. Тази суми се разпределят по видове здравноосигурителни плащания както следва:
- здравноосигурителни плащания за първична извънболнична медицинска помощ за 2015 г. - 178,0 млн. лв.
- здравноосигурителни плащания за специализирана извънболнична медицинска помощ от 190,0 млн. лв.
- здравноосигурителни плащания за дентална помощ от 120.0 млн. лв.
- здравноосигурителни плащания за медико-диагностична дейност – 70,0 млн. лв.,
- здравноосигурителни плащания за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за домашно лечение на територията на страната 544,2 млн. лв.
- здравноосигурителни плащания за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на болничната медицинска помощ 175,0 млн. лв.
- здравноосигурителни плащания за медицински изделия, прилагани в болничната медицинска дейност 77,0 млн. лв.
- здравноосигурителни плащания за болнична медицинска 1 282,9 млн. лв.
- други здравноосигурителни плащания за медицинска помощ 58,0 млн. лв., в т.ч. за медицинска помощ, оказана в съответствие с правилата за координация на системите за социална сигурност -58 млн. лв.
За резерв, включително за непредвидени и неотложни разходи със Закона за бюджета за 2014. са одобрени 279,5 млн. лв., а със законопроекта за 2015 г. се предлагат 301,9 млн.лв., или увеличение с 22,4 млн. лв. Тази сума отговаря на изискванията на чл. 25 и чл. 26, ал. 1, т. 1 и 2 от Закона за здравното осигуряване.
Със законопроекта се предлага трансферите за Националната агенция за приходите по чл. 24, т. 6 от Закона за здравното осигуряване и към бюджетни предприятия, сключили договори за извършване на медицински услуги с Националната здравноосигурителна каса за 2015 г. да бъдат също на сума 3,4 млн. лв.
За издръжката на административните дейности по здравното осигуряване за 2015 г. се предлага да се изразходва сумата 13,2 млн. лв., колкото са одобрени и със Закона за 2014 г.
Със законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2015 г. се предлага балансирано бюджетно салдо, каквото е било прието и с бюджета за 2014 г.
Със законопроекта за 2015 г. се предлагат изменения и допълнения в Закона за здравното осигуряване.
По законопроекта се проведе дискусия, на която председателят на Българският лекарски съюз д-р Цветан Райчинов изрази принципна подкрепя по законопроекта и препоръча средствата за извънболнична помощ – първична, специализирана и медикодиагностична да не бъдат намалявани, а при възможност да бъдат увеличени с по 10 на сто за сметка на декларираното оптимизиране на разходите за лекарства и други дейности.
Председателят на Българския зъболекарски съюз д-р Борислав Миланов изрази становището пакетът за дентални услуги за здравноосигурените лица над 18 години е символичен и крайно недостатъчен.
Народните представители поставиха множество въпроси и изразиха мнения относно: средствата за болнична помощ отнесени към средствата за доболнична помощ; определянето на обеми и цени в болничната помощ; как с проекта ще се повлияе на дълговете на болници; електронната здравна карта, информационната система и др.
Министър Москов даде отговори на поставените въпроси и представи приоритетите на Министерството на здравеопазването и Правителството в областта на здравеопазването, а именно: подобряване на дейностите, свързани с детското и майчинското здравеопазване; въвеждането на медицински стандарт за болниците, индикатори за качество, за оценяване дейността; създаване на електронна здравна борса. Целта е да края на 2015 г. да е готов проекта за електронизация на здравеопазването чрез електронната здравна карта, т.е. индивидуални идентификатори, през електронната рецепта, през електронния фиш и т.н.
След обсъждането се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати: „За” – 11 народни представители; „Против” – 5 народни представители, без „Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от проведеното гласуване Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2015 № 402-01-9, внесен от Министерски съвет на 01.12.2014 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
МЕНДА СТОЯНОВА